Nieuws van politieke partijen in Voorschoten over CDA inzichtelijk

6 documenten

SP wil meer zekerheid voor verenigingen

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Voorschoten 08-11-2019 12:29

Na het provinciaal toezicht van 2017 wordt Voorschoten weer financieel gezond. Maar het herstelplan heeft wel gevolgen voor de mensen en verenigingen in Voorschoten. De SP wil extra aandacht voor de gevolgen van de bezuinigingen.

Voor het eerst sinds de SP in de gemeenteraad van Voorschoten zit, heeft de partij voor de begroting gestemd. “Het is een hele prestatie hoe de gemeente uit de problemen gekomen is,” legt fractievoorzitter Erik Maassen uit. “En het overschot van 2019 wordt bestemd voor zaken die wij erg belangrijk vinden: extra woningbouw en een reserve voor de zorg. Om te laten zien dat we dat goede keuzes vinden, hebben we gebroken met onze traditie en voor de begroting gestemd.”

Toch had de SP wel kritiek. Door het financiële toezicht van 2017 heeft de gemeente hard moeten bezuinigen. Er is bijvoorbeeld hard gesneden in de subsidies voor verenigingen. “Nu de gemeente weer een sluitende begroting heeft, moet dat ook ten goede komen aan de samenleving,” zegt Maassen. “Het mag niet gebeuren dat verenigingen failliet gaan omdat de gemeente ineens geen geld meer geeft.” De SP stelde daarom met ondersteuning van CDA, PvdA, ONS en Voorschoten Lokaal voor om een klein deel van het begrotingsoverschot te plaatsen in een ‘fonds zachte landing’, dat verenigingen in het eerste jaar van het nieuwe subsidiebeleid kan helpen voortbestaan. Omdat de coalitiepartijen tegen dit voorstel stemden werd het echter niet aangenomen.

Eerlijke gemeentebelastingenDe SP pleitte samen met het CDA, PvdA en ONS ook voor een eerlijkere verdeling van de gemeentebelastingen. Nu zijn de belastingen voor inwoners erg hoog, terwijl ondernemers voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De gemeentebelastingen voor bedrijven zijn erg laag in vergelijking met de gemeentes in de omgeving. In Leiden zijn ze zelfs 2,5 keer zo hoog. “Wij willen geen ondernemers pesten,” legt Maassen uit, “maar we willen gewoon dat ze eerlijk meebetalen. Nu stuurt Voorschoten de rekening van het financiële herstel alleen naar de bewoners. Dat is niet eerlijk. Iedereen moet meebetalen.”

Het voorstel was onbespreekbaar voor de coalitiepartijen, die in het coalitieakkoord hebben afgesproken dat de gemeentebelasting voor ondernemers niet omhoog mag. Maassen wees erop dat coalitiepartijen GroenLinks en D66 voor de verkiezingen nog voor een eerlijke verdeling van de gemeentebelastingen waren. “Kennelijk heeft de VVD zijn coalitiepartners keihard in de tang.”

PvdA, CDA en ONS Voorschoten willen raadpleging over Ambachts- en Baljuwhuis

PvdA PvdA CDA Voorschoten 03-09-2019 11:17

Het college van b&w verraste veel Voorschotenaren met de aankondiging binnenkort een besluit te willen nemen over de verkoop van het zo gezichtsbepalende Ambachts- en Baljuwhuis in de historische Voorstraat.

Maar is het wel een verstandig besluit om dit karakteristieke pand met een grote historische waarde voor Voorschoten te verkopen? PvdA, CDA en ONS Voorschoten nemen het initiatief om partijen in de gemeenteraad voor te stellen een openbare raadpleging te organiseren waar organisaties, belanghebbenden en/of experts zich kunnen laten horen.

Er zijn inmiddels veel reacties op het plan van het college. Brieven zijn gestuurd aan de gemeenteraad, we lezen kritische artikelen in kranten en social media en er wordt op straat vaak over gesproken.

