Nieuws van D66 over VVD inzichtelijk

3 documenten

D66 stemt tegen Beleidsregels kamerverhuur & woningsplitsing

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 02-12-2019 16:07

D66 Eindhoven heeft afgelopen week tegen de Beleidsregels voor kamerverhuur en woningsplitsing gestemd. De fractie miste inzicht in de effecten van de maatregelen en vond dat de plannen voor studentenhuisvesting nog te weinig concreet waren. Een amendement om de beleidsregels uit te stellen tot deze zaken op orde waren, heeft het niet gehaald. Daarop heeft de D66-fractie, als enige partij in de gemeenteraad, tegen de Beleidsregels voor Kamerverhuur en woningsplitsing gestemd.

Er waren drie duidelijke redenen om tegen te stemmen: De effecten van de beleidsregels zijn onvoldoende uitgewerkt in het plan, er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en zijn de effecten in andere steden onvoldoende bekend. Een oorzaak-gevolgrelatie tussen kamerbewoning en overlast is nooit aangetoond, hoewel de beleidsregels vaak als oplossing werden gezien daarvoor. Het aantal vergunde en niet-vergunde situaties is momenteel ook niet inzichtelijk, ondanks meerdere pogingen van onze fractie en de vorige fractie om dat inzichtelijk te krijgen.

Hoewel het college stelt dat er “voldoende” ruimte overblijft voor kamerbewoning in de stad, moet zij de precieze vraag naar kamers nog uitwerken en weet zij ook niet hoe groot het aanbod is, omdat de vergunde en niet-vergunde situaties niet bekend zijn. Wij vinden het daarom voorbarig om te stellen dat het invoeren van deze regels tot “voldoende” ruimte zou leiden.

Tot slot hebben we ons kritisch uitgelaten over de plannen voor studentenhuisvesting. Studenten zijn een doelgroep die graag wonen in de vele kamers en studio’s die onze stad rijk is. Zij geven vaak minder om luxe maar willen betaalbare woonruimte. In februari vroeg D66-raadslid Tom Brouwers samen met collega Eva de Bruijn (GroenLinks) al aandacht voor de toekomst van studentenhuisvesting. Helaas zijn er tot op heden maar 300 woningen bijgebouwd, terwijl met dit beleidsplan de mogelijkheden voor kamerbewoning worden aangescherpt.

Als laatste redmiddel heeft de fractie een amendement ingediend om de beleidsregels uit te stellen tot er meer inzicht was in vergunde en niet-vergunde situaties en in vraag en aanbod van kamers en studio’s. Hoewel dit amendement het niet haalde, werd de motie die we samen met GroenLinks, VVD, CDA en DENK hebben ingediend voor het Convenant Studentenhuisvesting wel omarmd door de wethouder.

Het dossier kent een lange geschiedenis: wethouder Torunoglu is hier al lange tijd mee bezig. Tom Brouwers geeft aan dat hij twee jaar geleden als commissielid al bij dit dossier betrokken is. “Sinds die tijd stellen we al kritische vragen en proberen we duidelijkheid te creëren om hoeveel situaties het nu precies gaat en wat de effecten zijn. Die duidelijkheid kwam er nooit helemaal, en ook pas vlak voor de raadsvergadering afgelopen week”. Lange tijd ging de discussie voornamelijk over woonoverlast dat gekoppeld werd aan de hoeveelheid kamers in een woonwijk. Ook dreigden studenten niet mee te worden genomen in het verhaal. Wij zijn blij dat naast D66 inmiddels meerdere partijen ook de belangen van studenten hebben laten meewegen. Ten opzichte van twee jaar geleden is dat vooruitgang.

Wij blijven dit dossier kritisch volgen en zullen de studentenhuisvesting opnieuw agenderen als we merken dat nieuwe huisvesting niet van de grond komt of dit plan negatieve effecten laat zien voor mensen in de stad.

Urgentie van statushouders

D66 D66 VVD Arnhem 30-10-2018 19:43

In steeds meer gemeenten gaan stemmen op dat statushouders geen voorrang mogen op een sociale huurwoning. D66 meent dat daarbij deze mensen de zondebok worden van het woningtekort. Deze ontwikkeling is ongewenst, beschuldigt onschuldigen, en hindert het integratieproces van mensen die het recht hebben hier te zijn. D66 raadslid Susan van Ommen vraagt het Arnhemse college of zij zich willen distantiëren van dergelijk populisme.

