Nieuws van politieke partijen in Houten over VVD inzichtelijk

11 documenten

Realistisch Houtens bod voor de Regionale Energie Strategie

VVD VVD Houten 07-10-2021 06:15

In de gemeenteraadsvergadering van 7 oktober werd gesproken over het Houtense bod voor de Regionale Energie Strategie1.0. Gezien alle inspanningen die de gemeente al deed in het kader van verduurzaming is het terecht dat er nu een pas op de plaats wordt gedaan.

https://houten.vvd.nl/nieuws/45533/realistisch-houtens-bod-voor-de-regionale-energie-strategie

Geachte voorzitter, college, collega’s en andere belangstellenden,

Met het Houtense aandeel in het U16 bod voor de RES 1.0 wordt recht gedaan aan de inspanningen die wij al gedaan hebben. Samen met belangstellende inwoners, energie-coöperaties, en ondernemers zitten we als gemeente in de kopgroep als het gaat om duurzame energieopwekking binnen de regio. Hier mogen we al trots op zijn. De al gerealiseerde en vergunde initiatieven maken dat in de gemeente Houten een meer dan evenredig aandeel aan duurzaam opgewekte energie gaat hebben in 2030.

We hebben nog wel een paar opmerkingen.

Het college geeft aan dat de ze de uitkomsten van de participatie als een extra stimulans zien om het gesprek met de provincie te blijven voeren over de mogelijkheden voor energie-opwek in het Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW)-gebied. Juist in dat gebied zien inwoners veel kansen voor zonnevelden, maar gelden vanuit de NHW veel restricties. Wij gaan ervan uit dat het college zich houdt aan deze restricties om de net verworven UNESCO status recht te doen. Graag een bevestiging van de wethouder op dit punt.

Verder wordt ten aanzien van kernenergie aangegeven dat het onmogelijk is om binnen 10 jaar een centrale te realiseren. Hoewel kernenergie natuurlijk geen bevoegdheid van de gemeente is, wil ik hier toch even twee dingen gezegd hebben. Ten eerste wordt voor windenergie die termijn momenteel ook gehaald, ten tweede is het argument niet relevant. Er is besloten dat kernenergie niet in de ‘energiemix’ voor de RES zit. Als de wethouder het wel een goede energiebron vindt, dan wil ik haar graag oproepen haar stem in Den Haag te laten horen om deze vorm van energie, die geen CO2 emissie kent, toe te laten voor de RES.

Tot slot, voorzitter, denken wij dat het tempo waarmee de verduurzaming plaatsvindt prima is. Wat ons betreft is het dan ook terecht dat er in dit bod voor de RES 1.0 geen extra zoekvelden voor wind of uitbreiding van zonnevelden wordt voorgesteld. De technieken om duurzameenergie op te wekken zullen in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld worden. Hierdoor zal het naar 2040 of 2050 toe steeds eenvoudiger worden om aan de doelstelling te voldoen.

VVD Statement over RES: meer innovatie en eigen keus!

VVD VVD Houten 19-05-2020 04:15

In de gemeenteraadsvergadering van 19 mei werd gesproken over de Regionale Energie Strategie: hoe gaan 16 Utrechtse gemeenten de transitie naar duurzame energie vormgeven. In zijn betoog gaf VVD Fractievoorzitter Eef Stiekema aan dat het bod dat er nu ligt nog wat verbeteringen kan gebruiken.

https://houten.vvd.nl/nieuws/39536/vvd-statement-over-res-meer-innovatie-en-eigen-keus

Zoals in het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) dat we in juli vorig jaar bespraken vinden wij het een goed idee om de energietransitie samen met de andere gemeenten in de regio vorm te geven. Ook omdat we dan het stuur in handen blijven houden en geen ‘top-down’ opdracht vanuit het Rijk krijgen. Het voorliggende voorstel willen we echter graag verbeteren met een aantal moties en een amendement.

In de afgelopen periode is door het Rijk meer tijd gegund om de Ontwerp RES en conceptbod te maken. Vanwege de door Corona geringe mogelijkheden om met inwoners in gesprek te gaan is het mogelijk dit uit te stellen tot 1 oktober. In Houten wordt daar niet voor gekozen omdat de participatie in het vervolgtraject dan meer tijd kan krijgen. Graag horen wij van het college waar deze participatie dan uit gaat bestaan en welke ruimte er dan nog is voor aanpassingen.

Een van de aanpassingen die wij graag zouden willen zien is de oproep richting het Rijk om zon op dak verplicht maken voor iedereen. Aangezien een verplichting ons veel te ver gaat dienen wij een amendement in om deze randvoorwaarde te schrappen uit de ontwerp RES. Natuurlijk is het zonde om onbenutte daken leeg te laten, maar wij willen particulieren en ondernemers de vrije keus laten om te kiezen voor zonnepanelen en dit niet opleggen. Is dit geen onredelijke inbreuk op de eigen inrichting van je woning? Wanneer zet je het in, wanneer niet. Wat ons betreft is dit niet duidelijk, vandaar ons amendement.

Een ander onderdeel is de onderbelichte rol van innovatie in de Ontwerp-RES. Eigenlijk wordt alleen afwachtend naar het Rijk gekeken, wij willen juist in U16 verband oproepen om innovatie ruim baan te geven. Door innovatie te stimuleren en te faciliteren kan de U16 meehelpen de zoektocht naar betere oplossingen te versnellen. Dit zal tevens kunnen leiden tot het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid en opleidingsmogelijkheden binnen de samenwerkingsverbanden van de U16 regio Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoeksinstellingen, opleidingen, praktijkscholen, bedrijven en lokale ondernemers. Ook hiervoor dienen wij een motie in. 

