Nieuws van PvdA in Maastricht over VVD inzichtelijk

10 documenten

Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 10-10-2019 13:21

Geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West, ondanks alle beloftes. Dat is het resultaat van het debat in de gemeenteraad van dinsdag 8 oktober jl.. De bewoners aan de Tongerseweg voelen zich terecht in de steek gelaten.

Dinsdag 8 oktober jl. werd in de gemeenteraad weer gesproken over wat “Verkeersmaatregelen Maastricht-West” is gaan heten. Het gaat hier om maatregelen die eindelijk eens een keer een einde gaan maken aan de jarenlange ernstige overlast en onveiligheid aan de Tongerseweg.

Deze weg wordt namelijk dag-in-dag-uit misbruikt als sluiproute voor zwaar vrachtverkeer. Vrachtwagens die de ramen in hun kozijnen doen trillen en die met een rotvaart over de toch al zo smalle weg razen en zo een gevaar voor elke kleinere verkeersdeelnemer zijn. Vrachtwagens die bovendien rampzalig zijn voor de luchtkwaliteit.

Al jaren doen bewoners van de Tongerseweg en directe omgeving de ene poging na de andere om bij de politieke partijen gehoor te vinden. Dat lukt rond verkiezingstijd uiteraard heel aardig. Dan hebben partijen alle begrip voor de situatie. Zelfs tot na de verkiezingen blijft hun verzoek de aandacht krijgen: een vrachtwagenverbod voor de Tongerseweg. Geen enkele vrachtwagen meer doorlaten vanaf de Belgische grens. En ook eindelijk eens de lang-beloofde reconstructie van de weg: de fundering, het asfalt en wegversmallingen vervangen of aanbrengen.

Die belofte mag toch eindelijk eens ingevuld gaan worden, want in het Coalitieakkoord van CDA, Groen Links, Seniorenpartij Maastricht, D66, VVD en SP staat letterlijk opgenomen:

“Vrachtverkeer uit België dat Maastricht niet als eindbestemming heeft, rijdt ook niet door de stad.

Op basis van dit uitgangspunt komen we tot een structurele oplossing voor de lange termijn met vooruitlopend hierop reducerende maatregelen op de korte termijn.”

Een vrachtwagenverbod dus, voor heel Maastricht-West.

Tijdens de raadsvergadering van 8 oktober wilde de PvdA – gesteund door 50plus, de Liberale Partij Maastricht, Groep Gunther, de PVV en Groep Maassen – het college en de coalitiepartijen houden aan deze belofte. Hierbij hadden we zelfs de steun van het CDA als enige coalitiepartij.

In een soms fel debat hebben we samen met de oppositiepartijen gepleit voor een vrachtwagenverbod op korte termijn. En niet weer jarenlang proberen of andere maatregelen ook de vrachtwagens zouden weghouden. De PvdA was en is van mening dat het nu klaar is: de bewoners zijn lang genoeg proefkonijn geweest van allerlei lapmiddeltjes.

Helaas werd het debat vooral gevoerd op basis van discutabele rapporten en tellingen. Cijfers gebruiken om gevoelens te meten. Cijfers die soms oud en soms ronduit gekleurd zijn of naar believen als positief uitgelegd worden. De bewoners vonden bij het college en bij een overgroot deel van de gemeenteraad nu geen gehoor meer…

Omdat de voltallige coalitie uiteindelijk toch voor de lapmiddelen en nieuwe beloftes stemde, heeft een concrete, haalbare en effectieve kortetermijnoplossing het niet gehaald: er komt definitief geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West.

Het bericht Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Sluiting dreigt voor Het Keerpunt: kamerlid Attje Kuiken en raadslid Maren Slangen willen het naadje van de kous weten

PvdA PvdA VVD Maastricht 20-08-2019 21:19

Op donderdag 22 augustus aanstaande brengt PvdA kamerlid Attje Kuiken een bezoek aan de Justitiële Jeugdinstelling Via Het Keerpunt. Op 28 juni jl. maakte minister voor rechtsbescherming Dekker (VVD) bekend dat hij van plan is deze jeugdinstelling met 36 bedden per 2020 te sluiten. Hoewel in het regeerakkoord staat dat bij sluiting van de gevangenissen alles buiten de randstad zoveel mogelijk wordt ontzien, staan zowel Het Keerpunt in Limburg als Juvaid in Drente op de nominatie om gesloten te worden.

