Nieuws van politieke partijen in Zaltbommel over CDA inzichtelijk

10 documenten

Dank

CDA CDA Zaltbommel 04-03-2022 20:19

De verkiezingen zijn bijna en daarom willen wij als fractie even terugblikken. De fractie bestond uit Diana Groeneveld-Rooijensals burgerlid, Nadine Kosterals raadslid en Hein de Kortals fractievoorzitter en raadslid. Wij hebben jou en u met plezier vertegenwoordigd in de gemeenteraad. Wij hebben ons ingezet voor alle inwoners in onze gemeente Zaltbommel. Deze keer als partij in de oppositie. Altijd kritisch, scherp waar nodig, samenwerking gezocht waar nodig en altijd geprobeerd dit te doen met een positieve benadering. Soms met resultaat, soms ook niet. Dat is ook politiek. Bij een aantal dossiers hadden we onze bedenkingen. Daarom hebben we bijvoorbeeld tegen het parkeerbeleid gestemd. We haalden ook onze eigen successen met onder andere beleid voor kleine windmolens, anti-discriminatie, toegankelijke stoepen, steun voor vrijwilligers zoals een jeugdlintje, meer parkeerplekken bij het station en een toekomstplan voor de Sint Maartenskerk. 14 tot en met 16 maart mag u weer naar de stembus. Wij roepen u en jou op om dit ook te doen! Hopelijk komen we dan als partij terug in de raad. Jij of u mag van ons verwachten dat we vier jaar betrokken, met een luisterend oor, vastberaden en met de blik op de toekomst ons voor u of jou in zullen zetten. Wij maken samen een vuist voor de toekomst! Morgen zullen we in Brakel en Zaltbommel rondlopen. Spreek ons gerust aan! En als laatste dank voor uw vertrouwen in ons de afgelopen jaren!

CDA Zaltbommel in gesprek over MFA Brakel

CDA CDA Zaltbommel 27-05-2021 11:21

De realisatie van een nieuwbouwlocatie voor de scholen en voetbal in Brakel en Zuilichem wordt door de gemeente op de lange baan geschoven. CDA Zaltbommel wil horen hoe dit wordt beleefd door de inwoners van Brakel. Al jaren staat de nieuwbouw op de agenda. Betrokken inwoners hebben samen met de voetbal en scholen een plan gemaakt. De gemeente is het ondanks meerdere toezeggingen nog steeds niet gelukt om dit goed op te pakken en te zorgen voor een snelle realisatie. Een noodzakelijke investering in de verouderde gebouwen is daarom nodig. De realisatie van een MFA wordt gekoppeld aan toekomstige woningbouw. CDA Zaltbommel is de komende twee zaterdagen (29 mei en 5 juni) in Brakel om hierover met de Brakelse inwoners te spreken. We maken een rondje door het dorp, bezoeken de locaties en staan bij de PLUS. Reacties over wat u er van vindt kunt u ook doorgeven kan ook per email of telefoon aan de fractie viafractie@cdazaltbommel.nlen/of 06-81474594

Motie antidiscriminatiebeleid

CDA CDA D66 VVD PvdA Zaltbommel 03-06-2020 10:21

Jongstleden 28 mei 2020 diende Nadine Koster de motie antidiscriminatiebeleid in. Het CDA tolereert geen geweld en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, geslacht of op welke grond dan ook. Iedereen hoort gelijkwaardig te zijn. Gemeenten hebben een regierol in de aanpak van de bestrijding en preventie van discriminatie. Het alleen bieden van toegang tot een antidiscriminatievoorziening is niet voldoende om zorg te dragen voor een leefbare samenleving voor alle inwoners. De gemeente dient meer te doen dan dat. Meerdere partijen (PvdA-GL, SP, VVD, D66 en ZVV) waren het hiermee eens en hebben mee ondertekend. De motie is uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen (CDA, PvdA-GL, SP, VVD, D66, ZVV, CU en Groep Melse). Dit betekent dat we als gemeente met de handreiking antidiscriminatiebeleid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaan bekijken wat Zaltbommel nodig heeft. Op basis van die evaluatie worden er verdere stappen gezet. Wat die gaan zijn, wordt aan het college en de ambtenaren gelaten. We kijken uit naar de uitvoering van de motie! Voor de geïnteresseerde lezer volgt hierna de motie. De raad van de gemeente Zaltbommel in vergadering bijeen op 28 mei 2020. Constaterende dat: Gemeenten een regierol hebben in de aanpak van de bestrijding en preventie van discriminatie;Gemeente Zaltbommel alleen een verordening heeft over de inrichting van de ADV;In onze gemeente vorig jaar 14 keer een klacht is ingediend bij onze antidiscriminatievoorziening (ADV) Vizier. [1] Overwegende dat: Slechts één op de acht discriminatie-ervaringen wordt gemeld;[2]Het alleen bieden van toegang tot een ADV niet voldoende is om zorg te dragen voor een leefbare samenleving;Voorlichting geven en het verstrekken van informatiemateriaal één van de taken is van ADV Vizier namens de gemeente;Door andere gemeenten meer gebruik wordt gemaakt van de voorlichtingsactiviteiten enpreventiemogelijkheden; Verzoekt het college om: Lokaal antidiscriminatiebeleid te ontwikkelen met als doel discriminatie in de samenleving te voorkomen, een leefbare samenleving voor alle burgers te bevorderen, discriminatie bespreekbaar te maken in alle geledingen van de samenleving, zodat discriminatie wordt herkend en wordt tegengaan;Bij de uitvoeringsparagraaf speciale aandacht te besteden aan het vergroten van het gebruik van het preventief gerichte voorlichtingsaanbod;Dit op te stellen met behulp van de handreiking antidiscriminatiebeleid voor gemeenten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties[3]; En gaat over tot de orde van de dag. [1] https://vizieroost.nl/wp-content/uploads/2020/04/Monitor-en-WGA-2019-Oost-Nederland-DIGITAAL.pdf [2] Rapportage discriminatie 2018 Gemeente Zaltbommel. https://zaltbommel.raadsinformatie.nl/document/7581900/1/Aanvullende_informatie_Rapportage_discriminatie_2018_Gemeente_Zaltbommel [3] https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Handreiking-antidiscriminatie-gemeenten%20%5BMOV-13953983-1.2%5D.pdf

