Nieuws van politieke partijen in Bloemendaal over VVD inzichtelijk

17 documenten

College van B&W Heemstede stelt conceptbegroting 2023 vast

VVD VVD Bloemendaal 05-10-2022 01:17

In Heemstede zorgen we voor elkaar. Ambitieuze plannen in onzekere tijden.

https://heemstede-bloemendaal.vvd.nl/nieuws/50828/college-van-b-w-heemstede-stelt-conceptbegroting-2023-vast

Het college van burgemeester en wethouders heeft afgelopen dinsdag de conceptbegroting 2023 vastgesteld die aan de raad wordt voorgelegd. Het gaat om de programmabegroting 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2026. De begroting is een uitwerking van de kaderbrief, aangeboden in de vergadering van 7 juli en aangevuld met nieuwe ambities en investeringen voor 2023. De eerste 3 begrotingsjaren worden sluitend gepresenteerd. In 2026 verandert de financieringsstructuur van de rijksoverheid. Dit heeft grote gevolgen voor de inkomsten van de gemeente. Hierover wordt landelijk een brede discussie gevoerd met Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), lokale overheden en het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Nieuwe bestuursperiodeDe begroting voor 2023 is de eerste voor deze gemeenteraad. De begroting 2023 is opgesteld in een onzekere tijd. Na de coronajaren 2020 en 2021 bestond de hoop op een stabiele toekomst na het overgangsjaar 2022. De gevolgen van oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende inflatie hebben echter grote invloed op huishoudens, ondernemers en de lokale overheid. Een ander gevolg van de oorlog is de komst van Oekraïense vluchtelingen en de versnelde opvang van statushouders.

Oplossingsgericht en transparantArianne de Wit, wethouder Financiën, over de begroting: “Door stijgende grondstofprijzen worden investeringen en onderhoud duurder. Dat verwerken we in de begroting. We zetten ons in om te voorkomen dat mensen letterlijk en figuurlijk in de kou komen te staan. Heemstede heeft nog altijd een zeer goed voorzieningenniveau en staat er ook financieel nog goed voor. We hebben wel te maken met grote uitdagingen, zoals de woonopgave, mobiliteit, natuurbehoud en de ambities voor een klimaatbestendig Heemstede. We zetten bijvoorbeeld sterk in op de isolatie van gebouwen om energie te besparen. We breiden het aantal energiecoaches uit, zodat wij inwoners hierbij kunnen ondersteunen.”

Daarnaast focust de begroting ook op een veilige leefomgeving en een stevige sociale basis voor iedereen. De uitgangspunten bij de aanpak daarvan zijn oplossingsgericht en transparant, licht de wethouder toe. “We willen uitvoering kunnen geven aan de opgaven waarvoor we staan. Dat vraagt om versterking van het fundament. We brengen de ambtelijke organisatie verder op orde en proberen in te spelen op de krappe arbeidsmarkt. We breiden de formatie flink uit om de ambities waar te kunnen maken. Dit is nodig om op alle terreinen voortgang te boeken.”

Kijk voor de complete begroting op heemstede.nl/begroting-2023

Kadernota 2021 of Kaalslagnota 2021?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-07-2020 19:44

