Nieuws van politieke partijen in Delft over ChristenUnie inzichtelijk

12 documenten

CDA dient Motie van Afkeuring in tegen college

CDA CDA ChristenUnie Delft 15-07-2020 09:31

Het gebeurt niet vaak dat het CDA een motie van afkeuring steunt, laat staan mee-indient. Maar afgelopen donderdag deden we dat tijdens het debat over de nieuwe Parkeertransitie wel. Dan moet er wel wat aan de hand zijn. In dit artikel leggen we uit waarom het CDA deze motie van afkeuring heeft mee ondertekend. Te snel, te veel en te algemeen Kort samengevat is de kritiek van het CDA dat de parkeerplannen te snel worden vastgesteld, dat het college teveel in één keer wil regelen en dat in de plannen te weinig rekening wordt gehouden met verschillen tussen straten, wijken en bewoners. ‘Erdoorheen gejast’ Op 28 mei ontving de gemeenteraad de nieuwe parkeerplannen van het college met als verzoek dit op 9 juli in de raad vast te stellen. Vanaf het begin was duidelijk dat aan dit plan geen komma meer gewijzigd mocht worden. Op verzoek van het college werd het stuk extra snel door de raad behandeld. Pas na een persbericht van CDA en CU dat het college de parkeerplannen ‘erdoorheen jast’, stroomden de reacties binnen. Voorstanders en tegenstanders van de plannen lieten zich ineens horen. Waar iedereen het over eens was, was dat de communicatie van de gemeente zwaar onvoldoende was. Vrijwel niemand in de stad wist dat er 9 juli een parkeervisie door de gemeenteraad vastgesteld ging worden. Laat staan dat men wist wat er precies besloten ging worden. Het gevolg: meer dan 100 brieven die naar de gemeenteraad zijn gestuurd, een petitie die meer dan 1.700 keer getekend is, een demonstratie, een groot aantal insprekers… Kortom: niet alleen de oppositie, maar de hele stad voelde zich overvallen door de plannen. Te snel zijn deze door de raad gejaagd. Te veel De coalitiepartijen willen ons laten geloven dat het allemaal niet zo’n vaart loopt en dat we slechts kaders meegegeven. Toch worden veel Delftenaren direct geraakt door de plannen. Het CDA heeft (vergeefs) geprobeerd voor deze mensen de gevolgen wat te verzachten. Gezinnen en stellen die in de binnenstad wonen en twee (of meer) parkeervergunningen hebben, raken hun 2e en volgende vergunning op straat kwijt vanaf november. De 2e auto moet straks in de parkeergarage Zuidpoort of Prinsenhof worden gestald. Het CDA vroeg om een overgangsregeling voor gezinnen en stellen voor wie dit een probleem is. Mensen die in de wijken om de binnenstad wonen (“de schil”) krijgen straks te maken met mixparkeren, ook mensen die in straten wonen waar eigenlijk helemaal geen plek is voor kort parkerende bezoekers. Het CDA vroeg om mixparkeren alleen toe te passen in de buurt van winkels en voorzieningen en niet in straten waar alleen maar gewoond wordt. Bewoners van de binnenstad en de schil krijgen het aanbod om in plaats van op straat in de Zuidpoortgarage of Prinsenhofgarage te parkeren tegen een aantrekkelijk tarief van €300 per jaar. Hun parkeerplek op straat kan dan verdwijnen. Het CDA vroeg om mensen die hier gebruik van maken ook te garanderen dat deze prijs ook een aantal jaren vast ligt. Dat wilde de wethouder niet. Voortaan beslist niet meer de gemeenteraad maar het college over parkeerregulering. Het CDA heeft geprobeerd deze overdracht van besluitbevoegdheid uit het voorstel te houden, zodat de gemeenteraad het laatste woord heeft. Motie van Afkeuring De coalitie was niet bereid naar het CDA of naar andere oppositiepartijen te luisteren. Aan het voorstel mocht geen komma veranderd worden. Alle twaalf moties en amendementen van de oppositiepartijen werden door de wethouder ontraden en door de coalitie weggestemd. Alle moties van de coalitiepartijen werden door de wethouder enthousiast omarmd. Voor het CDA was de hele gang van zaken aanleiding om een Motie van Afkeuring in te dienen samen met Groep Stoelinga, ChristenUnie, SP en Stadsbelangen Delft. Met deze motie geven we aan dat wij het door het college gevolgde proces afkeuren. Voor het CDA speelde mee dat dit niet de eerste keer is dat wij ons door de coalitie en de wethouders buitenspel gezet voelen. De laatste tijd gebeurt het vaker dat op het moment waarop oppositie en de stad geïnformeerd worden, het voorstel achter de schermen al helemaal uitonderhandeld is. Dat kan en dat moet beter! In een democratie beslist de meerderheid, maar wordt er geluisterd naar en rekening gehouden met de belangen van de minderheid!

Terugblik Begrotingsbehandeling

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 PvdA CDA Delft 13-11-2019 11:30

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1281521/131785/PGB 2020.jpgTijdens de raadsvergadering van 7 november is de Programmabegroting 2020-2023 vastgesteld. We hebben met deze begroting ingestemd. Gelukkig hoeft Delft, anders dan andere gemeenten niet fors te bezuinigen zoals andere gemeenten wel moeten (op zorg of op bibliotheken bijv.). Maar er is ook niet echt structureel geld over. Dat betekent dat er niet echt politieke keuzes gemaakt hoeven worden (waar moet geld af of waar moet geld bij). De discussies en moties gingen vooral over hoe we omgaan met de budgetten die er al zijn voor bepaalde doelstellingen. We kijken terug op goede debatten, waarbij oppositie en coalitiepartijen in wisselende samenstelling samen optrokken om beleid te verbeteren.

Zelf hebben we een aantal voorstellen ingediend:

Housing First

Het is elders ter wereld en elders in Nederland al bewezen: als je mensen die op meerdere terreinen problemen hebben eerst aan een woning helpt, lukt het beter om op alle andere terreinen (schulden, verslaving etc.) winst te behalen. We willen dat Delft deze keuze ook durft te gaan maken. Dus moet de wethouder in overleg met woningbouwcorporaties en met zorgaanbieders (nachtopvang/ beschermd wonen) om dit concept toe te gaan passen in Delft. Zelf zal de gemeente in het begin meer geld kwijt zijn aan intensieve ambulante begeleiding. Geld daarvoor kan worden gevonden in het Actieplan Sociaal Domein. De motie die daartoe oproept, is met ruimte meerderheid aangenomen.

