Nieuws van politieke partijen in Heemstede over ChristenUnie inzichtelijk

24 documenten

Veel onzekerheden financieel kader 2020-2025

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 14-05-2020 20:13

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1314962/48317/Nieuwe Euro bankbiljetten.jpgZonder de corona crisis was de gemeenteraad nu bezig geweest met het herijken van de financiële uitgangspunten voor de komende jaren. Inmiddels zijn de financiën zo onzeker geworden dat een echt debat hierover lastig is. Vast staat wel dat aanpassingen nodig zijn.

Het college heeft een nota gepresenteerd met de 2 grootste knelpunten in de begroting. Dit zijn:

De stijgende kosten in het sociaal domein waardoor het budget wat het Rijk geeft te kort is. Lagere inkomsten van het Rijk als gevolg van de stijgende huizenprijzen in Haarlem

Daarnaast is er onzekerheid rond de herijking van het gemeentefonds, of te wel het geld wat de gemeente jaarlijks van het Rijk krijgt. Er was een voorstel dat zou leiden tot meer geld voor gemeenten met veel inwoners maar door protest van andere gemeenten is dit voorstel inmiddels een jaar uitgesteld. Hierdoor is onduidelijk wat de gevolgen voor de gemeente Haarlem zullen zijn.

In de commissie bestuur is het stuk besproken. Binnenkort, als er meer duidelijk is over de financiële gevolgen van de corona-crisis volgt een groter debat over de lange termijn begroting van Haarlem.

Lees hieronder de bijdrage van schaduwraadslid Stefan Linder:

 

 

Voorzitter, er zijn makkelijkere tijden om het financieel kader te bespreken want op dit moment is het kijken in een glazen bol wat de financiële gevolgen van Corona zullen zijn.

Desalniettemin vinden wij lagere uitkeringen als gevolg van de stijging van huizenprijzen in Haarlem in het stuk nu een puur theoretisch verhaal. Wat dit nu voor de komende jaren voor Haarlem betekent qua geld wat we van het Rijk krijgen? Het is een raadsel…. Maar nog belangrijker: deze systematiek is pervers. Het is niet zo dat alle inwoners in Haarlem ineens meer zijn gaan verdienen. Gemiddeld is het inkomen wellicht toegenomen maar niet zo hard als de huizenprijzen. Dus flink lobbyen bij het Rijk is op zijn plaats om de systematiek van de “ozb-korting” aan te passen. Is het college daarmee bezig?

Verder is ook de ontwikkeling in het sociaal domein zorgelijk…. Dit speelt in vrijwel alle gemeenten. Welke opties zijn er om kostenstijging in het sociaal domein meer in de hand te krijgen? Kan het college hiervoor scenario’s opstellen en kunnen we daarbij leren van andere gemeenten? Overigens zijn wij wel van mening dat het Rijk meer geld moet geven voor het sociaal domein. Het Rijk heeft te veel bezuinigd hierop en nu blijkt dat de gemeenten gewoon te weinig hebben gekregen hiervoor bij de decentralisatie van de bevoegdheden naar de gemeenten in 2015.

Gelijke rechten gelden voor iedereen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 28-03-2020 19:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312149/48317/IMG_5311.JPGChristenUnie en SP hebben aandacht gevraagd voor de positie van woonwagenbewoners in Haarlem. Raadslid Frank Visser: “De wachttijd voor een woonwagenstandplaats is opgelopen tot 20 jaar. En dat terwijl het College voor de rechten van de mens heeft uitgesproken dat het leven in een woonwagen een essentieel onderdeel van de cultuur van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Gemeenten hebben daarom de plicht om te zorgen voor voldoende locaties.”

De woningnood in Haarlem is groot. Zo zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning al opgelopen tot boven de 7 jaar. Niet elke vrijkomende locatie kan daarom worden gereserveerd voor woonwagens. Maar volgens de ChristenUnie moet de gemeente wel meer doen dan nu. Zo kan er gekeken worden of het aantal plekken op bestaande locaties kan worden uitgebreid.

De motie werd gesteund door GroenLinks, Jouw Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. Dit was net niet genoeg voor een meerderheid in de gemeenteraad.

