Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant inzichtelijk

29 documenten

Het klimaatbeleid, de energietransitie, zal rechtvaardig zijn, of zal er niet zijn.

SP SP Noord-Brabant 11-09-2020 10:28

(Tekst uitgesproken door Maarten Everling bij de themavergadering 11-9-2020 over de RES)

Het klimaatbeleid, de energietransitie, zal rechtvaardig zijn, of zal er niet zijn.

Voorzitter, dat bedoel ik niet in de zin van: de dood, of de gladiolen. Alles of niets. Ik bedoel hem anders: rechtvaardigheid als vóórwaarde voor een succesvol klimaatbeleid en een succesvolle energietransitie. Ik kom hier straks uitgebreid op terug.

Voorzitter. Ik kan helemaal in gaan op de 4 verschillende RES’en in Brabant. Of eigenlijk in bijzonder: op de bestuurlijke reactie van GS op die van de MRE. Dat zou reuze interessant zijn, daar zouden we echt genoeg over kunnen melden. Maar eigenlijk vind ik het niet kies om 1 Brabantse RES hier volledig te bespreken, te bekritiseren en vervolgens GS huiswerk mee te geven voor de definitieve bestuurlijke reactie. Dat riekt naar willekeur en daar passen we voor. Bovendien vind ik dit vooral ook een zaak van onze volksvertegenwoordigers in de betreffende regio’s. Hiermee wil ik niks afdoen aan het feit dat er door de vier regio’s keihard is gewerkt aan de concept-RES’en en ik wil de vier vertegenwoordigers van de regio’s ook danken voor hun heldere presentaties.

Maar wat voor nu interessanter voor ons is, vind ik toch de rol die het nieuwe college voor zichzelf ziet. En hoe wij: PS, onze provinciale rol zien. Blijven we op een afstandje kijken? Geven we een paar tipjes? Of gaan we all-in?

Voorzitter, wij maken ons zorgen om grofweg twee aspecten van de huidige gang van zaken:

De betrokkenheid van bewoners Verdeling lusten-lasten

Betrokkenheid van omwonenden

Het is ontzettend belangrijk dan omwonenden van wind- of zonne-energie projecten goed betrokken worden. Kunnen ‘participeren’. Niet de klassieke overval tactiek die je doorgaans hoort: projectontwikkelaar dropt een plan en alles lijkt al in kannen en kruiken. Dit is dé manier om mensen op tegen je in het geweer te jagen. Of het nu over een windmolen of een kerncentrale gaat. Inspreker Jeroen Verhoeven had het er ook al over: wij willen méédoen. En terecht, het gaat wel om hún omgeving, mogelijk ook hún gezondheid. Maar wat houdt dat dan in? Meedenken? Meedoen? Meebeslissen? Wat ons betreft alle drie! Maar hoe staat GS hierin?  Ik hoorde Gedeputeerde de Bie net zeggen: we willen dicht op de burger zitten. Is daar nu sprake van dan?

Omwonenden hebben vaak goede en realistische ideeën. Hierbij was bijvoorbeeld bij de opschaling in het Karolinapolder óók sprake van. Ze hadden een alternatief dat aan álle voorwaarden voldeed… behalve dan dat het bedrijf dat er achter zat, vond dat ze daar te weinig aan konden verdienen. En daarmee kom ik op de verdeling lusten en lasten.

Verdeling lusten en lasten

Ilse van den Meijdenberg van Energie Gezond Waalwijk had het ook al over sociale wind: het zou volgens haar het draagvlak vergroten. Voorzitter, naast betrokkenheid is het gevoel van een eerlijke verdeling van lusten en lasten ongelooflijk belangrijk. Het voelt voor iemand die onder een windmolen woont natuurlijk buitengewoon oneerlijk dat de energiecowboys subsidies opslurpen, winsten in hun zakken stoppen, terwijl de bewoners alle lasten dragen, inclusief het financieren van de subsidies via de Opslag Duurzame Energie in hun energierekeningen. Wat ons betreft: stop de energiecowboys, neem zélf de regie. 

De rechtvaardigheid zit hem in de combinatie van deze twee aspecten. Waar wij ons zorgen over maken is dit: wij zien die rechtvaardigheid niet. Het schort aan inzet daarop bij beide aspecten. Omwonenden worden niet of nauwelijks betrokken en van een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten is ook geen sprake. Wat is de reactie van GS hierop? En is GS van plan om deze twee randvoorwaarden voorop te stellen en daar vol mee aan de slag te gaan? Wat ik nu zie is puur de procesrol. Daar gaan we het niet mee redden en gaat de energietransitie roemloos ten onder.  Of is dat misschien uiteindelijk toch het doel van deze gedeputeerde?