Lokale journalistiek

We vinden dat we lokaal een goede journalistieke tegenmacht nodig hebben in de stad. Er ligt een initiatief van een aantal Delftenaren met veel journalistieke ervaring. Ze willen de lokale journalistiek versterken. Ze hebben een aanvraag ingediend bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (die per jaar van de minister 3 miljoen euro mag verdelen aan lokale initiatieven). Helaas is deze aanvraag vooralsnog afgewezen. De burgemeester wil bovendien afwachten met welk advies de Vereniging Nederlandse Gemeenten komt, begin 2020. Ze heeft een toezegging gedaan om bij de raad terug te komen als er een goed voorstel ligt (dat op steun van het stimuleringsfonds kan rekenen) én als het VNG-advies er is. Bij de Kadernota (dit voorjaar) wordt er dan alsnog geld vrijgemaakt. De motie die we met het CDA, Onafhankelijk Delft, PvdA en D66 indienden hoefde daarom niet in stemming te komen. 

123 persoons afvalstoffenheffing

In tegenstelling tot veel andere gemeenten kent Delft geen twee persoons afval-tarief. Of je betaalt een eenpersoonstarief of een meerpersoonstarief. Vanuit het principe ‘de vervuiler’ betaalt, vinden we het rechtvaardiger als er een tweepersoons tarief kan worden toegevoegd; een echtpaar produceert gemiddeld genomen immers minder afval dan een gezin. Het college had al een aantal keer de opdracht van de Raad gekregen om te onderzoeken of/ hoe dit ingevoerd kon worden. Kort voor de begroting gaf het college aan dat ze dit niet wilde doen, omdat dit geen effect zou hebben op de ‘vergelijkingslijstjes’ van COELO (die gemeentelijke lasten onderling vergelijkt). Aangezien dat niet achterliggende wens van de Raad was, hebben we met Onafhankelijk Delft, D66, VVD en Stadsbelangen een nieuwe motie voorbereid. Pas tijdens de vergadering kwam het college met een nieuw argument: het zou tot hogere kwijtscheldinglasten leiden (omdat gezinnnen met een laag inkomen meer moeten gaan betalen). Verschillende partijen uitten hun frustratie over het feit dat dit argument nooit eerder op tafel was gekomen. De wethouder deed vervolgens een toezegging om de financiële consequenties nog eens uitgebreid te gaan bekijken. De motie kwam dus (nog) niet in stemming.

Samenhang maatregelen Voorhof

De Motie om de Voorhofdreef niet te versmallen, tenzij er ook een aansluiting van de Martinus Nijhoflaan komt, haalde het niet. De wethouder vond dat ze een eerder besluit van de Raad uitvoerde. Dat voorstel omvatte echter meerdere maatregelen. Met alleen de versmalling van de Voorhofdreef creëren we een bereikbaarheidsprobleem van onder meer winkelcentrum de Hoven. De wethouder vindt echter dat de verkeersveiligheid op de Voorhoofdreef dusdanig problematisch is dat ze nu toch alleen deze maatregel wil nemen.

Ja/ja sticker

Met de aangenomen motie krijgt Delft een ja/ja sticker. Dit betekent dat als iemand geen sticker op zijn brievenbus heeft geplakt, geen reclamedrukwerk bezorgd mag worden. Huis-aan-bladen vallen niet onder reclamedrukwerk en mogen wel bezorgd worden. Amsterdam heeft zo’n brievenbusregime. Het scheelt deze stad de helft aan papierafval van reclamedrukwerk. Dat is milieuwinst.

Toeristenbelasting

Ook dienden we met D66 en Stip het amendement toeristenbelasting in. Het college wilde nu al de belasting voor 2021 vaststellen. Maar in 2020 volgt een discussie over toerisme. Ook de hoogte van de toerismebelasting moet dan op tafel kunnen komen. Wat de ChristenUnie betreft mag deze best omhoog, aangezien een toenemend aantal toeristen ook een toenemende druk legt op voorzieningen, schoonmaak en onderhoud van onze stad.

Na de begrotingsraad schakelden we als fractie weer snel door naar andere onderwerpen die deze en volgende week in de commissies op de agenda staan, waaronder de prestatieafspraken met corporaties, het welzijnswerk van Delft voor Elkaar en een herziening van het bestemmingsplan Harnaschpolder.

 

Joëlle GooijerFractievoorzitter

Bijdrage ChristenUnie aan bespreking Programmabegroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Delft 22-10-2019 21:03

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1280586/131785/PGB 2020.jpgOp donderdag 17 oktober werd in de commissie de Programmabegroting 2020 -2023 besproken. Hierbij een samenvatting van de bijdragen van Joëlle Gooijer en Bert van der Woerd aan dit debat.

De ChristenUnie is blij dat het college een sluitende begroting heeft geleverd waarin het sociaal domein en de voorzieningen op peil blijven. Het belang van de zwakkeren wordt meegewogen in een samenleving gebaseerd op vrijheid. De ChristenUnie wil investeren in toekomstige generaties en komt op voor die vrijheid. Ook in Delft wordt niet elk belang gehoord en zijn er mensen die zich niet vrij voelen, zoals eenzamen. Onze manier van leven zorgt in bepaalde opzichten voor onvrijheid elders in de wereld of in de toekomst, omdat wij meer van de aarde gebruiken, dan ze kan leveren. Duurzame ontwikkelingsdoelen helpen bij het beoordelen van de begroting, besteden we geld aan de juiste zaken?

Ondanks dat Delft extra geld heeft ontvangen voor statushouders, meldt het college dat de huisvesting en maatschappelijke begeleiding in 2020 op dezelfde manier wordt uitgevoerd als tot nu toe gebeurde.

Hulp aan slachtoffers van mensenhandel in Delft zien we niet benoemd.

ChristenUnie ziet een tweedeling op de woningmarkt. De een kan wel verduurzaming betalen, een ander niet. Na de Bomenwijk, het Heilige Land is nu de Indische Buurt voor verbetering aan de beurt. Kunnen huurders in deze buurten blijven wonen met een hogere huur door woningverbetering?

Bewonersverenigingen signaleren onttrekkingen van woningen via bijvoorbeeld Airbnb. Heeft de gemeente voldoende capaciteit om te controleren dat men zich houdt aan regels zoals ze in Delft gelden? Het invoeren van een maximum aantal nachten zou in de nieuwe visie over het toerisme kunnen worden ingevoerd.

De weg naar een schuldenvrij leven van mensen in schulden blijkt door bewindvoerders nog wel eens belemmerd. Het college kan het % geslaagde trajecten toch wel meer laten stijgen dan van 77% naar 78 % met de extra 2 ton die het college steekt in de hulpverlening.

Het college hoeft niet te bezuinigen in het sociaal domein. Waarom dan wel 6,3 miljoen besparen? ChristenUnie Delft heeft wel enkele suggesties om geld te besparen én betere zorg te verlenen:

Housing First – waar daklozen met multi-problematiek eerst een woning krijgen; Familienetwerkberaad – in deze stad nog nooit echt goed van de grond gekomen, terwijl het bewezen effectief is.

In 2020 start een project voor ouderen. De vraag is hoe het college ervoor gaat zorgen dat er voldoende voor deze groep wordt gebouwd. Het Companen onderzoek moet snel opvolging krijgen.