'Niet wij of zij, maar zij aan zij', Algemene Beschouwing CDA Zaltbommel

CDA CDA Zaltbommel 12-11-2019 15:10

Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad van Zaltbommel de programmabegroting voor het jaar 2020. We hebben hierbij een amendement ingediend om op het gebied van opwek van duurzame energie het Klimaatakkoord te volgen en niet de Gelderse wens van 55%. Met de gedachte dat we hier in de toekomst uiteraard voor moeten gaan, maar eerst de 49% moeten zien te behalen. Naar aanleiding van het debat en de woorden van de wethouder hebben we besloten om dit amendement toch in te trekken. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor het worden van een inclusieve gemeente. We zijn blij dat de wethouder hier uitwerking aan gaat geven samen met ons allemaal. Iedereen moet naar eigen kracht mee kunnen doen. We kijken uit naar het vervolg hiervan. Dan nu de tekst van onze algemene beschouwing op de programmabegroting voorgedragen door Hein de Kort, onze fractievoorzitter. Niet wij of zij, maar zij aan zij Voorzitter, Normaal gesproken geef ik mijn algemene beschouwing geen titel, maar vanochtend kregen alle CDA-leden een mailtje van het partijbureau met de titel ‘Startstuk niet wij of zij, maar zij aan zij’. Een nieuwe visie richting 2030. Dit sluit heel mooi aan bij onze visie en vandaar dat ik hem als titel kies voor onze algemene beschouwing. Niet wij of zij, maar zij aan zij. Een visie naar 2030 voorbij aan polarisatie en voorbij aan neoliberalisme. De afgelopen periode is er een soort werkgroep met een brede vertegenwoordiging van deze raad bezig geweest met het onderwerp ‘inclusieve samenleving’. Mijn fractiegenoot mevr. Koster heeft zich hier, samen met anderen, hard voor ingezet. In aanloop naar deze algemene beschouwing vroeg zij of ik daar wat over wilde opnemen. En dan ook nog eens namens die hele werkgroep. Nou vooruit, maar wel op eigen risico! (knipoog) Mijn eerste reactie was: ‘Mag ik dan namens al die partijen over homo’s en lesbiennes gaan praten tijdens mijn inbreng?’ Om eerlijk te zijn met enig enthousiasme, en tegelijkertijd met een serieuze ondertoon. Ik ben me er natuurlijk van bewust dat, dat gevoelig kan liggen, ook in onze eigen achterban. ‘Nee’ zei mevr. Koster heel resoluut ‘dat is nou precies niet wat de bedoeling is. Een inclusieve samenleving gaat veel verder. Het gaat erom dat het niet uitmaakt wat je leeftijd, religie, seksuele voorkeur, culturele achtergrond, gender, inkomen, politieke voorkeur of visie op de samenlevingen, talenten of beperkingen zijn.’ Zo werd mij verteld. Mijn reactie: ‘Het gaat dus over iedereen?’ ‘Ja, het gaat over iedereen! Dat iedereen mee kan doen in onze samenleving op een gelijkwaardige manier.’ Zo simpel is het dus eigenlijk. Dat iedereen gelijkwaardig mee kan doen in onze samenleving. Eigenlijk normaal, vind ik. Dan komen er ook vragen en situaties naar voren, waarin dat best lastig kan zijn. Bijvoorbeeld; ‘Kan iemand met meerdere beperkingen op een gelijkwaardige manier deelnemen aan het arbeidsproces?’ Of ‘Is een culturele scheiding in de ouderenzorg te vermijden?’ en ‘Kunnen mensen met psychiatrische problematiek wonen en leven midden in de samenleving?’ Wij denken van wel en dat je daar aan kunt werken om dat ook echt mogelijk te maken. Als gemeente hebben we daar een belangrijke rol in. We doen al veel, maar het kan en moet nog beter. Voorzitter, afgelopen maanden zijn er met alle partijen hier gesprekken over gevoerd. Ook twee wethouders zijn hierbij betrokken. Er gebeurt al veel binnen de gemeente, maar er is geen onderliggend beleid of agenda met een plan van aanpak. Wij willen dat alle inwoners welkom zijn, mee kunnen doen naar hun vermogen en dat ze erbij horen. Daarnaast willen we dat algemene, openbare voorzieningen toegankelijk worden voor iedereen. Als dat het ambitieniveau is, dan lijkt het ons goed om daar een beleid of programma aanpak voor te schrijven. De adviesraad Sociaal Domein heeft al een begin hiervoor gemaakt met het advies Lokale Inclusie Agenda en het college heeft hierop positief gereageerd. Wij willen u dan ook namens de gehele raad vragen om dit breder op te gaan pakken, dan alleen voor mensen met een handicap dit uit te gaan werken. Wij vragen het college dan ook of zij bereid zijn om lokaal inclusief beleid te gaan maken? Of u samen met onze burgers en professionals een lokale inclusieve agenda op wil zetten en zo de inclusieve samenleving verder vorm wil gaan geven? Zo ja, op welke termijn wilt u dit gaan doen? Voorzitter, een inclusieve samenleving is een duurzame samenleving. En in het woord duurzaamheid