Nieuws van politieke partijen over Verenigde Senioren Partij inzichtelijk

11 documenten

Voorlopig streep door bezuinigingen

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij PvdA Maassluis 06-11-2019 11:41

Dinsdag 5 november 2019: De VSP heeft middels een door de gehele raad ondersteunde motie het college verzocht de voorgestelde ombuigingen van de progammabegroting 2020-2023 te herzien. De aangekondigde bezuinigingen zoals eerder voorgesteld door het college welke vanaf 2021 in zouden gaan, zijn nu van de baan. Hieronder de inbreng van de fractievoorzitter van de VSP dhr. Ton Luijendijk in 1e termijn.

Voorzitter,

We leven in één van de meest welvarende landen van de wereld en hebben landelijk een flink begrotingsoverschot. We staan bovenaan allerlei lijstjes op het gebied van economie, welzijn en geluk.Toch moeten de gemeenten – ook Maassluis- bezuinigen. Hoe kan dit?

Het komt door een voor de burger volstrekt onnavolgbare systematiek die misschien ooit goed was bedoeld, maar nu voor de betrokken gemeenten faliekant verkeerd uitpakt. Daardoor krijgen de gemeenten nu een pittige korting in de uitkering uit het gemeentefonds voor de kiezen.

Dat moet anders, vindt de VSP. Daarom komen we met een motie waarin we het college vragen de VNG in te schakelen om er bij de rijksoverheid op aan te dringen een wijziging in de begrotingssystematiek aan te brengen. Verder willen we dat de VNG zich inzet voor het opheffen van de in 2015 door de rijksoverheid ingevoerde kortingen op de Wmo en de Jeugdzorg.

► MOTIE Begrotingsevenwicht. (deze motie is uiteindelijk met 18 stemmen voor en 5 stemmen tegen aangenomen)

Goed, Voorzitter, maar zover zijn we nog niet. Dus komt ook dit college met voorstellen om te bezuinigen op de gemeentebegroting van Maassluis. Als we de voorstellen bekijken zien we dat die allemaal vallen onder de noemer Cohesie en Welzijn. We zien ook dat het geen eenmalige bezuinigingen zijn maar zaken die over een langere periode – structureel – zijn ingeboekt.

Ik noem de onderwerpen kort op.

Armoedebestrijding, startersleningen, huurverhoging sportverenigingen, verwijderen dierenhoeken en sportveldjes in de wijken, stoppen met bouwdorp Oost, werkervaringsplekken, duurzaamheid gemeentelijke gebouwen, subsidies, fietsplan… Alles bij elkaar komen we uit op bijna 600.000 euro. Meer dan een half miljoen.

Allemaal zaken die de inwoners van Maassluis raken in hun directe leefomgeving of bij verenigingen waarvan ze lid zijn. Dat leuk je niet op met allerlei abstracties als bijvoorbeeld wijkdeals. (!)

Volgens de VSP kan het anders, zeker nu de zogenoemde septemberbrief over de gemeentelijke inkomsten duidelijk betere vooruitzichten biedt. Daarom vragen we het college in een motie met klem de nu voorgestelde bezuinigingen opnieuw te overwegen en wat de VSP betreft weer af te voeren. Dat komt de sociale cohesie waarvan dit college de mond vol heeft, alleen maar ten goede. Want we weten het allemaal: gedane zaken nemen geen keer.

MOTIE Herziening ombuigingen programmabegroting 2020 – 2023 (deze motie is unaniem aangenomen)

Voorzitter, de Rijksoverheid heeft in 2015 de uitvoering van de Wmo en de Jeugdzorg neergelegd bij de gemeenten en tegelijkertijd de beschikbare budgetten fors gekort. Daardoor worden de gemeenten nu geconfronteerd met tekorten op deze beide domeinen. Afgelopen jaar, maar ook in het meerjarenperspectief worden deze tekorten ook in Maassluis nu pijnlijk zichtbaar.

Het college kiest ervoor die op te vangen door de hierboven genoemde bezuinigingen. Maar volgens de VSP biedt de inmiddels opgebouwde reserve Wmo voldoende ruimte om de tekorten binnen de Wmo en de Jeugdzorg in de meerjarenraming 2020-2023 uit die reserve te egaliseren. Op dat punt komt de VSP met een motie:

► MOTIE Inzet Reserve WMO voor egalisatie meerjarenbudget (deze motie heeft de VSP na uitleg van het college en daaropvolgend intern overleg ingetrokken )

Onze motie van vorig jaar over de stand van zaken in de Jeugdzorg heeft geleid tot een onderzoek naar mogelijkheden om de systematiek aan te passen. We hebben vorige week met de resultaten kennis kunnen maken. Hoewel de uitkomsten van het onderzoek zeker niet uitmunten in smart geformuleerde handvatten, hebben wij wel het vertrouwen dat de wethouder nu de goede keuzes aan de raad zal voorleggen.

