Nieuws van politieke partijen in Lansingerland inzichtelijk

31 documenten

Leefbaar 3B: geen windmolens in Lansingerland, start met bouwen op Bleizo-West

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 18-01-2024 12:49

Het debat rondom windenergie en de houding van de provincie inzake het dossier Bleizo-West in de commissievergadering van 17 januari 2024 was hoog van kwaliteit en vermakelijk voor toeschouwers: het is de moeite waard om terug te kijken.

Het standpunt van Leefbaar 3B is in ieder geval helder: geen windmolens in Lansingerland, op geen enkele locatie.

Leefbaar 3B roept het nu al langere tijd: zijn wij nog wel de baas in onze gemeente?

Of het nu gaat over ongedekte cheques, asielopvang, vluchtelingenopvang, de aanwijzing van de provincie om te bouwen in de Driehoek Noordpolder, eigen inwoners geen voorrang kunnen geven op woningen en nu weer gedwongen windmolens én het blokkeren van de bouw van 6000 woningen in onze gemeente. De provincie blokkeert niet alleen de bouw van die 6000 woningen, maar zadelt de gemeente ook nog met een kostenpost op, die kan oplopen naar € 12 miljoen euro. Daarnaast is er ook nog de afwaardering van de grondwaarde van 110 miljoen euro.

Leefbaar 3B woordvoerder Terry Duivesteijn deed in de commissievergadering van 17 januari 2024 een dringend beroep op de Provinciale Staten Zuid-Holland om een einde te maken aan de soap rondom Bleizo-West. Het is vrij simpel: koppel Bleizo-West los van de windenergieopgave. Provinciale Staten kan dit doen door het college van Gedeputeerde Staten tot de orde te roepen. Dat zou niet moeilijk moeten zijn, want er is een meerderheid voor bouwen op Bleizo-West en een meerderheid tegen windenergie op land in de Provinciale Staten.

Uit meerdere peilingen onder onze achterban en overige inwoners van Lansingerland kwam een percentage van ruim 80% naar voren dat woningen boven windmolens kiest op Bleizo. Een overduidelijke meerderheid, net als in de gemeenteraad van Lansingerland (en unaniem in Zoetermeer), komt tot de conclusie dat woningen prioriteit heeft.

Leefbaar 3B vraagt zich dan ook af welke belangen hier nu eigenlijk écht spelen? Waarom houdt de provincie de koppeling van windenergie en Bleizo-West vast? Wat is hier de verborgen agenda? Gaat het simpelweg om trots en gezichtsverlies, of om een voorbeeld te stellen richting andere gemeenten?

De provincie Zuid-Holland moet namelijk voor 2030 maar liefst 230.000 woningen realiseren, goed bereikbaar en langs hoogwaardige OV-locaties: de best beschikbare locatie die daaraan voldoet in Zuid-Holland is Bleizo-West. Maar in de polder in Zuidplas, ver onder NAP, ver weg van alle OV-voorzieningen, wil de provincie wel een vijfde dorp bouwen. Op een plaats waar je een windmolenpark zou verwachten. Gaat het dan niet om trots, maar om bijvoorbeeld grondposities van de provincie? Heeft de provincie daar een financieel belang bij?

De provincie verlangt van Lansingerland een opwek van 15MW windenergie. Lansingerland heeft in het verleden toegezegd te onderzoeken of er 12MW mogelijk is binnen Lansingerland. Dat blijkt technisch, financieel, maatschappelijk en volgens beleid van de provincie zeer complex. De provincie heeft nu echter eenzijdig besloten van die inspanningsverplichting een resultaatverplichting te maken, en heeft daarbij nog eens 3MW extra verlangd. Uit eigen onderzoek van de provincie blijkt op Bleizo-West in een haalbare businesscase slechts 6MW te kunnen worden gerealiseerd. De provincie geeft daarbij nadrukkelijk aan dat als Bleizo-West aangewezen wordt voor windenergie, dat óók een andere locatie binnen Lansingerland nodig is. De enige andere twee locaties in Lansingerland zijn Kruisweg en Noordpolder waar dit mogelijk realiseerbaar is. Op Noordpolder is dit zeer complex wegens hoogtebeperkingen en op Kruisweg is dit strijdig met het provinciaal beleid ten aanzien van het Groene Hart.

Waarom blijft de provincie hardnekkig vasthouden aan Bleizo-West? Ze zet niet alleen de gemeenteraad buitenspel, drijft de gemeente onnodig op kosten, maar gaat daarmee ook in tegen de overeengekomen ‘woondeal’ in de regio. In het aantal woningen dat Lansingerland moet opleveren in de regio, zijn de woningen van Bleizo-West namelijk meegerekend. Door woningbouw te blokkeren op Bleizo-West, snijdt de provincie in haar eigen vingers: de opgave van 230.000 wordt onhaalbaar en de woondeal is onuitvoerbaar.

Duivesteijn vroeg zich dan ook af dat je op je klompen kunt aanvoelen dat er in dit dossier iets anders speelt dan twee windmolens die maximaal 6MW van de nodige 15MW behalen?

Er is geen enkele zwaarwegende, legitieme reden meer voor de provincie om Bleizo-West als locatie te handhaven, anders dan een chantagemiddel te behouden of omdat er een verborgen agenda is. Leefbaar 3B gaat onderzoeken op welke manier we achter die belangen kunnen komen.

Duivesteijn geeft aan dat Leefbaar 3B vierkant achter het college staat. Het is tijd om weer de regie op dit dossier terug te pakken en verder te gaan met de PROEFtuin Bleizo. Daarvoor mag het college van ons alle middelen overwegen die tot onze beschikking zijn, inclusief een gang naar de rechter of simpelweg bestuurlijke ongehoorzaamheid.

Ons advies:

– geen windmolens in Lansingerland, op geen enkele locatie

– dit jaar nog starten met bouwen op Bleizo-West

– voorrang voor inwoners van Lansingerland op al die woningen

– voor elk jaar uitstel van Bleizo-West, de rekening van 2 miljoen naar de Provincie sturen

Windturbines

WIJ Lansingerland WIJ Lansingerland Lansingerland 02-01-2024 15:31

De afgelopen week is de fractie van WIJ Lansingerland onaangenaam verrast door een eenzijdig besluit van de provincie Zuid-Holland om drie plekken in onze gemeente aan te wijzen waar, in de ogen van de provincie, het plaatsen van windturbines binnen drie jaar mogelijk moet zijn. Dat zijn de volgende locaties: Noordpolder, Bleizo-West en Kruisweg Oostzijde. In 2025 valt de definitieve beslissing over de plek.

