Nieuws van politieke partijen in Oss over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Motie fusie Landerd Uden

SP SP GroenLinks D66 Oss 01-02-2020 00:54

De mogelijke fusie van Uden en Landerd houdt de gemoederen flink bezig. Vooral in Schaijk zijn veel inwoners het niet eens met de aansluiting bij Uden. Zij geven de voorkeur aan een samnegaan met Oss. De SP in Oss begrijpt dat en vindt dat de inwoners van Schaijk en Reek een nieuwe kans moeten krijgen op een referendum over aanlsuitng bij Oss of Uden. Een motie van GroenLinks, VDG en D66 om als Osse gemeenteraad en college zich actief te gaan mengen in de beslissingen van Landerd gaat de SP veel te ver. SP fractievoorzitter Jan Zoll geeft aan waarom.

Eind vorig jaar heeft het college een zienswijze ingediend over de voorgenomen fusie van Uden en Landerd. In december hebben de verschillende partijen vooraf de zienswijze al dan niet van commentaar voorzien. Vrijwel alle partijen steunen in meer of mindere mate de voorgenomen zienswijze. Ik heb namens de SP de nodige kanttekeningen geplaatst bij de zienswijze. Deze kanttekening staan wat mij betreft nog steeds overeind en ik zal ze hier voor een deel herhalen.

Nederland beleeft de laatste decennia een voortdurende herschikking van gemeenten. Voorheen werden herindelingen nogal eens van bovenaf opgelegd aan gemeenten. Daar zijn wij in de jaren negentig zelf ook getuige van geweest. Bij gemeenten die bestaan uit meerdere grote en kleinere kernen stuit je bijna vanzelf op weerstand en negatieve sentimenten bij de bevolking. Dat leverde zoveel weerstand op dat tegenwoordig de beoogde herindelingen gedragen moeten worden door de betreffende gemeenten. Dat impliceert ook dat de bevolking een stem moet hebben in de voorgenomen fusie. Daarmee kom je op de discussie of je dit organiseert via een referendum of dat je het overlaat aan de gekozen volksvertegenwoordiging.

In de zienswijze duidt het college de wens van de bevolking van Schaijk voor aansluiting bij Oss. Er is door de bevolking van Schaijk een krachtig signaal gegeven door de 1450 handtekeningen die zijn opgehaald tegen de fusie met Uden. Zelden heb ik zo’n enthousiasme kunnen zien bij het college van Oss voor handtekeningenacties en referenda. Maar ik ben het met het college eens dat dit signaal door het gemeentebestuur van Landerd niet genegeerd zou mogen worden. Alleen heeft Landerd al een heel proces doorlopen compleet met al dan niet goed georganiseerde referenda of peilingen. Het hele proces verdient geen schoonheidsprijs en de inwoners van Schaijk verdienen wat ons betreft een nieuwe kans. Het is daarbij wel de vraag of je als gemeente Oss in dit potje moet gaan roeren en daarmee als gemeentebestuur de democratische legitimiteit van het voorgenomen besluit van een buurgemeente in twijfel kan en mag trekken.

Een ander bezwaar van het college, en dit staat ook in de constateringen bij de motie, is het effect op de bestuurskracht van de voorgenomen fusie. Een meer rationele benadering bij herindelingen is nodig om de regio’s te versterken. Daar wil ik twee opmerkingen tegenover zetten. Ten eerste is er vaker discussie of herindelingen meer regie nodig hebben van een hogere overheid, de provincie of de rijksoverheid. Vanuit bestuurlijk oogpunt is men vaak geneigd om dit te beamen, maar dan loop je het gevaar dat je weer uitkomt op van bovenaf opgelegde herindelingen. Daar zijn we om goede redenen juist vanaf gestapt.

Ten tweede is het verband tussen grootte en bestuurskracht niet zo eenduidig. Veel kleinere gemeenten presteren in uitvoering prima. Op het gebied van dienstverlening kan de gemeente Oss tegenwoordig nog een puntje zuigen aan die van verschillende kleinere gemeenten. Wat de SP betreft kan het argument van de bestuurskracht komen te vervallen.