Bij de Wmo is ingezien dat oude contracten moesten worden opengebroken en nieuwe aanbestedingen moesten worden uitgezet. Een volggroep vanuit de raad denkt met de wethouder mee over oplossingsrichtingen om te komen tot betere en vooral ook effectievere zorgverlening en bovenal een betere beheersing van contracten en budgetten.

De raad heeft recent het college opdracht gegeven de buitensporige winsten van contractanten te onderzoeken, en indien van toepassing, terug te vorderen. We zijn benieuwd naar het resultaat. Juist nu iedere euro er toe doet, vindt de VSP dit van het grootste belang.

Voorzitter, de VSP maakt zich ook zorgen over de woningbouw in Maassluis. Niet omdat er geen huizen bij komen. Maar zijn dat nu de huizen die we in Maassluis nodig hebben? Het college constateert terecht dat er in het bijzonder een grote behoefte is aan woningen voor ouderen, starters en mensen die hulp, ondersteuning of begeleiding nodig hebben. En zo lezen we: het college draagt er zorg voor dat ten minste 33% van de woningvoorraad sociale huur is.

Maar, zo vraag ik de verantwoordelijke wethouder: wat komt daarvan terecht? Hoe zit het met die 33 procent?

In Wilgenrijk en op het Balkon maken de heimachines overuren. De eerste woningen op De Kade staan in de aanbieding. Maar daarbij gaat het allemaal om huizen die niet in de hierboven genoemde categorieën vallen. Terwijl er duidelijk een grote behoefte aan is. Daarom komt de VSP met een motie waarin we het college met klem vragen binnen de bestaande nieuwbouwprojecten de afgesproken bouw van sociale woningen zo snel mogelijk naar voren te halen. Daarnaast vragen we expliciet om de bezuiniging op startersleningen terug te draaien.

► MOTIE prioritering sociale woningbouw. (deze motie is met 13 stemmen voor en 10 stemmen tegen aangenomen; van de coalitiepartijen heeft de PvdA met de oppositie vóór gestemd)

Kadernota 2020. Onze inbreng.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij VVD CDA Dordrecht 10-07-2019 00:12

Lees hier de inbreng van onze fractievoorzitter Margret Stolk op de kadernota 2020 in de gemeenteraad van 8 juli 2019

Voorzitter,

De VSP heeft in haar eerdere woordvoering al aangegeven, dat zij kritiek heeft op een aantal zaken die genoemd zijn in de kadernota 2020. Het feit dat het huidige college zich vooral richt op toekomstige generaties inwoners en werkgevers en daaraan ook het leeuwendeel van de Eneco gelden wil besteden stuit op fel verzet binnen mijn fractie.

De VSP is er voor bestaande Dordtenaren en dan met name voor de ouderen en sociaal zwakkeren in de Dordtse samenleving. Eenzaamheid- en armoedebestrijding in Dordrecht zouden de speerpunten moeten zijn, naast het realiseren van een gezonde groei van het aantal inwoners en bedrijven.

Vorige, meer linkse colleges hebben reserveringen aangelegd en geïnvesteerd in bedrijven zoals Eneco. Het huidige- en vorige college, heeft de reserves al aardig doen slinken en maken jaarlijks verlies op de gemeentebegroting.

Alleen het voortdurend toevoegen van reserves aan de negatieve resultaten bedekt de zichtbaarheid van het tekort op de gemeentebegroting.

En in zo'n rechts college moet Dordrecht vertrouwen hebben, dat het met een groeiambitie van 10.000 woningen in het dure segment allemaal wel goedkomt.

In de ogen van de VSP een ongeoorloofde vlucht vooruit, met onvoldoende garantie voor succes en met veel te veel gekende en ongekende risico’s.

Tot 2030 rijden er steeds meer gevaarlijke stoffen treinen door Dordrecht. Voluit bouwen in de Spoorzone kunnen wij tot die tijd wel vergeten dus. Ook de economische ontwikkeling op het moment dat de dure huizen beschikbaar komen is onzeker.

De mogelijke Brexit en de lopende handelsoorlogen vertragen nu reeds de economische groei. Blijft de huizen markt dan ook oververhit of stort een en ander in? Als dat laatste gebeurt blijft Dordrecht en haar begroting achter in een

Financiële ellende.