Met dit besluit neemt de Provincie niet alleen de regie uit handen van de gemeente Lansingerland, maar zorgt zij er ook voor dat de komende jaren geen stappen gezet kunnen worden tot het realiseren van 5000 broodnodige woningen op Bleizo-West.

WIJ Lansingerland is absoluut niet te spreken over deze gang van zaken. Uit meerdere onderzoeken, op initiatief van de gemeente, is gebleken dat windturbines in de Gemeente Lansingerland technisch gezien niet op deze, maar ook niet op andere plekken, haalbaar zijn. Daar komt de krapte op het elektriciteitsnetwerk nog bij.

WIJ Lansingerland ziet liever dat de netwerkcapaciteit, die nu moet worden gereserveerd voor deze windmolens, wordt gereserveerd voor lokale ondernemers zodat zij hun bedrijven kunnen verduurzamen door bijvoorbeeld zonnepanelen en warmtepompen. In de Heraut van 30 augustus 2023 was hierover al een artikel te lezen van Bianca Boonstra en Paul Zantman.

Naast het onbegrip over deze actie van de provincie zijn er bij de fractie nog veel vragen: waarom zoveel druk vanuit de provincie? Waarom dit dictaat? Gaat windenergie boven woningnood terwijl er binnen Zuid-Holland genoeg alternatieven denkbaar zijn voor de windmolens? Waarom is er geen overleg meer mogelijk?

Het college van B&W vindt dat de provincie onvoldoende rekening heeft gehouden met maatschappelijke, ruimtelijke en financiële gevolgen en de eerder geuite bezwaren. Het college wil daarom het gesprek aangaan met zowel Gedeputeerde Staten als Provinciale Staten.

In de commissie AB wordt op 17 januari de brief van de provincie behandeld.

WIJ Lansingerland zal er alles aan doen om de belangen van onze inwoners te blijven behartigen en zal ons college steunen daar waar mogelijk en nodig.

Geen windturbines aan de Kruisweg

WIJ Lansingerland WIJ Lansingerland Lansingerland 04-08-2023 14:53

Al jarenlang is er discussie tussen de gemeente Lansingerland en de provincie Zuid-Holland over plaatsing van windturbines in het gebied rond het treinstation Lansingerland-Zoetermeer.

De gemeente wil dit gebied voor woningbouw bestemmen en daar passen dan geen windturbines in. De provincie lijkt inmiddels tot hetzelfde inzicht gekomen te zijn, maar heeft nu haar oog op  Kruisweg laten vallen als locatie voor vijftien Megawatt aan windenergie. Dat was aanleiding voor RTV-Lansingerland om hierover de mening te vragen van Paul Dietz, de voorzitter van de buurtvereniging van de Kruisweg en van gemeenteraadslid Bianca Boonstra van WIJ Lansingerland.

Paul Dietz: “Wij zijn al acht jaar betrokken. Iedere keer zijn er weer andere argumenten. Nu op het laatst neemt de provincie min of meer het heft in handen en vergeet en passant ook nog ons erin te betrekken.” Ook Boonstra vindt het, vriendelijk gezegd, niet netjes zoals de provincie handelt.

Dietz: “Het is het laatste stukje open gebleven gebied hier. Het moet groen blijven en daar passen geen windmolens bij.” Boonstra sluit zich hierbij aan: “Ik vind dat die windmolens er niet moeten komen. Het moet groen blijven. Dat is beter voor iedereen.”

In 2012 is er een rode lijst van bedreigde buurtschappen gepubliceerd. De opsteller van de lijst telde destijds dertien bedreigingen voor Kruisweg, waardoor het het meest bedreigde buurtschap van Nederland was. Alle reden dus om Kruisweg te ontzien en de windturbines ergens anders neer te zetten.

Denk mee over de regionale energietransitie | Lansingerland

GroenLinks GroenLinks Lansingerland 30-04-2020 00:00

Deze week is de conceptversie van de regionale energiestrategie (afgekort ‘RES’) openbaar gemaakt. Hierin staan de plannen van de gemeenten, waterschappen en provinicie van de regio Rotterdam Den Haag voor de regionale energietransitie. Deze plannen zijn niet alleen een belangrijke stap in het verduurzamen van de regio, maar dragen ook bij aan het nationale klimaatakkoord – belangrijke thema’s voor GroenLinks. Daarom roepen wij onze leden op het concept te lezen en hun gedachten met ons en de gemeente te delen.  

De concept energiestrategie lees je hier. Heb jij ideeën over hoe het nog beter kan? Deel dit met de fractie (fractie[@]groenlinksdelft.nl) of de gemeenteraad. Onze wethouder Stephan Brandligt is voorzitter van de Stuurgroep Energiestrategie van de regio. Hij onderstreept het belang van meepraten: “De energietransitie is van ons allemaal en daarom is participatie van burgers enorm belangrijk. Zonder participatie kunnen we geen gedragen en geaccepteerde RES maken. In Delft zijn ondermeer Deelstroom Delft en het Platform Energietransitie Delft actief in het betrekken van burgers bij de energietransitie. Het is ook een mooi onderwerp om binnen GroenLinks Lansiingerland te bespreken.”

