Nieuws van politieke partijen in Hilversum over PvdA inzichtelijk

7 documenten

Hilversum, binding in een bestuurlijk mijnenveld

CDA CDA GroenLinks PvdA Hilversum 14-04-2020 05:12

In amper twee jaar tijd is Hilversum bijna de helft van de aangetreden wethouders onderweg kwijtgeraakt. Een ongekend hoog aantal. Hilversum is hiermee een bestuurlijke probleemgemeente. Die conclusie trok ook voormalig burgemeester van Bussum Milo Schoenmaker in 2011 in zijn boek Bestuurlijk gedonder [1]. Schoenmaker deed onderzoek naar de redenen waarom wethouders ten val komen en bestempelde gemeenten die geregeld geconfronteerd worden met bestuurlijke conflicten en bestuurscrises als bestuurlijke probleemgemeenten. Hilversum scoorde in zijn onderzoek over de periode 1998 – 2010 een plek in de top 9 van Nederland. Recent publiceerde Henk Bouwmans het boek Valkuilen voor wethouders, waarin hij het aftreden van wethouders in de periode 2002-2018 onderzocht heeft [2]. Bouwmans trekt eenzelfde conclusie: op basis van het aantal vertrouwensbreuken met wethouders staat Hilversum op een (gedeelde) 10e plek van bestuurlijke probleemgemeenten. In het onderzoek van Bouwmans is de huidige bestuursperiode niet meegenomen. Het Hilversumse college begon in 2018 met 7 wethouders en daarvan zijn er inmiddels 3 afgetreden. Het bevestigt het beeld van een bestuurlijke probleemgemeente. En dat is zorgelijk. Niet alleen omdat bestuurlijke probleemgemeenten het moeilijker hebben om zaken voor elkaar te krijgen, ook omdat het vertrouwen van inwoners in hun bestuur in deze gemeenten doorgaans niet groot is en de gemeente meer dan gemiddeld veel geld kwijt is aan wachtgeldregelingen en andere voorzieningen rondom het afscheid van een oude wethouder en de komst van een nieuwe. Welke lessen kan Hilversum hieruit trekken? Bouwmans doet een aantal aanbevelingen. Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat politieke partijen en de gemeenteraad in een bestuurlijke probleemgemeente in een vroegtijdig stadium moeten bezien welk type wethouder geschikt is om in een probleemgemeente te worden aangesteld. In Hilversum moet je constateren dat het debat hierover niet wordt gevoerd. Sterker nog, recente vragen hierover van de PvdA werden weggezet als onkies in tijden van de coronacrisis. De keuze voor een wethouder wordt gemaakt door de partijen zelf en debat over het profiel wordt niet gevoerd. Op basis van de recente ervaringen verdient het aanbeveling dat de raad hier meer regie gaat pakken. Welk profiel wil de raad? Op basis waarvan zoekt een partij haar kandidaat? Als vergelijking de keuze van de leden van de Europese Commissie. De lidstaten (partijen) dragen voor, maar het Europees Parlement (gemeenteraad) toetst de kandidaten in debat en heeft daarna een stem in het aanvaarden van de kandidaat. Dit leidt tot een betere commissie (college). Daarnaast is het van belang dat wethouders binding hebben met Hilversum. Komende week wordt in Hilversum een nieuwe wethouder benoemd. Opmerkelijk genoeg wordt dit een wethouder van buiten. In dit geval een ervaren wethouder die zijn bestuurlijke sporen ruimschoots verdiend heeft. Maar ook een bestuurder die niet in Hilversum woont en nog geen binding met onze gemeente heeft. Kennelijk lukt het niet om uit onze ruim 90.000 inwoners een geschikte wethouder voor te dragen. Dat binding met Hilversum geen garantie op succes is bewijst de recente geschiedenis. Maar dat in een wethouder van buiten een extra gevaar schuilt mag duidelijk zijn. Ook het CDA heeft dat in het verleden ervaren. Juist in probleemgemeenten is het noodzakelijk dat een bestuurder de mores van een gemeente snapt en begrijpt wat in het Hilversumse bestuur nodig is. Niet om in de karresporen van de vertrokken voorgangers verder te gaan, maar wel om goed aan te voelen welke veranderingen nodig en haalbaar zijn. Een wethouder van buiten staat in dat proces achter op kandidaten uit de gemeente zelf omdat de noodzakelijke binding met Hilversum mist. En daarmee is de kans op vroegtijdig vertrekken ook groter. Gelijktijdig aan deze benoeming is GroenLinks in de afrondende fase beland van hun zoektocht naar de opvolger van Jan Kastje. Het is onwenselijk als ook deze kandidaat van buiten komt, omdat de binding van het college met Hilversum, de inwoners, ondernemers en verenigingen dan wel heel mager wordt. Een mooie kans om hier een Hilversummer voor te dragen die kan bouwen aan een stabiele bestuurlijke gemeente. Evert Jan Kruijswijk Jansen Raadslid CDA Hilversum Lees ook het interview met Evert Jan in de Gooi en Eembode [1] Milo Schoenmaker, Bestuurlijk gedonder. Onderzoek naar bestuurlijke probleemgemeenten in Nederland (1998-2010). [2] Henk Bouwmans, Valkuilen voor wethouders. Lessen uit valpartijen van wethouders in de periode 2002-2018.