ChristenUnie Delft ziet graag dat in een vrije samenleving organisaties die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken worden ondersteund. De kinderboerderij, de waterspeeltuin, de kindertuinen en de wildopvang verdienen subsidie, omdat zij de samenleving ondersteunen.

Deze raad heeft een motie aangenomen om lokale journalistiek te ondersteunen. Waarom wacht het college een advies van de VNG af? De raad wil niet afwachten, wil wel het oordeel van het college.

Het college illustreert haar begroting met duurzame ontwikkelingsdoelen. Wat we in Delft vooral zien is voortzetten van oud beleid.Voorlopig zien we nog ontgroening van de binnenstad en verharding van binnenterreinen. De vraag is wat het college nu echt extra en beter doet nu u er etiketten van ontwikkelingsdoelen worden geplakt.

Bij duurzaam Delft goochelt het college met percentages CO₂ emissiereductie. Met één ding zal de gemeente toch rekening moeten houden, nl. dat elke volgende procent CO₂ emissiereductie of vervanging van fossiele energie door hernieuwbare energie moeilijker is en meer geld kost dan de zojuist behaalde procent.

Voor een bereikbare en leefbare stad wordt de Voorhofdreef versmald. De versmalling van de Voorhofdreef kan alleen doorgaan als er tegelijk compenserende maatregelen worden uitgevoerd, bijvoorbeeld een verbinding tussen de Beatrixlaan en de Martinus Nijhoflaan. Dat zal direct het Delflandplein ontlasten. Wat is de reden achter verplaatsing van de tramhalte op de Martinus Nijhoflaan? Besteed de € 87.000 voor onderzoek naar de overbodige halteverplaatsing anders.

Voor een schone en veilige stad verdient groeiparel winkelcentrum De Hoven onderhoud op niveau B, net als de binnenstad en het Agnetapark. Als het gaat om fietsveiligheid bij regen en in het donker, dan heeft de ChristenUnie nog een advies. Breng bij nieuwe fietspaden ledverlichting in de bestrating aan die met je mee beweegt.

Bij de Afdoening toezegging 2018-07 tarieven afvalstoffenheffing lijkt het college het belangrijker te vinden niet te stijgen op de COEL lijst, dan het principe te hanteren dat je betaalt voor je hoeveelheid afval. Het ging juist om differentiatie: toevoeging van een tarief voor een 2-persoonshuishouden.

In de tweede termijn hebben we gezegd blij te zijn met:

de toezegging van wethouder Vollebregt dat hij voor het eind van het jaar met voorstellen wil komen voor de regulering van Airbnb; dat er ruimte is voor ideeën zoals Housing First en Familienetwerkberaad in het Actieplan Sociaal Domein.

En Moties te overwegen over de onderwerpen:

Opvolging Companen onderzoek – sneller meer ouderenhuisvesting; Impuls lokale journalistiek; Versmalling Voorhofdreef; (niet) Verplaatsen halte Martinus Nijhoflaan; Groeiparel winkelcentrum De Hoven; Differentiatie tarieven afvalstoffenheffing; Beter verlichte fietspaden

 

Op 7 november vindt de besluitvormende Raad plaats en komen eventuele moties in stemming

Kaderbrief vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Delft 04-07-2019 08:26

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1277566/131785/algemene beschouwingen 2019.jpegWe vinden dat het college snel concreet actie moet ondernemen in de stad. Daarom dienden we bij de behandeling van de Kaderbrief een aantal voorstellen in. Deze voorstellen zijn allemaal aangenomen.

In het verlengde van onze inbreng bij de algemene beschouwingen hebben we de volgende voorstellen gedaan:

Er zijn knelpunten in de begeleiding van statushouders – en er wordt geld gestort in de reserve sociaal domein. We hebben een voorstel gedaan om budget daaruit te gebruiken voor een betere begeleiding van statushouders. Bijvoorbeeld om de statushouders langer dan een half jaar te begeleiden. Dit amendement is aangenomen. Mensen met lage inkomens worden het hardst getroffen als de energierekening stijgt; daarom dienden we een motie in om snel aan de slag te gaan met deze doelgroep Het college wil flink veel woningen bijbouwen in onze stad. Om te zorgen dat de leefbaarheid niet in het geding komt, en omdat we de stad goed door willen geven aan volgende generaties dienden we de motie van het CDA mee in, getiteld: huisje, boompje. Deze motie vraagt het college na te gaan “hoe projectontwikkelaars van nieuwbouwprojecten verplicht kunnen worden financieel bij te dragen aan het substantieel vergroten van het oppervlakte en de kwaliteit van het openbaar groen in Delft, bijvoorbeeld in de vorm van een "Groenfonds voor Openbaar Groen”.”

Al deze voorstellen zijn aangenomen. Ons voorstel (samen met D66) om inhoudelijk, en in overleg met betrokken partijen én het onderwijs, aan de slag te gaan met de herdenking van 75 jaar vrijheid, hoefde niet in stemming gebracht te worden omdat de burgemeester toegezegd heeft dit te gaan doen.

We zijn benieuwd naar de uitwerking van de Kaderbrief in de Programmabegroting.  In die begroting zal het college ook laten zien hoe ze om wil gaan met de besteding van de (stijgende) inkomsten uit toerismebelasting. We hebben al aangegeven dat de ChristenUnie niet akkoord is met de koppeling van de inkomsten uit toerismebelasting aan de uitgaven aan toerismebeleid. We vinden dat deze inkomsten ingezet kunnen worden ten behoeve van de hele stad. Toeristen maken immers ook gebruik van onze stoepen, straten en prullenbakken. Bovendien dreigt er een begrotingstekort. Dus kunnen we deze extra inkomsten goed gebruiken.  

Joëlle GooijerFractievoorzitter

 

 

 

 

 

Wordt de Delfthopper een succes?

Toespraak Frank van Vliet over zijn visie op Delft tijdens de Algemene beschouwingen | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA ChristenUnie Delft 21-06-2019 00:00

Op 20 juni sprak Frank van Vliet zijn visie op Delft uit tijdens de Algemene beschouwingen.

De speech is ook te bekijken via de volgende link (start bij 13 min 40 s): https://channel.royalcast.com/delft/#!/delft/20190620_1

Voorzitter, leden van de gemeenteraad, bezoekers op de publieke tribune, kijkers via de webcast,

Laat ik beginnen met de insprekers

Allereerst de heer Lansen van de SCMD over de Rode Loper. GroenLinks vindt het belangrijk dat we met de Binnenwatersloot, de Peperstraat en de Oude Langendijk aan de slag gaan. Aan het plan Rode Loper moet wat ons betreft nog wat geschaafd, onder andere om de fietsroute die er nu loopt in stand te houden. Daar komen we vast uit. GroenLinks bereidt een motie voor om met deze straten aan de slag te gaan.

Dan de heer Gijsman van Proteus Eretes; GroenLinks vindt het essentieel dat we nu uitspreken dat er een Gelatinebrug moet komen, om met deze uitspraak anderen te verleiden om mee te financieren. Daarmee breekt ook het moment aan om samen met de omgeving te gaan ontwerpen, op zo’n manier dat goed wordt omgegaan met alle belangen. Proteus Eretes is daarbij voor GroenLinks een vanzelfsprekende partner.