De VSP pleit ervoor om op woningbouw gebied het ambitieniveau te matigen en te overwegen meer woningen te voorzien voor jonge gezinnen, studenten, ouderenwoningen (levensloopbestendig) en singles in plaats van alleen maar dure woningen. Om in te spelen op modernere woonvormen kan de bevolking van Dordrecht ook groeien en daarmee de inkomsten van het gemeentefonds. En de kans om deze woningen aan bestaande bewoners, als aan nieuwe bewoners te verkopen is groter en veel minder risicovol.

De VSP hoort deze geluiden ook bij andere partijen en ook het CDA maakt zich sterk voor meer diversiteit in de woningbouw. Ook vanuit BVD is de vraag om sociale woningbouw in Amstelwijck tot op heden onbeantwoord gebleven. En waarom die haast? Met een Eneco donatie van 250 miljoen kan je juist meer tijd nemen om de Dordtse begroting op orde te brengen.

De VVD noemde De VSP “rupsje nooit genoeg”, maar de VSP is veel voorzichtiger dan dit college en zij zet zich primair in voor de bestaande- en met mate voor nieuwe bewoners van Dordrecht..

Wat we niet willen is onnodige risico’s met de gelden van de gemeente Dordrecht. Wat we wel willen is reserveringen van een belangrijk deel van de Eneco gelden.

En besteedt deze gelden pas als de reguliere begroting daarvoor ruimte biedt.

Maar dit college maakt net zo makkelijk 125 miljoen vrij voor hun ambitie en woningbouw!

En ook nog eens 300000 euro voor extra feestjes.

Dan ook nog eens 400000 per jaar bij voor dé sportboulevard....

Voorzitter ik kan nog wel even doorgaan! Maar wie is hier nu rupsje nooit genoeg? Dit college, zal naar onze mening nooit een mooie vlinder worden!

Wij willen een mengeling van renderende investeringen, zowel op financieel- als op sociaal gebied.

Tot slot wil de VSP het college vragen om nadrukkelijker werk te maken van de onveilige situatie met gevaarlijke stoffen via het spoor door Dordrecht. Dit vervoer per spoor belemmert de gemeente Dordrecht al te lang om haar burgers veiligheid te bieden (5 x boven de landelijke norm) en kan wel eens een reden zijn voor nieuwe bewoners om juist niet te kiezen voor Dordrecht als woonplaats.

Er is reeds nagedacht over een ondergrondse spoorweg route langs Zwijndrecht, onder de rivier de Merwede door en ondergronds langs de A16 richting Brabant. Een megaproject maar wellicht de oplossing om Dordrecht veiliger te maken voor de bestaande bewoners en aantrekkelijker voor nieuwe bewoners.

En in VVD termen, wellicht de meest renderende investering die Dordrecht kan doen met geld van ProRail, Rijkswaterstaat en wellicht een beetje van de Eneco gelden.

Kortom de VSP heeft een heel ander Dordrecht voor ogen dan dit college.

Wij willen geen verdere tweedeling in Dordrecht van rijke inwoners versus minimagezinnen. De VSP wil juist deze (financiële) zwakkere inwoners ondersteunen en versterken, zodat er meer evenwicht ontstaat tussen rijk en arm. De VSP heeft dan ook een andere besteding van de beschikbare gelden voor 2020 voor ogen.

Foto Thymen Stolk

Lees hier de inbreng van onze ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij VVD CDA Dordrecht 09-07-2019 22:49

