Nieuws van politieke partijen in Voorschoten over PvdA inzichtelijk

21 documenten

Wij maken andere politieke keuzes!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Voorschoten 13-07-2020 15:52

Op 9 juli bespreekt de gemeenteraad de Kadernota 2021. Dat is een document van het college B&W waarin staat wat hij belangrijk vindt, waarvoor geld wordt vrij gemaakt en waarvoor niet. Belangrijke voorstellen van de oppositie zijn terzijde geschoven. “De coalitie van GroenLinks, D66 en VVD maakt andere politieke keuzes”, aldus Ad de Graaf (PvdA). “Jammer omdat het belangrijke onderwerpen zijn die veel burgers direct raken”.  

Na twee jaar komt B&W binnenkort met een milieubeleidsplan. Daarin komt te staan welke bijdrage we in Voorschoten kunnen leveren aan energietransitie en duurzaamheid, en hoe dat door de gemeente kan worden gestimuleerd. Op dit moment is hiervoor nauwelijks geld vrijgemaakt en daarom heeft de oppositie voorgesteld om 350.000 euro apart te zetten voor de uitvoering van het milieubeleidsplan. Het geld is beschikbaar vanwege een incidentele meevaller. Politiek is kiezen! En de coalitie van GroenLinks, D66 en VVD was tegen dit voorstel van de oppositie. Een gemiste kans.

De sociale gevolgen van Corona treffen laagbetaalden het hardst. In Voorschoten hebben ongeveer 120 huishoudens te maken met schuldhulpverlening. Ongeveer 500 huishoudens heeft de afgelopen 12 maanden enige of grote moeite om financieel rond te komen. Verwacht wordt dat dit aantal door Corona de komende tijd zal toenemen. Daarom stelde de PvdA voor om 30.000 euro (die niet meer nodig waren voor een andere bestemming) in te zetten voor schuldhulpverlening. Hard nodig zo vertellen vrijwilligers vanuit de schuldhulpverlening. Hoewel het geld beschikbaar, is het voorstel door de coalitie van GroenLinks, D66 en VVD afgewezen.

Er is ongerustheid over hoogspanningskabels die dicht bij huizen staan. Kunnen die niet ondergronds? Het college vindt dat te duur en wil geen haalbaarheidsonderzoek. Er is wel een ruime subsidieregeling van het Rijk, maar die geldt alleen voor masten die op een lijst van het ministerie van economische zaken staan. En in 2018 zijn niet alle masten op die lijst geplaatst.

Navraag van de Allantie Burgers Voorschoten bij het ministerie leert dat mogelijk ook andere masten aan die lijst kunnen worden toegevoegd. Het voorstel van de oppositie om nog eens met het ministerie te praten haalt het niet: B&W en coalitie van GroenLinks, D66 en VVD waren tegen. Argument: het is al een keer geprobeerd en het is te duur.

Gelukkig zei burgemeester Aptroot aan het eind van de vergadering dat als er nieuwe informatie is, daar natuurlijk naar gekeken zal worden. Daar klampen we ons daar maar aan vast. Want die nieuwe informatie is er!

Het bericht Wij maken andere politieke keuzes! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

PvdA: Wat gebeurt er met het Ambachts- en Baljuwhuis?

PvdA PvdA Voorschoten 09-03-2020 11:10

Op 5 maart meldt wethouder Cramwinckel in het Leidsch Dagblad dat de onderhandelingen over verkoop gaande zijn. De intentie is om eruit te komen, aldus de wethouder, maar dat is nog niet zeker. De eigenaar van Floris V neemt hier een voorschot op en plakt op de deur: “In verband met de voorbereidingen voor de renovatie van het Ambachts- en Baljuwhuis en de verbouwing van ons restaurant tot Boutique hotel Floris V, zijn wij voor onbepaalde tijd gesloten”. Een poging voldongen feiten te creëren, aldus de PvdA.

Toen de gemeenteraad in juli 2019 over het Ambachts-en Baljuwhuis sprak, was de vraag of de gemeente het Ambachts- en Baljuwhuis wel mag verkopen. Immers, toen de gemeente het Ambachtshuis kreeg was de afspraak dat de gemeente het zoveel als mogelijk zou inzetten ‘ten nutte der ingezetenen’, de publieke functie. Volgens experts mag de gemeente wel verkopen maar dan moeten over de invulling van die publieke functie met de nieuwe eigenaar wel serieuze afspraken worden gemaakt.

Ook in juli neemt de voltallige gemeenteraad een motie aan waarin staat dat het college eerst met de raad moet praten alvorens te besluiten over verkoop. En er mogen op dat moment  geen toezeggingen of afspraken zijn waar de gemeente niet meer onderuit kan. Want dan stelt het overleg tussen college en raad niets meer voor.

Vervolgens zegt de wethouder na de dorpsdialoog in het najaar dat het niet alleen om een verkoopproces gaat, want er zijn belangrijke waardes in het geding die we als gemeente moeten bewaken. Cramwinckel belooft dat het college eerst een duidelijke visie aan de raad presenteert waarin staat welke publieke functies Voorschoten waar kan onderbrengen, en dat in het verlengde daarvan wordt gekeken welke publieke functies in het Ambachts- en Baljuwhuis horen.