Het Hilversumse Politieke Woord van het jaar 2019

SP SP GroenLinks PvdA Hilversum 29-12-2019 14:42

Op de facebook groep Politiek Hilversum is een aardig idee gestart: een poll naar het (Hilversumse) politieke woord van 2019. Bij de nominaties heb ik echter toch wel wat kanttekeningen. Misschien dan maar een eigen poging?

Leden van de de groep Poltiek Hilversum kregen een aantal dagen de tijd hun ideeen te spuien. Vervolgens werd - waarschijnlijk op basis van aantal ge-likete posts - 15 woorden uitgezocht die via een pollronde tot 4 werden teruggebracht. Over deze 4 wordt dan nu gestemd op pol.fm (stemmen kan t/m 31 december).

Het is een leuk idee, maar bij de uitvoering zijn wellicht wat steekjes gevallen. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig criteria gegeven voor het kiezen van een treffend woord. De actiefste posters in de groep Politiek Hilversum kenmerken zich door een afkeer van een aantal politieke (coalitie)partijen en voelen zich verder weinig gebonden aan regels. Dat geeft levendige discussies maar zorgt er ook voor dat een groot aantal voorgestelde woorden, naar mijn gevoel dan wel weer, vooral uitblonk in creativiteit, en minder in politieke actualiteit.

De 4 woorden die na het proces van culling uiteindelijk overbleven waren:

BaantjesJaeger Doordramcoalitie WeLiveHereToo Zetelklever

'Baantjesjaeger' is een verwijzing naar de intergiteitsaffaire rond de nevenfuncties van wethouder Jaeger. Het is politiek en 2019 actueel. Het woord is echter zelfverzonnen. Het is in 2019 nooit door iemand gebruikt.

'Doordramcoalitie' verwijst naar de onmogelijke taak om oppositie te voeren of beleid te wijzigen in de huidige coalitie, die een grote meerderheid heeft. Mede door de weinig critische houding van de grootste partij, Hart voor Hilversum, is er weinig weerstand en halen zelfs controversiele voorstellen eenvoudig een meerderheid. Of dit woord ooit door iemand is gebruikt is wat onzeker (mij is verzekerd van wel). En is dit wel specifiek voor 2019?

'WeLiveHereToo' (eigenlijk #WeHLiveHereToo) is een protest slogan uit begin 2019, waarin groepen die over het spoor woonden een rol opeisten in de ontwikkeling van het stationsgebied. O.a. deze actie leidde tot het opstarten van een onderzoek en een participatieproject voor de Spoorzone. Het is dus politiek, een gebruikt woord, én gebruikt in 2019. Ik teken er bij aan dat dit woord door mijzelf is voorgedragen - dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld.

'Zetelklever', tenslotte, verwijst naar naar raadslid Henk Blok, die bij de afscheiding van Hart voor Hilversum (hij werd door de leden uit de partij gezet) zijn zetel meenam. Het is een bestaand politiek woord, maar Henk Blok verliet de partij een jaar éérder, in 2018. Dus eigenlijk het verkeerde jaar.

De verkiezing voor het politiek woord van het jaar is daarmee een mooie oefening, maar lijkt toch vooral voor de leuk. En dat is prima. Het geeft wellicht meer stemming weer dan actualiteit, maar je moet niet alles té serieus nemen. Ik stem dus braaf mee (op mijn eigen voorstel; zo ben ik dan weer wél).

Toch vraag ik me af: als we dit serieuzer aanpakken, wat is dan écht het politiek actief, 2019-specifieke, woord van het jaar?

