Nieuws van D66 inzichtelijk

61 documenten

‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’

D66 D66 Groningen 09-09-2020 13:49

Groningen moet aansluiten bij het maandag aangekondigde Nationaal Groeifonds. Dat pleidooi houdt D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in de gemeenteraad. ‘Er wordt 20 miljard vrijgespeeld voor infrastructuur, kennis en innovatie. De gemeente moet samen met de regio, kennisinstellingen en ondernemers in staat zijn deze prachtige kans te benutten.’

Het kabinet wil de Nederlandse economie duurzaam versterken en de lage rentestand gebruiken om een aantal ontwikkelingen

aan te jagen. Rustebiel: ‘Een zeer goed initiatief. En de kaders die gesteld worden op het gebied van kennis, infrastructuur en innovatie passen goed bij de vraagstukken in Groningen. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit. De Lelylijn springt in het oog, maar ook binnenstedelijk staan we voor een grote opgave. En de banen in de gaseconomie zullen langzaam verdwijnen. Daarvoor moeten wel weer banen terugkeren, bijvoorbeeld in de groene energie. Maar je kunt ook denken aan het versterken van onze digitale en energie-infrastructuur. Het net kan de hoeveelheid nieuwe energie nu op sommige plekken al niet meer aan.’

De minister vraagt van ingediende plannen dat ze zijn opgetuigd samen met ondernemers en kennisinstellingen. ‘Groningen heeft alles in huis om samen met onze toonaangevende onderwijsinstellingen – van praktisch tot wetenschappelijk – tot goede plannen gekomen. Ook met het bedrijfsleven is de samenwerking in Groningen goed. Laten we snel de koppen bij elkaar steken om tot goede ideeÃĢn te komen om zo de regionale economie duurzaam te versterken.’ Rustebiel gaat vandaag aan het college vragen of er al ideeÃĢn zijn over hoe aangehaakt kan worden bij het groeifonds en hoe kennisinstellingen en ondernemers daarbij betrokken kunnen worden.

Het bericht ‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’ verscheen eerst op Groningen.

Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg

D66 D66 Culemborg 15-06-2020 18:03

‘We kunnen vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden’. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode een plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen. Vandaag opent staatssecretaris Stientje van Veldhoven  D66 (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen.

Je elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. En zo geld verdienen met je elektrische auto aan de lader. Of laden tegen een lager tarief, omdat je auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet te balanceren. Het kan straks op steeds meer plekken en met steeds meer auto’s op een slim laadplein. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode zo’n plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen.

Slim laden Van Veldhoven: “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiÃĢnter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Laadplein Culemborg Het laadplein in Culemborg is een mooi voorbeeld van de toekomst. Van Veldhoven maakt vandaag als eerste gebruik van een slimme laadpaal. Zij laadt haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. En zij geeft met de nieuwe app aan hoe lang ze wil laden en hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme paal is die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geÃĢxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen. Vandaag is de app af waardoor het allemaal werkt. Investeerders profiteren direct mee van de opbrengst. Zowel in de portemonnee als door minder blik op straat en een lager verbruik van fossiele brandstof”.

Koploper laadpalen Nederland is koploper laadpalen, nergens staan meer laadpunten per vierkante kilometer dan hier. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. Deze 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

De 19 gemeenten waar de komende periode 45 slimme laadpleinen in gebruik worden genomen:

Amsterdam Arnhem Breda Culemborg Den Haag Gouda Haarlemmermeer Lelystad Maastricht Middelburg Ouder-Amstel Gemeente Het Hogeland Gemeente Westerkwartier Gemeente Loppersum Rotterdam Schiedam Utrecht Zeist Zwolle

The post Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg appeared first on Culemborg.

Urgentieagenda

D66 D66 IJsselstein 04-10-2019 12:39

In de raad van 3 oktober 2019 is de urgentie-agenda vastgesteld. Een grote meerderheid van de raad stemde voor. Alleen de lijst-Willems was tegen. De urgentie-agenda is een lijst met 40 punten die tot stand is gekomen door de aanpak van het bureau Castro.

Meer dan 1.500 mensen hebben een enquÃĒte ingevuld, er zijn drie avonden georganiseerd over thema’s als samenwerking, binnenstad en ondernemen en wonen. Voor D66 weegt de inbreng van de inwoners zwaar. Als D66 vinden wij het bijzonder waardevol dat de 40-puntenlijst mede tot stand is gekomen door de inbreng van inwoners. Op deze wijze worden inwoners van IJsselstein bij het bestuur van de stad betrokken en dat is een goede zaak. Voor D66 zijn deze 40 punten geen verrassing. Het zijn herkenbare punten voor ons en we beschouwen dit als een belangrijk signaal vanuit de samenleving.

