Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over VVD inzichtelijk

6 documenten

VV-lid Roos Dekker overleden

VVD VVD Zuid-Holland 21-03-2024 09:45

Met diepe droefheid delen wij het tragische nieuws van het overlijden van onze gewaardeerde collega Roos Dekker. Roos was niet alleen een deskundige en toegewijde professional, maar ook een warme en betrokken persoonlijkheid die altijd klaarstond voor haar collega's. Haar scherpe geest, vastberadenheid en vriendelijke aard maakten haar geliefd bij al haar collega's.

Als lid van het Algemeen Bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland en de VVD-fractie bracht Roos niet alleen haar expertise en professionaliteit naar de werkplek, maar ook warmte en een gevoel van verbondenheid. 

Haar plotselinge heengaan laat een grote leegte achter, niet alleen binnen onze VVD-fractie, maar ook in de harten van degenen die haar gekend hebben.

Aan haar familie bieden wij onze diepste en meest oprechte condoleances aan. Moge zij troost vinden in de mooie herinneringen die ze met Roos hebben gedeeld.

In gedachten zijn we bij haar en haar dierbaren, en we zullen haar nooit vergeten

VVD-fractie van het Hoogheemraadschap van Delfland

Drie nieuwe VVD’ers versterken commissie Hoogheemraadschap van Delfland

VVD VVD Zuid-Holland 19-01-2024 09:59

Met plezier kondigen we aan dat op 18 januari 2024 Hans van Bruggen, Martijn Kersten-van Dijk en Jantien Ritsema-de Jong zijn benoemd tot 'commissielid, geen lid van de Verenigde Vergadering’, in het Hoogheemraadschap van Delfland.

https://delfland.vvd.nl/nieuws/54709/drie-nieuwe-vvd-ers-versterken-commissie-hoogheemraadschap-van-delfland

De VVD-fractie kijkt uit naar een fijne samenwerking en is ervan overtuigd dat deze toevoeging aan onze fractie een positieve impuls zal geven aan het Hoogheemraadschap van Delfland. Gefeliciteerd en welkom aan boord!

“Graag bereid mee te besturen”

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Zuid-Holland 13-06-2019 16:11

Eindelijk nieuws over de coalitieonderhandelingen! Het CDA besloot woensdag 12 juni zich terug te trekken uit de lopende besprekingen over een nieuw provinciebestuur in Zuid-Holland. Om die reden moesten Forum voor Democratie en VVD concluderen dat een coalitie “over rechts” niet langer haalbaar was.

 

De VVD zal nu met een nieuwe informateur gaan inventariseren welke mogelijkheden er wél zijn voor een coalitie. “Uiteraard is D66 graag bereid mee te besturen”, zegt fractievoorzitter Ria Oosterop.

De besprekingen begonnen, onder leiding van informateur Hans Wiegel, na de verkiezingen van 20 maart jl. Hij adviseerde een coalitie te vormen met Forum voor Democratie en VVD als twee grootste partijen, aangevuld met, zoals hij dat formuleerde, “drie kleintjes”.  Zoals bekend gaf de D66-fractie vlak daarna al aan samenwerking met Forum vanwege programmatische en ideologische verschillen niet waarschijnlijk te achten. Toen kort daarna ook PvdA en GroenLinks aangaven geen aansluiting te ambiëren, werden de mogelijkheden al beperkt.

Er zijn diverse opties voor meerderheidscoalities verkend. Ook de mogelijkheid van een minderheidscoalitie is bezien, maar dit kon niet op de steun van het CDA rekenen.

Op 12 juni kwamen alle fractievoorzitters bij elkaar en zij besloten dat de tweede partij, de VVD, het komende proces gaat trekken. Ik heb aangegeven dat D66 zich verheugt op de komende besprekingen, dat zorgvuldigheid vereist is, maar dat er tegelijkertijd ook wel vaart mag worden gemaakt. Inmiddels zijn er bijna drie maanden sinds de verkiezingen verstreken en het wordt tijd dat we (weer) aan de slag gaan. Dat verdient de provincie Zuid-Holland. En dat verdienen de inwoners. We staan immers voor grote uitdagingen en daarvoor is een daadkrachtig bestuur noodzakelijk.