De manier om dat te doen leek mij om de maanden van het jaar eens af te gaan, om te zien welke politieke onderwerpen 'hot' waren, en met welk woord dat onderwerp toen te duiden viel.

Dan krijg je  - enisgzins schipperend met de data - het volgende:

Januari: N201-statement.  In het rapport 'Meerjarenprogramma voor Infrastructuur, Ruimte en Transport' van de procincie staat de optie voor het verbreden van de N201, inclusief het doortrekken via de Hoorneboegse heide naar de A27. Er rijst verzet tegen deze verbreding. Ook een aantal politieke partijen in Hilversum en Wijdemeren (o.a. SP, Groenlinks, en PvdA) spreken zich uit tegen de 'weg over de hei'. Een verzoek in maart aan het college om een statement m.b.t. tegen deze verbreding aan Noord Holland te sturen haalt het echter niet.

Februari: Trimbosonderzoek  Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft Hilversum een standje voor het niet toelaten van dak- en thuislozen zonder regiobinding in de maatschappelijke opvang. Dit bleek uit onderzoek door het Trimbos-instituut.

Maart:  Rekenkamerrapport  De Rekenkamer van Hilversum concludeert dat het voormalige college van burgemeester en wethouders de raad in 2016 onjuist heeft geïnformeerd toen besloten werd de Uitvaartstichting op te richten. De raad legt die conclusie naast zich neer, mede door vermeende positieve resultaten van de uitvaartstichting.

April: #WeHliveHereToo  De ontwikkelplannen voor het stationsgebied stuiten op weerstand. De wijkorganisaties in Hilversum Oost vragen, onder de leus  #WeHliveHereTOO, aandacht voor de verbinding tussen oost en west over het spoor, middels het manifest 'Denk goed na!'.  Naar aanleiding van hun inbreng start uiteindelijk een onderzoek naar deze verbinding. Het plan voor het stationsgebied, 'de Zeven straatjes' wordt uiteindelijk in mei alsnog goedgekeurd, vooruitlopend op het nog uit te voeren onderzoek.

Mei: Integriteitsmelding  Er worden integriteitsmeldingen ingediend naar naar eventuele belangenverstrengeling bij de nevenfuncties van wethouder Wimar Jaeger, o.a. voor zijn rol als bestuurslid bij de Dutch Media Foundation, aan welke hij ook subsidie verleent. De burgemeester lekt de naam van één van de melders en wordt zelf onderdeel van het onderzoek. Het onderzoek wordt daarop overgedragen aan het presidium.

Juni: Masterplan Op het Arenapark moet ook wonen mogelijk zijn, besluit de meerderheid van de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid. Daarmee vinden ze het gepresenteerde Masterplan Arenapark nog onvoldoende. Na kritiek van de commissie neemt wethouder Annette Wolthers het plan terug om er verder aan te werken.

Juli: Voorkeursrecht Het college wil een voorkeursrecht vestigen op 55 panden op en rond het Oosterspoorplein. Door de panden op termijn te kopen wil men een levendige, welkome entree van Oost kunnen maken. Het plan komt uit het niets en verrast de gemeenteraad.

Augustus: Busremisestichting Stichting Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum (BOB H) verzetten zich tegen de plannen voor de bouw van torenflats als de busremise in oost ooit vrijkomt. Ze hebben liever een 'Central Park', en starten een stichting om de gemeente te bewegen daar werk van te maken.

September: Wantrouwen. Wethouder Wimar Jaeger overleeft een motie van wantrouwen van SP en PvdA naar aanleidng van het onderzoek naar zijn nevenfuncties. Ook een motie van treurnis (een 'gele kaart') haalt het niet.

Oktober: Bomenkap De bomenkap om ruimte te maken voor de aanleg van de HOV-busbaan en de bouw van de natuurbrug in Anna's Hoeve start op Monnikenberg, ondanks protest uit de buurt. Een motie van Hart voor Hilversum en de SP voor betere compensatie en natuurbeschermende maatregelen sneuvelt. Later blijkt de provincie met de kap een dassenburcht te hebben vernield, en worden ze alsnog gedwongen tot extra maatregelen - iets wat dus voorkomen had kunnen worden.Ook op de Heuvellaan worden een groot aantal bomen gekapt. Ondanks protesten uit de buurt stelt de gemeente dat voor deze kleinere bomen geen vergunning nodig was, en dat de kap legaal is.