Een derde onderdeel is het punt van de randvoorwaarde dat alleen zon en wind meetellen voor het bod, wij vinden dit een gemiste kans. Zo denken wij bijvoorbeeld dat kernenergie op termijn een goede (tussen)oplossing is voor de energietransitie. Omdat deze vorm van energie ideaal is voor wat betreft CO2 emissie (nihil) en een stabiele energiestroom levert, kan deze perfect aansluiten op de sterk fluctuerende en vaak afwezige wind- en zonne-energie. Wij pleiten hiermee overigens niet voor een kerncentrale in de gemeente Houten, dat is ook geen bevoegdheid van de raad in Houten. Indien echter kernenergie op termijn wel in de energiemix voor een conceptbod meegenomen wordt kan het aandeel zon- en windenergie als onderdeel van de totale opgave voor Nederland fors verlaagd worden. Daarom willen wij met een motie de wethouder oproepen om de minister aan te sporen in het bod voor 2030 kernenergie wel toe te laten als mogelijke energiebron. 

Voorzitter, dan nog wat opmerkingen over de hoogte van het bod.

Naar aanleiding van vragen in het rondetafelgesprek werd duidelijk dat Houten met alles wat gerealiseerd is en in de pijplijn zit, goed is voor 12% van het conceptbod van 1,8 TWh. Als we met 16 gemeenten deze opgave willen doen, dan zou 6% van dat bod een evenredig deel zijn. Wat ons betreft hebben we ons deel van voorlopig dus wel geleverd. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat Houten hier niet onevenredig veel hoeft te doen en dus bijvoorbeeld de energieopname van de stad op moet lossen? “Wat krijgen wij hier voor terug?”, is dan ook een gerechtvaardigde vraag. Het mag er in ieder geval niet tot leiden dat ons mooie buitengebied op termijn de Noordoostpolder van Utrecht wordt! 

Voorzitter, zoals ik bij de startnotitie ook al afsloot is het logisch dat wij in de regio samen optrekken. We kunnen dan schaalvoordelen behalen en geen tegenstrijdige doelstellingen afspreken of elkaar tegenwerken. Wel behouden wij ons het recht voor om te allen tijde onze eigen afweging te maken ten aanzien van wat wij realistisch, haalbaar en wenselijk vinden.

VVD Statement Concept-beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10

VVD VVD Houten 19-11-2019 08:00

In dit artikel is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dit verwoordde in de raadsvergadering bij de behandeling van het Concept-beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10.

https://houten.vvd.nl/nieuws/37391/vvd-statement-concept-beoordelingskader-en-de-concept-uitgangspuntennotitie-ruimtelijk-economisch-programma-u10

Voorzitter, 

 

Een kort statement van onze kant aangezien dit onderwerp ook in de vorige raad al inhoudelijk is besproken maar de raad het niet eens kon worden over de definitieve tekst van de reactiebrief.

 

De fractie van de Houtense VVD dient drie amendementen in om de brief te verbeteren op het gebied van Energie, de Agrarische sector en Veiligheid. 

 

Energie

Wij zijn van mening dat het van groot belang is dat een goede balans is en blijft tussen de pijlers zoals deze genoemd worden in de uitgangspuntennotitie. Deze pijlers (wonen, werken, bereikbaarheid, groen en energie) raken uit balans als er nog meer windenergie in onze gemeente komt dan dan nu al gepland is. Hiernaast vinden wij dat de gemeente Houten in vergelijking met de andere U10 gemeenten een zeer grote bijdrage levert aan de energietransitie in onze regio. De toevoeging aan de brief benadrukt dat andere gemeenten ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen op dit vlak.

 

Agrarische sector

Wij zijn van mening dat de agrarische sector enorm belangrijk is voor de economie en voor het behouden, ontwikkelen en versterken van het buitengebied van onze gemeente. Door de volgende toevoeging doen we recht aan de belangrijke rol van de agrarische sector in het algemeen en in het bijzonder in onze gemeente: “Er is meer aandacht nodig voor het behoud, versterking en ontwikkeling 

van de agrarische sector passend binnen de doelen van het REP. Zoals de rol van de 

agrarische sector bij de ontwikkeling van recreatie en het beheren van landschap en natuur.”

 

Veiligheid

Wij zijn van mening dat het van belang is te benadrukken dat er een samenhangend beleid gevormd wordt waarbij de volksgezondheid niet kan ontbreken. Waar wonen, werken, bereikbaarheid, groen en energie wel genoemd worden als pijler ontbreekt de volksgezondheid. Omdat wij deze niet ten koste willen laten gaan van genoemde pijlers vinden wij het belangrijk deze toe te voegen in de reactiebrief.

VVD Statement bij uitgangspuntennotitie en beoordelingskader Ruimtelijk Economisch Programma U10

VVD VVD Houten 29-10-2019 08:00

Onderstaand is het statement terug te lezen dat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema verwoordde bij het behandelen van het concept uitgangspuntennotitie en concept beoordelingskader Ruimtelijk Economisch Programma U10.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36971/vvd-statement-bij-uitgangspuntennotitie-en-beoordelingskader-ruimtelijk-economisch-programma-u10

Voorzitter, college, collega’s en andere belangstellenden,

 

We besluiten vandaag over belangrijke documenten. Het concept-beoordelingskader en de concept uitgangspuntennotitie Ruimtelijk Economisch Programma geven richting aan voor de komende twintig jaar. We kunnen nu nog accenten aangeven die gebruikt worden voor een aanscherping waarna we begin volgend jaar besluiten over een voorkeursperspectief. Helaas zit er echter een schijnbare tegenstelling in: we besluiten over een concept waardoor we eigenlijk nog nergens over besluiten. Tegelijkertijd geven we wel richting voor een definitief perspectief. Lastig… 

 

Er kan veel veranderen tot 2040. Als we nu twintig jaar terug kijken dan had Houten 33.000 inwoners, moest Houten-Zuid nog gebouwd worden, was het woord energietransitie nog niet bedacht en zat geen van de huidige raadsleden in de gemeenteraad. Ik kan niet anders dan zeggen dat onze collega’s het destijds goed gedaan hebben! Houten is mooi geworden en moet dat ook blijven. Hiervoor is het nodig om het initiatief te blijven houden en te blijven ontwikkelen, zeker in regionaal verband is het goed om het stuur in handen te houden. 

