Nieuws van politieke partijen in Houten over PvdA inzichtelijk

15 documenten

Blik op 2021 in tijden van Corona

PvdA PvdA Houten 11-07-2020 05:13

Ineens hadden we een nieuwe werkelijkheid: een samenleving op afstand. We leven in een spannende en onzekere tijd voor iedereen. Het is bijna niet voor te stellen hoe anders het leven er kort geleden nog uitzag. En toch gaan in de gemeentepolitiek sommige dingen ook gewoon door. Op 7 juli is in de raad de perspectiefnota aan de orde geweest waar de plannen voor het komende jaar worden gepresenteerd. Omdat we ons nog in een financiële mistbank bevinden door de onzekere gevolgen van de corona crisis, heeft het college er veiligheidshalve voor gekozen veel beleidskeuzes en budgetten door te schuiven naar de begroting 2021 die we in het najaar zullen bespreken. Corona betekent naast een gezondheidscrisis, ook een economische crisis en een sociale crisis. Corona raakt wie kwetsbaar is dubbel zo hard. Denk aan de eenzaamheid in verpleeghuizen, de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. Maar ook aan de risico’s voor een tweedeling in de maatschappij. In deze kwetsbaarheid hebben mensen en de samenleving behoefte aan zekerheid. Over hoe we hier uitkomen. Over hoe we pijn eerlijk verdelen. De gevolgen van de corona-crisis hebben we als gemeenteraad nog lang niet in beeld. Wat betekent het voor de werkgelegenheid? Hoe groot zal de instroom in de bijstand zijn? Kunnen we het theater, de bibliotheek en VanHouten&Co nog overeind houden? Hoe groot die uitdagingen zijn en hoeveel geld we van het Rijk mogen verwachten is nog volstrekt onduidelijk. Daarom vinden we het verstandig om nu nog geen ingrijpende keuzes te maken, maar uitgaat van wat we hebben. Eerst helpen waar nodig, een inschatting maken van wat de toekomst brengt en geen hals over kop bezuinigingen. De komende maanden moeten we met elkaar zoeken naar een aanpak waarmee onze inwoners, bedrijven en instellingen met vertrouwen de toekomst in kunnen. We hebben de dure plicht er voor te zorgen dat de kloof in de samenleving niet wordt vergroot door de gevolgen van corona. We willen juist nu gelijke kansen in het onderwijs, gelijke kansen op werk. We willen dat iedereen mee kan blijven doen. De corona crisis kan gemakkelijk leiden tot stijgende lasten, denk aan zorgpremies. De PvdA verwacht bij de bespreking van de begroting in het najaar maatregelen die inwoners met kleine inkomens ondersteunen. Je heeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat de gevolgen van de crisis voor mensen met een kleine beurs heftiger zullen zijn. Denk aan inwoners die al in een schuldhulpverleningstraject zitten en door terugval in inkomen eventueel nieuwe schulden moeten aangaan. We hebben eerder al aangedrongen om tijdens de coronacrisis met vaart door te werken aan de ontwikkeling van de minimaregelingen, zodat deze ook vanwege de coronacrisis goed bereikbaar zijn. Ondanks alle onzekerheid over de financiële armslag van de gemeente, zijn we als PvdA wel blij dat er eindelijk vaart wordt gemaakt met het creëren van garantiebanen. De PvdA dringt al járen -vanaf 2015- aan om werk te maken van garantiebanen. We hadden gehoopt dat we als gemeentelijke organisatie een voorbeeldwerkgever zouden zijn. Dat is jammerlijk mislukt. We waren in 2016 nog hoopvol toen Houten van start ging met vier garantiebanen. We zijn in vier jaar dus weer achteruit gekacheld, we hebben nu twee garantiebanen en gaan op weg naar tien. We gaan er nu van uit dat we eindelijk door zullen zetten. Want we hebben als gemeente, als overheid in Nederland, een behoorlijke achterstand opgelopen in het creëren van deze garantiebanen. In de storm die corona veroorzaakt, moet deze ambitie hoog op de prioriteitenlijst blijven staan en we moeten er voor zorgen dat deze doelgroep ook perspectief op werk houdt. Waar we totaal geen begrip voor hebben is het besluit om 2,1 miljoen uit de reserves te halen om de Omgevingswet in te voeren in de gemeente. Helaas -en dat gebeurt te vaak in deze collegeperiode- stonden de coalitie en de oppositiepartijen weer eens lijnrecht tegenover elkaar. De invoering van de Omgevingswet wordt ons door het Rijk opgelegd, maar als gemeente kun je zelf keuzes maken over het tempo en de ambitie. Het is overigens nog niet bekend wanneer de wet in werking treedt. De regering is van mening dat de invoering te ingewikkeld is om de wet in 2021 in te laten gaan en daar komt de coronacrisis nog bovenop. Wij vinden dat de regering ons toch moeilijk kan houden aan de verplichtingen als zij zelf de stekker uit het project trekt. We vinden dat wanneer je economisch en financieel zwaar weer verwacht er om z’n minst sprake is van slechte timing om 2,1 miljoen uit onze reserves te halen. Het is in onze ogen ondenkbaar dat we door dit besluit, straks voor bezuinigingen komen te staan op onze voorzieningen als theater, bibliotheek of van Houten&Co. Het leek ons niet meer dan verstandig om pas bij de begroting in het najaar, wanneer we goed in beeld hebben hoe de financiën er voor staan, een besluit te nemen over dergelijke uitgaven. Helaas, de coalitie had de boel al beklonken. Maar we geven niet op, mocht het toch zover komen dat we als gemeente in het rood komen te staan en de bodem van de spaarpot in zicht komt, dan is dit budget het eerste wat weer op de helling moet komen te staan. We hopen oprecht dat het niet zo ver komt en dat het college het maximale doet om straks in het najaar een begroting neer te leggen waar we de komende jaren trots op kunnen zijn.