November: Vastgoedbeleid Het college stelt situationeel grond- en vastgoedbeleid voor. Daarin moet het mogelijk worden dat de gemeente actief grond gaat kopen en verkopen. Vastgoedopbrengsten bij verkoop moeten automatich in een reserve komen waaruit het college kan putten voor stedelijke ontwikkeling. Hoewel dit afwijkt in hoe reserves normaal worden gevuld, stelt de meerderheid van de raad het beleid toch vast. 

December: Sleutelgebied. Het gebied vanaf het Arenapark, via de spoorzone, tot het Mediapark wordt door de Metropoolregio Amsterdam aangewezen als sleutelgebied. Hiermee is er kans op financiële ondersteuning voor een drastische doorontwikkeling. Hilversum zegt de ambitie te hebben 10,000 woningen te bouwen.

De keuze blijft natuurlijk persoonlijk. Misschien hadden mensen liever andere woorden gezien: wapenstok (Hilversumse boa's vragen op nationale tv om de wapenstok, maar de burgemeester wil dat niet), straatnamenvoorstel (Groenlinks stelt voor geen straten meer naar witte mannen te noemen), Bij1 (de partij start dit jaar met een afdeling in Hilversum), of onderwijshuisvesting (scholen luiden de noodklok over een tekort aan klaslokalen).

En welk woord dan uiteindelijk hét politieke woord van 2019 is?

Ik ga dan uiteindelijk toch voor Integriteitsmelding. Niet alleen omdat ik er zelf een half jaar intensief mee bezig was, maar ook vanwege de aandacht buiten de politieke arena, en omdat het aardig wat problemen in de huidige politieke situatie blootlegt. De naweeen ervan zijn nog steeds voelbaar.

En ik ben niet de enige waarbij dit leeft. 'BaantjesJaeger' lijkt een goede kans te maken in de Facebook poll.

Op naar een vrolijker woord in 2020.

Duurzaamheidsbeleid in Wijdemeren: ambities maar geen geld | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks PvdA Hilversum 04-11-2019 00:00

In de gemeente Wijdemeren is in 2018 de “Duurzaamheidagenda 2018-2021” vastgesteld. Een keurige notitie met ambities op het terrein van vermindering van de CO2-uitstoot, van de opwekking van energie en van energiebesparing , het bevorderen van de circulariteit, klimaataanpassing en mobiliteit. Als fractie PvdA-Groen Links hebben we dan ook ingestemd met deze agenda. Daarbij hebben we direct opgemerkt dat de financiële middelen om dit beleid mogelijk te maken grotendeels ontbreken.

Uit een bestuurskrachtonderzoek (in opdracht van de provincie Noord Holland) uit 2016 is gebleken dat de gemeente Wijdemeren onvoldoende bestuurskracht heeft. Het heeft er heel lang naar uitgezoen dat dit zou leiden tot een bestuurlijke fusie met de gemeente Hilversum, maar in 2018 heeft de provincie Noord Holland besloten dit toch niet te doen. Dat hebben wij als fractie zeer betreurd omdat  een gemeente als Wijdemeren met 24.000 inwoners niet in staat is alle (toekomstige) taken adequaat uit te voeren.

Hoe dan ook, om de lokale bestuurskracht te versterken heeft de gemeenteraad besloten om eenmalig 800.000 euro ter beschikking te stellen om “de basis op orde te krijgen” en structureel 1 miljoen ter versterking van de  ambtelijke capaciteit. Grote sommen geld dus, met als gevolg dar er nauwelijks nog middelen ter beschikking zijn voor nieuw beleid, waaronder duurzaamheidsbeleid.  Er is een kleine “reserve duurzaamheidsbeleid” van ruim 1 ton en voor de rest zal het uit bestaande budgetten moeten worden gehaald. Onze wethouder duurzaamheid heeft een dus vrijwel lege portemonnee.

En als er dan eens geld is wordt dat uitgegeven aan onderwerpen als “dorpenbeleid” en het aantrekken van een “strategisch adviseur”. Die moet draagvlak zien te verwerven in de regio voor het standpunt van de gemeente Wijdemeren dat het tot 2028 zelfstandig wil blijven en dat er daarna 1 gemeente Gooi- en Vechtstreek moet komen. Een standpunt waar helemaal geen draagvlak voor is in de regio. Zonde van het geld dus.