 

De zorgen die wij hebben over de uitgangspuntennotitie en beoordelingskader zijn voor de hand liggend. Hoe wordt gezorgd voor voldoende samenhang, voor een integraal verhaal. Het gaat over wonen, werken, mobiliteit, energie, landschap… over alles dus! Daarnaast gaan wij nog altijd over onze eigen besluiten, zo gaf de wethouder terecht aan in het rondetafelgesprek. Het is dan ook de vraag hoe je als gemeente niet ondersneeuwt in het totaal verhaal van alle deelnemende partijen. Wij onderschrijven dan ook graag het amendement waarmee wij een brief sturen naar de trekkers en waarin wij aangeven wat we belangrijk vinden voor Houten. We roepen de wethouder op zich hard te maken voor het Houtense belang in de regio.

 

Als fractie hebben wij enkele onderdelen aan de brief toegevoegd, deze en andere punten zijn voor ons erg belangrijk. Ik wil de volgende punten hier nog even benadrukken:

Voor wat energie betreft vinden wij het van belang aan te geven dat Houten met twee windmolenparken inmiddels voldoende heeft bijgedragen in de regio op dit gebied.Er is meer aandacht nodig voor het behoud, versterken en ontwikkelen van de agrarische sector. Vooral de kansen die er zijn, naast de economische peiler die de sector is, voor het beheren van het landschap en de natuur en het ontwikkelen van recreatie. De leesbaarheid van de stukken moet verbeterd worden.

 

Nog een laatste opmerking over het concept uitgangspuntennotitie… Wederom moet ik in deze raad aangeven (de vorige keer was bij het vaststellen van de Startnotitie Regionale Energie Strategie) dat het argument dat de gaswinning in Groningen stopt aanleiding geeft tot de energietransitie onzin is. Het stoppen met de gaswinning in Groningen is een politieke, begrijpelijke en verstandige keuze. Het gebruiken hiervan als argument voor de energietransitie is onzin omdat er ook gas geïmporteerd kan worden. Ik ben van mening dat wij hier besluiten moeten nemen op basis van feiten, niet op basis van verzinsels!

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1190332905; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-888248204 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

