Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over D66 inzichtelijk

18 documenten

Marina leClercq geïnstalleerd als burgerlid

D66 D66 Zuid-Holland 26-09-2021 12:39

Marina leClercq is in de besluitvormende raadsvergadering van 21 september 2021 geïnstalleerd als burgerlid. Marina volgt Jeffrey Quartel op. We wensen Marina veel succes toe.

 

Regiocongres op 30 oktober in Rotterdam

D66 D66 Zuid-Holland 21-09-2021 12:45

Zaterdag 30 oktober is het zover! Het regionale congres vindt plaats in Rotterdam, in het gebouw van het RDM Innovation Dock op Rotterdam Heijplaat! We starten om 13.00 uur met inloop vanaf 12.30 uur.

 

Er zijn sprekers over de Wijkaanpak en over de Energietransitie. En het is natuurlijk vooral de eerste regionale bijeenkomst om elkaar weer fysiek te ontmoeten, bij te praten en natuurlijk tijdens een kop koffie of een drankje te praten over de formatie. Tijdens het congres nemen we ook afscheid van enkele (oud)bestuursleden. Het congres in het Rotterdamse Innovation Dock is goed bereikbaar met de auto (gratis parkeerplaatsen) of met het openbaar vervoer vanaf metrostation Zuidplein en Slinge.

Agenda

13.00 uur Opening door Robert van Zijl 13.05 uur Welkom in Rotterdam door Chantal Zeegers 13.15 uur Algemene Regio Vergadering door Rik van Woudenberg over de begroting 13.35 uur Wisselen van ruimte 13.40 uur Thema Wonen en Wijkaanpak onder leiding van Peter Paul Lippinkhof 13.40 uur Thema Duurzaamheid onder leiding van Debora Douma 15.00 uur Pauze 15.15 uur Nieuws uit de fractie door Ria Oosterop 15.30 uur Kandidaat voorzitters stellen zich voor -Janarthanan Sundaram -Victor Everhardt 15.50 uur Nieuws uit landelijk bestuur door Wietske Veltman 16.00 uur Afscheid van bestuursleden 16.10 uur Afsluiting door Raoul Boucke 16.30 uur Borrelen

Aanmelden kan via deze link

Brief van Madeleine van Toorenburg over de zorgwekkende toestand waarin minderjarige vluchtelingen verkeren