In de Kadernota 2021 worden de beleids- en technische uitgangspunten vastgesteld voor de ontwerpbegroting 2021 van de gemeente Bloemendaal. Het is in feite een opdracht van de gemeenteraad van Bloemendaal aan het college van Burgemeester en Wethouders voor het maken van een ontwerpbegroting. De gemeenteraad zal linksom of rechtsom ingrijpende beslissingen moeten nemen op het gebied van het uitvoeren van dienstverlening aan haar burgers/ondernemers en de financiering hiervan. Daar is helaas geen ontkomen aan. Deze ingrijpende beslissingen worden o.a. veroorzaakt door: a. Het zijn van een “nadeel gemeente.” We krijgen relatief weinig geld vanuit het rijk, omdat wij in de gemeente relatief dure huizen hebben en derhalve volgens het rijk dus meer belasting kunnen vragen aan onze burgers en bedrijven. b. Decentraliseren door het rijk van omvangrijke taken in vooral het sociale domein. Echter, er wordtdoor het rijk vergeten daarvoor voldoende geld aan de gemeente Bloemendaal te geven. c. De coronacrisis, welke tot gevolg heeft dat de inkomsten van de gemeente dalen en de uitgaven stijgen. Het college diende derhalve wel een voorstel te doen om de gemeentelijke inkomsten en uitgaven meer in balans te brengen. Dit heeft het college dan ook gedaan in de kadernota 2021. De vraag in het dualistische stelsel is echter wel, zijn wij als gemeenteraad - en dus als CDA fractie - het met dit voorstel van het college eens? Het CDA heeft deze vraag in de raadsvergadering van 2 juli 2020 met een “nee” beantwoord! Volgens het CDA dient de kadernota voorzien te worden van aangepaste kaders zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant. Het onverkort aannemen van de door het college voorgestelde bezuinigingen riep bij het CDA ook de vraag op: “of je dan nog wel als zelfstandige gemeente verder zou moeten willen gaan?”. Voorts dient er vanuit het college ook nog de nodige toelichting te komen over wat de gevolgen zijn voor instellingen/burgers/ondernemers als je op de door het college voorgestelde gemeentelijke uitgaven gaat bezuinigen. Deze gevolgen blijken niet uit het collegevoorstel. Dit betreft vooral de voorstellen inzake het (weg)bezuinigen van: *De muziekschool, *de bibliotheek, *herziening dienstverlening servicepunt Bennebroek (blijft er dan nog een levensvatbare restvoorziening in Bennebroek voor de burgers over?, * minder culturele activiteiten, *de Hertenkamp in het Bloemendaalse bos. Ook is het CDA zonder meer tegen een aantal bezuinigingen, zoals bezuinigen op: *extra minimaondersteuning, *de milieustraat in Heemstede- moet namelijk wel toegankelijk blijven voor inwoners van de dorpen Bennebroek en Vogelenzang -, *bezuinigingen op het onderhoud en/of de instandhouding van gemeentelijke groen, *het ophalen Klein Chemisch Afval (KCA) bij Vogelenzang en detailhandel wordt afgeschaft, *versobering/ opheffen speelvoorzieningen. Maar ook de kaders inzake de inkomstenkant verdienen meer aandacht. Er dienen namelijk ook aan de inkomstenkant politieke keuzes gemaakt te worden door de gemeenteraad. Immers je mag tegen bezuinigingen zijn, maar dan zal je ook de politieke moed op moeten kunnen brengen als fractie, om dekking voor deze uitgaven te vinden zodat een sluitende begroting ontstaat. In het verkiezingsprogramma van het CDA staat letterlijk: “CDA Bloemendaal is geen voorstander van verghoging van de OZB. Over een eventuele verhoging van de OZB kan alleen gesproken worden indien het huidige voorzieningenniveau (kwalitatief en kwantitatief) zo ernstig onder druk komt te staan dat een kaalslag dreigt.” De CDA fractie heeft in de raad van 2 juli 2020 gesteld dat met de voorgestelde kaders door het college in de kadernota 2021 een zodanige kaalslag - zoals is bedoeld in het verkiezingsprogramma van het CDA - dreigt plaats te vinden binnen de gemeente Bloemendaal. Derhalve is belastingverhoging een zeer serieuze optie voor de CDA fractie straks bij de vaststelling van de begroting 2021. Voorts ziet de CDA fractie ook dat er de nodige gemeentelijke kosten zijn inzake honden die binnen de gemeente verblijven en worden uitgelaten, zoals hondenpoepzakjesautomaten, opknappen/ onderhouden van het wethouder van Gelukpark dat onder druk staat door het vele uitlaten van honden. Daarom is ook het herinvoeren van een Hondenbelasting een optie voor het CDA om tot voldoende dekking te komen. Voorts blijft het CDA het gezien de huidige financiële situatie het zeer onbevredigend vinden dat de kosten die de gemeente dient te maken voor de Formule 1: a. niet bijgehouden worden door het college en b. niet verhaald kunnen worden op de gemeente Zandvoort dan wel bij de GP zelf. Het CDA zou graag hier toch nader ambtelijk onderzoek en/of bestuurlijk overleg met gemeente Zandvoort/GP over willen zien door het college. Ook verwacht het CDA van het college dat zij binnen de organisatie plannen ontwikkelt om de inkomsten van de gemeente te optimaliseren. Daarbij kan worden gedacht aan een verordening om de kosten van “bovenwijkse voorzieningen” te verhalen op projectontwikkelaars. D66 gaf deze suggestie reeds in de commissie grondgebied. Het CDA wil zeker als zelfstandige gemeente Bloemendaal verder! Daarom heeft de CDA fractie ook het voortouw genomen om met andere politieke partijen in de gemeenteraad (D66, GroenLinks, PvdA en VVD) een alternatief voorstel (een amendement) te maken en in stemming te brengen in de gemeenteraad van 2 juli 2020. Dit voorstel heeft de CDA fractie met verveverdedigd in voornoemde gemeenteraadsvergadering en het voorstel is ook aangenomen door de gemeenteraad! In het aangenomen voorstel staat: Amendement CDA Kadernota 2021 2020002520 Namens de CDA fractie Bloemendaal Bob van der Veldt, Raadslid en lid van de commissie Bestuur en Middelen van de gemeente Bloemendaal

Vinger aan de pols in de regio

VVD VVD Bloemendaal 23-12-2019 11:55

“Het behoud van de aantrekkelijke en groene woonomgeving is een speerpunt bij beleidsontwikkelingen”, zo stelt het coalitieakkoord. Een niet onbelangrijke uitspraak, want dit vraagt om een vinger aan de pols op die beleidsontwikkelingen, waarvan het voorstadium zich dikwijls afspeelt in de regio. Voor het bewaken van onze lokale belangen is het van belang tijdig aan de regiotafel te zitten. Dit lijkt misschien wat paradoxaal, maar dit besef is gelukkig niet alleen verwoord in het coalitieakkoord, maar ook breed aanwezig bij een groot aantal overige fracties, waaronder de VVD. In de regio vinden wij immers bondgenoten middels een gedeelde regionale overeenstemming op inhoud, gevoelde urgentie en proces.

https://bloemendaal.vvd.nl/nieuws/37800/vinger-aan-de-pols-in-de-regio

Voor onze gemeente is de meest belangrijke regiotafel de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Op 1 november was er de MRA raads- en statenledenconferentie. Een overgrote meerderheid van de deelnemers was het ermee eens dat onderwerpen die de gemeente- en provinciegrenzen overstijgen dezelfde inzet verdienen van volksvertegenwoordigers als onderwerpen binnen het eigen gebied. Deze conferentie sloot af met de breed gedeelde uitspraak onder raads- en statenleden: ‘Dat we het samen moeten doen, is helder. Maar het ‘hoe’ mag nu meer worden uitgediept.’ Op diezelfde bijeenkomst werd gelukkig al bekendgemaakt dat de MRA een meer toegankelijke website lanceert.

Kenmerk van de MRA is dat een meer informeel karakter heeft, hetgeen voordelen biedt om onze doelen te bereiken. Als afgeleide van de MRA zijn er kleinere regiotafels voor alleen de regio Zuid-Kennemerland of in samenwerking met een andere regio bijv. de IJmond. Centraal staat dan de vraag hoe wij ons onderling verhouden en hoe wij vervolgens ons gezamenlijk (gaan) verhouden tot de MRA. Dit is een zoektocht met vallen en opstaan, want het vinden van bondgenoten gebeurt werkenderwijs en innovatieslagen moeten worden gemaakt.

