Nieuws van politieke partijen in Utrecht over VVD inzichtelijk

10 documenten

Anouk Fransen op #3 voor de VVD: 'Veiligheid is het belangrijkste"

VVD VVD Utrecht 24-02-2022 11:08

https://vijfheerenlanden.vvd.nl/nieuws/48455/anouk-fransen-op-3-voor-de-vvd-veiligheid-is-het-belangrijkste

Onze nummer 3 Anouk Fransen staat in het Kontakt met een interview over haar ervaring, ambities en enthousiasme om als eerste raadslid uit Hoef en Haag te starten!

Zie hier het hele artikel:

Anouk Fransen mogelijk eerste raadslid uit Hoef en Haag: ‘Ik heb veel affiniteit met veiligheid’ | Al het nieuws uit Vijfheerenlanden (hetkontakt.nl)

Géén fietsbrug over de monumentale Weerdsluis

VVD VVD PvdA Utrecht 06-06-2020 10:45

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/39773/geen-fietsbrug-over-de-monumentale-weerdsluis

Een brug dwars over de monumentale Weerdsluis heen? Dat is géén optie! Ons raadslid Marijn de Pagter wil dat de gemeente stopt met de plannen voor een brug bij de Weerdsluis. In een filmpje op RTV Utrecht legt Marijn uit waarom.

Na een bezoek aan bewoners aan de Weerdsingel Oostzijde – samen met PvdA-raadslid Bülent Işik - vroeg Marijn stukken op bij ambtenaren. Wat bleek? Al in 2016 heeft de gemeente tekeningen gemaakt van een brug dwars over de Weerdsluis en een grote brug schuin over het water.Tot nu toe wist de gemeenteraad alleen dat er op hoofdlijn wordt gekeken naar een brug bij de Weerdsluis. Dat de gemeente zo serieus naar allerlei bruggen had gekeken, was nieuw.

Het is echt bizar dat de gemeente kijkt naar een brug dwars over een Rijksmonument heen”, geeft Marijn aan. “Dat is voor ons geen enkele optie op deze mooie, historische plek.

Nog bizarder optie: grote brug over het water

De gemeente kijkt ook naar een grote brug schuin over het water tussen de Weerdsingel Westzijde en Oostzijde. Dat is voor de VVD óók geen optie. Zo’n brug zou het zicht ernstig aantasten. Ook zouden de vlonders en steigers aan de Weerdsingel (waar bijvoorbeeld de Sint jaarlijks aanmeert) ervoor moeten wijken...

Een plaatje dat de gemeente in 2016 maakte van een grote brug over het water. De VVD vindt dit een bizar plan.

Schriftelijke vragen

VVD en PvdA hebben samen meer dan 50 vragen ingediend over de brug, de keuze voor deze fietsroute, de inrichting van de Weerdsingel en participatie met bewoners. Wethouder Lot van Hooijdonk moet deze vragen in principe binnen 4 weken beantwoorden.

Speech debat programmabegroting 2020 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Utrecht 14-11-2019 00:00

Tijdens het slotdebat van de programmabegroting heeft fractievoorzitter Heleen de Boer de volgende speech gehouden.

Voorzitter, 

Het is gebruikelijk bij plenaire debatten over de begroting of de voorjaarsnota stil te staan bij de wereld buiten het stadhuis en hoe we deze beter kunnen maken. Ik wil dit keer beginnen met de wereld binnen deze muren, de dagelijkse realiteit die wij als raad zelf maken en dus ook zelf kunnen veranderen. Ik heb het dan over hoe en vooral hoe veel en hoe lang wij vergaderen. Want dat is veel te veel en veel te lang. En dat gaat ten koste van onze aanwezigheid in de stad en van een daadkrachtig stadsbestuur. 