Terecht wijzen velen op de geschiedenis van het Ambachts- en Baljuwhuis en op de manier waarop de gemeente het pand in eigendom kreeg. Want toen de gemeente in 1912 het Ambachtshuis geschonken kreeg, was daar de langdurige voorwaarde aan verbonden dat het huis zoveel mogelijk een publieke functie krijgt. Het is bedoeld als huis voor de gemeenschap met de gemeente als beheerder. Daarmee is het dus ook een huis van  de gemeenschap….. van ons.

En omdat het om een huis voor en van de gemeenschap is, bepleiten PvdA, CDA en ONS Voorschoten nu een openbare raadpleging.  Een samenkomen van Voorschotenaren waar echt wordt “gehoord“. Een raadpleging waar relevante organisaties, belanghebbenden en/of experts hun visie en oordeel kunnen geven.

Daarbij staan drie kernvragen centraal.

Eerste vraag:  Wat is anno 2019 de betekenis van het begrip ‘publieke functie’ van het Ambachts- en Baljuwhuis? Op welke wijze geven we nu een betekenisvolle invulling aan dit waardevolle huis ten dienste van de Voorschotense gemeenschap?

Tweede vraag: Welke concrete  mogelijkheden zien Voorschotenaren om de publieke functie en uitstraling van het Ambachts- en Baljuwhuis te behouden, meer reliëf te geven en te versterken?  Hoe zou dat eruit zien? Wat zijn daarbij de mogelijke gebruikers, hoe zit het met de randvoorwaarden zoals financierbaarheid/beheer?

Derde vraag: Wat is uw mening over een eventuele verkoop van het Ambachts- en Baljuwhuis aan een private ondernemer?  Wat pleit er voor en wat pleit er tegen?  

PvdA, CDA en ONS Voorschoten nodigen alle partijen in de gemeenteraad uit om hier een raadsbreed initiatief van te maken.

Het bericht PvdA, CDA en ONS Voorschoten willen raadpleging over Ambachts- en Baljuwhuis verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter!

PvdA PvdA VVD CDA Voorschoten 19-03-2019 16:25

Vanwege het nieuwe subsidiebeleid wordt gesproken over het bundelen van krachten en het gezamenlijk gebruiken van  accommodaties. Daarnaast zullen accommodaties duurzamer moeten worden. Gezocht wordt ook naar locaties voor woningbouw. Verschillende  uitdagingen die in samenhang moeten worden opgepakt. Daarom presenteren CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD vandaag een initiatiefvoorstel  voor een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid.                                              

Voorschoten wil “een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal de maatschappelijke functies faciliteren”. Dat staat in de begroting 2019 van de gemeente en wie is het hier niet mee eens? Tegelijkertijd is er veel discussie in ons dorp over wat er nu gaat gebeuren en hoe die ambities kunnen  worden waargemaakt. Lees bijvoorbeeld de recente berichten van de Cultuurfabriek.

Door de financiële perikelen van de laatste jaren moest er flink worden bezuinigd. Daardoor staat de gemeente voor een lastige opgave. CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD zeggen niet dat zij de uitdaging met de accommodaties eenvoudig zullen oplossen. Wel denken zij dat er veel winst is te behalen door meer samenhang tussen de verschillende opgaven aan te brengen.

Daarom komen CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD met het initiatiefvoorstel voor een samenhangend en duurzaam accommodatiebeleid. We willen beginnen met een inventarisatie. Welke informatie is er al? Welke extra informatie is nog nodig voor een samenhangende aanpak waarbij je niet alleen naar duurzaamheid kijkt, maar je je ook afvraagt of het vervangen van bijvoorbeeld drie gebouwen door één gebouw met meer en andere faciliteiten niet beter aansluit bij behoeftes en tegelijkertijd doelmatiger is? Kan daardoor ook een slim antwoord worden gegeven op de financiële uitdagingen? Ook willen we kijken naar de faciliteiten (de gebruiksmogelijkheden) van bestaande accommodaties en naar de mogelijkheden die een locatie kan bieden als antwoord op onze woonopgave.  Dit vormt dan de basis voor een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid dat eind van dit jaar klaar zou moeten zijn.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD beseffen dat dit een hele klus is waarbij je goed gebruik moet maken van de kennis en creativiteit die in ons dorp aanwezig is. Maar om te beginnen roepen zij met dit initiatiefvoorstel raad en college op de handen ineen te slaan om een goed plan te maken waar Voorschoten jaren mee vooruit kan.