De sluiting van Via Het Keerpunt, de enige justitiële jeugdinstelling in Limburg, gevestigd in Cadier en Keer, lijkt ook gevolgen te hebben voor andere samenwerkingen op het gebied van Jeugdzorg. Ook moet, gelet op de volle bezetting van de justitiële jeugdinstelling gevreesd worden dat er straks te weinig capaciteit is, met alle gevolgen van dien.

De minister heeft Via Het Keerpunt een kleinschalige voorziening is het vooruitzicht gesteld waarvan 8 plekken door het ministerie worden gefinancierd en voor de overige 8 plekken financiering moet worden gezocht. Van de 36 plekken blijven er dus feitelijk 8 over, omdat voor de overige 8 de financiering nog niet rond is. Ook zal sluiting van deze jeugdvoorziening mogelijk personele gevolgen hebben.

Op woensdag 4 september a.s. spreekt de Tweede Kamer over de voorgenomen sluiting van de twee justitiële Jeugdinstellingen buiten de randstad.

Attje Kuiken zal samen met gemeenteraadslid Maren Slangen en Aleida Berghorst lid Provinciale Staten voor de PvdA een bezoek brengen aan Via Het Keerpunt.

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/sluiting-dreigt-voor-het-keerpunt-attje-kuiken-en-maren-slangen-willen-het-naadje-van-de-kous-weten/

Attje Kuiken (foto PvdA)

 

De luchtfoto op deze pagina komt van de website van Via Het Keerpunt https://www.viajeugd.nl/locaties/het-keerpunt

Het bericht Sluiting dreigt voor Het Keerpunt: kamerlid Attje Kuiken en raadslid Maren Slangen willen het naadje van de kous weten verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Plan nachtvluchten op MAA roept vragen op

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 11-06-2019 17:34

Uit Dagblad de Limburger vernam PvdA Maastricht het bericht dat op Maastricht Aachen Airport (MAA) mogelijk in de toekomst nachtvluchten gaan plaatsvinden. Dit zou blijken uit een ambtelijke conceptnotitie van het Ministerie van Infrastructuur. Nachtvluchten zijn nu tussen 23.00 uur en 06.00 uur verboden bij wet.

In het coalitie-akkoord heeft het college aangegeven de lobby richting Den Haag te willen intensiveren. Met de wetenschap van de denkrichting die in de notitie van het ministerie staat vermeld, zou de PvdA dan ook graag willen weten wat de inzet van de lobby wordt. In het coalitie-akkoord gaat daarnaast ook een hele paragraaf over de economisch vitale stad. Het vorige van Senioren, GroenLinks, SP, VVD & D66 investeerde in 2015 al €2 miljoen in MAA. Wat zijn nu eigenlijk de plannen rondom MAA?

De PvdA stelt verder vast dat vanuit Maastricht er ook al de nodige ophef is uit verschillende buurten over de recente toename van het vliegverkeer.

Anita van Ham stelde daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders. vragen:

Gaat u voor of tegen nachtvluchten lobbyen in Den Haag? Wat is uw visie op de ontwikkelingen van MAA? Hoe ver mag MAA groeien & waarom? Bent u bereid om indien nodig nogmaals in MAA te investeren? Op welke wijze bent u met de verschillende buurten in gesprek? Bent u eventueel ook bereid om maatregelen te nemen ten einde de overlast van vliegverkeer voor omwonende te beperken?

 

Lees hier de berichten uit de krant:

Dagblad De Limburger: nachtvluchten op MAA

Dagblad De Limburger: omwonenden bezorgd over nachtvluchten op MAA

 

Het bericht Plan nachtvluchten op MAA roept vragen op verscheen eerst op PvdA Maastricht.

“Wij staan voor een linkse koers en ...

