Nieuws van politieke partijen in Bloemendaal inzichtelijk

20 documenten

RO en regionale samenwerking

VVD VVD Bloemendaal 07-07-2021 00:43

Ruimtelijke ordening en regionale samenwerking kunnen niet los gezien worden van elkaar.

https://bloemendaal.vvd.nl/nieuws/44866/ro-en-regionale-samenwerking

Hoe zit dat? De provincie heeft in haar omgevingsvisie uitgesproken dat regio’s dienen te gaan samenwerken. Deze sturingsfilosofie is eigenlijk leidend voor ons positiespel in Zuid-Kennemerland. 

Hoewel er al op deelthema’s zoals verkeer of woonruimteverdeling wordt samengewerkt is nu nieuw dat het zich verbreedt naar alle omgevingsvraagstukken: landschap, economie en werk, wonen, klimaat-energie, bereikbaarheid. Maatregelen uit ene domein grijpen immers soms direct voelbaar in op het ander domein. 

Nog onwennig kan het vertrouwen in samenwerken over de volle breedte tussen de raden groeien door het samenbindende thema landschap. Daarbinnen blijft voldoende ruimte voor (politiek) verschil hoe de andere opgaven zich tot het landschap (gaan) verhouden. 

In deze vernieuwingstrajecten waakt de fractie VVD-Bloemendaal voor rust op inhoud door “behoud het goede en prioriteer ook als zodanig”. Wij hebben al zoveel omgevingskwaliteit, dus geen olifanten in de porseleinkast. En wij ambiëren de groene oase van de randstad te willen blijven, van belang juist nu de verstedelijkingsdruk in de regio nog meer aanzwelt. Ons staand conserverend beleid sluit naadloos aan op deze ambitie. 

Belangrijke bijvangst is dat planologische rust ons ook tevens ankerpunten oplevert voor bestuurlijke rust. En daar is Bloemendaal bij gebaat!

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

CDA neemt het initiatief tot beheersing van het toerisme naar “het Bloemendaalse strand”!

CDA CDA GroenLinks VVD Bloemendaal 07-11-2019 07:48

De Gemeenteraad heeft tijdens de vergadering van 31 oktober 2019 unaniem een amendement aangenomen, opgesteld door het CDA en mede ondertekend door Groen Links en de VVD, inzake de beheersing van het toerisme naar de Bloemendaalse kust. De gemeenteraad heeft op initiatief van het CDA besloten:“Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” vast te stellen, met dien verstand dat voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand heeft te gelden dat: A. de actuele strandvisie van de gemeente Bloemendaal leidend is. Derhalve wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van het strand als ‘familiestrand’ en worden feesten/ evenementen beperkt; B. de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand niet wordt doorontwikkeld tot “Amsterdam Beach”; C. voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand geen marketing- en promotiestrategie wordt ontwikkeld in lijn met het project “Amsterdam bezoeken, Holland zien”. Het amendement heeft tot doel om beleid neergelegd in de regionale nota: “Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” (de Nota) te wijzigen. Het Ontwikkelperspectief heeft geen wettelijke basis, zoals een bestemmingsplan of structuurvisie. Door vaststelling van de nota committeren de betrokken gemeenteraden zich aan de benoemde visie, ambities en spelregels. Met de “Binnenduinrand” bezit de regio een en prachtig afwisselend landschap met kilometers strand, uitgestrekte duingebieden, bossen, eeuwenoude buitenplaatsen en monumenten, groene villawijken, karaktervolle dorpen en kleinschalige agrarische gebieden, met een Nationaal Park in de nabijheid van de historische binnenstad van Haarlem. Deze landschappelijke kwaliteit is niet vanzelfsprekend en staat onder een steeds hogere druk, onder andere door een onzorgvuldige inpassing van ruimtelijke ontwikkelingen, ruimteclaims voortvloeiend uit MRA-opgaven (economische groei, behoefte aan woningen, klimaatverandering en groei van recreatie, toerisme en mobiliteit) en ontbrekende financieringsmogelijkheden. De MRA (Metropool Regio Amsterdam) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten (waaronder gemeente Bloemendaal) en de Vervoerregio Amsterdam. In de Nota wordt voorgesteld om bovenop de autonomen groei van toeristen (circa 30 % de komende jaren) die o.a. Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand bezoeken, ook nog eens extra toeristen aan te trekken. Dit wil men bereiken door middel van extra investeringen in promotie en marketing van het strand onder de naam: “Amsterdam Beach”. Groei van het toerisme dat gebruik maakt van het strand mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeenten Bloemendaal. Voornoemde waarden zijn volgens het CDA uitgangspunt voor het faciliteren/geleiden/sturen van de toenemende autonomen toeristenstroom naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand. Dat de doelstelling verwoord in het Ontwikkelperspectief, zijnde extra toeristen te trekken naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal onnodig onderdruk zetten. Het geld dat gemoeid is met de investering in promotie en marketing om deze extra toeristen te trekken naar Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand kan beter gebruikt worden voor het behoud van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal. Voor het overige dient de naam van het strand gelegen in de gemeente Bloemendaal gewoon “het Bloemendaalse strand” te blijven. Immers, als inwoners zijn we trots op ons strand! Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bob van der Veldt of met andere CDA fractieleden.

