Nieuws van SP over SP inzichtelijk

5 documenten

SP BIJ SCHIE TV OVER GELUIDSOVERLAST INDUSTRIE

SP SP Schiedam 15-12-2019 13:23

Zaterdag 14 december 2019 was SP gemeenteraadslid Theo Wijmans te gast in het programma “Onder ogen?” bij Schie TV. Hij was daar uitgenodigd vanwege de SP actie tegen geluidsoverlast door de industrie.

SP Vlaardingen is enige tijd geleden een meldpunt gestart en heeft geluidsmeters in woningen geplaatst. Dit naar aanleiding van veel klachten die daar zijn binnen gekomen. Vanwege het gemeentegrens overschrijdend karakter van de geluidsoverlast vroeg de SP Vlaardingen Schiedam om mee te doen. Schiedam heeft de meeste geluidsoverlast door het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (voorheen Luchthaven Zestienhoven). Geluidsoverlast door de industrie is bekend. Afkomstig van de havens. De SP heeft geen zicht op waar precies en in wat voor mate Schiedammers hier last van hebben. Vandaar dat inwoners op de site van de SP Schiedam geluidsoverlast kunnen melden en via het email adres zich kunnen opgeven voor het plaatsen van geluidsmeters.

In het interview gaf Theo Wijmans aan dat de SP blij is met de bedrijven in de haven. Ze zijn erg belangrijk voor Schiedam. Ze zorgen voor werkgelegenheid, zijn belangrijk voor de economie en daarmee ook voor het sociale- en maatschappelijke klimaat in de stad. Wel wilt de SP (over)last tot een minimum beperken. Zodra er conclusies uit de metingen en meldingen kunnen worden getrokken wilt de SP met die bedrijven waar overlast van wordt ervaren in gesprek gaan. Dit naar voorbeeld van Vlaardingen waar onlangs een gesprek met een offshore bedrijf resulteerde in maatregelen die geluidsoverlast verminderde.

Ook last van industrielawaai? Maak hier uw melding

Alpherium mag niet vier hoog stapelen

SP SP Alphen aan den Rijn 15-05-2019 10:19

Het voorstel van Wethouder van As om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor container terminal  Alpherium is teruggestuurd. Er waren nog veel vragen en antwoorden waren er bijna niet. Het college wil graag een verklaring van bedenkingen van de raad om voortaan de containers in plaats van drie nu vier hoog te kunnen stapelen, iets wat al als proef gedaan is. Deze verklaring werd dan ook gevraagd op verzoek van Alpherium had daarom gevraagd. De SP vindt echter samen met bijna de voltallige raadscommissie dat het college haar huiswerk opnieuw moet doen. SP-fractievoorzitter Harre van der Nat reageerde als volgt op dit door Alpherium gewenste besluit: ‘Als het voorstel de geluidsoverlast voor de omwonenden zou verminderen zou het nog iets zijn. Maar wat hebben die mensen eraan als de vergunning van drie naar vier hoog gaat? De buitenranden kunnen best naar vier hoog maar als men op het hele terrein naar vier hoog kan dan verminderd het lawaai natuurlijk niet.’

Bovendien gaven omwonenden aan bij de SP dat hen niets is gevraagd, dat het wegdek van het terrein vreselijk slecht en ongelijk is waardoor men daar erg veel overlast van ervaart. En dat er na meer dan 10 jaar lang dag en nacht lawaai en gebonk van containers geen enkel vertrouwen meer is in het bedrijf. De conclusie was uiteindelijk dat op Nieuw Elan na alle andere partijen van mening waren dat dit voorstel te kort door de bocht was. Ook moest er eerst meer duidelijkheid komen over de gevolgen op de omgeving. Het voorstel komt terug in de commissie, gaat niet naar de raad en kreeg een stempel met een onvoldoende erop. Wat de SP betreft een terechte conclusie. Van der Nat: ‘Het college kan dan wel op hand van Alpherium zijn, maar ons gaat het erom dat de inwoners ook gebaat zijn bij de beslissing die hierover genomen wordt. Nu is daar totaal geen zicht op. Hopelijk komt wethouder van As snel met een beter voorstel, want de buurtbewoners willen graag uitsluitsel!’

