Nieuws van politieke partijen in Heemstede over VVD inzichtelijk

8 documenten

College van B&W Heemstede stelt conceptbegroting 2023 vast

VVD VVD Heemstede 05-10-2022 01:17

In Heemstede zorgen we voor elkaar. Ambitieuze plannen in onzekere tijden.

https://heemstede-bloemendaal.vvd.nl/nieuws/50828/college-van-b-w-heemstede-stelt-conceptbegroting-2023-vast

Het college van burgemeester en wethouders heeft afgelopen dinsdag de conceptbegroting 2023 vastgesteld die aan de raad wordt voorgelegd. Het gaat om de programmabegroting 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2026. De begroting is een uitwerking van de kaderbrief, aangeboden in de vergadering van 7 juli en aangevuld met nieuwe ambities en investeringen voor 2023. De eerste 3 begrotingsjaren worden sluitend gepresenteerd. In 2026 verandert de financieringsstructuur van de rijksoverheid. Dit heeft grote gevolgen voor de inkomsten van de gemeente. Hierover wordt landelijk een brede discussie gevoerd met Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), lokale overheden en het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Nieuwe bestuursperiodeDe begroting voor 2023 is de eerste voor deze gemeenteraad. De begroting 2023 is opgesteld in een onzekere tijd. Na de coronajaren 2020 en 2021 bestond de hoop op een stabiele toekomst na het overgangsjaar 2022. De gevolgen van oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende inflatie hebben echter grote invloed op huishoudens, ondernemers en de lokale overheid. Een ander gevolg van de oorlog is de komst van Oekraïense vluchtelingen en de versnelde opvang van statushouders.

Oplossingsgericht en transparantArianne de Wit, wethouder Financiën, over de begroting: “Door stijgende grondstofprijzen worden investeringen en onderhoud duurder. Dat verwerken we in de begroting. We zetten ons in om te voorkomen dat mensen letterlijk en figuurlijk in de kou komen te staan. Heemstede heeft nog altijd een zeer goed voorzieningenniveau en staat er ook financieel nog goed voor. We hebben wel te maken met grote uitdagingen, zoals de woonopgave, mobiliteit, natuurbehoud en de ambities voor een klimaatbestendig Heemstede. We zetten bijvoorbeeld sterk in op de isolatie van gebouwen om energie te besparen. We breiden het aantal energiecoaches uit, zodat wij inwoners hierbij kunnen ondersteunen.”

Daarnaast focust de begroting ook op een veilige leefomgeving en een stevige sociale basis voor iedereen. De uitgangspunten bij de aanpak daarvan zijn oplossingsgericht en transparant, licht de wethouder toe. “We willen uitvoering kunnen geven aan de opgaven waarvoor we staan. Dat vraagt om versterking van het fundament. We brengen de ambtelijke organisatie verder op orde en proberen in te spelen op de krappe arbeidsmarkt. We breiden de formatie flink uit om de ambities waar te kunnen maken. Dit is nodig om op alle terreinen voortgang te boeken.”

Kijk voor de complete begroting op heemstede.nl/begroting-2023

Vuurwerkverbod in Heemstede of niet? | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heemstede 03-02-2020 00:00

Of moeten we als GroenLinks afdeling gaan voor het recht op schone lucht in heel Zuid-Kennemerland?

In de gemeenteraad van 30 januari in Heemstede stond vuurwerk weer op de agenda. Ook eind november stond het op de agenda n.a.v. een petitie georganiseerd door Pim Prins. Toen was de algemene mening in de raad dat we een maatschappelijk debat moeten voeren met de bewoners over het afsteken van vuurwerk. Maatschappelijk draagvlak en een mentaliteitsverandering zijn nodig om een verbod uit te vaardigen. Inmiddels weten we door raadsvragen die we gesteld hebben daarover, dat via de Algemene Plaatselijke Verordening heel Heemstede vuurwerkvrij kan worden door het afsteken van vuurwerk te verbieden inclusief het lichtere Categorie I vuurwerk, zoals de plastic “knetterballen”.

CDA diende een motie ‘vuurwerkvrij Heemstede’, waarin het college werd opgedragen om heel Heemstede tot vuurwerkvrije zone aan te wijzen en daarna het overleg met bewoners aan te gaan om te zoeken naar andere innovatieve, milieuvriendelijke, feestelijke en veilige invullingen van de jaarwisseling. Een motie waar je voor moet zijn. We zijn immers voor het afschaffen van vuurwerk om een heleboel redenen. Het afsteken van vuurwerk leidt immers tot:

Letselschade; Ernstige overlast; Gezondheidsklachten voor een grote groep mensen; Paniek en chaos voor huisdieren en wilde dieren; Een dramatisch slechte luchtkwaliteit; Neerslag van giftige zware metalen in ons leefmilieu; Politie en hulpverleners die soms moedwillig met vuurwerk worden bedreigd; Jaarlijks duizenden euro’s kosten voor de gemeente voor opruimwerkzaamheden en het herstellen van schade.

Toch hebben we tegen gestemd, omdat:

Het een landelijk probleem is en het beter is daarom om aan te sluiten bij landelijke ontwikkeling, en wat omliggende gemeenten gaan doen. Er komt een landelijk verbod en Haarlem neemt bijvoorbeeld in juni een besluit; De verkoop van vuurwerk ook verboden moet worden en daar gaat de gemeente niet over; Handhaving lastig is; de meeste klachten zijn nu ook op de dagen nadat de verkoop start, dus wanneer het verboden is; We zien dat een mentaliteitsverandering nodig is en dat bereik je niet met een verbod. Bijv. Ondanks alle preventieve maatregelen van de gemeente, zoals voorlichting op scholen, is er meer schade en overlast dit jaar; Het bewonersinitiatief ‘vuurwerkvrije straat’ niet heeft gewerkt.  De borden van een vuurwerkvrije straat werden gewoon weggehaald door fans van vuurwerk; Op dit moment wij het gevoel hebben dat het verbieden van vuurwerk dusdanig sterke emoties op kan roepen (je pakt mensen echt iets af) dat eerst een verbod instellen en daarna praten met de bewoners wel eens averechts zou kunnen werken.

Jammer is dat Pim Prins, die op de publieke tribune zat, nu niet verder wil met een bewonersinitiatief om Heemstede vuurwerkvrij te krijgen. Hij is teleurgesteld omdat de motie van het CDA verworpen werd met 4 stemmen voor en 15 tegen (Naast het CDA stemde één raadslid van de VVD en één raadslid van D66 voor de motie).