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD CDA Maastricht 29-05-2019 17:14

“Wij staan voor een linkse koers en zullen knetterrechts niet aan de voorkant aan een gewenste meerderheid gaan helpen”, zei Jasper Kuntzelaers maandag over het te vormen bestuur in Limburg. De PvdA heeft de afgelopen weken open gesprekken gevoerd met veel politieke partijen om te kijken hoe we het beste kunnen samenwerken in de provincie. Wij kwamen tot de conclusie dat onze ideeën voor Limburg te ver af liggen van de ideeën van de PVV en FvD om goed samen te kunnen besturen in een coalitie. Het vormen van een extraparlementair college zal in onze ogen toch neerkomen op een coalitie met CDA, VVD, FvD en PVV. Door hier aan mee te doen zouden wij het geluid van onze eigen kiezers niet goed genoeg kunnen laten horen. Wij kiezen er daarom voor de komende periode ons eigen sociaal democratische geluid te laten horen. Dat zullen we doen door hard te blijven werken voor goede banen, betaalbare woningen, goed openbaar vervoer, duurzame energie en nog veel meer. Vragen of ideeën? Neem dan vooral contact met ons op!

Vragen over Landbouwbelang

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Maastricht 22-03-2019 16:57

De Maastrichtse PvdA-fractie stelt vragen over de toekomst van het Landbouwbelang, omdat de PvdA zich afvraagt of het Maastrichtse college van Senioren, CDA, GroenLinks, D66, VVD & SP wel op één lijn zit. Op basis van de verschillende studies die door de verschillende wethouders worden gestuurd, lijkt het er sterk op dat het college het niet eens is en niet met één visie werkt aan de toekomst van dit bijzondere stukje van onze stad. De PvdA vindt dat het college nu maar eens conform afspraak met een goed verhaal over de toekomst van het Landbouwbelang moet komen en dit niet telkens voor zich uit moet schuiven. De fractie maakt zich zorgen over de verkennende gesprekken die inmiddels met andere partijen worden gevoerd: heeft het plan waar het Landbouwbelang nu zelf aan werkt überhaupt een kans van slagen?

 

Lees hier de vragen:

Geacht College,

Vanochtend lazen wij in Dagblad de Limburger het artikel Zuyd-gebouw in Maastricht mogelijk op plek Landbouwbelang. U kunt zich de verbazing en lichte verwarring van onze fractie wellicht voorstellen: wethouder Janssen wil een cultureel lint van Muziekgieterij tot Landbouwbelang (LBB), wethouder Heijnen bereidt zich voor op het Plan van Aanpak Broedplaatsenbeleid en wil een stadsronde over het LBB en wethouder Krabbendam bereidt een raadsbesluit voor over de toekomst van het LBB. De PvdA-fractie vraagt zich af of u als college wel op één lijn zit.

Gezien deze verschillende ideeën en processen stelt onze fractie u de volgende vragen:

Kunt u aangeven welke wethouder nu precies bezig is met wel onderdeel van het Landbouwbelang? Hoe passen de plannen van de wethouder Janssen (cultureel lint) in de voornemens van wethouder Heijnen om een Plan van Aanpak Broedplaatsenbeleid vast te stellen én in het op te stellen raadsbesluit door wethouder Krabbendam? Doorkruisen deze plannen en processen elkaar niet? Wat is de visie van het gehele college op de toekomst van het Landbouwbelang? Hoe past deze visie in uw coalitie-doelstelling ‘het bevorderen van een aantrekkelijk vestigingsklimaat start-ups, broedplaatsen en incubators’? Wethouder Krabbendam heeft in januari 2019 aangegeven dat het raadsvoorstel Landbouwbelang niet in januari 2019 (zoals gepland) maar later in 2019 aan de raad zal worden voorgelegd. Is er enig zicht op het moment waarop dit plan wordt voorgelegd? Wethouder Heijnen gaf in haar toezeggingen n.a.v. de informatieronde van 29 januari 2019 aan, dat zij verwacht de raad in juni 2019 te informeren over het Plan van Aanpak Broedplaatsenbeleid. Is de toekomst van het LBB wel of geen onderdeel van dit Plan van Aanpak? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe verhoudt zich een ‘plan’ dan met een liggend – en wellicht al in stemming gebracht – raadsvoorstel van wethouder Krabbendam? Ondertussen worden er (verkennende) gesprekken gevoerd met Sappi en Hogeschool Zuyd. Met welk doel vinden deze gesprekken plaats? Hoe verhoudt datgene wat in deze gesprekken besproken wordt – namelijk het hele gebied Muziekgieterij tot LBB – zich tot de plannen en besluiten die wethouder Heijnen en wethouder Krabbendam voorbereiden? Wat betekent het plan van Hogeschool Zuyd voor de gebouwen van Zuyd in de binnenstad van Maastricht? Waarom wordt het plan voor verhuizing van Hogeschool Zuyd naar het Sphinxkwartier opnieuw onderzocht, nadat een eerdere businesscase tot een negatief besluit leidde? Hebben zich andere gegadigden bij u gemeld? Zo ja, hoeveel en hoe concreet is die interesse? Maakt het plan waarmee het Landbouwbelang op dit moment zelf aan de slag is kans van slagen? Deelt u de mening van de PvdA-fractie dat het initiatief van het Landbouwbelang een mooie kans is om het Right to Challenge echt handen en voeten te geven?

Namens de PvdA-fractie, Maren Slangen

Zie: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190321_00097659/zuyd-gebouw-in-maastricht-mogelijk-op-plek-landbouwbelang

 

Het bericht Vragen over Landbouwbelang verscheen eerst op PvdA Maastricht.

VMBO eindexamendebacle: laat de cijfers centraal schriftelijk examen staan!

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 26-06-2018 13:40

Verklaring fractievoorzitters gemeenteraad Maastricht van 22 juni 2016:

 

De fractievoorzitters van de politieke partijen van de gemeenteraad Maastricht hebben geschrokken kennisgenomen van het bericht dat 354 leerlingen van het VMBO-Maastricht geen eindexamendiploma zullen krijgen omdat er op de scholen grote fouten zijn gemaakt in de registratie van onderdelen van de examens. De fractievoorzitters willen hierover hun grote ongenoegen uiten. De leerlingen worden hierdoor zwaar gedupeerd, ouders en docenten zijn zwaar teleurgesteld. En deze gang van zaken is schadelijk voor het aanzien van het voortgezet onderwijs in Maastricht. Het verantwoordelijke schoolbestuur (LVO) kampte al eerder met problemen in de formulering van een toekomstbestendige visie op het onderwijs in Maastricht, nu lijkt ook de reguliere organisatie van het eindexamen niet naar behoren te worden uitgevoerd.

De fractievoorzitters realiseren zich dat de lokale politiek geen directe invloed heeft op de gang van zaken in het voortgezet onderwijs. Ze vragen de wethouder van Onderwijs van de Gemeente Maastricht, Bert Jongen, om contact op te nemen met het verantwoordelijke LVO-bestuur en de grote zorgen over te brengen. We vragen om toelichting naar de oorzaken van dit debacle en om de raad op korte termijn te informeren over de maatregelen die genomen worden, zowel richting leerlingen en hun ouders als intern.

Het is onaanvaardbaar dat juist de leerlingen de dupe worden van deze problemen vanuit de schooldirectie. Hierin vragen we de wethouder actief contact te houden met de Minister van Onderwijs en de Inspectie om gezamenlijk met de verantwoordelijke partijen te zoeken naar gepaste oplossingen voor de leerlingen. Ook vragen we de wethouder om zich op de hoogte te stellen van het oordeel dat de Onderwijsinspectie over de gang van zaken heeft geveld en de Raad hierover te informeren.