Bij de regiotafel Zuid-Kennemerland is de betrokkenheid van raadsleden vanaf de zomer 2018 een feit middels gemeenschappelijke radenbijeenkomsten. Hier zijn verkennende gesprekken gevoerd over een op te stellen Zuid-Kennemeragenda en op hieraan gerelateerde actueel thematische onderwerpen, zoals mobiliteit of energietransitie. Er is sinds kort een werkroep geformeerd - bestaande uit één afgevaardigd raadslid per gemeente- die het hoe-vraagstuk in 2020 verder met elkaar gaat uitdiepen.  In november j.l. is in het presidium ondergetekende naar voren geschoven om de raad van Bloemendaal te vertegenwoordigen.

Het slimme samenspel tussen de regiotafel(s) en onze lokale besluitvorming zal een terugkerend thema zijn. Onmiskenbaar is dat deelname aan de regiotafel(s) verbindend werkt en ruimte laat voor soms wisselende bondgenoten. Juist op deze wijze worden onze lokale belangen sterker gepositioneerd. Wij nodigen u van harte uit om mee te denken en met ons alert te blijven. De Bloemendaalse VVD-fractie zegt: Vinger aan de pols in de regio!

Ambtelijke samenwerking met Heemstede

VVD VVD Bloemendaal 19-12-2019 03:26

De gemeenten Heemstede en Bloemendaal zijn zelfstandige gemeenten en willen dat blijven. De gemeenten werken bestuurlijk samen met diverse andere gemeenten en overheden op verschillende terreinen omdat regionale samenwerking onontbeerlijk is voor een optimale dienstverlening aan inwoners en bestuurskracht als zelfstandige gemeente.

https://bloemendaal.vvd.nl/nieuws/37764/ambtelijke-samenwerking-met-heemstede

Sinds 2013 is de gemeente Bloemendaal gestart met een ambtelijke samenwerking met de gemeente Heemstede. De hoofddoelstellingen waren: het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening, het verminderen van de kwetsbaarheid en het verhogen van de efficiency om kwaliteitsverbetering te realiseren. De samenwerking heeft zich vooral gericht op de afdelingen bedrijfsvoering en is praktisch van aard. De raad is de afgelopen jaren geïnformeerd door middel van voortgangsrapportages.

Je zou kunnen stellen dat de samenwerking sindsdien organisch verder gegroeid is. Maar meer en meer misten we toch een duidelijke basis die ten grondslag lag aan de samenwerking. Vandaar ontstond de behoefte aan het alsnog vaststellen van een duidelijk kader voor de samenwerking. Het kader dat daarop is opgesteld nalv input van beide raden, is veelomvattend en geeft eigenlijk de bouwstenen voor de samenwerking. De raad van Bloemendaal heeft in de raadsvergadering van december jl. dit kader vastgesteld in grote meerderheid en staat dus achter de samenwerking.

De VVD Bloemendaal is ervan overtuigd dat de samenwerking in het belang is van beide gemeenten en heeft dus voor het kader gestemd. Een kader dat de samenwerking verder afbakent en bestendigt. Ook al werken we al langer samen, we zijn er nog niet, er moet nog veel gebeuren. Helaas is de gemeenteraad van Heemstede nog niet zover dat ze het kader kunnen vaststellen. Dit zal pas gebeuren in maart 2020. In de tussentijd zullen we als VVD-fractie Bloemendaal met VVD Heemstede het gesprek aangaan maar ook als gemeenteraad van Bloemendaal zullen we met diverse gemeenteraadsleden in Heemstede gesprekken voeren over de voordelen van de samenwerking en proberen eventuele zorgen weg te nemen. Zo nodig kan het kader dan nog worden aangepast. 

Algemene beschouwingen - Bloemendaal is het waard om samen voor te knokken.

VVD VVD Bloemendaal 07-11-2019 05:08

Geachte collega’s, geacht college, geachte luisteraars in en buiten het gemeentehuis,

De VVD in Bloemendaal is trots op onze inwoners, ondernemers en instellingen. In al onze kernen, met in iedere kern haar eigen kwaliteiten en identiteit, is het uitstekend toeven. Dat gaat niet vanzelf, iedereen draagt daar zijn of haar eigen steentje aan bij. Als VVD-fractie en als gemeente Bloemendaal willen wij daar onderdeel van zijn en blijven, midden in de samenleving en dienstbaar aan de gemeenschap als geheel.

Bloemendaal is het waard om voor te knokken met elkaar!

Wij worden als volksvertegenwoordigers met grote regelmaat aangesproken. Over wat er goed gaat en over wat er beter kan, over kleine zaken en over zaken die grotere impact hebben op onze gemeenschap. Ook worden wij nadrukkelijk aangesproken op de beeldvorming die ontstaan is over de bestuurlijke verhoudingen in Bloemendaal.

Steeds vaker vragen betrokken inwoners bezorgd of wij het als volksvertegenwoordigers nog wel volhouden in de gemeente. Of wij nog de energie kunnen opbrengen om de gemeente en haar gemeenschap naar behoren van dienst te kunnen zijn. Of wij hulp nodig hebben, of zorgelijker, of de gemeente maar beter opgeheven kan worden.

Geachte Bloemendalers in alle kernen: het gaat goed met de gemeente Bloemendaal. Ja, er kunnen altijd zaken beter. Ja, het is soms ingewikkeld keuzes te moeten maken. Zeker wanneer wij keuzes moeten maken waar niet iedereen achter kan staan. Ja, het is nog altijd dankbaar werk om verantwoordelijkheid te mogen nemen. En het gaat goedkomen in Bloemendaal, het gaat goedkomen omdat wij het samen doen.