Het verplicht ons als politiek om daar mee aan de slag te gaan en er iets van te vinden. Daarom heeft D66 voor dit voorstel gestemd. De D66-fractie heeft wel een voorbehoud gemaakt en dat betreft de uitwerking. De uitwerkingen zijn nog niet bekend. Die komen in de vorm van raadsvoorstellen naar de raad. Op voorhand met de uitwerking instemmen ging de fractie te ver.

In het debat heeft D66 er op gewezen dat de raad er zit voor alle inwoners bedrijven en instellingen. Alhoewel ruim 1.500 inwoners de enquÃĒte hebben ingevuld ontslaat dat raad en college niet van hun verantwoordelijkheid om te staan voor het algemeen belang van IJsselstein. Het komt er dus straks heel erg op aan hoe in de diverse raadsvoorstellen deze adviezen worden uitgewerkt en wanneer. In de urgentie-agenda wordt veelal wel een startdatum genoemd, maar in heel veel gevallen geen einddatum. Communicatie naar de inwoners wordt van wezenlijk belang voor de uitvoering van deze agenda. Geef helder aan wanneer een onderwerp wordt opgepakt, wat het voorstel is en wanneer tot uitvoering wordt overgegaan.

Met deze aanpak heeft dit college een geweldige verantwoordelijkheid op zijn schouders genomen als het gaat om vertrouwen in de politiek. De verwachtingen van de inwoners zijn nu torenhoog. Als de verwachtingen niet goed worden gemanaged komt deze aanpak als een boemerang terug op de gehele politiek in IJsselstein.

Naar de mening van D66 hebben wij vanuit het algemeen belang als raad ook de taak om IJsselstein verder vooruit te helpen. We moeten nadenken over het lange termijn perspectief van IJsselstein. Waar willen we als stad naar toe? En hoe zien we ons zelf in 2040, 2050. Deze 40 punten zullen daar zeker een rol inspelen maar daarmee zijn we er nog niet. IJsselstein staat voor enorme uitdagingen en keuzes als het gaat om de energietransitie, over de ruimtelijke economische koers in de regio, komt er een regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard?

De woonvisie heeft de raad onlangs vastgesteld en is al een belangrijke bouwsteen. Maar andere thema’s zijn eveneens van belang: Hoe gaan wij om met de consequenties van de klimaatverandering, hoe willen wij IJsselstein economisch vooruit helpen, hoe gaan we om met onze kunst en cultuur en historische erfgoed?

Die 40 punten zullen in het kader van het lange termijn perspectief een plaats moeten krijgen. Wij missen van het College een afweging van deze 40 punten in het licht van het lange termijn perspectief. Naar de mening van D66 is het noodzakelijk de ontwikkeling van dat lange termijn perspectief echt op te gaan pakken.

Weinig ambitieus coalitieakkoord

D66 D66 VVD Zuid-Holland 20-08-2019 09:43

Vandaag presenteerde het nieuwe college van Gedeputeerde Staten het coalitieakkoord voor 2019-2023 dat de titel ‘elke dag beter’ meekreeg. De fractie van D66 is blij dat Zuid-Holland na een lange periode van onderhandelen weer een voltallig bestuur heeft, dat de schouders wil zetten onder tal van zaken in onze provincie. Zijn wij ook blij met de inhoud van het akkoord? Ja en nee.

De introductie stelt dat het coalitieakkoord tot stand is gekomen met het belang van alle Zuid-Hollanders voorop. Er wordt gekozen voor een gezonde en groene economie, waaraan iedereen meedoet. “Dat doet ons sociaal-liberale hart goed”, aldus fractievoorzitter Ria Oosterop. “Ook de 30 miljoen euro die wordt uitgetrokken voor schone energie is op zich positief te noemen.”

Uit het akkoord maken wij op dat het college, net als D66, voorstander is van sterke gemeenten die hun taken goed kunnen uitvoeren. Als een gemeente niet goed presteert, kan de provincie ingrijpen. Wat ons betreft hebben die inwoners recht op goed bestuur en zijn er wat dat betreft nog wel een aantal uitdagingen in de provincie.