zit mijn bruggetje naar het volgende onderwerp. De energietransitie. Een grote opgave! We lopen in Nederland enorm achter bij de opwek van hernieuwbare energie. De gemeente Zaltbommel is daarin geen uitzondering. Gelukkig gaan we nu aan de slag. CDA Zaltbommel is bereid om verantwoordelijkheid te nemen. Ook als het moeilijk gaat worden. In het klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid CO2 reductie in 2030. Deze CO2 reductie wordt op verschillende manieren gerealiseerd. Zo loopt een gedeelte via besparing en isolatie, een gedeelte via de opslag van CO2 en een deel via de opwek van hernieuwbare energie. Al die maatregelen moeten uiteindelijk leiden tot de afgesproken CO2 reductie van 49% in 2030. Goed, wat betekent dat voor onze gemeente op het gebied van de opwek van hernieuwbare energie? De opwek is vertaald in een hoeveelheid stroom, die in de regio’s in Nederland opgewekt zou moeten worden. Hiervoor worden nu in alle regio’s plannen opgesteld; de Regionale Energie Strategieën, de RES. Zo ook in onze regio Rivierenland. Dit betekent simpelweg dat we komend jaar met elkaar gebieden aan moeten gaan wijzen waar we windmolens neer kunnen gaan zetten in onze gemeente. Dit zijn er best wel veel. Zonnevelden willen we niet, dus dat betekent meer windmolens. Vanuit de opgave in het klimaatakkoord gaat het dan al snel over zo’n 10-15 windturbines in onze gemeente. In Gelderland hebben we het Gelders Energieakkoord. Met een ambitie van 55% CO2-reductie in 2030. Zaltbommel heeft zich daar bij aangesloten op ons initiatief. We hebben in Zaltbommel dus een ambitie van 55% in 2030. En daar gaan we echt voor wat ons betreft! Wij denken dat er veel kansen liggen voor het invullen van die extra ambitie in onze gemeente. Laten we die kansen proberen te pakken! Die extra ambitie moeten we alleen niet gaan vertalen in extra windmolens. Die sturing lijkt er vanuit de regio nu wel op te zitten. Dat willen wij niet. Het gaat dan om aantallen windmolens, enkele tientallen, die niet passen in onze gemeente. Terwijl we deze extra ambitie ook op andere manieren kunnen halen. Voor de opwek van hernieuwbare energie zou het volgens ons beter zijn om het klimaatakkoord te volgen. Wij vinden het belangrijk om dit uitgangspunt helder vast te leggen en hebben daarom het volgende amendement voor de programmabegroting. (voorlezen amendement) Voorzitter, Dan past het hier ook om nog even wat meer in te gaan op de voorliggende programmabegroting. Even kort wat algemene woorden en daarna een aantal punten wat specifieker, omdat we daar nog even extra de aandacht op willen vestigen. We hebben bij de beoordeling van de programmabegroting vooral gekeken hoe het college de inbreng bij de perspectiefnota heeft verwerkt. Verwacht van ons dan nu ook geen moties met allerlei onderzoeken. De richting voor de begroting hebben wij wat ons betreft aangegeven bij de perspectiefnota. Het college heeft deze richting ook keurig verwerkt. De financiën zijn op orde en we hebben een gezond financieel perspectief. Den Haag zal wel met extra geld over de brug moeten komen voor de tekorten in het Sociaal Domein om te voorkomen dat we structureel daarin bij moeten gaan leggen. We gebruiken onze spaarpot liever voor andere zaken. We zijn blij met de manier waarop onze motie ‘toegankelijk stoepen’ opgenomen is in de begroting. We zien uit naar de verdere uitwerking ervan. Goed om te zien dat één van onze verkiezingsspeerpunten ‘Inwoners krijgen de zorg en ondersteuning die nodig is’ nagenoeg letterlijk opgenomen staat in de programmabegroting als uitgangspunt voor het Sociaal Domein. Vervolgens staan er in de programmabegroting meerdere ingrepen in de verkeersstructuur op de planning ten behoeve van de veiligheid. Onder andere verkeersremmende maatregelen. Wij willen hierbij aandacht vragen voor wegversmallingen, zoals bijvoorbeeld in de Delwijnsestraat te Delwijnen en de Steenweg te Bruchem. Het remt misschien het verkeer, maar evengoed ontstaan onveilige situaties. Het is hier niet duidelijk wie er voorrang heeft en men geeft vaak gas om de eerste te zijn. Wij willen hier aandacht voor vragen om daar kritisch naar te kijken en bijvoorbeeld met borden aan te geven wie er voorrang heeft. Voorzitter ik sluit af met een dringende oproep over een concreet probleem. Dat betreft het parkeren bij het station. Uit antwoorden op onze technische vragen blijkt dat de realisatie van extra parkeerplaatsen vertraagd is. Wij willen echt aandacht vragen voor een snelle uitvoering, desnoods moet er dan toch eerst gekeken worden naar een tijdelijke oplossing! Dankuwel.