Daar hebben wij het als raadsleden ook over met de schoolkinderen uit groep 7 en 8 tijdens één van onze leukste activiteiten: het project raadslid in de klas. Daar vertellen wij de kinderen dat democratie alleen werkt als iedereen meedoet.

Dat is precies wat er nu in de gemeente Bloemendaal gebeurt. Het grootste deel van de gemeenteraad werkt op een respectvolle, positieve en constructieve manier met elkaar samen, ieder met eigen overtuigingen en uitgangspunten. Binnen de coalitiepartijen maar zeker ook daarbuiten. Er is geen enkele partij die het hier voor het zeggen heeft en besluiten worden genomen met wisselende meerderheden.

En zo hoort het ook, dat doet niet alleen recht aan de diverse achterbannen maar doet ook recht aan de Bloemendaalse samenleving als geheel. Uiteraard zou de VVD-fractie graag zien dat de gehele raad op die manier met elkaar werken wil. Dat lijkt helaas een utopie maar is wel iets waar wij graag op in blijven zetten.

Niet alleen de gemeenteraad is een belangrijk podium om samen te werken, dat geldt uiteraard ook voor de samenwerking met en binnen het college van Burgemeester & Wethouders, de samenwerking met de ambtelijke organisatie en de samenwerking met andere gemeenten, provincies en het Rijk.

Beste Bloemendalers: er wordt goed samengewerkt, in alle geledingen.

In alle kernen is het juist daardoor goed toeven. Het woongenot wordt immers in belangrijke mate gestimuleerd door zuinig te zijn op onze zeer groene omgeving, door in te zetten op veiligheid, door een zo goed mogelijke bereikbaarheid, door goede voorzieningen in de meest brede zin en door zorg voor elkaar.

Dit bereiken wij niet alleen door goed samen te werken binnen de overheid, dit lukt ook door de enorme vrijwillige inzet van inwoners en bijdragen door ondernemers. Dit laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien en wij bedanken dan ook alle betrokken Bloemendalers voor alle inbreng die geleverd wordt.

De VVD Bloemendaal voelt zich verantwoordelijk om het woongenot positief te blijven stimuleren vanuit onze bestuurlijke rol. Hiervoor is bestuurlijke rust, reinheid en regelmaat randvoorwaardelijk.

De VVD Bloemendaal zal in onze gemeente altijd verantwoordelijkheid blijven nemen voor die bestuurlijke randvoorwaarden en altijd verantwoordelijkheid nemen voor goed bestuur. Dat doen wij niet alleen omdat die verantwoordelijkheden in ons DNA zitten, dat doen wij vooral ook omdat het de moeite waard is in het belang van onze gemeenschap. Ook als het moeilijk is. Juist als het moeilijk is.

Dat het momenteel best moeilijk is staat vast, ons woongenot staat onder druk. Niet alleen in de gemeente Bloemendaal, dat geldt voor alle 355 gemeenten in het land. De kranten staan vol met gemeente besturen die aan de noodklok trekken. Gemeenten namen in de afgelopen jaren veel verantwoordelijkheden over van het Rijk. Dat ging vaak gepaard met forse bezuinigingen, met name bij de zorgtaken in het sociaal domein en de jeugdzorg in het bijzonder.

Als het Rijk niet of niet voldoende in beweging komt, en daar lijkt het een beetje op, zijn wij als gemeenten gedwongen tot pijnlijke keuzes. Gaan we bezuinigen op onderhoud, stellen we investeringen uit of moeten we voorzieningen afknijpen om de stijgende kosten te betalen? Ook in onze gemeente gaan we dat gesprek met elkaar aan. In de eerste maanden van volgend jaar gaat de gemeenteraad een kerntakendiscussie voeren.

Voor de VVD-fractie is dit aanleiding onze kernen in te gaan. Wij willen graag de inwoners, ondernemers en instellingen betrekken bij de oplossingen van morgen. Niettemin roepen wij alle landelijk vertegenwoordigde fracties in de raad en het college op samen met ons en de andere gemeenten in het land een helder geluid te blijven afgeven in Den Haag: “Kom op met extra geld voor gemeenten, dit gaat zo niet langer, dit gaat ten koste van teveel, dit gaat ten koste van ons aller woongenot.”

De kerntakendiscussie die wij gaan voeren heeft geleid tot een redelijk beleidsarme kadernota en daarmee een redelijk beleidsarme begroting 2020 die nu voor ligt. Dit is een nadrukkelijke keuze geweest van de gemeenteraad en wij bedanken het college en ambtelijke organisatie voor de voorbereidingen, de overzichtelijke presentatie en suggesties in de vorm van nieuwe voorstellen, om te komen tot een sluitende begroting.

Zoals eerder aangekondigd in de commissies steunen wij deze aanpak met de bijbehorende voorstellen met uitzondering van de alternatieve voorstellen. Wij beseffen terdege dat de belangrijkste en ongetwijfeld lastigste discussie hierdoor nu niet gevoerd zal worden maar verplaatst is naar de kerntakendiscussie. Dat wordt het moment om zaken goed tegen elkaar af te wegen en de noodzakelijke keuzes te maken.

Wij hebben er alle vertrouwen in dat wij met elkaar, met betrokken bestuurders, onze ambtenaren, onze inwoners, ondernemers en instellingen tot gedragen oplossingen kunnen komen. Oplossingen in het belang van ons te koesteren woongenot. Oplossingen in het belang van ons allemaal. Oplossingen waarmee we Bloemendaal ook voor de toekomst zelfstandig houden.

Dank u wel.