 

De raad is afwachten nu en wil het maatschappelijk debat “volgen”. GroenLinks Heemstede wil liever het maatschappelijk debat in Heemstede initiëren en niet alleen volgen vanuit de raad. Wij vinden het belangrijk dat we als gemeente actief het gesprek over schone lucht gaan organiseren, waar naast een vuurwerkverbod ook de kerstboomverbranding bij horen. Hier gaan we niet mee wachten, zodat er voor de volgende jaarwisseling, of desnoods die van een jaar later, toch een totaalverbod kan zijn. Maar dan met draagvlak vanuit de inwoners.

En we willen dat de gemeente mee gaat doen met her Schone Lucht akkoord, dat op 13 januari 2020 door de minister van Milieu en Wonen, 36 gemeenten en 9 provincies is getekend. Dat akkoord wil 50% gezondheidswinst in 2030 bereiken t.o.v. 2016 door schonere lucht. En dan hebben we het niet alleen over vuurwerk maar ook over de vervuiling van het verkeer, houtstook door vuurkorven en open haarden, de landbouw en industrie (incl. Schiphol).

Laten we beginnen met een informatie- en gespreksavond te organiseren. Daar hebben we jullie steun voor nodig. Wie doet mee om de lucht in Heemstede schoner en helemaal vuurwerkvrij te krijgen? We hebben recht op schonere lucht!

 

Raadsvergadering 18 december | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 19-12-2019 00:00

Op 18 december was alweer de laatste raadsvergadering van het jaar. Daarna mogen wij als raadsleden ook even vakantie hebben. 8 januari begint het alweer met een bijeenkomst voor raadsleden over de regionale energie strategie. Daar ging het deze raad niet over. Wel ging het over het integraal huisvestingsplan basisscholen, de budgetsubsidie voor de bibliotheek 2020-2023, het rekenkamer rapport over de ICT samenwerking met Bloemendaal, de visie op informatievoorziening en het bijhorende jaarplan. Daarnaast ook nog het jaarlijks vaststellen van de APV en de belastingverordening. Een niet al te zwaar programma, desondanks waren we (weer) niet voor middernacht klaar.

De vergadering begon met het vragenuurtjes. Het CDA stelde een aantal vragen over de omgevingswet. Met name de vraag die zij hadden over het advies van de nationale ombudsman om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen met de omgevingswet was goed. Bij de omgevingswet moet de aanvrager in overleg gaan met de omwonenden en belanghebbenden om draagvlak te krijgen voor zijn plannen. Dit zal niet voor iedereen makkelijk zijn. Zeker voor inwoners die al moeilijk meekomen in de samenleving is het lastig om zich uit te spreken over dit ruimtelijke ontwikkelingen. We zullen in Heemstede er dus goed voor moeten zorgen dat iedereen mee kan doen. Een spannende opgave, waar we zeker alert op zullen zijn.

De subsidie voor de bibliotheek was al eerder besproken. Er waren toen veel vragen die schriftelijk beantwoord zijn. Onze bibliotheek is nu eenmaal wat duurder dan bibliotheken in omliggende gemeenten, doordat we ruimere openingstijden hebben, meer personeel ter plaatse hebben om klanten te helpen en het eenvoudig kunnen reserveren van boeken en andere media. Daarmee is onze bieb moeilijk te vergelijken met anderen. Goed om kritisch te blijven op de kosten, maar laten we deze prachtige voorziening vooral koesteren. De subsidie is unaniem vastgesteld.

Het integraal huisvestingsplan voor de basisscholen is een hoofdlijnenplan waarmee we aan de slag kunnen om de komende  20 jaar alle basisscholen in Heemstede te renoveren of nieuw te bouwen. Daarbij kunnen we energieneutraal bouwen en kijken we ook wat we al gasloos en circulair kunnen doen. Een mega project voor Heemstede, door de duur, maar ook de complexiteit. Iedere school is immers anders. Het schoolbestuur van de Evenaar heeft een interessante innovatieve renovatiemethode op het oog die sneller is, goedkoper en duurzamer. Uiteraard zijn we hierin geïnteresseerd. Bij de verdere uitwerking van het plan zal ook naar deze en andere innovatieve methoden gekeken worden. De oppositie partijen VVD en CDA waren bijzonder kritisch. In mindere mate D66 ook. Zij wilden het liefst nu al alternatieve financiering mogelijkheden kennen en alle mogelijke innovaties meenemen. PvdA merkte terecht op dat de buitenruimte en het medegebruik van de gebouwen belangrijke onderwerpen zijn bij de verdere uitwerking. Omdat bij het vaststellen van het plan het eerste jaar nog plannen verder uitgewerkt gaan worden voor er gebouwd of gerenoveerd gaat worden is er nog tijd om dit de eerste maanden van 2020 te doen. Met een aantal concrete toezeggingen van wethouder Struijf is het plan unaniem aangenomen. Een mooi succes voor GroenLinks, omdat de Nicolaas Beetschool, die als eerste aan de beurt is, gasloos en energieneutraal gebouwd gaat worden. Wij gaan ons inzetten om dit voor alle scholen in het plan voor elkaar te krijgen, inclusief circulair bouwen.

Vlak voor de stemming werd er weer een motie ingediend door VVD en CDA om de reserves voor het sociaal domein verder aan te vullen. Voor het IHP wordt namelijk een deel van deze reserves gebruikt. Deze motie is eerder ingebracht tijdens de kadernota en de begroting 2020. Deze derde keer werd de motie wederom weggestemd. Het college heeft voldoende duidelijk gemaakt dat de reserves zoals deze straks zijn, ruim voldoende zijn om alle risico’s af te dekken.

Het IHP is unaniem aangenomen.

De visie op informatievoorziening is door de burgemeester teruggenomen. Een meerderheid van de raad vond het stuk onvoldoende gedragen voor besluitvorming. Zo zou het te weinig handvatten bieden om als raad te kunnen sturen. Alleen PvdA en GroenLinks vonden het stuk voldoende. Vooral omdat in de bijlage het informatieplan 2020 zat dat deze handvatten beschrijft. Het leek wel of niet iedereen dit gelezen had. In de commissie was iedereen akkoord met de toezegging van de burgemeester om met een voorstel te komen over hoe de raad geïnformeerd zou worden over de grote risicovolle projecten. Dit leek men alweer vergeten te zijn. Zonde van de ambtelijke inspanning die nu weer gevraagd wordt, zeker omdat de capaciteit op IT gebied al zo beperkt is.

De APV en de belastingenverordening zijn unaniem vastgesteld. Vooral de afvalstofbelasting neemt sterk toe. Als raad gaan we hierover begin 2020 met elkaar in gesprek. Wat ons betreft is de enige oplossing de hoeveelheid afval terug te brengen. Dit gaat op dit moment het beste met gescheiden inzamelen. We hopen dat de pilot in Merlehoven een vervolg krijgt met een uitrol naar heel Heemstede.