Iedereen hier hoort zichzelf graag praten. We hebben rustig een bijdrage van twintig minuten over een voorstel waarmee we het grotendeels eens zijn. We krijgen steeds vaker debatten niet af in de daarvoor beschikbare tijd. Het gevolg is dat besluitvorming eindeloos duurt, omdat we het simpelweg niet meer gepland krijgen. Ik vind dit beschamend voor de vierde stad van Nederland. Het kan en moet echt anders. Procedures en afspraken kunnen ons daarbij helpen, maar het gaat er vooral om dat u en ik ons anders gaan gedragen. En er is niets zo moeilijk als het veranderen van ingesleten gedragspatronen. Maar we kunne op z’n minst een poging wagen. Ik heb daarom een korte bijdrage en zal proberen het aantal interrupties te beperken. En ik doe bij deze een oproep aan de voorzitter, mijn fractiegenoten en u allen om mij tot de orde te roepen als u vindt dat ik me toch te veel door mijn enthousiasme of bevlogenheid laat meeslepen. 

Dan nu de inhoud. Ik wil kort ingaan op een aantal bezuinigingen en zal daarbij een drietal moties indienen. 

Utrecht moet bezuinigen en staat daarin niet alleen. Doordat het rijk minder geld uitgeeft, krijgen gemeenten ook minder geld. In Utrecht valt het dit keer relatief nog mee. Het college kiest ervoor om de investeringen in belangrijke ambities als gezonde mobiliteit, duurzaamheid, het bouwen van betaalbare woningen en het aanpakken van armoede grotendeels op peil te houden. GroenLinks is hier blij mee. Het bezuinigingspakket is een verzameling van vaak kleinere maatregelen waarmee geprobeerd is om geld te besparen met zo min mogelijk last voor de Utrechter. Dat wordt in de stad niet altijd zo gevoeld, want soms zijn het juist de kleine besparingen die veel pijn doen bij de direct betrokkenen. 

Amaliapark 

Een voorbeeld hiervan is de bezuiniging op de atletiekbaan in het Amaliapark. Deze levert relatief weinig geld op, maar zorgde afgelopen weken voor veel beroering in de wijk en in onze mailbox. GroenLinks heeft die geluiden uit de stad goed gehoord en begrijpt de zorgen over deze bezuiniging. Tegelijkertijd zijn wij het met het college eens dat de atletiekbaan op dit moment onvoldoende gebruikt wordt en dus te veel kost voor wat het nu voor de stad oplevert. Daarom stellen we samen met een aantal andere partijen voor om een beter plan te maken voor dit sportpark en draaien we de bezuiniging terug. We willen dat het college samen met gebruikers en mensen in de buurt gaat kijken hoe het gebruik van de atletiekbaan kan worden vergroot en hoe hier andere activiteiten en sporten een plek kunnen krijgen. Het CDA zal hierover straks een motie indienen. 

Initiatievenfonds  

Een andere bezuiniging die bij GroenLinks pijn doet, is de bezuiniging op het initiatievenfonds. Op zich denken we dat het mogelijk moet zijn om grotere initiatieven te betalen vanuit de programma’s zelf, maar dan moet er wel flexibel budget zijn om hier eventueel in te investeren. Dit zelfde geldt voor initiatieven die op meerdere beleidsterreinen opereren. Eerder is al een motie aangenomen om een groter deel van de begroting flexibel te maken, maar we zien hiervan nog onvoldoende resultaat. Ook kan het helpen om bestaande subsidieregels te veranderen, zodat initiatieven die op verschillende terreinen actief zijn, meer kans krijgen. Daarom dien ik een motie in waarvan het dictum luidt: 

Verzoekt het college: 

Voor mei 2020 te komen met een uitwerking om financiering van succesvolle en waardevolle initiatieven mogelijk te maken binnen en tussen reguliere gemeentelijke budgetten; 

Daarbij aan te geven welke regelgeving en subsidievoorwaarden er eventueel aangepast moeten worden om financiering van initiatieven die zich inzetten voor meerdere gemeentelijke beleidsdoelen, makkelijker te maken; 

Daarbij te komen met voorstellen voor verbetering van de processen om initiatieven mogelijk te maken.

ID-bewijs voor mensen met een minimuminkomen  

Iedereen in Nederland heeft een ID-bewijs nodig om mee te kunnen doen in de samenleving, maar ook om regelingen te kunnen aanvragen. Mensen in armoede kunnen dat eigenlijk niet betalen. Eerder hebben we daarom gevraagd of een ID-kaart voor mensen met een minimuminkomen vergoed kan worden via de leges. Het college heeft dit uitgezocht en hierover een brief geschreven, waarvoor dank. Uit die brief blijkt dat vergoeding via de leges moeilijk is. Wel is het mogelijk een noodfonds in te stellen voor het vergoeden van deze leges, maar dat kost naar schatting zo’n 225.000 euro per jaar. Dat geld is er op dit moment niet. 