MOTIE Gelijke rechten gelden voor iedereen

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 27 februari 2020,

Constaterende dat

Zowel de minister als de ombudsman vinden dat de cultuur van woonwagenbewoners moet worden gerespecteerd en dus ook hun wens om in een woonwagen te wonen; De minister daarom in het beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsen stelt dat gemeenten daarom moeten voorzien in voldoende standplaatsen, zodat woonwagenbewoners binnen een redelijke termijn een standplaats kunnen krijgen; In Haarlem momenteel dringend 45 standplaatsen nodig zijn voor woonwagenbewoners , en de komende jaren nog eens 26 plaatsen, terwijl er maar 3 à 4 standplaatsen per jaar vrij komen; De wethouder daarom tijdens de vergadering van de commissie ontwikkeling van februari 2020 heeft toegezegd te komen met een actieplan met “ in- en uitbreidingsmogelijkheden van het aantal standplaatsen”. Het college echter tegelijkertijd in de in december 2019 uitgebrachte informatienota Rijksbeleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid stelt dat er in Haarlem weinig ruimte beschikbaar is voor extra standplaatsen; Het college bovendien stelt dat er in Haarlem woonwagenkampen zijn waar regelmatig  misdrijven worden gepleegd;

Overwegende dat

In Haarlem wel ruimte is om 10.000 woningen te bouwen, er daarom ook ruimte moet zijn om extra standplaatsen te creëren; Het stigmatiserend is om in een huisvestingsnota te spreken over het crimineel gedrag van sommige woonwagenbewoners; als het gaat om huisvesting van de bewoners in het gebied van project de Lelie wordt ook niet het veelvuldig voorkomen van criminaliteit gebruikt als argument om hen het recht op een woning te ontzeggen; Op verreweg de meeste locaties geen sprake is van criminaliteit en de bewoners van die woonwagenkampen hardwerkende Haarlemmers zijn; De gemiddelde wachttijd op een sociale huurwoning 8 jaar bedraagt, gelijke rechten dan inhouden dat de wachttijd op een standplaats niet langer dan 8 jaar mag bedragen; Bovendien door het creëren van extra standplaatsen sociale huurwoningen vrijkomen;

Roept het college op om

Voor 1 juli 2020 te komen met een plan met bijbehorend tijdpad om het aantal standplaatsen in Haarlem op zo kort mogelijke termijn uit te breiden; Elke overbodige verwijzing naar criminaliteit in relatie tot woonwagenbewoners in (beleids-) documenten die over wonen en ruimtelijke ordening gaan, zoals de “Inventarisatie behoefte Gemeente Haarlem” woonwagenstandplaatsen te vermijden.

En gaat over tot de orde van de dag

Frits Garretsen, SPFrank Visser, ChristenUnie  

 

Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland: veel OV en fiets

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 28-03-2020 16:19

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312146/48317/DSC02806.JPGDe gemeenteraad heeft de bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld. In de visie van de gezamenlijke gemeenten uit onze regio ligt veel nadruk op het verduurzamen van de mobiliteit en investeren in het OV- en fietsnetwerk.

Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij met de focus op het OV en de fiets in de bereikbaarheidsvisie. Er zijn nog veel mogelijkheden om deze te verbeteren. Zo is het OV gebruik vanuit Zuid-Kennemerland naar Amsterdam West en Centrum meer dan 50%. Op veel andere verbindingen is het maar 10%. Als verbindingen beter worden kan het aandeel duurzame mobiliteit (lopen, fietsen en OV) in de mobiliteitsmix in onze regio veel groter worden. Dit is uiteindelijk ook goed voor de doorstroming van auto’s”.

Het is volgens de ChristenUnie zaak om de plannen snel concreter te maken. Visser: “Voor veel projecten is geld nodig van het Rijk. De bereikbaarheidsvisie is eigenlijk vooral een lobby instrument. Het is goed dat het er nu is, maar er is meer nodig willen we voor elkaar krijgen dat het Rijk de benodigde miljoenen beschikbaar stelt voor het beter bereikbaar maken van Haarlem.”

Onderdeel van de visie is o.a. een OV-knoop Buitenrust op de kop van de Europaweg. Ook zijn er plannen voor een nieuw Zuidtangent tracé dat aan de oostzijde om Hoofddorp heen gaat. Zo zou Haarlem sneller kunnen worden verbonden met Hoofddorp station en/of Schiphol Zuid. Uiteraard blijven er ook bussen op de bestaande route rijden. Volgens de ChristenUnie zijn nog meer projecten nodig. Visser: “Wij vinden dat er meer nieuwe snelle en hoogfrequente busroutes moeten komen in bijvoorbeeld Haarlem Oost en langs de Spaarndamseweg. En er moet een entree komen aan de Haarlemse zijde van station Bloemendaal.”