SP wil politieke discussie over Enexis

SP SP GroenLinks Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren Noord-Brabant 02-07-2020 18:19

Enexis Beheer beheert het elektriciteits- en gasleidingennetwerk in Brabant, Limburg en delen van Noord-Nederland. Het valt onder de Enexis Holding. Alle aandelen van Enexis zijn in handen van vijf Nederlandse provincies en zo'n 130 gemeenten. De gemeenten in Noord-Brabant hebben 30,8% van de aandelen in handen en de provincie Noord-Brabant zelf 7,6%.

Enexis staat voor grote investeringen, onder andere vanwege de in omvang toenemende duurzame energie. Daarom wilde de provincie Noord-Brabant (in persoon van Gedeputeerde Staten - GS) een hybride converteerbare aandeelhouderslening verstrekken, nader te bepalen binnen een bandbreedte van 150 tot 225 miljoen €. Prettig is dat de provincie dan nog een beetje geld vangt voor vermogen dat anders renteloos wegroest. Het geld is bedoeld voor versterking van het elektriciteitsnetwerk in Noord-Brabant.

Het voorstel kwam aan de orde in de vergadering van Provinciale Staten (PS) van 19 juni 2020.

Het was eigenlijk de bedoeling dat PS het voorstel als vooral technisch zou behandelen. Men moest ‘ja’ zeggen en zich er verder niet mee bemoeien.

Nu is dit een goed voorstel. De Socialistische Partij (SP) vond dat ook, maar had geen zin om het voorwerp als alleen maar technisch te beschouwen. Er zitten nogal wat politieke kanten aan het werk van de Enexis Holding. Zowel aan het netbeheer zelf (welke klanten bedien je het eerst?) als aan de dochterbedrijven (‘netwerkbedrijven’) die onder de Holding mogen vallen, en die op de grens van overheid en markt zitten (mag Enexis zelf een opslagvoorziening bouwen en beheren?). De Authoriteit Consument en Markt (ACM) is argwanend.

SP-fractievoorzitter Maarten Everling had twee amendementen ingediend. 

Het eerste amendement vroeg aan GS om er bij Enexis op aan te dringen om bij het verzwaren van het netwerk prioriteit te geven aan initiatieven vanuit de samenleving, zoals energiecoöperaties. Het tweede amendement vroeg aan GS om de invloed aan te wenden om ook de opslag van energie deel uit te laten maken van de infrastructuur van Enexis.

Opslag van elektrische energie (bijvoorbeeld in de voormalige experimentele buurtbatterij zoals in Etten-Leur) kan de verzwaring van het netwerk deels overbodig maken. De opslag vlakt pieken af. Dat kan in principe ook financieel gunstig zijn. Toch maakte het document, dat ten grondslag lag aan de lening, er geen gewag van.

De twee amendementen werden gesteund door de SP zelf, Groen Links en de Partij voor de Dieren. Een meerderheid van PS vond dat een dergelijke voorbereidingsvergadering, waarmee GS op pad gestuurd werden, vooral technisch moest zijn. En omdat partijen als de PVV en Forum voor Democratie sowieso niets te maken willen hebben met alles waar ‘duurzaam’ voor staat.

De SP vindt dit een gemiste kan, maar zal dit soort onderwerpen op de politieke agenda houden.

De tekst van de motie en de amendementen zijn hieronder als bijlagen te zien.

Bij de foto: getoond is de experimentele buurtbatterij, die van 2012 tot 2018 als experiment gefungeerd heeft in de wijk De Keen in Etten-Leur. De resultaten van het experiment worden nu  geanalyseerd).

Zie ook: Energie

Klimaatverandering is gevolg van menselijk handelen

SP SP GroenLinks Noord-Brabant 19-06-2020 21:55

Het Forum voor Democratie in onze provincie (FvD) vindt bij nader inzien toch dat de klimaatverandering mede komt door menselijk handelen. Tenminste, als we FVD gedeputeerde Smit mogen geloven. Hij bevestigde, op vragen van de SP, uitdrukkelijk dat klimaatverandering bestreden kan worden met het circulair maken van onze economie en het doorvoeren van de energietransitie. En dat zijn toch zonder twijfel menselijke activiteiten. Opvallend, want FvD ontkent normaal resoluut dat klimaatverandering door de mens wordt veroorzaakt. Klimaatverandering is (of moeten we zeggen was?) voor hen een natuurverschijnsel en daarmee reden om er vooral niets aan te hoeven doen.