Toch wil GroenLinks dit belangrijke punt niet zomaar loslaten. Daarom hebben wij een motie, waarvan het dictum luidt: 

Vraagt het college om: 

• Wanneer er extra baten zijn bij leges, door efficiënter werken of door hogere leges bij andere posten, hier de ID-kaart van te vergoeden  

• In de voorbereiding van het debat over kostendekkendheid van alle leges het bekostigen van de gratis ID-kaart voor minima uit de opbrengsten van de leges, als uitgangspunt te nemen. 

Motie biodiversiteit  

De urgentie om de ecosystemen van deze aarde te beschermen is nu groter dan ooit. We kunnen het tij nog keren. Een echte omslag naar biodiversiteitsherstel vraagt niet zozeer om geld maar vooral het vermogen te kunnen ‘omdenken’. We moeten groen niet alleen als kostenpost zien, maar vooral als opbrengst. Daarom een motie met als dictum:  

Daarom vraagt de raad het college om: 

bij het opstellen en uitwerken van beleids-en uitvoeringsstukken over ruimtelijke ordening, openbare ruimte en groen (denk hierbij onder andere aan RSU, Handboek Openbare Ruimte, omgevingsvisies) de ambities rond het verbeteren van biodiversiteit als belangrijk uitgangspunt mee te nemen en  expliciet(er) uit te werken; 

bij de uitvoering van werken in de openbare ruimte de biodiversiteit daar waar mogelijk te verbeteren; 

een instrument of (prestatie)indicatoren te ontwikkelen om biodiversiteit in Utrecht in beeld te brengen en om te kunnen laten zien hoe biodiversiteit in de stad verbetert; 

dit instrument of deze (prestatie)indicatoren voor de Voorjaarsnota 2020 naar de raad te sturen. 

Zon op het dak 

Dit was het wat betreft onze eigen moties. We zullen nog een aantal andere voorstellen steunen of mede-indienen. Daarvan wil ik er één noemen, die over zon op het dak. GroenLinks vindt het goed als de gemeente buurtstroomprojecten steunt en stimuleert, ook door het beschikbaar stellen van eigen daken. Zo kunnen we bewoners zonder eigen dak, betrekken bij en laten meeprofiteren van de energietransitie. Wij hebben samen met het CDA gewerkt aan een motie die hier concrete voorstellen voor doet. Het CDA zal deze straks indienen.

Op de tegenbegrotingen zal ik via interrupties en voor het overige in de tweede termijn reageren. Maar ik wil VVD, PvdA en S&S wel alvast bedanken voor hun werk. Het is voor de raad, de stad en het college goed om op deze manier ook in cijfers te zien welke keuzes deze partijen anders zouden hebben gemaakt. Dus dank daarvoor. 

Onzekere tijden, toch een gat in de linker hand

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 19-09-2019 00:31

In de vandaag gepresenteerde begroting maakt de coalitie van GroenLinks, D66 en ChristenUnie opnieuw halfbakken keuzes. Het noemt de financiële situatie van de gemeente onzeker, maar gaat gewoon door met geld uitgeven en schuift de rekening door.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/36476/onzekere-tijden-toch-een-gat-in-de-linker-hand

© Amsterdamse VVD

Zachte heelmeesters

College maakt makkelijke keuzes door nodige projecten zoals de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg uit te stellen en schuift daarmee de rekening door naar volgende jaren.

Fractievoorzitter Dimitri Gilissen: “De zachte heelmeesters staan aan het roer van de stad. De rekening wordt doorgeschoven en de stad blijft in onzekerheid over toekomstige bezuinigingsmaatregelen.”Meer onzekerheid

De groei van de stad stagneert, terwijl de vraag naar woningen groter is dan ooit. Dat betekent dat Utrechters langer wachten op een passende woning en dat de gemeente inkomsten uit de ontwikkeling van nieuwe woningen misloopt. De toenemende kosten voor grote (infrastructurele) projecten zoals de NRU drukken ook steeds zwaarder op de begroting en De PAS-uitspraak maakt het er ook niet beter op. “Toch kijkt het college weg en gaat door met geld strooien in plaats van scherp te kijken naar de uitgaven en rekening te houden met de toegenomen kosten”, aldus Gilissen.