Tenslotte waren er nog hamerpunten als het baggerplan, verordening op de rekenkamer en nog een aantal.

Voor nu fijne feestdagen en van de raadsvergaderingen in 2020 volgen weer verslagen.

Begrotingsraadsvergadering 8 november: Heemstede financieel gezond | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Heemstede 11-11-2019 00:00

Voor het eerst hebben we in Heemstede een andere begrotingsraad. Dit komt doordat we bij de kadernota, die voor de zomer werd behandeld, uitgebreid hebben besproken over de gemeentelijke financiën in 2020 en verder. Ook zijn toen de algemene beschouwingen gehouden. Voordeel is dat bij de uitwerking van de kadernota in de begroting rekening gehouden kan worden met de kaders die voor de zomer met elkaar afgesproken zijn. De begroting is unaniem aangenomen door de raad.

Ambities realiseren

Waar het in de kadernota nog ging over de vraag of we al onze ambities wel gefinancierd konden krijgen, ziet dat er nu een stuk beter uit. De begroting laat namelijk een meerjarig overschot ziet van € 246.000,- in 2020 oplopend tot € 894.000,- in 2023. Dit komt deels doordat er nog eens met de stofkam kritisch gekeken is door het college waar het ietsje minder kwam. Maar vooral de september circulaire was een meevaller, omdat de uitkering uit het gemeentefonds hoger uitviel dan verwacht. Daarom is er zelfs ruimte is om wensen van de raad die eerder onder de zaaglijn waren gekomen toch uit te voeren. Bij de kadernota hebben wij hiervoor een motie gemaakt: ‘Benut structurele meevallers om extra ambities te realiseren’.  Het gaat om:

Het energie en gasloos bouwen van de Nicolaar Beets school Vrijstelling van de hondenbelasting voor de eerste hond (dit is een punt uit het collegeprogramma) Jongeren in beeld te brengen die geen startkwalificatie hebben Het actualiseren van het groenbeleidsplan Het stimuleren van parttime werk voor uitkeringsgerechtigen.

Omdat er voldoende financiële ruimte is, heeft de raad besloten om de OZB niet extra te verhoging in 2021. Voor ons was van belang dat in het collegeakkoord staat dat we de OZB niet verhogen, tenzij er tekorten zijn in het sociaal domein. Het amendement is unaniem aangenomen.

Eerst geld of eerst een plan?

Omdat het integraal huisvestingsplan (IHP)voor de scholen en het scheiden van afval al opgenomen waren in de begroting ontstond er een discussie rond de vraag: moet er eerst een plan zijn of kan er al geld in de begroting worden gereserveerd? Vooral de VVD hamerde op het standpunt dat er zonder plan geen geld in de begroting opgenomen mag worden. Ook CDA, D66 en HBB vonden dit. Wij zijn van mening dat het geen probleem is als er al geld in de begroting staat, want als er geen geld is hoef je er ook geen plan voor te maken?

Ook naar onze inwoners en de provincie, die onze begroting goedkeurt, vinden wij het transparant dat we onze plannen voor komend jaar met de begroting duidelijk maken en daar geld voor reserveren. Met een amendement zijn uiteindelijk de bedragen uit het kredieten overzicht zijn gehaald. Wat betreft het IHP konden we hier mee leven, omdat de teksten in de begroting blijven staan. Ook blijven de kapitaallasten vermeld. Dat geeft voldoende houvast om het IHP ook daadwerkelijk te gaan realiseren. Voor het scheiden van afval zien we dit anders. We zien dat de afvalstoffenheffing maar blijft stijgen (in 2020 met 20%). Nu geen krediet opnemen heeft als risico dat er teveel vertraging ontstaat. Ook omdat een aantal partijen wel €20.000,- beschikbaar willen stellen voor een aanvullend onderzoek. Wat ons betreft moet zo’n onderzoek niet te lang duren en hoeft dat zeker geen €20.000,- te kosten. Helaas voor ons is het amendement wel aangenomen (17 tegen 4).

Moties en amendementen

Het CDA maakte weer een punt van de reserves in het sociaal domein. Sinds de decentralisaties in 2015 zijn deze reserves niet gebruikt voor de decentralisaties, ieder jaar is geld overgehouden. Desondanks sprak het CDA van grote risico’s, ondanks dat er keurige berekeningen waren gemaakt en we op ieder moment bij kunnen sturen als dat nodig is. Dit amendement heeft het (10 tegen 11) niet gehaald.

Vanuit de PvdA werd een amendement ingediend om jongeren meer te betrekken bij de politiek en hier een actieplan voor te maken. Deze is unaniem aangenomen.

Een motie om meer zicht te krijgen op de externe inhuur is ook unaniem aangenomen. De inhuur kosten nemen toe, omdat bepaalde vacatures lastig zijn in te vullen. Voor ons is het belangrijk dat we onze plannen kunnen uitvoeren. Dat daarbij openstaande vacatures tijdelijk worden ingevuld met externe inhuur vinden wij een goede oplossing om op belangrijke dossiers geen vertraging op te lopen.

Ten slotte was er nog een sympathieke motie van de HBB om te onderzoeken op welke wijze er een tijdelijke kunstijsbaan gerealiseerd kan worden in Heemstede. Als voorbeeld werd de ijsbaan in Bennebroek aangehaald, waar inwoners het initiatief hiertoe hebben genomen. Het doel van de motie van HBB is om initiatiefnemers te zoeken voor een dergelijke tijdelijke ijsbaan in Heemstede. Ondanks dat zo’n ijsbaan niet heel erg duurzaam is, vinden we dat er in Heemstede best iets meer te doen mag zijn voor jongeren. Daarom hebben we deze motie gesteund en is hij aangenomen (14 tegen 7).

Lees in de bijlage de bijdrage aan het debat van fractievoorzitter Eric de Zeeuw.

Prostitutieleeftijd omhoog van 18 naar 21 jaar

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Heemstede 20-09-2019 20:17

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1279633/48317/Sold for sex.jpgDe laatste gemeenteraad voor de zomervakantie eindigde met cliffhanger: de stemmen staakten met 18 stemmen voor en 18 stemmen bij de stemming over verhoging van de minimumleeftijd voor sekswerkers van 18 naar 21 jaar. Drie raadsleden waren afwezig. Als zij aanwezig waren geweest was de uitslag 19 tegen 20 stemmen geweest en was de verhoging niet doorgegaan. Afgelopen donderdag werd opnieuw gestemd. Weer waren drie raadsleden afwezig…

Volgens de Gemeentewet moest er nu een besluit vallen. Zouden de stemmen opnieuw staken dan zou het amendement van D66/VVD/GroenLinks/SP om de leeftijd op 18 te houden worden beschouwd als verworpen. Daarom waren er tenminste 18 stemmen nodig tegen dit amendement.

