Nieuws van politieke partijen in Maastricht over D66 inzichtelijk

22 documenten

Gezamenlijke reactie naar aanleiding van uit college stappen van SP

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Maastricht 19-06-2020 08:13

Vanochtend maakte de SP bekend dat wethouder Mara de Graaf-Van Haasen ontslag neemt en dat de SP uit de coalitie stapt.

Wij betreuren de stap van de SP erg maar respecteren die. We hebben collegiaal samengewerkt en danken zowel fractie als wethouder daarvoor. We weten dat er zwaar weer aankomt maar kennen de voorstellen uit de pre-begroting nog niet. Een ding weten we zeker: wij staan voor een sociale stad, waarbij de positie van de meest kwetsbaren in onze stad bij onze vijf partijen in veilige handen is. Daar hoeft niemand aan te twijfelen. Wij gaan ons nu in onze eigen partijen, in coalitieverband en met het college beraden over de beste manier om de problemen het hoofd te bieden.

Niels Peeters, CDA Maastricht John Steijns, Seniorenpartij Maastricht Marlise Korsten, GroenLinks Maastricht Johan Pas, D66 Maastricht Michel Severijns, VVD Maastricht

Persbericht naar aanleiding van uit college stappen van SP | Maastricht

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Maastricht 19-06-2020 00:00

Wij betreuren de stap van de SP erg maar respecteren die. We hebben collegiaal samengewerkt en danken zowel fractie als wethouder daarvoor.

We weten dat er zwaar weer aankomt maar kennen de voorstellen uit de pre-begroting nog niet.

Een ding weten we zeker: wij staan voor een sociale stad, waarbij de positie van de meest kwetsbaren in onze stad bij onze vijf partijen in veilige handen is. Daar hoeft niemand aan te twijfelen.

Wij gaan ons nu in onze eigen partijen, in coalitieverband en met het college beraden over de beste manier om de problemen het hoofd te bieden.

 

Niels Peeters, CDA Maastricht

John Steijns, Seniorenpartij Maastricht

Marlise Korsten, GroenLinks Maastricht

Johan Pas, D66 Maastricht

Michel Severijns, VVD Maastricht

Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 10-10-2019 13:21

Geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West, ondanks alle beloftes. Dat is het resultaat van het debat in de gemeenteraad van dinsdag 8 oktober jl.. De bewoners aan de Tongerseweg voelen zich terecht in de steek gelaten.

Dinsdag 8 oktober jl. werd in de gemeenteraad weer gesproken over wat “Verkeersmaatregelen Maastricht-West” is gaan heten. Het gaat hier om maatregelen die eindelijk eens een keer een einde gaan maken aan de jarenlange ernstige overlast en onveiligheid aan de Tongerseweg.

Deze weg wordt namelijk dag-in-dag-uit misbruikt als sluiproute voor zwaar vrachtverkeer. Vrachtwagens die de ramen in hun kozijnen doen trillen en die met een rotvaart over de toch al zo smalle weg razen en zo een gevaar voor elke kleinere verkeersdeelnemer zijn. Vrachtwagens die bovendien rampzalig zijn voor de luchtkwaliteit.

Al jaren doen bewoners van de Tongerseweg en directe omgeving de ene poging na de andere om bij de politieke partijen gehoor te vinden. Dat lukt rond verkiezingstijd uiteraard heel aardig. Dan hebben partijen alle begrip voor de situatie. Zelfs tot na de verkiezingen blijft hun verzoek de aandacht krijgen: een vrachtwagenverbod voor de Tongerseweg. Geen enkele vrachtwagen meer doorlaten vanaf de Belgische grens. En ook eindelijk eens de lang-beloofde reconstructie van de weg: de fundering, het asfalt en wegversmallingen vervangen of aanbrengen.

Die belofte mag toch eindelijk eens ingevuld gaan worden, want in het Coalitieakkoord van CDA, Groen Links, Seniorenpartij Maastricht, D66, VVD en SP staat letterlijk opgenomen:

“Vrachtverkeer uit België dat Maastricht niet als eindbestemming heeft, rijdt ook niet door de stad.

Op basis van dit uitgangspunt komen we tot een structurele oplossing voor de lange termijn met vooruitlopend hierop reducerende maatregelen op de korte termijn.”

Een vrachtwagenverbod dus, voor heel Maastricht-West.

Tijdens de raadsvergadering van 8 oktober wilde de PvdA – gesteund door 50plus, de Liberale Partij Maastricht, Groep Gunther, de PVV en Groep Maassen – het college en de coalitiepartijen houden aan deze belofte. Hierbij hadden we zelfs de steun van het CDA als enige coalitiepartij.

In een soms fel debat hebben we samen met de oppositiepartijen gepleit voor een vrachtwagenverbod op korte termijn. En niet weer jarenlang proberen of andere maatregelen ook de vrachtwagens zouden weghouden. De PvdA was en is van mening dat het nu klaar is: de bewoners zijn lang genoeg proefkonijn geweest van allerlei lapmiddeltjes.

Helaas werd het debat vooral gevoerd op basis van discutabele rapporten en tellingen. Cijfers gebruiken om gevoelens te meten. Cijfers die soms oud en soms ronduit gekleurd zijn of naar believen als positief uitgelegd worden. De bewoners vonden bij het college en bij een overgroot deel van de gemeenteraad nu geen gehoor meer…

Omdat de voltallige coalitie uiteindelijk toch voor de lapmiddelen en nieuwe beloftes stemde, heeft een concrete, haalbare en effectieve kortetermijnoplossing het niet gehaald: er komt definitief geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West.

