Nieuws van politieke partijen in Harlingen over CDA inzichtelijk

3 documenten

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober 2018

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Harlingen 05-11-2018 06:14

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober 2018 Harlingen – Over Algemene beschouwingen, de begroting 2019 en lange debatten. Een zes uur durende raadsvergadering…. De jaarlijkse begrotingsbehandeling lag voor ons, waarbij we begonnen met de algemene beschouwingen. Anders dan voorgaande jaren, kregen de raadsfracties aan het begin van dit agendapunt de beschouwingen van de andere partijen pas te lezen. Het CDA mocht de spits afbijten. De intentie van de algemene beschouwingen is, om een aantal onderwerpen even extra aan te stippen die in de ogen van de partijen extra aandacht moeten krijgen of het college enkele aandachtspunten mee te geven. Daarbij kun je ook verwijzen naar wijzigingen die je wilt in de begroting in de vorm van amendementen en moties. Het moet gezegd worden dat dit een begroting is die bomvol nieuw beleid zit, ambitieus en een hele kluif voor de ambtenaren om het uit te voeren. De gemeente staat er financieel goed voor en ook de komende jaren blijft er nog voldoende over. Onze speerpunten in onze beschouwing gingen over water- en klimaatbeheer, de zoutwinning, voldoende budget beschikbaar houden in het sociaal domein voor professionele hulp, Empatec, het project ‘Harlingen Werkt’, Renovatie/nieuwbouw en nieuwe woonvormen, huisvesting voor arbeidsmigranten, de omgevingswet die er aan zit te komen, de FUMO, vrijheid van schoolkeuze en de OZB voor niet woningen. We zijn onze voordracht geëindigd met het onderstaande appél: De ‘A’ in het CDA verwijst naar het appél wat wij doen op mensen die de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de samenleving. Het CDA ziet de kracht in de gemeenschap voor het vrijwilligerswerk en het verenigingsleven. Wij hebben het vertrouwen dat mensen samen veel tot stand kunnen brengen en naar elkaar om willen (blijven) zien. Met elkaar bouwen aan de samenleving en aan een betere toekomst. Ieder met de eigen talenten en inzet. Het CDA appelleert hier nadrukkelijk aan zoals de Liefde de belangrijkste is in de bekende Bijbeltekst ’Geloof Hoop en Liefde’ is voor het CDA de A het belangrijkste! U kunt onze volledige beschouwing nalezen op onze website of via de onderstaande link: https://www.cda.nl/fryslan/harlingen/actueel/nieuws/algemene-beschouwing-cda-harlingen-2018/ Iedere partij kreeg maximaal 6 minuten spreektijd. Nadat iedere partij haar zegje had gedaan, vervolgden we de vergadering met een reactie van het college op alle bijdragen. De antwoorden leidden met name voor de oppositie voor vele langdradige interrupties. Dit resulteerde tot nog toe al in een totaal van drie uur durende vergadering. Toen was het voor de raadsleden, college en belangstellenden tijd voor een goed verzorgd stamppotbuffet. Na de maaltijd werd vervolgd met de behandeling van 10 amendementen en 3 moties die onderdeel uitmaken van de begroting. Iedere partij gaf een korte toelichting op zijn/haar amendement of motie en lazen de oproep aan het college nog even voor ter verduidelijking van de wens tot aanpassing. Daarna mochten alle fracties reageren op elkaars algemene beschouwing, de begroting en alle amendementen en moties. Het werd een voorstelling van de verenigde oppositie tegen de coalitie. Groen Links die op 17 mei voor het bestuursakkoord stemde, keerde zich nu in de uitwerking daarvan tegen de begroting. Heel opmerkelijk. Opmerkingen als: Te duur, niet in samenspraak, geen alternatieven en door de strot duwen. Hoezo? Alle punten van de begroting komen direct uit diverse verkiezingsprogramma’s. De handreiking om een bestuursakkoord op te stellen wordt niet aangenomen, dus dit rituele dansje zullen we 4 jaar lang te zien krijgen. Het belangrijkste wordt echter vergeten, dat we samen een gemeente moeten besturen en die we verder willen brengen in de toekomst. Oh ja, dan nog uitkomst van de stemmingen over de amendementen. Negen van de tien amendementen kwamen van de oppositie. Drie daarvan zijn aangenomen en het amendement over de regenbooggemeente werd aangehouden. Het amendement van de coalitie over het topsportfonds werd unaniem aangenomen. O.a. het terugdraaien van de afschaffing van de hondenbelasting en het tarief van de OZB voor woningen ook te bevriezen werden niet aangenomen. De woonlasten voor inwoners zijn immers al de laagste van Friesland! De amendementen over 100% circulair en Tiny Houses zijn al de raad geweest en hebben geen effect om ze op te nemen in de begroting. Na de inhoudelijke behandeling werd de begroting ter stemming gebracht. De coalitie gesteund door HOOP en de ChristenUnie stemden voor met 12 tegen 5. De motie van de ChristenUnie die een zeetrap willen realiseren op de Zuiderpier werd aangehouden omdat de veiligheid door de stroming nader onderzocht moest worden en de gehele Westerzeedijk nog in de fase van het Open Plan Proces zit. De tweede motie van de verenigde oppositie behelsde om de fietstunnel tussen de fietspadverbinding Wijnaldum-Midlum te schrappen en met een nieuw raadsvoorstel te komen. Deze motie heeft het niet gehaald. De motie over de ecologische bermen is unaniem aangenomen. De begroting kan nu inclusief de aangenomen amendementen en moties worden uitgevoerd. We kunnen hiermee verder bouwen aan de toekomst van Harlingen, Midlum en Wijnaldum! CDA Harlingen