Het initiatiefvoorstel is gepubliceerd op www.cdavoorschoten.nl  www.voorschoten.pvda.nl www.vvdvoorschoten.nl

 

Hieronder leest u de tekst van het gezamenlijk voorstel:

Initiatiefvoorstel Samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid

Indieners CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD

Gemeenteraad 4 april 2019

Voorgesteld besluit:

Context

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, de woonopgave en de beschikbaarheid van accommodaties met  functionaliteiten die zoveel als mogelijk aansluiten bij het rijke Voorschotense verenigingsleven behoeven een samenhangende benadering van het gemeentelijk accommodatiebeleid (i.h.b. het gemeentelijk vastgoed) met realistische oplossingsrichtingen die

passen binnen de beperkte financiële mogelijkheden waarover Voorschoten beschikt en de financiële taakstellingen die op de verschillende beleidsterreinen van toepassing zijn, ruimte bieden voor samenwerking en concentratie waardoor ruimtelijke mogelijkheden ontstaan voor woonlocaties, op voldoende draagvlak mogen rekenen bij betrokkenen, en invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstelling.

 

Besluit tot

Het opstellen van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid op basis van een inventarisatie van huidige gemeentelijke accommodaties die is toegespitst op

de gebruiksmogelijkheden van de accommodaties; de bezettingsgraad van de accommodaties oftewel welk deel van de week wordt daadwerkelijk gebruik gemaakt van de ruimten; de huidige exploitatielasten; de noodzakelijke investeringen en jaarlijkse exploitatielasten gegeven de duurzaamheidsopgave en andere noodzakelijk geachte investeringen; de mogelijkheden die de locatie eventueel biedt voor alternatieve bestemmingen zoals woningbouw.

Op basis van deze inventarisatie worden uitgangspunten voor een gemeentelijk accommodatiebeleid vastgesteld ten behoeve van een uitvoeringsplan dat eind 2019 beschikbaar is.

Fasering

Fase 1: Inventarisatie (oplevering 1 juli 2019)

Deze fase is gericht op samenhang en (aanvullende) inventarisatie.

Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project ‘Routekaart naar Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed? Hebben de gegevens bijvoorbeeld ook betrekking op de gebruikswaarde van accommodaties? Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project geactualiseerde woonvisie en is dienstig voor de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk? Welke informatie is of komt beschikbaar uit de discussies over het subsidiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk?

Deze eerste fase levert een samenhangende inventarisatie op en een voorstel voor de vaststelling van de uitgangspunten voor de totstandkoming van een plan van aanpak voor fase 2.

Fase 2: Beleidsvorming (oplevering 1 december 2019)

Deze fase is gericht op de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid en in het bijzonder een uitvoeringsplan. Dit plan moet een antwoord geven op de uitdagingen zoals hierboven onder ‘context’ geformuleerd

Financiën

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Inhoud Voorstel:

 Aanleiding/probleem-stelling

De gemeente staat voor belangrijke opgaven die een samenhangende aanpak behoeven. Voorschoten

heeft zich voorgenomen om alle gemeentelijke accommodaties m.i.v. 2025 duurzaam te maken; staat voor grote financiële en ruimtelijke uitdagingen voor wat betreft o.a. subsidiebeleid, het IHP en een geactualiseerde woonvisie; heeft de ambitie om het gebruik van gebouwen te optimaliseren door bijvoorbeeld logische functies bij elkaar te brengen.

Sommige voorbereidende projecten zijn inmiddels in uitvoering genomen, andere volgen binnen afzienbare termijn. Besluitvorming  moet nog plaatsvinden. Het aanbrengen van meer samenhang vergroot de kwaliteit van en het draagvlak voor besluitvorming.

