Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over CDA inzichtelijk

10 documenten

Campagne CDA op de Utrechtse Heuvelrug is begonnen!

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 21-10-2023 09:37

Vanmorgen is de campagne op de Utrechtse Heuvelrug begonnen voor de Tweede Kamer verkiezing 2023! Met de fractievoorzitter Marina Roelofsen, raadslid Peter Kranenburg, CDA-lid Auke Roelofsen en campagneleider Michiel Mooyaart hebben we vanmorgen de posters van #Henri Bontenbal op de gemeenteborden geplakt. Vanaf 6 november zal deze poster ook te zien zijn op de reclameborden langs de N225. Samen voor #EenFatsoenlijkLand

Een nieuw raadsprogramma op hoofdlijnen

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 11-05-2022 10:09

Een nieuw raadsprogramma op hoofdlijnen. Na het duidingsdebat over de verkiezingsuitslag en de te nemen vervolgstappen in maart, zijn vertegenwoordigers van alle politieke partijen onder leiding van de informateur, de heer Van de Loo, aan de slag gegaan met het samenstellen van een nieuw raadsprogramma op hoofdlijnen. Afgelopen maandagvond 9 mei is hier de laatste hand aan gelegd. Bestuurlijke waarden Allereerst zijn er gezamenlijke bestuurlijke waarden geformuleerd. Belangrijk hierbij is om als gemeenteraad en college te zoeken naar overeenkomsten om tot de best mogelijke oplossingen te komen voor onze inwoners en voor de natuur. De raad zal bijvoorbeeld vroegtijdig betrokken worden, vooral bij belangrijke en politiek gevoelige kwesties. Naast het verbeteren van de participatie door belanghebbenden moet ook vaker de in de gemeenschap aanwezige kennis en deskundigheid gebruikt worden. Andere belangrijkewaarden zijn vertrouwen, stabiliteit en resultaatgerichtheid. Overstijgende thema’s Er zijn twee overstijgende thema’s in het raadsprogramma opgenomen; Financiën en Duurzame groei. Strak sturen op financiën blijft noodzakelijk in deze financieel onzekere periode. Hiervoor zijn spelregels in het raadsprogramma opgenomen zoals “knaken bij de taken” en het blijven streven naar het verminderen van de gemeentelijke schuldenlast. Ook is afgesproken dat de OZB niet boven de inflatie uitstijgt. Gezocht wordt naar alternatieve inkomstenbronnen om tot een sluitende begroting te komen. Daarnaast zal de raad in gesprek gaan over duurzame groei. We willen niet groeien om de groei, maar groei kan nodig zijn om inwoners passende huisvesting te bieden en om onze dorpen vitaal te houden. De leefbaarheid moet hierbij gewaarborgd zijn. We willen dit op dorsniveau bekijken. Samen Groen Bouwen Onze belangrijkste thema’s: samen, groen, bouwen zijn goed terug te vinden in het raadsprogramma. Net als in de vorige raadsperiode zijn er prioriteiten gesteld: wonen, groen, mobiliteit en verduurzaming. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over het sociaal domein, economie, sport-, cultuur- en sociale voorzieningen, dierenwelzijn, veiligheid en criminaliteit. We bouwen woningen naar behoefte van mensen die hier wonen of werken. We willen een actievere rol van de gemeente bij het aanjagen van betaalbare en levensloopbestendige woningen. Ook moet er meer gezocht worden naar creatieve oplossingen en willen we duurzaam bouwen. Het uitgangspunt blijft bouwen binnen de contouren door inbreiding, zolang voldoende groen gewaarborgd blijft. De Woonvisie wordt hiervoor geactualiseerd. Ontwikkeling buiten de dorpen is alleen mogelijk in overleg met de raad. In het raadsprogramma is opgenomen dat we over vier jaar een nog groenere gemeente willen zijn. Er komt een integrale aanpak voor biodiversiteit, bomenbeleid, hittestress, klimaatadaptatie, groene daken en het beheer van de openbare ruimte. Samen met onze inwoners, landgoedeigenaren en de agrariërs gaan we hiermee aan de slag. Verder waren wij als fractie van mening dat het sociaal domein ook prioriteit moest krijgen door alle problemen die er spelen op dit moment. Met name de hoge inflatie, energiearmoede en de nasleep van corona baart ons zorgen. Dit heeft geen extra prioriteit gekregen, maar het is goed dat bestaanszekerheid, het ontzien van kwetsbaren en kansengelijkheid wel zijn opgenomen in het programma. We zijn blij met deze raadsbrede afspraken waarin het CDA-geluid goed naar voren komt en waar we de komende jaren mee aan de slag kunnen. Marina Roelofsen Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug

CDA-UH motie: “Knaken bij de Taken”

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 29-03-2021 12:26

Motie “Knaken bij de Taken” Op 25 maart heeft de Raad de CDA UH motie “Knaken bij de Taken” unaniem aangenomen. De motie is bedoeld als luid en duidelijk signaal aan het Rijk dat het zo niet langer gaat. De gemeente Utrechtse Heuvelrug en een meerderheid van de Nederlandse gemeenten verkeren in financieel zwaar weer. Het tekort op de Utrechtse Heuvelrug voor Jeugdzorg en WMO bedraagt inmiddels ongeveer 5 miljoen Euro per jaar. En de nieuwe verdeling van het gemeentefonds valt zeer nadelig uit voor onze gemeente en het ziet ernaar uit dat we structureel 3,5 miljoen Euro per jaar minder uit het gemeentefonds krijgen. De conclusie is dat de rek er nu echt uit is. Maar zorgelijk is dat het Rijk nog steeds niet de urgentie ziet en geen extra geld beschikbaar wil stellen aan de gemeenten. Maar omdat de coalitie-onderhandelingen binnenkort zullen starten in Den Haag willen we de druk op de provincie en het Rijk opvoeren om daarmee ook onze ernstige bezorgdheid uit te spreken over de onhoudbaarheid van de huidige situatie. In de motie geeft de Raad het College de opdracht om: In juni een reële Kadernota neer te leggen waarin de tekorten transparant in beeld komen; Een voortrekkersrol te nemen en actief samen met andere gemeenten, de provincie en de VNG aan het Rijk onverkort duidelijk te maken dat er op korte termijn een structurele oplossing moet komen door middel van knaken bij de taken. Daarnaast roepen we ook onszelf, de fracties op om zoveel mogelijk druk te zetten op het Rijk via onze eigen partijlijnen en contacten. Peter Kranenburg Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug Reacties: Peterkranenburg.cda@gmail.com