Maar nu zegt de wethouder in het Leidsch Dagblad dat er wordt onderhandeld over de verkoop en dat de intentie is om eruit te komen. Dit lijkt verdraaid veel op een onderhandelingsresultaat waar de raad moeilijk onderuit kan komen. Dat is dan strijdig met de motie en eerdere toezeggingen van de wethouder. En die visie over de publieke functies hebben we nog niet gezien!

Op 2 april staat het Ambachts- en Baljuwhuis op de agenda van de gemeenteraad. Ad de Graaf. “Ik ga ervan uit dat dan blijkt dat de wethouder zich  aan de afspraken houdt. Mocht dat niet het geval zijn, dan hebben we een serieus politiek probleem”.      

 

Het bericht PvdA: Wat gebeurt er met het Ambachts- en Baljuwhuis? verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

PvdA kritisch over begroting Voorschoten

PvdA PvdA Voorschoten 12-11-2019 13:03

Op 8 november is de begroting 2020 vastgesteld. In de gemeenteraad waren veel positieve verhalen over de begroting. De fractievoorzitter van de PvdA, Ad de Graaf,  deelt die niet. Bij belangrijke onderwerpen zoals (sociaal) wonen en energietransitie is weinig voortgang, terwijl de ambities hoog waren. Ook in financieel opzicht zijn wij kritisch. Klopt het wel dat de begroting structureel sluitend is als het eigen vermogen de komende jaren met 6 miljoen daalt en de schulden toenemen?

In Voorschoten worden weinig woningen gebouwd  en zeker niet voor jongeren of mensen met een smalle beurs, hoewel  het college 25% sociale woningbouw beloofde. Eerst zouden we voor 1 juli  horen hoe dit wordt gerealiseerd.  Daarna is 1 november genoemd. Nu wordt gesproken over december.

Sociale woningbouw komt er niet vanzelf. De PvdA wil een actiever beleid van het college dat  ontwikkelaars en corporaties uitdaagt te gaan bouwen. Waarom laat Starrenburg 3 zo lang op zich wachten?  En waar komen die 25% sociale huurwoningen?  In Roosenhorst en Beresteijn in ieder geval niet.

De energietransitie is een tweede  speerpunt van dit college.  In 2018 is ons een energieneutraal Voorschoten in 2030 beloofd.  Anderhalf jaar later tasten we nog in het duister hoe het college dit gaat doen.

De begroting 2020 heeft hiervoor geen extra middelen vrijgemaakt.  In antwoord op een vraag van de PvdA schrijft het college dat in de Kadernota 2021 zal staan hoeveel geld er is voor het uitvoeren  van het (nog onbekende)  Milieubeleidsplan. Dan is tweeëneenhalf jaar van deze collegeperiode verstreken.  En een energieneutraal Voorschoten nog ver weg.

Tenslotte de financiën. Het college schrijft dat de gemeente niet meer geld uitgeeft dan er binnenkomt:  “de begroting is structureel sluitend”. Maar dat kun je met een grote korrel zout nemen. Eerst wordt 2.7 miljoen uit de reserves gehaald om vervolgens 7 ton over te houden. Ook zijn sommige uitgaven niet in de begroting opgenomen.  Eén week na de begrotingsbehandeling  vraagt het college om 340.000 euro extra voor de invoering van de omgevingswet.

Over de langere termijn is de situatie minder florissant dan het lijkt. Het eigen vermogen van de gemeente daalt met 6 miljoen van 2019 tot 2023. De PvdA wil dat wordt onderzocht hoe je de  ontwikkeling kunt ombuigen waarbij je in een reeks van jaren  inteert op je vermogen en de schulden toenemen. Andere oppositiepartijen steunden dit voorstel .  Na een felle discussie stelde de burgemeester voor hierover binnenkort te gaan praten.

Anders dan de coalitie is de PvdA kritisch.  Bij belangrijke onderwerpen zoals  het (sociaal) wonen en de energietransitie zien we weinig voortgang. En de financiële situatie van Voorschoten wordt er  niet beter op.

De werkelijkheid is niet altijd zoals die wordt gepresenteerd.

Het bericht PvdA kritisch over begroting Voorschoten verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

SP wil meer zekerheid voor verenigingen

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Voorschoten 08-11-2019 12:29

Na het provinciaal toezicht van 2017 wordt Voorschoten weer financieel gezond. Maar het herstelplan heeft wel gevolgen voor de mensen en verenigingen in Voorschoten. De SP wil extra aandacht voor de gevolgen van de bezuinigingen.

Voor het eerst sinds de SP in de gemeenteraad van Voorschoten zit, heeft de partij voor de begroting gestemd. “Het is een hele prestatie hoe de gemeente uit de problemen gekomen is,” legt fractievoorzitter Erik Maassen uit. “En het overschot van 2019 wordt bestemd voor zaken die wij erg belangrijk vinden: extra woningbouw en een reserve voor de zorg. Om te laten zien dat we dat goede keuzes vinden, hebben we gebroken met onze traditie en voor de begroting gestemd.”

Toch had de SP wel kritiek. Door het financiële toezicht van 2017 heeft de gemeente hard moeten bezuinigen. Er is bijvoorbeeld hard gesneden in de subsidies voor verenigingen. “Nu de gemeente weer een sluitende begroting heeft, moet dat ook ten goede komen aan de samenleving,” zegt Maassen. “Het mag niet gebeuren dat verenigingen failliet gaan omdat de gemeente ineens geen geld meer geeft.” De SP stelde daarom met ondersteuning van CDA, PvdA, ONS en Voorschoten Lokaal voor om een klein deel van het begrotingsoverschot te plaatsen in een ‘fonds zachte landing’, dat verenigingen in het eerste jaar van het nieuwe subsidiebeleid kan helpen voortbestaan. Omdat de coalitiepartijen tegen dit voorstel stemden werd het echter niet aangenomen.

