Nieuws van politieke partijen in Leusden over VVD inzichtelijk

7 documenten

Open brief aan het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie

VVD VVD Leusden 07-04-2020 23:32

Aan het Bestuurlijk Overleg Nationaal Programma Regionale Energie Strategie

Utrecht, 7 april 2020

Geachte stuurgroepleden van het NP-RES, excellentie,

In het bestuurlijk overleg deze week zult u met elkaar besluiten over het proces rondom de biedingen voor de Regionale Energiestrategie (RES). Wij willen u graag vanuit onze fracties daarbij enige kanttekeningen ter overweging aandragen.

Laten we beginnen onze waardering uit te spreken voor de drie RES-regio’s in onze provincie, die de afgelopen periode met een drukke bestuurlijke agenda, zijn gekomen tot een concept-bod richting het Rijk. Een grote opgave die van iedereen een flinke inspanning heeft gevraagd. De energietransitie staat hoog op de politieke agenda en het is ook onze inzet deze binnen onze provincie en gemeenten vorm te geven. Voor ons zijn vijf uitgangspunten belangrijk:

1. De gezamenlijkheid van deze opgave, ingegeven door de landelijke doelstellingen;

2. De haalbaarheid van de opgave binnen de gestelde termijnen;

3. De betaalbaarheid van de RES: iedereen levert een bijdrage naar vermogen;

4. De ruimtelijke inpasbaarheid van de maatregelen;

5. Het draagvlak voor de RES: de strategie kan rekenen op breed maatschappelijk en politiek draagvlak.

Onze zorgen gaan uit naar de voorgenomen participatie rondom dit concept-bod. In de komende weken zouden gemeenteraden en Provinciale Staten met hun bestuurders en achterban, inwoners en ondernemers uit de gemeenten en provincie, in gesprek gaan over het concept bod. Is het haalbaar en betaalbaar? Wat betekent het voor de leefomgeving? Welke kansen zijn er voor ondernemers en coöperaties? Zijn er voldoende waarborgen om te komen tot een bod met draagvlak?

Deze vragen vergen een intensief gesprek, waarbij je elkaar ook in de ogen moet kunnen kijken. Met de huidige rijksrichtlijnen vanwege het Corona-virus is het echter onmogelijk bijeenkomsten te organiseren die participatie goed mogelijk maken.

In de Tweede Kamer is afgelopen week de motie1 van het lid Agnes Mulder c.s. aangenomen die het belang onderstreept inwoners te betrekken bij de RES voor gedragen besluitvorming. De motie verzoekt daarnaast de regering een uitgebreide inventarisatie te maken van burgerparticipatie in de Regionale Energiestrategieën en aan de hand van de hieruit voortkomende best practices, inwonersparticipatie bij de RES 1.0 actief te stimuleren in alle regio’s. Wij merken in onze regio’s en gemeenten dat het moeilijk is om aan die wens van de Tweede Kamer tegemoet te komen met het huidige strakke tijdsschema.

Wij willen u daarom met gepaste zorg in overweging geven de deadline van 1 juni te heroverwegen. In elk geval gedurende het geldende regime rondom Corona lijkt het onmogelijk om binnen die termijn een goede invulling te geven aan de participatie in deze fase van de totstandkoming van de RES. Wij blijven optimistisch en ambitieus als het gaat om de doelstellingen van het klimaatakkoord, maar zouden het echt betreuren als snelheid nu voorgaat op zorgvuldigheid.

Met vriendelijke groet,

in vrijheid,

Namens de onderstaande VVD-fracties van de gemeenten, waterschappen in en van de provincie Utrecht,

Dimitri Gilissen Fractievoorzitter Gemeente Utrecht

Maarten Flikkema Fractievoorzitter Gemeente Amersfoort

Pauline Bredt Fractievoorzitter Gemeente Stichtse Vecht

Florian van Hout Fractievoorzitter Gemeente Woerden

Wiebe de Boer Fractievoorzitter Gemeente Bunschoten

Carlos Genders Fractievoorzitter Gemeente Leusden

Emil Schade Fractievoorzitter Gemeente Eemnes

Walter van Dijk Fractievoorzitter Gemeente Zeist

Jhony Stalman Fractievoorzitter Gemeente Woudenberg

Suzanne Oortman Gerlings Fractievoorzitter Gemeente Baarn

Leo Schenk Fractievoorzitter Gemeente Rhenen

Bart Bisschop Fractievoorzitter Gemeente Renswoude

Mathieu Andriessen Fractievoorzitter Gemeente Montfoort

Yvonne Bottema Fractievoorzitter Gemeente Veenendaal

Saskia van Dijk Fractievoorzitter Gemeente IJsselstein

Bart Richter Fractievoorzitter Gemeente De Ronde Venen

Mark Snoeren Fractievoorzitter Gemeente Nieuwegein

Hendric de Jong Schouwenburg Fractievoorzitter Gemeente De Bilt

Eef Stiekema Fractievoorzitter Gemeente Houten

Sybren van der Velden Fractievoorzitter Gemeente Wijk bij Duurstede - Cothen - Langbroek