De komende jaren worden de oplossingsrichtingen uit de visie uitgewerkt tot concrete projecten.

Snel duidelijkheid nodig over loden waterleidingen

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 07-02-2020 19:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310681/48317/drinkwater.jpgOp zijn minst 165 Nederlandse gemeenten weten niet of er binnen de eigen grenzen nog gebouwen staan met loden drinkwaterleidingen. Dat blijkt uit een enquête van de NOS. Ook Haarlem heeft hier nog geen zicht op. De ChristenUnie-fractie heeft daarom vragen gesteld.

De gemeente Utrecht heeft deze week besloten dat op 6 basisscholen niet meer uit de kraan mag worden gedronken omdat lood is aangetroffen. Dit werd duidelijk nadat Utrecht vorige maand besloot alle waterleidingen op scholen te controleren. ChristenUnie Haarlem wil zo snel mogelijk duidelijkheid of dit probleem ook in onze gemeente speelt.

Raadslid Frank Visser: "Dit had al lang in kaart moeten zijn, het is immers eenvoudig te meten en het is al jaren bekend dat loden waterleidingen schadelijk zijn, met name voor kinderen. Het tast de hersenen aan"

Volgens de enquete van de NOS gaat Haarlem nu ook onderzoek doen. De ChristenUnie heeft hierover de volgende vragen gesteld:

Welke gebouwen worden momenteel onderzocht? Is dit al het gemeentelijk vastgoed? Worden ook gebouwen van scholen en kinderopvangcentra die niet in het bezit van de gemeente zijn gecontroleerd? Heeft u zich of er nog loden waterleidingen zijn in het publieke deel van het waterleidingnet dus onder de straten tot aan de voordeur? Indien u dit beeld niet volledig heeft: is het mogelijk om voor burgers wel inzicht te geven in de locaties die u wel inzichtelijk hebt, bijvoorbeeld via het open data portaal? Wanneer wordt het onderzoek naar de aanwezigheid van loden waterleidingen afgerond? Is het mogelijk het onderzoek naar scholen en kinderopvangen binnen een maand af te ronden zoals ook de gemeente Utrecht heeft gedaan? (zie: https://nos.nl/artikel/2321914-lood-in-drinkwater-van-zes-utrechtse-basisscholen.html)

 

Bijna 60 woningen extra in Delftwijk

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 20:16

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283040/48317/IMG_5394.JPGAan de Aart van der Leeuwstraat in Delftwijk worden 224 verouderde huurwoningen van Pre Wonen vervangen door circa 280 sociale huurwoningen. Dit zijn 56 woningen meer dan in het oorspronkelijke plan dat in 2018 werd besproken in de gemeenteraad. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan een voorstel van de ChristenUnie. Raadslid Frank Visser: “Ik ben erg blij met dit resultaat. De wachtlijsten zijn lang in Haarlem en dan is 56 woningen extra echt zeer welkom!”

In de eerste plannen uit 2018 werden de bestaande woningen ongeveer 1 op 1 vervangen door nieuwe woningen. De ChristenUnie stelde toen voor een extra woonlaag toe te voegen om zo extra woningen te realiseren. De gemeenteraad heeft dit overgenomen.

Het college heeft deze week het voorlopig ontwerp stedenbouwkundig plan gepresenteerd. Uiteindelijk is ruimte gevonden om 280 sociale huurwoningen te realiseren. Het woningbouwprogramma omvat circa 14 woningen van 75 m2 en 266 woningen van 60 m2 . Van deze woningen wordt 70% gerealiseerd met een huur onder de aftoppingsgrens. Tussen de 15 en 20% van de woningen van 60 m2 wordt gereserveerd voor starters en jongeren.