Eerlijke gemeentebelastingenDe SP pleitte samen met het CDA, PvdA en ONS ook voor een eerlijkere verdeling van de gemeentebelastingen. Nu zijn de belastingen voor inwoners erg hoog, terwijl ondernemers voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De gemeentebelastingen voor bedrijven zijn erg laag in vergelijking met de gemeentes in de omgeving. In Leiden zijn ze zelfs 2,5 keer zo hoog. “Wij willen geen ondernemers pesten,” legt Maassen uit, “maar we willen gewoon dat ze eerlijk meebetalen. Nu stuurt Voorschoten de rekening van het financiële herstel alleen naar de bewoners. Dat is niet eerlijk. Iedereen moet meebetalen.”

Het voorstel was onbespreekbaar voor de coalitiepartijen, die in het coalitieakkoord hebben afgesproken dat de gemeentebelasting voor ondernemers niet omhoog mag. Maassen wees erop dat coalitiepartijen GroenLinks en D66 voor de verkiezingen nog voor een eerlijke verdeling van de gemeentebelastingen waren. “Kennelijk heeft de VVD zijn coalitiepartners keihard in de tang.”

PvdA, CDA en ONS Voorschoten willen raadpleging over Ambachts- en Baljuwhuis

PvdA PvdA CDA Voorschoten 03-09-2019 11:17

Het college van b&w verraste veel Voorschotenaren met de aankondiging binnenkort een besluit te willen nemen over de verkoop van het zo gezichtsbepalende Ambachts- en Baljuwhuis in de historische Voorstraat.

Maar is het wel een verstandig besluit om dit karakteristieke pand met een grote historische waarde voor Voorschoten te verkopen? PvdA, CDA en ONS Voorschoten nemen het initiatief om partijen in de gemeenteraad voor te stellen een openbare raadpleging te organiseren waar organisaties, belanghebbenden en/of experts zich kunnen laten horen.

Er zijn inmiddels veel reacties op het plan van het college. Brieven zijn gestuurd aan de gemeenteraad, we lezen kritische artikelen in kranten en social media en er wordt op straat vaak over gesproken.

Terecht wijzen velen op de geschiedenis van het Ambachts- en Baljuwhuis en op de manier waarop de gemeente het pand in eigendom kreeg. Want toen de gemeente in 1912 het Ambachtshuis geschonken kreeg, was daar de langdurige voorwaarde aan verbonden dat het huis zoveel mogelijk een publieke functie krijgt. Het is bedoeld als huis voor de gemeenschap met de gemeente als beheerder. Daarmee is het dus ook een huis van  de gemeenschap….. van ons.

En omdat het om een huis voor en van de gemeenschap is, bepleiten PvdA, CDA en ONS Voorschoten nu een openbare raadpleging.  Een samenkomen van Voorschotenaren waar echt wordt “gehoord“. Een raadpleging waar relevante organisaties, belanghebbenden en/of experts hun visie en oordeel kunnen geven.

Daarbij staan drie kernvragen centraal.

Eerste vraag:  Wat is anno 2019 de betekenis van het begrip ‘publieke functie’ van het Ambachts- en Baljuwhuis? Op welke wijze geven we nu een betekenisvolle invulling aan dit waardevolle huis ten dienste van de Voorschotense gemeenschap?

Tweede vraag: Welke concrete  mogelijkheden zien Voorschotenaren om de publieke functie en uitstraling van het Ambachts- en Baljuwhuis te behouden, meer reliëf te geven en te versterken?  Hoe zou dat eruit zien? Wat zijn daarbij de mogelijke gebruikers, hoe zit het met de randvoorwaarden zoals financierbaarheid/beheer?

Derde vraag: Wat is uw mening over een eventuele verkoop van het Ambachts- en Baljuwhuis aan een private ondernemer?  Wat pleit er voor en wat pleit er tegen?  

PvdA, CDA en ONS Voorschoten nodigen alle partijen in de gemeenteraad uit om hier een raadsbreed initiatief van te maken.

Het bericht PvdA, CDA en ONS Voorschoten willen raadpleging over Ambachts- en Baljuwhuis verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Achter de schermen voor de zomer…’- deel 2

PvdA PvdA Voorschoten 20-07-2019 17:47

De gemeenteraad bespreekt voor de zomer nog een aantal belangrijke onderwerpen. Vorige week ging ik in op de ‘veranderende rol van de lokale overheid’. Deze week deel ik graag een observatie over financiën.

Vergroot inzicht in de jaarlijkse kosten voor een functie, zoals het zwembad.

Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de kadernota. Met de bespreking van deze nota geeft de raad het college richtlijnen voor het opstellen van de begroting voor volgend jaar. Het is positief dat het college dit moment naar voren heeft gehaald, zodat het bij de opstelling van de begroting de gevoelens van de raad mee kan nemen.

