Nieuws van politieke partijen in Tilburg over D66 inzichtelijk

4 documenten

Beppie Smit over bijdrage aan het boek ‘Van Willem II naar roze maandag’

D66 D66 Tilburg 20-07-2020 06:00

Het is vandaag Roze Maandag https://tilburg.d66.nl/2020/07/beppie-smit-over-bijdrage-aan-het-boek-van-willem-ii-naar-roze-maandag/🌈
Fractievoorzitter Beppie Smit heeft een bijdrage geleverd aan het bijzondere boek ‘Van Willem II naar roze maandag’.
 
Beppie zegt hierover:
Ik ben heel trots dat ik daar ook in sta met mijn verhaal. Het blijkt maar weer dat het nog steeds bijzonder en apart is dat ik me kwetsbaar opstel. Ik sta er niet dagelijks bij stil. Voor mij en mijn gezin, familie en kinderen is het normaal en dus zichtbaar. Dit is wie ik ben en dat is oké.
 
Het roept ondertussen wel veel gevoelens bij mij op:
Ik ben trots op mijn omgeving, vrienden en familie dat wij geaccepteerd worden. Het maakt me verdrietig dat we hier nog steeds aandacht voor moeten vragen en dat het niet altijd als normaal wordt gezien. Het maakt me strijdlustig om telkens ons verhaal te blijven vertellen totdat het niet meer nodig is.
 
Dus zwaai naar mij en de vele andere mooie mensen op de billboards als je voorbij rijd op de Ringbaan-Zuid. Vertel ons verhaal en zorg dat het normaal wordt voor álle Tilburgers, want #hierademikvrij

D66 roept op tot opvang voor vluchtelingenkinderen

D66 D66 GroenLinks PvdA Tilburg 09-03-2020 21:30

https://tilburg.d66.nl/2020/03/d66-roept-op-tot-opvang-voor-vluchtelingenkinderen/

Tilburg is een sociale stad die altijd bereid is geweest een bijdrage te leveren aan het opvangen van mensen op de vlucht voor oorlog en geweld. Nu de situatie in Griekenland en Turkije verslechtert doen Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children een oproep aan Nederlandse gemeenten om een bijdrage te leveren aan de opvang van 500 kwetsbare alleenstaande minderjarige vluchtelingen. D66 Tilburg steunt die oproep, net als een meerderheid van de gemeenteraad.

Motie: opvang van vluchtelingenkinderen

De raad van Tilburg in vergadering bijeen op 9 maart 2020

 

Constaterende dat:

Hulporganisaties Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children Nederlandse gemeenten oproepen om zich gezamenlijk in te spannen voor de opvang van de 500 (meest) kwetsbare kinderen uit de overvolle kampen in Griekenland.

Overwegende dat:

Tilburg altijd een sociale stad is geweest en zich in het verleden altijd bereid heeft getoond om in te springen als er een beroep op gemeenten wordt gedaan om vluchtelingen op te vangen. We gastvrij willen zijn, ook voor expats, studenten, nieuwkomers en asielzoekers. We een inclusieve stad zijn waar iedereen zich thuis kan voelen. We staan voor de continuering van ons huidig humaan asielbeleid.[2] Graag tegemoet wil komen aan de oproep van de 3 hulporganisaties.

Spreekt uit dat:

De staatssecretaris op de medewerking van de gemeente Tilburg kan rekenen wanneer zij besluit tot het bieden van asiel aan de 500 vluchtelingenkinderen.

En vraagt het college om:

Mee te werken en onderdeel te zijn van de oplossing voor dit schrijnende probleem, zodat de rechten en veiligheid van de meest kwetsbare kinderen zo snel mogelijk geborgd worden.

 

Namens de fracties van:

PvdA, Bea Mieris D66, Bas Verberk GroenLinks, Liesje Carlier SP, Helma Oostelbos 50Plus, Henk van Tilborg Ons Tilburg, Linda Oerlemans

 

D66 vraagt het college naar elektrisch rijden in Tilburg: klaar voor de toekomst!?

D66 D66 Tilburg 28-02-2019 12:48

Elektrisch rijden in Tilburg: klaar voor de toekomst!?

Geacht college,

De laatste jaren neemt het aantal elektrische auto’s in het straatbeeld toe. Prognoses laten zien dat het aantal elektrische auto’s na 2020 een grote vlucht neemt. Zo verwacht het kabinet dat er in 2030 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. De toename van het aantal elektrische auto’s brengt grote uitdagingen met zich mee ten aanzien van de laadinfrastructuur. Om aan de geprognotiseerde vraag in 2030 te voldoen zijn landelijk 1,8 miljoen laadpunten nodig. Veelal op straat of openbare parkeerterreinen, want zeventig procent van de autobezitters heeft geen eigen oprit.[1] Een dergelijke claim op de openbare ruimte leidt tot spanning met andere functies van de openbare ruimte.

Ook in Tilburg zijn eigenaren van elektrische auto’s zonder eigen oprit aangewezen op laadpunten in de publieke ruimte. Er bestaan situaties waarbij er pal voor de woning een parkeerplaats is, maar waarbij de woning en de parkeerplaats van elkaar worden gescheiden door het trottoir. Het is op grond van het huidig beleid niet toegestaan om in een dergelijke situatie een oplaadpunt op eigen terrein te plaatsen en via een kabel over de stoep de auto op te laden. Hiervoor zijn begrijpelijke redenen, maar tegelijkertijd is zo het gebruik van een eigen laadpaal (die goedkoper, dichterbij en altijd beschikbaar is en kan worden gevoed met eigen opgewekte energie) voorbehouden aan eigenaren met een eigen oprit.