Fred Schenk Raadslid Gemeente Bunnik

Elly van Wijk Fractievoorzitter Gemeente Oudewater

Hanneke van der Leun Fractievoorzitter Gemeente Vijfheerenlanden

Jorrit Linders Fractievoorzitter Gemeente Utrechtse Heuvelrug

Eric de Wilde Fractievoorzitter Gemeente Soest

Bas Groenendijk Fractievoorzitter Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Eric Baron Mackay Fractievoorzitter Waterschap Vallei en Veluwe

Andries van der Netten Fractievoorzitter Waterschap Rivierenland

Marjolein Groot Koerkamp Fractievoorzitter Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

André van Schie Fractievoorzitter Provincie Utrecht

Ingezonden brief in de Leusderkrant: Belastingverhogingen komen hard aan

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Leusden 20-11-2019 12:39

Geachte inwoners van Leusden, De begroting voor 2020 ziet er niet rooskleurig uit. Een gemiddeld Leusdens gezin gaat per jaar 33 euro méér Onroerende ZaakBelasting (OZB) betalen en 66 euro méér afvalstoffenheffing. Dat komt hard aan. De coalitie van CDA, VVD en GroenLinks/PvdA wil daarover iets kwijt: Verhogen van de belastingen doet geen enkele partij graag. Maar wij zien op dit moment geen andere oplossing. We zien al jaren toenemende kosten voor de zorg voor onze jeugdigen en ouderen. We kiezen er niet voor dat op te lossen door koud te snijden in de zorgkosten. Want we vinden dat iedere inwonerdie zorg moet krijgen die nodig is.Welwillen wemeer grip op dezorgkosten. De uitvoeringvandirecte steunin het sociaal domeinmoet en kan efficiënter. Op de rest van de gemeentelijke takenwordtnu bezuinigd, maar dit is niet voldoende om de kostenstijgingen op te vangen. Ook de afvalstoffenheffing gaatomhoog. Iedere gemeente in Nederland kent de problemen: grondstoffen zoals plastic en papier brengen veel minder op en verbranden van restafval wordt duurder.Wijvinden datdeze heffingkostendekkendmoetzijnen blijven.Enige tijd heeft de gemeente de stijging verzacht met geld uit de reserves, maar dat gaat niet meer. Ook de provincie, die toezicht houdt op de gemeentebegroting, kijkt hier nu kritisch naar. We zien gelukkig dat wij Leusdenaren ons afval ontzettend goed scheiden en daarmee zorgen we dat wenu en in de toekomst de kostenstijgingen kunnen beïnvloeden. Dit bij elkaar leidt tot die grote verhoging die iedereen in Leusden raakt. Natuurlijk houden we daarbij oog voor kwetsbare inwoners van Leusden. Mensen met een minimuminkomen kunnen vermindering of kwijtschelding krijgen. We kiezen nu bewust voor behoud van onze zorg en onze unieke Leusdense voorzieningen: onze groene buitenruimte, zwembad, bibliotheek, sport en recreatie. Want bijna alle gemeenten in Nederland worden geraakt door hogere zorgkosten. Er komt wel iets extra geld vanuit Den Haag, maar dit is niet voldoende om de kostenstijging te compenseren. Dat moet anders. Er moet meer geld komen en niet iedere schommeling in de inkomsten uit het rijk mag leiden tot paniek in Leusden. Dat vraagt om solide financieel beleid. Daarin zijn wij duidelijk: de reserves zijn niet vrij besteedbaar. Ze worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, niet om tekorten te dekken. Wij gaan géén hypotheek nemen op de toekomst en onze kinderen opzadelen met de gevolgen. Daar staan wij voor, daarop kunt u ons als coalitie aanspreken en als u vragen, heeft stel ze ons gerust. Marijke van Eijden, fractievoorzitter CDA (m.vaneijden@icloud.com) Marcel Sturkenboom, fractievoorzitter GroenLinks/PvdA (marcel.sturkenboom@gmail.com) Carlos Genders, fractievoorzitter VVD (genders.vvd@gmail.com)

