Nieuws van D66 in Gouda over VVD inzichtelijk

2 documenten

Silvan Thus blikt terug op de campagne

D66 D66 VVD Gouda 20-07-2019 09:15

Team Europa werkte

Anderhalve maand na de campagne voor de Provinciale Staten vonden in mei de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats.

Iedereen was dus al lekker warmgedraaid en de draaiboeken waren nog niet opgeborgen.

De campagne begon met een borrel bij BarBier op de markt. Daar speelden we het door D66 ontwikkeld verkiezingsspel om ons inhoudelijk voor te bereiden op de Europese verkiezingsitems en regels. Team Europa stond paraat!

Gewapend met de juiste kennis begonnen we onze gesprekken met de Goudse burgers in de wijken waar we tijdens de verkiezingen voor de gemeenteraad nog wel veel stemmen haalden maar bij die voor de provinciale staten niet. Velen vonden de Europese verkiezingen toch ver van zich af staan en waren blij met wat extra informatie. Wij hoorden van hen weer over lokale problemen, zoals de laag overvliegende vliegtuigen. Iets wat we kortgeleden ook landelijk aangekaart hebben.

Omdat D66 het belangrijk vindt aandacht te hebben voor wat er in het onderwijs gebeurt, monteerden we tussen de verkiezingsbedrijven door de jaarlijkse borden aan de lantaarnpalen waarop we de eindexamenkandidaten succes wensen.

Daarna stonden we zoals gebruikelijk op de verkiezingsmarkt achter De Waag. Het was een heerlijke zaterdag waarop het zonnetje straalde en wij veel appels van de lokale groenteboer uitdeelden.

De maandag erop was het drukbezochte verkiezingsdebat in de Chocoladefabriek. Onze afvaardiging was John Nederstigt die, ondanks dat alle kandidaten erg hun best deden ook allemaal duurzaam en sociaal over te komen (zelfs de VVD), toch een duidelijk D66 geluid heeft kunnen laten horen. En de afsluiting door de stadsdichter was zoals altijd de moeite waard.

De laatste twee dagen voor de verkiezingen stonden in het kader van flyeren bij de  stations.

Met ruim drieëntwintigduizend in- en uitstappers per dag verdween de stapel flyers als sneeuw voor de zon. Ditmaal hadden we zelfs een team op station Goverwelle staan.

Uiteindelijk was de verkiezingsuitslag niet zo slecht als gevreesd, maar zorgde deze ook niet voor de ommekeer die we gehoopt hadden. Gelukkig zijn de partijen waar we Europees mee samenwerken er in andere Europese landen goed in geslaagd te groeien, waardoor we nu Europees wel meer mogelijkheden hebben dan voor de verkiezingen.

De afsluiting van de campagne was in Casa Chow, de nieuwe streetfood bar op de markt. Het was een mooie, maar vooral leuke campagne.

En ik hoop de volgende keer nog meer leden te zien: je leert elkaar toch weer beter kennen tijdens zo’n campagne. Dank iedereen voor de bijdrage en tot de volgende keer!

Silvan Thus

 

De Havensluis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Gouda 07-03-2018 09:16

Met de Gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart in het vizier zijn er diverse politieke partijen die de Havensluis weer als thema opwerpen. PvdA, GoudaPositief, ChristenUnie, VVD, GroenLinks, SP, SGP en GBG tonen zich in hun verkiezingsprogramma allemaal -in meer of mindere mate- voorstander van heropening van de Havensluis.

D66 is kritisch over de heropening van de Havensluis. Natuurlijk zou het vanuit cultuurhistorische overwegingen en het belang van Gouda als waterstad, met een stevige verbinding met de Hollandse IJssel, prachtig zijn als de sluis opnieuw open zou gaan. Bijvoorbeeld ter gelegenheid van de viering van 750 jaar stadsrechten in 2022. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat heropening ook naar huidige inzichten wat D66 betreft nog altijd niet realistisch is.

De kosten van heropening van de Havensluis worden ingeschat op zo’n 10 miljoen euro. Dat is erg veel geld. D66 besteedt deze middelen komende bestuursperiode graag aan het toevoegen van oppervlakte groen en water aan onze stad. Daarmee wordt Gouda klimaatbestendiger gemaakt, een urgente opgave waar heropening van de Havensluis niet direct aan bijdraagt. En een klimaatbestendiger Gouda is hard nodig gezien, onder andere, de toenemende wateroverlast door hoosbuien en de zakkende bodem waar onze stad mee te maken heeft. D66 denkt dan bijvoorbeeld aan het realiseren van nieuw groen in de openbare ruimte op de locatie van de PWA-kazerne in het versteende Gouda Noord of op in de toekomst vrijvallende gronden door clustering van basisscholen. Of aan het realiseren van een extra waterverbindingen tussen de grachten in de Binnenstad en de singels.

Vanuit het perspectief van verbetering van de vaarrecreatie is het de vraag of de opening van de Havensluis de baten zal opleveren die de kosten (inclusief substantiële kosten voor onderhoud en beheer) legitimeren. De Haven en de doorgaande vaarroute richting Reeuwijkse Plassen zijn ook bereikbaar via de bestaande Mallegatsluis en de doorvaarbaarheid van de binnenstad wordt niet alleen beperkt door de Havensluis, maar bijvoorbeeld ook door de Hoornbrug tussen de Donkere sluis en de Visbanken. Ook na heropening van de sluis kunnen slechts lage sloepjes de stad helemaal doorvaren. Aan de provinciale ambities om recreatievaart van de Gouwe af te halen draagt dit dus ook maar beperkt bij. En dan hebben we het nog niet over het verkeerskundige ’open eindje’ dat de Veerstal er naar actuele geschiedkundige inzichten ook is.

https://gouda.d66.nl/2018/03/07/de-havensluis/

Havensluis in 1875 (bron: Streekarchief Midden-Holland)

Wat D66 betreft investeren we die € 10 miljoen komende periode dus in ruimte voor meer groen en meer water om Gouda klimaatbestendiger, maar ook leefbaarder en gezonder te maken. In droge voeten voor onze stad en inwoners dus. We zijn niet tegen heropening van de Havensluis, maar de kosten en baten staan voor ons op dit moment niet in verhouding. Zeker als de heropening volledig met publieke middelen bekostigd moet worden, kunnen we dat bedrag vele malen beter en effectiever investeren in klimaatbestendigheid.

Thierry van Vugt Lijsttrekker D66 Gouda

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.