Jouw VVD denkt mee: adviezen voor het hoofdlijnenakkoord.

VVD VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zuid-Holland 09-01-2019 08:47

In de vorige raadsvergadering heeft onze fractie kort kunnen reageren op het door de coalitiepartijen gepresenteerde hoofdlijnenakkoord. Een akkoord waar veel zaken in staan waar we als VVD mee kunnen leven. Met name de paragraaf woningbouw en mobiliteit heeft in belangrijke mate onze instemming. Wel hebben wij onze verbazing uitgesproken over de wijze waarop dorpsgericht werken en de inwonersparticipatie gestalte krijgt. Ook begrijpen wij niet welke koers ingeslagen wordt als het gaat om de noodzakelijke verjonging van de HW en verbetering van mogelijkheden voor toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie). Tegengesteld aan deze belangrijke voornemens staat de opvatting dat de zondagsrust en het tegenhouden van particuliere recreatieve initiatieven voor de coalitie belangrijke beleidsvoornemens zijn? Tenslotte hebben wij in de vorige vergadering onze verbazing uitgesproken over hoe 3 van de 4 coalitiepartijen met gemak afstand namen van de in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen beloftes over de hoogte van de OZB tarieven.

Zoals afgesproken kunnen we vanavond verdieping in ons betoog aanbrengen van vorige week en nu raadsbreed het debat aangaan over dit hoofdlijnenakkoord. Wat ons betreft beperken we ons daarbij tot hoofdlijnen en blijven de vorige week gemaakte vragen en opmerkingen van kracht. Wij begrijpen dat het hoofdlijnenakkoord verder wordt uitgewerkt. En wij dragen daar natuurlijk graag ons steentje aan bij. Zo vinden wij het belangrijk dat het uitgewerkte akkoord en programma gestructureerd worden opgepakt en dat de raad de thema’s en doelstellingen ook SMART kan volgen. Tussentijds en na afloop is een heldere verantwoording van het behaalde resultaat nodig om te kunnen beoordelen in hoeverre eenieder daarin is geslaagd.

Terug naar het akkoord.

De inwoners- en overheidsparticipatie.

Onze fractie is in het licht van het kernenbeleid, net als iedereen, voorstander van inwoners- en overheidsparticipatie. Het gaat echter meer om de wijze waarop. Een open houding, bereidheid tot aanpassing en draagvlak zijn woorden ven betekenis. De VVD ziet kansen om dit breed in te zetten. Zoals in het akkoord vermeld moet daarbij ook gebruik worden gemaakt van de kennis en ervaring die in onze gemeenschap aanwezig is. Actieve deskundige contacten en/of advisering - ook bij beeldvormende vergaderingen -achten wij zeer gewenst.

Het aantrekken van ambtelijke coördinatoren c.q. aanjagers is goed, maar mag geen op zichzelf staand iets worden. Wij verwachten dat dergelijke functionarissen ruimhartig en gastvrij aan de slag gaan. De instelling moet servicegericht zijn waarbij wij geen “nee, tenzij” maar juist “ja mits” willen horen.

Onze fractie is benieuwd naar de wijze waarop inwoners en organisaties de weg weten te vinden naar de bestuurders. De “dorpswethouder” ondersteunen wij, maar dit dient wel op pro-actieve basis te gebeuren. Alleen het houden van een spreekuur volstaat niet. De “dorpswethouder” zal zich regelmatig moeten laten zien. Daarnaast dient hij/zij in staat te zijn de dwarsverbanden met de vakwethouders op de juiste wijze te leggen. Waartoe leidt deze nieuwe manier van samenwerken? Wij verwachten dat dit alles leidt tot een nauwe samenwerking met inwoners en organisaties waarbij concrete meetbare resultaten kunnen worden geboekt. Van verschillende coalitievertegenwoordigers hebben wij de intentie gehoord om uiteindelijk tot een Maatschappelijk akkoord te komen. Wij verwachten daarbij dat met de resultaten van dergelijke participaties de politiek eerder ingenomen standpunten aanpast, wijzigt of helder uitlegt waarom het resultaat niet geleid heeft tot een ander standpunt. Hoe stelt de coalitie zich dit voor?  