CDA CDA D66 Zuid-Holland 05-06-2020 20:44

Beste CDA’ers,Afgelopen woensdag hebben wij een constructieve sessie gehad vanuit de Bestuurdersvereniging (BSV) over de zorgwekkende toestand waarin minderjarige asielzoekers, migranten en vluchtelingen verkeren in de kampen op de eilanden van Griekenland. Onze Partijvoorzitter en ik hebben gemerkt dat in veel afdelingen de zorgwekkende toestand onderwerp van gesprek en discussie is. Zo werden ook moties ingediend waarbij door afdelingen vanzelfsprekend verschillende afwegingen werden gemaakt. Omdat de tijdens de sessie gewisselde informatie voor alle leden informatief is, deel ik deze brief breed. Ook om hiermee antwoord te geven op de vragen en e-mails die wij als fractie en ook de partij hebben ontvangen.Barmhartigheid drijft ons allen en dus voelen velen de behoefte in actie te komen. Tegelijkertijd waren er zorgen, over de aantallen, de huidige druk op de opvang en de integratieproblemen. Ook rezen er vragen: wat is de achtergrond van de minderjarigen, gaat het inderdaad om kinderen die wees zijn, en waar komen ze vandaan? Kortom het onderwerp leeft en het is noodzakelijk om binnen de partij dit gesprek gaande te houden. Hierbij is het ook belangrijk dat we elkaar de ruimte en mogelijkheid geven om ten aanzien van dit belangrijke onderwerp van mening te verschillen over de wijze waarop we de nood proberen te lenigen. In de sessie heb ik uitgelegd dat ik mijn werk altijd doe om de meest kwetsbaren te beschermen. Dat is wat mij ook in dit werk als Kamerlid ten diepste drijft en waar ik iedere dag weer voor aan de slag ga. Ik reis naar opvangkampen waarover zorgen leven, spreek met organisaties die zich voor vluchtelingen inzetten, werkte zelf niet voor niets eerder bij de VN, was taalmaatje van een Sudanese vluchteling en mijn gezin was buddy van een uit Syrië, voor oorlog en geweld gevlucht gezin dat in ons dorp haar weg moest vinden. Vluchtelingen moeten immers intensief geholpen worden wanneer zij in Nederland een nieuw bestaan willen opbouwen. Het gaat niet vanzelf. Dat is waar ons CDA voor staat, omzien naar elkaar en zeker naar kwetsbaren in nood. En dat is ook wat er in ons verkiezingsprogramma van 2017 staat: voor vluchtelingen, in het bijzonder kinderen die werkelijk in nood verkeren bieden wij altijd hulp en bescherming. Daarbij lijkt echter soms het beeld te ontstaan dat er maar een beste oplossing is, in dit geval het naar Nederland halen van een aantal kinderen. In mijn ogen is er veel meer nodig dan dat. Wij werken aan een oplossing voor alle kinderen. Dagelijks komen er vele gezinnen met kleine kinderen, minderjarigen met en zonder ouders en ouderen na een lange en veelal gevaarlijke reis in Griekenland aan, hopend op een betere en veilige toekomst. Als Nederland, maar zeker ook in Europees verband, zijn wij het verplicht om juist Griekenland bijstand, hulp en middelen te bieden om deze mensen van meet af aan te helpen. We moeten werken aan een solide, solidair en effectief systeem in Griekenland zelf, zodat we zo veel mogelijk, het liefst alle vluchtelingen, jong en oud kunnen opvangen, helpen en beschermen. En dat is tot op heden iedere dag opnieuw mijn inzet. Sinds Turkije haar grens met Griekenland geopend heeft om vluchtelingen door te laten hebben we er bij de staatssecretaris op aangedrongen dat er meer hulp moet worden verleend. De Europese samenleving moet die verantwoordelijkheid met elkaar dragen. Dat hebben we stap voor stap voor elkaar gekregen. Hulpgoederen, experts en coördinatoren zijn naar Griekenland gegaan. Ook is heel veel geld gegeven, door Nederland maar ook door de Europese Unie. En toen kwam de coronacrisis. De angst groeide dat het virus ook de vluchtelingenkampen hard zou kunnen raken. Ik ben toen meteen in gesprek gegaan met verschillende mensen uit mijn netwerk om te kijken waar de grootste risico’s lagen en wat we snel zouden kunnen doen. Naar aanleiding daarvan hebben we als coalitie een motie ingediend om direct de meest kwetsbaren, waaronder kinderen, van de eilanden naar het vaste land te verplaatsen en onder te brengen in hotels en desnoods leegstaande cruiseschepen. Daarbij heb ik aangegeven dat ook gezinnen met kinderen geholpen moesten worden. Die kinderen zijn doorgaans nog veel jonger. Dat schoot helaas allemaal niet op. Toen twee Eurocommissarissen die zich met asiel en migratie bezighouden naar Nederland kwamen hebben we ook hen ervan doordrongen dat er snel actie moest worden ondernomen. Toen kwam er gelukkig enige beweging in. Vervolgens ontstond er discussie om kinderen naar andere landen binnen de EU over te brengen. We hebben daar uitvoerig over gesproken en zijn met elkaar gekomen tot een uitvoerbare oplossing waarmee we echt het verschil kunnen maken. Griekenland vroeg ons namelijk te helpen met het opzetten van een voogdijprogramma, zodat alle minderjarigen die in Griekenland terecht komen veiligheid, zorg en noodzakelijke begeleiding kan worden geboden. Griekenland had hiertoe al een poging gedaan die niet van de grond kwam, onze hulp bleek echt nodig. Nederland heeft hier goede ervaringen mee en samen met de CU en D66 hebben wij dit kunnen bewerkstelligen. Dat wordt nu opgepakt door het kabinet. Daarnaast hebben wij afgedwongen dat er meer veilige opvangplekken komen, waarbij Nederland er 48 inricht. Met een verplichting voor 3 jaar, waardoor uiteindelijk 500 minderjarigen van deze opvang gebruik kunnen maken. Hier wordt veiligheid, zorg, begeleiding en onderwijs geboden en, ook heel