Voorzitter, 

Een sterke samenleving beschermt wie kwetsbaar is. Een sterke samenleving beschermt wát kwetsbaar is. En als gemeente spelen wij daarin een cruciale rol. Of we het nou hebben over mensen die zorg nodig hebben, mensen die in de schulden zitten of dreigen te raken, om jongeren die zijn vastgelopen of mensen die al jarenlang geen huis kunnen vinden; of we het hebben over de wereld om ons heen waar de biodiversiteit terugloopt en het klimaat verandert. GroenLinks staat voor het  beschermen wat kwetsbaar is.

Het mooie aan de gemeentelijke overheid is: we zitten er middenin, we staan tussen en naast de mensen, we staan er samen voor. En dat is het mooie aan ons vak als raadslid: tussen de mensen en naast de mensen, luisterend en op zoek, de hand reikend daar waar het nodig is.

Daar gaat deze kadernota over; hoe wij daar in Delft invulling aan geven. Maar voordat ik daar op in ga, voorzitter, moet mij iets anders van het hart.

De Rijksoverheid ziet ook dat gemeenten als geen ander in staat zijn om invulling te geven aan taken van de overheid. De gemeenten staan met twee benen in de samenleving; dé plek bij uitstek om mét en voor mensen het goede te doen. GroenLinks staat daar volledig achter.

Maar wat de Rijksoverheid de afgelopen jaren heeft gedaan is heel veel taken naar de gemeenten schuiven, zónder het geld dat daarvoor nodig is. En zónder de mogelijkheden om financieel te sturen waar dat nodig is. En de gevolgen zien wij nu. De recente meicirculaire laat voor Delft een structureel tekort zien van miljoenen, ieder jaar weer. En Delft staat daarin niet alleen. Bijna alle gemeenten in Nederland hebben hiermee te kampen. Voorzitter, dat gaat zo niet langer.

Wij hebben afgelopen jaar álles hebben gedaan om de financiën op orde te krijgen. Uit een vergelijking blijkt dat de gemeente Delft het minst uitgeeft op zo’n beetje álle beleidsterreinen. We worden geroemd om onze aanpak in het sociaal domein. En toch zadelt het Rijk ons alsnog op met tekorten van miljoenen. Zoek het maar uit! Los het maar op!

Daarom, voorzitter, een oproep aan vooral onze collega’s van VVD, CDA, D’66 en ChristenUnie. Maak een vuist naar uw politieke collega’s in Den Haag. Spreek ze aan, roep ze tot de orde op uw congressen. Ook GroenLinks zal dat doen, want dit gaat zo niet langer.

Dan nu toch naar onze kadernota. We hebben grote opgaven in de stad waar we mee aan de slag zijn en waar we mee aan de slag gaan.

Het is goed om te zien dat Delft nog steeds een voorbeeldfunctie vervult bij de invulling van nieuwe taken in de zorg.  Dat doet Delft door vooral in te zetten op doelmatigheid en preventie. Een werkloze aan werk helpen bespaart op termijn gemeentelijke kosten voor zorg en ondersteuning. Als we in een vroeg stadium signaleren dat mensen in de schulden raken is het gemakkelijker om mensen te helpen om eruit te komen én te blijven. Zo slaagt de gemeente er in de forse bezuinigingsopgave van het Rijk te realiseren, het tekort in de jeugdhulp te beperken zonder dat dit ten koste gaat van de zorg en ondersteuning. Overigens geldt hier wel: de kost gaat voor de baat. Preventie is beter voor iedereen, maar vraagt nu wel een investering.

GroenLinks is ook blij met het woonbeleid van dit college: hiermee wordt recht gedaan aan álle woningzoekenden in Delft. Met de Spoorzone en Schieoevers komen er duizenden woningen bij, ook sociale en middeldure woningen. Daarmee worden vele Delftenaren geholpen die al lange tijd zoeken naar een woning. En die woningen komen op plekken die uitstekend zijn aangesloten op OV. Op Schieoevers blijft daarbij ook nog eens plek voor duizenden nieuwe banen, met name voor praktisch geschoolde mensen.

Voor praktisch geschoolde mensen is er straks veel werk in de energietransitie, die andere grote opgave waar de stad voor staat. Wat GroenLinks betreft geldt daarbij een harde randvoorwaarde: we verdelen de rekening eerlijk! We ontzien wie het niet kan betalen. Wethouder Brandligt is voortvarend aan de slag om te zorgen dat er zo snel mogelijk warmte uit de Rotterdamse havens onze kant uitkomt. Verreweg de meest betaalbare oplossing: dus belangrijk om daar in de regio hard aan te trekken! Ondertussen zijn er veel mensen die zelf met hun huis aan de slag willen. Die mensen kunnen straks ondersteuning krijgen van het Energieloket. Goed zo!

Op duurzaamheidsgebied kijkt GroenLinks ook uit naar de nieuwe mobiliteitsvisie. Hoe zorgen we dat de groeiende stad aangenaam, groen, leefbaar én bereikbaar blijft? Dat vraagt om stevige keuzes voor de fiets, voor autoluwe gebieden, voor groen in plaats van parkeren. We worden al een klein beetje ongeduldig!

In deze stad is het nodig om te investeren: in sociaal beleid, in duurzaamheid: de kost gaat voor de baat. Nu de structurele middelen ons voor het moment ontbreken moeten wij niet schromen om te investeren waar dat nodig is. Onze schuldpositie is houdbaar, zoals ook de Rekenkamer voor ons heeft onderzocht. In deze tijd waarin geld lenen nagenoeg niets kost moeten wij niet schromen het goede te doen, om daarmee het slechte te voorkomen.

Mogelijk besluit de gemeente binnenkort tot het verkopen van de aandelen in Eneco. Dat schept mogelijkheden om op het gebied van duurzaamheid te doen wat nodig is. GroenLinks is blij met de keuze daarvoor in het coalitieakkoord.

Voorzitter, een sterke samenleving beschermt wie kwetsbaar is, beschermt wát kwetsbaar is. Die samenleving staat voor gelijke kansen voor iedereen en voor een duurzame wereld. GroenLinks is blij met een Kadernota die daar duidelijk voor kiest. Het dringende verzoek naar het Rijk hebben we gemaakt. Wij staan voor stevige opgaven en gaan doen wat nodig is. Dat doen we sámen met een sterke, en innovatieve stad. Met bewoners, ondernemers, organisaties, en niet te vergeten jongeren, kinderen! Een stad die naar elkaar omziet!

Bijdrage GroenLinks Algemene Beschouwingen | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA ChristenUnie Delft 21-06-2019 00:00

Gisteren vonden de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad plaats. In dit artikel is de inbreng van GroenLinks te lezen. 