Windturbines bij de Goyerbrug

PvdA PvdA VVD Houten 02-10-2019 14:42

Afgelopen dinsdagavond, 1 oktober, heeft de raad een definitief besluit genomen om windturbines te plaatsen in het buitengebied, bij de Goyerbrug. In mei hadden we als PvdA onze zorgen al geuit over de landschappelijke inpassing en het proces om tot draagvlak te komen. Die zorgen hadden we en die zorgen zijn gebleven. Het dilemma voor de PvdA is dat we helemaal niet tégen windenergie zijn. Sterker nog we vinden dat de ambitie niet groot genoeg kan zijn. Immers in 2050 moet Nederland volledig onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Maar het is een minstens even grote ambitie om dit mét de samenleving te doen. We weten dat de hele achterban van de PvdA de ambitie om Houten duurzaam te maken ondersteunt. De meningen lopen echter zeer uiteen als het over de Goyerbrug gaat. De verhoudingen vóór- en tegenstanders van dit specifieke project ligt ongeveer 50-50. Als fractie hebben we onze bezwaren tegen dit raadsvoorstel keer op keer kenbaar gemaakt. Tegelijk hebben we ook recht willen doen aan het andere geluid uit onze achterban, namens wie wij in de raad zitten. Eén stem is daarom gegaan naar de ambitie om Houten duurzaam te maken. Hieronder de tekst die de PvdA ingebracht heeft. “In mei heeft deze raad zich gebogen over de voorlopige verklaring van geen bedenkingen: nu het is moment van de waarheid. Dit college staat op het punt een eeuwigdurende vergunning af te geven voor het plaatsen van industriële windturbines in het buitengebied. Aan ons als raad om daar toestemming voor te geven. We hebben eerder onze zorgen geuit over de ruimtelijke inpassing en over het proces om draagvlak te verwerven. De ruimtelijke inpassing voor turbines met een ashoogte van 166 meter is een veel te grote stap. En deze hoogte weten we pas sinds de gemeente de aanvraag van de initiatiefnemer heeft ontvangen, eind vorig jaar. De turbines van Windpark Goyerbrug worden één van de grootste op land tot nu toe in Nederland. Het stoorde ons en het stoort ons nog steeds dat de hoogte van de turbines door het college totaal niet wordt geproblematiseerd, noch het feit dat we de consequenties voor de leefbaarheid voor omwonenden niet kunnen overzien. De ruimtelijke inpassing is het enige aspect waar we als gemeente écht iets over te zeggen hebben. Als gemeente heb je de verantwoordelijkheid om daar een eigen afweging over te maken. De wethouder zal zeggen dat ze het nog een keer heeft laten onderzoeken of het past. Maar wat waren de alternatieven voor typen en aantal van de bouw van de turbines, dat is niet onderzocht. Het tweede adviesbureau dat ze hier voor ingeschakeld heeft, geeft wel degelijk aan dat bij landschappelijk inpassingen kanttekeningen te plaatsen zijn. Men spreekt over verdwerging van het landschap op meso niveau, oftewel, binnen een straal van 3-5 km domineren cq verpesten de turbines het landschap van het Kromme Rijnstreek. Wat ons nog meer dan in mei, tegen de borst stuit, is het inspraakproces. Het is er de afgelopen maanden niet beter op geworden. Ik breng in herinnering dat het college zélf een grote broek aangetrokken heeft dat draagvlak ‘heel belangrijk’ is. In juni werd al duidelijk dat dit het college daar vervolgens een hele eigen draai aan geeft, door dit te vertalen naar een ‘een zekere acceptatie’ bij direct omliggende families (14 van de 15 heeft een compensatie regeling geaccepteerd). En toen kwamen de zienswijzen, 23 stuks, 86 indieners. Tijdens de RTG werd in onze ogen pijnlijk duidelijk met wat voor overheid inwoners te maken krijgen: juridisch strikt formalistische verweer met als uitkomst dat er een punt en een komma wordt aangepast. En het helpt ook niet als het college zich keer op keer op het standpunt stelt dat zij ‘niet anders kan’, ‘helaas gebonden is aan de provinciaal ruimtelijke structuurvisie’. Dat is simpelweg niet geloofwaardig. Het is voor onze fractie overduidelijk dat achter deze formele houding, een college staat die zélf deze industriële turbines op die plek wil. We kunnen ons heel goed voorstellen dat de inwoners, in het bijzonder de indieners van de zienswijzen dit ervaren als pure machtspolitiek. En wat doen de coalitiepartijen? Die slikken schijnbaar zonder veel moeite enorme meloenen door. Onlangs hoorde ik de fractievoorzitters van VVD en GL in een radioprogramma van Houten FM vertellen dat men wel inziet dat de plaatsing van de turbines “niet leuk” is voor de omwonenden, ik citeer: ‘Het is gelukkig niet voor altijd, ze staan er voor 30 jaar, we hebben ze nu eenmaal tijdelijk nodig”. Ik herhaal “niet leuk” ; ‘tijdelijk nodig’, ‘maar 30 jaar’. Dat noem ik verdwerging van de problematiek. Dat is de problemen van mensen niet serieus nemen, maar het voor jezelf minder erg maken! Daar kopen de inwoners echt niets voor. Elke vorm van industrie die hier aangevraagd was, had kunnen rekenen op tegenstand van deze partijen en was nooit vergund geweest. Maar dit wel. En hoe rijm je trouwens de eeuwigdurende vergunning die je afgeeft met het tijdelijke karakter? Alleen al daaruit blijkt dat deze bezwering een wassen neus is! Waarom is er niet vanaf het begin gezocht naar een synthese van belangen. Bij andere maatschappelijke dilemma’s hebben dit ook gedaan zoals bij Den Oord; bij Fort Honswijk, bij Dikke Boom. Met de hulp van een procesbegeleider wordt voor- en tegenstanders gefaciliteerd. De klacht van de indieners is dat men zich onbegrepen voelt, in de steek gelaten, platgewalst door een bestuursapparaat. Hun verweer heeft hen bloed, zweet en tranen aan de keukentafel gekost, terwijl de gemeente zich door het een na het andere adviesbureau liet bij staan. Dat is een ongelijke strijd geworden. En dat terwijl dit college zich voorgenomen had (citaat): “Over grote maatschappelijke opgaven, in gesprek te gaan met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. En in samenwerking met hen komen we tot concrete en breed gedragen oplossingen.” Die belofte is in elk geval niet ingelost. Onze fractie vindt de wijze waarop invulling gegeven is aan de beantwoording van de vragen en de bejegening niet passen met hoe wij in Houten participatie vorm willen geven. We kunnen ons goed indenken dat inwoners die bejegening arrogant vinden. Een aantal raadsleden van de coalitie gaven de afgelopen te kennen, “dat ’t de volgende keer anders moet”. Beste collega: dit wás de volgende keer! De kans is verkeken, the damage done en de coalitie heeft het laten gebeuren. Hoe nu verder: we kunnen ons opmaken voor jarenlange juridische procedures en verharding in de samenleving. En geef de mensen eens ongelijk. Als ik sarcastisch zou willen zijn, zou ik kunnen voorstellen om de Universiteit van Utrecht alvast te boeken voor een evaluatie in 2021, die dan ons ook over dit dossier de oren gaat wassen. We willen een toezegging doet dat een participatiestrategie en/of participatieplan zoals bedoeld in de Omgevingswet, onderdeel uit maakt van de verdere implementatie. Doel is te waarborgen dat de omwonenden het recht op participatie houden. Deze omissie is aangereikt door de advocaat van één van de indieners van de zienswijzen. Mocht dit geen voornemen zijn, dan horen we graag wat de overwegingen van het college zijn. De PvdA hecht er aan om te melden dat wat ons betreft de ondernemer geen blaam treft, hij heeft lang in de wachtkamer gezeten; vanuit zijn perspectief er alles aan gedaan om zijn onderneming te starten, het is zijn goed recht om plannen te maken en aan ons voor te leggen. Dat het college en wij als raad ambities hebben ten aanzien van de energie transitie stellen we zeker ook niet ter discussie. In 2050 moet Nederland een volledig duurzame energievoorziening hebben en volledig onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. De ambitie kan niet groot genoeg zijn. Maar het is óók een ambitie om dit mét de samenleving te doen. Het feit dat bewoners zich gepasseerd voelen, leidt tot afkalvend draagvlak voor de energietransitie én als overheid draag je op dit manier bij tot verzet tegen windturbines. En dat is zonde, want de echte verduurzaming begint pas net. De PvdA is niet tegen windenergie, maar onze bezwaren bij de voorlopige verklaring zijn ongewijzigd, zowel met betrekking tot de ruimtelijke onderbouwing als met betrekking tot het draagvlak. Vanzelfsprekend geven we een tegenstem door onze bezwaren die we hebben bij dit raadsvoorstel. Maar we zijn ook vóór de ambities om Houten duurzamer te maken. Om dat te onderstrepen zullen wij als PvdA-fractie verdeeld stemmen. Onze oproep is: zet in op het belang van de realisatie van een succesvolle energietransitie met inwoner en zet bewoners die ageren tegen windturbines niet weg als ‘anti-klimaat’! We hebben iedereen nodig!

Het bericht Windturbines bij de Goyerbrug verscheen eerst op PvdA Houten.

VVD Statement Startnotitie Regionale Energie Strategie

VVD VVD SGP CDA Houten 18-07-2019 06:30

In dit artikel is het statement te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het uitsprak bij de raadsvergadering van 18 juli bij het behandelen van het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36084/vvd-statement-startnotitie-regionale-energie-strategie

Voorzitter,

In het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) wordt voorgesteld om met omringende gemeenten samen te werken om de energietransitie vorm te geven. 

Wij kunnen dat van harte ondersteunen, wij houden daarmee namelijk de regie in eigen hand. Dat is in ieder geval wat wij nu denken. Niet meedoen kan leiden tot een ongewenste, door het Rijk oplegde taakstelling, zo wordt gesteld. 

Wij willen nog wel een paar punten maken: het is van belang om emotie en feiten goed te onderscheiden; zo staat in de startnotie dat “de keuze om te stoppen met de gaswinning in Groningen een energietransitie noodzakelijk maakt”. Dat is natuurlijk onzin, je kunt ook gas importeren en het energiesysteem laten zoals het is. Van het gas af gaan is is een politieke Haagse keuze, geen noodzakelijkheid.