belangrijk, hier start eindelijk de afhandeling van de asielprocedure van deze minderjarigen die hierop nu jaren moeten wachten. Dan wordt duidelijk of ze daadwerkelijk een status krijgen of moeten worden begeleid, terug naar het land van herkomst. We moeten er namelijk ook voor waken dat kinderen zonder status naar Nederland komen en vervolgens te horen krijgen dat ze alsnog zouden moeten terugkeren naar het land van herkomst, met alle uitvoeringsproblemen die daar achter weg komen. De kans dat de minderjarigen geen status krijgen, is reëel gelet op de cijfers die nu voorhanden zijn over hun herkomst. Hiermee worstelt men nu ook al in Zweden. Dat is voor kinderen, en dat gaf Richard van Zwol in de sessie ook aan, heel erg onthechtend. Van Zwol, voorzitter van het Wetenschappelijk Instituut van het CDA en adviseur voor de verkiezingsprogramma- commissie, heeft hier een onderzoek naar mogen doen, waarbij met veel jeugdige asielzoekers is gesproken. Zij gaven aan dat het als kind weg zijn van je vertrouwde omgeving en je familie bijzonder zwaar is. In dit verband verdient vermelding dat de helft van de kinderen die inmiddels door Duitsland zijn opgenomen, meteen een verzoek tot gezinshereniging heeft gedaan. Dat terwijl de verwachting is dat niet alle minderjarigen (vooral adolescenten-jongens) een status zullen krijgen. Daarover heeft men in Duitsland nu hoofdbrekers, om nog maar te zwijgen over de risico’s die ontstaan als voor alleenstaande kinderen een ander toelatingsbeleid gaat gelden. Dan zou het zomaar kunnen dat kinderen nog vaker alleen vooruit worden gestuurd. Daarover rijzen inmiddels ook zorgen. Mijn inzet is daarom, ervoor te zorgen dat in Griekenland alle minderjarigen zo snel als mogelijk de duidelijkheid krijgen of zij in aanmerking komen voor een status of niet. In de tussentijd moeten zij op een effectieve manier worden ondersteund en begeleid. Dat gaat nu met onze hulp gebeuren. Zo ontstaat er perspectief. De staatssecretaris heeft dat nu toegezegd en er menskracht en geld voor vrijgemaakt. Alle minderjarigen die daar nu zijn en beslist nog komen, moeten namelijk worden geholpen, want ieder kind in erbarmelijke omstandigheden is er een te veel. Er komt een heel expertiseteam om dit te bewerkstelligen. Van een goed werkend voogdijprogramma profiteren alle minderjarigen die in Griekenland aangekomen zijn of nog komen. Maar hiermee zijn we er natuurlijk nog niet. Ten eerste volg ik de uitwerking van de plannen als altijd heel kritisch. We willen periodiek verslag krijgen van de vorderingen en hiertoe heb ik daarom ook een motie ingediend. Er zijn een aantal landen dat minderjarigen hebben overgenomen en nu weer voor nieuwe uitdagingen staan. Op mijn vraag of de staatssecretaris met deze landen wil kijken of ook zij nu in Griekenland met ons willen samenwerken, bleek mij dat deze landen hierover inderdaad in gesprek willen. Als meer landen daar opvang regelen waarbij procedures worden opgestart, kan het Nederlandse initiatief als een olievlek werken. Dat is in het belang van nog meer minderjarigen. Ten tweede is het zo dat wij in afwachting zijn van het asiel- en migratieplan van de Europese Commissie. Dat wordt over 2 weken verwacht. Daarin zullen, naar verwachting, veel aspecten worden geregeld (een meer gemeenschappelijk asielbeleid met ook een betere aanpak van de overlastproblematiek en het thema van terugkeer). We weten dat ook hervestiging onderdeel zal uitmaken van dit pact. Als vluchtelingen aan de randen van Europa dus een status krijgen, zal ook Nederland haar aandeel moeten nemen. Daar heb ik in het laatste debat ook geen enkele onduidelijkheid laten bestaan. In het totale hervestigingsprogramma hebben we overigens nu ook al meer dan 3000 mensen overgenomen. Dat is onze verantwoordelijkheid en die blijven we wat mij betreft ook in de toekomst nemen. Let wel. Een ander groot probleem waar we in Nederland mee te kampen hebben, is dat er 6.500 statushouders zijn, waaronder veel gezinnen met kleine kinderen, die vast zitten in onze asielcentra. Er is vooralsnog geen ruimte voor hen in onze gemeenten. Ik zou heel graag zien dat de gemeenten die ruimhartig hebben aangeboden vluchtelingen te willen opnemen, alles op alles zetten om hen in hun gemeenschap op te nemen. Veel gezinnen met jonge kinderen die hier al zijn hebben nog een eigen plek nodig in ons eigen land. Als we het toch eens voor elkaar zouden krijgen dat deze kinderen na de zomer ergens naar school zouden kunnen gaan en er een einde zou komen aan hun ellenlange wachten. Ik zal mij er voor blijven inzetten dat wij in Europees verband, als Nederland onze verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de meest kwetsbare vluchtelingen te helpen, beschermen en een nieuwe veilige toekomst te bieden. Waarbij we met elkaar oog moeten houden voor wat er al gedaan wordt, wat we nog meer kunnen doen en hoe we ook in ons eigen land kunnen zorgen dat de vluchtelingen die hier zijn en nog wachten op een eigen woning een plekje in de gemeenten krijgen. Zodat we vervolgens weer nieuwe mensen kunnen opvangen en ook hen weer kunnen helpen. De asielzoekerscentra zitten nu vol en het lukt het COA niet om plekken te vinden voor nieuwe centra. Dat baart mij ook grote zorgen. Als slot wil ik iedereen die deelnam aan de sessie, of op een andere wijze betrokkenheid toonde, bedanken voor de vragen en kritische noten. Die houden mij scherp en sterken mij ook in mijn werk dat ik doe. Met vriendelijke groeten, Madeleine van Toorenburg