Kortom, veel ambities, weinig geld, en als er dan eens geld is wordt dat aan andere zaken besteed. Als oppositiepartij blijven wij hier natuurlijk op hameren, zeker in een gemeente met zo veel kwetsbare natuurgebieden en Natura-2000-terreinen als Wijdemeren.

Stan Poels, Fractie PvdA/Groen Links Wijdemeren

Tot daaraan toe

SP SP GroenLinks ChristenUnie PvdA Hilversum 18-09-2019 06:34

https://hilversum.sp.nl/blog/alle/arjo-klamer/2019/09/Arjo kKamer
Dat Wimar Jaeger, een paar jaar geleden nog collega wethouder, een integriteitsissue heeft, is tot daaraan toe. Daar gaat de gemeenteraad van Hilversum nu over. Ik wil alleen wel kwijt dat de oprichting van de media foundation, met hem als een van de bestuurders, gebeurde toen ik nog aan de bestuurstafel zat. Ik wist daar niets van en had ik er wat van geweten dan had ik bezwaar gemaakt, zoals ik eerder bezwaar had gemaakt tegen de riante subsidies voor de media week en het Dudok concert. Die discussie werd met deze constructie omzeild. Ik ben benieuwd wat de raad gaat doen met zijn vergeetachtigheid.  Maar dat is allemaal tot daaraan toe.

Erger vind ik hoe Bianca Verweij geframed wordt terwijl ze toch niet meer dan haar plicht doet door het integriteitsissue te melden. Bij mijn weten bejegent Bianca nooit iemand onheus. Ze komt alleen op voor zaken waar niet iedereen het eens mee hoeft te zijn. En daar gaat het uiteindelijk om.

Want ook al zei Wimar bij mijn afscheid als wethouder dat we geen verschil van mening hebben, die is er toch echt wel. Het grote verschil is dat ik,  Bianca, SP-ers, maar ook de mensen van Hart van Hilversum, PvdA, Groen Links, de Christen Unie ons vooral sterk willen maken voor een sociaal en groen Hilversum, terwijl Jaeger cs Hilversum graag mee laat doen in de BigLeague, in de metropool van Amsterdam—daar is de zwarte doos bij het station voor, de gele steentjes van de mediamile en We Hliversum.

De brief van een groep ondernemers ter ondersteuning van Wimar is tekenend. Zij hebben duidelijk belang bij het aanblijven van Wimar, want zij mogen aan zijn keukentafel meedelen in de grootse plannen van Hilversum. En de meesten van hen profiteren van gemeentelijke subsidies waar Jaeger toevallig over gaat. Maar waar zijn de brieven van de gewone  Hilversummers? Waar zijn de Hilversummers van Oost en Noord, vanKerkelanden en van het Riebeeckkwartier? Hebben die belang bij Hilversum de mediastad, bij de busladingen toeristen die Jaeger zo graag zou binnen wuiven?

Ik vond indertijd dat het geld dat Wimar aan de mediaweek en andere projecten van hem uitgaf, beter besteed zou kunnen worden aan jongeren- en buurtwerk. Sterke buurten: daar zou het over moeten gaan. Goede steun voor mensen die kwetsbaar zijn. Gegarandeerde banen voor mensen die op de reguliere arbeidsmarkt geen kans hebben. Zo voortvarend als Jaeger cs zijn met zijn grootste plannen, zo terughoudend is het huidige college met het socialer maken van Hilversum.

Ik moet denken aan een conflict in de Hilversumse hockeyclub een aantal jaren geleden. Een aantal leden wilden de Hilversumse hockeyclub naar de hoofdklasse krijgen. Anderen vreesden dat die ambitie veel geld en veel inspanning zou vragen en ten koste zou gaan van het sociale karakter van de club. De laatste groep won uiteindelijk.

Kortom, de discussie gaat niet alleen om de integriteit van Jaeger, maar ook over wat we willen met Hilversum. Willen we hoe dan ook meedoen in de Big League—ook als we daarvoor een weg over de hei nodig hebben en steeds meer geld moeten investeren in prestigieuze projecten—of willen we een sociaal en groen Hilversum?