Uitgesproken door Albertine Zoetmulder, fractievoorzitter VVD, op 7 november 2019

Algemene beschouwingen 7 november | Bloemendaal

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 07-11-2019 00:00

Bij de begrotingsbehandeling was GroenLinks verreweg de partij met de meeste ideeën en voorstellen. Constructief, want wij zijn niet voor oppositie-om-de-oppositie. Een pittig debat -- prima, maar uiteraard altijd op basis van argumenten, feiten en respect.

Veel van onze voorstellen zijn ook aangenomen, waar onder m.b.t.: - bekijken en in regio aankaarten van heropening van Station Vogelenzang-Bennebroek; - meer aandacht voor groen i.p.v. grijs (tegels); - tempo in en afronden van participatie herontwikkeling Bispinckpark/Landje van v. Riessen.

Zorgpunt in Bloemendaal blijft het traag oppakken en doorzetten van projecten – vooral met sociale woningbouw. Is het politieke wil of, zoals het college zegt “gebrek aan ambtelijke capaciteit”?

Eén van de helaas net niet aangenomen voorstellen (met 8-9 verworpen) was ons samen met PvdA en D66 ingediende voorstel om niet te bezuinigen op extra geld voor het basisonderwijs– o.a. voor gymlessen. De gemeentelijke bijdrage aan onderwijs gaat zich nu beperken tot huisvesting. Vanwege de 40% ‘buitenleerlingen’ in het basisonderwijs, levert dat overigens een flinke financiële druk op Bloemendaal (want deze leerlingen worden door het Rijk niet meegeteld ter bekostiging onderwijshuisvesting); terecht is dit probleem aangekaart bij het Ministerie en heeft de raad aangedrongen op overleg met het onderwijsbesturen hierover.

In de beschouwingen legden we accent op bescherming van de structuur van het mooie groene gemeente. Bloemendaal is wat ons betreft geen eiland in de MRA, wel een breed gewaardeerde oase. Waarbij oog is voor “behoud door ontwikkeling”.

Geciteerd werd uit “Proeve ener streekgeschiedenis” van Pier Hoekstra (1947!): “Uitsluitend vasthouden van het historisch gewordene, met heimwee terugzien naar het verleden – hoezeer er vaak reden voor is – biedt aan Bloemendaal geen levenskracht voor heden en toekomst. (…) Maar “haar ruimte voor bouwterrein is nog slechts beperkt; een verdere uitbreiding zou al gauw ten koste gaan van vroegere voorbeeldige aanleg of van ongerept gebleven natuurschoon, dankzij vaak irriterende afrastering of prikkeldraad. In de bewaring van haar karakter als villastreek aan de rand van een ongerept te houden duingebied ligt haar grote taak en dit in een nieuwe zin, nl. in het algemeen belang van de gehele streek.”

Gewezen werd op het belang van verkeersmaatregelen en investeren in openbaar vervoer.

Gewezen werd op het belang van goed financieel beleid. Maar op overschrijden van de – terecht in de nota Financieel duurzaam houdbaar Bloemenaal gestelde max. schuld (40 mln euro) is uiteindelijk ondergeschikt aan het bijdragen aan de oplossing van grote problemen zoals de snelle klimaatverandering en – niet los daarvan – het verschralen van biodiversiteit met risico van het omvallen van eco-systemen, met alle – ook economische – schade van dien.

Het College van Bloemendaal heeft er op gewezen dat de zelfstandigheid van de gemeente in gevaar kan komen bij aanhoudende tekorten in het sociaal domein. GroenLinks relativeerde dat: - Tekorten ontstaan nu vrnl., maar niet alleen door problemen in het sociaal domein; - De zelfstandigheid van Bloemendaal komt echt niet alleen in gevaar door puur financiële problemen en - Landelijk ziet men dat bij veel gemeenten nu het water aan de lippen staat, en wij verwachten wat extra gelden van het Rijk.

Maar hoop op veel meer geld van het Rijk mogen we niet hebben: 1. Zolang de VVD – de partij van de kleinere overheid – in het kabinet zit, lijkt extra geld voor het doorzetten van de transformatie, voor meer preventie en het voorkomen van de Jeugdzorgwachtlijsten zeer twijfelachtig. En bovendien: 2. Als er nieuwe maatstaven voor uitkeringen uit het Gemeentefonds komen, dan zou extra geld wel eens vooral terecht kunnen komen bij gemeenten met grotere problemen dan Bloemendaal (gemeenten met grote achterstandswijken en voor het land belangrijke en toeristische functies).

‘Gewenste interactie’

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD Bloemendaal 26-09-2019 12:58

Het initiatiefvoorstel is zojuist bekend gemaakt en publiceren wij hieronder, zie slot van dit bericht. Het onmiddellijke ontslag wordt verleend aan voorzitter van de commissie Bestuur en Middelen.

Reden: de gewenste interactie is niet mogelijk tussen de leden en de voorzitter van de commissie. In deze commissie zitten:

Philip Groen (schaduw raadslid D66)

Aty de Groot (schaduw raadslid PvdA)

Siebold de Vries (schaduw raadslid GroenLinks)

Geert Beusen (schaduw raadslid CDA)

Rob Slewe (fractievoorzitter Hart voor Bloemendaal)

Leonard Heukels (fractievoorzitter Liberaal Bloemendaal)

Martin vd Bunt (schaduw raadslid VDB)

Rolf Harder (VVD raadslid) Maw: Drie gekozen volksvertegenwoordigers waarvan er twee niet geraadpleegd zijn. Dan houden we Rolf Harder van de VVD over.

Rolf #Harder, VVD raadslid Bloemendaal, foto flyer 2018

Wat precies wordt verstaan onder ‘gewenste interactie’ wordt niet duidelijk. De vraag wat de voorzitter wordt verweten blijft onbeantwoord. Wat wel duidelijk is, dat is dat interactie te maken heeft met een wisselwerking tussen personen, processen, organisaties. Per definitie hangt dit niet af van 1 persoon. De kwalificatie ‘gewenst’ laat wel een heel bijzonder licht schijnen op dit initiatief. U bent niet gewenst, vertrek!