Het is goed dat er naast energietransitie ook nadrukkelijk gekeken wordt naar isolatie; alles wat je niet verbruikt hoef je niet te vergroenen. Dit wordt wat ons betreft te vaak onvoldoende benadrukt, dat dit nu wel gedaan wordt stemt ons tevreden. 

Waar wij ons nog wel zorgen over maken is het feit dat wij mogelijk in de komende jaren geconfronteerd worden met een zekere groepsdruk die wij ook kennen bij de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan wij meedoen. Als Houten daarin een andere mening of afwijkende zienswijze heeft, leidt dit vaak tot een ‘jammer, maar jullie zijn de enige die er zo over denkt: wij gaan gewoon door’. Kan de wethouder bevestigen dat dit bij het RES niet zo werkt? Dat wij wel ‘in control’ blijven over de energietransitie in onze eigen gemeente?

Met het raadsvoorstel stemmen we in met de inhoudelijke uitgangspunten om te komen tot de RES.

Over een aantal belangrijke uitgangspunten hebben wij nog wat vragen:

Het uitgangspunt ‘aansluiten bij de landelijke doelstelling en scope en een evenredige, realistische bijdrage hieraan leveren’. Wij zijn van mening dat wij in Houten al veel gedaan hebben, kan de wethouder bevestigen dat de al gerealiseerde projecten meetellen en dat de huidige situatie niet als nulmeting geldt? Dan de uitgangspunten ‘zorgvuldige afweging voor het toevoegen van grootschalige energieopwekking’ en ‘de lokale omgeving moet voordelen ervaren van duurzame energieprojecten’: wie bepaalt wat een zorgvuldige afweging is of wat de voordelen zijn voor de lokale omgeving; deze uitgangspunten zouden nog wel eens onder groepsdruk kunnen verschuiven.Ten aanzien van het uitgangspunt ‘deelnemende overheden zijn bereid om eigen beleidskaders en uitgangspunten ter discussie te stellen’ wordt het risico van druk uit de U16 wel erg groot. Kan de wethouder bevestigen dat wij als gemeenteraad nog steeds over onze eigen beleidskaders en uitgangspunten gaan? 

Een ander punt is dat wij vinden dat er te eenzijdig gekeken wordt naar energie uit zon en wind. Hiermee wordt teveel voorgeschreven met welke technieken de transitie moet worden ingezet. Wij geloven eerder dat wij als politiek de randvoorwaarden moeten scheppen, maar niet de techniek moeten voorschrijven. Dat leidt tot ongewenste tunnelvisie en laat kansen waarvan nu nog niet duidelijk is dat ze bestaan liggen. Wij dienen hiertoe samen met SGP en CDA een motie in.

Voorzitter, het is logisch dat wij in de regio samen moeten optrekken om schaalvoordelen te behalen en geen tegenstrijdige doelstellingen of elkaar tegenwerken projecten moeten starten. Wel behouden wij ons het recht voor om te allen tijde onze eigen afweging te maken ten aanzien van wat wij realistisch, haalbaar en wenselijk vinden. 

Statement VVD Raadsvoorstel Verklaring van geen bedenkingen Zonneveld Oostrumsdijkje - Beusichemseweg ‘t Goy

VVD VVD Houten 24-06-2019 05:00

Onderstaand is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat verwoordde bij het raadsvoorstel Verklaring van geen bedenkingen Zonneveld Oostrumsdijkje - Beusichemseweg ‘t Goy

https://houten.vvd.nl/nieuws/35783/statement-vvd-raadsvoorstel-verklaring-van-geen-bedenkingen-zonneveld-oostrumsdijkje-beusichemseweg-t-goy
Voorzitter,
De fractie van de Houtense VVD vindt het belangrijk om zuinig om te gaan met energie en water en goed om te gaan met het milieu. Dat is ook in het belang van onze kinderen en kleinkinderen. Met behulp van nieuwe technieken kan onze energieopwekking nog duurzamer, tegen mogelijk lagere kosten en met geen of weinig overlast voor de omgeving. De gemeente kan (innovatieve) duurzaamheid stimuleren door het aantal regels te verminderen en in te zetten op eenvoudigere procedures, niet door subsidies.
Zo zijn wij bijvoorbeeld voorstander van het plaatsen van zonnepanelen op daken waar dat mogelijk is en van particuliere initiatieven waarbij zonnevelden worden aangelegd. Hierbij is landschappelijke inpassing erg belangrijk. Burgerinitiatieven om lokaal duurzame energie op te wekken steunen wij, mits deze geen onevenredige overlast veroorzaken voor de omwonenden.
Zo stond het in ons verkiezingsprogramma en zo staan wij hier nu nog in.
Voor het initiatief voor het aanleggen van een zonneveld nabij het Oostrumsdijkje en de Beusichemseweg wordt wat ons betreft aan de eerder genoemde randvoorwaarden voldaan. Vanwege de haag om het perceel is de landschappelijke inpassing op maaiveldhoogte te vergelijken met een fruitperceel. Daarnaast is de initiatiefnemer (in tweede instantie) op een goede manier in gesprek met de omwonenden. Inmiddels zijn er aanpassingen overeengekomen waardoor de meeste bezwaren weggenomen worden.
Kan de wethouder bevestigen dat afspraken tussen initiatiefnemer en omwonenden scherp gemonitord worden door het college, zodat wanneer overgegaan wordt tot definitieve plaatsing deze afspraken ook zijn nagekomen?
Een positief antwoord op deze vraag en het feit dat het initiatief een goede bijdrage levert aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente Houten zal zorgen voor instemming van onze fractie met dit raadsvoorstel. 