Voorzitter, leden van de gemeenteraad, bezoekers op de publieke tribune, kijkers via de webcast,

 

Laat ik beginnen met de insprekers

Allereerst de heer Lansen van de SCMD over de Rode Loper. GroenLinks vindt het belangrijk dat we met de Binnenwatersloot, de Peperstraat en de Oude Langendijk aan de slag gaan. Aan het plan Rode Loper moet wat ons betreft nog wat geschaafd, onder andere om de fietsroute die er nu loopt in stand te houden. Daar komen we vast uit. GroenLinks bereidt een motie voor om met deze straten aan de slag te gaan.

Dan de heer Gijsman van Proteus Eretes; GroenLinks vindt het essentieel dat we nu uitspreken dat er een Gelatinebrug moet komen, om met deze uitspraak anderen te verleiden om mee te financieren. Daarmee breekt ook het moment aan om samen met de omgeving te gaan ontwerpen, op zo’n manier dat goed wordt omgegaan met alle belangen. Proteus Eretes is daarbij voor GroenLinks een vanzelfsprekende partner.

 

 

Voorzitter,

Een sterke samenleving beschermt wie kwetsbaar is. Een sterke samenleving beschermt wát kwetsbaar is. En als gemeente spelen wij daarin een cruciale rol. Of we het nou hebben over mensen die zorg nodig hebben, mensen die in de schulden zitten of dreigen te raken, om jongeren die zijn vastgelopen of mensen die al jarenlang geen huis kunnen vinden; of we het hebben over de wereld om ons heen waar de biodiversiteit terugloopt en het klimaat verandert. GroenLinks staat voor het beschermen wat kwetsbaar is.

Het mooie aan de gemeentelijke overheid is: we zitten er middenin, we staan tussen en naast de mensen, we staan er samen voor. En dat is het mooie aan ons vak als raadslid: tussen de mensen en naast de mensen, luisterend en op zoek, de hand reikend daar waar het nodig is.

Daar gaat deze kadernota over; hoe wij daar in Delft invulling aan geven. Maar voordat ik daar op in ga, voorzitter, moet mij iets anders van het hart.

De Rijksoverheid ziet ook dat gemeenten als geen ander in staat zijn om invulling te geven aan taken van de overheid. De gemeenten staan met twee benen in de samenleving; dé plek bij uitstek om mét en voor mensen het goede te doen. GroenLinks staat daar volledig achter.

Maar wat de Rijksoverheid de afgelopen jaren heeft gedaan is heel veel taken naar de gemeenten schuiven, zónder het geld dat daarvoor nodig is. En zónder de mogelijkheden om financieel te sturen waar dat nodig is. En de gevolgen zien wij nu. De recente meicirculaire laat voor Delft een structureel tekort zien van miljoenen, ieder jaar weer. En Delft staat daarin niet alleen. Bijna alle gemeenten in Nederland hebben hiermee te kampen. Voorzitter, dat gaat zo niet langer.

Wij hebben afgelopen jaar álles hebben gedaan om de financiën op orde te krijgen. Uit een vergelijking blijkt dat de gemeente Delft het minst uitgeeft op zo’n beetje álle beleidsterreinen. We worden geroemd om onze aanpak in het sociaal domein. En toch zadelt het Rijk ons alsnog op met tekorten van miljoenen. Zoek het maar uit! Los het maar op!

Daarom, voorzitter, een oproep aan vooral onze collega’s van VVD, CDA, D’66 en ChristenUnie. Maak een vuist naar uw politieke collega’s in Den Haag. Spreek ze aan, roep ze tot de orde op uw congressen. Ook GroenLinks zal dat doen, want dit gaat zo niet langer.

 

Dan nu toch naar onze kadernota. We hebben grote opgaven in de stad waar we mee aan de slag zijn en waar we mee aan de slag gaan.

Het is goed om te zien dat Delft nog steeds een voorbeeldfunctie vervult bij de invulling van nieuwe taken in de zorg. Dat doet Delft door vooral in te zetten op doelmatigheid en preventie. Een werkloze aan werk helpen bespaart op termijn gemeentelijke kosten voor zorg en ondersteuning. Als we in een vroeg stadium signaleren dat mensen in de schulden raken is het gemakkelijker om mensen te helpen om eruit te komen én te blijven. Zo slaagt de gemeente er in de forse bezuinigingsopgave van het Rijk te realiseren, het tekort in de jeugdhulp te beperken zonder dat dit ten koste gaat van de zorg en ondersteuning. Overigens geldt hier wel: de kost gaat voor de baat. Preventie is beter voor iedereen, maar vraagt nu wel een investering.

GroenLinks is ook blij met het woonbeleid van dit college: hiermee wordt recht gedaan aan álle woningzoekenden in Delft. Met de Spoorzone en Schieoevers komen er duizenden woningen bij, ook sociale en middeldure woningen. Daarmee worden vele Delftenaren geholpen die al lange tijd zoeken naar een woning. En die woningen komen op plekken die uitstekend zijn aangesloten op OV. Op Schieoevers blijft daarbij ook nog eens plek voor duizenden nieuwe banen, met name voor praktisch geschoolde mensen.

Voor praktisch geschoolde mensen is er straks veel werk in de energietransitie, die andere grote opgave waar de stad voor staat. Wat GroenLinks betreft geldt daarbij een harde randvoorwaarde: we verdelen de rekening eerlijk! We ontzien wie het niet kan betalen. Wethouder Brandligt is voortvarend aan de slag om te zorgen dat er zo snel mogelijk warmte uit de Rotterdamse havens onze kant uitkomt. Verreweg de meest betaalbare oplossing: dus belangrijk om daar in de regio hard aan te trekken! Ondertussen zijn er veel mensen die zelf met hun huis aan de slag willen. Die mensen kunnen straks ondersteuning krijgen van het Energieloket. Goed zo!

Op duurzaamheidsgebied kijkt GroenLinks ook uit naar de nieuwe mobiliteitsvisie. Hoe zorgen we dat de groeiende stad aangenaam, groen, leefbaar én bereikbaar blijft? Dat vraagt om stevige keuzes voor de fiets, voor autoluwe gebieden, voor groen in plaats van parkeren. We worden al een klein beetje ongeduldig!

In deze stad is het nodig om te investeren: in sociaal beleid, in duurzaamheid: de kost gaat voor de baat. Nu de structurele middelen ons voor het moment ontbreken moeten wij niet schromen om te investeren waar dat nodig is. Onze schuldpositie is houdbaar, zoals ook de Rekenkamer voor ons heeft onderzocht. In deze tijd waarin geld lenen nagenoeg niets kost moeten wij niet schromen het goede te doen, om daarmee het slechte te voorkomen.

Mogelijk besluit de gemeente binnenkort tot het verkopen van de aandelen in Eneco. Dat schept mogelijkheden om op het gebied van duurzaamheid te doen wat nodig is. GroenLinks is blij met de keuze daarvoor in het coalitieakkoord.