CDA-er en voormalig burgemeester van vroegere gemeente Kerkwijk Henk de Kort overleden

CDA CDA Zaltbommel 17-08-2018 12:48

Met diep respect voor wat Henk de Kort voor velen van ons heeft betekend, bereikte ons het bericht van zijn overlijden op woensdag 15 augustus jongstleden. Henk de Kort is 84 jaar geworden. Henk de Kort groeide op in een boerengezin in Bruchem en werd later zelf ook veehouder. Hij was al vroeg actief in de lokale politiek.Daarnaast had hij diversebestuursfuncties. Eén was die van de B.O.G. afdelingBommelerwaard (Bond van Oud-leerlingen van hetland- en tuinbouwonderwijs in Gelderland). Ook was hij onder meervoorzitter van de Commissie Veeteelt in De Bommelerwaard, voorzitter van het Streekarchief Bommelerwaard en voorzitter van de Rabobank. Politiek In 1970 kwam De Kort voor de ARP in de gemeenteraad van Kerkwijk. Vier jaarlater werd hij wethouder en loco-burgemeester, van 1974 tot 1988. Hij zou in eerste instantie waarnemend burgemeester van Kerkwijk worden, voor 15 maanden, om de tijd tot de gemeentelijke herindeling te overbruggen. Deherindeling ging vooralsnog niet door en in december 1988 werd hij alsnog de vaste burgemeester en bleef dat tot 1 januari 1999. Toen, en nu nog, was het gebruikelijk dat de voorzitter van de stuurgroep ter voorbereiding van een herindeling een extern persoon was. In de voorbereiding naar de herindeling van Brakel, Zaltbommel en Kerkwijk vervulde De Kort deze rol als voorzitter. Hij genoot het vertrouwen van alle betrokken partijen en leidde de vergaderingen met veel wijsheid. Hij heeft hiermee een bijdrage geleverd aan een goede start van de huidige gemeente Zaltbommel. Na de herindeling is zijn functie komen te vervallen. Later heeft hij nogmaals de rol van voorzitter vervuld bij de herindeling van de gemeenten Holten en Rijssen. In 2001 werd hij uitgeroepen tot ereburger van de gemeente Zaltbommel en heeft de onderscheiding Ridder in de orde van Oranje Nassau mogen ontvangen. Woorden als rust, evenwicht en wijsheid worden genoemd als er over Henk de Kort wordt gesproken. Henk de Kort blijft herinnerd als een uniek, geliefd plaatselijk voorbeeld voor ons politiek functioneren in de Bommelerwaard en de christen democratie in het bijzonder. Maar ook in de rol als vader, opa, buurman, kerkgenoot, dorpsgenoot, collega-boer en vriend zal hij gemist en herinnerd worden. (tekst deels overgenomen vanuit BD 16-8-2018)

CDA-er en voormalig burgemeester van vroegere gemeente Kerkwijk Henk de Kort overleden