Wettelijk en/of beleidskader

Zonder uitputtend te zijn worden de volgende relevante kaders genoemd:

Het Klimaatakkoord van Parijs – gasvrij in 2050; Op 5 september 2018 door College ondertekende convenant van Holland Rijnland m.b.t. aardgasvrije nieuwbouw en bestaande bouw; Verplichting van gemeentes om voor 2021 een lokaal energie-transitieplan klaar te hebben; De raad ingestemd heeft met het opstellen van een energie scan van alle (levensvatbare) gemeentelijke accommodaties; Coalitieakkoord 2018 – 2022 Programmabegroting 2019 – 2022

Gedachtengang

Verwezen wordt naar de tekst bij het kopje ‘besluit’ en de tekst hierboven bij ‘aanleiding/gedachtegang’. In dit initiatiefvoorstel wordt voorts aangesloten bij de doelstellingen over het onderhoud van kapitaalgoederen zoals geformuleerd op bladzijde 136 van de programmabegroting 2019 – 2022. Uitgangspunt is dat “voor het goed functioneren van de samenleving het noodzakelijk is dat de gemeente haar eigendommen in goede staat onderhoudt. In samenwerking met betrokken partijen streven wij naar een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal  de maatschappelijke functies faciliteren”.  Hieruit volgen in de begroting drie doelstellingen t.w. basis op orde, integrale aanpak en verduurzaming beheer.

 In dit initiatiefvoorstel komen kernbegrippen zoals samenhang, samenwerking met betrokken partijen, optimaal faciliteren van maatschappelijke functies, integrale aanpak en verduurzaming nadrukkelijk en herkenbaar terug. Een aanpak die meer samenhang aanbrengt tussen gemeentelijk accommodatiebeleid, duurzaamheidsbeleid, subsidiebeleid en de woonopgave zal kwaliteit en doelmatigheid van de uiteindelijke voorstellen vergroten.

Overwegingen die leiden tot voorgestelde besluit

Zie boven

Relatie met:

Planning

Routekaart verduurzaming gemeentelijke accommodaties; Actualisering woonvisie; Subsidiebeleid 2019 en verder; Beëindiging subsidie cultureel centrum; Verplicht Energie-transitieplan voor 2021 Zie verder: tekst besluit

Financiën/Financiële dekking

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Communicatie

Twee vormen van communicatie worden onderscheiden. Allereerst de reguliere publiekscommunicatie via bestaande structuren en overleggen waarin reeds is voorzien bij de uitvoering van de afzonderlijke (deel-)projecten zoals de totstandkoming van een nieuw subsidiebeleid of de vormgeving van een nieuwe geactualiseerde woonvisie.

In de tweede plaats zal bij de uitvoering van fase 1 (zie tekst besluit onder inventarisatie) worden bezien welke aanvullende communicatie met relevante betrokkenen wenselijk en/of noodzakelijk is.

Coalitieprogramma

2018-2022

Naast de verwijzing hierboven naar bladzijde 136 van de programmabegroting 2019- 2022 bevat de tekst van het huidige coalitieakkoord voornemens die expliciete raakvlakken hebben met dit initiatiefvoorstel. Gesproken wordt over creatieve oplossingen, het zoeken van alternatieve kostendragers, het combineren van functies en het beter benutten en gebruik maken van ideeën en expertise vanuit de Voorschotense samenleving.

Dit initiatiefvoorstel geeft hier mede invulling aan door het benadrukken van de totstandkoming van een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid vanuit de brede invalshoek van verschillende beleidsdomeinen, zoals aangeduid bij de beschrijving van de context van het besluit.

 

 

 

 

 

Het bericht CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Proces rond Moeder Godskerk snel vlot trekken

VVD VVD CDA Voorschoten 25-02-2019 08:30

Het is al een tijd lang stil rond de Moeder Godskerk in Voorschoten, te stil vinden CDA en VVD. In de recente commissie wonen, ruimte en groen (WRG) stelden beide fracties via CDA-raadslid Cees Bremmer, die zijn door ziekte afwezige VVD-collega Bart Lavrijsen verving, in de rondvraag enkele kritische vragen aan het College van burgemeester en wethouders.