Right 2 Challenge

VVD VVD Leusden 19-03-2019 06:42

(raadgever in de Leusderkrant van 13 maart 2019)

https://leusdeneo.vvd.nl/nieuws/34607/right-2-challenge

Right 2 Challenge (R2C)  is letterlijk ‘het recht om uit te dagen’. Onze regering in Den Haag vindt het een belangrijk instrument en ook in Leusden vinden de bestuurders het een mooi ding. Maar wat is dat nou eigenlijk? R2C betekent dat bewoners, wijken en buurten en verenigingen taken van de gemeente kunnen overnemen. Als ze denken dat ze het slimmer, beter, goedkoper of anders kunnen.

Maar dat is eigenlijk niks nieuws! In Leusden doen we dat al lang. Een erg mooi voorbeeld van zo’n collectief dat al meer dan veertig jaar bestaat en met veel succes taken van de gemeente zelf oppakt en uitvoert, is de groenstichting van de wijk waar ik heel toevallig zelf woon, de Eurowoningen. Het openbaar groen wordt hier niet door de gemeente onderhouden, maar door een hovenier, in opdracht van de wijk zelf. Het is niet per sé goedkoper, maar wel beter. De bewoners bepalen zelf hoe mooi het moet worden en bovendien bepaalt ieder plein zelf hoe dit wordt ingericht. Veel mensen doen zelf mee en dan voel je je vanzelf meer betrokken en gemotiveerd om het ook mooi te houden. Hoewel de huizen er niet heel erg mooi uitzien, is het er toch erg mooi wonen. Omdat de wijk groen is opgezet met veel verschillende bomen, planten en struiken, tref je ook veel soorten vogels en insecten aan in mijn wijk.

Maar als het zo’n mooi idee is, waarom is dat dan niet veel meer toegepast in Leusden? Het voorbeeld van de Eurowoningen is lastig na te doen om een paar redenen: het is een wijk met alleen koopwoningen, waarbij iedereen meedoet en mee betaalt, de samenwerking is professioneel georganiseerd vanaf het begin en iedereen profiteert van de collectieve opbrengst. Dat is lastig om in bestaande wijken en buurten op te zetten, maar niet onmogelijk!

Wat kunnen we er nu in de toekomst van verwachten? In Leusden zijn er wel een paar situaties waarin het wél kan gaan werken, daar zijn in Nederland al goede voorbeelden van: ondernemers die collectief hun winkelcentrum beheren, zoals in Nootdorp en Rotterdam. (Sport)verenigingen die zelf het beheer en onderhoud van hun velden en gebouwen oppakken. De gemeente ook uitdagen om taken in het sociaal domein zelf te doen, zoals in Eindhoven. Maar ook méér wijken die zich goed organiseren en hun buitenruimte adopteren. Geheel zelf of in samenwerking met de gemeente.

Waarom kan dit juist in Leusden een succes worden? Omdat in Leusden veel vrijwilligers zijn met kennis en (professionele) ervaring en er veel wijken zijn waarin de inwoners met elkaar er wat van willen maken. Als er ergens voldoende kracht zit om er een succes van te maken, is het in Leusden.

Het vraagt wel een nieuwe blik van ons bestuur op en een andere manier met onze inwoners omgaan. Bestuur én inwoners moeten leren hoe R2C werkt. En voor mij als raadslid: dingen écht loslaten, accepteren dat inwoners het beter kunnen, maar dat dat ook met vallen en opstaan gaat. Voor mij méér dan de moeite waard om te proberen. Ik daag ú uit om met ideeën te komen.

Carlos Genders

Raadslid en fractievoorzitter VVD Leusden

genders.vvd@gmail.com

Najaarsnota en proefballonnen @Hennie Caarels

VVD VVD Leusden 23-12-2018 10:54

https://leusdeneo.vvd.nl/nieuws/33241/najaarsnota-en-proefballonnen-hennie-caarels

Namens de fractie heb ik volmondig ingestemd met de Najaarsnota, een zeer belangwekkend onderwerp. De cijfers zijn niet rooskleurig, ontwikkelingen weerbarstig. Maar veel complimenten van ons aan het college: zichtbare, duidelijke stappen om het tij te keren en uitstekend meenemen van de raad hierin. Hier gaat het om nogal wat.