Jan-Willem van den Beukel kandidaat-wethouder voor Lansingerland

CDA CDA Lansingerland 10-01-2020 10:46

De fractie en het bestuur van CDA Lansingerland dragen Jan-Willem van den Beukel voor als wethouder van de gemeente Lansingerland. Van den Beukel wordt daarmee de opvolger van Albert Abee, die op 18 februari benoemd wordt als wethouder in de gemeente Westland. De afgelopen periode hebben bestuur en fractie verschillende gesprekken met Van den Beukel gevoerd. Daarin is de conclusie getrokken dat Van den Beukel een uitstekende kandidaat is voor de portefeuille duurzaamheid, glastuinbouw & Greenport en financiën & grondzaken. Jan-Willem is nu nog werkzaam als senior manager bij internationaal accountants- en adviesbureau Price Waterhouse Coopers in Amsterdam. Hij geeft daar leiding aan een internationaal team van specialisten op het snijvlak van duurzaamheid en financiën. Daarvoor is hij vijf jaar lang beleidsmedewerker geweest bij de Tweede Kamerfractie van het CDA op het vlak van ruimtelijke ordening, milieu, verkeer, duurzaamheid en energie. Jan- Willem van den Beukel is 38 jaar oud, woont in Berkel en Rodenrijs, is getrouwd en heeft 4 kinderen. De CDA-fractie Lansingerland en het bestuur van CDA Lansingerland zijn zeer tevreden dat er snel een goede opvolger voor Albert Abee is gevonden. Fractievoorzitter Matthijs Ruitenberg: “Het is niet eenvoudig om tussentijds een wethouder te moeten vervangen. We zijn daarom erg te spreken dat we een kandidaat hebben kunnen vinden die uit Lansingerland komt en die veel affiniteit met en kennis van de thema’s heeft waarvoor hij straks als wethouder verantwoordelijk is. Hij heeft een enorm netwerk binnen en buiten het CDA dankzij zijn achtergrond in Tweede Kamer en is al 20 jaar CDA-lid, een christen-democraat in hart en nieren. Met zijn achtergrond als ingenieur van Wageningen Universiteit kan hij de verdere versterking van de economische positie onze Greenport en het glastuinbouwcluster met duurzaamheid verbinden, dat is voor Lansingerland van groot belang.” Van den Beukel is enthousiast over zijn voordracht: “Sinds we als jong gezin 10 jaar geleden in Berkel Dorp zijn neergestreken, hebben we genoten van het goede leven hier. Tegelijk hebben we ons met plezier ingezet voor de samenleving in de buurt, via school, verenigingsleven en kerken, maar altijd naast mijn baan in Den Haag en Amsterdam. Dat ik nu als wethouder voltijds de publieke zaak mag dienen, in mijn eigen gemeente en op deze belangrijke thema’s, zie ik als een groot voorrecht. Ik sluit me daarom met frisse, duurzame energie graag aan bij het sterke team van burgemeester en wethouders dat er nu al zit. Ook zie ik uit naar de samenwerking met alle raadsleden. Voor inwoners en ondernemers wil ik graag bereikbaar zijn, gewoon als mede-inwoner. De komende weken benut ik om mijn werk bij PWC af te ronden en ingewerkt te raken op belangrijke dossiers. Ik maak dan graag mijn handen zo concreet mogelijk vuil, om mee te bouwen aan een samenleving vol gerechtigheid, duurzaamheid, gespreide verantwoordelijkheid en solidariteit.” Benoeming De stemming in de gemeenteraad en de benoeming van Jan-Willem van den Beukel als wethouder zijn voorzien in de raadsvergadering van 20 februari.

Albert Abee wordt wethouder in Westland

CDA CDA Lansingerland 30-12-2019 09:24

Wethouder Albert Abee verlaat de gemeente Lansingerland en wordt wethouder in Westland. De formele benoeming zal op zeer korte termijn plaatsvinden. Hij vult daarmee de vacature in die ontstaan is door het vertrek van wethouder Karin Zwinkels in Westland. In de gemeente Westland zal hij verantwoordelijk zijn voor onder andere economische zaken, Greenport, kennis & innovatie, kust & recreatie en arbeidsmigratie. De CDA-fractie Lansingerland en het bestuur van CDA Lansingerland betreuren het vertrek van Albert Abee. Tegelijkertijd is er veel waardering voor de inzet van Albert Abee in de afgelopen ruim 5,5 jaar dat hij als CDA-wethouder actief was in Lansingerland. Onder leiding van Albert Abee is er in deze periode veel bereikt en zijn de gemeentefinanciën verder op orde gebracht. Fractie en bestuur wensen Albert heel veel succes in zijn nieuwe baan in de gemeente Westland. CDA-fractievoorzitter Matthijs Ruitenberg: ”het is ongelooflijk jammer dat we deze uitstekende wethouder nu moeten laten gaan, maar we begrijpen dat hij deze stap wil maken. Wethouder worden in een gemeente met de omvang en de bestuurlijke uitdagingen van Westland is een mooie bekroning voor een lange bestuurlijke loopbaan.” Het bestuur en de fractie van CDA Lansingerland zijn inmiddels hard bezig met het vinden van een opvolger voor Albert Abee in Lansingerland. “Het moment waarop dit bekend werd is natuurlijk wat ongelukkig vanwege de feestdagen, maar desondanks hebben we diverse gesprekken gevoerd en we verwachten dat we medio januari een zeer geschikte kandidaat kunnen presenteren, die prima past bij de portefeuille duurzaamheid, glastuinbouw & Greenport, financiën & grondzaken”, aldus Ruitenberg.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 OKT 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 Lansingerland 13-10-2019 06:27

Dit is nummer 527 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Meest schokkende nieuws van deze week was dat er vrijdagochtend 11 oktober op Coming Out Day voor het Gemeentehuis van Lansingerland geen ceremonie was bij het hijsen van de regenboogvlag. Wat een teleurstelling. Op dinsdag was er een vergadering van de commissie Ruimte over onder andere de Regionale Energie Strategie. Daar verzekerde de wethouder ons dat het warmtenetwerk er heus wel komt. Er was ook een verontruste inspraak van de Stichting “Stop geluidsoverlast HSL” die een voorlopige voorziening aangevraagd heeft die moet voorkomen dat er gestart wordt met de testritten voordat de geluidschermen zijn geplaatst. Of ons college dat ook zal doen weten we niet, want de desbetreffende wethouder was tijdens de maandelijkse HSL-update al weg. Bij commissie AB lag de aandacht bij de best zonnige Zomerrapportage. We besluiten met een bijdrage over het armoedepercentage in Lansingerland.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Renovatie klokkenboerderij Rodenrijse weg

COLLEGE STOPT REGENBOOG CEREMONIE OP COMING OUT DAY

Er was vrijdagochtend 11 oktober op het plein voor het Gemeentehuis van Lansingerland geen ceremonie bij het hijsen van de regenboogvlag vanwege Coming Out Day. Het college vindt het niet meer nodig om hier dit jaar en de komende jaren met een korte plechtigheid bij stil te staan. De afgelopen 4 jaar vond deze ceremonie, waarbij raadsleden en andere belangstellenden aanwezig waren, wel plaats. Het initiatief voor het gezamenlijk hijsen van de regenboogvlag werd in 2014 genomen door de D66 en PvdA-fracties in de raad van Lansingerland. Volgens het college wordt voortaan afgezien van een ceremonie omdat dit ook niet gebruikelijk is bij het hijsen van vlaggen voor andere maatschappelijke doelen.

De PvdA-fractie in Lansingerland is ontstemd over dit college besluit. “Het college geeft met haar besluit een volstrekt verkeerd signaal af. Voorkomen van maatschappelijke uitsluiting en ervoor zorgen dat iedereen er in Lansingerland bij kan horen, zijn bestuurlijke topprioriteiten. Waarom een eind maken aan zo’n belangrijke plechtigheid voor de LHBTI’s in onze gemeente? ” vindt PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef. Onze fractie zal hierover samen met de GroenLinks fractie schriftelijke vragen aan het college gaan stellen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

De regenboogvlag werd gehesen zonder ceremonie

 REGIONALE ENERGIETRANSITIE

Bij de vergadering van de commissie Ruimte van dinsdag 8 oktober stond de Regionale Energie Strategie (RES) op de agenda. De RES is een instrument om te komen tot regionale keuzes en samenwerking voor onder andere de opwekking van duurzame elektriciteit en een goede energie-infrastructuur. Het omvat de strategie die de RES-regio hanteert om lokale en regionale energiedoelstellingen te bepalen en te halen, met 2030 als horizon en een doorkijk naar 2050.