De raad besloot € 1 miljoen te reserveren om het zwembad de komende 10 jaar open te houden (€ 100.000 per jaar voor onderhoudskosten). Daar komt jaarlijks nog € 85.000 bij voor de exploitatie. Dit bedrag is niet genoeg, maar het zwembad kan daarnaast de ruim 9 ton inzetten, geld van de gemeente, dat eerder naar het zwembad is overgemaakt.

Het rapport ‘De waarde van zwemmen’, dat bureau Keizers & Visser in opdracht van het college heeft opgesteld, geeft een overzicht van de jaarlijkse gemeentelijke bijdragen aan het zwembad:

1) De bijdrage aan de exploitatie bedraagt zo’n € 200.000;

2) Het jaarlijks onderhoud vraagt gemiddeld zo’n € 200.000;

3) Tot 1 januari 2023 financiert de gemeente zo’n € 300.000, het afschrijvingsdeel voor in het verleden uitgevoerde investeringen. Vanaf 2023 dalen deze kosten, omdat de investeringen voor de bouw van het zwembad dan zijn afgeschreven.

Opgeteld kost zwemmen in Voorschoten nu dus zo’n € 700.000 per jaar. Na 2023 daalt dat bedrag naar ongeveer € 275.000. Omdat er nu geld uit de reserves wordt gehaald, lijken de jaarlijkse kosten mee te vallen: € 85.000. De rest zie je in de begroting niet meer. Maar feitelijk kost zwemmen dicht bij huis dus veel meer.

Een zwembad is meer dan een grote som geld die de gemeente bijdraagt. Veel kinderen hebben er leren zwemmen, en veel mensen trekken er hun baantjes. Het is fijn dat dat dichtbij huis kan. “Die maatschappelijke waarden zijn lastig in geld te vatten. Het is de gemeenteraad die nu bepaalt hoeveel gemeenschapsgeld een zwemvoorziening in de situatie van Voorschoten mag kosten, zo schrijven de adviseurs van Keizers & Vissers”. En die beslissing is voor het zwemmen positief uitgevallen.

Het is niet mijn bedoeling hier een politieke uitspraak te doen – ook mijn fractie wil het liefst de zwemfaciliteiten voor de komende periode behouden -, maar ik vind het belangrijk dat inwoners zich realiseren dat het openhouden van het zwembad jaarlijks veel geld kost. Ik schat in dat veel mensen zich daar niet bewust van zijn. Ik zou het goed vinden wanneer we als gemeente dit ook op deze wijze naar inwoners communiceren, zodat we het gesprek over waar we onze (zeer beperkte) middelen op in willen zetten, zo goed mogelijk voeren. Dit ook tegen de achtergrond van andere grote opgaven waar de gemeente voor staat zoals de ‘opvolging van het Cultureel Centrum’, woningbouw en de energietransitie. Ik wens u een fijne zomer!’

 

Het bericht Achter de schermen voor de zomer…’- deel 2 verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

‘Achter de schermen voor de zomer…’ – deel 1

PvdA PvdA Voorschoten 09-07-2019 09:48

De gemeenteraad besluit donderdag 11 en 18 juli over een aantal belangrijke zaken. Deze en volgende week deel ik graag een aantal observaties met u. Deze week:

 

Van een ‘bepalende’ overheid naar ‘samenwerkende’ overheid

De gemeente wil inwoners meer en vroegtijdig gaan betrekken bij belangrijke onderwerpen die Voorschotenaren aangaan. Het is in het belang van zowel college, raad en inwoners om meer samen op te gaan trekken, op zoek naar zo goed mogelijke en breed gedragen besluiten. In het belang van inwoners van Voorschoten!

Dat betekent dat de rol van de lokale overheid verandert: van een ‘bepalende’ overheid naar een ‘samenwerkende’ overheid.  Volgens de ‘bestuurskrachtmeting 2016’ wordt de actieve samenleving in onze gemeente nog onvoldoende benut. ‘Een duidelijke structuur, procesbeschrijving en coördinatie ontbreken, waardoor inwoners niet goed weten wat zij mogen verwachten’. Het is positief dat het college duidelijkheid wil scheppen over hoe participatie op een goede manier plaats kan vinden.

Het is niet voor het eerst dat de gemeenteraad ‘Burgerparticipatie’ bespreekt. Een raadsbrede werkgroep boog zich in 2016 over dit onderwerp, waarna de raad de nota ‘Burgers betrekken’ vaststelde. Raad en college hebben op dat moment onvoldoende aandacht besteed aan de uitvoering, en er zijn ook geen middelen vrijgemaakt, waardoor de vaststelling van de notitie onvoldoende tot die verandering heeft geleid, die we als werkgroep voor ogen hadden.

Dat is een gemiste kans. ‘Participatie’ vraagt een andere manier van werken van college, ambtenaren, én raad. Hun rollen veranderen. Die verandering vindt niet vanzelf plaats: het vraagt goede begeleiding en mogelijk scholing. Dat betekent ook dat er kosten aan verbonden zijn. Laten we in het vervolg als colleges en raden, de zaken in één keer goed doen. Dat scheelt inspanning, tijd én middelen. Geld dat we beter kunnen gebruiken voor goede uitvoering van plannen.

Ook nu weer geldt dat het ‘op een andere manier gaan werken’ valt of staat met de wil van het college én raad om in die andere geest te gaan werken. Het vraagt daarnaast van alle partijen aan tafel om constructief met elkaar te werken.