De SP neemt anderen vaak de maat. Ik heb uitgelegd dat hun voorstel om de gemeente ballonnen bij evenementen te laten ontmoedigen een oplossing is voor een probleem dat hier niet bestaat: de gemeente doet dat namelijk al (Leusden hoort bij de 19% gemeenten die dat al doen). Heb de SP-fractie gevraagd ballongebruik vooral in de eigen partij te ontmoedigen. En hen als aardigheidje een ballonkoekje van eigen deeg namelijk een moeilijk afbreekbare SP-ballon gegeven. Volgens veel raadsleden was dat een geslaagde afsluiting van de laatste vergadering van 2018.

Reflectie en Maanwijk @Paul den Hartog

VVD VVD Leusden 23-12-2018 10:53

Sinds 8 november jl. ben ik aangetreden als ‘fractievertegenwoordiger’ voor de VVD in de gemeente Leusden, geen raadslid, maar ondersteunend. In eerste instantie betekent dat uiteraard inlezen en luisteren in de raadsvergaderingen wat er allemaal speelt, actueel is en welke prioriteiten er zijn. Natuurlijk was ik in grote lijnen al op de hoogte wat er allemaal binnen Leusden speelt, maar zeker niet in detail en al helemaal niet hoe dat politiek ligt/lag. Inmiddels heb ik enkele raadsvergaderingen en uitwisselingen bijgewoond en kennisgenomen van hetgeen ter tafel kwam en af en toe ook hogelijk verbaasd hoe er met bepaalde zaken om gesprongen wordt, over ballonnetjes maar te zwijgen…

 

Klaas Roskam werpt zich op als mijn mentor en zo kwam ik op de voorlichtingsavond over de ‘Maanwijk’ en ook de Korf. Bij die voorlichting over de Maanwijk was ik redelijk verbaasd dat er zo weinig animo was vanuit de naburige bewoners, maar ook dat het plan nog allesbehalve definitief te noemen is. Wellicht kunnen wij vanuit de VVD daar nog sturing aan geven. Aan de VVD Leusden en mij als fractievertegenwoordiger zal het niet liggen. Naast Klaas Roskam mag u gerust mij ook lastigvallen met vragen.

Democratie in Leusden gestorven?

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks SGP VVD Leusden 06-11-2017 13:18