Arbeidsmigranten verdienen betere werkomstandigheden

SP SP GroenLinks D66 CDA PvdA Zuid-Holland 14-04-2020 16:25

De Zuid-Hollandse fracties van GroenLinks, SP, PvdA, D66 en CDA hebben vragen aan het provinciebestuur gesteld over de woon- en werkomstandigheden van de Zuid-Hollandse arbeidsmigranten in de coronacrisis. De partijen roepen het provinciebestuur op om de werkgevers op te roepen om de coronamaatregelen in acht te nemen.

Statenlid Armine Stepanyan (GroenLinks): ‘In een crisis komen de meest kwetsbare mensen nog meer in een kwetsbare positie te staan. De FNV wordt overspoeld door vragen en meldingen van misstanden. Arbeidsmigranten worden gedwongen om door te werken zonder veiligheidsmaatregelen van 1,5 meter of handschoenen. Als ze niet meewerken onder deze onveilige situatie dan worden ze per direct ontslagen en als er geen werk is dan is er geen zorgverzekering en geen huisvesting. Gezien de internationale maatregelen kunnen arbeidsmigranten niet terug naar huis en ze kunnen ook geen beroep doen op onze voorzieningen. Dit is onmenselijk wat GroenLinks betreft. De werkgevers profiteren van de arbeidsmigranten, en als er een crisis is, dan moeten de werkgevers ook goed voor de werknemers zorgen’.

