Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen Drechterland inzichtelijk

11 documenten

https://www.gemeentebelangendrechterl ...

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland CDA Drechterland 11-06-2019 09:17

https://www.gemeentebelangendrechterland.nl/van-de-fractie/154-vvd-en-cda-willen-niets-doen-aan-overlast-op-markermeerdijk

Kosten Veilig Thuis hard omhoog

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland Drechterland 29-04-2019 17:00

GBD baalt van de forse kostenstijging voor Veilig Thuis; het regionale advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. De gemeenteraad heeft unaniem een motie aangenomen om nog niet akkoord te gaan met de nieuwe kostenverdeelsleutel voor de gemeenten.Van de gemeente wordt dit jaar bijna 93 mille extra verlangd, terwijl de kosten vanaf 2020 bijna 71 mille per jaar hoger uitpakken ten opzichte van de huidige begroting. De achttien betrokken gemeenten moeten het nog eens worden over een nieuwe verdeelsleutel van de kosten.

"Wij hebben zorgen over de managementlaag’’, aldus Inge Willems (GBD), maar volgens wethouder Dirk te Grotenhuis heeft het juist ontbroken aan goed management, en is daarom een nieuwe manager aangetrokken. GBD zet hier toch vraagtekens bij omdat wij bang zijn dat dit ten koste gaat van het aantal werknemers. We houden het goed in de gaten.

GBD stemt tegen College Uitvoering Plan 2018-2022

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland VVD CDA Drechterland 28-03-2019 12:21

De presentatie van het uiteindelijk voorstel voor het College Uitvoering Programma werd in de raad behandeld door fractievoorzitter Idso Brouwer.

Voorafgaande aan het debat wilde GBD aangeven dat het altijd prima is als een college goede ambities heeft; stilstaan is eigenlijk achteruitgang en daar hebben we als gemeente niets aan. Echter die ambities mogen niet ten koste van alles gaan en daar zijn de zorgen van Gemeentebelangen op gebaseerd.

Dat zijn:

• De financiering van de kosten die deze initiatieven met zich mee brengen

• De status van de initiatieven en de control daarop

• De nu reeds aangekondigde ombuigingen in het voorstel

Financiering kosten:

o Het eerste onderwerp is een wat technisch punt en komt voort uit een vraag die wij gesteld hadden in Agora over het financieren van structurele uitgaven met incidentele uitgaven en dus uit de reserve. In dat antwoord staat “Structurele kosten kunnen incidenteel worden gedekt, als uit het meerjarenperspectief blijkt dat aanvankelijke structurele tekorten na de eerste jaren worden gedekt door structurele inkomsten." Gemeentbelangen vond dat door nu al om ombuigingen te vragen hierdoor niet aan de bovenstaande voorwaarden voldaan werd. Het antwoord van de wethouder financien was dat dit niet automatisch zo was en dat dit allemaal volgens de regels toegestaan was. Deze toezegging was voor GBD voldoende.

Controlerende functie van de raad:

o Het tweede punt dat GBD nu wilde aanstippen heeft te maken met de controlerende functie van de raad. Ik heb het al eerder aangegeven bij de behandelingen van dit onderwerp dat in vorige raadsperiodes door diverse fracties gewezen is op het SMART formuleren van initiatieven, maar dat dit in successievelijke versies van het CUP helemaal niet gedaan is. In het beste geval staat er een beginjaartal in, maar verder is er geen enkel vooruitzicht gegeven over hoeveel van deze initiatieven er binnen deze raadsperiode helemaal klaar zijn en wat de status is van de overgebleven initiatieven. Sterker nog, in het voorstel staat letterlijk: “Ook houden we er rekening mee dat sommige activiteiten in doorlooptijd en benodigde energie kunnen tegenvallen (of meevallen), maar ook dat voornemens bij voortschrijdend inzicht zullen worden aangepast”. M.a.w. we hebben eigenlijk geen idee wanneer we zaken echt gaan oppakken en al helemaal niet wanneer er een einde aan komt. Dit voorspelt niet veel goeds voor zowel de doorlooptijd als de kosten (nu al 1,1 miljoen) van de initiatieven. Wij hebben als raad een controlerende functie, maar hoe kunnen wij met een dergelijke vage planning deze uitvoeren. Het antwoord van de wethoouder was voor GBD niet acceptabel en daarom hebben wij samen met de SPD een motie ingediend om een meer gedetailleerde planning. Deze motie werd door de coaltie fracties verworpen.