Uitkomst eerste gesprekken ...

PvdA PvdA VVD CDA Harlingen 06-04-2018 13:29

Uitkomst eerste gesprekken coalitievorming Na een eerste informatieronde met alle partijen hebben Hein, Edwin en Willem namens de PvdA geadviseerd om te kijken naar een coalitie tussen PvdA, CDA en VVD. Daarnaast is het advies om ook de inbreng van andere partijen mee te nemen en te werken aan een programma op hoofdlijnen. De komende tijd zullen we onderzoeken of we samen kunnen werken aan een sociale en sterke gemeente. Via de link is het gehele advies te lezen: https://www.harlingen.nl/document.php?m=89&fileid=55972&f=e6231a4262f4e42f518f68e9bc51e3c5&attachment=1&c=37522

De VVD en het AZC

VVD VVD D66 CDA Harlingen 26-05-2016 07:02

Op woensdag 25 mei heeft de gemeenteraad besloten dat er een asielzoekerscentrum op het Balklandterrein komt. De VVD heeft voor gestemd.

https://harlingen.vvd.nl/nieuws/14753/de-vvd-en-het-azc

© Simone Scheffer, Omrop ...

In het vluchtelingendebat staat de VVD Harlingen achter een streng maar rechtvaardig asielbeleid: er is maar zeer beperkt ruimte voor arbeidsmigranten en vluchtelingen moeten waar mogelijk opgevangen worden in de regio. De vluchtelingen die wel in Europa binnenkomen moeten verdeeld worden over geheel Europa, en niet vooral in Noordwest Europa onderdak vinden.

Europees wordt aan dit beleid gewerkt, zo goed en zo kwaad als het kan, met recent als voorbeeld de Turkije deal die, zo lang het duurt, op dit moment lijkt te werken. Zo lang het duurt...en Inmiddels worden er ook albanese arbeidsmigranten op het vliegtuig uitgezet en heeft het kabinet besloten dat asielzoekers oók het land worden uitgezet bij lichtere vergrijpen waar een taakstraf op staat.

Maar dat is landelijke en internationale politiek.

Wij hebben hier lokaal te maken met mensen die inmiddels al in Europa zijn en waarvan we moeten aannemen dat dit vooral vluchtelingen zijn. Zijn ze dat niet dan moeten ze wat de VVD betreft als gezegd zo snel mogelijk worden uitgezet. Maar mensen die daadwerkelijk oorlog en ellende ontvluchten, en inmiddels in Europa, in Nederland, zijn gearriveerd zullen we menswaardig en met compassie moeten opvangen. Dat is voor ons een kwestie van beschaving.

Het zal in de praktijk waarschijnlijk zo gaan dat een deel van de pas gearriveerden uiteindelijk in Nederland zal blijven. Daarom kunnen we wat ons betreft lokaal het best maar meteen de koe bij de horens vatten door eenieder die het voornemen, en ook het uitzicht heeft om in Nederland te blijven, zo goed mogelijk bij te staan met de integratie.

Omdat er van werd uitgegaan dat de gastarbeiders na gedane arbeid terug zouden keren naar het land van herkomst, werd er in het verleden onvoldoende werk gemaakt van de integratie en zaten we uiteindelijk met de gevolgen. We weten nu hoe het niet moet, en aangezien er nu een risico is op herhaling kunnen we beter lessen trekken uit dat verleden.

Met onderling contact kan gettovorming en isolatie worden voorkomen. Contact, opdat men zo snel mogelijk de taal en manieren van Nederland onder de knie krijgt. Dát, maar ook opdat de mensen die niet bij de Nederlandse cultuur passen, of willen passen, zich dat zo snel mogelijk realiseren en dan hun heil maar elders moeten zoeken. Ook dat moet duidelijk gemaakt worden!