Stadse Fratsen

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 28-08-2020 11:41

Stadse fratsen Dit jaar staan er veel regionale plannen over de economische ontwikkeling en energietransitie op de raadsagenda. Het initiatief daarvoor ligt vaak bij de provincie of regionale samenwerkingsverbanden van gemeenten. Wij als raadsleden mogen daar ook wat van vinden, soms al tijdens de planontwikkeling, maar voornamelijk mogen we onze mening geven over het eindresultaat. Uit al deze plannen spreekt een éénduidig geloof in de maakbaarheid van onze samenleving. En steevast wordt gesteld dat draagvlak bij de inwoners van groot belang is. Stad Utrecht dominant Maar zorgelijker vind ik dat de stad (Utrecht) de planvorming domineert. Dat blijkt al uit de doelstelling “Op weg naar één verstedelijkingsstrategie” en het leidende principe van een “Gezond Stedelijk Leven”. Met hangen en wurgen kreeg onze gemeente nog het onderwerp “Groen & Landschap” in de regionale plannen. Zouden ze niet (willen) weten dat bijna 2/3 van de inwoners van onze provincie buiten de steden Utrecht en Amersfoort woont. Op regionale plankaartjes ziet de Heuvelrug er altijd schattig, gezellig en groen uit met mooi gestileerde boompjes en soms ook een verdwaalde windmolen (NB: het CDA UH is tegen windmolens!). Lobby kleine Gemeenten Wij - de kleine gemeenten - hebben onze lobby slecht op orde en niet alleen als het om deze regionale plannen gaat. Want inmiddels is het ook duidelijk dat er minder geld uit Den Haag richting de kleine gemeenten gaat komen, ten gunste van de grote steden. Minister Ollengren van Binnenlandse Zaken die over de gemeenten gaat, trekt zich weinig aan van de grote financiële tekorten bij de kleine gemeenten. Stuurt ze wellicht aan op schaalvergroting? Oftewel nog meer fusies van kleine gemeenten? Je krijgt sterk de indruk dat dat zo is. Als wij iets van onze herindeling hebben geleerd is dat groter niet altijd beter is. Steun zoeken bij de provincie lijkt logisch om Den Haag te bewerken, edoch ook het provinciale bestuur wordt gedomineerd door stads volk. De provincie als tegenmacht van de grote stad is vaak afwezig. De provincie beperkt zich nog te vaak tot louter toezichthouder op de gemeenten, in plaats van steun en toeverlaat in deze tijd. Samenwerking Anderzijds weten we nu waar we aan toe zijn. Laten we uitgaan van onze eigen kracht en blijven zoeken naar samenwerking met gelijkgestemden. Maar bovenal geloof ik in de kracht van onze inwoners, of ze nu hier geboren zijn of hier zijn komen wonen omdat het hier zo mooi is. Want dat mooie, laten we dat zo houden. En iets houden zoals het is, daar zijn we dan wel weer goed in. Peter Kranenburg Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Gemengde gevoelens over de begroting voor 2020

D66 D66 SGP CDA VVD Utrechtse Heuvelrug 15-11-2019 18:34

Op donderdag 8 en maandag 11 november bespraken we in de gemeenteraad het voorstel voor de begroting. Door de voortdurende tegenvallers , met name in het sociaal domein, in combinatie met de precaire schuldenpositie van onze gemeente, was de opdracht te komen tot het opstellen van een sluitende begroting een flinke uitdaging voor de wethouder. Dat dit leidde tot onontkoombare maatregelen was terug te zien in de vele bezuinigingen op voorzieningen en de lastenverzwaring voor onze inwoners. 

Over 99,5% van de begroting waren de verschillende fracties het eens. De urenlange vergadering van afgelopen maandag ging over de laatste 0,5%.

VVD, BVH, CDA en SGP stelden voor 556.000 euro (van de 114.546.541 miljoen euro) in te zetten voor een minder hoge stijging van de OZB, zodat de gemiddelde huizenbezitter met een stijging van 40 euro in plaats van de begrote 60 euro te maken krijgt. Een eenzijdige focus, terwijl bezuinigingen op zaken als duurzaamheid, onderwijsachterstandbeleid en fietsveiligheid volledig buiten de discussie werden gehouden. Net als de oorzaken van het probleem: de tekorten binnen het sociaal domein en de schuldenpositie van onze gemeente.

D66 riep dan ook op als raad voorafgaand aan de begroting  van volgend jaar eerst te komen met een raadsbrede visie op wat voor gemeente we willen zijn. Daar hoort ook een visie bij over het in stand houden van onze voorzieningen. Kunnen we toe met minder? Zo ja, wat zijn de maatschappelijke effecten hiervan? En zo nee, wat hebben we daar dan voor over? Dus: pas financiële keuzes maken als we als raad een heldere toekomstvisie voor onze gemeente hebben neergelegd in plaats van omgekeerd.

Daarnaast diende D66 een motie in met als doel raadsbrede afspraken te maken over het verlagen van de schuld en riepen we de verschillende raadsfracties op bij hun partijgenoten in de Tweede Kamer aandacht te blijven vragen voor de situatie van onze gemeente en het verdeelmodel dat leidt tot een te lage bijdrage vanuit het Rijk.