CDA CDA Zaltbommel 17-08-2018 12:48

Met diep respect voor wat Henk de Kort voor velen van ons heeft betekend, bereikte ons het bericht van zijn overlijden op woensdag 15 augustus jongstleden. Henk de Kort is 84 jaar geworden. Henk de Kort groeide op in een boerengezin in Bruchem en werd later zelf ook veehouder. Hij was al vroeg actief in de lokale politiek.Daarnaast had hij diversebestuursfuncties. Eén was die van de B.O.G. afdelingBommelerwaard (Bond van Oud-leerlingen van hetland- en tuinbouwonderwijs in Gelderland). Ook was hij onder meervoorzitter van de Commissie Veeteelt in De Bommelerwaard, voorzitter van het Streekarchief Bommelerwaard en voorzitter van de Rabobank. Politiek In 1970 kwam De Kort voor de ARP in de gemeenteraad van Kerkwijk. Vier jaarlater werd hij wethouder en loco-burgemeester, van 1974 tot 1988. Hij zou in eerste instantie waarnemend burgemeester van Kerkwijk worden, voor 15 maanden, om de tijd tot de gemeentelijke herindeling te overbruggen. Deherindeling ging vooralsnog niet door en in december 1988 werd hij alsnog de vaste burgemeester en bleef dat tot 1 januari 1999. Toen, en nu nog, was het gebruikelijk dat de voorzitter van de stuurgroep ter voorbereiding van een herindeling een extern persoon was. In de voorbereiding naar de herindeling van Brakel, Zaltbommel en Kerkwijk vervulde De Kort deze rol als voorzitter. Hij genoot het vertrouwen van alle betrokken partijen en leidde de vergaderingen met veel wijsheid. Hij heeft hiermee een bijdrage geleverd aan een goede start van de huidige gemeente Zaltbommel. Na de herindeling is zijn functie komen te vervallen. Later heeft hij nogmaals de rol van voorzitter vervuld bij de herindeling van de gemeenten Holten en Rijssen. In 2001 werd hij uitgeroepen tot ereburger van de gemeente Zaltbommel en heeft de onderscheiding Ridder in de orde van Oranje Nassau mogen ontvangen. Woorden als rust, evenwicht en wijsheid worden genoemd als er over Henk de Kort wordt gesproken. Henk de Kort blijft herinnerd als een uniek, geliefd plaatselijk voorbeeld voor ons politiek functioneren in de Bommelerwaard en de christen democratie in het bijzonder. Maar ook in de rol als vader, opa, buurman, kerkgenoot, dorpsgenoot, collega-boer en vriend zal hij gemist en herinnerd worden. (tekst deels overgenomen vanuit BD 16-8-2018)

Zaltbommel ondertekent Gelders Energieakkoord

CDA CDA Zaltbommel 25-01-2018 20:33

Middels een motie van CDA Zaltbommel stemde de gemeenteraad unaniem in met het ondertekenen van het Gelders Energieakkoord door de gemeente Zaltbommel. Dat is goed nieuws voor ieder die onze gemeente duurzamer wil maken. Zaltbommel was één van de weinige gemeenten in Gelderland die het Gelders Energieakkoord nog niet had ondertekend. Deelname aan het Gelders Energieakkoord, helpt onze gemeente met het delen met en krijgen van ervaring en kennis van andere gemeenten en organisaties. Gemeenten en organisatie net als Zaltbommel een bijdrage proberen te leveren aan het complexe vraagstuk van de energietransitie. Door hierin samen op te trekken, kunnen we betere stappen maken om te komen tot een energieneutraal Gelderland in 2050. Zie onder voor onze motie.

Zaltbommel ondertekent Gelders Energieakkoord

CDA CDA Zaltbommel 25-01-2018 20:33

Middels een motie van CDA Zaltbommel stemde de gemeenteraad unaniem in met het ondertekenen van het Gelders Energieakkoord door de gemeente Zaltbommel. Dat is goed nieuws voor ieder die onze gemeente duurzamer wil maken. Zaltbommel was één van de weinige gemeenten in Gelderland die het Gelders Energieakkoord nog niet had ondertekend. Deelname aan het Gelders Energieakkoord, helpt onze gemeente met het delen met en krijgen van ervaring en kennis van andere gemeenten en organisaties. Gemeenten en organisatie net als Zaltbommel een bijdrage proberen te leveren aan het complexe vraagstuk van de energietransitie. Door hierin samen op te trekken, kunnen we betere stappen maken om te komen tot een energieneutraal Gelderland in 2050. Zie onder voor onze motie.

Parkeertelling verschaft informatie om te komen tot maatregelen parkeren binnenstad

CDA CDA Zaltbommel 09-11-2017 10:45

CDA Zaltbommel vind al jaren dat we als gemeente alles moeten doen wat redelijkerwijs mogelijk is om onze binnenstad toekomstbestendig te maken en houden. Per motie hadden we in februari van dit jaar dan ook al raadsbreed uitgesproken dat er uiterlijk in 2019 alsnog een nieuwe visie binnenstad moest voorliggen. Tegelijkertijd blijft het parkeren in onze binnenstad een hot-issue. Tijdens een recente carrousel sprak een van onze wethouders nog over “de enorme parkeerdruk aan de zuidkant van onze binnenstad”. Er zijn steeds veel meningen over het parkeren in onze binnenstad, maar nauwelijks feiten. Vragen als: moeten we onze parkeergelegenheid op de piek inrichten, of op het gemiddelde? En hoe hoog is die piekvraag of die gemiddelde vraag dan eigenlijk? kunnen we op dit moment lastig beantwoorden. Daarom stelde CDA Zaltbommel voor om die vragen te beantwoorden door een parkeeronderzoek te doen. Zo’n parkeertelling vormt dan de basis om concrete maatregelen te nemen. De motie die we hiervoor indienden werd aangenomen (zie hieronder).