D66 vindt het belangrijk dat de gemeente goed voorbereid is op de transitie naar elektrisch rijden en de verwachte groei van het aantal elektrische auto’s. Daarom willen wij u de volgende vragen stellen:

Wat vindt het college van de situatie waarin een eigen laadpaal enkel is voorbehouden aan eigenaren van elektrische auto’s met een eigen oprit? Is het college bereid om te zoeken naar oplossingen voor bovenstaand beschreven situatie, waardoor ook eigenaren van elektrische auto’s zonder eigen oprit een eigen laadpaal kunnen gebruiken? Mogelijke voorbeelden zouden kunnen zijn het in bepaalde situaties en onder voorwaarden toestaan van laadkabels over de stoep (zie het beleid van de gemeente Zaanstad[2]) of het op enigerlei wijze integreren van een laadkabel in de stoep (bijvoorbeeld middels een gootje in de tegels). Welke kaders (raadsbesluiten) liggen ten grondslag aan het huidige beleid ten aanzien van de laadinfrastructuur (zowel privaat als publiek) voor elektrische auto’s in de gemeente Tilburg? Welke uitgangspunten/principes hanteert de gemeente bij plaatsing van een laadpaal in de openbare ruimte?

Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte zorgt steeds vaker voor ergernis bij buurtbewoners.[3][4][5] Inmiddels wordt er in Nederland bij ongeveer één op de tien aanvragen voor laadpalen bezwaar ingediend tegen het genomen verkeersbesluit. Die weerstand is een belangrijke reden dat een aanvraag lang duurt, gemiddeld negen tot twaalf maanden.[6]

Is er in de gemeente Tilburg ook sprake van een toename van het aantal ingediende bezwaren tegen verkeersbesluiten voor laadpalen? Hoe lang duurt in de gemeente Tilburg gemiddeld de periode van aanvraag tot realisatie van een laadpaal? Hoe ontwikkelt de duur van deze periode zich ten opzichte van de afgelopen maanden en jaren?

Adviesbureau Over Morgen stelt dat het huidige beleid van gemeenten ten aanzien van het aanvragen van laadpalen een heilloze weg is. De individuele aanpak waarbij een inwoner een aanvraag indient voor een laadpaal in de nabije omgeving, zou mede vanwege de verwachte explosieve groei van aanvragen niet langer houdbaar zijn. Zij pleiten daarom voor een overkoepelende aanpak waarbij per wijk de toekomstige laadbehoefte in kaart wordt gebracht, zodat daar proactief op ingespeeld kan worden middels bundeling van laadpalen zoals via laadpleinen. Deze oproep wordt ondersteund door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, onderdeel van het ‘ontwerp van het Klimaatakkoord’ dat recent werd gepubliceerd.

Hoe kijkt het college aan tegen een overkoepelende wijkaanpak voor de plaatsing van laadpalen?

Bij een overkoepelende wijkaanpak zouden per wijk alle verkeersbesluiten gelijktijdig genomen kunnen worden. Het voordeel daarvan is dat wijkberichten, beroep en bezwaar slechts eenmaal plaatsvinden. De plaatsingsprocedure kan daarmee worden verkort.

Hoe kijkt het college aan tegen het in één keer nemen van alle verkeersbesluiten voor de plaatsing van laadpalen in een wijk?

De gemeente Utrecht heeft eind vorig jaar een strategisch plan voor laadinfrastructuur gepubliceerd.[7] Daarin schetst de gemeente aan de hand van een aantal principes hoe de laadinfrastructuur gaat worden vormgegeven om de transitie naar elektrisch vervoer te faciliteren en aan de geprognotiseerde vraag in 2030 te voldoen.

Is het college bereid om ook voor de gemeente Tilburg een strategisch plan voor laadinfrastructuur op te stellen, om zo proactief te acteren ten aanzien van de verwachte grote groei van het aantal elektrische auto’s?

 

Julian Zieleman          Fractie D66 Tilburg 

[1] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-laadpalen-komen-en-zorgen-voor-ruzie-in-de-straat/

[2] https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mVrg=6325&mAlle=J

[3] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-laadpalen-komen-en-zorgen-voor-ruzie-in-de-straat/

[4] https://www.destentor.nl/deventer/ergernis-over-wildgroei-aan-laadpalen-in-de-straat-maar-waar-laten-we-1-8-miljoen-van-die-dingen~ae60838a/

[5] https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/08/parkeren-onder-hoogspanning-a1612506

[6] https://www.destentor.nl/deventer/ergernis-over-wildgroei-aan-laadpalen-in-de-straat-maar-waar-laten-we-1-8-miljoen-van-die-dingen~ae60838a/

[7] https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/90f54453-76a8-417a-9c9f-ed4f7c9618c4

Op 20 maart kunt u in Brabant op ...

Lijst Smolders Tilburg ( LST ) Lijst Smolders Tilburg ( LST ) D66 VVD CDA Tilburg 08-02-2019 08:32

Op 20 maart kunt u in Brabant op Hans Smolders stemmen, de Lijstduwer van Forum voor Democratie. Het Partijkartel moet koste wat kost gestopt worden! De kiezers worden al meer dan 20 jaar voor de gek gehouden door partijen zoals de VVD, CDA, D66 enz. Toch worden ze niet keihard afgerekend voor hun wanprestaties en hun onbetrouwbaarheid! Willen we een onbetaalbaar en totaal doorgeslagen klimaatakkoord? Willen we de kansloze Massa-immigratie? Willen we de Pensioenroof? Willen we .. enz. Ga 20 maart in Brabant stemmen op Hans Smolders de lijstduwer van FvD.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.