In totaal waren er 19 voorstanders van de leeftijdsverhoging aanwezig en 17 raadsleden die het amendement steunden. De VVD probeerde met een schorsing nog raadsleden over te halen om alsnog tegen de leeftijdsverhoging te stemmen. Er volgde overleg met diverse twijfelende fracties, maar uiteindelijk was de uitslag inderdaad 19-17. Na twee jaar debat heeft de gemeenteraad hiermee alsnog ingestemd met de leeftijdsverhoging!

Ook de andere aanpassingen van de APV over prostitutie waarover voor de zomer al was gestemd zijn nu definitief. Zo mogen sekswerkers op voorstel van de ChristenUnie niet wonen op hun werklocatie (en zo  nog afhankelijker worden), is er vanaf nu een verbod voor klanten om seksuele handelingen te verrichten met een sekswerker bij een vermoeden dat geen sprake is van een vergunning voor een prostitutiebedrijf en mogen minderjarigen niet meer aanwezig zijn in een seksinrichting.

Raadslid Frank Visser: “De fractie van ChristenUnie Haarlem is dankbaar dat het prostitutiehoofdstuk van de Algemene Plaatselijke Verordening na twee jaar debat eindelijk is gemoderniseerd. Dit was hard nodig om illegale prostitutie en mensenhandel beter te kunnen aanpakken. De Haarlemse APV sluit nu ook goed aan op de verordeningen in andere gemeenten in de regio een regionale aanpak makkelijker is. Het is nu aan het college om de handhaving te intensiveren. De sluiting van een massagesalon deze maand na het bezoek van een mystery guest van de gemeente is het bewijs dat dit hard nodig is. Dit bleek een illegale seksinrichting te zijn.”

De VVD heeft aangekondigd met een initiatiefvoorstel te komen om de prostitutieleeftijd weer te verlagen naar 18 jaar. Visser: "Ik hoop dat we de discussie niet weer opnieuw hoeven te voeren. Laten we nu alle energie besteden aan handhaving, zorg voor mensen die slachtoffer zijn van mensenhandel en preventie"

Heemstede blijft zelfstandige gemeente

VVD VVD Heemstede 22-01-2019 05:25

Vanwege de ambtelijke samenwerking van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede, bespreken we een gezamenlijke commissie voor personele aangelegenheden. VVD vindt het positief dat bezwaren van ambtenaren op dezelfde manier worden behandeld. Positief is dat gemeenten zelf de bevoegdheid houden om een besluit te nemen over dit bezwaarschrift en het advies van de commissie. Maar in het kader van de ambtelijke samenwerking, is besloten om het voorstel te bespreken in de raad. Want, hoe ver gaat de samenwerking met Bloemendaal? VVD Heemstede heeft een heel duidelijk standpunt: we willen geen ambtelijke of bestuurlijke fusie. Welke voordelen leveren de samenwerking ons op? Kunnen we nog ontvlechten als we dit willen? In de raadsvergadering van 31 januari zal de raad hierover met elkaar en het college in gesprek gaan. 

Raad kiest voor popcentrum boven bereikbaarheid

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 Heemstede 10-11-2017 20:13

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1138022/48317/DSC02674.JPGBij de stemmingen over de begroting voor 2018 bleken meerdere partijen te twijfelen over hun steun voor het popcentrum in het voormalige slachthuis. Grootste coalitiepartij D66 gaf aan het eigenlijk met de ChristenUnie eens te zijn dat het popcentrum te duur is geworden. Deze fractie stemde echter toch niet voor het amendement van de ChristenUnie om de ruim 4 miljoen euro voor het popcentrum te besteden aan een betere bereikbaarheid van Haarlem of aan verduurzaming van de stad.

Ook de VVD gaf aan liever geld te stoppen in bereikbaarheid dan in het popcentrum maar wilde deze dossiers niet tegenover elkaar zetten en stemde uiteindelijk niet voor het amendement. Raadslid Frank Visser “Politiek is keuzes maken. Ik vind het jammer dat er nog geen meerderheid in de raad is om hier te kiezen terwijl overduidelijk is dat de financiën van het popcentrum uit de klauwen lopen en er straks ook nog een jaarlijks tekort is op de exploitatie. Ik snap best dat sommige partijen een popcentrum willen maar we moeten ons afvragen of dit het belangrijkste is wat onze stad op dit moment nodig heeft. Ik denk het niet!”

Uiteindelijk stemden alleen Fractie Mohr en Hart voor Haarlem voor het amendement van de ChristenUnie. Een aantal andere voorstellen van de ChristenUnie haalde het wel:

Het college moet met een voorstel komen om de mogelijkheden te verruimen voor bijstandsgerechtigden om een auto te bezitten zodat bijvoorbeeld makkelijker familie aan de andere kant van het land bezocht kan worden. Raadslid Frank Visser: “De ChristenUnie zet zich in voor betere fietsvoorzieningen en beter OV, maar wij vinden dat je mensen niet moet straffen met een lagere bijstand als ze een bescheiden auto hebben die misschien wel betaald is door anderen”

Ook de motie om met betere richtlijnen te komen voor hoogbouw in Haarlem is aangenomen. Zo moet duidelijk worden waar hoogbouw kan en waar vooral niet om zo het aanzien van de stad te beschermen.

Ook heeft de raad het voorstel aangenomen dat het college op de gemeentelijke website de voorwaarden voor allerlei regelingen beter inzichtelijk moet maken. Nu ontbreken deze vaak nog waardoor mensen ontmoedigd worden regelingen aan te vragen of toch de gemeente moeten bellen om de informatie te krijgen die ze nodig hebben.

Een motie van de Actiepartij die de ChristenUnie mee heeft ingediend om het meldpunt zwangerschapsdiscriminatie te promoten is ook door de gemeenteraad aangenomen. Hetzelfde geldt voor een motie die vraagt om bij toekomstige bouwprojecten de gezondheidseffecten beter te inventariseren zodat de raad goede besluiten kan nemen. Helaas werden twee fietsmoties niet aangenomen. De ene motie vroeg om te komen met een fietsparkeernorm voor inpandige fietsenstallingen bij grootschalige bouwprojecten. Nu is hier vaak te weinig aandacht voor waardoor veel fietsen op straat worden gestald. Ook een motie om het fietsdepot minstens 1 avond per week te openen en op zaterdag haalde het niet. Frank Visser: “Deze situatie moet echt anders want nu kan je je fiets alleen tot 16 uur ’s middags ophalen bij Paswerk in Cruquius.”