Lees hier de inbreng van onze fractievoorzitter Margret Stolk op de kadernota 2020 in de gemeenteraad van 9 juli 2019 Voorzitter, De VSP heeft in haar eerdere woordvoering al aangegeven, dat zij kritiek heeft op een aantal zaken die genoemd zijn in de kadernota 2020. Het feit dat het huidige college zich vooral richt op toekomstige generaties inwoners en werkgevers en daaraan ook het leeuwendeel van de Eneco gelden wil besteden stuit op fel verzet binnen mijn fractie. De VSP is er voor bestaande Dordtenaren en dan met name voor de ouderen en sociaal zwakkeren in de Dordtse samenleving. Eenzaamheid- en armoedebestrijding in Dordrecht zouden de speerpunten moeten zijn, naast het realiseren van een gezonde groei van het aantal inwoners en bedrijven. Vorige, meer linkse colleges hebben reserveringen aangelegd en geïnvesteerd in bedrijven zoals Eneco. Het huidige- en vorige college, heeft de reserves al aardig doen slinken en maken jaarlijks verlies op de gemeentebegroting. Alleen het voortdurend toevoegen van reserves aan de negatieve resultaten bedekt de zichtbaarheid van het tekort op de gemeentebegroting. En in zo'n rechts college moet Dordrecht vertrouwen hebben, dat het met een groeiambitie van 10.000 woningen in het dure segment allemaal wel goedkomt. In de ogen van de VSP een ongeoorloofde vlucht vooruit, met onvoldoende garantie voor succes en met veel te veel gekende en ongekende risico’s. Tot 2030 rijden er steeds meer gevaarlijke stoffen treinen door Dordrecht. Voluit bouwen in de Spoorzone kunnen wij tot die tijd wel vergeten dus. Ook de economische ontwikkeling op het moment dat de dure huizen beschikbaar komen is onzeker. De mogelijke Brexit en de lopende handelsoorlogen vertragen nu reeds de economische groei. Blijft de huizen markt dan ook oververhit of stort een en ander in? Als dat laatste gebeurt blijft Dordrecht en haar begroting achter in een Financiële ellende. De VSP pleit ervoor om op woningbouw gebied het ambitieniveau te matigen en te overwegen meer woningen te voorzien voor jonge gezinnen, studenten, ouderenwoningen (levensloopbestendig) en singles in plaats van alleen maar dure woningen. Om in te spelen op modernere woonvormen kan de bevolking van Dordrecht ook groeien en daarmee de inkomsten van het gemeentefonds. En de kans om deze woningen aan bestaande bewoners, als aan nieuwe bewoners te verkopen is groter en veel minder risicovol. De VSP hoort deze geluiden ook bij andere partijen en ook het CDA maakt zich sterk voor meer diversiteit in de woningbouw. Ook vanuit BVD is de vraag om sociale woningbouw in Amstelwijck tot op heden onbeantwoord gebleven. En waarom die haast? Met een Eneco donatie van 250 miljoen kan je juist meer tijd nemen om de Dordtse begroting op orde te brengen. De VVD noemde De VSP “rupsje nooit genoeg”, maar de VSP is veel voorzichtiger dan dit college en zij zet zich primair in voor de bestaande- en met mate voor nieuwe bewoners van Dordrecht.. Wat we niet willen is onnodige risico’s met de gelden van de gemeente Dordrecht. Wat we wel willen is reserveringen van een belangrijk deel van de Eneco gelden. En besteedt deze gelden pas als de reguliere begroting daarvoor ruimte biedt. Maar dit college maakt net zo makkelijk 125 miljoen vrij voor hun ambitie en woningbouw! En ook nog eens 300000 euro voor extra feestjes. Dan ook nog eens 400000 per jaar bij voor dé sportboulevard.... Voorzitter ik kan nog wel even doorgaan! Maar wie is hier nu rupsje nooit genoeg? Dit college, zal naar onze mening nooit een mooie vlinder worden! Wij willen een mengeling van renderende investeringen, zowel op financieel- als op sociaal gebied. Tot slot wil de VSP het college vragen om nadrukkelijker werk te maken van de onveilige situatie met gevaarlijke stoffen via het spoor door Dordrecht. Dit vervoer per spoor belemmert de gemeente Dordrecht al te lang om haar burgers veiligheid te bieden (5 x boven de landelijke norm) en kan wel eens een reden zijn voor nieuwe bewoners om juist niet te kiezen voor Dordrecht als woonplaats. Er is reeds nagedacht over een ondergrondse spoorweg route langs Zwijndrecht, onder de rivier de Merwede door en ondergronds langs de A16 richting Brabant. Een megaproject maar wellicht de oplossing om Dordrecht veiliger te maken voor de bestaande bewoners en aantrekkelijker voor nieuwe bewoners. En in VVD termen, wellicht de meest renderende investering die Dordrecht kan doen met geld van ProRail, Rijkswaterstaat en wellicht een beetje van de Eneco gelden. Kortom de VSP heeft een heel ander Dordrecht voor ogen dan dit college. Wij willen geen verdere tweedeling in Dordrecht van rijke inwoners versus minimagezinnen. De VSP wil juist deze (financiële) zwakkere inwoners ondersteunen en versterken, zodat er meer evenwicht ontstaat tussen rijk en arm. De VSP heeft dan ook een andere besteding van de beschikbare gelden voor 2020 voor ogen. Foto Thymen Stolk

Aanvullende vragen mbt Sportcampus Schenkeldijk

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Partij voor de Vrijheid PvdA Dordrecht 28-03-2019 17:23

Aanvullende artikel 40 vragen inzake het dossier Schenkeldijk.

Geacht college,

In de financiële bijlage Raadsvoorstel Scenariokeuze Schenkeldijk zoals gevoegd bij de stukken van de commissie sociale leefomgeving van 19 maart 2019 gaat het college uit van een dekking vanuit het budget toekomstvisie Sportparken van 5,5 miljoen euro.