Voorzitter, een sterke samenleving beschermt wie kwetsbaar is, beschermt wát kwetsbaar is. Die samenleving staat voor gelijke kansen voor iedereen en voor een duurzame wereld. GroenLinks is blij met een Kadernota die daar duidelijk voor kiest. Het dringende verzoek naar het Rijk hebben we gemaakt. Wij staan voor stevige opgaven en gaan doen wat nodig is. Dat doen we sámen met een sterke, en innovatieve stad. Met bewoners, ondernemers, organisaties, en niet te vergeten jongeren, kinderen! Een stad die naar elkaar omziet!

Toespraak Frank van Vliet over de visie van GroenLinks op Delft tijdens de Algemene beschouwingen | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA ChristenUnie Delft 21-06-2019 00:00

Op 20 juni sprak Frank van Vliet over de visie van GroenLinks op Delft uit tijdens de Algemene beschouwingen.

De speech is ook te bekijken via de volgende link (start bij 13 min 40 s): https://channel.royalcast.com/delft/#!/delft/20190620_1

Voorzitter, leden van de gemeenteraad, bezoekers op de publieke tribune, kijkers via de webcast,

Laat ik beginnen met de insprekers

Allereerst de heer Lansen van de SCMD over de Rode Loper. GroenLinks vindt het belangrijk dat we met de Binnenwatersloot, de Peperstraat en de Oude Langendijk aan de slag gaan. Aan het plan Rode Loper moet wat ons betreft nog wat geschaafd, onder andere om de fietsroute die er nu loopt in stand te houden. Daar komen we vast uit. GroenLinks bereidt een motie voor om met deze straten aan de slag te gaan.

Dan de heer Gijsman van Proteus Eretes; GroenLinks vindt het essentieel dat we nu uitspreken dat er een Gelatinebrug moet komen, om met deze uitspraak anderen te verleiden om mee te financieren. Daarmee breekt ook het moment aan om samen met de omgeving te gaan ontwerpen, op zo’n manier dat goed wordt omgegaan met alle belangen. Proteus Eretes is daarbij voor GroenLinks een vanzelfsprekende partner.

Voorzitter, 

Een sterke samenleving beschermt wie kwetsbaar is. Een sterke samenleving beschermt wát kwetsbaar is. En als gemeente spelen wij daarin een cruciale rol. Of we het nou hebben over mensen die zorg nodig hebben, mensen die in de schulden zitten of dreigen te raken, om jongeren die zijn vastgelopen of mensen die al jarenlang geen huis kunnen vinden; of we het hebben over de wereld om ons heen waar de biodiversiteit terugloopt en het klimaat verandert. GroenLinks staat voor het  beschermen wat kwetsbaar is.

Het mooie aan de gemeentelijke overheid is: we zitten er middenin, we staan tussen en naast de mensen, we staan er samen voor. En dat is het mooie aan ons vak als raadslid: tussen de mensen en naast de mensen, luisterend en op zoek, de hand reikend daar waar het nodig is.

Daar gaat deze kadernota over; hoe wij daar in Delft invulling aan geven. Maar voordat ik daar op in ga, voorzitter, moet mij iets anders van het hart.

De Rijksoverheid ziet ook dat gemeenten als geen ander in staat zijn om invulling te geven aan taken van de overheid. De gemeenten staan met twee benen in de samenleving; dé plek bij uitstek om mét en voor mensen het goede te doen. GroenLinks staat daar volledig achter.

Maar wat de Rijksoverheid de afgelopen jaren heeft gedaan is heel veel taken naar de gemeenten schuiven, zónder het geld dat daarvoor nodig is. En zónder de mogelijkheden om financieel te sturen waar dat nodig is. En de gevolgen zien wij nu. De recente meicirculaire laat voor Delft een structureel tekort zien van miljoenen, ieder jaar weer. En Delft staat daarin niet alleen. Bijna alle gemeenten in Nederland hebben hiermee te kampen. Voorzitter, dat gaat zo niet langer.

Wij hebben afgelopen jaar álles hebben gedaan om de financiën op orde te krijgen. Uit een vergelijking blijkt dat de gemeente Delft het minst uitgeeft op zo’n beetje álle beleidsterreinen. We worden geroemd om onze aanpak in het sociaal domein. En toch zadelt het Rijk ons alsnog op met tekorten van miljoenen. Zoek het maar uit! Los het maar op!

Daarom, voorzitter, een oproep aan vooral onze collega’s van VVD, CDA, D’66 en ChristenUnie. Maak een vuist naar uw politieke collega’s in Den Haag. Spreek ze aan, roep ze tot de orde op uw congressen. Ook GroenLinks zal dat doen, want dit gaat zo niet langer.

Dan nu toch naar onze kadernota. We hebben grote opgaven in de stad waar we mee aan de slag zijn en waar we mee aan de slag gaan.

Het is goed om te zien dat Delft nog steeds een voorbeeldfunctie vervult bij de invulling van nieuwe taken in de zorg.  Dat doet Delft door vooral in te zetten op doelmatigheid en preventie. Een werkloze aan werk helpen bespaart op termijn gemeentelijke kosten voor zorg en ondersteuning. Als we in een vroeg stadium signaleren dat mensen in de schulden raken is het gemakkelijker om mensen te helpen om eruit te komen én te blijven. Zo slaagt de gemeente er in de forse bezuinigingsopgave van het Rijk te realiseren, het tekort in de jeugdhulp te beperken zonder dat dit ten koste gaat van de zorg en ondersteuning. Overigens geldt hier wel: de kost gaat voor de baat. Preventie is beter voor iedereen, maar vraagt nu wel een investering.

GroenLinks is ook blij met het woonbeleid van dit college: hiermee wordt recht gedaan aan álle woningzoekenden in Delft. Met de Spoorzone en Schieoevers komen er duizenden woningen bij, ook sociale en middeldure woningen. Daarmee worden vele Delftenaren geholpen die al lange tijd zoeken naar een woning. En die woningen komen op plekken die uitstekend zijn aangesloten op OV. Op Schieoevers blijft daarbij ook nog eens plek voor duizenden nieuwe banen, met name voor praktisch geschoolde mensen.

Voor praktisch geschoolde mensen is er straks veel werk in de energietransitie, die andere grote opgave waar de stad voor staat. Wat GroenLinks betreft geldt daarbij een harde randvoorwaarde: we verdelen de rekening eerlijk! We ontzien wie het niet kan betalen. Wethouder Brandligt is voortvarend aan de slag om te zorgen dat er zo snel mogelijk warmte uit de Rotterdamse havens onze kant uitkomt. Verreweg de meest betaalbare oplossing: dus belangrijk om daar in de regio hard aan te trekken! Ondertussen zijn er veel mensen die zelf met hun huis aan de slag willen. Die mensen kunnen straks ondersteuning krijgen van het Energieloket. Goed zo!