Verder werd met de begroting definitief geld vrij gemaakt voor een aantal voorstellen die de ChristenUnie eerder heeft ingediend:

Drempels slechten in publieke gebouwen: 80.000 euro 2018 jaar van de toegankelijkheid: 150.000 euro Drempels slechten in openbare ruimte: 100.000 euro in 2018 en een nog onbekend bedrag in latere jaren Odensehuis: inloopvoorziening in Schalkwijk voor mensen met beginnende dementie: 2 x 200.000 euro voor 2018 en 2019 en een nog onbekend bedrag voor latere jaren

Frank Visser: “Ik ben blij dat het college aan de slag gaat om onze stad toegankelijker te maken voor gehandicapten. De komst van het Odensehuis is niet alleen mooi voor mensen met beginnende dementie maar kan ook hun mantelzorgers ontlasten. Het college denkt goed na om te komen tot een voorziening in Schalkwijk waarin meerdere zorg en welzijnsvoorzieningen samen komen”

Kadernota: 2018 jaar van de toegankelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Heemstede 08-07-2017 19:32

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1124086/48317/rolstoellogo-groen-kleinIn de kadernota legt de gemeenteraad de kaders vast voor de begroting van 2018. Tijdens het debat over de kadernota vroeg de ChristenUnie aandacht voor onder meer de toegankelijkheid van de stad. de afvalinzameling, fietsvoorzieningen en straatintimidatie. Zo wil de ChristenUnie het jaar 2018 uitroepen tot jaar van de toegankelijkheid.

1e termijn:

Voorzitter, we staan er financieel beter voor dan vorig jaar. Het college heeft schuld gereduceerd en werd daarbij mede geholpen door de economische groei. Maar we zijn er nog niet. Goed dat het college weer extra investeringen doet, dat past ook bij de groei van de stad, maar we moeten ook de komende jaren door blijven gaan met het verlagen van de schuld. Als de rente stijgt hebben we immers nog steeds een groot probleem.

Daarom ben ik toch benieuwd naar de visie van het college op verdere schuldreductie. In het coalitieprogramma samen doen staat dat een voordelig rekeningsaldo voor de helft wordt ingezet voor schuldreductie en voor de helft voor het incidenteel verlagen van de bezuinigingsopgave. In de kadernota zijn hier een paar woorden aan toegevoegd namelijk dat het ook mag als dekking voor de voorgestelde beleidsintensiveringen. De ChristenUnie is blij met veel van deze nieuwe investeringen maar ik wil deze koerswijziging hier wel markeren. Mijn fractie heeft in dit debat ook een aantal wensen maar voor mijn fractie blijft net zo belangrijk dat we blijven proberen de schuld verder te verlagen.

Voorzitter, ik werd wel blij bij het lezen van de kadernota. Ik herkende meerdere voorstellen van mijn fractie die het college nu omzet in beleid: meer AED’s in de stad, meer geld voor nazorg van ex-gedetineerden, geld voor een domus-plus voorziening voor daklozen en een proef Project Haarlem waar daklozen geld krijgen om zelf regie te voeren over hun reintegratie en tenslotte ook nog geld voor onderzoek naar de komst van een Odensehuis, een inloop-,informatie- en ontmoetingscentrum voor mensen met (beginnende) dementie of geheugenklachten en hun mantelzorgers. En ook het meer inzetten op lobby waar wij zo vaak voor hebben gepleit werpt zijn eerste vruchten af. Er zijn meer subsidies binnengehaald. Mooi!

Financiële zorgen

Toch heb ik nog wel wat financiële zorgen

Ik sluit mij aan bij de vragen over de tekorten voor de maatschappelijke opvang. Dit is één van de belangrijkste opgaven voor de komende jaren. Er komen steeds meer kinderen en tieners in onze stad. De enorme opgave voor onderwijshuisvesting is nog niet gedekt in de Kadernota. Besluitvorming wordt een jaar uitgesteld terwijl de grote groei juist de komende vier jaar is. Dat vind ik echt jammer. Het zou niet zo moeten zijn dat er voor elke school afzonderlijk hier moties moeten worden ingediend. Ik lees dat er in de komende twee tot drie jaar een verdiepingsslag wordt uitgevoerd naar het gewenste en noodzakelijke voorzieningenniveau en de bekostiging daarvan nu de stad groeit. Natuurlijk, het moet zorgvuldig maar kan dat niet sneller. In het bedrijfsleven zou volgens mij zo’n verdiepingsslag niet zo lang duren. Deze is immers essentieel voor de strategische koers van de stad en dan zouden we nog een paar jaar wellicht suboptimaal investeren. Kan dat niet over een jaar klaar zijn? Er is ook nog geen zicht op de benodigde middelen voor mobiliteitsmaatregelen uit de SOR. Hopelijk gaat de lobby snel hiervoor vruchten afwerpen. Dan de taakstelling van 2,3 mln op de huishoudelijke ondersteuning. Dat is als ik het goed begrijp technisch, we houden immers nu geld over. Maar komt dat overschot niet door de hoogte van de eigen bijdrage? Ik snap de zorgen van de SP over zorgmijding wel. Is het college bereid de hoogte van de eigen bijdrage te onderzoeken? En wat als er weer een economische crisis komt en de inkomsten uit eigen bijdragen dalen? De ChristenUnie stelt voor dat we als sociale stad streven om op het landelijke gemiddelde te gaan zitten qua hoogte van de eigen bijdrage. Met onze woonlasten willen we ook niet aan de top zitten, doe dit dan ook met de eigen bijdrage. Ik heb hier helaas geen schriftelijke vraag over gesteld maar hoor graag van het college hoeveel een gemiddeld tarief zou kosten.

Voorzitter, ik wil wat uitgebreider stil staan bij de onderwerpen jeugdzorg, toegankelijkheid, fiets, wonen, afvalbeheer en handhaving.

Jeugdzorg

Er is veel geld overgehouden in het sociaal domein waaronder bij de jeugdzorg terwijl ik niet de indruk heb dat de problemen kleiner zijn geworden. Tegelijk krijgt Haarlem binnenkort nog meer geld krijgt voor de jeugdzorg. Hoe verhoudt dit extra geld zich tot het geld wat nu overblijft? De ChristenUnie zou graag inzicht hebben in de besteding in vergelijking tot andere gemeentes en het landelijk gemiddelde. Ik denk dan aan euro's per jeugdige, hoogte van normbedragen, criteria voor toewijzing.