Onze fractie vindt dat de documenten van de RES die bij het agendapunt waren bijgevoegd een goede inventarisatie geven van toekomstige duurzame energiebronnen, al blijft het nog wat abstract. Net als vele andere fracties stond onze fractie stil bij het warmtenetwerk. Restwarmte wordt zeer belangrijk voor verwarming van huizen in de toekomst binnen onze gemeente. De plannen voor een warmteleiding over ‘Oost’ die ook de stad Leiden van warmte zou moeten gaan voorzien, staan op de tocht. De plannen om een andere warmteleiding over ‘Midden’ richting Westland en Den Haag te koppelen aan die over Oost, tot een gezamenlijk te runnen “warmterotonde”, ging in het voorjaar van 2018 de mist in. We vroegen wethouder Abee hoe hij met de ontstane impasse omgaat. Welke vertraging voor de duurzaamheidsplan is voorzien? Wethouder Abee blijft vertrouwen houden in het warmtenetwerk. Volgens hem kan het niet bestaan dat we in Lansingerland niet aan de warmteleiding worden aangesloten, linksom of rechtsom. De warmte is namelijk essentieel, om de toekomst mogelijk te maken voor huishoudens en glastuinbouw. Die laatste voedt de wereld. Het ministerie zal heus zijn verantwoordelijkheid nemen en vanuit de RES zal men blijven lobbyen. Helaas heeft het tot dusverre nog geen zekerheid opgeleverd.

Verder vroegen we vanuit onze fractie nog of het college de uitermate energieke en vernieuwende klimaatplannen van Rotterdam volgt en of er al concrete samenwerking is bijvoorbeeld met betrekking tot een duurzaam Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Volgens de wethouder was het vliegveld niet in de RES besproken. Wel is zeker dat het vliegveld beperkingen oplegt aan windmolens. Bleiswijk als gebied voor windmolens is nog niet weggestreept, maar technisch is dat niet eenvoudig. Kortom: de bespreking van deze RES gaf niet direct aanleiding tot zorgen, maar het geeft ook niet de indruk dat er hier doorbraken worden gemaakt op het gebied van duurzame energievoorziening. Voorlopig weer vinger aan de pols houden dus.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Voormalige kruidenierszaak Rodenrijse weg

 ZONNIGE ZOMERRAPPORTAGE

In vergelijking met de gemeentebegroting 2019 ziet de financiële stand van zaken van de gemeente Lansingerland er aan het einde van de zomer goed uit. Nadat alle financiële meevallers en tegenvallers bij elkaar opgeteld en afgetrokken waren, bleef er een positief begrotingssaldo van 8 ton over. Dit blijkt uit de Zomerrapportage 2019 die afgelopen woensdag besproken werd in de raadscommissie Algemeen Bestuur. Met de zomerrapportage legt het college verantwoording af aan de Raad over de behaalde resultaten van dit jaar tot nu toe en de verwachte resultaten tot het einde van het jaar, zowel beleidsmatig als financieel. Kennelijk ontloopt Lansingerland tot op heden het lot van vele andere gemeenten die vanwege de grote uitgavenstijgingen op het sociale domein en tegenvallende algemene uitkeringen van het Rijk voor 2019 en komende jaren voor forse bezuinigingen komen te staan.

Hamid Azzouzi was onze woordvoerder. Het viel onze fractie op dat de zomerrapportage vooral financieel van aard is. We missen het beleidsmatige gedeelte. In december 2017 heeft de raad het document Planning & Control cyclus vastgesteld. Daarin is juist gekozen voor een zomerrapportage in plaats van een voor- en najaarsnota om de Raad in de gelegenheid te stellen om beleidsmatig en financieel bij te sturen. Hamid wilde van de wethouder hier een toelichting op.

Hij ging verder in op de stijgende lijn van de kosten in het sociaal domein. Ook in Lansingerland spelen hogere uitgaven in het sociale domein dan voorzien. Vooral op het terrein van de jeugdzorg zijn er grote financiële zorgen. Voor de zorg ten behoeve van jongeren met een beperking wordt 6.5 ton meer uitgegeven dan begroot. Ook het aantal persoonsgebonden budgetten voor jeugdhulp (PGB’s) stijgt met 4.8 ton per jaar. Volgens het college worden deze in Lansingerland relatief vaak gebruikt omdat veel ouders specifieke wensen hebben voor de ondersteuning van hun kinderen. Het college onderzoekt of hier wat aan te doen is. “Eventuele wijzigingen nemen wij mee in de Verordening Sociaal Domein 2020”, aldus het college. De specialistische jeugdzorg in regionaal verband vraagt tenslotte om een extra gemeentelijke bijdrage van 4.7 ton per jaar waardoor er in totaal een tegenvaller van ruim 1.5 miljoen ontstaat.

Hamid benadrukte dat de PvdA het belangrijk vindt dat de benodigde zorg geleverd wordt. We maken ons wel zorgen over de monitoring van deze kosten en de maatregelen die de gemeenschappelijke regeling moet nemen. Hij vroeg de wethouder om aan te geven wanneer de raad hierover nieuwe informatie krijgt. Wethouder van Tatenhove nodigde hem uit om dit in de toekomst te komen volgen bij commissie Samenleving.

Hamid vervolgde: “”Gelukkig verwacht het college voor de komende periode lagere kosten voor Participatiewet-uitkeringen, omdat het wil zorgen voor 15 % minder uitkeringen aan het einde van de huidige collegeperiode. Dit levert een structurele besparing op. De PvdA fractie hoopt dat dit gaat lukken, want het is natuurlijk goed om meer mensen aan het werk te krijgen.”

Verder noemde Hamid dat er bij fasering van investeringen een verschuiving van bijna 10 miljoen euro van 2019 naar 2020 heeft plaatsgevonden. Hij vroeg zich af wat de reden is voor die ‘investeringsboeggolf’. Het roept de vraag op: hoe realistisch zijn onze planningen? Hij vroeg de wethouder om een toelichting hierover. In de beantwoording gaf wethouder Abee aan dat er ‘in control gesprekken’ zijn en dat investeringsprojecten beter zullen worden doorgelicht op realiteitszin.