In de begroting van 2017 heeft de gemeenteraad een budget van 5,5 miljoen gereserveerd voor de benodigde investeringen en kosten die gepaard gaan met het uitvoeren van fase 1 van de Toekomstvisie Sportparken met de verplaatsingen van verenigingen, aanpassing op de (sport) infrastructuur en realisatie van nieuwe samenwerkingen. Fase 1 besloeg de verhuizing van sportverenigingen van sportpark Corridor (OMC) en sportpark Patersweg (Movado) alsmede de herinrichting van sportpark Schenkeldijk.

Intussen heeft de verhuizing van OMC plaatsgehad en zijn de kosten daarvan verrekend uit het genoemde budget van 5,5 miljoen euro. Onder punt 1 zijn de kosten tijdelijke huisvesting + inhuizen vernieuwbouw stadion berekend op 870.000 euro.

1) Zijn in dit bedrag tevens de aanlegkosten van het nieuwe kunstgrasveld van OMC (FC Dordrecht amateurs) opgenomen?

2) Zo neen, uit welk budget zijn deze aanlegkosten dan wel betaald?

3) Kunt u een specificatie van het bedrag van 870.000 euro geven?

4) Wat zijn de argumenten om het aantal sportparken terug te brengen? Waarom wordt er van afgestapt dat er in iedere wijk ruimte moet zijn voor sport en spel?

In de commissie sociale leefomgeving van 19 maart 2019 sprak wethouder Stam over een gedetailleerde berekening van de investeringskosten door een extern bureau. Kan het college deze externe berekening ter beschikking van de gemeenteraad stellen?

We zijn met name benieuwd naar de gedetailleerde uitwerking van de investering in gebouw en/of hal (de Dijk) die binnen plan Paraplu zonder uitbreiding van sporthal De Dijk bijna 8 ton hoger is dan binnen scenario 5 met uitbreiding van sporthal De Dijk?

• In de financiële bijlage Raadsvoorstel Scenariokeuze Schenkeldijk vinden we geen kosten voor de sloop van sportpark Corridor terug. Hoe rijmt dit met het wel opvoeren van sloopkosten sportpark Patersweg (pt.2) en sloop huisvesting Schenkeldijk (pt.7)?

• Wat is er gedetailleerd opgenomen in de algemene kosten onder pt.8 in de financiële bijlage Raadsvoorstel Scenariokeuze Schenkeldijk?

Wethouder Stam sprak tijdens de commissie sociale leefomgeving van 19 maart 2019 over een sportparkenvisie met 3 à 4 sportparken, hetgeen eerder ook in de krantenpublicaties is opgetekend. (Coalitieakkoord)

1) Wat bedoelt de wethouder hiermee?

2) Verdwijnen op termijn ook sportparken als Vorrinklaan, Smitsweg, Zeehavenlaan en Gravensingel binnen de visie van het huidige college en waar huisvesten we dan clubs als Deetos/Snel, Wieldrecht, SSW, Sporting Delta en Tennisclub Dubbeldam?

3) In geval van reductie tot drie sportparken welke van de grote sportparken Krommedijk, Reeweg en Stadspolders gaat dan op termijn ook verdwijnen?

• In de stukken inzake het Raadsvoorstel Scenariokeuze Schenkeldijk wordt op diverse punten gesproken over mogelijke risico’s bij de investeringen, de dekking en de exploitatie. Is er een risicoanalyse gemaakt en zo ja, kunt u deze met ons delen

• In bijlage 3 bij het voorstel Toekomstscenario Sportcampus Schenkeldijk beklaagt de Sportraad zich over het feit inhoudelijke reactie vanuit de gemeente op de adviezen uitblijft en dat de adviezen niet de beoogde plek in de besluitvorming krijgt. Verder uit de Sportraad op diverse punten kritiek op de voorstellen.

1) Wat vindt het college van de klacht van de Sportraad over het gebrek aan terugkoppeling?

2) Op welke argumenten heeft het college de adviezen van de Sportraad naast zich neergelegd?

3) Gezien de klachten van de Sportraad vindt het college nog wel dat er een functie is voor de Sportraad?

4) Is het college met ons van mening dat verenigingen die op verzoek van de gemeente meewerken aan een verhuizing, daar financieel en qua accommodatie niet op achteruit mogen gaan?

5) Welke consequenties zijn er voor verenigingen die niet willen meewerken aan de plannen en wensen van de gemeente, wat al voor minimaal twee verenigingen de realiteit lijkt te worden?

Margret Stolk, VSP Kevin Noels, D66

Kitty Kruger, Groenlinks Ineke Jager, fractie Jager Renate de Feo, SP

Irene Koene, Gewoon Dordt Dan van Leeuwen, PVV Cor van Verk, PvdA

Woordvoering Gemeenteraad mbt sportcampus Schenkeldijk

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 28-03-2019 17:22

Thans ligt voor het plan Sportcampus Schenkeldijk. Het college vraagt de gemeenteraad akkoord te gaan met scenario 5 en dit verder te mogen uitwerken.