Het bericht Blik op 2021 in tijden van Corona verscheen eerst op PvdA Houten.

Wie betaalt de rekening?

PvdA PvdA Houten 02-06-2020 19:15

Nu zijn we met elkaar nog volop bezig om het virus onder controle te krijgen. Maar nu is het ook tijd om na te denken over hoe we straks verder gaan. We kunnen niet van iedereen opofferingen vragen en daarna doorgaan alsof er niks gebeurd is. Corona raakt wie kwetsbaar is dubbel zo hard: denk aan eenzame ouderen in verpleeghuizen, wachtlijsten in de geestelijke gezondheidzorg, aan mensen die in deze periode hun baan kwijt raken of hun onderneming on hold hebben moeten zetten. In deze sociale en financiële kwetsbaarheid hebben mensen behoefte aan zekerheid. Over hoe we hier uitkomen én hoe we de pijn eerlijk en fatsoenlijk verdelen. Niemand heeft enig idee wat de economische ontwikkeling gaat betekenen voor het aantal bijstandsuitkeringen, voor het sociaal domein, voor het onderwijs. Net als veel andere gemeenten worstelt Houten al langer met het probleem dat we van het Rijk taken moeten uitvoeren waar we te weinig geld voor krijgen. Zo maken sinds begin van dit jaar veel huishoudens, ook die het makkelijk zelf kunnen betalen, gebruik van de door het Rijk ingevoerde mogelijkheid om voor €17,50 per maand huishoudelijke hulp via de gemeente te krijgen. Dat leidt nu al tot grote tekorten op het budget. Ook al weet Houten het huishoudboekje nog steeds redelijk op orde te houden, er zijn wel degelijk dreigende geldzorgen door dit soort opgelegde maatregelen waar we als gemeente niet in kunnen sturen. En toen kwam daar de coronacrisis nog overheen. Ook in het minst ongunstige scenario krijgen we te maken met een forse recessie en is de kans groot dat Houten het huishoudboekje dan niet meer sluitend krijgt. Maar de afgelopen maanden lieten ook zien dat we in onzekere tijden om elkaar geven, bereid zijn te delen en beseffen we dat we op elkaar aangewezen zijn. Misschien zorgt die ervaring er wel voor dat de samenleving er nu rijp voor is om samen de juiste vragen aan elkaar te stellen. De PvdA wil in elk geval dat we in een onzekere wereld de rekening eerlijk verdelen, dat we keuzes maken gebaseerd op wederkerigheid, solidariteit en samenwerken. In het belang van ons allemaal.