Het huidige college wil werk maken van ‘participatie’ (bijv. milieubeleidsplan), maar kan daar in de praktijk méér naar kan handelen. De processen ‘opvolging Cultureel Centrum’, het ‘toewerken naar een Brede Welzijnsorganisatie’, en het gesprek over ‘de toekomst van het Ambachts- & Baljuw-huis’ hadden dan denk ik niet zoveel insprekers naar het gemeentehuis gebracht. ‘The proof of the pudding is in the eating’!  MEshuis@voorschoten.nl

 

 

 

 

Het bericht ‘Achter de schermen voor de zomer…’ – deel 1 verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Tafelzilver wordt verkocht, spaarpotten leger, maar gemeente Voorschoten rekent zich rijk

PvdA PvdA Voorschoten 04-06-2019 08:17

“Gemeente Voorschoten presenteert jaarrekening 2018 met een overschot“, kopte een Voorschotense krant op 23 mei 2019. Volgens het college is minder uitgegeven  dan begroot waardoor er maar liefst 1.8 miljoen euro overblijft. Maar klopt dit positieve beeld wel?  Na zorgvuldige bestudering van de jaarrekening constateert de PvdA dat het college van B&W zich  rijk rekent. Het resultaat uit gewone bedrijfsvoering is niet 1.8 miljoen positief, maar bijna 8 ton negatief!

 

Bij een gezonde jaarrekening is er een evenwicht is tussen structurele inkomsten en structurele uitgaven. Anders gezegd, als je jaar in, jaar uit  1 miljoen inkomsten hebt en 1,5  miljoen uitgeeft, dan is je financiële huishouding niet  in evenwicht.  Voor een keertje (incidenteel) kan een gemeente dat probleem oplossen door bezittingen te verkopen (je verkoopt gemeentelijke grond) of je haalt geld uit je reserves . Maar als je dat te vaak doet, dan krijg je een probleem, want op een gegeven moment zijn je bezittingen op en de spaarpotten (reserves) leeg.

Hoe komt het college nu tot dat  positieve resultaat van 1.8 miljoen? In de eerste plaats heeft de gemeente 1.7 miljoen meer incidentele inkomsten dan incidentele uitgaven. Een voorbeeld is de verkoop van panden aan de van der Waalslaan, de Einsteinlaan en de Raadhuislaan. In de tweede plaats heeft de gemeente meer geld uit allerlei spaarpotjes (reserves) gehaald dan er in gestopt. De spaarpotjes zijn met bijna 1 miljoen geslonken.

Dat leidt tot de volgende som: het resultaat uit de gewone bedrijfsvoering is 8 ton negatief. Gelukkig is het totaal aan incidentele inkomsten en uitgaven 1.7 miljoen positief. Vervolgens haal je zo’n 9 ton meer uit je spaarpotten dan je er in stopt. En dan vertelt het college in de krant dat er in 2018 maar liefst 1.8 miljoen overblijft.  Jammer genoeg wordt er niet bij verteld dat tafelzilver verkocht is en spaarpotten leger zijn geworden. De gemeente vervalt in oude fouten en rekent zich ten onrechte rijk.

De volledige analyse van de PvdA is te lezen in onderstaande korte notitie met als titel “Jaarrekening Voorschoten nader bezien”

 

——————————————————————————————————————–

Jaarrekening Voorschoten nader bezien

 

Op 13 juni 2019 bespreekt de gemeenteraad de jaarrekening 2018 van de gemeente Voorschoten. Een jaarrekening moet voldoen aan de informatiebehoefte van de gemeenteraad. Een jaarrekening behoort ook transparant te zijn voor geïnteresseerde Voorschotenaren. Dat is niet eenvoudig en het kost best veel tijd om een goed beeld te krijgen van ‘Hoe Voorschoten er nu eigenlijk voor staat’. Als lezer ben je snel geneigd om vooral naar de eerste tabel van een jaarrekening te kijken. En dan kijk je naar tabel 1 op bladzijde 15 en je ziet een gerealiseerd resultaat van 1.895.000 euro. En dat resultaat ga je voor het grootste deel (1.661.000 euro) bestemmen en dan hou je toch nog 234.000 euro over.

Een mooi resultaat, maar klopt dat eigenlijk wel? Daar gaat deze korte notitie over, een nadere verklaring in vijf punten.

In een begroting behoren structurele inkomsten (baten) en structurele uitgaven (lasten) in evenwicht te zijn. Anders gezegd, als je jaar in, jaar uit 1 miljoen inkomsten hebt en 1,5 miljoen uitgeeft dan is je begroting niet in evenwicht. Voor een keertje (incidenteel) kun je dat probleem oplossen door bezittingen te verkopen, je verkoopt een schilderij of een huis. Maar als je dat te vaak doet, dan krijg je een probleem, want op een gegeven moment zijn je bezittingen op en dan kom je dus geld tekort. In een tabel (blz. 2) heeft de PvdA een onderscheid gemaakt tussen structurele baten en lasten en incidentele baten en lasten. Het saldo van de structurele baten en lasten laat een overschrijding van 780.000 euro zien. Dit negatieve resultaat wordt goed gemaakt doordat er meer incidentele inkomsten dan uitgaven zijn, zoals de verkoop van drie panden in Vlietwijk. En het totale saldo van baten en lasten wordt dan 920.000 euro positief. Maar het resultaat uit – zoals dat heet – de gewone (structurele) bedrijfsvoering is negatief.