Sport is leuk, heel veel mensen beleven daar veel plezier aan. Heel veel vrijwilligers steken daar onbetaald veel tijd in. Maar de wijze waarop de diverse colleges in het verleden zijn omgegaan met de sportverenigingen heeft het plezier, zeker bij de bestuurders van deze verenigingen, doen omslaan in een tranendal! Ook het huidige college zet deze trend door. Hoewel in het coalitieakkoord ferme en positieve taal wordt gebruikt, blijkt dit niet uit de voorstellen die het college op tafel legt.

Voorzitter ik citeer een stukje uit het coalitieakkoord;

We vinden het dan ook van belang te investeren in het verenigingsleven en in het breder gebruik en de (her)inrichting van

de vier grote, bestaande stadssportparken.

Uitgangspunt is om verenigingen meer de samenwerking op te laten zoeken: een

koepelvereniging waarin diverse sporten zijn gebundeld heeft meer overlevingskansen

en meer kansen om voldoende vrijwilligers en goede bestuurders aan te trekken.

Bovendien drukken samenwerking

en gemeenschappelijk gebruik van

accommodaties de kosten van exploitatie, beheer en onderhoud.

Wij betrekken nadrukkelijk de verenigingen bij deze grote beweging naar robuuste,

zelfstandige koepelverenigingen, sluiten snel aan op verenigingen die zélf ook snel willen schakelen en voeren stevige regie om voortgang te boeken.

Mooie woorden maar weinig daden en let met name op de woorden investeren, betrekken en snel. Niets van dit alles is gerealiseerd. VVV Dubbeldam is al van 2001 bezig om met de diverse colleges tot overeenstemming te komen. TTVD en Movado zijn al 5 jaar bezig om consensus te krijgen.

Waarom is de intentieverklaring van eind 2018, de Paraplu, op eens ingetrokken? Wethouder Stam was al onderweg om de intentieverklaring te ondertekenen en werd teruggeroepen. Door wie, en waarom? En het was zeker niet BVD die de intentieverklaring heeft ingetrokken. Maar welke partij dan wel?

Probleem is dat dit college wel heel stoer doet met bevorderen van sport, maar dat het vrij spelen van bouwgrond van de locaties waarop deze sportvereniging thans zitten voor hen nog veel belangrijker is. Een beetje louche en een beetje onbetrouwbaar is dat wel.

Indien het collage haar scenario 5 onveranderd gaat door ontwikkelen, dan zullen de betreffende sportverenigingen afhaken en dat na jaren onderhandelen. Een beter voorbeeld van bestuurlijk onvermogen is er in de historie van bestuurlijk Dordrecht niet te vinden.

Ook laten de ambtenaren van de gemeente weten dat de betreffende sportvereniging niet in staat zullen zijn hun leningen terug te kunnen betalen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit college verenigingen, die op verzoek van datzelfde college meewerken om hun sportverenigingen te verplaatsen, de financiële afgrond in worden geduwd. Ook een vereniging kan failliet gaan.

In de financiële bijlage Raadsvoorstel Scenariokeuze Schenkeldijk vinden we geen kosten voor de sloop van sportpark Corridor terug. Hoe rijmt dit met het wel opvoeren van sloopkosten sportpark Patersweg (pt.2) en sloop huisvesting Schenkeldijk (pt.7)? Kan wethouder Burggraaf hier misschien een antwoord opgeven?

En dan staat in het Raadsvoorstel Scenariokeuze Schenkeldijk dat er op diverse punten gesproken wordt over mogelijke risico’s bij de investeringen, de dekking en de exploitatie. Is er een voorlopige risico-analyse gemaakt en zo ja, kunt u deze met ons delen?

Het college heeft naar de stellige overtuiging van de VSP nog 1 kans om haar plannen te realiseren. Namelijk om haar scenario 5 uit te breiden met het amendement van D66 en VSP.

Uitgangspunt daarvan is dat de exploitatie van de verenigingen niet met hogere kosten belast mogen worden vanuit dit project. Zelfs niet als de Gemeente het budget van dit plan zou moeten verhogen. De VSP is echter niet voor een openeinderegeling qua investeringen en wil daar ook een begrenzing aan geven. Voor 8 miljoen moet scenario 5 inclusief de door D66 en VSP gevraagde aanpassingen in haar amendement te realiseren zijn.

Toekomstige inkomsten uit bijvoorbeeld het grondbedrijf zouden toereikend kunnen zijn om deze budgetoverschrijding te kunnen dekken. Per slot van rekening doen wij dit voor onze burgers en moeten wij niet denken in verlies of winst, maar in toegevoegde waarde voor de inwoners van Dordrecht.