Het bericht Wie betaalt de rekening? verscheen eerst op PvdA Houten.

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Lokale democratie mag niet in lock-down gaan

PvdA PvdA Houten 23-04-2020 20:36

In een interview met VNG Utrecht stelt Anneke Dubbink, PvdA-fractievoorzitter in Houten en bestuurslid van de VNG Utrecht, dat de coronacrisis er niet toe mag leiden dat ook de lokale democratie in lock-down gaat. Het valt in deze bizarre tijd niet mee om die keuzes op democratisch gelegitimeerde wijze te nemen, zo is inmiddels wel gebleken. “Een bijzonder belangrijk onderwerp voor Houten is bijvoorbeeld de Ruimtelijke Koers. Eén van de vragen is hoe we ruimtelijk invulling moeten geven aan ons voornemen om tot 2040 5.000 woningen erbij te bouwen. Daar is in het voortraject heel veel participatie over geweest, waar circa 3.000 inwoners aan hebben meegedaan. Dat zou in juli in de gemeenteraad komen, maar hebben we nu uitgesteld tot september. Tot die tijd doen we -vooralsnog- alles wat op dit onderwerp betrekking heeft digitaal.” Telkens moet je raad bepalen wat je moet uitstellen en wat moet je laten doorgaan om te voorkomen dat de lokale besluitvorming stokt en de gemeente op slot gaat. Lees hier het hele interview.

Het bericht Lokale democratie mag niet in lock-down gaan verscheen eerst op PvdA Houten.

Agenda Rondetafelgesprekken 8 oktober

VVD VVD CDA PvdA Houten 06-10-2019 00:18

De rondetafelgesprekken van dinsdag a.s. zijn gedeeltelijk op locatie in het Lucashuis in Schalkwijk. Hierin wordt de collegebrief over nieuwbouw Wickengaard en het raadsvoorstel Toekomst Fort Honswijk besproken. In het rondetafelgesprek in het gemeentehuis wordt gepraat over uitgangspositie ten aanzien van de Ruimtelijke Economische Programma in de U10 regio.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36683/agenda-rondetafelgesprekken-8-oktober

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

AgendaRTGTijdLocatieWieOnderwerp120:00uSchalkwijk, Lucashuis 

Ruud Vis

Collegebrief Nieuwbouw Wickengaard Schalkwijk

   Ruud Vis

Toekomst Fort Honswijk

220:00uGemeentehuis, K046/47Robert Paling

Concept beoordelingskader en concept uitgangspuntennotitie Ruimtelijk Economisch Programma U10

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 29 oktober in de raad besproken.

Samenvatting onderwerpenCollegebrief over nieuwbouw Wickengaard Schalkwijk

Eerder dit jaar liet het college door middel van een brief weten dat Dura Vermeer woningen wil gaan ontwikkelen op de locatie waar nu een boomgaard ligt achter Jhr. Ramweg en de Wickenburghselaan in Schalkwijk. Omdat er veel vragen in de directe omgeving leven is de collegebrief op verzoek van PvdA en CDA op de agenda voor het rondetafelgesprek gezet. 

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp. 

Toekomst Fort Honswijk

Sinds oktober 2016 is de gemeente eigenaar van Fort Honswijk. Sindsdien is zij aan de slag met de ontwikkeling van plannen voor de toekomst van het fort, waarbij alles gericht is op duurzame instandhouding van het rijksmonument.

In de periode van februari 2018 t/m juni 2019 is samen met een flink aantal belangengroepen gewerkt aan een Ontwikkelkader voor deze belangrijke plek. De deelnemers aan deze groep (De Fortwerkers) zijn het ondertussen eens geworden over een kader dat enerzijds ongewenste ontwikkelingen de pas afsnijdt en anderzijds voldoende ondernemersruimte biedt om inkomsten te verwerven die nodig zijn voor het toekomstig beheer en onderhoud.