Voor dit jaar lijkt 99,5% van de begroting echter onontkoombaar. Een meerderheid van de D66 fractie gaf daarom steun aan wethouder Boonzaaijer en stemde in met de gewijzigde begroting.  Voor raadsleden Wim Hak en Lennart van der Burg woog de gang van zaken rondom en de inhoud van de invulling van de wijziging echter zwaarder. Zij legden onderstaande stemverklaring af en stemden tegen de begroting.

De fractie van D66 geeft daarmee als geheel duidelijk het signaal af gemengde gevoelens te hebben over zowel inhoud als proces rondom de begroting van 2020. Dat wij hierin niet de enigen waren, blijkt aan onderstaande stemverhoudingen.

Raadsvoorstel begroting 2020-2023

Voor Tegen VVD 6 VVD 1 D66 3 D66 2 CDA 4 OPEN 6 BVH 3 CU 1 SGP 2 Totaal 18 10

Stemverklaring Lennart van der Burg en Wim Hak: “ Wij stemmen niet in met deze begroting en schamen ons ook voor de discussie zoals gevoerd in de raad. We zien veel andere gemeenten , met minder kapitaalkrachtige inwoners die ook een kleinere klimaatafdruk hebben, maar wel hun verantwoordelijkheid nemen voor hun toekomst. Op het gebied van klimaatduurzaamheid, voor de mensen die zorg nodig hebben, voor het onderwijs en om initiatieven van inwoners te kunnen faciliteren. Met deze begroting staat onze gemeente nu op slot.”

Is de Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Maarn een stukje dichterbij?

VVD VVD SGP D66 CDA Utrechtse Heuvelrug 02-07-2019 23:15

Op donderdag 27 juni jl. heeft de raad het raadsvoorstel “Uitgangspunten en voorbereiding gebiedsontwikkeling Trompplein en Breeschotenlaan inclusief MFA Maarn en woningbouw “ aangenomen. De voorwaarden daarbij werden middels een amendement, ingediend door VVD, OPEN, D66, CDA en CU, aangenomen met tegenstemmen van SGP en BVH.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/35908/is-de-multifunctionele-accommodatie-mfa-in-maarn-een-stukje-dichterbij

Op 13 punten werden de voorwaarden aangepast of vernieuwd. Enkele belangrijke punten daaruit: 

- Er dient een representatieve stuurgroep te worden samengesteld die de belangen van de diverse

stakeholders recht doet.

- Er moet een integrale oplossing worden gevonden voor verkeer en parkeren.

 - Uitgangspunt is een volwaardige sporthal die zeven dagen per week beschikbaar is en op

voorwaarde van een structureel dekkende exploitatie.

 - De mogelijkheden van een bibliotheekfaciliteit met inbreng van bibliotheek ZOUT, scholen en

 vrijwilligers wordt verkend.

 - De gemeente zal zich inspannen binnen de geldende kaders de levering van de grond onder met de

 Stichting De Twee Marken overeen te komen voorwaarden op termijn te laten plaats vinden.

Dit laatste is belangrijk. Want door het dreigend faillissement van de Stichting dreigde het dorpshuis

 gesloten te worden.

 

Door de borgstelling van de gemeente en de daaruit vloeiende overname van de

grond kan de gemeente een zgn Grex (grondexploitatie) openen waaruit de noodzakelijke

onderzoekingen kunnen plaats vinden zonder dat ten koste gaat van de exploitatierekening van de

gemeente. En kan de Stichting aan haar verplichtingen (o.a. rente en aflossing) voldoen.

Hier voorafgaand hebben de partijen zich gebogen over het dilemma: Nu het raadsvoorstel

(geamendeerd) aannemen of het besluit daarover een half jaar uitstellen om eerst een Programma

 van Eisen op te stellen zoals verschillende inwoners en enkele partijen wilden.  Uiteindelijk is door

 een meerderheid voor het eerste gekozen. Daarmee het voortbestaan van de Stichting en het open

 houden van het dorpshuis zeker te stellen en de gemeente de financiële ruimte te geven voor de

 noodzakelijke verdere voorbereidingen.