Namens de fractievoorzitters in de gemeenteraad Maastricht,

o CDA, de heer Peeters o Seniorenpartij Maastricht, de heer Steijns o GroenLinks, mevrouw Korsten o D66, mevrouw Eurlings o PvdA, mevrouw Fokke o VVD, de heer Severijns o SP, de heer Gerats o Partij Veilig Maastricht, mevrouw Meese o M:OED, de heer Lurvink o PVV, de heer Betsch o Sociaal Actieve Burgerpartij, de heer Gorren o 50PLUS, namens deze fractie mevrouw Meijer-Coninx o Liberale Partij Maastricht, mevrouw Nuyts

 

Brief van de voltallige gemeenteraad aan de minister en de leden van de Tweede Kamer van 25 juni 2018:

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/vmbo-eindexamendebacle-laat-de-cijfers-centraal-schriftelijk-examen-staan/

Het bericht VMBO eindexamendebacle: laat de cijfers centraal schriftelijk examen staan! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De PvdA stelde deze week al vragen ...

PvdA PvdA VVD CDA Maastricht 13-04-2018 09:27

De PvdA stelde deze week al vragen aan het college over de bedenkingen van de staatssecretaris van Infrastructuur&Waterstaat over de "lappendeken" aan milieuzones. Wat betekent dat voor de plannen in Maastricht?! Lees hieronder de vragen: Geacht College, De staatssecretaris van Infra & Milieu liet enkele dagen na de gemeenteraadsverkiezingen weten dat zij een lappendeken aan milieuzones wil voorkomen. Dit zou in concreto kunnen betekenen dat een milieuvignet wellicht niet toelaatbaar wordt geacht. De vraag is dan ook wat de gevolgen van de uitspraken van de staatssecretaris voor Maastricht zijn. Vandaar onderstaande vragen: 1. Heeft u kennisgenomen van de berichtgeving van de staatssecretaris? 2. Heeft de staatssecretaris contact met u opgenomen naar aanleiding van de besluitvorming van de gemeenteraad van Maastricht? 3. Wat betekent het besluit van de staatssecretaris voor de nu gekozen denkrichting in Maastricht? 4. Gaat u in contact met de staatssecretaris om het belang van een uniforme regeling in de Euregio te benadrukken? 5. Wordt de raad actief op de hoogte gehouden van de actuele ontwikkelingen en uiterlijk voor de zomer geïnformeerd over de stand van zaken? met vriendelijke groet, namens de PvdA-fractie Maastricht, Manon Fokke & Anita van Ham

Een milieuzone alleen is niet genoeg!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Maastricht 01-03-2018 16:44

Een milieuzone alleen is niet genoeg: pak vrachtverkeer Maastricht West aan! Het is een gemiste kans dat de coalitie in Maastricht op dit moment enkel over een milieuzone in het centrum wil spreken. Wil je immers echt grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en wil je echt letterlijk lucht geven aan de inwoners van Maastricht, dan begin je met het invoeren van een vrachtverbod voor Maastricht West. Dat zijn echte maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren.

Maar nee, na anderhalf jaar lang de buurten in Maastricht West het gevoel te hebben gegeven dat er eindelijk concreet iets zou gebeuren, werd ineens door Seniorenpartij, GroenLinks, D66, VVD & SP geen besluit genomen, maar aangestuurd op nóg meer onderzoek en nóg langer wachten. Oftewel: de hete aardappel wordt doorgeschoven tot na de verkiezingen.

Gemiste kans dus! Wat de PvdA betreft geldt: vrachtverkeer dat niets in Maastricht te zoeken heeft, kan prima door onze mooie nieuwe tunnel rijden.

Nu krijgen we ineens nog geen maand voor de verkiezingen van de GroenLinks wethouder een plan waarin verder ook helemaal niks besloten wordt, maar de raad om denkrichtingen, een startbesluit, een mandaat voor onderzoeken, wordt gevraagd. Hier krijgen we toch een beetje het gevoel dat dit mini-stapje een beetje voor de bühne is.

Als we daarbij eens kijken naar de opties die het college voorstelt, dan is het nog maar de vraag of een dergelijke milieuzone wel mogelijk is. Krijgen we weer de situatie waarin we mensen tig keer laten inspreken, maar ze op het einde van het liedje alles bij het oude laten?

Hoe voorkomen we dat dit voorstel leidt tot een lappendekentje aan vignetten of andere lokale regels?