Ombuigingen:

Voor de initiatieven in CUP wordt ruim 1,1 miljoen euro gevraagd, een enorm bedrag dat hierdoor dus een grote reden is dat er later bezuinigd moet worden. Voor het grootste gedeelte dit geld gebruikt worden voor het inhuren van personeel dat voorstellen gaat schrijven. Dit is personeel dat aan de SED organisatie toegevoegd wordt en waarvan niet zeker is dat ze alleen voor Drechterland gaan werken. Ook al worden de kosten alleen voor 2019 en 2020 aangevraagd, het is toch niet zo dat werknemers voor maar 1,5 of 2 jaar worden aangenomen ? Op een gegeven moment worden deze werknemers een vaste aanstelling aangeboden en worden dit dus langdurige structurele uitgaven. Ook de andere SED gemeenten hebben extra uitgaven gevraagd voor hun respectievelijke CUP. Voorzitter, het lijkt alsof we via de CUP’s de SED organisatie extra aan het subsidiëren zijn !

Wat ons opviel bij de vragen in de RTG was dat de wethouder financiën niet kon garanderen dat de inwoners niet geraakt worden door deze ombuigingen.

Bij het einde van de vorige raadsperiode stond Drechterland er financieel goed voor, met een grote reserve en een sluitende structurele begroting. Nu opeens worden er juist door deze grote ambities van dit college nu al ombuigingen aangekondigd dit de inwoners gaan raken. Dit is voor GBD niet acceptabel; wij kunnen de inwoners niet laten opdraaien voor de ambities van dit college. Ook bij de verkiezingen vorig jaar was er geen enkele indicatie dat de financiën er op achteruit zouden gaan; hadden de kiezers dit wel geweten dan zou de uitkomst wel eens anders geweest kunnen zijn.

Wij kunnen ons ook niet voorstellen dat partijen als de VVD en CDA voorstander zijn van dit soort “ombuigingen”. Vlak voor de verkiezingen heeft een lid van het CDA nog gezegd: “Sinterklaas is vroeg dit jaar, ik zie weinig reden om de sluizen open te zetten”.

tenslotte had GBD nog het argument dat we moeten zorgen dat we geen ombuigingen hoeven te doen. Inwoners moeten altijd hun uitgaven koppelen aan hun inkomsten, oftewel de goede Nederlandse uitdrukking “de tering naar de nering zetten”. Hoewel wij als gemeente geen geld onnodig hoeven op te potten kunnen wij het ook niet maken dat juist door de ambities van dit college en bezuinigd moet worden. Dus waarom stellen we gewoon de ambities van het college niet bij zodat er juist niet omgebogen hoeft te worden ?

Ook over deze ombuigingen hebben SPD en GBD een paar moties ingediend, maar ook deze werden door de coaltie weggestemd.

Aangezien geen enkele van onze moties werden geaccepteerd en wij zowel de ambities als het financiele risico te hoog vonden konden wij niet anders als tegen dit voorstel stemmen.

Er werd de oppositie verweten dat wij negatief ingesteld waren en het college niet vertrouwde. Dit had echter niets met vertrouwen in het college te maken, maar kwam voort uit de overtuiging dat gedurende de komende raadsperiode er nog veel meer kosten op ons afkomen en daarom maken wij ons zorgen over de financiele situatie tegen het einde van deze periode. We zullen het zeker goed in de gaten houden.

Gemeentebelangen Drechterland is ...

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland Drechterland 27-03-2019 12:28

Gemeentebelangen Drechterland is voorstander van het verbeteren van de digitale bereikbaarheid en steunt het raadsvoorstel om de snelheid in de hele gemeente op minimaal 100Mb/s te krijgen. Ook steunen wij een motie om de mobiele bereikbaarheid te verbeteren. Lees meer op onze website wat ons raadslid Inge Willems hier over gezegd heeft.

GBD steunt bewoners Zuiderdracht

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland Drechterland 14-01-2019 12:53

Gemeentebelangen Drechterland heeft naar aanleiding van een presentatie van bewoners van de Zuiderdracht in Oosterblokker het inititief genomen een motie in te dienen. De overlast van (zwaar)verkeer loopt de spuigaten uit, en dit door een bedrijventerein wat niet eens in onze gemeente ligt! Sterker nog het lijkt erop dat de gemeente Hoorn zelfs vergunningen verstrekt en regels ruimer stelt waardoor de overlast alleen maar toeneemt.

Mooi dat alle partijen de motie mede hebben willen indienen om zodoende de wethouder van Drechterland in positie te brengen. Helaas heeft dit (nog) niet geleid tot een direct resultaat. Wel zijn de eerste gesprekken tussen de beide gemeenten gestart. De bewoners hebben nu voor extra steun aangeklopt bij de provincie.