Blunder van jewelste

Ook komt in deze begroting een blunder van jewelste aan het licht. Per abuis is een bedrag voor het opvangen van tekorten op de bijstand en bij Werk en Inkomen structureel ingeboekt. Dat leidt tot een meevaller van 4,6 miljoen euro per jaar. De college is daarmee in grote verlegenheid gebracht. Dimitri Gilissen: “De raad heeft een half jaar geleden op basis van een niet-getrouw beeld van de begroting besluiten genomen, dat mag het college zich aanreken. We willen over deze gigantische blunder zo snel mogelijk opheldering: hoe heeft dit kunnen gebeuren.”

Jan van Zanen voorgedragen voor tweede termijn als burgemeester van Utrecht

VVD VVD Utrecht 18-07-2019 06:09

Zojuist is bekend geworden dat de Utrechtse raad Jan van Zanen voordraagt voor een tweede termijn als burgemeester van de gemeente Utrecht. De Utrechtse VVD is trots en blij met deze voordracht.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/36144/jan-van-zanen-voorgedragen-voor-tweede-termijn-als-burgemeester-van-utrecht

“Jan van Zanen zet zich dag in dag uit in voor onze stad en haar bewoners. Als een echte burgervader staat hij voor, naast en achter alle Utrechters. Hij is er bij momenten van voorspoed en momenten van groot verdriet. We zijn trots en verheugd dat Jan van Zanen ook de komende zes jaar burgemeester en boegbeeld van Utrecht wil zijn.” Fractievoorzitter Dimitri GilissenDe Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties neemt uiteindelijk een besluit over de voordracht. Het is de bedoeling dat de herbenoeming ingaat op 1 januari 2020

VVD wil proef met “Zweedse drempel”

VVD VVD Utrecht 17-06-2019 08:45

De VVD wil dat de gemeente de “Zweedse drempel” in Utrecht gaat uitproberen. Dat is een verkeersdrempel met sensoren, waar alleen hardrijders last van hebben. Automobilisten die zich aan de snelheid houden en hulpdiensten hebben niets van de drempel te vrezen: voor hen blijft de weg vlak.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/35720/vvd-wil-proef-met-zweedse-drempel
Veelbelovend

De Zweedse drempel (Actibump) is eigenlijk geen drempel maar een automatische put, die alleen omlaag gaat als een auto te hard rijdt. Een groot voordeel van de Zweedse drempel is dat politie, brandweer en ambulance geen last hebben van de drempel. VVD-raadslid Marijn de Pagter noemt de Zweedse drempel dan ook “veelbelovend” en stelt schriftelijke vragen aan wethouder Van Hooijdonk (Mobiliteit).

De Pagter wil weten wat er nodig is om de Zweedse drempel in te voeren en welke nadelen buitenlandse gemeenten ervaren die de drempel al gebruiken. Ook doet hij suggesties voor locaties waar een proef met de drempel kan plaatsvinden. 

“Net als heel veel Utrechters maak ik me zorgen over de verkeersveiligheid”, zegt De Pagter. “Hardrijders moeten we vooral tegengaan met meer handhaving, maar ook deze speciale drempel kan helpen.”

College blundert met betaald parkeren Vleuterweide

VVD VVD GroenLinks D66 Utrecht 23-01-2019 10:45

Het Utrechtse college heeft geblunderd bij het invoeren van betaald parkeren op een parkeerterrein bij winkelcentrum Vleuterweide. Die conclusie trekt de Utrechtse VVD na het lezen van een onafhankelijk onderzoek dat vandaag is verschenen. Wat de VVD betreft stoppen de verantwoordelijke wethouders Van Hooijdonk (GroenLinks) en Verschuure (D66) nu helemaal met de plannen om betaald parkeren in te voeren.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/33606/college-blundert-met-betaald-parkeren-vleuterweide

© Maarten van Amerongen

De gemeente verhuurt het parkeerterrein aan de eigenaar van winkelcentrum Vleuterweide, die het terrein wil afsluiten met een slagboom voor betaald parkeren. De wethouders gaven de afgelopen maanden steeds aan dat daar niks mis mee was. Nu blijkt toch dat het terrein niet zomaar met een slagboom mag worden afgesloten.