Stem tegen het windpark Goyerbrug

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie VVD CDA Houten 01-06-2019 16:03

In de raad van 28 mei 2019 stond het windpark Goyerbrug op de agenda. Een beladen onderwerp met uitgesproken vóór- en tegenstanders. De PvdA Houten heeft tegen het plan gestemd. En dat terwijl we helemaal niet tegen windenergie zijn. Want Nederland moet naar een duurzame energiehuishouding. Windenergie is daar een essentieel onderdeel van. Tegelijkertijd begrijpt de PvdA de moeite die omwonenden hebben met de plaatsing van nieuwe windmolens. Nederland is een dichtbevolkt land en daardoor zorgt elk groot infrastructureel project voor overlast voor omwonenden, of het nou gaat om een nieuwe weg, zonnevelden of windmolens. Windmolens zorgen voor geluidsoverlast, slagschaduw en aantasting van natuur en landschap. Het helemaal wegnemen van die overlast is een illusie, maar het kan beter dan in de huidige praktijk gebeurt. In elk geval beter dan de manier waarop dit college dat nu ten aanzien van het windpark Goyerbrug heeft aangepakt. Waar ging het fout? Laten we voorop stellen dat de ondernemer die het windpark wil bouwen geen blaam treft. Hij heeft een duidelijke ambitie en is al ruim 10 jaar bezig zijn plannen te verwezenlijken en daar zat nooit een woord Spaans bij. Hij heeft zoals we dat ook willen van ondernemers veel in het werk gesteld om omwonenden te betrekken bij de plannen en hij heeft voorstellen gedaan de overlast zoveel mogelijk weg te nemen en compensatieregelingen voorgesteld. Wat is dan het probleem? Nou, dit college heeft zich bijna vereenzelvigd met de ondernemer en daarmee haar eigen afwegingen die het college namens de inwoners van Houten moet maken, ‘weggegeven’. Dat is kwalijk. De afweging die de gemeente hoort te maken is of het windpark past in het landschap. Bij de aanwijzing van de locatie bij de Goyerbrug door de provincie is ook de ashoogte van de windmolens bepaald. De hoogte is toen vastgesteld op ten minste 60 meter. Toen de aanvraag van de ondernemer een aantal maanden geleden binnenkwam, bleek het te gaan om een ashoogte van 166 meter. Bijna 3 keer zo hoog! De turbines van het windpark Goyerbrug worden bovendien één van de grootste op land tot nu toe in Nederland. Toen had het college in actie moeten komen. De ruimtelijke inpassing is een afweging die alleen de gemeente moet maken. Naar onze stellige overtuiging past een windpark met dergelijke hoge masten daar niet. Maar daar hebben we dus geen enkel debat over gevoerd. Ook kwalijk is dat de gemeente zich verschuilt achter een extern bureau. Dit bureau heeft van alles getoetst aan de geldende wet- en regelgeving: geluid, luchtkwaliteit, slagschaduw, radar, kabels en leidingen enzovoort. Maar over één ding doen zij geen uitspraak (en dat benadrukken zij ook), namelijk of het windpark qua ruimtelijke ordening acceptabel is. Dat is ter beoordeling aan de gemeente. Je kan je als gemeente niet verschuilen achter een extern bureau dat zegt dat aan de regeltjes is voldaan. Dit college heeft de hoogte van de windmolens geen moment ter discussie gesteld, verschuilt zich achter procedures en wetten, heeft op dit punt haar huiswerk niet gedaan, met als gevolg dat de ashoogte van de molens er ‘ingerommeld’ is. Dat komt omdat het college dit windpark heel erg graag wil. Bij zo’n sterke ambitie ben je bereid een groot aantal nadelen voor lief te nemen. Die ambitie vertroebelt het nemen van verstandige en afgewogen besluiten. Als dat windpark daar komt, dan is dat omdat je dat als college op dit plek wil. Niet omdat je aan wet- en regelgeving gebonden bent. En dan natuurlijk het draagvlak. In de aanloop van dit college en in de afgelopen maanden lagen de woorden ‘samen’ en ‘draagvlak’ voortdurend op de lippen van de collegeleden. Ook over het windpark gaf het college hoog op dat ‘draagvlak belangrijk is’. Let wel, nergens is er een wettelijke bepaling te vinden die in gaat op het fenomeen ‘draagvlak’. Het college heeft daar zélf zo veel gewicht aan gegeven en daar een hele grote broek over aangetrokken. En dan moet je helaas aanzien hoe het college opschuift van ‘draagvlak is belangrijk’ naar ‘een zekere acceptatie’. Om het even in perspectief te zien: bij 15 adressen is sprake van een ‘zekere acceptatie’ en bij 500 adressen zegt het college zelf dat het beeld diffuus is, maar zeker niet positief. Hoezo, draagvlak?! Dan blijkt dat het college zelf bedacht heeft dat draagvlak van de bewoners die direct naast het windpark wonen, voor het college voldoende is om haar afwegingen te maken. 15 adressen dus. Dat hadden ze dan ook wel iets eerder mogen zeggen! Was daar dan van meet af aan eerlijk over geweest en zeg tegen omwonenden dat zij van alles kunnen vinden, maar dat dat geen effect zal hebben op de uiteindelijke plaatsing van de molens. Het was dan ook bijzonder om te zien dat VVD en CDA met hun beloftes over het belang van draagvlak, een 180 graden draai moesten verantwoorden en zich verweerden met een gezocht argument dat men ‘de regie niet aan de provincie wil geven’. Alsof de provincie een dergelijk project niet zou kunnen managen! Het bleek al snel dat de coalitie had ‘getekend bij het kruisje’ en de rijen zich op voorhand al hadden gesloten. Het plan is dan ook aangenomen. GroenLinks en de ChristenUnie konden hun geluk niet op en hamerden op argumenten van het algemeen belang waar niemand het mee oneens is: want natuurlijk wil iedereen duurzame energie! Maar de PvdA heeft als voorwaarde dat bewoners volwaardig mee kunnen praten over de uitvoeringsplannen. Dat betekent dat je voldoende ruimte geeft aan het organiseren van tegenspraak. We maken ons als PvdA geen illusies, het iedereen op elke plek altijd naar de zin maken zal niet lukken. En de verantwoordelijkheid om voor de komende generaties een duurzame energievoorziening te realiseren is groot. Te groot om nu de makkelijke weg te kiezen, je moet de tegenspraak een stem geven, niet wegduwen maar aan de terechte zorgen tegemoet komen. Want dit is niet het laatste windpark of zonneveld waar we ons hoofd over moeten breken. De energietransitie vraagt de komende jaren vaker om dergelijke ruimtelijke ingrepen. Linksom of rechtsom zullen we moeten leren dit samen met de inwoners te doen.