Fractievoorzitter Lies van Aelst (SP): ‘Arbeidsmigranten komen naar Nederland toe om onder vaak bijzonder onprettige omstandigheden, tegen erg lage betaling, werk uit te voeren dat anders niet gedaan wordt. Diverse bedrijven gaven eerder al aan niet te kunnen draaien zonder arbeidsmigranten. Dat een deel van deze bedrijven vervolgens zo slecht voor hun werknemers zorgt en hen in gevaar brengt, is schandalig en onacceptabel. Het provinciebestuur zou, samen met de arbeidsinspectie, in moeten grijpen’.

Fractievoorzitter Rosalie Bedijn (PvdA): ‘We leven nu in uitzonderlijke tijden, waarbij de tijd haast voorbij raast. De ontwikkelingen volgen elkaar in gigantische tempo op. Het is belangrijk dat wij in deze lastige periode ook oog houden voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving.  Een aantal werkgevers maken misbruik van deze crisis om arbeidsmigranten gedwongen te laten werken zonder goede veiligheidsmaatregelen te nemen. Daarnaast heb je een groep arbeidsmigranten die nu juist thuis zitten, zonder ziektekostenverzekering. Dat kan en mag gewoon niet gebeuren tijdens een pandemie. De PvdA zal altijd opkomen voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Daarom roepen wij de provincie op om juist nu oog te houden voor de arbeidsmigranten’.

Zie ook: Economie

D66’er uit de regio: René Seedorf

D66 D66 Zuid-Holland 29-05-2019 13:00

René Seedorf is sinds 8 april jl. voorzitter van onze afdeling Hoeksche Waard. Daarvoor was hij lid van de steunfractie van D66 in Cromstrijen en voor een korte periode commissielid RBZ. Over de vraag waar René trots op is, hoeft hij niet lang na te denken.

 

“Het is misschien niet heel spectaculair, maar ik vind het mooi dat wij als partij meerdere zaterdagen inruimen om de mensen op straat te vragen wat ze belangrijk vinden. D66 is waarschijnlijk niet de enige partij die dit doet, maar ik vind het wel goed dat de kiezer met ons in gesprek kan gaan.

Het feit dat we als partij open willen staan voor de ideeën van de kiezer is een activiteit die we in ere moeten houden en misschien wel moeten uitbreiden. Vervolgens is het aan de in de gekozen D66-vertegenwoordigers deze inzichten te vertalen naar acties tijdens de daarvoor bestemde vergaderingen.

De koers die de partij in campagnes vaart lijkt vooralsnog niet veel op te leveren, dus misschien moeten we er wat lessen uit trekken. Ik heb niet het overzicht die adviezen te geven, maar reflectie kan D66 verder helpen.

Een volledig andere koers varen lijkt me niet zo verstandig, omdat er sterke punten in zitten. Zo is uit de verkiezingen naar voren gekomen dat de kiezer Europa belangrijk vindt, maar heeft men het door D66 geschetste vergezicht ook positief geïnterpreteerd? Daarom is het belangrijk voeling te houden met de kiezer en daarvoor dient een partij zichtbaar en benaderbaar te zijn. Social media bieden ook gelegenheid die verbinding te zoeken, maar die kanalen zijn niet altijd even constructief. Dat is jammer, want voor mij is D66 een partij die via de pragmatische weg op zoek gaat naar oplossingen die de maatschappij verder kunnen helpen. Als wij die houding kunnen laten doorklinken in onze boodschap, dan denk ik dat het D66- geluid een rol kan blijven spelen in de verschillende politieke arena’s.”