 

De oecumenische basisschool De Ladder heeft aangegeven voorlopig af te zien van deelname aan de

ontwikkeling van een MFA.

 Men wil eerst wachten op de resultaten van de diverse onderzoeken en de definitieve uitwerking van het Programma van Eisen .

Mocht u meer willen weten over dit onderwerp?

Op de gemeentelijke site vindt u alle informatie.

Gemeeentelijke leningen aan banden gelegd

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 01-08-2017 12:08

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1125179/507362/PortemonneeMede met steun van de ChristenUnie heeft de gemeenteraad voor het zomerreces besloten dat de leningen die de gemeente uit heeft staan niet boven de voor eind 2017 geraamde €160 miljoen mag stijgen en de komende drie jaar moet dalen met €1 miljoen per jaar. Dit amendement op de “Kadernota” werd ingediend door VVD, CDA, BVH en ChristenUnie.

Het is de laatste jaren gebruikelijk dat de gemeenteraad voor de zomervakantie het college kaders mee te geven voor begroting voor het jaar er op.Dit jaar speelde met name de wens om aandacht te besteden aan de steeds groeiende schuldenlast van de gemeente. Deze ontstaat doordat wij forse investeringen doen. Bijvoorbeeld in het nieuwe station bij Driebergen, de tunnel bij Maarsbergen, verbetering van wegen en andere verkeersprojecten.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft als stelregel dat de schulden eigenlijk niet groter moeten zijn dan het totaal van de jaarbegroting.Wij hebben ongeveer een begrotingstotaal van € 100 mln. Onze schuldenlast stijgt nog tot € 160 mln.

De fracties hebben afgesproken na de zomervakantie verder te overleggen over de maatregelen die genomen moeten worden om deze schuldenproblematiek aan te pakken.

Bouwplannen basisscholen en Dorpshuis Maarn

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA Utrechtse Heuvelrug 22-05-2017 11:00

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1117905/507362/BassischoolDe basisscholen De Ladder en De Meent in Maarn zijn aan vervanging toe. Samen met Dorpshuis De Twee Marken willen zij een Multifunctionele Accommodatie bouwen, waarin dan ook de sporthal, de bibliotheek en kinderopvang De Trommelaar kunnen worden gehuisvest. De CU heeft samen met andere partijen via een motie aandacht gevraagd voor de parkeerproblemen daar en voor aanvullende woningbouw op het terrein.

Fractievoorzitter Dick Karssen: "Het is een ingewikkelde klus en die goed moet worden voorbereid. Enige tijd geleden is de gemeenteraad gevraagd om geld beschikbaar te stellen voor de verdere voorbereiding. De ChristenUnie vind het een goede ontwikkeling dat vanuit het dorp zelf deze plannen naar voren zijn gebracht en steunt deze ontwikkeling van harte."

Wel is via een motie, ingediend samen met D66 en BVH, het college gevraagd om na de zomer met een rapport over mogelijke oplossingen te komen voor de parkeerproblemen rond de Twee Marken, zodat die mogelijke oplossingen na de zomer nog kunnen worden verwerkt in de nieuwbouwplannen. Die motie kreeg brede steun. Alleen de fractie Open (PvdA en Groen Links) vond de motie niet nodig.

WoningbouwWanneer de nieuwbouw compact wordt uitgevoerd blijft er op het huidige terrein ruimte over, dat biedt wellicht mogelijkheden voor woningbouw op vrijkomende grond waarop nu onderwijsgebouwen staan.In onze gemeente is gebrek aan mogelijkheden voor nieuwe woningen, daarom heeft de ChristenUnie een motie van CDA en D66 mede ingediend zodat het college die mogelijkheden kan onderzoeken en de gemeenteraad tijdig over de uitkomsten van dat onderzoek informeren. Dan kan de raad een integraal besluit nemen over de kaders voor de multifunctionele accommodatie én eventuele woningbouw. De motie is met ruime steun aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.