Het bericht Stem tegen het windpark Goyerbrug verscheen eerst op PvdA Houten.

Windpark Goyerbrug

CDA CDA VVD Houten 30-05-2019 13:02

Afgelopen dinsdag stond de Voorlopige verklaring van geen bedenkingen Windpark Goyerbrug op de agenda. Hieronder leest u de volledige bijdrage van het CDA, uitgesproken door Robert Pelleboer. Tevens kunt u de meegetekende een aangenomen moties lezen. De bijdrage en het raadsdebat terugkijken? Dat kan op:https://houten.notubiz.nl/vergadering/561086/2028-05-2019. Vanaf 1:44:00 ziet u de bijdrage van het CDA. Beste voorzitter, collega raadsleden, Het zal u niet verbazen dat het verhaal van het CDA vooral zal gaan over draagvlak. Een aantal weken geleden was de RTG, waarbij bewoners konden inspreken over het windpark Goyerbrug. Dat was een bijzondere avond, en dat is een understatement. Ik was erg onder de indruk van de inbreng van bewoners. Wat mij vooral raakte was de enorme betrokkenheid van de mensen bij het gebied rondom de Goyerbrug. Het was voor ons een hartelijk, maar zeker ook ongemakkelijk weerzien met alle belanghebbenden die wij het hele jaar al op tal van momenten zijn tegengekomen. Voorzitter, als een ding ons als CDA typeert, dan is het dat we niet willen gaan voor het makkelijke verhaal, maar voor het verhaal waarin we proberen recht te doen aan de vele ontmoetingen die we hebben gehad. Uit al die contacten hebben we een aantal punten gehaald waar we nog aandacht voor willen vragen. Het zijn die punten waarvan we menen dat het de lasten waarmee men te maken krijgt zal verlichten en hopelijk het draagvlak en de acceptatie zal vergroten. Voorzitter, collega raadsleden, het CDA is vóór het plan om een windpark aan de Goyerbrug te bouwen. We vinden het in het verlengde liggen van de besluitvorming in de afgelopen jaren. Ik noem de structuurvisie van de provincie en ook de structuurvisie van het Eiland van Schalkwijk. Dat laat onverlet dat we kritisch hebben gekeken naar de wijze waarop gewerkt is aan het verkrijgen van draagvlak. Ik wil er een aantal punt uitlichten die wij als CDA, zwaar hebben laten meewegen in de beoordeling van het draagvlak. - Bovenop de wettelijke compensatiemaatregelen (die zich alleen beperken tot planschade), zijn er door de initiatiefnemer 12 contracten afgesloten met omwonenden, die daarmee (i.t.t. planschade) verzekerd zijn van compensatie. - Een deel van het windpark heeft een coöperatief karakter, waarbij de omgeving kan meeprofiteren; - Er komt een windfonds, waarbij opbrengsten uit de windmolens weer terugstromen naar het gebied, - Er zijn zowel door de gemeente als door de initiatiefnemer informatieavonden, overleggen en individuele gesprekken georganiseerd, waar omwonenden meer informatie en duidelijkheid konden krijgen over het plan. Ook het drie partijen overleg wil ik hier nadrukkelijk noemen. Een idee wat ter sprake kwam tijdens een van de bijpraatmomenten in ’t Goy en waar we als CDA op hebben aangedrongen te organiseren. Daar is gevolg aan gegeven. Het punt waar ik nu iets dieper op in wil gaan is het coöperatieve deel van het plan en het windfonds. Te beginnen met het coöperatieve deel: een goed idee, waar we nog wel wat opmerkingen en aanvullingen op hebben. Allereerst zijn er veel omwonenden die al zonnepanelen hebben en daarom niet gebaat zijn bij een aandeel wat hen (deels) gratis groene stroom oplevert. o De knip tussen bewoners in de ring van 0 tot 500 meter en de ring van 500 tot 1000 meter is nu wel erg hard, terwijl omwonenden tot 1000 meter ook veel overlast krijgen. Daardoor komt compensatie in de buurt soms wel erg scheef te liggen. Ons voorstel is door alles een stuk simpeler te maken: ▪ Geef de keuze aan bewoners. Krijg gratis groene stroom, uit de buurtmolen voor 3000 kWh per jaar, of ontvang een vast jaarlijks bedrag. Beide gedurende 25 jaar. ▪ Bewoners tussen de 500 en 1000 meter krijgen dezelfde keuze voorgelegd als bewoners tussen de 0 en 500 meter. Wij hebben ons als CDA hier heel hard voor gemaakt. Wij willen dit mede door de toezegging die de initiatiefnemer gisteren deed, vastklikken en dienen daartoe een motie in, mede ondertekend door de VVD. Voorzitter, we kunnen ons vinden in de argumentatie van de VVD m.b.t het windfonds en tekenen daarom mee met het hun amendement. Voorzitter, als het gaat om de technische en ruimtelijke aspecten, dan is alles waaraan je kunt toetsen, getoetst. Met de juiste mitigerende maatregelen, voldoet het plan aan het activiteitenbesluit. Dat is de wetgeving waar we in Nederland aan moeten toetsen. Wel denken wij dat het verstandig is om het idee van een app waarmee de windmolens bij overlast uitgeschakeld kunnen worden, op korte termijn verder uit te werken. Ervaringen elders in het land lijken erop te wijzen dat dit bij omwonenden veel zorgen wegneemt. Dat zouden we ook voor de directe ring van omwonenden bij de Goyerbrug moeten doen. Ook dat draagt naar ons idee bij aan draagvlak. We verwachten dat dit in het drie partijen overleg verder uitgewerkt gaat worden en hier serieus werk van gemaakt wordt door de initiatiefnemer. Voorzitter, als bevoegd gezag wordt ons als Raad gevraagd of we kunnen instemmen met alle aspecten die van belang zijn in de ruimtelijke ordening. De structuurvisie geeft ons inziens beperkte ruimtelijke kaders mee voor windmolens in het Utrechtse. Dat wat we moeten en kunnen toetsen, hebben we getoetst. En daarmee kunnen we instemmen. In dit kader zou de wethouder nog wel de vraag moeten beantwoorden die wij veel gehoord hebben: waarom zijn molens van deze hoogte passend in dit landschap? We vragen de wethouder een nadere duiding daarover op te laten stellen. Het CDA zou graag zien dat hier een kundige landschapsarchitect bij betrokken wordt. Hiermee denken we een beter verhaal en een beter antwoord te hebben op de vraag waarom hier molens met deze hoogte komen. Verder, de initiatiefnemer heeft al een paar keer genoemd dat hij bereid is voor omwonenden een excursie te organiseren naar plekken waar windmolens met deze hoogte al commercieel draaien. Dat moet er ons inziens dan ook echt van komen en we vragen de wethouder om dat weer onder de aandacht van de initiatiefnemer te brengen. Ook hebben we nog een vraag over de risico’s rond dit project. Er zijn veel afspraken gemaakt over compensatie. Maar we begrijpen ook dat dit een heel spannende businesscase is, die afhangt van nog niet toegekende SDE+ subsidies. En zo’n majeur project kent wellicht ook onverwachte financiële tegenslagen. Het CDA vraagt aan de wethouder of zijn ons schriftelijk kan bevestigen dat de risico’s die de gemeente en ook de bewoners lopen in voldoende mate zijn afgedekt en of we te maken hebben met een ondernemer die voldoende in staat is om de ontwikkeling van dit project in de volle breedte tot een goed eind te brengen. Voorzitter, we gaan akkoord met het raadsvoorstel met een paar aandachtspunten: - Dat de compensatiemaatregelen worden uitgebreid, - Het windfonds ook door de initiatiefnemer gevuld gaat worden, - Er een nadere duiding komt op de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; - We een schrijven van de wethouder ontvangen over de vraag of de financiële en operationele risico’s in voldoende mate zijn afgedekt. Wij menen dat al deze punten een steun in de rug zijn van de omwonenden en daarmee de steun van u allen verdient. Dank voor uw aandacht.