De VSP heeft dit project van het college “met plaats vervangende schaamte” gevolgd. Een beter bewijs van bestuurlijk onvermogen is er niet. En de VSP vreest uit contacten met burgers dat de betrouwbaarheid van dit college alleen maar verder onderdruk komt.

Tot slot de VSP zal er alles aan doen om dit project op een eerlijke- en succesvolle wijze afteronden. De VSP wil het zittende college nog meegeven, dat zij er zijn voor de burgers van Dordrecht en de burgers er niet zijn voor het college. Laat dat ook het uitgangspunt zijn bij de verdere uitwerking van dit plan.

Met Raad en Daad

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 28-11-2018 11:33

Column van Hans van der Burg, Steunfractielid VSP Maassluis

27 november 2018: Respect voor ‘onze’ 23 raadsleden die Maassluis rijk is, maar betrokkenheid met de stad (ergens voor staan), ambitie, politieke ervaring en voldoende beschikbare tijd zijn onontbeerlijk om werkelijk een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de inwoners van het mooie Maassluis en daar zal het, voorspel ik u, bij een aantal partijen op vastlopen.

Sinds mijn deelname aan de lokale politiek als steunraadslid voor de VSP fractie heb ik inmiddels actief aan een aantal commissievergaderingen mogen deelnemen en een aantal informatie-avonden bijgewoond over verschillende onderwerpen (om er een paar te noemen: veiligheid, jeugdzorg, wonen, economie, cultuur, begrotingsbehandeling,….); mogen deelnemen, jawel… Ik vind het een voorrecht om in deze positie een actieve bijdrage te leveren, daarbij op te komen voor de belangen van de inwoners van Maassluis en in het bijzonder voor de kwetsbare groepen.

Helaas mag ik niet deelnemen aan de raadsvergaderingen zelf vanwege het simpele feit, dat dit voorbehouden is aan ‘onze’ 23 raadsleden, verdeeld over 9 partijen, beter bekend als ‘de Gemeenteraad’.

De Gemeenteraad heeft drie belangrijke taken: de grote lijnen vaststellen voor het beleid van de gemeente; controleren of het college van Burgemeester en Wethouders zijn taken goed uitvoert; en de inwoners van de gemeente vertegenwoordigen.

Het is bijzonder dat er van deze 23 raadsleden een aantal onervaren personen uit het ‘niets’ direct een zetel hebben ingenomen voor tenminste een periode van vier jaar en dus deel uitmaken van deze Gemeenteraad. De kiezer heeft gesproken zeggen we dan, nou ja ‘we’ …., maar, zo werkt het nu eenmaal binnen ons democratisch kiesstelsel.

De druk op de Gemeenteraad is de afgelopen jaren alleen maar verder toegenomen en neemt verder toe: denk aan de effecten van de decentralisatie sinds 2015 (zoals jeugdhulp en wet maatschappelijke ondersteuning), de participatiemaatschappij, het klimaatakkoord, de woningnood, de vergrijzing, veiligheid, gemeenschappelijke regelingen, niet te vergeten de begrotingsbehandelingen en een aantal slepende lastige dossiers….

De meeste partijen hebben één of twee steunraadsleden tot hun beschikking die de nodige taken kunnen uitvoeren om werk uit handen te nemen van de zittende raadsleden, maar ook een aantal van deze steunraadsleden ontberen de ervaring en dossierkennis, dus vragen ook nog eens extra aandacht van hun fracties (wie steunt nu wie zou je denken).

Ik wens ons allen nog altijd veel wijsheid en weloverwogen besluiten toe…

(deze politieke column is gepubliceerd op 27 november 2018 op Maassluis.nu)

Hoekse Lijn oplevering eind februari 2019 ?

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 22-11-2018 13:02

Woensdag 21 november 2018: De Rotterdamse wethouder Visser heeft tijdens een informatiebijeenkomst in het Stadhuis van Vlaardingen Raadsleden uit Schiedam, Vlaardingen en Maassluis de status van het, inmiddels behoorlijk vertraagde, project de Hoekse Lijn toegelicht. Veel vragen werden gesteld door de ongeveer 40 aanwezigen en met name door de Raadsleden en Steunraadsleden uit Maassluis. Er was toch veel scepsis en teleurstelling onder de aanwezigen. Het merendeel van de vragen ging over compensatievoorstellen zoals ook al op 20 november in de Gemeenteraad van Maassluis middels een Motie door een meerderheid (8 van de 9 fracties) werd aangenomen. De wethouder Visser heeft toegezegd suggesties hierover zeker te zullen bestuderen op voorwaarde dat er concrete voorstellen worden gedaan. Oplevering van de Hoekse Lijn staat nu gepland voor eind februari 2019 en we wachten de voortgangsrapportage (maar weer) af… Verdere berichtgeving hierover is terug te vinden op de website van onder andere de WOS, RTV Rijnmond en het AD.