Waar vind jij dat de regio de afdeling versterkt of kan versterken? “De regiobijeenkomsten zijn de moeite waard vanwege de mogelijkheid je licht elders op te steken en advies in te winnen”, vindt René. “De aanwezige expertise binnen de regio is ook altijd welkom, voor zover die relevant is voor de afdeling. Als kersvers bestuurder ben ik bijvoorbeeld blij dat ik in de gelegenheid gesteld word om kaderbijeenkomsten te bezoeken. Op die manier kan ik  aan mijn kennis voor wat betreft het besturen van een politieke partij werken.”

Gemeente Hoeksche Waard wordt Regenboog gemeente!

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Zuid-Holland 15-05-2019 18:04

Op 8 januari 2019 bleek dat de gemeente Hoeksche Waard niet zo conservatief is als in eerste instantie werd gedacht. De regenboogmotie van D66, PvdA en GroenLinks werd met ruime meerderheid aangenomen. (Alleen SGP en CU stemde tegen). Hiermee wordt de gemeente Hoeksche Waard regenboog gemeente en wordt het voor de gemeente mogelijk met gerichte inzet en activiteiten er te zorgen dat vooroordelen, discriminatie en intimidatie tegen LHBT afneemt, dat LHBT-emancipatie wordt omgezet in beleid. En natuurlijk zal de gemeente Hoeksche Waard jaarlijks op 11 oktober tijdens Coming Out Day de regenboog vlag bij de gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland ophangen.

Vandaag gaan we weer de straat op. ...

D66 D66 Zuid-Holland 11-05-2019 07:17

Vandaag gaan we weer de straat op. Voor Europa dit keer. We komen graag in contact met jou! Je vindt ons tussen 14.00 en 15.00 uur in het centrum van Oud-Beijerland.#vooreuropa D66 #gastemmen

Campagnekanjers bedankt!

D66 D66 Zuid-Holland 27-03-2019 14:24

De eerste exitpoll op woensdagavond 20 maart een teleurstelling en een schok. De voorlopige uitslag de volgende ochtend, op basis van 92% getelde stemmen, toch wel een opluchting. Inmiddels is bevestigd dat de nieuwe fractie bestaat uit vijf Statenleden, waarmee wij terug zijn op het niveau van 2011. In regeringstijd vind ik dat een prachtige uitslag.

Namens mijn hele campagneteam wil ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor al het harde werk in de afgelopen weken en maanden. Voor het verspreiden van de vele honderdduizenden flyers. Voor het kloppen op duizenden deuren. Voor het uitdelen van vele appels, lollies, vergeet-me-nietjes en andere goodies. Voor het verslijten van vele centimers schoenzool. Maar vooral voor jullie onophoudelijke enthousiasme en positivisme. De komende dagen zal duidelijk moeten worden hoe de formatie in Zuid-Holland zal verlopen en of er een plek aan de onderhandelingstafel voor D66 zal zijn. De campagneneuzen richten zich inmiddels alweer op het volgende doel, op 23 mei: de Europese verkiezingen. Ik hoop velen van jullie dan ook weer op straat tegen te komen!