VVD Statement Ontwerp Verklaring van Geen Bedenkingen Omgevingsvergunning Windpak Goyerbrug

VVD VVD CDA Houten 28-05-2019 07:00

Onderstaand kunt u het statement teruglezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat in de gemeenteraad verwoordde bij de behandeling van het raadsvoorstel Ontwerp Verklaring van Bedenkingen Omgevingsvergunning Windpark Goyerbrug.

https://houten.vvd.nl/nieuws/35516/vvd-statement-ontwerp-verklaring-van-geen-bedenkingen-omgevingsvergunning-windpak-goyerbrug

Voorzitter,

“De VVD vindt het belangrijk om zuinig om te gaan met energie en water en goed om te gaan met het milieu. Dat is ook in het belang van onze kinderen en kleinkinderen (…)

Wij zijn tegen een nieuw windmolenpark in onze gemeente. De ervaringen met de windmolens bij de Meerpaal bevestigen dat een kritische houding op zijn plaats is. Een nieuw initiatief kan van ons dan ook alleen instemming krijgen indien er ruim voldoende draagvlak is van de direct omwonenden. In het geval dat er  wel draagvlak is zullen we de aanleg en werking nauwlettend toetsen aan dan geldende kaders en gemaakte afspraken.” 

Zo stond het in ons verkiezingsprogramma, en daar staan wij nog steeds achter.

En dan nu de realiteit van vandaag: er is een initiatiefnemer die vier windmolens wil plaatsen bij de Goyerbrug. Door één van de molens te gebruiken als ‘participatiemolen’ kunnen omwonenden gecompenseerd worden. Inmiddels weten we dat met 80% van de direct omwonenden contracten zijn afgesloten en voor de ring daarbuiten heeft de initiatiefnemer goede intenties uitgesproken om het leed te verzachten. 

Als VVD hebben we onze knopen geteld; het mag geen geheim zijn dat wij geen fan zijn van windmolens in het algemeen en deze in het bijzonder. 

Volgens ons zijn dit de opties:

Als wij tegen dit voorstel stemmen zal het linkse provinciebestuur zonder enige twijfel een inpassingsplan goedkeuren waarbij de Houtense gemeenteraad buitenspel komt te staan.Als wij voor het ontwerp Verklaring van Geen Bedenkingen (VVGB) stemmen hebben we invloed op de manier waarop er rekening met de omwonenden wordt gehouden. 

Een duidelijk dilemma waarbij wij voor het laatste hebben gekozen. Wij hebben echter wel een paar voorwaarden voordat wij instemmen.

Voor de omgeving is het windfonds een goede zaak. Zoals het college stelt worden daarmee de lasten verzacht. Wij zijn het daarmee eens, prima dat het windfonds daarvoor ingezet kan worden. Wij vinden het echter niet goed dat dit alleen gevuld wordt door de gemeente. Het windfonds is een instrument om draagvlak te vergroten. De initiatiefnemer moet voor het draagvlak zorgen, dus zal de initiatiefnemer het windfonds moeten vullen. Aangezien de initiatiefnemer al veel gedaan heeft vinden wij in dit geval een 50/50 verdeling met de gemeente voldoende. Wij dienen hiertoe een amendement in (zie bijlage).

Voor de omwonenden buiten de eerste ring van 530 meter willen wij meer compensatie. Hoe dichterbij men woont, des te meer impact zullen de windmolens hebben. Om deze groep mensen (die op een afstand tussen 500 en 1000 meter afstand wonen) meer tegemoet te komen, dienen we samen met het CDA een motie in om zeker te zijn dat zij meer middelen krijgen om verzachtende maatregelen te kunnen nemen. 

Voorzitter, 

Het mag duidelijk zijn dat de fractie van de VVD voor dit raadsvoorstel stemt. Dit zullen wij echter alleen doen als genoemde amendement en motie worden aangenomen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.