Beide fracties hadden al eerder, in september 2018, vragen gesteld over het gebrek aan voortgang bij dit dossier, sinds de sluiting van dit kerkgebouw. Enerzijds is de rooms-katholieke parochie Heilige Augustinus graag bereid mee te werken aan woningbouw op de huidige locatie. En zij heeft geen bezwaar om tot sloop over te gaan. Anderzijds wil de landelijke stichting Cuypersgenootschap dat de Moeder Gods op de gemeentelijke monumentenlijst komt. Deze stichting streeft naar behoud van bouwkundig erfgoed uit de 19e en 20e eeuw, met als zwaartepunt de periode van na 1940. De Moeder Godskerk dateert uit 1967.

Wethouder Cramwinckel zegde beide fracties september 2018 toe met alle betrokken partijen contact te zoeken en zo mogelijk een versnelling in de situatie te bewerkstelligen. Bart Lavrijsen en Cees Bremmer waren een klein half jaar later dus benieuwd naar de huidige stand van zaken. Zij vinden dat het proces snel moet worden vlot getrokken. Er is grote behoefte aan woningbouw in Voorschoten. En op de plek van de Moeder Godskerk kunnen flink wat (zorg)appartementen komen.

In de recente commissie WRG stelden zij het College de volgende vragen.

Welke concrete stappen heeft het College sinds september 2018 nu ondernomen?

Heeft het College verder al een principe verzoek tot bestemmingsplanwijziging ontvangen? En hoe staat het met het verzoek van de Cuypersstichting om de kerk aan te wijzen tot gemeentelijk monument? Aanvullend vernemen zij graag nog hoe het staat met het onderhoud van het gebouw dat sinds 2016 niet meer in gebruik is. En mogelijk door gebrekkig onderhoud overlast voor de omgeving kan gaan vormen. Ook vroegen zij of er sprake is van anti-kraak bewoning.

Tot hun teleurstelling konden de tijdig ingediende vragen vanwege ziekte van wethouder Cramwinckel niet beantwoord worden. Het college heeft daarom toegezegd dat de vragen schriftelijk zullen worden beantwoord. De fracties van VVD en CDA zullen de situatie alert blijven volgen.

SP is verheugd over het intrekken van de wet op ‘Mensen met een Arbeidsbeperking’

SP SP GroenLinks D66 CDA PvdA Voorschoten 16-09-2018 11:44

De SP Voorschoten is blij met het besluit dat het kabinet heeft genomen om de wet die gaat over mensen met een arbeidsbeperking te schrappen.

De fractie van de SP had grote bezwaren tegen deze wet. Mensen met een arbeidsbeperking zouden via het systeem van loondispensatie onder het minimum loon gaan werken en daarbij zouden zij ook geen pensioen opbouwen. Als men een partner heeft die ook werk heeft, wordt de inkomstendaling bij de degene met een arbeidsbeperking niet gecompenseerd via de gemeente, vanwege de strenge regels hieromtrent. Soms gaat het wel om € 1000 per maand.

Raadslid Erik Maassen heeft voor de zomerreces middels een aangenomen motie zijn zorgen geuit over deze wet. Deze zorgen werden gedeeld door de fracties van PvdA, Groen Links, D66, CDA en ONS Voorschoten. De wethouder heeft een brief opgesteld naar de staatssecretaris, dat mochten de plannen doorgang vinden, gemeente Voorschoten haar zorgen uitspreekt over deze wet, zoals meerdere gemeenten dit hebben gedaan.

SP Voorschoten is dan ook opgelucht dat deze wet er niet gaat komen en dat er voor mensen met een arbeidsbeperking weer wat lucht is.

Namens de afdeling SP Voorschoten willen wij dan ook de felicitaties overbrengen aan het adres van Wij Staan OP en andere groepen, waaronder ook die werkgevers, die besloten om dit plan niet te steunen, omdat mensen met een arbeidsbeperking volwaardige mensen zijn en geen tweederangs burgers.

Bestuurders of …. ouderwetse regenten?

PvdA PvdA ONS VVD CDA Voorschoten 29-01-2018 19:11

Voorschotenaren mogen nog niet meepraten over de bestuurlijke toekomst van het dorp. De burgemeester vindt het nu  niet nodig en niet verstandig. Nadat door de PvdA is aangedrongen op meer betrokkenheid van burgers sprak de burgemeester: Wij willen dat nu juist niet, want dan wordt het onderzoek normatief.