Je kunt van alles vinden van een besluit van een gemeenteraad. Maar zo’n besluit is wel genomen door een meerderheid van de gekozen volksvertegenwoordiging. Dat is in ons land de manier waarop we op democratische wijze het land en de gemeenten besturen. Dat gaat niet altijd naar ieders tevredenheid. Maar het is het beste systeem dat we hebben om besluiten te nemen die gedragen worden door een meerderheid van een door de bevolking gekozen vertegenwoordiging. Natuurlijk begrijp ik de reactie als het gemeentebestuur van Landerd besluit geen referendum te organiseren of de uitslag van een referendum niet te respecteren. Natuurlijk vinden de inwoners van Schaijk en mogelijk Zeeland dat een waardeloos besluit, maar daar gaan wij in Oss niet over. In Oss worden naar onze mening ook weleens waardeloze besluiten genomen, maar het zou wat moois worden als daar door buurgemeenten formeel bezwaar tegen wordt gemaakt.

Het zijn misschien grote woorden, maar ik heb principiële bezwaren tegen deze motie. Het geeft geen pas om bij een democratisch geborgd besluit van een gemeenteraad of gemeentebestuur van een andere gemeente formeel een reactie te geven waaruit blijkt dat je het besluit niet accepteert en daarmee impliciet andere overheden oproept om het besluit te vernietigen. Uitvoering van deze motie kan als boemerang terugkomen en men kan zich af gaan vragen waarom Oss zo gebeten is om Schaijk in te lijven. Wij zullen onze SP volksvertegenwoordigers in de provincie en in Den Haag op de hoogte brengen van het voorgenomen besluit tot fusie en hen vragen om goed te kijken of er voldaan wordt aan het vereiste van voldoende draagvlak bij de bevolking. Andere partijen kunnen dat ook doen of laten. Tegelijkertijd vragen wij ons nu zelf af of het in stemming brengen van deze motie verstandig is en ik roep de indieners op om de motie in te trekken.

Begroting: bestuur en financiën.

CDA CDA GroenLinks Oss 02-11-2019 10:07

Fractievoorzitter Mari van Kilsdonk sprak tijdens de adviescommissie van donderdag 31 oktober over de begrotingsonderwerpen 'Besturen in verandering van tijden' en 'financieel solide'. Hieronder kunt u zijn volledige bijdrage lezen. Besturen in verandering van tijden voor een financiële solide gemeente. Een mooie zin waar veel inzit. Maar die nog niet zo eenvoudig is. De uitdagingen die worden genoemd in de aanbiedingsbrief, zoals afval of de transitie ruimtelijk domein liegen er niet om. En dan hebben we ook nog volop ambities zoals beter omgaan met schuldhulpverlening, de aanpak van problematische jeugd, ontsluiting Oijense zij, een mooi stadshart, energie en klimaat en vooral woningbouw en niet alleen in grote kernen en wijken maar ook in de kleine kernen als Macharen, Overlangel of Lithoijen die al jaren wachten. Ik hoor u denken: wederom dat typische CDA geluid. Dat klopt. Maar zoals ik de afgelopen maanden al hebben aangegeven willen wij het realisme terug. Want besturen wordt niet makkelijk gemaakt voor gemeenten.Hoe kan het toch dat een vereniging Nederlandse gemeenten zomaar elke transitie die op het bordje van een gemeente wordt gegooid accepteert. En dan ook nog zonder adequate kaders en financiële middelen. Vervolgens wordt de uitvoering weggezet in de regio zoals het zo mooi heet. Hierdoor staan we als raad op afstand. Nog een punt dat besturen moeilijk maakt is de trap op trap af methode. De wethouder had net zijn bezuinigingsronde afgesloten toen het bericht kwam dat bezuinigen toch niet meer nodig was. Wat het CDA betreft zijn dit twee signalen die we als Oss aan de VNG af moeten geven. Wij willen hierover een motie maken voor de raad. We gaan 5 ICT-ers aannemen en we gaan bezuinigen op administratieve ondersteuning. En hierdoor worden we, en ja het staat er echt, weer 'een swingende tent'. Ambities maak je waar door te voldoen aan drie voorwaarden: Bestuurlijke wil, financiële middelen en een goede uitvoerende organisatie.De bestuurlijke wil is ruim aanwezig getuige onze ambities. Ook de financiële middelen geven ruimte om stappen te zetten. Alleen aan de derde voorwaarde lijkt niet te zijn voldaan. De Osse ambtelijke organisatie doet veel goed werk maar piept en kraakt. Volgens u wordt dit versterkt ook weer door het rijk.Als CDA maar ook collega partij Groen Links vragen wij nu al tijden aandacht voor situatie binnen de ambtelijke organisatie. Deze is onmisbaar voor het realiseren van de doelen die we als raad samen met elkaar stellen. Maar wat zien we terug in de begroting?We gaan 5 ICT-ers aannemen en we gaan bezuinigen op administratieve ondersteuning. En hierdoor worden we, en ja het staat er echt, weer 'een swingende tent'. Het is jammer dat de portefeuillehouder niet aanwezig is en horen de uitleg maandag. Maar er is tot nu te weinig verbetert en wat het CDA betreft zou personeel nu prioriteit nummer 1 moeten zijn voor onze burgemeester. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het innen van leges voor diensten van de gemeente een verdienmodel wordt. Complimenten voor de financiële stand van onze gemeente. We blijven onder het landelijk gemiddelde met onze lokale lastendruk. Maar dit gaat niet vanzelf. Hoe we omgaan met afval hangt als een zwaard boven ons. Hier zullen wij in programma 5 op terug komen. Als kanttekening merken wij op dat de leges steeds blijven stijgen, dat is zorgelijk.Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het innen van leges voor diensten van de gemeente een verdienmodel wordt.Ten aanzien van de risicoparagraaf zijn we blij te zien dat ten opzichte van vorig jaar de meeste risico’s gekwantificeerd zijn. Mede hierdoor en een andere benadering van de reserves daalt de weerstandsratio wel van 60 naar 3. Maar deze is in de optiek van het CDA wel eerlijker. Jan van Thiel zou trots zijn.