Hoewel wij voorstander zijn van een vignetsysteem, zoals in Aken en Düsseldorf, zou het logisch zijn om voor eenheid te gaan. Ook zo’n systeem is overigens maar een klein stapje: als je ziet welke auto’s daar nog in de milieuzone mogen komen, dan is de winst voor het milieu toch uiterst beperkt? Een enorme, benzine-slurpende auto krijgt voor een eenmalige 15 euro een groene sticker en mag vervolgens gewoon overal door de stad kachelen?

En realiseert de wethouder zich dat ook de meeste vrachtwagens gewoon een milieuzone in mogen, en dat een vrachtverbod voor Maastricht West dus een veel betere optie is dan een milieuzone?

Het is ook verbazingwekkend dat dit college ervoor kiest om de lange afstandsbussen gewoon op de Meerssenerweg te laten stoppen, terwijl die bussen toch veel beter op station Maastricht Noord zouden kunnen stoppen. En als we daar kritische vragen over stellen, schuift het college geen millimeter in onze richting. Die bussen mogen gewoon op de Meerssenerweg blijven stoppen…… hoe rijmt de wethouder dit met zijn zorgen over het milieu?

We stellen daarnaast ook vast dat de stadsdistributie nauwelijks van de grond komt. Waarom lukt dat in andere steden prima, maar in Maastricht niet?

Kort en goed, wij vragen ons af waarom juist nu op dit moment met alle onzekerheden die er nog zijn een plan wordt gepresenteerd. De PvdA zou dolgraag meters willen maken waar het gaat om luchtkwaliteit, maar wel met plannen die juridisch houdbaar zijn en waarover is nagedacht.

Ook zouden wij willen dat er daarbij wordt gedacht aan een stadsbreed plan om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dus wethouder, kom met een plan voor een juridische haalbare milieuzone, met daarnaast een voorstel voor verplaatsing van de lange afstandsbussen naar Maastricht Noord, nieuwe park & ride voorzieningen (door bijvoorbeeld bedrijven te vragen hun parkeerplaats in het weekend ter beschikking te stellen, zoals bijvoorbeeld het terrein bij de rechtbank) en stel dan ook een vrachtverbod voor Maastricht West in.

Met een totaalpakket kunnen we grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en leefbaarheid. We willen plannen die uitvoerbaar zijn. En dan niet alleen voor de binnenstad, ook de inwoners in de buitenwijken verdienen schonere lucht.

Het bericht Een milieuzone alleen is niet genoeg! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Tijdens de vergadering van de ...

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Maastricht 28-02-2018 10:43

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad op 27 februari bleek dat geld dat keihard nodig is voor de voetbalclubs vv SCM, vv Daalhof en Leonidas door de Senioren Partij Maastricht, D66, SP, GroenLinks en de VVD ineens wordt gebruik voor sporthal De Heeg. Dit zonder dat er überhaupt een totaal plan voor de Roserije en de sporthal ligt, zoals dat wel de bedoeling was. De PvdA Maastricht betreurt dat de binnen- en buitensport tegen elkaar zijn uitgespeeld en dat er geen apart plan is gemaakt waarmee de wijk De Heeg écht geholpen is. Kijk voor meer van onze standpunten op https://maastricht.pvda.nl

Coalitie laat sportclubs in Maastricht west in de steek

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Maastricht 28-02-2018 10:24

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad op 27 februari bleek dat geld dat keihard nodig is voor de voetbalclubs vv SCM, vv Daalhof en Leonidas door de Senioren Partij Maastricht, D66, SP, GroenLinks en de VVD ineens wordt gebruik voor sporthal De Heeg. Dit zonder dat er überhaupt een totaal plan voor de Roserije en de sporthal ligt, zoals dat wel de bedoeling was. De PvdA Maastricht betreurt dat de binnen- en buitensport tegen elkaar zijn uitgespeeld en dat er geen apart plan is gemaakt waarmee de wijk De Heeg écht geholpen is.

 

Het bericht Coalitie laat sportclubs in Maastricht west in de steek verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.