Het stadsbestuur lijkt de fout te hebben gemaakt, doordat zij twee wetten door elkaar heeft gehaald: de Wegenwet en de Wegenverkeerswet. “Een blunder die de wethouders hadden kunnen voorkomen”, zegt VVD-raadslid Marijn de Pagter. “We hebben ze namelijk meerdere keren gevraagd om goed juridisch onderzoek te doen.”

Het onafhankelijke juridisch onderzoek dat vandaag is uitgekomen kwam er op initiatief van de VVD. Het is uitgevoerd door advocatenkantoor Loyens & Loeff.

Stop met betaald parkeren Het stadsbestuur kan de fout in het plan wel repareren, maar als het aan de VVD ligt, gebeurt dat niet. De liberalen wijzen erop dat de verkeersveiligheid rondom het terrein alleen maar is verslechterd sinds de slagboom er staat. De Pagter: “Vrachtwagens moeten onmogelijke manoeuvres uithalen om te kunnen laden en lossen – en er zijn al een paar ongelukken gebeurd. Als het aan ons ligt halen we de slagboom snel weer weg.”

 

D66: Utrecht de klantvriendelijkste gemeente van Nederland!

D66 D66 VVD CDA Utrecht 17-10-2018 12:08

Stadskantoor ook op zaterdag open D66 wil het Stadskantoor ook open op zaterdag! Mensen die doordeweeks werken en zaterdag eindelijk tijd hebben om een afspraak op het stadskantoor te maken of om hun paspoort of rijbewijs op te halen moeten we ook van dienst kunnen zijn.

Spoed wordt het nieuwe normaal D66 wil dat er meer SPOED-procedures komen voor bepaalde gemeentelijke diensten. Het overkomt iedereen wel eens, je hebt snel een VOG, een uittreksel of iets anders van de gemeente nodig. We hebben spoedprocedures voor rijbewijzen en paspoorten, maar de snelheid van processen moet omhoog of mensen moeten het online zelf kunnen regelen.

Een loket voor ingrijpende levensgebeurtenissen D66 wil dat, als onze inwoners te maken hebben met ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld een scheiding of overlijden van een naaste, zij door de gemeente in een keer geholpen worden en dat zij niet meerdere loketten en processen bij de gemeente moeten doorlopen.

Digitaal als het kan en menselijk contact als het moet Natuurlijk moet alles altijd efficiënter en digitale dienstverlening kan hierin veel betekenen, maar we moeten genoeg oog houden voor de mensen die in het digitale bos verdwalen. D66 pleit ervoor om naast de voortschrijdende digitalisering altijd de mogelijkheid blijft voor onze inwoners een mens te spreken die hen kan helpen bij hun verzoeken.

Vervolg na het debat D66 gaat een raadsinformatiebijeenkomst organiseren samen met VVD en CDA om met de wethouder en de afdeling Publieksdienstverlening te spreken wat nodig is om van Utrecht de klantvriendelijkste gemeente van Nederland te maken.

 

 

Gisteren werd in de gemeenteraad van ...