De Provinciale Staten stemden met een grote meerderheid in met de “Visie Klimaatadaptatie”. Een visie die nog opgesteld is door het vorige college, met name door de GroenLinks gedeputeerde Rik Grashoff, en nu een-op-een is overgenomen door het nieuwe college. Deze zijn er, zo bevestigde gedeputeerde Smit, voor 100% mee eens. De visie was weliswaar uitdrukkelijk gericht op het omgaan met de gevolgen van klimaatverandering, maar verwees daarbij voor het inperken van klimaatverandering naar circulaire economie en de energietransitie. De SP wilde daarom weten of dit een passage was die door het nieuwe college over het hoofd was gezien. Maar dat bleek geenszins het geval. Ook die passage kon de FvD gedeputeerde volledig onderschrijven.

 

SP wil het eindrapport Verkenning Duurzame Polder

SP SP Noord-Brabant 10-06-2020 12:11

Afgelopen 14 mei ontvingen de staten een Statenmededeling met betrekking tot de ‘Verkenning Duurzame polder: resultaten en vervolg’, gedateerd 24 maart. In deze Statenmededeling werd duidelijk dat er een eindrapport ligt over de Verkenning Duurzame Polder.

Het bevreemdt de SP-statenfractie en de  lokale raadsfracties, dat het eindrapport nog niet gedeeld wordt, zogenaamd vanwege de Corona-maatregelen, maar dat tegelijkertijd in deze statenmededeling er wel al uit geparafraseerd wordt. Daarbij wordt er ook een inkijk gegeven in de raadsvoorstellen. Voorstellen, die bij de Raden zelf op het moment van schrijven dus nog niet bekend zijn.  Daardoor ontstaat het gevoel dat een aantal zaken al in verregaande voorbereiding is.

Daarom heeft Maarten Everling van de SP-Statenfractie Noord-Brabant de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld:

Kan het college ons het eindrapport per ommegaande toezenden? Kan het college zich de verbaasde reacties van raadsleden over deze gang van zaken voorstellen en wat is de reactie van het college hierop?

Onder 3.5 in de Statenmededeling wordt aangegeven:

Daarnaast biedt het de mogelijkheid om rekening te houden met gefaseerd ontwikkelen (2030 met doorkijk naar 2050) en het borgen van de ruimtelijke kwaliteit ook na 2030 aangezien de polder meer ruimte biedt dan de RES-opgave voor beide gemeenten tot 2030;

We snappen dat de ruimtelijke kwaliteit voor de langere termijn geborgd moet zijn. Echter, het specifiek openhouden van een gefaseerde ontwikkeling, tot 2050, lijkt daarmee juist op gespannen voet te staan. Nota bene in onze eigen Interim Omgevingsverordening (Art. 3.37) staat opgenomen dat windturbines tijdelijk van aard zijn en dat het landschap in oorspronkelijke staat hersteld moet worden.

 

Kan het college reflecteren op de aangehaalde passage uit de Statenmededeling en het genoemde artikel uit de Interim Omgevingsverordening?

 

De SP hecht grote waarde aan draagvlak voor grootschalige energieopwek vóórdat de schop de grond in gaat. Het coalitieakkoord dicht ook grote waarde toe aan draagvlak. Daarover heeft de SP-fractie de volgende vragen:

Is er volgens het college op dit moment sprake van draagvlak voor grootschalige energieopwek in de polder tussen Den Bosch en Oss? Waar blijkt dit uit? Deelt het college de mening van de SP dat draagvlak niet vanzelfsprekend is en dat daar de nodige moeite voor gedaan moet worden? Zo ja,  nu de drie colleges de Geffense, Lithse, Nulandse en Rosmalense polders geschikt achten voor het grootschalig opwekken van zonne- en windenergie, hoe gaat het college zich dan hard maken voor draagvlak voor de plannen bij de inwoners en omwonenden van deze polders? Zo nee, waarom niet? Is het college het eens met de SP dat burgers en raadsleden voldoende tijd moeten krijgen om zich in te lezen en dat het daarom niet past om gereedliggende rapporten maandenlang geheim te houden?