Naast de redenen die het college aanvoert, en die nu wel bekend zijn (kosten, tempo, al aanwezige nutsvoorzieningen, andere plannen voor het Westerzeedijkgebied) is dit voor de VVD Harlingen reden om na veel wikken en wegen het college te volgen in haar keuze voor het Balkland. Vluchtelingen niet te ver weg stoppen maar op een plek waar de voorwaarden, mede om bovengenoemde redenen, het beste lijken om een AZC te vestigen. Wel betreuren we het dat het college de bevolking niet eerder betrokken heeft in het afwegingsproces voor wat betreft de lokatie. Dat had het draagvlak groter kunnen maken.

Maar het college heeft de keus gemaakt voor het Balkland...dat is haar bevoegdheid, en wij als raad mogen daar wat van vinden.

En dan moeten we ons realiseren dat de directe consequenties van het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid vooral bij de (direct) omwonenden en de hockeyclub terecht komen.

Om aan te geven wat wij vooral belangrijk vinden in het nu komende proces, onder andere met die omwonenden, heeft de VVD het initiatief genomen tot een amendement, dat mee ingediend is door het CDA en D66.

Het is absoluut duidelijk dat een AZC met deze omvang en duur, op deze specifieke plek, verantwoord moet zijn. Dit vraagt om stevige onderhandelingen met het COA, waarbij het doel is te komen tot een duidelijk pakket aan afspraken en maatregelen gericht op leefbaarheid, veiligheid en integratie, en een goede inbedding van het AZC in het terrein.

Ontwikkeling van het terrein dient dusdanig te geschieden dat er meerwaarde gecreëerd wordt in het algemeen belang, ook voor de harlingers zelf dus!

In de bestuursovereenkomst met het COA zal dus een aantal essentiële zaken expliciet geregeld moeten worden. Wij hebben daarom (met het CDA en D66) een amendement ingediend met een aantal wensen waar wat ons betreft aan voldaan moet worden. Dit amendement geeft dus eigenlijk aan welke zaken wij in het bijzonder belangrijk vinden.

1. Veiligheid

A. De opname van een veiligheidsprotocol waar in staat: een spreekuur, een nulmeting en risicoanalyse (oplevering drie maanden voor opening van het azc), een beheerplan, bewonersoverleg en incidentenregistratie. 

B. Structurele overlast, ernstige incidenten en/of onvoldoende communicatie moet leiden tot onmiddellijk overleg gericht op normalisatie en beheersing tussen COA en gemeente. Zo nodig wordt de beheersovereenkomst hierop direct aangepast.

2. Communicatie

Facilitering door de gemeente van een op te richten bewonersplatform, inclusief de dekking van de kosten voor vergaderingen voor dat doel. 

3. Dagbesteding

Het college gaat het gesprek aan met het COA over de wijze waarop intern voor zinvolle dagbesteding / activiteiten wordt gezorgd. Tevens besteed het college aandacht aan vrijwilligerswerk van asielzoekers in onze gemeenschap. 

4. Informatie

Aan de gemeente wordt maandelijks een overzicht van het aantal bewoners, uitgesplitst in populatie beschikbaar gesteld. Dit is beschikbaar voor het bewonersplatform en de adviesgroep. Een vertegenwoordiging van het bewonersplatform/adviesgroep zal voor aanvang, tijdens en direct na (aanvullende) onderhandelingen als eerste worden betrokken en geïnformeerd. 

5. Inrichting van het terrein

In overleg met het bewonersplatform en de adviesgroep zal bekeken worden waar de ingang van het AZC moet komen. Maatregelen tegen eventuele (geluids)overlast zullen tezamen met de het bewonersplatform en/of de adviesgroep worden gedefinieerd. Er moeten groenvoorzieningen gerealiseerd worden om het terrein voor een ieder aantrekkelijk te maken.

6. Besluitvorming

Als het gehele voorbereidingstraject afgerond is zal de raad als eerste worden geïnformeerd over het eindresultaat. Pas daarna dienen de overeenkomsten getekend te worden.

7. Hardheidsclausule

Bij situaties/omstandigheden waarin de overeenkomst niet voorziet wordt dit in goed onderling overleg tussen gemeente en COA besproken en opgelost.

8. Compensatieregeling

Indien door welke omstandigheid ook het AZC eerder wordt gesloten dan beoogd (5 of 10 jaar), kan de gemeente in overleg treden met het COA om kosten naar rato gecompenseerd te krijgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.