Toegankelijkheid

We hebben een goed debat gehad over mijn initiatiefnota om Haarlem toegankelijker te maken voor gehandicapten. Ik ben blij dat het college veel punten oppakt in bijvoorbeeld het nieuwe convenant binnenstad. Maar er is meer nodig. Ter afronding van dit debat dient de ChristenUnie daarom vandaag 3 moties in.

In de eerste motie stel ik voor 2018 uit te roepen tot het jaar van de toegankelijkheid als mooi vervolg op het huidige jaar van de ontmoeting. Stadsbreed moeten we aan de slag om te komen tot een echte inclusieve samenleving. Mijn tweede motie vraagt knelpunten in kaart te brengen in Haarlemse wijkcentra, sportkantines, scholen en ander publiek toegankelijk vastgoed. Dit kan deels meeliften op de actualisatie van de onderhoudsplannen van het gemeentelijk vastgoed. De derde motie vraagt om een eerste stap te zetten in het slechten van drempels in de openbare ruimte. Geef als gemeente het goede voorbeeld. Met wat zakken zand komen we al een heel eind. Ik ben optimistisch want GroenLinks vroeg ook al om een toegankelijkheidsbudget dus ik hoop dat het college deze handschoen oppakt.

Fietsmaatregelen

Waar ik graag nog meer actie van het college zou zien is het fietsbeleid. Er wordt gedacht aan fietssnelwegen maar in andere gemeenten zijn ze daarmee al veel verder. Moet de ambitie hier niet omhoog? Mooi dat er incidenteel geld komt voor werk-met-werk-maken maar zou dit niet juist structureel moeten zijn om resultaten te boeken voor de fiets?

Ook voor fietsenstallingen is meer geld nodig. Helaas is er momenteel geen meerderheid voor een ondergrondse fietsenstallling op de Botermarkt maar ik hoop dat dit na de verkiezingen anders is. Rigoureuze maatregelen zijn nodig voor de bereikbaarheid van de binnenstad en een verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. Laten we in ieder geval het komende jaar benutten om goed onderzoek te doen naar alle mogelijke alternatieven.

Op het stationsplein is wel snel een verbetering mogelijk. In de motie “Van fietsdomino naar fietsenrekken” vraag ik fietsenrekken te plaatsen langs de Jansweg. Dan kunnen er een paar honderd extra fietsen worden gestald en zijn we van de chaos af die ontstaat bij een kleine windvlaag.

Wonen

De VVD heeft een interessante motie ingediend om meer woningen te bouwen in Haarlem, maar liefst 16.000. Ik ben het niet eens met alle locaties die VVD op de kaart heeft gezet maar de meeste wel en ook de intentie steun ik van harte: we moeten echt meer woningen gaan bouwen in Haarlem dan het college nu wil en dan moet ook woningbouw in de Waarderpolder mogelijk zijn. Ik verwacht echt van het college dat in ieder geval het taboe op woningen tussen Oudeweg en het spoor deze week van tafel gaat, zo nodig dien ik hiervoor nog een motie in. Kijk naar wat Amsterdam doet, ambitieuze plannen ook op bedrijventerreinen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van ruimte voor bedrijven zeg ik tegen de PvdA. De grond moet efficiënter worden gebruikt. Ga vaker de hoogte in. Je schrikt af en toe van het slechte ruimtegebruik in de Waarderpolder. Ik vraag het college deze week een toezegging te doen dat de ambitie fors omhoog gaat, naar een getal van tenminste 5 cijfers. De woningnood in Haarlem is gigantisch hoog en ik wil echt meer sense of urgency voelen. Nieuwe inwoners betekenen ook meer inkomsten voor de stad en dat kan worden ingezet voor bijvoorbeeld verdere verduurzaming, investeringen in bereikbaarheid en nieuwe impulsen voor de economie zoals bijvoorbeeld is gedaan met de 3D-makerszone.

Afvalbeheer

Haarlem bungelt qua gescheiden inzameling van het huishoudelijk afval nog steeds onderaan van alle gemeenten in Nederland. Met het strategisch plan afvalbeheer wordt een goede richting ingezet maar de uitrol duurt wat betreft de ChristenUnie veel te lang. Ik kan het niet uitleggen aan mijn vrienden dat zei nog 3 jaar moeten wachten voordat zij met de duobak hun afval kunnen scheiden. We moeten onze achterstand inhalen. Daarom dien ik een amendement in om de uitrol van duo-bakken te versnellen. Dit kost wat extra maar we hebben dan ook sneller de beoogde milieuwinst.

Handhaving

Er werd eerder vanavond een terechte vraag door Trots Haarlem gesteld over het aantal Haarlemse handhavers. Is het college bereid in kaart te brengen of hier, mede gezien de groei van de stad, niet een uitbreiding nodig is? Ik zou ook wel eens willen zien hoe wij qua capaciteit scoren in vergelijking met andere gemeenten. Ik hoor te vaak geluiden dat mensen in wijken handhavers missen of dat ze daar zijn op de verkeerde tijdstippen.

Handhaving vraagt ook duidelijke normen. Een steeds groter probleem is straatintimidatie. O.a. Amsterdam en Rotterdam hebben dit inmiddels strafbaar gesteld. De ChristenUnie komt vandaag met een motie om in Haarlem dit voorbeeld te volgen.

Afronding

Voorzitter, enkele wensen van mij kosten geld. Ik zie ruimte in de meicirculaire die uitwijst dat de stad extra geld gaat krijgen. Ik begrijp dat sommige fracties liever een andere dekking zien. Volgens mij zou deze ook gevonden kunnen worden in de post onvoorzien waar we voorzien dat we geld gaan overhouden, maar ik sta open voor andere suggesties vanuit de raad of het college.

Voorzitter, ik wens het college veel succes bij het beoordelen van de vele constructieve voorstellen die we vanavond hebben langs zien komen. Vanmiddag ontplofte mijn mail haast qua aantal moties. En dan is het toch jammer als je als eerste een paar dagen geleden op 1 na al je moties rondstuurt (ja, ik heb mijn lesje geleerd) van slechts 3 fracties reactie krijgt. Maar ik kan u verzekeren dat veel van de vandaag rondgestuurde moties van andere fracties waar ons logo nog niet boven staat wel de steun van de ChristenUnie zullen krijgen. Dit geldt in ieder geval voor de motie die vraagt om over te stappen op digitale moties. Dat kan veel papier maar ook werk besparen. Ik heb dat een jaar geleden ook al voorgesteld. Laten we dat voor de verkiezingen regelen, dat moet toch kunnen!