CDA stelt vragen over miljoeneninvestering Sociaal Plein

CDA CDA PvdA Hilversum 31-05-2019 12:09

Al tijden heeft de raad geen zicht op de ontwikkelingen binnen het sociaal domein in Hilversum. Dit is zorgelijk. Zorgelijk omdat er kritische rapporten zijn verschenen waarbij wettelijke normen worden overschreden, maar ook zorgelijk omdat wij als gemeenteraad zonder zicht op de ontwikkelingen onze controlerende en kaderstellende rol zeer moeilijk kunnen uitvoeren. Op diverse momenten heeft het CDA Hilversum dit aan de wethouder en het college duidelijk gemaakt. Maar mailtjes bleven onbeantwoord en toezeggingen werden niet nagekomen. Iedereen heeft z’n rol en z’n taak in het politieke bestel. Wethouders en raadsleden zouden zich echter samen verantwoordelijk moeten voelen voor het goed en gedegen besturen van Hilversum. Raadsleden stellen daarbij kaders en controleren het college. Omdat deze essentiële taak voor een gemeenteraad niet uitvoerbaar is als er vanuit de wethouder geen informatie wordt verstrekt, heefthet CDA Hilversum, samen met de SP en de PvdA tijdens de raadsvergadering van 29 mei j.l. een motie ingediend om weer grip te krijgen op de taken die zij moet uitvoeren. De coalitie heeft echter de rijen gesloten gehouden en heeft de motie weggestemd. Een goede evaluatie is noodzakelijk bij een investering van ruim € 3,3 miljoen en een verhoging van het budget van € 1,1 miljoen per jaar en daarom heeft het CDA Hilversum vandaag Artikel 41 vragen ingediend. Lees hier de motiedie met 9 stemmen (CDA, SP, PvdA, LH) voor en 26 tegen is verworpen. Lees hier de artikel 41 vragen Gerben van Voorden(Raadslid CDA Hilversum)

Gisteravond is bij haar afscheid van ...

CDA CDA VVD PvdA Hilversum 29-03-2018 08:19

Gisteravond is bij haar afscheid van de Hilversumse politiek, Anja Wijnands benoemd tot Lid in de orde van Oranje-Nassau. Anja Wijnands was acht jaar raadslid namens het CDA en heeft haar raadslidmaatschap altijd vol overgave vervuld. "Het is een genot om u als raadslid onder ons te hebben", sprak Broertjes haar dan ook toe. Namens het CDA-Hilversum, ook via deze weg van harte gefeliciteerd en heel veel dank voor alles wat je voor onze partij hebt betekend!

Jan de Wit stopt na verkiezingen maart 2018

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Hilversum 31-08-2017 10:30

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1125892/65655/jan linkedin2Jan de Wit is volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen in Hilversum niet opnieuw beschikbaar als lijstrekker voor zijn partij ChristenUnie en draagt het stokje over aan een nieuwe lijsttrekker.

“Ik ben blij en dankbaar dat ik samen met mijn fractie meer dan acht jaar als volksvertegenwoordiger  heb kunnen  bijdragen aan een betrokken, duurzaam en financieel stabiel Hilversum”, aldus Jan.  “Ik vind de komende verkiezingen een mooi moment om het stokje over te dragen.   Bovendien is het raadslidmaatschap voor mij steeds moeilijker te combineren met mijn opgroeiende gezin en mijn baan als manager bij een advies- en ingenieursbureau”.

In 2009 startte Jan als raadslid. Bij zowel de verkiezingen van 2010 en 2014 was hij lijsttrekker en haalde de ChristenUnie 2 zetels in de gemeenteraad van Hilversum. Hij is door zijn collega raadsleden en wethouders drie maal verkozen tot Hilversums ‘politicus van het jaar (vakprijs).’

Een belangrijke mijlpaal  is  ‘Hilversum klimaatneutraal in 2050’, een initiatiefvoorstel wat hij samen met Jan Kastje (GrL) en Peter Hermans (PvdA) in 2010 opstelde en wat unaniem door de raad is aangenomen. Dit besluit vormt nog steeds de basis voor de huidige duurzaamheidsmaatregelen die genomen worden. “Duurzaamheid is een zaak van lange adem. We zijn er nog lang niet. Ik wil mijn opvolger meegeven om hier ‘bovenop’ te blijven zitten”, aldus Jan.

Een kandidatencommissie stelt momenteel in opdracht van het afdelingsbestuur van ChristenUnie Hilversum een voorlopige kandidatenlijst voor de verkiezingen van 2018 op. Binnen enkele weken presenteert ChristenUnie Hilversum haar beoogd lijsttrekker.

Jan blijft tot de verkiezingen actief als raadslid.

 

Het bestuur van ChristenUnie Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.