Schelversakker: Wie heeft er gelijk?

SP SP GroenLinks Oss 21-01-2019 17:21

Op 10 januari is in de Adviescommissie Ruimte gesproken over de aankoop van de voormalige school aan de Schelversakker voor 1,65 miljoen ten behoeve van de verplaatsing van de Nicolaasschool. Door de gemeente wordt ruim twee ton meer betaald dan de taxatiewaarde. Op een vraag naar de reden daarvoor antwoorde wethouder Van Orsouw dat op deze manier een schadeclaim van bouwbedrijf Berghege kan worden voorkomen. Voor SP raadslid Adrie Geerts aanleiding om vragen te stellen.

Deze claim zou op tafel liggen omdat Berghege nog altijd niet heeft kunnen starten met de bouw aan de Fratershof. Daarvoor zou een gedeelte van het terrein van de Nicolaasschool nodig zijn. In het Brabants Dagblad van zaterdag 19 januari ontkent Berghege echter het bestaan van zo’n claim: “ik herken me totaal niet in deze woorden. Wij zijn al lang met de gemeente in overleg over onze gewijzigde plannen. Ik weet echt niet waar dit vandaan komt”, aldus de woorden van Jan Berghege.

De SP vindt dit een vreemde zaak en heeft kritische vragen aan de wethouder gesteld om te onderzoeken hoe de vork in de steel zit:

Blijft de wethouder bij de stelling dat het aankoopbedrag mede zo hoog is om zo een schadeclaim te ontlopen? Zo ja, klopt de bewering van de firma Berghege dan niet? Zo ja, waarom is de gemeenteraad bij het vaststellen van het bestemmingsplan Koornstraat-Begijnenstraat op 26 september 2013 niet geïnformeerd over dit risico? Zo nee, wat is de reden dat wethouder Van Orsouw deze uitspraak heeft gedaan in de commissie? Op 11 september 2014 heeft de SP samen met GroenLinks voorgesteld de maatschappelijke bestemming van de school aan de Schelversakker te handhaven. Dit amendement is toen door de andere gemeenteraadsfracties weggestemd. Bent u het met ons eens dat ons voorstel de gemeente veel geld had kunnen besparen?

GroenLinks Oss opent eigen vuurwerkmeldpunt | Oss

GroenLinks GroenLinks Oss 30-11-2018 00:00

Voor het zevende jaar op rij is er een vuurwerkmeldpunt  geopend. Overlast, schade of gevaarlijke situaties door vuurwerk in de gemeente Oss kan vanaf zaterdag 1 december worden gemeld via vuurwerkmeldpunt.nl. Vuurwerkmeldpunt.nl is een initiatief van GroenLinks Oss. 