Bijdrage ChristenUnie Bommelerwaard Voorjaarsnota 2018

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA D66 PvdA Zaltbommel 11-07-2017 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1124290/1046610/CU ZaltbommelWe mogen ons voor de laatste keer in deze raadsperiode van 4 jaar buigen over de voorjaarsnota. Niet dat we hiermee de boel af kunnen sluiten voor deze periode; er staat nog genoeg belangrijks op de rol. Daarnaast wordt een reactie gevraagd op de actualisatie Fonds Bovenwijks en op het procesvoorstel rondom het rapport Berenschot over de samenwerking met Maasdriel.

Bijdrage fractie ChristenUnie Zaltbommel Voorjaarsnota 2018

De plannen die voorliggen zijn overigens niet alleen een resultaat van de afgelopen 4 jaar, maar van een beleid over meerdere jaren. Een beleid niet alleen van de coalitiepartijen, maar ook van en door de oppositiepartijen. Vooruitlopend op de begroting aan het einde van dit jaar, mogen we ons buigen over de voorjaarsnota. Daarin worden we geacht de hoofdlijnen voor het beleid voor de komende periode uiteen te zetten, en de prioriteiten aan te geven die we als partijen binnen dit beleid leggen. Het college heeft, uiteraard in samenspraak met de verschillende partijen hier in de voorliggende nota een voorzet voor gegeven. Waarvoor dank!

De voorjaarsnota

We zullen ons hierbij beperken tot de hoofdlijnen:

Begroting:

De reservering van 1 miljoen Euro die gedaan is tijdens het proces van de transitie (de decentralisatieperiode) van het Sociale Domein lijkt gelukkig niet nodig geweest te zijn om in te zetten. Wij zijn het dan ook met het college eens om deze (ondertussen nog verder opgebouwde reserve) gedeeltelijk terug te storten en voor andere zaken aan te wenden. Tegelijk zien we dat er ook op diverse andere budgetten binnen het Sociale domein budgetten overblijven. Het zijn maar relatief kleine bedragen gezien de totale budgetten, maar we zitten blijkbaar met de inschattingen wat ruim in het jasje. Goed dat alles binnen de gestelde budgetten realiseerbaar blijkt! Wel hebben we er behoefte aan, dat zeker gesteld wordt dat de informatie van wie waar recht op heeft qua vergoedingen, voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Kan het college aangeven wat daaraan gedaan wordt?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Brede Beweging tegen Armoede: sluit de gemeente daarbij aan? En is met name de afdeling WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) daar ook bij betrokken? Zo niet, vanaf wanneer dan wel?

Het is ons inziens nodig om hier een samenhangend beleid en samenhangende communicatie over te hebben. En dat de informatie niet alleen voor professionals, maar voor alle inwoners beschikbaar is, bij voorkeur via 1 loket, of via een link op de website van de gemeente (die trouwens wel eens onderhanden genomen mag worden in een tijdperk waarin we gaan voor vergaande digitalisering van informatie van overheden).

We zijn blij met de uitspraak van de wethouder dat in geen enkel geval de gestelde budgetten een belemmering mogen zijn voor het adequaat verlenen van de noodzakelijke hulp wanneer die in de gemeente gevraagd wordt en dat hij daarbij ook direct terugkomt naar de raad mocht dat wel het geval zijn.

Begraafrechten:

We zijn blij met het voorstel de tekorten te dekken uit de algemene middelen. De kostendekkendheid is losgelaten. Wel blijft de fractie van de ChristenUnie zich, samen met anderen, zorgen maken over de hoogte van de kosten hiervan, met name over herbegraven of verlengen. We zijn blij met de mogelijkheid tot gespreide betalingen die nu ingevoerd is, maar dit doet niets af aan de hoge kosten.

Kan het college niet verder in overleg met kerken en/of dorpsraden om bereidheid tot plegen van onderhoud te verkrijgen zodat de kosten nog verder omlaag kunnen?

Subsidie zonnepanelen:

Uiteraard zijn we blij met het succes van deze regeling, goede zet om dit (op initiatief van de ChristenUnie) in te zetten.  Zo’n succes dat het naar voren halen van de regeling voorgesteld wordt! We zullen straks moeten kijken of we dit voor meer volgende jaren in kunnen en moeten gaan zetten.

 Huisvesting de Brug:

Blijkbaar is het investeren in vervangende huisvesting nodig. Maar er rijst wel een vraag: 

Is hier geen reservering voor opgebouwd in de loop van de jaren? Zo niet, waarom niet?

Verkeerssituatie Gameren:

Eindelijk! Sinds 2003 hebben raadsleden van de ChristenUnie hier al vragen over gesteld: een veilige rotonde bij de Jumbo. (hoewel die Jumbo er toen nog niet was). Jammer dat het pas naar 2019 gaat vanwege het begrijpelijk nodige overleg met stakeholders, in verband met de plannen over de aanliggende gebieden, en vanwege de verkeersontsluiting van Gameren. Maar er zit beweging in! Jammer dat er nu zoveel geld voor nodig is, terwijl eerdere voorstellen met een meerprijs van 150.000 euro afgestemd werden. We vinden de inschatting overigens erg hoog, gezien de ervaringen met andere rotondes. Maar laat het geld geen belemmering zijn om te starten!