Grootste zorg in 2018 was de ruimte voor het parkeren. Maar doordat er nu meer woningen voor jongeren komen en jongeren gemiddeld minder auto’s hebben wijzen de modellen uit dat ondanks de groei van het aantal woningen de parkeerruimte straks voldoende zal zijn. Raadslid Frank Visser: “Ik hoop dat we op deze manier ook bij andere bouwplannen in Haarlem ruimte kunnen vinden voor extra woningen. Het plan Aart vd Leeuwstraat toont aan dat dit mogelijk is. Er komt zelfs meer ruimte voor groen”.

Autoloze zondag op 20 september 2020

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Heemstede 21-12-2019 19:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283039/48317/WP_20160528_10_36_46_Pro.jpgHaarlem moet gaan meedoen aan de internationale autoloze zondag op 20 september 2020. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft het college gevraagd dit te onderzoeken.

In de motie, ingediend door CDA, GroenLinks, SP, ChristenUnie en Actiepartij, is nadrukkelijk sprake van een vrijwillige autovrije zondag. Raadslid Frank Visser: “In andere steden kunnen straten zich aanmelden om mee te doen. We hopen dat dit zich als een olievlek verspreid. Belangrijke voorzieningen moeten uiteraard bereikbaar blijven. Op verzoek van de ChristenUnie is ook in de motie opgenomen dat er eerst overleg moet zijn met wijkraden en maatschappelijke organisaties. Ik denk dan bijvoorbeeld aan sportclubs, ondernemersverenigingen en kerken.”

Een autoloze zondag is al in veel steden een succes. Het helpt mensen om bewuster om te gaan met mobiliteit. Bovendien maakt het mogelijk om de straat één keer per jaar eens op een andere manier te gebruiken. Het college is gevraagd in het voorjaar met een voorstel te komen.

Motie ‘Autovrije zondag’

De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 19 december 2019:

Constaterende dat:

de gemeente Haarlem binnen het mobiliteitsbeleid aanstuurt op een mobiliteitstransitie1 ; het coalitieprogramma zet in op een gedragsverandering, waarbij het vanzelfsprekender wordt om gebruik te maken van (een combinatie van) andere vervoersvormen dan de auto2; de Europese mobiliteitsweek het mogelijk maakt om maatregelen die gedurende het hele jaar rond mobiliteit worden genomen, een podium te bieden3;

Overwegende dat:

de gemeente Haarlem aan de Europese mobiliteitsweek kan deelnemen door een autovrije dag te organiseren in een deel van de gemeente3; de Europese mobiliteitsweek jaarlijks plaatsvindt tussen 16 en 22 september; een autovrije dag mensen stimuleert om een dag per jaar op zoek te gaan naar een ander vervoersmiddel en zodoende mensen in aanraking laat komen met alternatieve vervoermiddelen; in 2019 vele steden waaronder Berlijn, Brussel en Londen, Haarlem al voor zijn gegaan4 ; een autovrije dag doordeweeks onwenselijk is;

Roept het College op:

deel te nemen aan de Europese mobiliteitsweek door een vrijwillige autovrije zondag in een deel van de gemeente te organiseren; in overleg te gaan met wijkraden en maatschappelijke organisaties over de invulling hiervan; voor de kadernota een voorstel inclusief financiële onderbouwing voor te leggen aan de commissie beheer;

En gaat over tot de orde van de dag.

CDA

GroenLinks

SP

ChristenUnie

Actiepartij

 

1 Ontwikkelagenda Mobiliteitsbeleid (2019, p. 4)

2 Coalitieprogramma Duurzaam Doen (2018, p. 11)

3 https://rwsduurzamemobiliteit.nl/praktijk-projecten/europese/gemeenten/

4 https://www.theguardian.com/cities/gallery/2019/sep/22/world-car-free-day-2019-in-pictures

Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Heemstede 21-11-2019 20:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281875/48317/Klok2.jpgAls een afvalcontainer is geleegd moet je die dezelfde dag van de straat halen. Tot vandaag kon je een boete krijgen als je rolcontainer nog buiten stond na 20 uur ’s avonds. De ChristenUnie heeft voorgesteld dit tijdstip te verschuiven naar 23 uur. Dit voorstel is aangenomen door de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Veel Haarlemmers werken buiten de stad. Niet alle inwoners zijn altijd in staat om een rolcontainer voor 20 uur te verwijderen. Ik ben daarom blij met deze verruiming. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen zijn container zo lang laat staan. Maar het voorkomt dat iemand die om 20 uur nog niet thuis is gelijk een boete krijgt.”