Democratie in Leusden gestorven? Op de raadsvergadering van 2 november heeft CDA Raadslid Wim Vos getracht om samen met de VVD een motie te behandelen om de toekomstige woningbouwplannen van de provincie te bespreken. In de Regionale Ruimtelijke Visie wordt bepaald dat ook Leusden het woningtekort moet opvangen met veel extra nieuwe woningen. Deze visie staat kaast op een eerdere vastgestelde visie in de Leusdense gemeenteraad. CDA en VVD willen via de motie graag in de raad over dit onderwerp spreken. De coalitiepartijen D66, PvdA, Groenlinks en SGP-CU wilden deze motie niet eens behandelen en voerden de motie af van de agenda. Hiermee concludeerde Wim Vos "dat de democratie in Leusden gestorven is". Daarom schrijft fractievoorzitter Barto Piersma onderstaande brief naar de burgemeester van Leusden: Brief aan de burgemeester: Aan de burgemeester van LeusdenLeusden , 4 november 2017Mijnheer de burgemeester,In de raadsvergadering van 2 november 2017 legde CDA raadslid Wim Vos een motie ter behandeling voor. Deze motie was schriftelijk via de griffie ingediend en was voorafgaand bij de vergaderstukken opgenomen onder punt 4.1. Bij de vaststelling van de agenda heeft u de vergadering gevraagd om instemming met het bespreken van de motie.Ik heb namens mijn fractie in de vergadering mijn verbazing uitgesproken over uw handelwijze. Die verbazing betrof meerdere ervaringen rond het indienen van de motie- het feit dat het blijkbaar tot vlak voor vergadering duurde tot de motie aan de collega fracties werd verstuurd, terwijl de motie aan de griffie al voor het weekend voorafgaand aan 2 november was toegestuurd- het feit dat u de raad een oordeel vroeg over agendering - het feit dat de wethouder om een mening werd gevraagd over agendering van de motie- het feit dat de coalitiefracties van D66, GL/PvdA, CU/SGP een oordeel wensten te vellen over de agendering- het feit dat deze fracties de vergadering schorsten om gezamenlijk een negatief oordeel te kunnen vellen over de agendering van de motie en bespreking ervan te blokkeren- het feit dat de voorzitter van het presidium in de Leusden Krant stelt dat “een ondoordacht voorstel terecht door een meerderheid van de raad wordt afgewezen” en het indienen van de motie “een uitglijder” noemt. In mijn overtuiging geeft de Leusdense verordening Raadswerk uit 2012 alle ruimte aan individuele leden om iedere variant van een motie in te dienen. Elk lid van de raad mag een motie agenderen. De raad heeft niet het recht een motie te weigeren. Zo’n weigering past ook niet bij het dualisme in het gemeentebestuur en niet bij de traditioneel open sfeer in de raad van Leusden. De argumentatie voor weigering dat de motie te laat was ingediend om te kunnen bespreken doet naar onze mening ook niet ter zake. De Verordening Raadswerk, Hoofdstuk 4, artikel 39 noemt het recht van de leden van de raad om moties in te dienen:1. Ieder lid van de raad kan ter vergadering een motie indienen. 2. Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk via de griffier bij de voorzitter worden ingediend.3. De behandeling van een motie over een aanhangig onderwerp of voorstel vindt tegelijk met de beraadslaging over dat onderwerp of voorstel plaats. 4. De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeldDit artikel is in 2012 gebaseerd op de modelverordening van de VNG. In de toelichting van de VNG wordt duidelijk gemaakt waarom voor dit democratische recht van volksvertegenwoordigers is gekozen:“…..Dualisering veronderstelt versterking van de vertegenwoordigende en controlerende functie van de raadsleden. Hiervoor dienen ook individuele raadsleden en kleine fracties te beschikken over adequate instrumenten. Dat wil zeggen dat het voor een effectief gebruik van deze instrumenten wenselijk is dat ook het individuele raadslid zonder belemmeringen toegang tot het gebruik daarvan heeft. De mogelijkheid om zonder drempelsteun een motie in te dienen staat dan ook ten dienste van een effectieve uitoefening van de inkadering en controle door de raad”. De Leusdense verordening Raadswerk maakt net als de VNG modelverordening voor wat betreft drempelsteun geen onderscheid tussen moties die wel of niet bij een onderwerp op de raadsagenda horen. U maakte dat onderscheid in de raadsvergadering wel. U gaf aan op grond van “het reglement van orde”, waarvan wij veronderstellen dat u daar de “verordening raadswerk” mee bedoelde, dat de bespreking van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp pas kan plaatsvinden na goedkeuring van een meerderheid van de raad.U heeft door uw opstelling mijn collega raadslid Wim Vos zijn democratisch recht ontnomen om zijn motie in te dienen. Het is mijn fractie onmogelijk gemaakt om een voor ons belangrijk punt te maken. Mijn fractie betreurt dit zeer. Wij verwachtten dat juist U de democratische rechten van Wim Vos zou beschermen.Ik verzoek u te reageren op de volgende vragen.1. Welke status heeft naar uw mening de verordening Raadswerk bij de werkwijze in de raad?2. Welke verantwoordelijkheid heeft de voorzitter van de raad in de bescherming van democratische rechten van leden van de raad?3. Welke rol vervult het presidium bij het borgen dat de raad volgens de afgesproken regels werkt. 4. Wilt u ons op korte termijn, ruimschoots voor de decembervergadering, in staat stellen onze motie alsnog in de raad te bespreken?5. Wilt u deze brief agenderen in de raad?Namens de fractie van CDA Leusden Achterveld StoutenburgBarto PiersmaFractievoorzitter

Afscheid Marielle Mellink en installatie Henk Lonink

VVD VVD Leusden 03-11-2016 08:47

Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober is Henk Lonink geïnstalleerd als raadslid voor de VVD Leusden. Hij neemt de zetel over van Marielle Mellink die uit Leusden gaat verhuizen en daarom afscheid heeft genomen van de raad.

https://leusdeneo.vvd.nl/nieuws/17164/afscheid-marielle-mellink-en-installatie-henk-lonink
Marielle Mellink heeft door haar naderende huwelijk met Wouter Kolff, burgermeester van Veenendaal, besloten te verhuizen naar Veenendaal. Zij was daarom verplicht haar zetel in de Leusdense gemeenteraad op te geven.
De VVD is blij met Henk Lonink als opvolger van Marielle Mellink en wij wensen hem dan ook veel succes bij zijn nieuwe functie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.