Gemeente Belangen Drechterland gaat voor haar (eigen) bewoners en zal het traject op de voet blijven volgen!

In gemeenten met een lokale partij ...

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland PvdA Drechterland 12-01-2019 10:48

In gemeenten met een lokale partij in het bestuur zijn de stijgingen beduidend minder. Goed om te onthouden bij de volgende verkiezingen.

Lokale partijen beter voor beurs inwoners

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Drechterland 12-01-2019 10:44

Voor de mensen die nog steeds twijfelen of ze bij de volgende verkiezingen op een lokale partij moeten stemmen is dit misschien een goed argument: In een recent artikel van de Telegraaf staat:

De gemiddelde gemeente verhoogt de woonlasten – ozb, afvalstoffen- en rioolheffing – in 2019 met 3,5 procent, meldt onderzoeksinstituut COELO na een eerste steekproef. Maar in gemeenten waar de PvdA meebestuurt, moeten bewoners gemiddeld 4,4 procent meer betalen, berekent deze krant. Ook GroenLinks en de SP komen boven het gemiddelde uit.

"Last komt bij de rijkere mensen terecht"

Corine Hoeben, onderzoeker bij het COELO, is niet verbaasd. „Wij hebben hiernaar een aantal jaar geleden ook onderzoek gedaan en daaruit bleek: hoe linkser de raad, hoe hoger de gemeenteheffingen. Dat komt omdat armen toch kwijtschelding van de gemeenteheffingen kunnen krijgen en de last dus bij de rijkere mensen terechtkomt.”

De lokale partijen en de ChristenUnie passen beter op de portemonnee van de burger. In een gemiddelde gemeente waar die partijen meebeslissen, gaat een inwoner dit jaar maar 2,6 procent meer betalen. VVD-colleges weten de stijgingen te beperken tot 3,1 procent.

De speelruimte die gemeenten hebben bij het bepalen van de hoogte van de belastingen is overigens beperkt. Hoeben: „De afvalstoffen- en rioolheffing mogen maximaal kostendekkend zijn.” Eindeloos verhogen is dus geen optie. Maar gemeenten die de kosten tot nu toe niet helemaal doorberekenden aan hun inwoners hebben wel ruimte om de heffingen te verhogen.

Er zijn voorbeelden van gemeentes die hun heffingenbeleid gebruiken om politieke voorkeuren door te laten sluimeren. Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis noemt Nijmegen als voorbeeld. „Wat een gemeente mag doen, is minder rekenen voor de riool- en afvalstoffenheffing en dat uit de ozb halen. In Nijmegen is dat zo ver doorgevoerd dat afvalstoffen- en rioolheffing grotendeels betaald wordt uit de ozb. Daar worden huiseigenaars, van wie wordt aangenomen dat ze vermogender zijn, zwaarder aangeslagen. Er is geen wet die dat verbiedt.”

Het COELO onderzocht de woonlasten in de 37 grootste gemeenten van ons land, samen goed voor zo’n 40 procent van alle Nederlanders. De woonlastenstijging komt vooral doordat we meer afvaltaks betalen. Het rijk verhoogt namelijk flink de belasting voor afvalverwerkers. Die rekenen daardoor hogere kosten bij de gemeenten, die dat op hun beurt weer doorberekenen aan hun inwoners.

Het linkse college in Amsterdam is vooralsnog kampioen lastenverzwaring: de gemiddelde Amsterdamse woningbezitter gaat 65 euro per jaar meer betalen, een stijging van 11 procent. Zo gaat de afvalstoffenheffing met ruim 17 procent omhoog, omdat GroenLinks, D66, PvdA en SP hebben besloten om het maximaal toegestane tarief te gaan innen.

En de ozb lijkt in Amsterdam op wat de dividendbelasting voor kabinet-Rutte III was: de collegepartijen maakten in hun partijprogramma’s nauwelijks een woord vuil aan de woningbelasting, maar verhogen die na jaren stilstand wel meteen met 3,8 procent. Het uiteindelijke doel is om in 2022 15 miljoen euro meer uit de ozb te halen dan in het afgelopen jaar.

Esther Groot, nummer 3 van de GBD ...

Gemeentebelangen Drechterland Gemeentebelangen Drechterland Drechterland 30-03-2018 09:40

Esther Groot, nummer 3 van de GBD kieslijst, heeft om moverende redenen besloten de benoeming van raadslid niet te accepteren. De beslissing van Esther wordt gerespecteerd. Ronald de Vos, de nummer 4 van de kieslijst van GBD heeft met ingang van maandag 29 maart haar plaats ingenomen en is inmiddels benoemd in de raad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.