D66 D66 VVD Utrecht 09-10-2018 06:42

Gisteren werd in de gemeenteraad van Vianen gesproken over het bestemmingsplan voor Sluiseiland. Fractievoorzitter Christa Hendriksen zei er het volgende over: Voorzitter, Ik wil beginnen met een punt van ergernis dat niet direct dit voorstel betreft, maar wel de aanloop naar deze avond. In de raadsvergadering van 25 september is er een motie ingediend die raadsbreed gedragen werd. In de motie was een aantal vragen geformuleerd over het nu voorliggende voorstel aan het college. Ook mijn handtekening stond onder die motie. Nu heb ik begrepen dat op 2 oktober op uitnodiging van de heer Van der Velden van VHL Lokaal de collegepartijen bijeen zijn geweest om mondeling en middels een uitgebreide presentatie antwoord te krijgen op die vragen. De uitnodiging heeft mij helaas niet bereikt. Nu weet u inmiddels dat mijn partij nogal hecht aan transparante besluitvorming. Een overleg tussen coalitiepartijen over een onderwerp waar coalitie en oppositie samen de wenkbrauwen over gefronst hebben vind ik niet transparant. Dat onze aanwezigheid op die bijeenkomst kennelijk niet gewenst was geeft mij dan ook geen prettig gevoel. Dan nu mijn bijdrage voor de eerste termijn. “Gemeente Vianen zit vast aan plan Sluiseiland”. Ik las het eerst in de brief aan de raad en vervolgens als grote kop in het Kontakt. Het is een uitspraak van de wethouder en daarmee van ons college. Ik wil u, collega’s, er nadrukkelijk op wijzen dat dit geen juiste voorstelling van zaken is. Vandaag besluiten wij, als gemeenteraad, over het bestemmingsplan voor Sluiseiland. En de raad is volledig bevoegd om daarmee niet in te stemmen. En ja: dat zal misschien consequenties hebben. Maar ik ga u uitleggen waarom D66 van mening is dat dat de enige juiste keuze is. In de afgelopen weken heb ik, net als de meesten van u, heel veel mensen over dit onderwerp gesproken. Collega’s van zowel oppositie als coalitie partijen, bewoners van Merenborch en inwoners van andere wijken in Vianen. En veel van deze mensen zijn verbaasd. Verbaasd over het voorstel dat nu voorligt. Verbaasd over dit plan dat kennelijk op de een of andere manier als beste plan uit de bus is gekomen. Nu heeft het college ons uitgebreid uitgelegd dat de procedure die gevolgd is heus echt wel klopt. En dat zal dan wel zo zijn. Dus waar komt dan die verbazing vandaan? Hoe kan het dan dat niemand, ook in deze raad, dit zag aankomen als mogelijke uitkomst? Het antwoord op die vraag vindt zijn oorsprong op 17 december 2013. 2013? Ja, echt! Op die datum heeft de raad, toen nog in andere samenstelling, de ontwikkelstrategie voor Sluiseiland vastgesteld. En deze ontwikkelstrategie had als titel “Laat de markt reageren op onze vraag”. Deze gedachte werd ingegeven doordat eerdere plannen met LekstedeWonen al waren gestrand. Het was crisis en de huizenmarkt floreerde niet bepaald. De wethouder was destijds van mening dat de markt met een beter plan zou kunnen komen. Hij was tenslotte VVDer en dus van mening dat de markt het allemaal wel oplost. Het voorstel kreeg steun van alle fracties, behalve D66 en PvdA. Alles wat daarna gebeurd is is gebeurd in het licht van dat besluit. De vraagspecificatie is gemaakt om de markt zo goed mogelijk de kans te geven hun ideeën vorm te geven. Kaders die wij dachten te stellen waren zo geformuleerd dat de markt nog steeds maximale vrijheid bleef houden. En bleken dus minder kader te zijn dan wij als raad voor ogen hadden. Want de markt moest immers Sluiseiland ontwikkelen. We hebben de procedures bestudeerd en hebben geconcludeerd dat ze correct doorlopen zijn, al kun je nog vraagtekens zetten bij de aanpassingen in bouwhoogte en bouwvlakken. Deze zijn in het biedingenboek écht wel als kader neergezet en daaraan is in dit plan na aanpassing niet voldaan. Inwoners en raadsleden zijn verbaasd dat dit de uitkomst is en de wethouder zegt een beetje verslagen “we zitten er aan vast”. Dat alles heeft volgens ons 1 belangrijke oorzaak: U heeft de ontwikkeling van Sluiseiland aan de markt overgelaten. En de markt houdt zich echt wel aan de wet. Maar gewoon niet aan uw bedoeling. Een ander punt waarover ik het met u wil hebben is de betrokkenheid van onze inwoners. Gesprekken met omwonenden hebben geleerd dat niemand tegen de bebouwing van Sluiseiland is. Ook D66 niet; wij vinden het een prima voorbeeld van binnenstedelijk bouwen. Desondanks is de kritiek op het huidige bestemmingsplan groot. Ook hier is de kern daarvan te herleiden tot 1 simpele constatering: de gemeente heeft niet, of niet goed, naar de wensen en zorgen van de omwonenden geluisterd. D66 richt zich op versterking van de lokale democratie. Wij vinden het belangrijk dat inwoners meedenken en meepraten over besluiten die zo direct invloed hebben op hun woonomgeving. Daarom delen wij de kritiek – en meer specifiek om de volgende redenen. Wie de nota van zienswijzen heeft gelezen, zal tot de conclusie komen dat de afstand tussen inwoners en de politiek onoverbrugbaar groot is geworden. Vrijwel elke kanttekening wordt met ambtelijke efficiëntie weggewuifd. In de nota verschuilt het college zich voortdurend achter de ‘juiste’ procedures en regelgeving. Wettelijk gezien kan dat misschien door de beugel, maar het is natuurlijk niet raar dat een dergelijke gang van zaken door inwoners niet wordt begrepen. Uit de nota spreekt daar geen enkel begrip voor. Er wordt geen enkele poging gedaan om de kloof tussen overheid en bezorgde inwoner te slechten. Sterker: in zijn brief aan de raad zegt de wethouder dat gesprekken met deze groep inwoners niet heeft geleid tot wederzijds begrip. En voorzitter, daar schrik ik nogal van. Want dat die gesprekken niet hebben geleid tot begrip van de bewoners voor het voorstel is heel jammer. Maar dat er kennelijk de andere kant op ook geen begrip is ontstaan is voor mij echt onbegrijpelijk. De wijze waarop inwoners niet zijn betrokken in de besluitvorming en het bestemmingsplan, is wat D66 betreft vooral een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Onbedoeld is de nota van beantwoording dan ook een pleidooi voor lokale democratische vernieuwing gebleken. We moeten niet vanuit een verheven positie de regeltjes en procedures toepassen, maar de inspraakmogelijkheden verruimen, de besluitvorming transparanter maken en betrokken inwoners beschouwen als volwaardige partners. Dat wil dus zeggen: Bottom-up, volgens de stelregel ‘samen bouwen aan lokale democratie’. Wat zou het mooi zijn als dat in de gemeente Vijfheerenlanden gewoon werd. Voorzitter, ik rond af. De manier waarop in dit proces met de bewoners is gecommuniceerd en hoe de participatie heeft vorm gekregen is voor ons onacceptabel. Voor veel van mijn collega’s is dat kennelijk onvoldoende om tegen dit voorstel te stemmen. Men ziet de financiële consequenties als onoverkomelijke hindernis. En de kans dat we als gemeente een sterk punt hebben als we bij de rechter aangeven dat het plan niet langer voldoet aan de kaders in de vraagspecificatie schatten zij te klein in. Tegen die collega’s zeg ik dit: Al sinds 2013 heeft de raad nagelaten voor Sluiseiland heldere kaders te stellen. Dit is het moment dat de raad van Vianen haar verantwoordelijkheid hiervoor moet nemen en tegen dit voorstel moet stemmen.