Het college was tegen het voorstel omdat zo handhaving moeilijker zou worden. Handhavers werken namelijk niet na 23 uur. De ChristenUnie denkt dat dit probleem in de praktijk mee zal vallen. “Het grootste probleem is als mensen hun rolcontainer tot de volgende dag laten staan. Dan kan prima gehandhaafd worden.”

 

MOTIE Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 21 november 2019,

In beraadslaging over de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019

Overwegende dat:

Artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit inwoners van Haarlem verplicht inzamelmiddelen zoals de DUO-bak zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, maar uiterlijk voor 20:00 uur op de inzameldag uit de openbare ruimte te verwijderen Het overtreden van deze bepaling een strafbaar feit is op grond van artikel 20 van de Afvalstoffenverordening; In de huidige 24 uurseconomie waarbij veel Haarlemmers ook nog buiten de stad werken veel inwoners regelmatig niet in staat zullen zijn het inzamelmiddel voor 20:00 uur te verwijderen;

Verzoekt het college

In artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit “voor 20:00 uur” te wijzigen in “voor 23:00 uur”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Annemieke Kok, OPHaarlem

Bas van Leeuwen, D66

Isabelle Wisse, PvdA

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Pak bouwcrisis aan, neem PFAS maatregelen

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 15-11-2019 09:49

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281624/48317/DSC02676.JPGIn het hele land zijn er problemen met de bouw in verband met de regelgeving rondom stikstof en PFAS. PFAS zijn chemische stoffen die in grond kunnen zitten. De regels die gelden voor het gebruiken en verplaatsen van deze grond blijken veel strenger dan gedacht. De ChristenUnie heeft het college gevraagd wat de gemeente Haarlem gaat doen om de problemen rond PFAS aan te pakken zodat de bouw weer snel op gang komt.

Rondvraag van raadslid Frank Visser in de commissie beheer

Ik heb begrepen dat het belangrijk is dat de gemeente een lokale achtergrondwaarde vast stelt om ruimte voor veilig grondverzet te creëren. Hiervoor is het noodzakelijk dat bekend is wat de actuele concentraties in de gemeente zijn. Heeft he college daar zicht op en is dit vastgesteld? Zo nee, wordt dit op korte termijn aan de raad ter vaststelling voorgelegd (of door het college vastgesteld als het een collegebevoegdheid is) Biedt de Haarlemse grondbank opslagmogelijkheden aan waar ook grond zonder PFAS-onderzoek terecht kan? Of heeft Haarlem hiervoor andere locaties ter beschikking? Een gemeentelijke bodemkwaliteitskaart is een belangrijk instrument waarmee lokale overheden de kwaliteit van de grond kunnen aangeven en bedrijven kunnen hiermee sneller weten welke toepassingen van grond mogelijk zijn. Veel gemeenten zijn hun bodemkwaliteitskaarten al aan het aanpassen op PFAS. Er komt waarschijnlijk vanaf 1 december (via een landelijke Algemene Maatregel van Bestuur) de mogelijkheid voor het tijdelijk versnellen van het vaststellen van de bodemkwaliteitskaart. Dit biedt gemeenten een extra instrument. Is Haarlem hier al mee bezig? Maakt de gemeente daarbij ook gebruik van het landelijke Expertteam PFAS dat sinds afgelopen maandag 11 november actief is om lokale overheden te helpen bij het maximaal benutten van de ruimte die het bestaande kader biedt?

 Het college zal binnenkort deze vragen schriftelijk beantwoorden

Prostitutieleeftijd omhoog van 18 naar 21 jaar

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Heemstede 20-09-2019 20:17

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1279633/48317/Sold for sex.jpgDe laatste gemeenteraad voor de zomervakantie eindigde met cliffhanger: de stemmen staakten met 18 stemmen voor en 18 stemmen bij de stemming over verhoging van de minimumleeftijd voor sekswerkers van 18 naar 21 jaar. Drie raadsleden waren afwezig. Als zij aanwezig waren geweest was de uitslag 19 tegen 20 stemmen geweest en was de verhoging niet doorgegaan. Afgelopen donderdag werd opnieuw gestemd. Weer waren drie raadsleden afwezig…

Volgens de Gemeentewet moest er nu een besluit vallen. Zouden de stemmen opnieuw staken dan zou het amendement van D66/VVD/GroenLinks/SP om de leeftijd op 18 te houden worden beschouwd als verworpen. Daarom waren er tenminste 18 stemmen nodig tegen dit amendement.