Zie in het voorstel hieronder ook het punt: ‘communicatie aspecten’. Niet van toepassing lezen we daar. De arrogantie is werkelijk verbluffend. Op zijn Bloemendaals. Oftewel: een geblinddoekte olifant in de porseleinkast met de botte bijl, schreef iemand die ons volgt ons zojuist.

Daar kunnen we het volledig mee eens zijn. Communcatie is en was nul. Met de voorzitter Roos is volstrekt niet gecommuniceerd. Een beoordelingssessie die geagendeerd stond voor 12 september jl is buiten haar medeweten om eenzijdig gecancelled. Zonder Roos hier ook maar een seconde in te betrekken. Roos heeft niet 1 telefoontje of mail mogen ontvangen over haar functioneren in de afgelopen anderhalf jaar.

Haarlems Dagblad: 90 mille voor onderzoek uitglijders oud-bestuurders

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD PvdA Bloemendaal 02-09-2019 19:09

Er bestaan diverse soorten integriteit. Ambtelijke, politieke en bestuurlijke integriteit. Hoe hiermee om te gaan? Wat is het wettelijk kader? Zie hierover onderstaande tekst uit de circulaire van de minister van 1 februari 2016. Op die datum werd artikel 170 lid 2 van kracht in de Gemeentewet. Hierin staat dat de burgemeester de bestuurlijke integriteit bewaakt. Ook de commissaris van de koning heeft een rol: indien verhoudingen in de gemeente zijn verstoord of de integriteit in het geding is, kan hij adviseren en/of bemiddelen. Voor ons heeft integriteit vooral te maken met moreel kompas, ethiek en vertrouwen. Maar er bestaat daarnaast een wettelijk kader wat dit onderwerp dat zo belangrijk is in onze maatschappij, handen en voeten geeft.

In Bloemendaal is sprake van een groot aantal integriteitsmeldingen. Deze zijn in de afgelopen twee jaar ingediend en liggen te wachten op behandeling. Er was toegezegd dat de meldingen zouden worden onderzocht door het forensisch accountantsbureau Integis. Dat onderzoek ligt momenteel stil als gevolg van de vele geheimhoudingen.

De burgemeester schakelde een jaar geleden het CAOP in, nl het steunpunt voor burgemeesters. Dat steunpunt gaat niet zelf aan de slag met meldingen maar kan een burgemeester wel adviseren. De adviezen die zijn verstrekt aan burgemeester Roest werden door hem echter geheim verklaard. Overige correspondentie tussen het steunpunt en de burgemeester was ook geheim. Dat schoot dus niet echt op.

Vervolgens kwam de heer Heijink, wethouder en locoburgemeester (VVD), met het voorstel een commissie te benoemen waarin twee raadsleden zitting zouden nemen: de heer Schell (PvdA) en de heer Doorn (vdb). Dit was een ondoordacht plan. Raadsleden horen niet te oordelen over de integriteit van politieke ambtsdragers. Het is bovendien in strijd met het duale stelsel en de Gemeentewet. Maak van integriteitskwesties geen politiek stuntwerk. Wij drongen bij de heer Heijink aan op een andere zakelijke oplossing.

Daarop werd het idee gelanceerd dat de bezwaarschriftencommissie zich met de integriteitsmeldingen zou gaan bemoeien. Ook dat leek ons een buitengewoon slecht idee. De bezwaarschriftencommissie beoordeelt bezwaarschriften en schrijft adviezen. Het behandelen van integriteitsklachten brengt de onafhankelijkheid van de commissie in gevaar. Gelukkig is ook dit voorstel in prullenbak beland. De commissie heeft het zelf afgewezen.

Het laatste idee is dat het bureau Berenschot zich gaat bezighouden met de meldingen.

Dat kost geld. Veel geld. We zijn straks tonnen kwijt. Is dat verantwoord? Wordt ons belastinggeld op de juiste wijze besteed?

Is Berenschot voldoende onafhankelijk? Voormalig fractievoorzitter Martijn Bolkestein, VVD, werkt bij deze organisatie. Hoe zorgt het bureau dan toch voor voldoende onafhankelijkheid. Daarbij speelt ook een rol dat Berenschot vaker is ingehuurd door Bloemendaal. Dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel;

Levert het onderzoek van Berenschot een openbaar rapport op of hebben we straks in Bloemendaal weer het zoveelste geheime of vertrouwelijke rapport? Wij zijn niet voor geheime rapportages;

Wie gaat het onderzoek leiden? Dwz: wie fungeert als opdrachtgever? Is dat de raad, het college of de locoburgemeester of de burgemeester? Hoe is diens staat van dienst? Is deze persoon van onbesproken gedrag?

Het is belangrijk dat er niet iemand aan het hoofd staat van dit onderzoek die zelf onderwerp van discussie is. Tegen de heer Heijink is aangifte gedaan wegens valsheid in geschrifte. Hoewel de heer Heijink dat ontkent, is deze aangifte niet op loze gronden gedaan en zal Justitie zich hierover nog moeten uitspreken. Of is het beter dat het onderzoek wordt gedaan onder regie van de Commissaris van de Koning of misschien zelfs de Minister? Hoe meer het huidige bestuur op afstand komt te staan, hoe beter dat is lijkt ons;

Mocht de conclusie zijn dat er toch iets goed fout zit in Bloemendaal, dan luidt de vervolgvraag: wat nu? Een onderzoek heeft geen enkele zin als je niet bereid bent maatregelen te treffen die pijn kunnen doen;

Strafrechtelijk: raadslid Roos heeft bij de heer Roest melding gedaan van vermoedens van het plegen van strafbare feiten door enkele oud-bestuurders. Die melding deed zij op 5 februari 2018 en op 7 maart 2018 in bijzijn van haar advocaat. Het onderzoek dat nu wordt voorgesteld heeft geen betrekking op strafbare feiten. Wat gebeurt daar dan mee? Berenschot is niet bevoegd. Waarom wordt dit doodgezwegen? Het is merkwaardig dat veel geld wordt uitgetrokken voor een onderzoek terwijl Justitie hierover gaat.