 

Deelt het college de mening van de SP dat wanneer grote investeerders en projectontwikkelaars de lusten opstrijken van grote windmolenparken en omwonenden vooral met de lasten blijven zitten, dat dit slecht is voor het draagvlak? Zo ja, hoe gaat het college dit voorkomen? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om in de directe omgeving van de polder een referendum te organiseren over het uiteindelijke plan?

Uitvoeringsprogramma Energie: Ine Meeuwis

D66 D66 Noord-Brabant 22-11-2019 16:12

Voorzitter, Met het Uitvoeringsprogramma Energie laten we zien hoe de provincie bijdraagt aan schone lucht, aan comfortabel en betaalbaar wonen, aan onze economie, aan nieuwe vormen van mobiliteit en aan een verstevigd blijfklimaat. Bovendien verminderen we meteen ook de afhankelijkheid van fossiele energiebronnen en dragen we samen bij aan het verminderen van de klimaatverandering. De Energietransitie is in het Bestuursakkoord als provinciale kerntaak benoemd. “Met een strategie waar Brabant gezonder, mooier en sterker van wordt, geven we invulling aan onze afspraken met het Rijk.”

Door nu middelen toe te kennen aan het Uitvoeringsprogramma wordt geborgd dat de provincie een rol kan blijven spelen in de energietransitie en dat er in de uitvoering geen gat valt.

Want we moeten wel vaart blijven maken met de energietransitie. Voor een leefbaar Brabant, nu en in de toekomst. Er is én meer inspanning én meer versnelling én meer innovatie én meer communicatie nodig.

We hebben een forse ambitie en er is beperkte tijd. Er zijn dus stevige investeringen nodig. In kennis en kunde en in euro’s. Er is een omschakeling nodig, een omschakeling van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een decentraal duurzaam energiesysteem. We kunnen de energietransitie misschien niet altijd leuker maken, maar wel acceptabeler en socialer.

De strategie van Brabant richt zich op het mobiliseren van de samenleving voor de energietransitie, op het selectief en slim selecteren van koplopers en op het slim integraal combineren van functies en activiteiten. Want, er zijn kansen! Kansen voor het Brabant van de toekomst om energieopgaven en andere maatschappelijke opgaven, zoals leefbaarheid en omgevingskwaliteit, te combineren. Om de mogelijkheden te benutten.

Tegelijkertijd moeten we ook streven naar energie-rechtvaardigheid en draagkracht. Oog hebben voor de verschillende groepen in de samenleving. En bijsturen wanneer nodig. We moeten ambitieus zijn, maar ook realistisch. Luisteren naar de Brabanders en tegelijk vaart maken. Inwoners eerlijk informeren. Vanaf het begin mensen erbij betrekken. Voortbouwen op de kracht van Brabant. Meebewegen met bottom-up initiatieven en sociale innovatie. Mee laten doen bij projecten zoals bij de windmolens langs de A16 en zo draagvlak creëren door sociale participatie.

Het is duidelijk dat er een directe relatie is tussen de Energieagenda en de Omgevingsvisie. De ambities ten aanzien van duurzame energie en energiereductie zijn in beide dossiers gelijk. In beide gevallen wordt uitgegaan van meervoudig en slim ruimtegebruik, van integraal afwegen en van net-werksturing. De provincie kan het niet alleen. De energietransitie is nou eenmaal sterk afhankelijk van meerdere partners en stakeholders. Tijdens het Energiefestival op 7 november jl. is het Uitvoeringsprogramma Energie gepresenteerd. Met maar liefst 700 stakeholders zijn we in het Evoluon in gesprek gegaan over de uitvoering van de Brabantse energietransitie in de komende jaren. Het was een feest.

De Energietransitie is dus een kans. Tenminste, als we het slim aanpakken. Daarmee bedoel ik: Meer, beter en slimmer de kansen benutten. Met een Uitvoeringsprogramma dat dat mogelijk maakt. Met tempo, met oog voor draagvlak en met een uitgestoken hand. Allemaal hard nodig om met de vele partners in de energietransitie die stevige vooruitgang te boeken.

Want de hele energietransitie is niet gemakkelijk en gaat echt nog niet vanzelf. Maar, het gáát er in ieder geval over. Mensen praten erover met elkaar, op straat en op feestjes en ze bedenken samen hoe het zou kunnen en hoe het zou moeten. Ik was vorige week bij een ledenbijeenkomst van de lokale energiecoöperatie in mijn eigen dorp: de zaal zat bomvol (wel nog met vooral mannen) en het stikte van de goede ideeën.