Hamid eindigde met het voorstel van het college om 6 ton beschikbaar te stellen ten behoeve van de heropenstelling van de Noordeindseweg in noordelijke richting. Volgens hem lijkt het erop dat de investering van de heropenstelling van de Noordeindseweg er zomaar is gefietst in deze rapportage. Wel verwijst het college naar een raadsbesluit van 2016, maar moet deze investering niet via een afzonderlijk raadsvoorstel naar de raad komen? Moet dit niet inhoudelijk besproken worden in commissie Ruimte? Hij vroeg de wethouder om dit toe te lichten.

Wethouder Fortuyn gaf in de beantwoording aan dat de raad in 2017 had besloten tot een investeringskrediet en dat er nu al gesprekken lopen met Delfland als grondbezitter. De voorbereidingen worden dus al getroffen. Maar hebben we als raad nu werkelijk het uitvoeringsbudget hiervoor ter beschikking gesteld? Onze fractie ziet namelijk dat er belangrijkere prioriteiten zijn als het gaat om de mobiliteit en verkeersveiligheid in Berkel en Rodenrijs.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Eenrichtingsverkeer richting Zoetermeer op Noordeindseweg?

 LANSINGERLAND TELT RELATIEF WEINIG ARME MENSEN

In Lansingerland wonen betrekkelijk weinig arme mensen. Dit blijkt uit een recente publicatie van het SCP dat een overzicht en een analyse biedt van de armoede in Nederlandse gemeenten in 2017. Zie voor de hele publicatie: https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2019/waar-wonen-de-armen-in-nederland/

In 2017 woonden er 2108 arme mensen in Lansingerland. Het gaat om 3.6% van de bevolking. Het aantal arme inwoners loopt de afgelopen jaren fors terug. In 2013 waren het er nog 2445 (4.4% van de bevolking). Het landelijk gemiddelde is 5.7%. Van de verstedelijkte gemeenten in het midden en zuiden van onze provincie telt Lansingerland het laagste percentage armen. Zelfs in een gemeente als Wassenaar wonen er meer: 6.7%. Alleen plattelandsgemeenten als Midden Delfland (3.1%), Korendijk (2.9%) en Albrandswaard (3.1%) hebben minder arme inwoners.

Het SCP hanteert het “niet-veel-maar-toereikendbudget”. Dit budget houdt ook rekening met de minimale kosten van ontspanning en sociale participatie. Denk aan het lidmaatschap van een sport- of hobbyclub of een jaarlijkse korte vakantie. Deze uitgaven zijn niet strikt noodzakelijk, maar veel mensen beschouwen ze wel als zeer wenselijk. Het niet-veel-maar-toereikendbudget is nog steeds bescheiden. Luxegoederen, zoals een auto, ontbreken. In 2017 bedroeg in Nederland het aantal armen volgens het niet-veel-maar-toereikendcriterium bijna 939.000 (5,7%). Dit zijn ruim 40.000 armen minder dan in 2016. In 2017 kwam een arm huishouden op jaarbasis net iets meer dan € 3.000 tekort ten opzichte van het niet-veel-maar-toereikendcriterium. Dit is een ‘mediaan’ bedrag: bij de helft van de huishoudens is het tekort groter, bij de andere helft kleiner. Om het totale inkomenstekort van de arme huishoudens in Nederland aan te vullen zou in 2017 iets minder dan € 2,2 miljard nodig zijn. Omgerekend naar Lansingerland is ongeveer € 2 miljoen op jaarbasis voldoende om de lokale armoede op te lossen. Een te overzien bedrag, lijkt ons!

Armoede wordt steeds meer het probleem van statushoudende vluchtelingen. Het lukt ons op dit moment nog niet om succesvolle integratieprojecten te ontwikkelen, die deze mensen écht kansen bieden om mee te doen in onze samenleving. In 2021 worden de gemeenten eindelijk verantwoordelijk voor de integratietrajecten en de maatschappelijke begeleiding. Deze kans moeten we met beide handen gaan aangrijpen. Ook de armoede bij mensen met een uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid (voormalige Wajongers met beperkte arbeidsgeschiktheid), kinderen, ouderen en alleenstaanden vraagt grote aandacht. Onze fractie bepleit al langer de terugkomst van gesubsidieerde arbeid voor deze groepen die anders kansloos zijn op de moderne arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt regio Holland Centraal waartoe Lansingerland behoort telt slechts 5% arme mensen. Kortom, waarom lossen we dit met zijn allen niet op? Help armoede de wereld uit, te beginnen in Lansingerland!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Starterswoningen in Berkel centrum

 Tot slot: Aanstaande maandag is er een voortgangsoverleg over de uitgangspunten van de omgevingsvisie en worden er voorbereidingen getroffen voor de dialoogavond hierover met inwoners op 6 november. Op woensdagavond is er een beeldvorming over ouderen, cultuurhuis blok B en Wilderszijde. En op donderdag wordt de begroting 2020 toegelicht. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Poller Herenstraat nog steeds kapot

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Bouwlocatie Hordijkterrein

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Lange fietsers bukken hier!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Rodenrijseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Zwanen langs Rodenrijse weg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Voormalige veiling en koffiehuis bij Rodenrijs

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 OKT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Regionale energiestrategie moet betaalbaar en haalbaar zijn

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 12-10-2019 23:00

Regionale energiestrategie moet betaalbaar en haalbaar zijn

In de raadscommissie Ruimte is gesproken over de RES (Regionale EnergieStrategie). Die RES wordt door de 23 gemeenten binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waaronder Lansingerland opgesteld. Binnen de provincie Zuid-Holland zijn nog zes regio’s, die bezig zijn een RES te schrijven.

De RES is een regionale vertaling van de nationale afspraken uit het Klimaatakkoord. Elke gemeente, de provincie en ook de waterschappen werken op dit moment binnen deze regio’s samen aan een Regionale Energiestrategie. De RES is een instrument om gezamenlijk te komen tot keuzes voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (loskoppelen van gas) en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur. lees meer

Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk heeft een aantal opmerkingen gemaakt die zeker meegenomen moeten worden in de RES.

 Regionale samenwerking ook op dit gebied is belangrijk. Gemeenten moeten elkaar niet verrassen met bijvoorbeeld een enorme hoge turbine (windmolen) of een biomassacentrale vlak tegen de grens met de buurgemeente. Of een biomassacentrale wel zo milieuvriendelijk is, staat behoorlijk ter discussie. Het AD kopte op 3 oktober “Biomassacentrale is bom onder het klimaat.”

 Regionaal beleid moet in overeenstemming (of in ieder geval niet strijdig) zijn met beleidskaders van onze eigen gemeente Lansingerland.