Vandaag in het Haarlems Dagblad een artikel hierover.

Laten we besluiten met onze eigen conclusie:

Er is meer dan voldoende duidelijk welke malversaties in het recente verleden hebben plaatsgevonden en door wie. Als deze informatie niet wordt gedeeld met onderzoekers, dan is een onderzoek bij voorbaat kansloos;

Als de bereidheid om maatregelen te treffen afwezig is dan heeft een onderzoek geen nut;

Openbaarheid is ver te zoeken. Alles is nog steeds geheim. Uiteraard dient het onderzoek zelf in alle rust en beslotenheid plaats te vinden. Maar het eindrapport dient openbaar te zijn met inachtneming van de wetgeving;

Personen wier handelen zelf ter discussie staat dienen niet betrokken te zijn bij het onderzoek;

De commissaris van de koning dient nu actief op te treden. Op afstand blijven is geen optie meer;

Geheimhoudingen is de oorzaak van veel problemen in Bloemendaal. Deze gemeente dient als eerste te streven naar openbaar bestuur. Met een onderzoek wordt deze problematiek niet opgelost;

Geld kun je maar 1 keer uitgeven: als je dat doet, doe het dan goed, eerlijk en openbaar.

Schneiders gaat Bergen verzetten?

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD Bloemendaal 17-07-2019 15:38

Het programma Opstandelingen van BNNVara heeft een uitzending besteed aan de ‘werkwijze’ van de gemeente Bergen. Het is een treurig plaatje van disproportioneel machtsmisbruik, wetteloosheid, en moreel verval. Groot is onze verbazing dan ook dat Schneiders is gevraagd om een onderzoek te doen naar de bestuurscultuur in deze gemeente: politieke ‘dokter’ Schneiders moet gemeente Bergen op rechte pad krijgen

In het persbericht van de gemeente Bergen staat: ‘Om tot een optimalisatie (van de bestuurscultuur) te komen vinden de coalitiepartijen in de gemeenteraad het van belang dat door een externe ervaringsdeskundige een analyse van de huidige bestuurscultuur wordt gemaakt. De opdrachtnemer, lees Bernt Scheiders, bepaalt op welk moment collegeleden, ambtenaren en inwoners worden betrokken. Afhankelijk van de uitkomsten van de analyse en het advies zal een vervolg aan het onderzoek kunnen worden gegeven.’

Optimalisatie… Wat kopen kiezers daarvoor?

Als er iets is dat het programma heeft uitgewezen dan is het wel dat willekeur regeert in het gemeentehuis van #Bergen. Dat de burgemeester (Hetty #Hafkamp) van Bergen aan de wantoestanden mede debet is, werd op het eind van die uitzending pijnlijk duidelijk toen haar enkele vragen werden voorgelegd. Het volstrekte gebrek aan inlevingsvermogen van deze mevrouw was veelzeggend. Zij zou de Bergers een grote dienst bewijzen door alsnog op te stappen. Daar is geen onderzoek voor nodig. Verder bleek uit deze uitzending ook dat de gemeenteraad er niet voor de inwoners is. Te weinig dappere mensen in die raad. Men zit daar meer voor de gezelligheid en voor het tijdverdrijf, dan voor de publieke zaak. Maar ook een niet goed functionerende gemeenteraad is een gegeven dat niet onderzocht hoeft te worden. Het is onderhand bij iedereen die de gemeentepolitiek volgt bekend dat we te maken hebben met een onoplosbaar probleem dat waarschijnlijk in elke gemeente van Nederland speelt. Raadsleden die onvoldoende geequipeerd zijn om hun taak naar behoren uit te voeren en vaak ook in een onmogelijke positie verkeren omdat coalitiespartijen de raad gevangen houden in een keurslijf gecombineerd met kwalijke geheimhoudingen en vertrouwelijkheden. Openbaar bestuur is een illusie. Angst voor strafvervolging speelt ook een rol. Ook de geheimhouding is een onoplosbaar probleem tenzij de wetgever nu eindelijk eens een keer gaat ingrijpen en regels overzichtelijker maakt. Bovendien zou geheimhouding niet meer misbruikt mogen worden om vuile streken onder het tapijt te kunnen vegen.

Terug naar de rol van #Schneiders. Als er iets duidelijk is geworden tijdens de periode dat hij in #Bloemendaal zat, dan is het wel dat deze man niet de gedroomde kandidaat is die in staat zal zijn zaken weer op orde te krijgen. Toegegeven, Bloemendaal is geen eenvoudige opgaaf gezien de verziekte verhoudingen in de gemeenteraad en een ambtelijk apparaat dat boven de wet lijkt te staan. Maar iemand van het postuur van Schneiders had natuurlijk met gemak veel meer kunnen laten zien mits hij bereid was geweest niet de oren te laten hangen naar de #VVD en de handen uit de mouwen had gestoken. Maar goed, het blijft natuurlijk allemaal een kwestie van karakter en zien we vaker dan ons lief is een volstrekt gebrek aan moed en overtuigingskracht bij burgemeesters. Er is iets grondig mis met de selectieprocedure en wat ons betreft wordt het hoog tijd voor een andere benoemingsprocedure van burgemeesters. Helaas hebben we in dat opzicht nog een lange weg te gaan.