Op onderdelen van het hoofdlijnenakkoord willen wij nog aandacht vragen voor:

Zondagopenstelling.

 De Zondagsopenstelling. Daarin wordt een gedifferentieerd beleid uitgesproken en worden sommige dorpen volledig uitgesloten. Graag willen wij dit d.m.v. een oriënterend debat met alle stakeholders verder onderzoeken en bespreken. Op basis daarvan kunnen voorstellen tot verruiming en aanpassing pas echt worden gedragen door de raad, inwoners en het maatschappelijk middenveld. Dat is toch ook het uiteindelijk doel? Op welke termijn denken wij als raad hier gevolg aan te kunnen geven?

Mobiliteit.

Het mobiliteitsonderdeel vermeldt dat op korte termijn verbeteringen op de N217 kunnen worden gerealiseerd. Hoe wil de coalitie de doorstroming op de A29 op korte termijn verbeteren? Graag een nadere toelichting hierop en ook op welke wijze de gemeente hierin financieel zou moeten investeren? Wat kan andere overheden bewegen hiervoor ook in actie te komen

Veiligheid.

Vorige week spraken we hier al over. Onze fractie wil op korte termijn een open dialoog met alle belanghebbenden over dit onderwerp. Daarbij willen we inzicht krijgen in de vele goede particuliere initiatieven op het gebied van buurtpreventie en onderlinge samenwerking/versterking met de professionele hulpverleners. Mogelijk kunnen hier vanuit de praktijk goede ervaringen worden gedeeld en benut. Bent u het met de VVD eens dat hier voordelen liggen en een kans ligt om deze initiatieven verder in de gemeente te implementeren?

Financiën.

De VVD is voorstander van de laagste OZB o.b.v. de tarieven van de oude gemeente Binnenmaas.Hoe heeft het kunnen gebeuren zonder uitwerking van financiële cijfers dat een drietal partijen afgeweken zijn van de in het verkiezingsprogramma genoemde laagste ozb als uitgangspunt/eerste voorkeur?Is er geen enkele ruimte gevonden in de huidige begroting om met een beperktere efficiënte inzet van middelen toch het laagste tarief te hanteren?Het past zeker niet bij de toezeggingen die vooral het CDA heeft gedaan waarbij het CDA net als de VVD en de seniorenpartij er helemaal mee eens was dat desnoods met bezuinigingen het laagste ozb tarief moest worden gerealiseerd. Een stelling waar ook de SGP, Groen Links, D’66 en Cromstrijen ‘98 het mee eens waren.Met een beperkte bezuiniging gelet op het totaal van de begroting met in het achterhoofd een riante reservepositie en mogelijk ook nog inkomsten vanuit de verkoop van Eneco in het vooruitzicht had deze verkiezingsbelofte gerealiseerd kunnen worden. Geen enkele zichtbare poging is ondernomen om deze toezegging te realiseren.Graag willen wij inzicht hebben in de financiële positie van de gemeente. Wanneer mogen wij van het college inzage krijgen in de actuele cijfers? Wanneer wordt de 1e begrotingswijziging voor vaststelling aangeboden?

Statushouders.

Merkwaardig genoeg vermeldt het programma dat er behoefte is aan een coördinerend wethouder belast met statushouders. Waarom is dit niet bij de portefeuille dorpsgericht werken ondergebracht? Wij zien geen noodzaak voor een portefeuillehouder statushouders. Wel dringen wij er op aan om de inzet van het college om de taalproblemen en bereidheid tot participatie onder statushouders te verbeteren. Zo kan de integratie op de beste manier tot zijn recht komen.

Duurzaamheid.