 De energietransitie kost veel geld. Het moet “betaalbaar” zijn voor de inwoners van Lansingerland, dat staat voor Leefbaar 3B als een paal boven water.

 De te nemen maatregelen moeten “haalbaar” zijn, dat is ook van groot belang. Daar bedoelt Leefbaar 3B bijvoorbeeld mee dat de temperatuur in huis met name in de periode oktober-april wel gerieflijk moet zijn, ook zonder gas cv.

 We moeten niet als een bezetene hele straten of wijken van gas loskoppelen, zonder dat een betaalbaar en haalbaar alternatief voor iedereen aanwezig is. Het loskoppelen van gas mag nooit een doel op zich zijn.

 Leefbaar 3B is trots op de innovatieve kracht van de glastuinbouw in onze gemeente. Zeker ook op het gebied energie.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 29 JUNI T/M 5 JULI 2019

PvdA PvdA ChristenUnie Lansingerland 06-07-2019 21:32

Dit is nummer 520 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Onze fractieleden waren aanwezig bij de diverse commissievergaderingen. We doen uitgebreid verslag van de discussie rond de Nota “Lansingerland Duurzaam”, waar eerder al veel over te doen was. Ook stelden we bij de commissievergadering Ruimte een rondvraag over de herinrichting van de Rotonde op de Noordeindseweg, hetgeen voorlopig nog geen ‘done deal’ is. Bij commissie AB bespraken we de bestuurlijke opdracht om met onderzoek inzicht te krijgen in de verschillende contexten (denk aan openbaar vervoer, windenergie, relatie MRDH) die spelen rond het wel of niet actualiseren van de ontwikkelingsopgave voor het gebied Bleizo-West. De echte discussie over hoe er vervolgens wordt ontwikkeld mogen de raden van Lansingerland en Zoetermeer in Q4 2019 voeren.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Schilderachtige Bergboezem

“LANSINGERLAND DUURZAAM” MOET VOOR IEDEREEN MOGELIJK ZIJN

Afgelopen dinsdag boog de raadscommissie Ruimte zich eindelijk over de door het college gepresenteerde nota “Lansingerland Duurzaam”. Aan dit debat ging het nodige vooraf. In december 2018 vond de raad nog dat het door het college gepresenteerde voorstel onvoldragen was en dus niet rijp voor debat. Daarop werd in dit voorjaar een uitgebreide beeldvormende bijeenkomst gehouden waaraan ook door vele stakeholders en andere belangstellenden werd deelgenomen.

De verwachtingen van de PvdA-fractie waren tot nu toe niet al te hoog gespannen. Tijdens de vorige collegeperiode kwam het duurzaamheidsbeleid nauwelijks van de grond. Veel verder dan een aantal bewustwordingsacties en informatiecampagnes kwam het niet. Het ambitieniveau was laag. Het beschikbare budget was, net als de eigen rol en verantwoordelijkheid van de gemeente, zeer beperkt. Onze moties en amendementen om er veel meer vaart in te krijgen kregen nooit een meerderheid. Ook het coalitieakkoord 2018-2022 en het collegeprogramma boden ons aanvankelijk weinig hoop. Er werd nauwelijks geld vrijgemaakt en de bal werd opnieuw bij de Lansingerlandse samenleving gelegd. “Uiteindelijk zijn inwoners en ondernemers zelf verantwoordelijk voor verduurzaming”, was het devies.

De in juni door het college aangeboden nota “Lansingerland Duurzaam” laat gelukkig een trendbreuk zien. In deze visie legt het college uitgebreid uit waar de gemeente Lansingerland wil staan in 2050. Vanaf 2021 zal duurzaamheid bovendien integraal onderdeel uitmaken van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. De visie sluit aan bij de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, het Nationale Klimaatakkoord en de aanbevelingen van de VNG. Onze woordvoerder Sam de Groot gaf tijdens het commissiedebat aan “Lansingerland duurzaam” van harte te ondersteunen.

Het Rijk gaat er vanuit dat de decentrale overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) zelf een klimaatbeleid voeren. Het Rijk ondersteunt dit ook. In het klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten een regionaal afgestemde bijdrage leveren aan de nationale klimaatdoelen. Lansingerland werkt in regionaal verband samen aan de Regionale Energie Strategie (RES) binnen de regio Rotterdam-Den Haag (binnen de contour van de Metropoolregio MRDH). In de RES wordt samengewerkt met de Greenport West-Holland, het havenindustrieel complex en in de MRDH rond mobiliteit. Halverwege 2019 is de RES voor de regio Rotterdam/Den Haag gereed. We zijn daar natuurlijk benieuwd naar.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Zilvergracht Berkel

Het college geeft terecht aan dat de visie is opgesteld met de kennis van nu. Er is dan ook veel ruimte voor innovatie en flexibiliteit, want duurzaamheid is een thema dat continu in ontwikkeling is. De lange termijn doelstellingen in de visie worden opgeknipt in concrete projecten en acties en geregelde evaluatie- en bijsturingsmomenten.

De PvdA-fractie is blij dat het college zich onze kritiek op de aanpak in het verleden heeft aangetrokken en het ambitieniveau fors heeft opgeschroefd. Voor onze fractie is belangrijk dat duurzaamheid bereikbaar en betaalbaar voor iedereen wordt. De komst van het ‘revolverende fonds’ (zie Kaderbrief 2020-2023) is een grote stap vooruit. Wat de PvdA betreft wordt dit fonds vooral ingezet om het mensen met een laag of middeninkomen mogelijk te maken om aan het brede energietransitie programma mee te doen. Wij hopen dat ook de andere fracties dit uitgangspunt onderschrijven.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Bastille Berkel

Het plan is ook voldoende concreet om de eerste, snelle stappen te zetten. Van groot belang is dat er een groot draagvlak en ook enthousiasme ontstaat om stap voor stap aan de slag te gaan. Regionale samenwerking is een must. Lansingerland moet bijvoorbeeld samen met de 22 andere gemeenten in de Metropoolregio stevig aan de bak om de uitstoot van CO2 door het verkeer te verminderen met 30% in 2025 ten opzichte van 2016. Deze opgave is in lijn met de klimaatdoelstelling van Parijs en met het huidige regeerakkoord. De MRDH heeft eerder uitgezocht met welke effectieve maatregelen de doelstelling kan worden gerealiseerd. Het totale pakket bevat 40 mogelijke maatregelen. Deze maatregelen zijn in het afgelopen jaar uitgewerkt, in nauwe afstemming met de 23 gemeenten. De PvdA fractie is heel benieuwd hoe dit pakket er uit gaat zien. Wat ons betreft gaat het ook om verlaging van de maximumsnelheid op de N209 en N470 en op de nieuwe A16 Rotterdam. Uitbreiding van het aantal 30 km zones in onze gemeente ligt ook voor de hand.