CDA: doorbraak in kinderpardon, naar een evenwichtiger asielbeleid

CDA CDA D66 Zuid-Holland 29-01-2019 21:27

De coalitie heeft een akkoord bereikt over een breed pakket voor de aanpassing van de asielprocedures voor kinderen en gezinnen. Fractieleider Sybrand Buma: ‘We hebben een evenwichtig akkoord bereikt, dat zowel perspectief biedt voor gezinnen en kinderen die lang in een uitzichtloze positie hebben verkeerd, maar dat tegelijkertijd het beleid aanscherpt om nieuwe schrijnende gevallen te voorkomen’. Het pakket omvat een herbeoordeling van de ruim 700 gezinnen, die op dit moment niet in aanmerking komen voor het kinderpardon. Deze aanvragen worden opnieuw beoordeeld op basis van het criterium of zij gedurende aanvraag steeds beschikbaar zijn geweest voor de vreemdelingendiensten. Dit betreft het overgrote deel van deze groep. Het overleg in de coalitie volgde op het voorstel dat onze woordvoerder Madeleine van Toorenburg samen met coalitiepartner D66 heeft gedaan voor een versoepeling van het kinderpardon. Van Toorenburg: ‘Het huidige stelsel functioneert niet meer zoals het bedoeld is. Aan de ene kant zien we dat gezinnen met kinderen die hier geworteld zijn worden vastgezet en uitgezet, terwijl aan de andere kant uitgeprocedeerde asielzoekers niet worden aangepakt en uitgezet maar wel zorgen voor veel overlast en onrust. Dit kan ik niet meer uitleggen.’ De voorstellen die vandaag zijn gepresenteerd komen tegemoet aan de zorgen van het CDA en D66. Afgesproken is dat de aanvraag van de hele groep van 700 gezinnen opnieuw wordt beoordeeld op basis van wat aangeduid kan worden als een beschikbaarheidscriterium. Tot die herbeoordeling worden de uitzettingen gestaakt. Dit betekent dat de zo lang slepende zaken opnieuw worden bekeken met een versoepeling van de eisen. Ook is overeengekomen dat na de herbeoordeling van deze groep de pardonregeling wordt beëindigd. Die leverde inmiddels toch al nauwelijks iets op. Bovendien komt de commissie-Van Zwol nog voor de zomer met voorstellen om de procedures te verkorten. Ook wordt geïnvesteerd in extra capaciteit voor de IND. Op die manier worden nieuwe schrijnende gevallen voorkomen, want gezinnen wachten nu veel te lang op een beslissing. De coalitie heeft ook overeenstemming bereikt over een wijziging van de discretionaire bevoegdheid. Deze bevoegdheid van de staatssecretaris wordt vervangen door een schrijnendheidstoets door het hoofd van de IND. Voor de toepassing van deze toets kan onafhankelijk advies worden gevraagd. Dit voorstel is in lijn met een CDA motie van vorig jaar, waarin ook werd gevraagd om de toets te verplaatsen van het eind van de procedure naar de eerste fase waarin een asielverzoek is aangevraagd. Op die manier blijft de mogelijkheid bestaan om schrijnende situaties, die buiten de regels vallen, toch mee te wegen. Daarnaast zal worden geïnvesteerd in de capaciteit van de Immigratiedienst IND. ‘We zien nu procedures vastlopen dat leidt tot lange wachttijden met als gevolg schrijnende gevallen die we zouden kunnen voorkomen. Gezinnen met kinderen moeten daarbij voorrang krijgen’, aldus van Toorenburg. Door dit nieuwe akkoord mogen er meer mensen in Nederland blijven. Daar tegenover staat dat de vrijwillige overname van vluchtelingen uit oorlogsgebieden zal worden verminderd van 750 naar 500. Dit zorgt voor een nieuwe balans en een evenwichtiger asielbeleid waar wij als CDA voor staan. Het akkoord binnen de coalitie betekent goed nieuws voor een groot deel van de gezinnen, die al lange tijd in onzekerheid verkeren. Zij krijgen een nieuw perspectief om zich in Nederland te vestigen. Maar het akkoord betekent ook dat het stelsel op een aantal punten wordt aangescherpt, waardoor we in de toekomst nieuwe schrijnende gevallen trachten te voorkomen. Dankzij de vele gesprekken, vanuit onze eigen partij, advocaten, rechters en belangenorganisaties zijn wij uiteindelijk gekomen tot dit resultaat.