De provincie is de verbindende schakel tussen Rijk, regio’s en gemeenten. En zorgt voor kennisdeling.

En de provincie heeft een voorbeeldfunctie: streven naar energieneutraal en duurzaam provinciaal vastgoed. Dus ook energiebesparen en opwekken voor het provinciehuis. D66 kijkt uit naar het resultaat van de motie provinciehuis als E-catcher. De maquette die ik zag op het Energiefestival zag er veelbelovend uit!

De rol van de provincie bij de RES’en is positief stimulerend. Als gelijkwaardige partner aan tafel zitten en regionale afspraken borgen. Coördineren. Beschikbaar stellen van expertise en capaciteit. En het laten uitvoeren van regio-overstijgende onderzoeken.

D66 vindt de rol van de provincie bij het verbinden van de energieagenda aan de sociaaleconomische agenda zeer belangrijk. De vraag naar beroepskrachten voor de uitvoering van de energietransitie groeit op alle niveaus; mbo, hbo en universiteiten. De urgentie is hoog om te komen tot beter toegesneden opleidingen die aansluiten bij de snelle ontwikkelingen binnen de energietransitie. Ook omscholing en bijscholing is hierbij van groot belang.

Tot slot wil ik graag stilstaan bij de rol van de provincie rondom sociale innovatie. Het streven is, ik noemde het net al, dat iedere inwoner van Brabant meedoet (of kan meedoen) aan de energietransitie. Draagvlak en draagkracht zijn essentiële voorwaarden voor het slagen van de energietransitie. Zorgen dus voor bewustwording.

Goed dat we bij deze Uitvoeringsagenda versterken waar we als provincie goed in zijn. Voortbouwen op de kracht van Brabant. De energietransitie vormgeven op een manier die past bij de Brabander en onze manier van wonen, werken en leven. We hebben geloof in vooruitgang, ondernemerschap, technologisch en sociaal design, samenwerken en innovatie: en dat zit allemaal in het DNA van de Brabander.

Dus nu vooruit voorzitter. D66 kiest voor kwaliteit en zegt ja tegen de begrotingswijziging.

Natuurlijk een klimaatakkoord in Brabant!

D66 D66 Noord-Brabant 08-11-2019 09:14

Voorzitter,

Natuurlijk gaat Brabant vandaag instemmen met de afspraken over het Klimaatakkoord! Want er is geen andere keuze, als we onze provincie gezonder, mooier en sterker willen maken. We willen naar een energie-neutrale en circulaire samenleving. Naar een gezonde toekomst. Het Klimaatakkoord sluit prima aan bij onze eigen Brabantse ambities om over 10 jaar op 50% duurzame energie te zitten. En het mobiliseert meteen ook de samenleving om ook actief bij te dragen. Hoe mooi is dat voorzitter?

Want het klimaat verandert. Dat zal niemand ontkennen (denk ik). Het klimaat verandert trouwens niet alleen fysiek, maar ook economisch.

Het Klimaatakkoord bevat afspraken. Afspraken om de verandering van het klimaat te beperken (dat heet dan klimaatmitigatie – maar dat woord mogen we niet meer gebruiken van Staatssecr. Knops). Concreet gaat het om afspraken om de uitstoot van CO2 te verminderen. Door het opwekken van duurzame energie, door besparing in de gebouwde omgeving, door aanpassing van industriële processen en via verduurzaming van onze mobiliteit.

Brabant is gelukkig al concreet aan de slag met de klimaatopgave. De Brabantse energietransitie is namelijk een van de vier hoofdopgaven uit de Brabantse Omgevingsvisie. En de energietransitie wordt opgepakt langs de lijnen van onze vorig jaar vastgestelde Energie-agenda. Waarbij de Brabantse doelstelling van 50% broeikasreductie nog net iets ambitieuzer is dan landelijk (nationale broeikasgasuitstoot in 2030 met 49% terugdringen.)

Een groot deel van de uitvoering van het Klimaatakkoord is decentraal. Dat biedt dus ruimte. Ruimte voor regionaal maatwerk via een bottom-up proces, waarbij gemeenten en waterschappen in de regio’s de vrijheid krijgen om zelf invulling te geven aan de uitvoering. Dat loopt onder andere via de processen van de Regionale Energie Strategieën in de vier Brabantse regio’s. Daar wordt al volop aan gewerkt door gemeenten, energie-coöperaties en andere organisaties. Per Brabantse regio kan en wordt dat verschillend aangepakt. Elke regio doet dat op z’n eigen manier, wel samen met vele anderen.