 

MOTIE Stel (seksuele) straatintimidatie strafbaar

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota 2017

Overwegende dat:

De gemeente Rotterdam in navolging van Amsterdam de APV gaat aanpassen zodat per 1 januari 2018 (seksuele) straatintimidatie strafbaar is; Uit onderzoek in beide gemeenten blijkt dat seksuele straatintimidatie een groot probleem is [1] en het aannemelijk is dat dit probleem ook in Haarlem groot is; Het voorstel van strafbaarstelling onderdeel is van een bredere Aanpak Seksuele Straatintimidatie waarin ook aandacht is voor slachtoffers (ondersteuning, meldpunt), campagne (bewustwording plegers en omstanders) en aanpak op straat (training straatwerkers, samenwerking ketenpartners zoals politie, OM en maatschappelijke organisaties); Een verbod op seksuele straatintimidatie niet alleen een duidelijke norm is in de strijd tegen intimidatie van vrouwen maar ook kan helpen in de aanpak van het lastig vallen van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders;

Verzoekt het college

Onderzoek te doen naar de ervaringen met (seksuele) straatintimidatie in Haarlem, bijvoorbeeld via het omnibus-onderzoek; Een Haarlemse aanpak op te stellen voor dit probleem waaronder in ieder geval een voorstel tot het opnemen van een verbod in de APV; Voor zover de Haarlemse aanpak niet gedekt kan worden uit de bestaande veiligheidsmiddelen hiervoor dekking te zoeken in de restruimte van de algemene middelen programmabegroting 2018;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

[1] https://www.ois.amsterdam.nl/pdf/2016_straatintimidatie%20in%20amsterdam.pdf en http://www.persberichtenrotterdam.nl/uploads/pvastraatintimidatie.pdf In Rotterdam heeft 84% van de vrouwen (leeftijd van 18-45 jaar) ermee te maken. Verder blijkt dat 90% van de vrouwen haar gedrag aanpast, waarvan ruim 50% ’s avonds bepaalde plekken mijdt. In Amsterdam geeft 59% van de vrouwen aan in het afgelopen jaar met een of meer vormen van (seksuele) straatintimidatie te zijn geconfronteerd. Onder vrouwen van 15-3 jaar is dat 83%.

MOTIE Van fietsdomino naar fietsenrekken

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota 2017

Overwegende dat:

Er een groeiend tekort aan fietsenrekken is bij station Haarlem In de fietsvakken aan de Jansweg langs de gevel van de Beyneshal capaciteit is voor 180 fietsen, maar bij een telling in mei 2016 hier 390 fietsen en brom- en snorfietsen stonden; Fietsen in de fietsvakken regelmatig omwaaien met grote kans op schade en de fietsvakken een rommelig beeld geven; Volgens de Leidraad Fietsparkeren (CROW uitgave 291) stallingvoorzieningen als ‘vol’ moeten worden beschouwd bij een fietsparkeerdruk hoger dan 80%; Op basis van deze norm de fietsparkeerplaatsen rond het station overvol zijn omdat rond het station de fietsparkeerdruk 97,8% is (inclusief 600 leegstaande betaalde stallingen Fietscarré en fietsparkeervakken Jansweg is dit 87,0% en dus nog steeds  te vol, zie bijlage voor alle cijfers); Het mogelijk is voor €165.000 langs de gevel van de Beyneshal aan de Jansweg dubbellaags fietsenrekken te plaatsen met een capaciteit van 900 fietsen waardoor er voor de korte termijn extra ruimte kan worden geboden voor fietsen en de omgevingskwaliteit kan worden verbeterd vooruitlopend op een structurele oplossing van het stallingstekort; Deze rekken ook in een toekomstige nieuwe stalling bij het station kunnen worden gebruikt; In de meicirculaire voor alle jaren sprake is van een voordeel voor de algemene middelen van €156.000 in 2017 en jaarlijks circa €2,5 miljoen in volgende jaren;

Verzoekt het college

In de uitwerking van de programmabegroting 2018 of zo mogelijk nog in een bestuursrapportage in 2017 realisatie van fietsenrekken met circa 900 plaatsen aan de Jansweg op te nemen zodat deze fietsenrekken uiterlijk eerste kwartaal 2018 kunnen worden geplaatst en hiervoor dekking te zoeken in het voordeel voor de algemene middelen zoals opgenomen in de meicirculaire.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

 

Bijlage: overzicht stallingscapaciteit en –behoefte Haarlem station

Bron: antwoord op technische vragen ChristenUnie-fractie

 

Betreft openbaar gebied (exclusief betaalde NS-stalling)

 

Behoefte op basis van telling 31 mei 2016:          ca.7267 fietsen (incl. brom-/snorfietsen)

Aanbod:

Fietskelder:                                                   5020 plekken in rek

Fietsgevel:                                                    1637 plekken in rek

CWI:                                                              591 plekken in rek

CWI losstaand:                                             50 plekken (t.b.v. afwijkend)

Stapelrekken Kennemerplein:                    0 plekken in rek (verwijderd)

Bolwerken:                                                    0 plekken in rek (verwijderd)

Stationsplein 70                                            14 plekken in rek

Lange Herenstraat                                        120 plekken in rek

Jansweg                                                        ca. 320 plekken in de fietsvakken

Totaal:                                                                       7752 plekken

Overschot:                                                                485 plekken

Overschot exclusief Jansweg:                                 165 plekken

 

NB:

In de NS-stalling staan structureel nog eens ca. 600 plekken leeg. De NS stalling is (nog) niet gratis toegankelijk.

 

 

AMENDEMENT Wijken sneller voorzien van DUO-bakken

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota 2017

Overwegende dat:

Haarlem in 2015 op 6 gemeenten na het slechtst presteerde wat betreft het scheiden van huishoudelijk afval in heel Nederland [1]; Het Strategisch Plan Afvalbeheer voorziet in de komst van 29.000 duocontainers in de laagbouw van Haarlem voor het gescheiden inzamelen van Plastic, Metaal en Drankenkartons (PMD) en Papier en Karton in de periode 2015-2020 om het inwoners makkelijker te maken afval te scheiden en zo het afvalscheidingspercentage te verhogen; Het hierdoor in sommige wijken nog 3 jaar duurt voordat gebruik kan worden gemaakt van de nieuwe DUO-bakken; Versnelde uitrol van alle nog resterende duocontainers blijkens antwoorden op technische vragen (zie bijlage) in 2018 mogelijk is maar dat hiervoor: het derde inzamelvoertuig reeds in 2018 in plaats van 2019 moet worden aangeschaft en dat dit voor het zomerreces 2017 moet worden besloten omdat de doorlooptijd die is benodigd voor levering van duovoertuigen bij de leverancier minimaal 52 weken bedraagt vanaf het moment van opdrachtverstrekking. extra kosten moeten worden gemaakt in 2018 waardoor de afvalstoffenheffing niet zou toenemen met € 13 (conform Implementatieplan SPA) maar met € 20; In de Kadernota wordt voorgesteld om de financiële consequenties van het Implementatieplan SPA voor 2018 van € 13 per huishouden eenmalig ten laste te laten komen van de algemene middelen om te voorkomen dat de woonlasten stijgen; Het onwenselijk is dat bij een versnelling van de uitrol van de duocontainers de woonlasten alsnog stijgen;