 

Elke gemeente of elk bedrijf heeft reserves, geld dat opzij is gezet. Er is een concernreserve en er zijn bestemmingsreserves. Bij die laatste reserves gaat het om middelen die voor een specifiek doel opzij zijn gezet. Je zou het ‘spaarpotjes’ kunnen noemen. Als je dan weer kijkt naar tabel 1 op bladzijde 15 dan kun je lezen dat er meer (975.000 euro) wordt onttrokken dan wordt toegevoegd. Kortom, de spaarpotjes worden leger . En als je alles bij elkaar optelt en aftrekt dan lijkt er een mooi resultaat van 1.895.000 euro te zijn. Of toch niet?

 

Toch niet want deze cijfers zetten ons op het verkeerde been. Immers, niet elk jaar zijn de incidentele inkomsten groter dan de incidentele uitgaven. En als je ook nog eens elk jaar meer uit je reserves haalt dan je er in doet , dan krijg je op een gegeven moment een groot probleem.

 

 

 

 

Onderwerpen                                Begroting 2018 (=Najaarsnota)       Rekening 2018 (=jaarrekening

 

 

Baten                                                                                                  47.870                                   49.500

Lasten                                                                                                 49.613                                   50.280

Gerealiseerde saldo excl. incidentele baten en lasten               -1.743                                   -780

Incidentele baten                                                                               7.891                                     4.509

Incidentele lasten                                                                             -6.866                                   -2.809

 

Saldo incidentele baten en lasten                                                   1.025                                     1.700

 

Saldo baten en lasten                                                                            -717                                       920

 

Onttrekking reserves                                                                         2.479                                     1.948

Toevoeging reserves                                                                            -973                                       -973

 

Mutatie reserves                                                                                 1.506                                        975

 

Gerealiseerd resultaat voor bestemming                                          789                                      1.895

 

Bestemming resultaat

Budgetoverheveling (A+B)                                                                                                                    40

Toevoegingen en onttrekking aan

reserves/bestemming resultaat (C+D)                                                                                           1.621

 

Saldo na bestemming                                                                                                                            234

 

 

 

Maar hoe komt het dan dat de vrije reserve (concernreserve) met meer dan 3 miljoen stijgt? De verklaring is te vinden op bladzijde 161 van de jaarrekening. Op 31 december 2017 bedroeg de concernreserve 15.5 miljoen en nu bedraagt die 18.8 miljoen! De uitleg staat op dezelfde bladzijde 161. In het boekjaar 2018 daalde de concernreserve met €661.000. Gelukkig werd dit gecompenseerd door het resultaat over 2017 dat bijna 4 miljoen bedroeg. Anders gezegd, de stijging van de concernreserve heeft niets met het boekjaar 2018 te maken!

 

In een Voorschotense krant zegt wethouder Cramwinckel: “We zijn aan het opkrabbelen uit een financieel dal”. Ook lezen we dat de jaarrekening over 2018 een overschot laat zien omdat er minder is uitgegeven dan begroot waardoor er 1.8 miljoen over is. Volgens de PvdA is de werkelijkheid anders. Tafelzilver (gemeentelijk onroerend goed) wordt verkocht, spaarpotten worden leger. En daar kun je niet mee door blijven gaan!

Het bericht Tafelzilver wordt verkocht, spaarpotten leger, maar gemeente Voorschoten rekent zich rijk verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter!

PvdA PvdA VVD CDA Voorschoten 19-03-2019 16:25

Vanwege het nieuwe subsidiebeleid wordt gesproken over het bundelen van krachten en het gezamenlijk gebruiken van  accommodaties. Daarnaast zullen accommodaties duurzamer moeten worden. Gezocht wordt ook naar locaties voor woningbouw. Verschillende  uitdagingen die in samenhang moeten worden opgepakt. Daarom presenteren CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD vandaag een initiatiefvoorstel  voor een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid.                                              

Voorschoten wil “een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal de maatschappelijke functies faciliteren”. Dat staat in de begroting 2019 van de gemeente en wie is het hier niet mee eens? Tegelijkertijd is er veel discussie in ons dorp over wat er nu gaat gebeuren en hoe die ambities kunnen  worden waargemaakt. Lees bijvoorbeeld de recente berichten van de Cultuurfabriek.

Door de financiële perikelen van de laatste jaren moest er flink worden bezuinigd. Daardoor staat de gemeente voor een lastige opgave. CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD zeggen niet dat zij de uitdaging met de accommodaties eenvoudig zullen oplossen. Wel denken zij dat er veel winst is te behalen door meer samenhang tussen de verschillende opgaven aan te brengen.

Daarom komen CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD met het initiatiefvoorstel voor een samenhangend en duurzaam accommodatiebeleid. We willen beginnen met een inventarisatie. Welke informatie is er al? Welke extra informatie is nog nodig voor een samenhangende aanpak waarbij je niet alleen naar duurzaamheid kijkt, maar je je ook afvraagt of het vervangen van bijvoorbeeld drie gebouwen door één gebouw met meer en andere faciliteiten niet beter aansluit bij behoeftes en tegelijkertijd doelmatiger is? Kan daardoor ook een slim antwoord worden gegeven op de financiële uitdagingen? Ook willen we kijken naar de faciliteiten (de gebruiksmogelijkheden) van bestaande accommodaties en naar de mogelijkheden die een locatie kan bieden als antwoord op onze woonopgave.  Dit vormt dan de basis voor een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid dat eind van dit jaar klaar zou moeten zijn.

CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD beseffen dat dit een hele klus is waarbij je goed gebruik moet maken van de kennis en creativiteit die in ons dorp aanwezig is. Maar om te beginnen roepen zij met dit initiatiefvoorstel raad en college op de handen ineen te slaan om een goed plan te maken waar Voorschoten jaren mee vooruit kan.

Het initiatiefvoorstel is gepubliceerd op www.cdavoorschoten.nl  www.voorschoten.pvda.nl www.vvdvoorschoten.nl

 

Hieronder leest u de tekst van het gezamenlijk voorstel:

Initiatiefvoorstel Samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid

Indieners CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD

Gemeenteraad 4 april 2019

Voorgesteld besluit:

Context

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, de woonopgave en de beschikbaarheid van accommodaties met  functionaliteiten die zoveel als mogelijk aansluiten bij het rijke Voorschotense verenigingsleven behoeven een samenhangende benadering van het gemeentelijk accommodatiebeleid (i.h.b. het gemeentelijk vastgoed) met realistische oplossingsrichtingen die

passen binnen de beperkte financiële mogelijkheden waarover Voorschoten beschikt en de financiële taakstellingen die op de verschillende beleidsterreinen van toepassing zijn, ruimte bieden voor samenwerking en concentratie waardoor ruimtelijke mogelijkheden ontstaan voor woonlocaties, op voldoende draagvlak mogen rekenen bij betrokkenen, en invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstelling.

 

Besluit tot

Het opstellen van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid op basis van een inventarisatie van huidige gemeentelijke accommodaties die is toegespitst op

de gebruiksmogelijkheden van de accommodaties; de bezettingsgraad van de accommodaties oftewel welk deel van de week wordt daadwerkelijk gebruik gemaakt van de ruimten; de huidige exploitatielasten; de noodzakelijke investeringen en jaarlijkse exploitatielasten gegeven de duurzaamheidsopgave en andere noodzakelijk geachte investeringen; de mogelijkheden die de locatie eventueel biedt voor alternatieve bestemmingen zoals woningbouw.

Op basis van deze inventarisatie worden uitgangspunten voor een gemeentelijk accommodatiebeleid vastgesteld ten behoeve van een uitvoeringsplan dat eind 2019 beschikbaar is.

Fasering

Fase 1: Inventarisatie (oplevering 1 juli 2019)

Deze fase is gericht op samenhang en (aanvullende) inventarisatie.

Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project ‘Routekaart naar Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed? Hebben de gegevens bijvoorbeeld ook betrekking op de gebruikswaarde van accommodaties? Welke informatie is of komt beschikbaar vanuit het project geactualiseerde woonvisie en is dienstig voor de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk? Welke informatie is of komt beschikbaar uit de discussies over het subsidiebeleid? Welke aanvullende informatie is noodzakelijk?

Deze eerste fase levert een samenhangende inventarisatie op en een voorstel voor de vaststelling van de uitgangspunten voor de totstandkoming van een plan van aanpak voor fase 2.

Fase 2: Beleidsvorming (oplevering 1 december 2019)

Deze fase is gericht op de totstandkoming van een samenhangend gemeentelijk accommodatiebeleid en in het bijzonder een uitvoeringsplan. Dit plan moet een antwoord geven op de uitdagingen zoals hierboven onder ‘context’ geformuleerd

Financiën

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Inhoud Voorstel:

 Aanleiding/probleem-stelling

De gemeente staat voor belangrijke opgaven die een samenhangende aanpak behoeven. Voorschoten

heeft zich voorgenomen om alle gemeentelijke accommodaties m.i.v. 2025 duurzaam te maken; staat voor grote financiële en ruimtelijke uitdagingen voor wat betreft o.a. subsidiebeleid, het IHP en een geactualiseerde woonvisie; heeft de ambitie om het gebruik van gebouwen te optimaliseren door bijvoorbeeld logische functies bij elkaar te brengen.

Sommige voorbereidende projecten zijn inmiddels in uitvoering genomen, andere volgen binnen afzienbare termijn. Besluitvorming  moet nog plaatsvinden. Het aanbrengen van meer samenhang vergroot de kwaliteit van en het draagvlak voor besluitvorming.

Wettelijk en/of beleidskader

Zonder uitputtend te zijn worden de volgende relevante kaders genoemd:

Het Klimaatakkoord van Parijs – gasvrij in 2050; Op 5 september 2018 door College ondertekende convenant van Holland Rijnland m.b.t. aardgasvrije nieuwbouw en bestaande bouw; Verplichting van gemeentes om voor 2021 een lokaal energie-transitieplan klaar te hebben; De raad ingestemd heeft met het opstellen van een energie scan van alle (levensvatbare) gemeentelijke accommodaties; Coalitieakkoord 2018 – 2022 Programmabegroting 2019 – 2022

Gedachtengang

Verwezen wordt naar de tekst bij het kopje ‘besluit’ en de tekst hierboven bij ‘aanleiding/gedachtegang’. In dit initiatiefvoorstel wordt voorts aangesloten bij de doelstellingen over het onderhoud van kapitaalgoederen zoals geformuleerd op bladzijde 136 van de programmabegroting 2019 – 2022. Uitgangspunt is dat “voor het goed functioneren van de samenleving het noodzakelijk is dat de gemeente haar eigendommen in goede staat onderhoudt. In samenwerking met betrokken partijen streven wij naar een aantrekkelijke en groene woonomgeving en gemeentelijke gebouwen die optimaal  de maatschappelijke functies faciliteren”.  Hieruit volgen in de begroting drie doelstellingen t.w. basis op orde, integrale aanpak en verduurzaming beheer.