Want betrokkenheid is heel belangrijk in die RES’en. We moeten samen stappen zetten, zeker als het gaat om het besparen van energie. We kunnen het als provincie of Rijk niet alleen. We zullen het met elkaar moeten oppakken.

De energietransitie biedt ook kansen, als we het slim aanpakken. En het integraal bekijken. Met tempo, met oog voor draagvlak én met een uitgestoken hand. Want de transitie naar duurzame energie op land en aardgasvrij wonen heeft grote invloed op dagelijks leven van Brabanders. Fysiek, sociaal en financieel.

Naast het voorkomen van opwarming van de atmosfeer biedt het Klimaatakkoord ook veel kansen. Het mooie is dat we via de energietransitie kunnen bijdragen aan andere provinciale doelen, zoals schone lucht en comfortabel en betaalbaar wonen. In goed geïsoleerde huizen is het comfortabeler wonen en is de energierekening lager. Elektrische auto’s, bussen en scooters maken de steden schoner en stiller. Steeds meer mensen zullen hun eigen energie opwekken. Het geld van de energierekening gaat zo niet naar energiebedrijven, maar blijft in de eigen portemonnee of kan gebruikt worden voor investeringen in dorp, wijk of de directe omgeving van de Brabander.

En duurzame industrie levert banen op. De klimaatoplossingen die we nu hier ontwikkelen, zijn straks nieuwe exportproducten. Het maakt ons ook minder afhankelijk van energie-import uit andere landen. En ondertussen verminderen we ook onze afhankelijkheid van fossiele energiebronnen.

Ik wil benadrukken dat de provincie een belangrijke toegevoegde waarde heeft voor het halen van de broeikasgasreductie. Niet alleen vanuit het middenbestuur, maar ook gezien de provinciale bevoegdheden op het gebied van fysieke leefomgeving en in sociaaleconomisch opzicht. De provincie kan verbinden, betrokkenheid en draagvlak creëren, kennisdelen en ondersteunen. Goed voorbeeld is de ondersteuning van de provincie Brabant van de Nationale Duurzame Huizenroute die afgelopen zaterdag en ook morgen weer georganiseerd wordt in vele Brabantse gemeenten. Zeer inspirerend en motiverend om tijdens zo’n Duurzame Huizenroute ideeën op te doen en ervaringen uit te wisselen met huiseigenaren van een duurzame woning. Uit de eerste hand hoor je dan dat een duurzame woning meer wooncomfort en een lagere energierekening oplevert. Bovendien hoor je trots, omdat er wordt bijgedragen aan een schone toekomst. Gemeenten, kennisinstellingen, bedrijven, energie-coöperaties en individuele inwoners zetten zo samen stappen in de energietransitie.

Voorzitter, We bespreken vandaag de inspanningsverplichting vanuit Brabant over de Klimaatakkoord-afspraken die onze provincie aangaan en die passend zijn binnen onze eigen provinciale ambitie. Het Klimaatakkoord geeft de doelen, het uitvoeringskader en de daarbij behorende randvoorwaarden. En de provincies toetsen het Klimaatakkoord op haalbaarheid, betaalbaarheid en uitvoerbaarheid. Want we dragen hier allemaal bij aan het Brabants klimaatakkoord: gemeenten, BrabantStad, sectoren en maatschappelijke partijen.

Wat D66 betreft kan het niet snel genoeg gaan. We willen knokken voor de toekomst van Brabant. Dus nu vooruit met het Klimaatakkoord!

Gemeente UdenHeb jij een project dat ...

GroenLinks GroenLinks Noord-Brabant 01-08-2019 10:11

Zeeuws energie-eiland houdt met ...

GroenLinks GroenLinks Noord-Brabant 19-06-2019 15:24

Onze lijsttrekker, Marco van der ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Noord-Brabant 19-03-2019 09:31

Onze lijsttrekker, Marco van der Wel, vertelde bij Omroep Tilburg over hoe we de energietransitie op eerlijke wijze kunnen uitvoeren. Het begint met energie besparen door isolatie en zonnepanelen plaatsen op alle daken. De provincie moet daarbij voor iedereen een betaalbare overgang naar duurzame energie mogelijk maken.

Stem 20 maart voor rechtvaardigheid, stem SP!

SP SP Noord-Brabant 11-03-2019 21:35

Video of SP Campagnevideo 20 maart 2019 Brabant incl subtitles 2 WEB FULLHD

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.