Besluit in het besluit over de Kadernota 2017

punt 8a te wijzigen in: “In te stemmen met de volgende fase invoering SPA in de wijken 2018 waarbij wordt gekozen voor versnelling van de uitrol van de duocontainers en duovoertuigen door in 2018 uit te gaan van 3 in plaats van 2 duovoertuigen en 23.000 in plaats van 5.800 duocontainers” In punt 16a “€ 850.000” te wijzigen in “€ 1.250.000”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

[1] https://afvalmonitor.databank.nl/

 

MOTIE 2018 jaar van de toegankelijkheid

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota en gelezen de Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen,

Overwegende dat:

Artikel 1 van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap voorschrijft dat personen met een handicap in een inclusieve samenleving niet worden belet volledig, effectief en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving; Zo’n 10 tot 15 % van de mensen in Nederland soms of altijd gebruik maakt van een rolstoel, rollator of scootmobiel; Er in Haarlem in het sociale, fysieke, economische en digitale domein letterlijk en figuurlijk nog veel drempels te slechten zijn voor gehandicapten en ook andere doelgroepen profiteren van het slechten van deze drempels; Een inclusieve samenleving ook een beroep doet op de grondhouding van bestuurders, inwoners en ondernemers in de stad bijvoorbeeld als het gaat om in toegankelijke taal geschreven informatie; Toegankelijkheid structurele aandacht verdiend van het gemeentebestuur en van maatschappelijke organisaties in Haarlem;

Verzoekt het college:

2018 uit te roepen tot het ‘Jaar van de Toegankelijkheid’, initiatieven die plaats vinden in dit kader te coördineren en het ‘Jaar van de Toegankelijkheid’ evenals evenementen die plaatsvinden in dit kader, stadsbreed te communiceren.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

 

MOTIE Drempels slechten in openbare ruimte voor een inclusieve samenleving

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota en gelezen de Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen en de aanvulling van de wethouder op preadvies d.d. 23 juni 2017

Overwegende dat:

Het college onderkent dat, na inventarisatie, een aantal aanpassingen in de openbare ruimte vrij simpel te realiseren zijn zoals het plaatsen van extra (verhoogde) bankjes in de binnenstad en bij knooppunten en het aanpassen van de bestrating zodat onnodige belemmeringen worden weggenomen; Binnen het bestaande budget voor beheer en onderhoud deze aanpassingen relatief eenvoudig kunnen worden meegenomen via onder meer ‘werk met werk maken’ als de straat toch open gaat voor een project uit het reguliere onderhoudsprogramma, maar dat er op dit moment voor de uitvoering van ‘solitaire’ maatregelen geen budget vanuit beheer en onderhoud beschikbaar is waardoor er nog jaren veel drempels in de stad zullen blijven; Bij het opstellen van de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte gebruik is gemaakt van de CROW- richtlijnen maar dat desondanks expliciete toegankelijkheidscriteria niet of nauwelijks terug te vinden zijn in deze handboeken.

Verzoekt het college:

In de uitwerking van de programmabegroting 2018 budget beschikbaar te stellen voor het maken van een eerste stap in het slechten van drempels in de openbare ruimte te beginnen bij winkelcentra en andere publieksaantrekkende voorzieningen waar dit met eenvoudige aanpassingen in de bestrating realiseerbaar is en hiervoor dekking te zoeken in het voordeel voor de algemene middelen zoals opgenomen in de meicirculaire Criteria voor toegankelijkheid in de volgende versie van de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte en in de contracten met partijen bij werken in regie op te nemen en hierbij gebruik te maken van de CROW publicatie 337 en de richtlijn Voetpaden voor iedereen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Drempels slechten in publieke gebouwen voor een inclusieve samenleving

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota en gelezen de Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen en de aanvulling van de wethouder op preadvies d.d. 23 juni 2017

Overwegende dat:

Er geen zicht is in hoeverre Haarlemse schoolgebouwen, wijkcentra, sportkantines, loketten van de sociaal wijkteams en overig vastgoed van de gemeente met een publieksfunctie toegankelijk zijn; Slechts de helft van de stembureaus toegankelijk is terwijl de wet 100% toegankelijkheid vraagt en het college de raad moet informeren als dat niet lukt, maar tot op heden het college niet heeft onderbouwd waarom het niet mogelijk is om meer stembureaus in Haarlem toegankelijk te maken; Het college onderhoudsplannen van het gemeentelijk strategisch vastgoed gaat actualiseren en een inventarisatie van duurzaamheidsmogelijkheden laat uitvoeren en een inventarisatie van toegankelijkheidsmaatregelen hier goed op kan meeliften;

Verzoekt het college:

Te inventariseren welke aanpassingen er nodig zijn voor het volledig toegankelijk maken van alle stembureaus (zo nodig door aanwijzen van alternatieve locaties) of in ieder geval dit aantal substantieel te verhogen om zo te voldoen aan de recent aangescherpte Kieswet en de raad hiervoor een plan voor te leggen. In samenwerking met de schoolbesturen de benodigde maatregelen voor het volledig toegankelijk maken van alle Haarlemse schoolgebouwen in kaart brengen en een realistisch tijdpad uit te werken voor realisatie van deze maatregelen en dekking in het meerjarig investeringsplan van de gemeente en de schoolbesturen; In samenwerking met de gebruikers de benodigde maatregelen voor het volledig toegankelijk maken van de Haarlemse wijkcentra, sportkantines, loket Haarlem en overig vastgoed van de gemeente met een publieksfunctie in kaart te brengen en een realistisch tijdpad uit te werken voor realisatie van deze maatregelen en dekking daarvoor in het meerjarig investeringsplan; Kosten voor deze onderzoeken zo veel mogelijk te dekken uit het reeds vrijgegeven krediet voor de actualisatie van de onderhoudsplannen van het gemeentelijk vastgoed en voor eventuele aanvullende kosten dekking te zoeken in het voordeel voor de algemene middelen zoals opgenomen in de meicirculaire.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.