 

Voorheen was er een landelijk initiatief voor een vuurwerkmeldpunt. Dit heeft er voor gezorgd dat het bewustzijn over vuurwerkoverlast is gegroeid. Dit jaar heeft minister Grapperhaus gemeenten de bevoegdheid te geven om zelf te beslissen of hun inwoners vuurwerk mogen afsteken of niet. Rotterdam, waar in 2012 het initiatief voor een vuurwerkmeldpunt begon, heeft besloten dat vanaf de jaarwisseling 2019/2020 vuurwerk alleen is toegestaan bij professionele shows en in daartoe speciaal aangewezen zones. Ook Amsterdam heeft vergelijkbare maatregelen aangekondigd.

 In Oss is een meerderheid van de gemeenteraad van mening dat de huidige regels en handhaving voldoende zijn, ondanks de vele meldingen van overlast en de financiële schade. Daarom blijft GroenLinks Oss in kaart brengen hoeveel overlast van vuurwerk er is in de gemeente Oss.

'De gemeente Oss neemt wel maatregelen om overlast en overlast van vuurwerk tegen te gaan, maar daarmee krijgen we het probleem niet onder controle,' zegt GroenLinks-raadslid Dolf Warris. 'We gebruiken het meldpunt om in Oss te pleiten voor betere maatregelen tegen vuurwerkoverlast.'

Meldingen kunnen gedaan worden op de website vuurwerkmeldpunt.nl. GroenLinks zet zich in voor een vrolijke en feestelijke jaarwisseling, zonder overlast en schade.

Wethouder van Orsouw blijft makelaar

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Oss 12-08-2018 14:13

Wethouder Joop van Orsouw van onder andere Stadscentrum, Woonbeleid, Volkshuisvesting en Stedenbouw blijft ook zijn makelaarskantoor runnen. De SP maakte daartegen bezwaar in de raad van 28 juni jongstleden. Fractievoorzitter Jan Zoll hierover: De verkiezingen zijn geweest en we hebben een nieuw college. Wij vragen van onze bestuurders zich te houden aan de gedragscode die de raad op 29 maart heeft aangenomen. Dat gaat vooral over transparantie, openheid en heeft natuurlijk ook alles te maken met vertrouwen in de politiek.

De gedragscode zegt op pagina 5: “Bestuurders leveren de griffier c.q. gemeentesecretaris de informatie aan over de nevenfuncties, bij aanvang van het raadslidmaatschap c.q. het ambt.”, einde citaat. Ik ga ervan uit dat alles goed geregeld is. Op de website van de gemeente staan de leden van het college met naam en toenaam, foto, functies en nevenfuncties.

De nieuwe wethouder van Orsouw van onder andere Stadscentrum, Woonbeleid, Volkshuisvesting en Stedenbouw was tot voor kort makelaar onroerend goed. Tot voor kort, tenminste daar gaan wij van uit, maar pas sinds vandaag wordt op de website van de gemeente als nevenfunctie zelfstandig ondernemer vermeld. De website van het makelaarsbedrijf is nog steeds actief. Kan de voorzitter van het college mij antwoord geven op de volgende vragen: Is het bedrijf van de betreffende wethouder nog actief? Zijn er afspraken gemaakt over de commerciële activiteiten? Zo ja, waarom is de raad niet ingelicht en/of de website van de gemeente daarop niet aangepast? Zo niet, bent u het met mij eens dat het beter is om alle schijn van bedrijfsactiviteiten te vermijden en de website van het makelaarsbedrijf te inactiveren?

Een motie ter afkeuring van deze belangenverstrengeling werd alleen gesteund door de SP, GroenLinks, D66 en LOF. De andere partijen VDG, CDA, VVD, BeterOss en PvdA stemmen tegen en vinden deze belangenverstrengeling geen probleem.

Zie ook: Gemeenteraad

GroenLinks Oss vindt dat de gemeente ...

GroenLinks GroenLinks Oss 02-02-2018 18:31

GroenLinks Oss vindt dat de gemeente zelf wiet moet telen. 1️⃣️ We verminderen criminaliteit door softdrugs van de onderwereld naar de bovenwereld te halen. 2️⃣ We zorgen voor constante, goede kwaliteit van wiet. ️3️⃣️ De gemeente kan gemakkelijker toezicht houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.