Ergo: Bloemendaal was dus als kleine beheergemeente een brug te ver voor Bernt Schneiders.

Natuurlijk roept Schneiders dat hij zich totaal niet druk maakt over de aangifte die Roos deed. Die reactie is voorspelbaar en onhandig. Dat hij Roos een keffende teckel noemt die in zijn broekspijpen hangt, getuigt van lomp en bot gedrag en zulks zal niet bepaald helpen om de boel weer op orde te krijgen in Bergen.

Ook het Haarlems Dagblad schreef hierover, want het is natuurlijk nieuws wanneer een voormalig burgemeester zich op die manier uitlaat over een volksvertegenwoordiger. De krant heeft dat netjes genoteerd. Aan het slot van het artikel wordt nog verwezen naar het Reglement dat enkele maanden nadat die bewuste handtekeningenactie werd uitgevoerd, werd aangepast. Ja, achteraf…

Achteraf kan de overheid proberen alles goed te praten en recht te breien, maar dat is nog geen rechtvaardiging. En geloofwaardig is het evenmin. Niet in Bloemendaal en niet in Bergen. Van de krant kun je niet verwachten op de hoogte te zijn van het feit dat een college van B&W met een Reglement van Orde de Gemeentewet niet opzij kan zetten. Maar van een burgemeester die zelf jurist is en ondersteund wordt door een compleet ambtelijk apparaat, natuurlijk wel.

Als Schneiders verstandig is, geeft hij de opdracht terug.

Dat is Beter voor Bergen.

Het artikel in het HD:

Enkele reacties:

Gemeenteraad geeft duidelijk signaal af.

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Bloemendaal 24-04-2019 06:58

De VVD heeft een verbindende rol gespeeld bij de aanname van een belangrijke motie tijdens de raadsvergadering van 18 april jl. Met de motie wordt verduidelijkt wanneer het college van B&W de raad geen informatie hoeft te geven, indien naar haar mening het openbaar belang zich daartegen verzet. De gemeenteraad heeft de motie aangenomen met 15 van de 17 aanwezige stemmen, en met 6 van de 8 partijen verenigd. Hiermee geven we het college een zetje in de rug, dat ze niet altijd maar alle vragen van raadsleden hoeven te beantwoorden, zodat ze zich weer volledig kan richten op het besturen van onze mooie gemeente Bloemendaal.

 

Het afgelopen jaar is er een trend ontstaan van steeds meer vragen stellen aan het college van B&W. Op zich lijkt daar niets mis mee. Het recht om vragen te stellen is immers een grondrecht van de gemeenteraad, om de controlerende taak op het bestuur uit te kunnen oefenen. Dit is geregeld in art. 169 van de Gemeentewet. Maar het valt op dat de vragen van een beperkt aantal raadsleden komt en niet altijd dienen om het college te controleren. Steeds vaker worden ook vragen gesteld die ogenschijnlijk een persoonlijk doel dienen. Bovendien gaan steeds meer vragen over het handelen van ambtenaren, terwijl raadsleden het bestuur controleren, en niet de ambtenaren rechtstreeks.

Dit liep de spuigaten uit en de VVD vindt dat onaanvaardbaar. Om daar paal en perk aan te stellen heeft de VVD met CDA een motie voorbereid en een andere motie van VDB gesteund. De gemeenteraad heeft in haar vergadering, bijeen op 18 april jl, een duidelijk signaal aan het college gegeven door de 2 moties aan te nemen. De motie van de VVD en CDA werd mede ingediend door GroenLinks, D66, VDB en PvdA. De moties geven beide een nadere inkleuring van de uitzonderingsgrond, het openbaar belang, uit art 169 in lid 3 van de Gemeentewet, op basis waarvan het college niet altijd alle gevraagde informatie hoeft te verstrekken. Natuurlijk geldt alles wat is bepaald in de moties alleen voor zover dit is toegestaan binnen de grenzen van de wet.

Achtergrond moties:

Motie 1, op initiatief van VVD en CDA, en mede ingediend door GroenLinks, D66, VDB en PvdA, verduidelijkt het begrip openbaar belang uit artikel 169 lid 3 van de Gemeentewet. Het college van B&W mag weigeren om informatie te verstrekken aan een raadslid dat bijvoorbeeld een geding heeft lopen bij een rechterlijke instantie tegen de gemeente Bloemendaal, of een ander persoonlijk belang heeft bij de gevraagde informatie. Daarnaast kan B&W besluiten de termijn om informatie te verstrekken te verlengen, om tegen te gaan dat een verzoek van een individueel raadslid een onevenredig beslag legt op de gemeentelijke organisatie. B&W moeten wel steeds de reden toelichten, en de gemeenteraad heeft het laatste woord en zal in meerderheid beslissen over een afwijzing van informatie. 

 

Motie 2, op initiatief van VDB, werd aangenomen met steun van VVD en CDA, maar helaas zonder collegepartij D66 en andere oppositiepartijen. HvB had op moment van stemming de raadszaal al verlaten. De motie vraagt B&W om maatregelen te nemen om de ontwrichtende en kostenverhogende gevolgen van ongerechtvaardigde verzoeken om inlichtingen van individuele raadsleden tegen te gaan. Het ziet er daarbij vooral op toe dat alleen de informatie die een raadslid nodig heeft voor zijn controlerende taak van het bestuur, hoeft te worden gegeven. En dus niet alle voorbereidende drafts en afwegingen van ambtenaren en collegeleden.

Wij hopen met de hele VVD fractie en versterkt door de samenwerking met andere partijen, dat het college zich weer volledig kan gaan richten op het besturen en het maken van nieuw beleid. Dat acht de VVD veel nuttiger dan te verzanden in een stroom van vragen die het openbaar belang niet dient.

 

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD Bloemendaal

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.