 In dit initiatiefvoorstel komen kernbegrippen zoals samenhang, samenwerking met betrokken partijen, optimaal faciliteren van maatschappelijke functies, integrale aanpak en verduurzaming nadrukkelijk en herkenbaar terug. Een aanpak die meer samenhang aanbrengt tussen gemeentelijk accommodatiebeleid, duurzaamheidsbeleid, subsidiebeleid en de woonopgave zal kwaliteit en doelmatigheid van de uiteindelijke voorstellen vergroten.

Overwegingen die leiden tot voorgestelde besluit

Zie boven

Relatie met:

Planning

Routekaart verduurzaming gemeentelijke accommodaties; Actualisering woonvisie; Subsidiebeleid 2019 en verder; Beëindiging subsidie cultureel centrum; Verplicht Energie-transitieplan voor 2021 Zie verder: tekst besluit

Financiën/Financiële dekking

De netto kosten van dit project worden geraamd op € 40.000. Dekking geschiedt vanuit de bestemde reserve duurzaamheid

(Onder netto-kosten worden de extra kosten verstaan boven de kosten die samenhangen met lopende projecten).

Communicatie

Twee vormen van communicatie worden onderscheiden. Allereerst de reguliere publiekscommunicatie via bestaande structuren en overleggen waarin reeds is voorzien bij de uitvoering van de afzonderlijke (deel-)projecten zoals de totstandkoming van een nieuw subsidiebeleid of de vormgeving van een nieuwe geactualiseerde woonvisie.

In de tweede plaats zal bij de uitvoering van fase 1 (zie tekst besluit onder inventarisatie) worden bezien welke aanvullende communicatie met relevante betrokkenen wenselijk en/of noodzakelijk is.

Coalitieprogramma

2018-2022

Naast de verwijzing hierboven naar bladzijde 136 van de programmabegroting 2019- 2022 bevat de tekst van het huidige coalitieakkoord voornemens die expliciete raakvlakken hebben met dit initiatiefvoorstel. Gesproken wordt over creatieve oplossingen, het zoeken van alternatieve kostendragers, het combineren van functies en het beter benutten en gebruik maken van ideeën en expertise vanuit de Voorschotense samenleving.

Dit initiatiefvoorstel geeft hier mede invulling aan door het benadrukken van de totstandkoming van een samenhangend en duurzaam gemeentelijk accommodatiebeleid vanuit de brede invalshoek van verschillende beleidsdomeinen, zoals aangeduid bij de beschrijving van de context van het besluit.

 

 

 

 

 

Het bericht CDA, ONS Voorschoten, PvdA en VVD: Gemeentelijk accommodatiebeleid kan beter! verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Historische Voorstraat of Horecaboulevard aan de Vliet?

PvdA PvdA Voorschoten 01-02-2019 10:18

Blijft de Voorstraat de mooiste straat van Voorschoten waarvan het historische karakter wordt beschermd? Of wordt het primair een horecastraat waarbij de horeca elk jaar meer terrein wint? In een brief aan de gemeenteraad schrijven bewoners  van de Voorstraat dat het belangrijk is het evenwicht tussen wonen, horeca en recreëren te herstellen.  Op voorstel van de PvdA heeft de raad op 31 januari besloten hier binnenkort een debat over te voeren. Een te verschijnen advies van de Taskforce Centrum wordt daarbij betrokken.

Voorschoten wil een bruisend en groen dorp zijn. Het dorpscentrum speelt daarbij een belangrijke rol. Winkelen, uitgaan en wonen moeten daarbij hand in hand gaan. Maar het geeft ook spanningen en dat blijkt uit de brief – met veel foto’s – die de gemeenteraad heeft ontvangen. In de brief schrijven bewoners niet alleen over de overlast van (steeds meer) evenementen, maar ook over de gebrekkige controle op naleving van regels. En ze zijn bang dat door steeds meer horeca het beschermde, historische karakter van de Voorstraat wordt aangetast.

In de brief schrijven de bewoners dat ze absoluut niet tegen de horecagelegenheden in de Voorstraat zijn. Ook worden voorstellen gedaan om de balans tussen wonen, horeca en recreëren te herstellen. Dit biedt de mogelijkheid tot goed overleg met alle betrokkenen om tot oplossingen te komen waar iedereen mee uit de voeten kan.

De PvdA begrijpt de bezorgdheid van bewoners. Een Bruisend Voorschoten klinkt aantrekkelijk en dynamisch. Maar als het in de Voorstraat zo gaat bruisen dat deze gaat lijken  op een horecaboulevard, dan verliezen we niet alleen het historische karakter van de Voorstraat maar ook de ziel van ons dorp.

Daarom is het verstandig dat de gemeenteraad heeft besloten om te bespreken hoe we met alle betrokkenen  ervoor kunnen zorgen dat de Voorstraat de mooiste straat van Voorschoten blijft. Regie vanuit de gemeente is daarbij noodzakelijk.

 

 

Het bericht Historische Voorstraat of Horecaboulevard aan de Vliet? verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.