CDA: doorbraak in kinderpardon, naar een evenwichtiger asielbeleid

CDA CDA D66 Zuid-Holland 29-01-2019 21:27

De coalitie heeft een akkoord bereikt over een breed pakket voor de aanpassing van de asielprocedures voor kinderen en gezinnen. Fractieleider Sybrand Buma: ‘We hebben een evenwichtig akkoord bereikt, dat zowel perspectief biedt voor gezinnen en kinderen die lang in een uitzichtloze positie hebben verkeerd, maar dat tegelijkertijd het beleid aanscherpt om nieuwe schrijnende gevallen te voorkomen’. Het pakket omvat een herbeoordeling van de ruim 700 gezinnen, die op dit moment niet in aanmerking komen voor het kinderpardon. Deze aanvragen worden opnieuw beoordeeld op basis van het criterium of zij gedurende aanvraag steeds beschikbaar zijn geweest voor de vreemdelingendiensten. Dit betreft het overgrote deel van deze groep. Het overleg in de coalitie volgde op het voorstel dat onze woordvoerder Madeleine van Toorenburg samen met coalitiepartner D66 heeft gedaan voor een versoepeling van het kinderpardon. Van Toorenburg: ‘Het huidige stelsel functioneert niet meer zoals het bedoeld is. Aan de ene kant zien we dat gezinnen met kinderen die hier geworteld zijn worden vastgezet en uitgezet, terwijl aan de andere kant uitgeprocedeerde asielzoekers niet worden aangepakt en uitgezet maar wel zorgen voor veel overlast en onrust. Dit kan ik niet meer uitleggen.’ De voorstellen die vandaag zijn gepresenteerd komen tegemoet aan de zorgen van het CDA en D66. Afgesproken is dat de aanvraag van de hele groep van 700 gezinnen opnieuw wordt beoordeeld op basis van wat aangeduid kan worden als een beschikbaarheidscriterium. Tot die herbeoordeling worden de uitzettingen gestaakt. Dit betekent dat de zo lang slepende zaken opnieuw worden bekeken met een versoepeling van de eisen. Ook is overeengekomen dat na de herbeoordeling van deze groep de pardonregeling wordt beëindigd. Die leverde inmiddels toch al nauwelijks iets op. Bovendien komt de commissie-Van Zwol nog voor de zomer met voorstellen om de procedures te verkorten. Ook wordt geïnvesteerd in extra capaciteit voor de IND. Op die manier worden nieuwe schrijnende gevallen voorkomen, want gezinnen wachten nu veel te lang op een beslissing. De coalitie heeft ook overeenstemming bereikt over een wijziging van de discretionaire bevoegdheid. Deze bevoegdheid van de staatssecretaris wordt vervangen door een schrijnendheidstoets door het hoofd van de IND. Voor de toepassing van deze toets kan onafhankelijk advies worden gevraagd. Dit voorstel is in lijn met een CDA motie van vorig jaar, waarin ook werd gevraagd om de toets te verplaatsen van het eind van de procedure naar de eerste fase waarin een asielverzoek is aangevraagd. Op die manier blijft de mogelijkheid bestaan om schrijnende situaties, die buiten de regels vallen, toch mee te wegen. Daarnaast zal worden geïnvesteerd in de capaciteit van de Immigratiedienst IND. ‘We zien nu procedures vastlopen dat leidt tot lange wachttijden met als gevolg schrijnende gevallen die we zouden kunnen voorkomen. Gezinnen met kinderen moeten daarbij voorrang krijgen’, aldus van Toorenburg. Door dit nieuwe akkoord mogen er meer mensen in Nederland blijven. Daar tegenover staat dat de vrijwillige overname van vluchtelingen uit oorlogsgebieden zal worden verminderd van 750 naar 500. Dit zorgt voor een nieuwe balans en een evenwichtiger asielbeleid waar wij als CDA voor staan. Het akkoord binnen de coalitie betekent goed nieuws voor een groot deel van de gezinnen, die al lange tijd in onzekerheid verkeren. Zij krijgen een nieuw perspectief om zich in Nederland te vestigen. Maar het akkoord betekent ook dat het stelsel op een aantal punten wordt aangescherpt, waardoor we in de toekomst nieuwe schrijnende gevallen trachten te voorkomen. Dankzij de vele gesprekken, vanuit onze eigen partij, advocaten, rechters en belangenorganisaties zijn wij uiteindelijk gekomen tot dit resultaat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.