Op 26 februari mocht een commissie van de gemeenteraad luisteren naar een verhaal van prof. Klaartje Peters over de opzet van een onderzoek naar de Bestuurlijke Toekomst van Voorschoten. Daaruit moet blijken wat de voor- en nadelen zijn van samenwerking of fusie met Leiden, Wassenaar of Wassenaar plus Leidschendam-Voorburg. Om een antwoord op die vraag te kunnen geven, moet eerst worden onderzocht wat de belangrijke opgaven voor de gemeente zijn, wat komt er op ons af en wat vinden we belangrijk?

Voorschotenaren buiten spel

Maar wie bepaalt eigenlijk wat die belangrijke opgaven zijn? De Voorschotenaren niet in ieder geval, want de onderzoekers spreken alleen met ambtenaren en b & w. En daar wringt de schoen. Want de Vlaamse professor Paul Verhaeghe schrijft terecht dat gekozen uitgangspunten, onderzoeksvragen en criteria de uitkomst van elk onderzoek sturen. ‘De toegepaste onderzoeksmethoden kunnen objectief zijn, de uitgangspunten en gebruikte criteria zijn dat nooit’.

Dus, wie bepaalt er wat de belangrijkste opgaven voor Voorschoten zijn? Ziet de ‘inner circle’ van b & w en ambtenaren dezelfde opgaven als ondernemers, als burgers met een kleine beurs, als jongeren of als ouderen? Dat is maar de vraag. En wie bepaalt wat belangrijke en wat minder belangrijke opgaven zijn?

Inspraak, maar we doen er niets mee

Gelukkig was er in de commissie gelegenheid om vragen te stellen over de werkwijze. Dat was heel fijn. Maar wat heb je eraan als blijkt dat het niet de bedoeling is van b & w  dat vragen leiden tot verandering. Zelfs de bescheiden vraag van de oppositie dat de onderzoekers ook de  fractievoorzitters van de oppositie interviewen, werd afgewimpeld.

Kortom, je mag luisteren, je mag vragen stellen, maar er verandert niets. Voorschotenaren kunnen er volgens b & w  maar beter even niet bij betrokken worden, want dat beïnvloedt de objectiviteit..

Het kan anders

De PvdA vindt het wèl belangrijk dat het onderzoek wordt verbreed en zich niet alleen in het Gemeentehuis afspeelt. Natuurlijk is het onmogelijk om iedereen er bij te betrekken. Maar waarom zou je niet op een zaterdag drie (representatief samengestelde) groepen met elk 20 Voorschotenaren onder leiding van een onafhankelijk voorzitter kunnen laten praten over de vraag wat zij de belangrijke opgaven vinden voor ons dorp? Misschien zal het in eerste instantie alle kanten opgaan, maar daarna zal blijken dat er ook overeenkomsten zijn, waarbij de één de ene opgave belangrijker vindt dan de andere. Maar het zal een rijkdom aan informatie bieden en betrokkenheid plus draagvlak vergroten.

En waarom laat je vervolgens niet op een zaterdag diezelfde drie groepen bij elkaar komen om het concept onderzoeksrapport te bespreken waarbij slechts één vraag aan de orde is: biedt het rapport voldoende informatie om tot een goede discussie in Voorschoten te komen.

De angst van regenten

Maar bestuurders die willen beheersen vinden zoiets doodeng, zeggen dat het niet kan, dat het een puinhoop wordt of dat het onderzoek dan niet meer objectief is. De PvdA kijkt hier anders naar en ziet in het mobiliseren van betrokkenheid, creativiteit en denkkracht juist de mogelijkheid om onze ‘bestuurskracht’ te versterken.

Maar het college van b & w wil het niet en er is geen meerderheid in de gemeenteraad die zich hard maakt voor het betrekken van inwoners bij het onderzoek over de toekomst van ons dorp. Intriest!

Tijd voor verandering

Moderne bestuurders of ouderwetse regenten? Het is in elk geval hoogste tijd voor verandering want Voorschoten verdient beter dan dit VVD, CDA en ONS college.

 

Het bericht Bestuurders of …. ouderwetse regenten? verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.