Bernadette en Leo bezochten VNG Congres

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 04-07-2018 16:04

Op 26 en 27 2018 juni bezochten Leo Stolk en Bernadette Striebeck het VNG Congres in Maastricht.

Het thema was 'Over Grenzen'.

Dit omdat van lokale bestuurders steeds meer wordt verwacht, dat zij grensoverschrijdend samenwerken en zo bijzondere uitdagingen kunnen aangaan.

Ontvangst was door de burgemeester van Maastricht Annemarie Penn-te Strake.

Bernice Notenboom Poolreizigster, klimaatjournalist en filmmaker gaf een zeer interessante lezing over klimaatopwarming die gepaard gaat met klimaatveranderingen en die grote gevolgen met zich mee zal brengen voor mens en milieu.

Zij is van mening dat menselijke activiteiten hieraan ten grondslag liggen.

Het is 5 voor 12 ......en we moeten dit NU aanpakken.

De volgende spreker was Tommie Wieringa die vertelde over de problemen met veel criminaliteit in de grenstreek omdat hier te weinig politie is.

Hij brak een lans voor meer Toezicht en Politie.

Andre Rieu vertelde over de aanloop naar zijn grote concerten die binnenkort plaatsvinden op het Vrijthof.

En hoe het is om met zijn grote mooie orkest over de wereld te reizen.

Tevens werd de Jaarrede uitgesproken door de VNG-voorzitter Jan van Zanen.

Hierna sprak Kajsa Ollongren minister van Binnenlandse zaken en Koningkrijksrelaties.

Twan Huys was de gespreksleider van dit alles.

Wij mochten ook een kijkje nemen in het mooie Valkenburg, waar wij een bezoek brachten aan Thermae2000 op het topje van de Cauberg. Hier heb je het mooiste uitzicht van Nederland.

Zij vertelden, dat zij binnenkort rigoreus gaan verbouwen om meer hotelkamers te gaan realiseren.

Deze kamers komen gedeeltelijk in de Cauberg te liggen.

Later bezochten wij de Romeinse Katakomben...wat bekend staat als een onvergetelijke belevenis.

Jan Diepen, telg uit een welgestelde textielfabrikanten familie met passie voor archeologie realiseerde in 1908 vlak bij zijn buitenverblijf in een mergelhoeve een perfecte replica van de Romeinse catacomben.

Wij hebben veel raadsleden gesproken uit andere gemeenten, wat erg interessant was!

Zo hoor je waar andere gemeenten tegen aanlopen en hoe zij dat oplossen.

Het waren zeer indrukwekkende dagen waarin we veel kennis hebben opgedaan in het mooie veelzijdige Maastricht.

Bernadette Striebeck

Onze mening over problemen bij het Energiehuis

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 21-06-2018 10:29

Onze woordvoering over het Energiehuis in de gemeenteraad van 20 juni 2018.

Voorzitter

Wij zijn hier vandaag bijeen, door de stemgerechtigde inwoners van Dordrecht gekozen en daarmee hebben wij de verantwoordelijkheid op ons genomen om te waken over de kassa van de gemeente Dordrecht. Simpel gezegd kijken wij wat er in komt en wat we er weer uithalen.

Ons wordt nu gevraagd om een aanzienlijk bedrag uit de kassa te halen om de klimaatvoorziening van het Energiehuis aan te passen c.q. te verbeteren.

En dan is natuurlijk de vraag voorzitter WAAROM?

Zijn er bij de aanleg nog niet zo heel lang geleden fouten gemaakt, is er wellicht destijds een verkeerde capaciteitsberekening gemaakt, zijn er konstruktiefouten aangetoond?

Met andere woorden voorzitter, is er wellicht nog iets te verhalen op de bouwer als blijkt dat dat het geval is en is dit ook onderzocht?

Natuurlijk mag je van een Energiehuis verwachten dat er voldoende Energie en capaciteit is om de klimaatbeheeersing naar behoren te regelen, dat vinden wij ook.

Maar tevens zijn wij van mening dat dient te worden onderzocht of de rekening voor deze aanpassing wel moet worden neergelegd bij de Dordtse burger.

Wij zijn om bovengenoemde redenen dan ook van mening dat we pas een gefundeerd oordeel kunnen vellen over de toekenning van deze kredietaanvraag als via gedegen onderzoek is aangetoond dat er geen mogelijkheid is om deze kosten te verhalen op derden.

Jack Wisker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.