Voor de duurzaamheiddoelen spreken we de nadrukkelijke wens uit om samen te werken met HW Duurzaam en overige maatschappelijke organisaties. Laten we als matig tot redelijk geïnformeerde leken niet zelf de prioriteiten bepalen (zoals gemeentelijke gebouwen energieneutraal in 2030), maar doe dit vooral gezamenlijk en maak daarbij juist gebruik van alle kennis en expertise die er is. Mogelijk bespaart dat in de kosten voor een duurzaamheidcoach en kan dat geld besteed worden aan maatregelen die daadwerkelijk een besparing opleveren. Geen groene symboolpolitiek, maar echte oplossingen die aantoonbaar bijdragen. Wanneer denkt de coalitie met een concrete aanpak te komen?

Buurtinitiatieven en ambtelijke ondersteuning.

Een ambtenaar voor initiatieven uit de samenleving zouden wij liever nog beter benutten. Geef deze ambtenaar meer body door ook vragen over de buitenruimte, bestemmingsplannen en andere dorpsaangelegenheden er aan toe te voegen. Samen met de contactambtenaar vormen deze 2 dan een duidelijk gezicht naar de inwoners toe. (is uit ons verkiezingsprogramma) Kan de coalitie dit onderschrijven?  Graag zien wij een nadere onderbouwing van het initiatief voor de sociale hypotheek . Wij verlangen daarvoor een oriënterende debat, net als bij de zondagsopenstelling. Wijvinden een samenleving het mooist als mensen er zelf iets van maken. Hoe gaat de coalitie hier invulling aan geven?

Economie en landbouw.

In het akkoord wordt melding gemaakt van de kansen om het recreatief en toeristisch verdienmodel te verbeteren. Los van de discussie over zondagsrust verbaast het ons dat in algemene zin geen beleid wordt ontwikkeld over de algehele economische verbetering van ons eiland. Ons eigen bruto nationaal product ligt aanmerkelijk onder het landelijk niveau. Een verbetering daarvan is in ons aller belang; de vitaliteit neemt toe. Wat verwacht de coalitie hiervan?

Het akkoord vermeldt ook het voornemen om een visie te ontwikkelen op verblijfsrecreatie. Wat is hier de planning van en hoe gaat zich dit verhouden tot het voorgaande punt mbt hetrecreatieve en toeristische verdienmodel.

Cultuur.

Waaruit concludeert de coalitie dat het vele dat nu wordt gedaan om cultuur te stimuleren versnipperd is? Hoe ziet die versnippering er uit? Wat is een goed cultureel klimaat?

Hoe verder?

Wij begrijpen dat het hoofdlijnenakkoord verder wordt uitgewerkt. En wij dragen daar natuurlijk graag ons steentje aan bij. Zo vinden wij het belangrijk dat het uitgewerkte akkoord en programma gestructureerd worden opgepakt en dat de de raad de thema’s en doelstellingen ook SMART kan volgen. Tussentijds en na afloop is een heldere verantwoording van het behaalde resultaat nodig om te kunnen beoordelen in hoeverre eenieder daarin is geslaagd. Graag maken wij hierover nadere afspraken en vullen daarbij ook de dynamische strategische lange termijn als raad verder in.

 

Jan-Dirk Roodbol over gemeentelijke lasten

VVD VVD Zuid-Holland 03-10-2018 07:15

Jouw VVD vindt dat elke euro, die de gemeente als belasting oplegt, een euro is, die jij niet meer zelf kan uitgeven. Daarom zijn wij voorstander van een zuinige gemeente én lage belastingen. Een zuinige gemeente betekent onder andere dat wij geen nieuw gemeentehuis willen bouwen. De bestaande (verbouwde) gemeentehuizen kunnen worden gebruikt om de gemeente te huisvesten. Lage belastingen betekent voor ons dat het tarief voor OZB in de nieuwe gemeente het laagste tarief wordt, dat nu wordt geheven in de vijf gemeenten. Op die manier gaat niemand meer betalen, de meeste inwoners zelfs minder. Redenen genoeg om een bij inwoner te vragen hoe hij of zij aankijkt tegen de gemeentelijke belastingen. Jouw VVD ging in gesprek met Jan-Dirk Roodbol uit Piershil.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/31942/jan-dirk-roodbol-over-gemeentelijke-lasten