Hieronder leest u de mondelinge vragen ‘Urgentie van statushouders’ die naar verwachting tijdens de politieke avond van 7 november beantwoord gaan worden.

Urgentie van statushouders

Geacht college,

Is het college van B&W ermee bekend dat de gemeente Castricum op initiatief van de VVD-wethouder Paul Slettenhaar de voorrang voor statushouders op een sociale huurwoning heeft afgeschaft en er in meerdere gemeenten dezelfde geluiden klinken? . Deelt het college de mening van D66 dat politieke partijen daarmee proberen statushouders de schuld te geven van het woningtekort, dat bevolkingsgroepen hiermee tegen elkaar worden opgezet en dat deze discussie afleidt van het echte probleem: te weinig woningen voor álle woningzoekenden? . Is het college het met D66 eens dat het wenselijk is dat statushouders zo snel mogelijk deelnemen aan de samenleving en dat langer verblijven in een AZC een succesvolle integratie belemmert? . Deelt het college van B&W de mening van D66 dat het een onwenselijke ontwikkeling is om de urgentie van statushouders te schrappen uit de Arnhemse Huisvestingsverordening?

In afwachting van uw antwoord, Met vriendelijke groet,

Susan van Ommen D66 Arnhem

Update 7 november

Twee grote artikelen in De Gelderlander vandaag onderstrepen het standpunt van D66.

Arnhem heeft amper sociale huurwoningen nodig voor statushouders (De Gelderlander, 7 november 2018, Premium-artikel) Arnhemse politiek steggelt over recht op toewijzing van huurwoning (De Gelderlander, 7 november 2018, Premium-artikel)

Asociaal weinig sociale woningbouw in Eemnes

D66 D66 VVD CDA PvdA Eemnes 28-04-2018 15:22

Het coalitie-akkoord tussen PvdA en Dorpsbelang betekent slecht nieuws voor de mensen die wachten op een betaalbare huurwoning. Bijvoorbeeld jongeren die na hun opleiding weer in Eemnes willen gaan wonen of ouderen met alleen AOW, hebben geen andere optie dan huren bij de Alliantie.

Het is de bedoeling het percentage sociale woningbouw te verhogen, maar in een percentage kun je niet wonen. Het gaat er om hoeveel je bouwt. Als je in de Zuidpolder 70 woningen per jaar bouwt en 25% is sociaal (en deels echt laag in de sociale huur), dan worden er elk jaar 17 tot 18 nieuwe bereikbare huizen opgeleverd. Dat is exclusief wat de gemeente kan doen op eigen grond in de kern, zoals de Hink Stap Sprong. De nieuwe coalitie wil terug naar 30 woningen per jaar, met 35% sociaal. Dat zijn 10 tot 11 woningen. Ook daar kun je natuurlijk de woningen op het terrein van de Hink Stap Sprong aan toevoegen. Dus elk jaar 7 sociale huurwoningen minder, terwijl het coalitie-akkoord doodleuk noteert dat de wachttijd niet langer dan 1 jaar mag zijn. Ook de middenhuur verdwijnt uit het zicht, het geringe aanbod drijft de prijzen zo hoog  op dat alleen expats die bij Nike of op het mediapark werken nog kunnen huren in de vrije sector.

De wachttijd zal dus oplopen in plaats van afnemen. In het algemeen hebben mensen een hekel aan het soort politiek waarin een nobel streven wordt gepredikt, zonder daarbij ook de maatregelen te nemen om het waar te maken. Dorpsbelang is principieel tegen genoeg bouwen om de snelstijgende vraag bij te houden; wat hen betreft kan er een hek om het dorp want hun achterban woont er toch al.

D66 is (net als VVD, CDA en eigenlijk ook de PvdA) voorstander van een woningbouwtempo waarbij de ontgroening enigszins wordt tegengegaan. Zodat niet alleen oude, rijke mensen in Eemnes kunnen wonen; maar ook alleenstaanden, gezinnen met een laag inkomen, eenoudergezinnen en jongeren.

The post Asociaal weinig sociale woningbouw in Eemnes appeared first on Eemnes.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.