Het kader heeft betrekking op de gewenste activiteiten (wat doen we op het fort), op het vastgoed (wat doen we met het fort) en op de impact naar de omgeving. Verder wordt voorgesteld om een stichting op te richten en het fort voor 30 jaar in erfpacht uit te geven aan deze stichting. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de stichting verantwoordelijk wordt voor onderhoud en exploitatie en de gemeente Houten geen (los van een incidentele bijdrage aan het begin) geen structurele bijdragen aan de exploitatie van het fort levert en ook geen financiële risico’s loopt. Tenslotte wordt gevraagd om een rijkssubsidie aan te vragen en resterende, aanwezige financiële middelen in te zetten als cofinanciering voor deze subsidieaanvraag.

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp. 
Concept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10

De regio Utrecht staat voor grote opgaven op het gebied van wonen, economie, mobiliteit, energietransitie en landschap. Er moeten keuzes gemaakt worden voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de regio tot 2040. De vraagstukken moeten daarbij in samenhang worden opgepakt voor een integrale ruimtelijke afweging.

Om dit te kunnen doen worden regionale ruimtelijke modellen onderzocht. Dat doen we samen met de U16-gemeenten, provincie en Rijksoverheid. De modellen zijn mogelijke oplossingsrichtingen voor de ruimtelijke vraagstukken. Dit voorstel gaat over het concept- beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie. Deze kaders zijn de basis voor het opstellen, onderzoeken en beoordelen van regionale ruimtelijke modellen.

In de uitgangspuntennotitie staan de uitgangspunten om de ruimtelijke modellen uit te werken. Om de modellen te beoordelen is een beoordelingskader opgesteld. Dit helpt om de te maken keuzes zo zorgvuldig mogelijk af te wegen.

Dit voorstel gaat over de conceptversies. Raden kunnen via behandeling van het voorstel aandachtspunten meegeven. De aangescherpte versies van het beoordelingskader en de uitgangspuntennotitie worden in 2020 ter besluitvorming voorgelegd aan colleges en raden. 

In het rondetafelgesprek voert VVD commissielid Robert Paling het woord. In de raad neemt fractievoorzitter Eef Stiekema de honneurs waar.

Jeroen Romijn geïnstalleerd als commissielid, Tjitte jongste stagiair én een update over de ingediende motie LHBTI+ | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Houten 17-12-2018 00:00

De raadsvergadering van 11 december was in meerdere opzichten bijzonder voor GroenLinks.

Jeroen Romijn werd geïnstalleerd als nieuw commissielid. Daardoor bestaat de fractie nu uit vijf raadsleden en een commissielid.

Op de tribune zat die avond ook Tjitte Boersma, 14 jaar jong. Tjitte werd door de burgemeester speciaal welkom geheten. Hij was dan ook de jongste aanwezige in de raadszaal.

Tjitte woont in Houten en loopt zijn maatschappelijke stage voor het Oosterlicht College uit Nieuwegein bij de fractie van GroenLinks.

En er is een update over de ingediende motie LHBTI+

Update: de door ons geïnitieerde motie LHBTI+ die wij samen met D66, PvdA, CDA en VVD hadden voorbereid heeft tijdens de raadsvergadering op 11 december jl. veel steun gekregen. Maar liefst 27 van de 29 raadsleden stemden voor de motie. Hiermee geeft de gemeenteraad van Houten aan serieus werk te willen maken van de ondersteuning van alle Houtenaren, ongeacht hun seksuele voorkeur. De motie wordt in samenwerking met Houtense vertegenwoordigers uit de doelgroep het komende jaar nader vertaald in praktische initiatieven zodat de drempels om te kunnen zijn wie je voelt dat je bent zoveel mogelijk weg te nemen. We zijn blij met de brede steun voor deze motie.   