Op duurzaamheidsgebied kijkt GroenLinks ook uit naar de nieuwe mobiliteitsvisie. Hoe zorgen we dat de groeiende stad aangenaam, groen, leefbaar én bereikbaar blijft? Dat vraagt om stevige keuzes voor de fiets, voor autoluwe gebieden, voor groen in plaats van parkeren. We worden al een klein beetje ongeduldig!

In deze stad is het nodig om te investeren: in sociaal beleid, in duurzaamheid: de kost gaat voor de baat. Nu de structurele middelen ons voor het moment ontbreken moeten wij niet schromen om te investeren waar dat nodig is. Onze schuldpositie is houdbaar, zoals ook de Rekenkamer voor ons heeft onderzocht. In deze tijd waarin geld lenen nagenoeg niets kost moeten wij niet schromen het goede te doen, om daarmee het slechte te voorkomen.

Mogelijk besluit de gemeente binnenkort tot het verkopen van de aandelen in Eneco. Dat schept mogelijkheden om op het gebied van duurzaamheid te doen wat nodig is. GroenLinks is blij met de keuze daarvoor in het coalitieakkoord.

Voorzitter, een sterke samenleving beschermt wie kwetsbaar is, beschermt wát kwetsbaar is. Die samenleving staat voor gelijke kansen voor iedereen en voor een duurzame wereld. GroenLinks is blij met een Kadernota die daar duidelijk voor kiest. Het dringende verzoek naar het Rijk hebben we gemaakt. Wij staan voor stevige opgaven en gaan doen wat nodig is. Dat doen we sámen met een sterke, en innovatieve stad. Met bewoners, ondernemers, organisaties, en niet te vergeten jongeren, kinderen! Een stad die naar elkaar omziet!

Vragen over opvang dak- en thuislozen in Delft

ChristenUnie ChristenUnie Delft 20-12-2018 11:09

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1236037/131785/DakloosWe hebben als fractie Schriftelijke Vragen gesteld over de opvang van dak- en thuislozen in Delft. Aanleiding zijn de rekenkamerrapporten uit de vier grote steden die afgelopen voorjaar zijn verschenen. Daaruit blijkt dat er veel knelpunten zijn in de opvang van dak- en thuislozen en de uitstroom uit de maatschappelijke opvang. We willen weten hoe de situatie in Delft is.

Als centrumgemeente is Delft verantwoordelijk voor een kwetsbare groep inwoners. Het aantal dak- en thuislozen is de afgelopen jaren toegenomen. Ook is de problematiek waarmee dak- en thuislozen te kampen hebben veranderd – en veelal zwaarder geworden. We vinden het daarom belangrijk om te weten wat er speelt en of de gemeente de juiste dingen doet. Daarbij kan het beleid gespiegeld worden aan de bevindingen van de Rekenkamers in de vier grote steden. In de gemeenteraad praten we wel regelmatig over financiën en over bestuurlijke zaken, zoals de organisatie van het inkoopbureau. Maar we hebben het zelden over de mensen voor wie we het doen, of over de zorg die geleverd wordt. Juist nu de doelgroep groter lijkt te worden, en de problematiek verergert, is het zaak kritisch te onderzoeken of we de juiste dingen doen. Daarom vragen we als ChristenUnie om een reactie van het college op de bevindingen in de vier grote steden.

Dit zijn de gestelde vragen:

 

Schriftelijke vragen opvang en ondersteuning dak- en thuislozen

Aan:      College van Burgemeester en Wethouders Delft

Datum: 13 december 2018

 

In 2016 waren er signalen dat dakloosheid weer toenam. Zowel het CBS als Federatie Opvang constateerden een stijging van het aantal daklozen. Ook bleek de samenstelling van de populatie veranderd en meer divers te zijn geworden. De rekenkamers van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zagen hierin aanleiding voor een onderzoek naar de opvang en ondersteuning voor dak- en thuislozen. Daarbij is onder meer onderzocht hoe de in-, door- en uitstroom in de keten voor maatschappelijke opvang verloopt. De resultaten van de onderzoeken zijn vastgelegd in de volgende rapporten:

Rekenkamer Amsterdam            Wachten op opvang (december 2017).

Rekenkamer Den Haag                Van de straat (januari 2018).

Rekenkamer Rotterdam              Niet thuis geven (mei 2018).

Rekenkamer Utrecht                   Opvang en zorg voor daklozen in Utrecht: knel in de keten (mei 2018).

 

Gezamenlijke bevindingen

In een gezamenlijke brief[1] schijven de rekenkamers:

“De G4 gemeenten hebben zich de afgelopen jaren elk op hun eigen wijze ingespannen om de maatschappelijke opvang en de toegang daartoe te verbeteren. Toch slagen zij er bij een behoorlijk deel van de dak- en thuislozen niet in om passende ondersteuning te bieden die leidt tot duurzame verbetering. Op diverse plekken in de keten doen zich – in termen van instroom, doorstroom en uitstroom – knelpunten voor. Alhoewel sprake is van onderlinge verschillen tussen de steden constateren wij overeenkomsten. Op hoofdlijnen constateerden wij bij Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht het volgende:

Gemeenten leveren onvoldoende passende ondersteuning bij de meestal zeer complexe problematiek van cliënten. Nog te vaak staat niet de cliënt, maar het systeem met allerlei regels en criteria centraal. Er zijn tekorten wat betreft opvangbedden en passende en betaalbare woonruimte binnen en buiten de opvangketen. De sturingsinformatie waarover gemeenten beschikken is van wisselende kwaliteit. Sommige van de G4-gemeenten hebben in de organisatie van opvang en ondersteuning onvoldoende aandacht voor leren, verbeteren en innoveren.”

Aan de slag

De rekenkamers sluiten hun brief af met:

“Het onderwerp vereist blijvende aandacht van de nieuwe gemeenteraden, zodat het de bestuurlijke prioriteit krijgt die het verdient. Over het algemeen ontvangen de gemeenteraden nog onvoldoende betrouwbare informatie om goed te kunnen sturen. De colleges van B en W hebben nog te weinig inzicht in de doelgroepen, de cliëntervaringen, de oorzaken van wachttijden en wachtlijsten en doelmatigheid en doeltreffendheid van de ondersteuning. De gemeenten zullen aan de slag moeten om dit te verbeteren. Betere informatie en inzichten zijn nodig om ondersteuning en opvang meer cliëntgericht en effectief in te zetten. Zo zullen de herstelkansen van daklozen moeten worden bevorderd, en de huidige hoge mate van terugval in dakloosheid omlaag worden gebracht.”

Delft

Delft levert ook maatschappelijke opvang. We zijn als gemeente verantwoordelijk voor een kwetsbare groep inwoners. In het verlengde van de bevindingen van de rekenkamers in de G4 heeft de ChristenUnie daarom een aantal vragen aan het college.