In totaal waren er 19 voorstanders van de leeftijdsverhoging aanwezig en 17 raadsleden die het amendement steunden. De VVD probeerde met een schorsing nog raadsleden over te halen om alsnog tegen de leeftijdsverhoging te stemmen. Er volgde overleg met diverse twijfelende fracties, maar uiteindelijk was de uitslag inderdaad 19-17. Na twee jaar debat heeft de gemeenteraad hiermee alsnog ingestemd met de leeftijdsverhoging!

Ook de andere aanpassingen van de APV over prostitutie waarover voor de zomer al was gestemd zijn nu definitief. Zo mogen sekswerkers op voorstel van de ChristenUnie niet wonen op hun werklocatie (en zo  nog afhankelijker worden), is er vanaf nu een verbod voor klanten om seksuele handelingen te verrichten met een sekswerker bij een vermoeden dat geen sprake is van een vergunning voor een prostitutiebedrijf en mogen minderjarigen niet meer aanwezig zijn in een seksinrichting.

Raadslid Frank Visser: “De fractie van ChristenUnie Haarlem is dankbaar dat het prostitutiehoofdstuk van de Algemene Plaatselijke Verordening na twee jaar debat eindelijk is gemoderniseerd. Dit was hard nodig om illegale prostitutie en mensenhandel beter te kunnen aanpakken. De Haarlemse APV sluit nu ook goed aan op de verordeningen in andere gemeenten in de regio een regionale aanpak makkelijker is. Het is nu aan het college om de handhaving te intensiveren. De sluiting van een massagesalon deze maand na het bezoek van een mystery guest van de gemeente is het bewijs dat dit hard nodig is. Dit bleek een illegale seksinrichting te zijn.”

De VVD heeft aangekondigd met een initiatiefvoorstel te komen om de prostitutieleeftijd weer te verlagen naar 18 jaar. Visser: "Ik hoop dat we de discussie niet weer opnieuw hoeven te voeren. Laten we nu alle energie besteden aan handhaving, zorg voor mensen die slachtoffer zijn van mensenhandel en preventie"

Initiatiefvoorstel voor meer perspectief voor ongedocumenteerden

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 22-03-2019 20:10

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273198/48317/DSC02735.JPGDe fracties van de ChristenUnie en GroenLinks in de gemeenteraad van Haarlem komen met een gezamenlijk initiatiefvoorstel waarin zij vragen om meer ondersteuning voor de groep ongedocumenteerden. Het voorstel wordt 28 maart gepresenteerd in de gemeenteraad.

Voorgesteld wordt om - in navolging van steden als Amsterdam en Utrecht - cursussen en praktijkleertrajecten onderdeel te maken van de Haarlemse aanpak met betrekking tot ongedocumenteerden om zo het werken aan perspectief te verbreden. ‘Zo wordt zowel succesvolle terugkeer als succesvolle inburgering bevorderd’ aldus Frank Visser (raadslid ChristenUnie). Ook wordt voorgesteld om de dekking van de Haarlemse vrijwilligersverzekering aan te passen zodat ook ongedocumenteerden die vrijwilligerswerk verrichten, hieronder vallen.

Ongedocumenteerden zijn mensen zonder een geldige verblijfsvergunning die (nog) niet kunnen terugkeren naar hun herkomstland, maar op basis van internationale verdragen wel recht hebben op opvang. Binnen Nederland mogen zij niet zelfstandig werken of wonen. In deze situatie zijn zij compleet afhankelijk van overheidsvoorzieningen. ‘De uitzichtloosheid van deze situatie is niet alleen schrijnend, maar werkt ook verlammend en demotiverend’ aldus Ziggy Klazes (raadslid GroenLinks).

Het totaal aantal ongedocumenteerden in Haarlem is onbekend. Circa 15 ongedocumenteerden worden intensief begeleid door Stem in de Stad. Het initiatiefvoorstel is gemaakt naar aanleiding van de ervaringen van het team van Stem in de Stad met deze groep. Een vergelijkbaar initiatiefvoorstel van GroenLinks werd in de gemeenteraad van Utrecht met algemene stemmen aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.