 

/r/60e8f7f7b69a0a28d6e41118a95a876f?url=http%3A%2F%2Fhouten.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FJeroen+Romijn&id=cdaaf1a703da4ec8514e5ddcaa3df4a6dc85dc2c
Jeroen Romijn
/r/60e8f7f7b69a0a28d6e41118a95a876f?url=http%3A%2F%2Fhouten.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FJeroen+Romijn&id=cdaaf1a703da4ec8514e5ddcaa3df4a6dc85dc2c
Jeroen Romijn

Werk maken van de inclusieve samenwerking | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Houten 14-11-2018 00:00

GroenLinks vindt het belangrijk dat iedereen gelijkwaardig is en gelijkwaardig behandeld wordt. Dat is nu nog vaak niet het geval.

Daarom hebben we de afgelopen maand aandacht besteed aan Coming Out Day. Dat deden we op drie manieren:

Op 11 oktober werd op het gemeentehuis de regenboogvlag gehesen. Die dag bezocht Hilde de Groot Het Houtens. In de rubriek Raadspraat (klik op de link om hem te lezen) van 7 november jl. ging Tijm Corporaal in op het belang van aandacht voor LHBTI-ondersteuning. Tijdens de raadsvergadering over de begroting 2019 op 13 november vroeg GroenLinks aandacht voor het met het COC Midden-Nederland gesloten Regenboog Stembusakkoord. Dit akkoord is getekend door vijf Houtense partijen: D66, PvdA, VVD, CDA en GroenLinks. Daarmee beloofden we om in deze raadsperiode verdergaande maatregelen te nemen op het gebied van LHBTI-emancipatie. Samen zijn deze partijen goed voor 19 van de 29 gemeenteraadszetels. GroenLinks vindt dat er in de begroting nog te weinig wordt teruggezien van dit akkoord. Dat is ook opgevallen bij COC Midden-Nederland. Op Coming Out Day publiceerden zij de Regenboog Monitor, waarin ze alle gemeenten in Midden-Nederland een kwalificatie geven. Veel gemeenten waaronder Houten scoorden matig. Wij willen volgend jaar minimaal een voldoende scoren, en  liever nog een goed. Daarom kondigden wij een motie aan die wij op 11 december in stemming gaan brengen. Via deze motie roepen we het college op meer te gaan doen aan een zichtbaar beleid waarbij LHBTI-ers actiever ondersteund worden. We zullen de partijen die het stembusakkoord hebben ondertekend als eerste benaderen, en hopen volgende maand op brede steun in de raad.

Werk maken van de inclusieve samenleving | Houten

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Houten 14-11-2018 00:00

GroenLinks vindt het belangrijk dat iedereen gelijkwaardig is en gelijkwaardig behandeld wordt. Dat is nu nog vaak niet het geval.

Daarom hebben we de afgelopen maand aandacht besteed aan Coming Out Day. Dat deden we op drie manieren:

Op 11 oktober werd op het gemeentehuis de regenboogvlag gehesen. Die dag bezocht Hilde de Groot Het Houtens. In de rubriek Raadspraat (klik op de link om hem te lezen) van 7 november jl. ging Tijm Corporaal in op het belang van aandacht voor LHBTI-ondersteuning. Tijdens de raadsvergadering over de begroting 2019 op 13 november vroeg GroenLinks aandacht voor het met het COC Midden-Nederland gesloten Regenboog Stembusakkoord. Dit akkoord is getekend door vijf Houtense partijen: D66, PvdA, VVD, CDA en GroenLinks. Daarmee beloofden we om in deze raadsperiode verdergaande maatregelen te nemen op het gebied van LHBTI-emancipatie. Samen zijn deze partijen goed voor 19 van de 29 gemeenteraadszetels. GroenLinks vindt dat er in de begroting nog te weinig wordt teruggezien van dit akkoord. Dat is ook opgevallen bij COC Midden-Nederland. Op Coming Out Day publiceerden zij de Regenboog Monitor, waarin ze alle gemeenten in Midden-Nederland een kwalificatie geven. Veel gemeenten waaronder Houten scoorden matig. Wij willen volgend jaar minimaal een voldoende scoren, en  liever nog een goed. Daarom kondigden wij een motie aan die wij op 11 december in stemming gaan brengen. Via deze motie roepen we het college op meer te gaan doen aan een zichtbaar beleid waarbij LHBTI-ers actiever ondersteund worden. We zullen de partijen die het stembusakkoord hebben ondertekend als eerste benaderen, en hopen volgende maand op brede steun in de raad.