Vraag 1:

VVD: Als je een woning van 250.000 euro hebt, betaal je nu in Korendijk 328 euro OZB. Als we naar het laagste tarief gaan in de nieuwe gemeente wordt dat 228 euro, een voordeel van 100 euro, ruim 30% minder dan nu. Met een woning van 350.000 euro betaal je nu in Korendijk 459 euro OZB per jaar. Dat wordt 319 euro in de nieuwe gemeente, als we de laagste OZB tarieven overnemen, een voordeel van 140 euro per jaar. Wat vind je daarvan?

Jan-Dirk: Waarom is de OZB in de ene gemeente zo laag en waarom in Korendijk zo hoog? Hoe komt het dat daar een verschil van 30 % tussen zit? Voor het betalen van OZB moet je wel iets terug krijgen.

Vraag 2:

VVD: Om deze lage lasten in te kunnen voeren moet de gemeente wel op de kosten letten. Vind jij bijvoorbeeld dat de gemeente moet investeren in een nieuw gemeentehuis?

Jan-Dirk: Over deze vraag hoef ik nog geen seconde na te denken: absoluut niet. Eén gemeentehuis heeft absoluut geen enkele meerwaarde.

Vraag 3:

VVD: Heb  jij andere ideeën over waar de gemeente op kan besparen?

 Jan-Dirk: Ik heb inderdaad best nog wel een aantal ideeën:

De gemeente moet meer verantwoordelijkheid nemen en niet overal een commissie voor inzetten. Er zijn teveel schijven.  Als voorbeeld noem ik het onderhoud van openbaar groen. In mijn buurt komt er eerst een opzichter van een bedrijf langs, die een lijstje maakt van wat er gedaan moet worden. Daarna loopt een ambtenaar van de gemeente hetzelfde rondje en deze noteert op het lijstje van de opzichter wat wel en wat niet mag gebeuren. Het werk van deze  ambtenaar is overbodig. Mijn idee is om de betreffende opzichter een duidelijke opdracht met bijbehorend budget mee te geven. Dat bespaart de ambtenaar tijd. Tijd is geld;De juiste man / vrouw op de juiste plek. Ambtenaren, net als iedereen, afrekenen op kwaliteit;Geen potverteren meer door de gemeente. De huidige gemeente organiseert veel kleine projecten voor de inwoners waar echt niet iedereen op zit te wachten;Waarom 4 sportvelden voor de voetbal met 4 sportaccommodaties in de gemeente  Korendijk? Eén zou toch veel efficiënter zijn! Ouders uit Nieuw-Beijerland en Goudswaard brengen hun kinderen dagelijks met de auto naar school in Piershil. Dat kunnen ouders dan toch ook op zaterdag doen voor de voetbal? Stoppen met al die subsidies;Een goed rioolstelsel zodat de kosten voor onderhoud drastisch omlaag kunnen. In mijn buurt worden de afvoerputten met enige regelmaat schoon gemaakt en wordt met een stofzuiger al het blad uit de goten gehaald. Zo'n grote regelmaat  is alleen nodig wanneer de capaciteit van de riolering niet voldoende is voor het aantal aangesloten huishoudens.  Dus alle hens aan dek om ervoor te zorgen dat de capaciteit niet tekort schiet. Bij hevige regenval is er (te)veel  aanvoer van water waardoor overdruk ontstaat en in veel huishoudens de toiletten gaan borrelen;Toewerken naar één begraafplaats waarvan de administratie tip - top in orde is en alle graven na het verlopen van de grafrechten worden geruimd;

Vraag 4:

VVD: Wat wil je de nieuwe gemeente verder meegeven?

Jan-Dirk:  De volgende zaken:

Leer van je fouten. Dus niet na een fout een politicus naar huis sturen. Repareer die fout  en doe het voortaan  beter;Leer van de ervaringen van de huidige gemeenten en neem daar alle goede dingen van over.Jouw VVD wil zuinig omgaan met het belastinggeld klik hier voor een uitgebreide toelichting. 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.