Ook het aanpakken van de verkeerssituatie rondom de basisschool juichen we toe! Veiligheid blijft voorop staan, en gelukkig laat deze raad dat regelmatig zien.

Preventie relatieondersteuning

Dit punt is ook op initiatief van de ChristenUnie opgenomen. We blijven het gezin centraal stellen in de samenleving. En de constatering dat steeds meer gezinnen opbreken na de geboorte van een kind, geeft ons een maatschappelijke verantwoordelijkheid om hier preventief aan te doen wat we kunnen, met name naar de kinderen toe. Niet alleen vanwege sociale verantwoordelijkheid, maar ook uit maatschappelijk en als laatste financieel belang.

Zwembad

De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van discussies en besluitvorming rondom het bouwen van een intergemeentelijk zwembad. Nu daaromtrent duidelijkheid is ontstaan zijn we blij dat het college eindelijk antwoord geeft op de gestelde schriftelijke vragen van de ChristenUnie van april 2016. In de toelichting gaven we destijds aan dat het goed zou zijn als er een gezamenlijke exploitatie gevoerd zou kunnen worden ten aanzien van sporthal en zwembad.

Primair vindt de ChristenUnie het belangrijk dat er een basisvoorziening wordt gerealiseerd voor leszwemmen (een instructiebad, met evt een peuterbad J) en dat deze voorziening op een centraal gelegen plaats in de gemeente voor iedereen goed bereikbaar is. Wij zijn blij met het door het college opgenomen voorstel in deze voorjaarsnota en zullen deze zeker ondersteunen,  en wensen ze veel wijsheid toe bij de verdere uitwerking hiervan.

Tijningenplas:

Het budget lijkt wat aan de lage kant. Maar als het college van mening is dat daar een goed onderhoud voor gerealiseerd kan worden, gaan we die uitdaging graag met het college aan. Ook voor Zaltbommel is het belangrijk dat maatschappelijke organisaties en verenigingen gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen rondom onderhoud en beheer van De Tijningenplas en voorzieningen die er zijn of nog aangelegd worden. Een mooi voorbeeld is de wijze waarop onderhoud en beheer bij recreatiepark De Neswaarden in Aalst geregeld is.

Toezicht naleving ruimtelijke regelgeving via ODR.

Uit de jaarcijfers over 2016 bleek verleden week dat dit erg ver achterblijft. We merken het ook: ondanks vastgesteld beleid blijft concreet handhaven achter. Op illegale bouw, illegale bewoning, het laten staan van reclameborden op allerlei plaatsen, waarvan we afgesproken hebben ze daar niet te willen.

Het is ons inziens zwak uitgedrukt om te zeggen dat er behoefte is aan naleving: het is ondertussen een noodzaak geworden. Er is al eerder extra geld voor beschikbaar gesteld, nu weer (en dat heeft onze instemming: goede zaak om dit op te voeren) maar we snakken naar resultaten.

Wanneer kunnen we resultaten verwachten college?

 Stroomvoorziening Markt

Eén vraag:  combineert u dit met de plannen voor de Binnenstad zodat er geen zaken dubbel gaan, of later weer verplaatst moeten worden? En neemt u daarin ook de mogelijkheid voor opladen elektrische fietsen mee?

Veer Loevestein:

De fractie van de ChristenUnie ondersteunt dit mooie initiatief graag. Juist ook vanuit cultureel opzicht is dit een mooi plan. Hebben we goed begrepen dat er meerdere opstapplaatsen komen, bijvoorbeeld in Brakel? 

Blauwe zone

Er wordt geld gevraagd voor het onderzoeken van het effect van een blauwe zone. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie schoorvoetend en met twijfel in eerste instantie ingestemd heeft met het raadsvoorstel tot een onderzoek, stemt zij niet in met het voorliggende budget/kosten. Nu duidelijk is dat alleen het onderzoek al 200.000 Euro gaat kosten, en het structureel effect 400.000 Euro per jaar aan tekorten op zal leveren, vinden wij dit niet verantwoord! We willen in deze niet lichtzinnig omgaan met uitgeven van (belasting)geld aan een proef als deze. Vele onderzoeken zijn er al in den lande uitgevoerd waarin het effect hiervan ontkent wordt. Volgens ons ligt het beslispunt op een heel ander moment.

Ter illustratie:  verleden week wilden we een nieuwe stofzuiger aanschaffen. Allereerst kijk je dan op internet: welke heeft goede referenties en wat kost dat. Met twee muisklikken extra heb je hem morgen in huis. Echter: wanneer je de lokale economie en winkelstand belangrijk vindt, besluit je dan om voor meer geld (scheelt zo’n 20 Euro) lokaal dat ding te kopen. Wanneer je het dan niet handig vindt, of wanneer je dat niet kunt, om met zo’n ding te gaan slepen, besluit je gewoon om betaald te parkeren. Voor het giga bedrag van 29 Eurocent via de parkeerapp op mijn telefoon. U begrijpt: de keuze ligt dan echt niet bij het parkeergeld. Ik heb daar geen proef van 200.000 euro voor nodig, maar geloof vooral niet dit voorstel, met een toekomstig tekort van 400.000 euro, iets bijdraagt aan de oplossing van het probleem van een teruglopend winkelbezoek. Afgezien van het geld is het huidige parkeerbeleid rondom betaald en niet betaald parkeren afgestemd op een gelijkmatige verkeers- en parkeerbelasting van de binnenstad en de parkeerplaatsen daarbuiten, wat volgens ons een mooie balans op dit moment oplevert.