Zie ook: Economie

Verkiezingsprogramma SP Zuid-Holland 2019-2023: tijd voor rechtvaardigheid!

SP SP Zuid-Holland 06-02-2019 20:10

Van Zuid-Holland de komende jaren de schoonste, sociaalste en meest rechtvaardige provincie van Nederland maken. Waar de belangen van de inwoners voorop staan, en niet die van de grote –vaak vervuilende– bedrijven. Dat is waar de SP in Zuid-Holland onder aanvoering van lijsttrekker Lies van Aelst voor gaat. De voorstellen daarvoor staan in het nieuwe verkiezingsprogramma, dat sinds vandaag online staat.

De belangrijkste speerpunten uit het programma op een rij:

Geen vervuilende uitstoot: veel bedrijven stoten gevaarlijke chemische troep uit in onze lucht en in ons water. Dit gaan we stoppen. We willen niet minder, maar NUL uitstoot! Genoeg betaalbare huizen voor onze inwoners: de provincie gaat lokaal financieel helpen om voldoende écht sociale koop- en huurhuizen te bouwen. Rechtvaardig openbaar vervoer: goed OV moet beschikbaar én betaalbaar zijn voor iedereen en overal in Zuid-Holland. Klimaatrechtvaardigheid: we helpen Zuid-Hollanders, te beginnen met mensen met de laagste inkomens, hun huis duurzaam te maken en schone energie op te wekken. Ons Groene Hart blijft groen: de broodnodige nieuwe woningen bouwen we op plekken waar ze níet ten koste gaan van het het schaarse groen in Zuid-Holland. Minder geluidsoverlast: we beschermen onze inwoners door strenge regels en maatregelen tegen geluidsoverlast door Schiphol, Rotterdam Airport en door autowegen.

 Meer informatie:

verkiezingsprogramma SP-Zuid-Holland 2019-2023 (pdf) kandidatenlijst SP-Zuid-Holland (pdf) https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2018/12/sp-leden-kiezen-kandidaten-voo...

 

 

 

 

SP Leiden wil meer ambitie in bestrijding omgevingslawaai

SP SP Partij voor de Dieren Leiden 18-10-2018 20:50

Op 18 oktober werd in de raad het Actieplan Omgevingslawaai 2018-2023 vastgesteld. In dit plan worden de geluidsnormen voor Leiden bepaald. Uit dit plan spreekt te weinig ambitie.

Het actieplan stelt de plandrempels vast en heeft als doel geluidshinder te beperken. Dat staat in het raadsvoorstel. Uit het actieplan zelf komt een ander beeld. In het actieplan worden namelijk dezelfde geluidsnormen gehanteerd die ook in de afgelopen jaren zijn gebruikt. Er is geen aanscherping van de normen. De SP Leiden betreurt dit zeer, gezien de negatieve gezondheidseffecten van geluidsoverlast.

Daar komt nog bij dat in het plan wordt gesteld dat in Leiden er meer plekken komen met minder geluidsoverlast. Dat is waar. Het omgekeerde is ook waar. Dankzij de mobiliteitsplannen, zoals de Leidse Ringweg Noord, komen er plekken in Leiden met veel meer geluidsoverlast. Dat wordt op zich wel in het actieplan genoemd. Verder worden daar geen concrete maatregelen aan gekoppeld. Dit terwijl in de omgeving van de Leidse Ringweg Noord in de komende jaren veel meer geluidsoverlast zal zijn.

Woordvoerder Sander Sauvé: ‘Zowel de Leidse Milieuraad als de World Health Organization wijzen op de gezondheidsrisico’s van ernstige geluidshinder. De Leidse Milieuraad pleit daarom voor een verlaging van de plandrempels. Dat maakt het extra teleurstellend dat het college geen aanscherping van de plandrempels wilt. Daarnaast vinden we het jammer dat er geen concrete maatregelen worden genoemd om toekomstige geluidsoverlast rondom de grote Leidse Ringweg Noord en de Rijnlandroute aan te pakken. Dat geldt natuurlijk ook voor andere plekken in Leiden waar meer geluidsoverlast komt.’