Heeft het college kennis genomen van de genoemde rekenkamerrapporten? Hoe staat Delft er wat betreft het college voor, als het gaat om de vier hoofdbevindingen van de rekenkamers: Gemeenten leveren onvoldoende passende ondersteuning bij de meestal zeer complexe problematiek van cliënten. Nog te vaak staat niet de cliënt, maar het systeem met allerlei regels en criteria centraal. Er zijn tekorten wat betreft opvangbedden en passende en betaalbare woonruimte binnen en buiten de opvangketen. De sturingsinformatie waarover gemeenten beschikken is van wisselende kwaliteit. Sommige van de G4-gemeenten hebben in de organisatie van opvang en ondersteuning onvoldoende aandacht voor leren, verbeteren en innoveren.” Is het college bereid om met een nota te komen rond de opvang en ondersteuning van dak- en thuislozen – waarmee het college aangeeft waar het college naar toe wil werken? Wat is de stand van zaken van het uitvoeringsplan 'Transformatie Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen'? Veel van de voornemens uit dit plan stonden (staan) ingepland in 2018, en zouden dus al moeten zijn uitgevoerd. Kan het college misschien een korte stand van zaken/ voortgangsrapportage op het uitvoeringsplan geven?

https://ris.delft.nl/document.php?m=1&fileid=573655&f=19f1ffcd0e752db3d8f3f4f90c3cc2f0&attachment=0&c=69571

 

Joëlle Gooijer Fractievoorzitter

 

[1] https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/7.extern/Rekenkamer/20180524_G4_Onderzoek_daklozen_brief_aan_gemeenteraden_def.pdf

 

We tellen af, de nummer 4 op onze ...

ChristenUnie ChristenUnie Delft 05-02-2018 14:36

We tellen af, de nummer 4 op onze kandidatenlijst: Mijn naam is Sytse Alkema, 26 jaar en bijna afgestudeerd in de geotechniek. Ik houd ervan de beste oplossingen te zoeken. In de techniek doe ik dat om wegen en dijken betrouwbaar te houden en in Delft wil ik me inzetten voor een veilige, bereikbare en groene stad. Dat wil ik doen in de gemeenteraad door een open, constructieve maar ook kritische houding, of dat nou in de oppositie of coalitie is. Met elkaar oplossingen voor Delft zoeken. Die manier van politiek bedrijven, constructief en eerlijk, past bij mij en bij de ChristenUnie. Volgende week nummer 3!

Omdat we kloven moeten overbruggen

ChristenUnie ChristenUnie CDA Delft 17-11-2017 16:00

Afgelopen maand bespraken we de begroting 2018-2021. Veel van de plannen die we een jaar geleden in onze meedenkbegroting met CDA en Stadsbelangen hebben ingediend, hebben een plek gekregen in de begroting. Zoals extra geld voor het onderhoud van de openbare ruimte, voor handhaving, voor de Buitenhof, voor kinderen in armoede en voor verlaging van de gemeentelijke lasten (OZB).

In de algemene beschouwingen hebben we bepleit dat de overheid er niet alleen is voor het wegwerken van fysieke scheidslijnen in de stad, zoals in de Spoorzone. De gemeente zal ook de spreekwoordelijke kloven moeten overbruggen. Dat zijn de kloven en problemen die mensen tegenkomen op zoek naar een baan, het verkrijgen van de juiste zorg of simpelweg meedoen in de samenleving. Als leidraad voor de afweging waar we ons geld aan besteden is het goed om steeds weer te onderzoeken: welke kloven, welke breuklijnen zijn er of dreigen er te ontstaan als de overheid niet ingrijpt? Daarom hebben we ook bepleit dat er binnen de begroting altijd ruimte moet zijn voor het overbruggen van kloven, waar deze zijn of nieuw ontstaan. In de commissies hebben we een aantal voorstellen gedaan die daarmee te maken hebben:

Zorgkosten leiden voor mensen met een laag inkomen tot financiële problemen of tot zorgmijding. De gemeente kan keuzes maken om de Eigen Bijdrage in de Wmo te verlagen – we hebben het debat hierover aangezwengeld en concreet voorgesteld om de eigen bijdrage voor dagbesteding en begeleiding te schrappen. Omdat uit het regeerakkoord blijkt dat de hele eigen bijdrage systematiek in de Wmo vanaf 2019 fors wordt beperkt, hebben we besloten daar in deze begroting geen wijzigingen in aan te brengen. Wel hebben we voorgesteld om te kijken naar het verplicht Eigen Risico. Er zijn gemeenten die aan minima maximaal €100 per persoon vergoeden. Ons amendement om dit ook in Delft in te voeren, kon niet rekenen op een meerderheid, daarom hebben we een motie ingediend om in 2018 de minimaregeling voor zorgkosten te herzien. De inhoud van de motie is toegezegd door de wethouder en hoefde daarom niet in stemming gebracht te worden. Het college investeert in een forse renovatie van de Cornelius Musiusschool omdat ze daarmee hoopt dat kinderen uit de toekomstige wijk Schoemakersplantage voor een Delftse school kiezen. We willen niet dat deze ingreep leidt tot problemen voor andere scholen – nu andere plannen langer moeten wachten. Scholen zijn namelijk zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van hun gebouw – en de gemeente voor renovatie en nieuwbouw. Als renovatie/ nieuwbouw uitgesteld wordt, kan het betekenen dat scholen meer geld kwijt zijn aan onderhoud. Dit geld moeten ze betalen uit de budgetten waar ze ook de leraren van betalen. Daarom hebben we een motie ingediend om dit te voorkomen. Deze motie haalde helaas geen meerderheid. Het college heeft een fonds Delft 2040 ingesteld om te kunnen investeren in de stad. We willen als raad betrokken worden bij het bepalen van prioriteiten. De motie die we daarover hebben ingediend kon van tafel nadat de burgemeester de inhoud van de motie had toegezegd. Een voorbeeld van die geplande investeringen betreft de bruggen over de Schie: de Faraday en Gelatinebrug. Het doel is dat er nieuwe verbindingen in de stad ontstaan tussen voorhof en de TU-wijk en tussen Tanthof en Technopolis– maar daarvoor is het nodig om ook het spoor te kunnen kruisen. Er is echter nog geen enkel zicht op financiering voor een tunnel onder het spoor. We vinden dat we dan als stad beter kunnen kiezen voor één brug mét een tunnel – dan voor twee bruggen zonder tunnel. We dienden een motie in, maar deze werd verworpen.  Tenslotte hebben we een motie ingediend om als stad te doneren aan het Holocaust Namenmonument. Dit monument zal in 2018 in Amsterdam gerealiseerd worden voor Joden, Sinti en Roma die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd uit Nederland maar nooit een graf hebben gekregen. Zie www.holocaustnamenmonument.nl Deze motie is aangenomen.

Na alle beraadslagingen en stemmingen over de moties en amendementen, hebben we ingestemd met de begroting. De onderwerpen waarover we moties hebben ingediendzullen we de komende periode extra goed in de gaten houden. En we blijven zoeken naar manieren om in onze stad kloven te dichten; tussen rijk en arm, tussen ziek en gezond, tussen binnenstad en buitenwijk, tussen oudere en jongere generaties en tussen oud- en nieuwkomers.

Joëlle Gooijer fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.