WijHet CDA dient dan ook mede namens ons, (GroenLinks, PVDA, D66 en fractie vd Schans)  een amendement in.

Tegelijkertijd blijven de discussies rondom de binnenstad en verkeer iedere keer de kop opsteken, met verschillende niet samenhangende voorstellen. Autovrije markt, afsluiten van straten, eerste twintig minuten gratis parkeren, blauwe zone, vragen over vrachtbewegingen, parkeren bewoners: we hebben het allemaal al eens langs zien komen. Daar komt binnenkort de Buitenstad nog eens bij. En, mocht dat doorgaan, ook het Fiep paviljoen. Het blijkt dat we in ieder geval als raad niet over de nodige kennis beschikken om hier in samenhang tot een voorstel te komen. Daarom tegelijk een motie  om te komen tot een samenhangend voorstel.

Ook deze motie zal door het CDA, mede namens ons, ingebracht worden.

Fieppaviljoen

Voor wat betreft de reservering die voorgesteld wordt voor het Fieppaviljoen: wij zullen instemmen met dit voorstel. Niet omdat wij bij voorbaat voorstander zijn van het opzetten hiervan, want we hebben nog heel veel vraagtekens bij dit voorstel. We hebben nog geen voorstel gezien na het beschikbaar stellen van een budget voor onderzoek van 13.000 euro, en bijvoorbeeld een sluitende exploitatie is voor ons een strikte voorwaarde. Kijk ook naar de ruimtelijke inpassing en ook naar het parkeren. Voor ons is dit geheel onzeker en onduidelijk. En zo zijn er nog wel wat vraagtekens.

Wij stemmen alleen in onder de toezegging van het college dat een echt voorstel snel volgt, met daarin opgenomen de voornoemde onderbouwing en voorwaarden, ter beoordeling aan de raad.

Waarom stemmen we nu dan in met deze reservering? Omdat het college aangeeft een reservering nu nodig te hebben om serieus een plan te kunnen onderzoeken. Daarom stemmen we nu in, maar nogmaals; slechts onder de genoemde voorwaarden, en met alle vrijheid om daar , na het ontvangen van het voorstel, een eigen afweging in te maken.

Loevestein:

Gezien de hoge culturele en monumentale waarde wil de fractie van de ChristenUnie graag aansluiten bij de andere gemeenten. Akkoord met het voorgestelde budget

BVEB en reserve ICT.

Er ontbreekt ons inziens een motivatie cq. onderbouwing voor de post investeringen en terugverdientijd ICT. Komt daar binnenkort informatie van?

 

Actualisatie Fonds Bovenwijks

Hier kunnen we kort over zijn:  dit heeft onze volledige instemming. Op de post rondom de rotonde Gameren hebben we eerder al gereageerd.

Voor wat betreft de voorzieningen in Bruchem: dit geld is al eerder beschikbaar gesteld, en zal nu zijn invulling gaan vinden. Wel vragen we daarbij aandacht voor het bestaande trapveldje: dit ligt erg dicht op de omliggende huizen en zorgt regelmatig voor overlast. Hierover zijn door de fractie van der Schans al eerder vragen gesteld, die gisteren summier beantwoord zijn. Kan de wethouder aangeven of dit ook in de plannen meegenomen wordt? En of daar misschien al een oplossingsrichting in het verschiet ligt?

 

Rapport Berenschot:

We kunnen instemmen met het voorliggend procesvoorstel. We zullen kort zijn over het standpunt van de ChristenUnie in deze: We zijn voor verdergaande samenwerking tussen de gemeenten, zoals dat op dit moment plaatsvindt. Dat mag wat ons betreft uitgebreid worden wanneer dat voordelen blijft bieden. Of je dat nu ambtelijke fusie noemt of niet.

Wij zijn er niet van overtuigd dat een bestuurlijke fusie (herindeling) een doel op zich moet zijn en de nodige voordelen biedt. Vertegenwoordiging, cultuur, draagvlak en met name “dicht bij de burger” zijn voor ons daar grote overwegingen en zelfs bezwaren in.

Naast het feit dat in dit rapport de belangrijke component “draagvlak” (hoe denken de inwoners hierover) niet meegenomen is. Een mogelijke bestuurlijke fusie  nu al als voorwaarde of doel op zich op te nemen in een besluit is ons veel te prematuur en zelfs onwenselijk.

Laten we vooral ook blijven zoeken naar manieren om te communiceren, om voeling te hebben met de inwoners. Met zo min mogelijk tussenschijven. Hoe was het ook alweer? Dichterbij de burger?

 

De ChristenUnie bedankt het college en de organisatie voor het opstellen van deze voorjaarsnota, en wenst zowel hen als de raad Gods zegen toe in het uitvoeren van deze plannen.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.