Belangrijk is ook de komst van het provinciale Warmtenet. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Gemeenten en provincie liggen nu met elkaar overhoop over contracten en vergunningen met als resultaat dat de beoogde levering via dit net in 2020 waarschijnlijk niet gehaald wordt. Een faillissement van het Rotterdamse Warmtebedrijf dreigt. Het Warmtenet en de daaraan gekoppelde warmterotonde zijn essentieel voor de warmtevoorziening in onze gemeente. Zonder dit wordt ‘van gaslos’ een groot probleem. De PvdA is heel benieuwd hoe het college hiermee om zal gaan.

Het college wil in 2050 25% duurzame elektriciteit gaan opwekken. In 2030 is dit nog 12%. Zelf geproduceerd in Lansingerland. Om deze doelstelling te behalen, is het nodig om naast zonnepanelen op daken ook gebruik te maken van een mix van windenergie en zonnevelden. Voor windenergie is in 2018 een beleids- en toetskader wind vastgesteld en kreeg de gemeente van de provincie de bevoegdheid om zelf regie te houden op onze windopgave. De PvdA fractie heeft grote twijfels of er in Lansingerland daadwerkelijk windmolens en zonneweiden kunnen worden geplaatst en vraagt zich af of het doel van 25% eigen duurzame energie in 2050 in de praktijk kan worden gerealiseerd.

De ambities met betrekking tot een CO2 neutrale glastuinbouw zijn hoog maar volgens ons haalbaar. De geschiedenis heeft bewezen dat deze sector innovatief is en op de eerste rij zit als het om duurzaamheid gaat. Een voorbeeld industrie die wij koesteren. Wat bovendien van groot belang is, is dat de internationale regelgeving met betrekking tot de introductie van duurzame gewasbescherming aangepast wordt aan de eisen van de nieuwe tijd. Bedrijven als Koppert Biological Systems lopen hier voortdurend tegen aan.

Wat opvalt in de nota Duurzaam Lansingerland is dat de impact van het nieuwe beleid voor het sociale domein nauwelijks wordt uitgewerkt. Voor de PvdA is de relatie met het armoede en minimabeleid essentieel. Wat gaat dit voor mensen die niet zelf redzaam zijn betekenen? Hoe vangen we dit op? Bovendien gaat het om vervanging van oude economie en om nieuwe werkgelegenheid. Ook hier gaat het om een ingrijpende transitie waarbij de gemeente niet aan de zijlijn mag gaan staan.

De PvdA vindt het noodzakelijk dat dit belangrijke aandachtsgebied verder wordt uitgewerkt. Sam de Groot kondigde hierover, net als de ChristenUnie, een motie aan. Sam de Groot: “De PvdA maakt zich zorgen over de duurzaam-ongelijkheid die dreigt. Mensen met een hoog inkomen kunnen beter inspelen op de kosten met zich brengende veranderingen dan mensen met een laag inkomen. De positie van mensen met een eigen huis is sterker dan die van huurders. Hoe duurzaam is nog het om een goedkope tweede handswasmachine als bijzondere bijstand toe te kennen??”

Onze conclusie is dat de nota Duurzaam Lansingerland een goede stap vooruit is. De rol van de gemeente is veel beter uitgewerkt dan in het verleden. Bovendien wordt er goede samenhang gezocht met andere (regionale) overheden, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en inwoners. Wat ons betreft wordt de relatie met het sociaal domein & armoedebestrijding beter uitgewerkt. Bereikbaarheid en betaalbaarheid zijn essentieel. Hier vindt u de nota Duurzaam Lansingerland.

 MEER MAATSCHAPPELIJK VASTGOED DAN OOIT TE VOREN

De gemeentelijke bezuinigingen van de afgelopen jaren betekenden een forse aanslag op het maatschappelijk vastgoed. Een fors deel van de sociaal culturele accommodaties die Lansingerland rijk was, moest dicht. Daar was de PvdA fractie het niet mee eens gezien de belangrijke sociale en verbindende functie van deze accommodaties voor vele inwoners van onze kernen. Bovendien gaat afstoten gepaard met een enorm verlies op de boekwaarde omdat deze locaties meestal voor een veel hogere waarde in de gemeentelijke boekhouding staan dan hun marktwaarde bij eventuele verkoop. Kapitaalvernietiging dus. Er was ook veel maatschappelijke boosheid bij de trouwe gebruikers van deze voorzieningen.

In Bergschenhoek ging het om het oude Polderhuis waar de muziekschool gevestigd was en om de Smitshoek waar vele activiteiten voor ouderen plaatsvonden, in Berkel en Rodenrijs moest de multifunctionele voorziening aan de Anthuriumsingel dicht en in Bleiswijk dreigde sluiting van jongerencentrum Pecto’s en van gebouw de Snip waarin de bibliotheek en het Bleiswijks museum gehuisvest waren. Alleen de gebouwen de Leeuwerik en ’t Web in Bleiswijk, het Berghonk en gebouw het Spectrum bij de Groeneweg in Bergschenhoek bleven over, zo was de beoogde situatie in 2015.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Huijgensplantsoen

Nu maar een paar jaar verder is de situatie ingrijpend gewijzigd. Het gebouw van Pecto’s blijft gelukkig toch als ontmoetingsplek voor de jeugd beschikbaar en er worden activiteiten door Jeugd en Jongerenwerk ontwikkeld. Positief, zo vonden eigenlijk alle fracties tijdens de vergadering van commissie Samenleving. Ook het gebouw Smitshoek blijven gewoon in gebruik. Humanitas Lansingerland komt naar de Smitshoek. Deze organisatie moet verhuizen omdat gebouw de Snip gesloopt gaat worden. De bibliotheek in Bleiswijk heeft met succes aansluiting gevonden bij ’t Web. Deze organisatie biedt een zeer aantrekkelijk cultureel programma. Het Museum Bleiswijk vindt in de toekomst huisvesting in de nieuwbouw die op de plek van de oude Snip wordt ontwikkeld.

Met de komst van ouderenvoorzieningen als ‘Ontmoet’ in gebouw De Stander in Bergschenhoek en Welkom!’ In Berkel centrum, de ontwikkeling van het Berkelse Cultuurhuis in Berkel centrum-west en de omvorming van het Spectrum bij de Groeneweg in Bergschenhoek tot de ‘Cultuurfabriek’ is er, in plaats van een vermindering van maatschappelijk vastgoed, juist sprake van een toename. Ging het in 2015 nog om in totaal acht maatschappelijke accommodaties, anno 2019 is er sprake van liefst negen maatschappelijk vastgoed locaties.