Dat is ook de reden dat de SP Leiden een wijzigingsvoorstel van Partij voor de Dieren mede heeft gesteund. In dit voorstel moeten we in Leiden alsnog strengere plandrempels hanteren. Dit voorstel behaalde helaas geen meerderheid in de gemeenteraad.

Sauvé: ‘Het is jammer dat er geen meerderheid was voor dit voorstel. We blijven aandringen op aanpak van geluidsoverlast. Ook blijven we pleiten voor beperking van geluidsoverlast bij de grote verkeersprojecten.'

Meer informatie bij Sander Sauvé, 06-30731040.

Kettingbeding moet van tafel

SP SP GroenLinks Noord-Holland 19-03-2018 09:16

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/kettingbeding-moet-van-tafel
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
In 2016 is er tussen regio, provincies en luchtvaartsector een akkoord bereikt over het onderdeel ‘wonen en vliegen’, binnen de 20KE contour Schiphol. Om woningen te mogen bouwen binnen overlastgebieden van vliegroutes van Schiphol, heeft men afspraken gemaakt, inhoudende dat gemeenten die daar willen bouwen niet vragen om het verleggen van vliegroutes en dat toekomstige bewoners middels ondertekening van een kettingbeding verklaren ermee bekend te zijn dat ze gaan wonen in een gebied met geluidshinder van Schiphol. Dit alles om de luchtvaartsector en indirect ook de gemeenten te vrijwaren van financiële claims en nadeelcompensatie.

Los van het feit dat de fracties van 50PLUS, GroenLinks en SP vinden dat je binnen die overlastgebieden helemaal niet moet bouwen omdat je daarmee mensen willens en wetens opzadelt met vliegtuiglawaai, uitstoot van (ultra) fijnstof en negatieve gezondheidseffecten, willen voornoemde partijen af van het zogenaamde kettingbeding, dat de provincie NH als standaardbepaling heeft toegestuurd aan alle gemeenten van Noord-Holland.

Olga de Meij: “De Provincie geeft niet helder aan wat de consequenties zijn van het ondertekenen van het zogenaamde kettingbeding door toekomstige kopers en hun rechtsopvolgers. Bovendien moeten die een boete betalen van € 100.000 als zij verzuimen aan de volgende koper te melden dat de woning zich bevindt op een met vliegtuiggeluid belaste locatie. GS zegt dat het alleen gaat om het verstrekken van informatie en het borgen dat toekomstige kopers deze weer doorgeven aan nieuwe kopers. Maar een dergelijk kettingbeding roept het beeld op dat het om meer gaat dan informatieoverdracht, namelijk dat (toekomstige) eigenaren ontmoedigd worden bezwaar te maken tegen geluidsoverlast en financiële claims in te dienen.” Ook kan in een rechtzaak de ondertekening van een kettingbeding worden meegewogen in het oordeel of een klacht terecht niet is gehonoreerd. Beide partijen denken niet dat de ondertekenaars in de toekomst nog aanspraak kunnen maken op nadeelcompensatie.

Fred Kramer: “Als het alleen zou gaan om informatieverstrekking dan kunnen provincies en gemeentes gewoon zorgen voor een heldere website en een speciale brochure, waar je alles kunt lezen over geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s binnen de 20KE contour van Schiphol. Als wordt vastgehouden aan een kettingbeding dan zou daarin expliciet melding moeten worden gemaakt van geluidshinder, veiligheids- en gezondheidsrisico’s, met verwijzing naar openbare informatiebronnen. Deze informatie wordt nu niet verstrekt.”

Anna de Groot: "Blijkbaar is de woningnood zo groot, dat gemeenten zich tóch genoodzaakt voelen in deze overlastgebieden te gaan bouwen. Als gemeenten - noodgedwongen - de gezondheid van de inwoners niet voorop stellen, dan moeten deze gemeenten ook de consequenties daarvan nemen en ze niet afwentelen op degenen die een woning huren of kopen.”

Alle drie de partijen vinden dat het huidige kettingbeding van tafel moet! Over dit onderwerp is het laatste woord nog niet gezegd.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.