Minder optimistisch zijn wij over de passages over “een verantwoord en realistisch klimaat- en energiebeleid.” Daarin herkennen we heel erg de aarzelende houding van de VVD als het gaat om de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Ook over de sectorale invulling van het coalitieakkoord maken wij ons zorgen. De Omgevingswet vraag Êcht om een integrale benadering en een cultuurverandering bij het ambtelijk apparaat. D66 mist deze samenhang en tevens ruimtelijke kwaliteit als belangrijke doelstelling bij alle opgaven in het fysieke domein. En bij grote, belangrijke onderwerpen, zoals OV-aanbesteding, de Duinpolderweg en de overlast van Schiphol, ontbreekt het wat ons betreft aan duidelijkheid.

Ria Oosterop: “De D66 fractie legt de lat komende periode hoger. Vanuit de oppositie gaan wij constructief aan de slag met onder andere bodemdaling, biodiversiteit, landbouw, cultuureducatie en de fiets. Thema’s die in het coalitieakkoord onvoldoende uit de verf komen en waarvoor te weinig geld wordt uitgetrokken. Waar de coalitie kiest voor ‘elke dag beter’ zal D66 zich inspannen voor ‘elke dag nÃŗg beter’. Onze mooie provincie is tenslotte nog lang niet af!”

Gemeente RhenenWe krijgen veel ...

D66 D66 - Rhenen 20-06-2019 15:24

#D66 #Wijchen loopt op de troepen ...

D66 D66 Wijchen 30-05-2019 10:58

#D66 #Wijchen loopt op de troepen vooruit met elektrisch laden.

Een motie over zonneparken, maar dan ...

D66 D66 Meierijstad 16-04-2019 19:26

Een motie over zonneparken, maar dan anders.

Zonneparken op platte daken

D66 D66 Meierijstad 16-04-2019 14:00

De discussie over het veranderende klimaat lijkt groter en groter te worden. Ook D66 Meierijstad voegt zich trots bij de klimaatdrammers. Met de motie “Meierijstad pakt kansen voor duurzame energieopwekking” wil de partij dat Meierijstad in 2050 energieneutraal is. Door middel van deze motie kunnen de, door Meierijstad zelf opgestelde, hogere doelen dan in de Regionale Energiestrategie worden opgepakt.

Duurzame energieopwekking draagt hier aan bij. Zo zijn er in Meierijstad veel bedrijven met een plat dak. Hier kunnen zonnepanelen en zonnepaneelfolie met gemak op worden geïnstalleerd.

Het installeren van zonnepanelen op daken is beter dan het plaatsen van zonneparken in het buitengebied, blijkt uit onderzoek. “Uit onderzoek van experts bleek dat zonneparken in het buitengebied, los van of het fraai is, ook nogal wat negatieve gevolgen heeft voor het bodemleven.” zegt Pieter Siroen, lid van de werkgroep Botsende belangen in het buitengebied.

Fractievoorzitter Marrik van Rozendaal voegt daar aan toe: “Hoe makkelijk is het alternatief. Met het op grote schaal plaatsen van zonnepanelen op platte daken wordt in feite ook een zonnepark gecreÃĢerd. Misschien wel het grootste zonne-energiepark van Nederland. Dit lijkt me op z’n minst het onderzoeken waard”.

D66 hoopt met deze motie te bereiken dat het college in de gesprekken over een energiestrategie het opwekken door middel van zonnepanelen en folie ziet als een serieuze mogelijkheid. Ook zou D66 graag willen dat er in september 2019 een eigen, lokaal plan van aanpak wordt opgesteld om het ‘energie opwekken via de platte daken van Meierijstad’ ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren.

Het bericht Zonneparken op platte daken verscheen eerst op Meierijstad.

Rekenkameronderzoek SSC Z-L: D66 ...

D66 D66 Maastricht 13-03-2019 21:08

Rekenkameronderzoek SSC Z-L: D66 Maastricht vraagt de rekenkamer Maastricht om de volgende twee vragen ook in weging te nemen: 1. Hoe is de informatievoorziening tussen de gemeentesecretaris en het college geregeld bij escalatie? 2. Bij welk escalatiemoment worden externe advisiers ingezet?

Zojuist is bekend gemaakt dat de ...

D66 D66 Berg en Dal 13-03-2019 14:42

Zojuist is bekend gemaakt dat de energiebelasting voor burgers omlaag gaat en die van de bedrijven omhoog: de CO2 heffing is een feit : D66 maakt het waar! 💚

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.