Spaarpotje

PvdA PvdA D66 Houten 11-07-2018 20:58

Op dinsdag 10 juli jl. heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met een door de PvdA ingediende motie, die het College de opdracht geeft consensus in de raad te verwerven over de omvang en uitgaven van één van de gemeentelijke spaarpotjes, de zogenaamde Beklemde (niet-vrije) Algemene Reserve. Zo op het oog een weinig politieke en nogal technische zaak. Niets is echter minder waar en er ging ook heel wat gekibbel aan vooraf. Zoals elke gemeente, elk bedrijf en heel veel particulieren heeft ook de gemeente Houten een aantal spaarpotjes. Vaak hebben die potjes een speciaal doel, bijvoorbeeld om subsidie te verlenen voor culturele evenementen (het cultuurfonds) of om te sparen voor de straks noodzakelijke vervanging van het riool. Voor twee potjes is er geen speciaal doel, de Algemene Reserve, die bestaat uit een vrije reserve en een niet-vrije (beklemde) reserve. De Vrije Algemene Reserve dient om tegenvallers op te vangen, en risico’s te dekken. De reserve heet vrij, omdat het College vrij is over die pot te beschikken. Hoogte van het potje, besteding van de gelden en het bodembedrag in de pot zijn voor een deel strak gereguleerd en daarover bestaat dan ook vrijwel geen discussie.

Bij de Beklemde Algemene Reserve ligt dat volstrekt anders, daarover verschillen de opvattingen mijlen ver van elkaar. De één vindt dat het een extra reserve is voor hele grote crises (bijvoorbeeld een nieuwe financiële crisis), de ander, en wij ook, vinden dat dit gemeenschapsgeld is, dat besteed moet worden voor maatschappelijke doelen, een soort investeringsfonds dus. Net als bij de Vrije Algemene Reserve is er in het verleden een ondergrens geformuleerd en vastgesteld op 20% van de uitgaven van de gemeente en die zou nu dan € 21,8 miljoen moeten zijn. Voor die ondergrens bestaat weinig ratio, het is wat over de duim en wij als PvdA zijn steeds meer tot de overtuiging gekomen, dat zo’n ondergrens ook gevaarlijk is, omdat je maatschappelijk geld ‘dood’ maakt. Dit nog los van het feit dat het gevaarlijk is gebleken als overheidsorganen over zo’n dot dood geld beschikken, dan gaan ze speculeren (denk aan de Icesave affaire).

Het nieuwe College stelde in de raadsvergadering van 10 juli voor de ondergrens van de Beklemde Algemene Reserve te verlagen van € 21,8 naar € 20,0 miljoen voor de rest van de collegeperiode. Hiermee verschaft het nieuwe College zichzelf ruimte om leuke dingen te doen. Weliswaar heeft die grens van € 20 miljoen geen degelijke onderbouwing, maar dat heeft de huidige grens ook niet. Toch stond de oppositie op z’n achterste benen: zomaar een greep uit de kas doen geeft geen pas. Een amendement voorbereid door D66 werd door ons en alle andere oppositiepartijen ondersteund om grens terug te brengen naar € 21,8 miljoen, tegelijk de huidige norm te evalueren en daarná eventueel aan te passen. De PvdA-fractie geloofde op voorhand al niet dat de coalitiepartijen dit zelf geschonken cadeautje zou teruggeven en dat gebeurde dus ook niet. Wij hadden daarom een motie voorbereid, waarin het College opdracht krijgt om wel onderzoek te doen en consensus te zien bereiken over doel en werkwijze van deze reserve. Dat zou eventueel tot een nieuwe, maar dan wel degelijk onderbouwde grens, kunnen leiden en mogelijk ook tot nieuwe afspraken. Deze motie werd door de gehele raad én de wethouder omarmd. Een mooi succes voor onze PvdA fractie en nu maar hopen dat de uitkomst van het onderzoek ons zint.

Het bericht Spaarpotje verscheen eerst op PvdA Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.