Al met al toch ironisch, gezien de eerder ingezette bezuinigingsoperatie. Na veel protest en intensieve maatschappelijke debatten, slechts een paar jaren verder en met de financiële wind in de rug blijkt: er is nu meer maatschappelijk vastgoed dan ooit tevoren. Eind goed al goed maar het college moet zich toch een beetje schamen voor de maatschappelijke onrust die het onnodig heeft veroorzaakt.

RONDVRAAG OVER HEROPENSTELLING NOORDEINDSEWEG

Medio juni informeerde het college de bewoners via een brief over de voortgang van het project ‘herinrichting Noordeindseweg’. In deze brief komt de volgende passage voor: “De heropenstelling van de Noordeindseweg richting de rotonde Oostmeerlaan is onderzocht met twee varianten. Een brug over de Noordeindsevaart bleek te stuiten op landschappelijke en verkeerstechnische bezwaren. Een openstelling rechtstreeks op de rotonde bleek meer draagvlak te hebben. Voor een verkeersveilige oplossing is hiervoor wel een deel van een kavel van een naastgelegen woning nodig. Het college is voornemens de openstelling te realiseren zodra dit kavel beschikbaar komt”.

 Tijdens de rondvraag van de commissie Ruimte van afgelopen dinsdag stelde Sam de Groot hierover de volgende vragen.

Wanneer komt deze kavel beschikbaar? Is de eigenaar van de betreffende kavel bereid om mee te werken? Is er voor een openstelling rechtstreeks op de rotonde behalve een verkeersbesluit ook een bestemmingsplanwijziging nodig?

Wethouder Simon Fortuyn berichtte dat de kavel met woning in kwestie eigendom is van het Hoogheemraadschap Delfland. Die is bereid aan de verkoop van een deel van de kavel mee te werken. Het woonhuis is echter verhuurd. De huurder in kwestie geniet huurbescherming. Er moet nog een wijziging van het bestemmingsplan plaatsvinden en er moet ook nog een verkeersbesluit genomen worden.

Wethouder Fortuyn toonde zich optimistisch over de voortgang. De vraag is waarop dit optimisme feitelijk gebaseerd is. Het plan om de Noordeindseweg richting Zoetermeer open te stellen loopt al vanaf 2014. Er vanuit gaande dat de huurder in kwestie niet zit te wachten op een weg door zijn tuin, is het dus wachten op zijn vertrek. Bovendien is er nog inspraak met betrekking tot het bestemmingsplan en het verkeersbesluit. Gezien de weerstand van de bewoners van de Noordeindseweg gaat de definitieve besluitvorming nog vele jaren duren. Onze prognose: voor 2022 (de volgende gemeenteraadsverkiezingen) is dit dossier niet afgerond. De gehele bewonersbrief staat op: http://www.lansingerland.nl/noordeindseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Huidige situatie Noordeindseweg

VOLOP BOUWEN LANGS DE A12

De Duitse webwinkel Zalando investeert 200 miljoen euro in een distributiecentrum op het voormalige veilingterrein in Bleiswijk. Dit goede nieuws berichtte de NOS afgelopen donderdag. Het moet een van de grootste distributiecentra van Nederland worden, met een oppervlakte van 140.000 vierkante meter. Dat zijn zo’n 19 voetbalvelden. Vanuit Bleiswijk worden straks pakketten verzonden naar de Benelux, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zalando heeft nu nog geen distributiecentrum in Nederland. De te bouwen vestiging moet 1500 arbeidsplaatsen in de regio opleveren. Daarmee wordt Zalando in een klap de grootste werkgever in de gemeente Lansingerland. In de zomer van 2021 moet het distributiecentrum operationeel zijn. RTV Rijnmond maakte dit filmpje van de locatie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/183595/Zalando-bouwt-XXL-distributiecentrum-bij-Bleiswijk

Onze fractie hoopt dat het college er in slaagt een deel van de 1500 banen te laten bemensen door mensen met een beperking. Bijvoorbeeld door middel van een groepsdetachering via een sociaal werkvoorzieningsbedrijf of via een loonsubsidieregeling. Wij zullen hierover met verantwoordelijk wethouder Kathy Arends contact opnemen.

Daarnaast hopen we van harte dat de arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden bij het bedrijf goed zijn. De verschillende distributiecentra hebben een niet al te goede naam, als het gaat om werkdruk, beloning en zekerheid van werk. Daar zou je de grootse werkgever van je gemeente op moeten kunnen aanspreken, mocht dit het geval zijn.

De komst van Zalando laat zien hoezeer de bedrijventerreinen in Lansingerland in trek zijn. Eerder meldden wij dat ook bedrijventerrein Oudeland als een speer gaat. In de nabije toekomst wordt krapte zeker een probleem, ook voor Rotterdam dat aan de noordrand nauwelijks meer lege locaties telt voor grote bedrijfsvestigingen.

Diezelfde donderdag tekende de gemeente Zoetermeer een contract voor het bouwen van een 70 meter hoge nieuwe vestiging van hotel Van der Valk aan de Zilverstraat in Zoetermeer. Het hotel wordt langs de A12 gebouwd naast het witte gebouw van Bouwend Nederland, precies tussen station Zoetermeer Oost en station Lansingerland-Zoetermeer in. ZoRo-buslijn 170 stopt er voor de deur, hoe fijn is dat!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Locatie waar vd Valk hotel komt

 Tot slot: In de komende week staat natuurlijk de raadsvergadering over de Kaderbrief 2020-2023 centraal. Dat is op donderdag. Op maandagavond zullen de verschillende fracties elkaar vast opzoeken om de moties en amendementen die in de pipeline zitten te bespreken. Bij onze fractie zit daar in ieder geval een motie ‘duurzaam bereikbaar en betaalbaar voor iedereen’ bij. En wie weet ook wel eentje over openbaar vervoer of bouwen. Op woensdagavond krijgen we de bouwplannen voor Wilderszijde gepresenteerd.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Nog te bebouwen Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

 Groenzoom doet naam eer aan

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Fietspad pal voor deur van nieuwe zorgvilla

(tip Greet Wijs)

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

 Melanchthon Berkel

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 29 JUNI T/M 5 JULI 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Ook de gemeente Lansingerland tobt ...

PvdA PvdA Lansingerland 21-06-2019 13:31

Ook de gemeente Lansingerland tobt volop mee met het Rotterdamse Warmtebedrijf: https://www.rijnmond.nl/nieuws/183104/Warmtebedrijf-loopt-nog-meer-vertraging-op-een-drama

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.