Het bericht Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Kaderbrief 2019 Tijdens de ...

D66 D66 Maastricht 02-07-2019 13:07

Kaderbrief 2019 Tijdens de behandeling van de Kaderbrief 2019 ging fractievoorzitter Johan Pas in op een aantal punten die voor D66 Maastricht belangrijk zijn. Zo sprak hij onder meer over burgerparticipatie en burgerbegroting, het benoemen van een jeugdburgemeester, het oprichten van een tegelbank, waar inwoners van onze stad stoeptegels kwijt kunnen en kunnen ophalen en de toekomst van de Muziekgieterij. Ook sprak hij over budgetkringen. Een budgetkring zet mensen in armoede aan om zelf onder begeleiding van experts, tot een oplossing te komen, waardoor niet alleen hun financiële situatie, maar ook hun maatschappelijk zelfvertrouwen groeit. Tot slot ging Johan Pas in op het onderwerp fietsen. Zo pleitte hij voor een tijdelijke stallingsplek voor fietsen, een zogeheten fietsvlonder, die op een parkeerplaats voor auto's geplaatst kan worden en verzocht hij het College om budget vrij te maken voor het aanbrengen van verlichting op de Groene Loper, tussen de Geusselt en station Maastricht-Noord. De volledige bijdrage is hier te bekijken: https://maastricht.d66.nl/content/uploads/sites/54/2019/07/Kaderbrief-D66-2019.pdf

Plan nachtvluchten op MAA roept vragen op

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 11-06-2019 17:34

Uit Dagblad de Limburger vernam PvdA Maastricht het bericht dat op Maastricht Aachen Airport (MAA) mogelijk in de toekomst nachtvluchten gaan plaatsvinden. Dit zou blijken uit een ambtelijke conceptnotitie van het Ministerie van Infrastructuur. Nachtvluchten zijn nu tussen 23.00 uur en 06.00 uur verboden bij wet.

In het coalitie-akkoord heeft het college aangegeven de lobby richting Den Haag te willen intensiveren. Met de wetenschap van de denkrichting die in de notitie van het ministerie staat vermeld, zou de PvdA dan ook graag willen weten wat de inzet van de lobby wordt. In het coalitie-akkoord gaat daarnaast ook een hele paragraaf over de economisch vitale stad. Het vorige van Senioren, GroenLinks, SP, VVD & D66 investeerde in 2015 al €2 miljoen in MAA. Wat zijn nu eigenlijk de plannen rondom MAA?

De PvdA stelt verder vast dat vanuit Maastricht er ook al de nodige ophef is uit verschillende buurten over de recente toename van het vliegverkeer.

Anita van Ham stelde daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders. vragen:

Gaat u voor of tegen nachtvluchten lobbyen in Den Haag? Wat is uw visie op de ontwikkelingen van MAA? Hoe ver mag MAA groeien & waarom? Bent u bereid om indien nodig nogmaals in MAA te investeren? Op welke wijze bent u met de verschillende buurten in gesprek? Bent u eventueel ook bereid om maatregelen te nemen ten einde de overlast van vliegverkeer voor omwonende te beperken?

 

Lees hier de berichten uit de krant:

Dagblad De Limburger: nachtvluchten op MAA

Dagblad De Limburger: omwonenden bezorgd over nachtvluchten op MAA

 

Het bericht Plan nachtvluchten op MAA roept vragen op verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Stemtent D66 – Maastricht moet investeren in snelfietsroutes

D66 D66 Maastricht 24-05-2019 19:16

Op zaterdag 1 juni staat onze Stemtent op Plein 1992 met de stelling: ‘Maastricht moet investeren in snelfietsroutes’.

Op steeds meer plekken in Nederland worden snelfietsroutes aangelegd. Dit zijn regionale fietsroutes waarop fietsers comfortabel en zonder oponthoud kunnen fietsen van A naar B. Mede door de opkomst van de elektrische fiets, is fietsen over langere afstanden de laatste jaren populairder geworden. De fiets wordt daarmee ook een serieus alternatief voor de auto op bepaalde afstanden. Maastricht zou de bereikbaarheid van de stad, in samenwerking met omliggende gemeenten en de Provincie, door de aanleg van snelfietsroutes verder kunnen verbeteren. Denkt u dat het goed is als Maastricht (meer) investeert in deze snelfietsroutes? Wij horen het graag van u.

Het is ditmaal mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 13.00 en 15.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. Mocht u niet langs kunnen komen, maar toch willen reageren, dan kan dat via de poll op onze Facebookpagina.

D66 stelt vragen over uitschrijven ...

D66 D66 Maastricht 24-01-2019 20:35

D66 stelt vragen over uitschrijven ...

D66 D66 Maastricht 24-01-2019 14:53

Stemtent D66 – ‘Restzak eenmaal per maand ophalen is voldoende’

D66 D66 Maastricht 23-11-2018 19:08

Op zaterdag 1 december staat onze Stemtent op Plein 1992 met de stelling: ‘Restzak eenmaal per maand ophalen is voldoende’.

Om de hoeveelheid aangeboden restafval verder terug te dringen, presenteerde de gemeente recentelijk het idee om de restzak minder vaak op te gaan halen in de toekomst. Als bewoners met name hun groente- en fruitafval beter scheiden, blijft er minder restafval over dat nog apart opgehaald dient te worden. De gemeente stelt daarom voor om de ophaalfrequentie van de restzak te verlagen van eenmaal per twee weken naar eenmaal per 4 weken. Denkt u dat dit voldoende is, of leidt dit tot onoverkomelijke problemen? D66 hoort het graag van u.

Het is mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 12.00 en 16.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.