Advieslijst VVD vastgesteld

VVD VVD Utrecht 25-10-2017 08:47

Het bestuur van de Utrechtse VVD heeft de advieslijst voor de verkiezingen op 21 maart 2018 vastgesteld. Dit heeft het bestuur gedaan op basis van het voorstel van de kandidaatstellingscommissie die de afgelopen maanden gesprekken heeft gevoerd met alle kandidaten.

Lijsttrekker Dimitri Gilissen: “Het is een mooie lijst geworden met bekende en nieuwe gezichten. Enthousiaste en gemotiveerde kandidaten met een groot hart voor de stad.”

Op plekken 2 en 3 staan raadsleden Queeny Rajkowski en Andre van Schie. Nieuwkomers in de top 10 zijn Martijn van Dalen (4), Marijn de Pagter (6), Latisha Meijer (8), Alexander Kneepkens (9) en Tess Meerding. Op plek 5 staat Gertjan te Hoonte die op 2 november a.s. als raadslid zal beginnen als opvolger van Judith Tielen die Tweede Kamerlid wordt. Op plek 7 staat Erik van der Marel, hij was in de periode 2006-2010 al een keer eerder raadslid voor de VVD.

Wethouder Kees Geldof is aangewezen als lijstduwer bij de komende verkiezingen.

Op woensdagavond 8 november nemen de leden van de Utrechtse VVD een besluit over de definitieve volgorde.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.