Opnieuw zorgen over #Duinpolderweg

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 22-10-2019 13:55

De gemeenteraad Haarlemmermeer heeft een brandbrief gestuurd naar de gedeputeerde van de provincie NH. Zonder Duinpolderweg komt de woningbouw op losse schroeven te staan. Zie de link:

Zicht op #Vogelenzang zonder Duinpolderweg

Wat ons betreft is het prima en begrijpelijk ook dat de #Haarlemmermeer de Nieuwe Bennebroekerweg wil upgraden. Maar we zeggen er direct bij: beslist geen Duinpolderweg. We gaan er van uit dat die snelweg definitief is geschrapt. De berichten hierover volgen we nauwlettend. Het probleem is dat we dit eerder hebben meegemaakt. Nadat de beide provincies in 2004 de Duinpolderweg schrapten, werd dit project toch weer tevoorschijn gehaald in 2008. Dat werd bij het publiek pas bekend begin 2011. In de tussenliggende periode werd er koortsachtig achter de schermen aan gewerkt en toen de provincie dacht klaar te zijn, werd de bevolking geconfronteerd met een voldongen feit. Althans, zo werd het toen gebracht door de voortvarende gedeputeerde E Post van de #VVD.

Bijna 8 jaar heeft dit project ons beziggehouden, terwijl deze weg onvoldoende oplossend vermogen heeft en zorgt voor problemen op aanliggende wegvlakken. En dan hebben we het niet over de overlast en de schade voor onze leefomgeving en de natuur. Dus wat ons betreft is het nu over en uit.

Wij zeggen dus: kappen met die #Duinpolderweg.

Breaking: provincie zet streep door Duinpolderweg

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 14-06-2019 16:15

Feest! Groot nieuws over de Duinpolderweg. De nieuwe coalitie van de provincie NH zet een streep door het plan voor de aanleg van deze snelweg die vanaf de A4 ten zuiden van Hoofddorp zou worden doorgetrokken richting de Ringvaart bij Bennebroek en vervolgens door naar de Rijksstraatweg (N208) en van daar richting de Zilk (N206). Een heuse snelweg die voor de inwoners van Bennebroek en Vogelenzang voor ongelooflijk veel overlast zou gaan zorgen: stank, fijnstof, herrie en extra verkeer op aanliggende wegvlakken. Bovendien zou deze snelweg ten koste gaan van de mooie polders in Hillegom en de Vogelenzangse strandvlakte en vlak langs Natura 2000 gebied worden aangelegd. Voor ons raadslid Marielys Roos was het in 2014 reden om zich verkiesbaar te stellen om via de politiek aandacht te vragen voor behoud van natuur en leefomgeving van de zuidelijke kernen van de gemeente Bloemendaal.

Wij hebben ons als partij dan ook altijd hevig verzet tegen de Duinpolderweg. Dat de gemeente Haarlemmermeer de Nieuwe Bennebroekerweg nu wil gaan ‘upgraden’ vinden wij begrijpelijk. In die gemeente wordt de komende jaren veel nieuwbouw gepleegd en dus is het logisch dat deze weg wordt aangepakt. Dat is ook precies de bedoeling van Gedeputeerde Staten. De Nieuwe Bennebroekerweg krijgt een facelift. Daar wordt door flink geld in gestoken. Maar de verlenging van die weg vanaf de Ringvaart naar De Zilk gaat niet door. Althans: voorlopig niet en dat vinden we fantastisch. Dat we u vandaag dit heugelijke nieuws mogen brengen is een feestje waard. We willen hierbij alle betrokken organisaties en personen hartelijk bedanken voor hun niet aflatende inzet en enthousiasme/bevlogenheid om de Duinpolderweg tegen te houden. Onze bijzondere dank gaat hierbij uit naar de natuurorganisaties, het platform NOG en in het bijzonder willen we Elof Nieuwenhuis bedanken. Elof is het brein achter het alternatief “NOG Beter”. Hij heeft aan de hand van berekeningen laten zien dat het helemaal nergens voor nodig is om de Duinpolderweg aan te leggen.

Hieronder nemen wij (zie cursief gedrukt hierna) de tekst over van het bericht dat wij heden ontvingen van de samenwerkende Natuur- en Milieuorganisaties.

Op 16 juni heeft de nieuwe coalitie van de VVD, GroenLinks, D66 en PvdA Noord-Holland het coalitieakkoord gepresenteerd. Met betrekking tot de bereikbaarheid Bollenstreek staat in het coalitieakkoord:

Bereikbaarheid Bollenstreek

Het programma Bereikbaarheid Bollenstreek wordt gefaseerd gerealiseerd. De investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer en fiets worden in deze collegeperiode uitgevoerd.  De Nieuwe Bennebroekerweg wordt opgewaardeerd om de nieuwe woonwijken in Hoofddorp, nu en in de toekomst, goed te ontsluiten. Alle Noord-Hollandse belanghebbenden zullen opnieuw gehoord worden over de voorkeursvariant. Naar aanleiding van deze gesprekken zal, op basis van het Noord-Hollandse belang, opnieuw gesproken worden met de provincie Zuid-Holland over de verdere realisatie van de weg en de voorkeursvariant.Alle Noord-Holland belanghebbenden worden opnieuw gehoord over de voorkeursvariant Midden/Duinpolderweg, de doortrekking vanaf de N205 in de Haarlemmermeer, door de Oosteinderpolder naar de N208 in Hillegom.

Gedeputeerde Loggen (VVD) zegt het als volgt: “Waar we discussie over gevoerd hebben, is of er wel de juiste variant is gekozen. Daar dacht de regio toch anders over. Daar moet een nieuwe aanloop voor genomen worden. Die discussie wordt opnieuw gevoerd.”

De samenwerkende Natuur en Milieuorganisaties Duin- en Bollenstreek zijn verheugd dat de aanleg van het deel in de Haarlemmermeer, (verdubbeling Nieuwe Bennebroekerweg) en het deel door het Natuurnetwerk Nederland in de Haarlemmermeer en de Hillegomse polders is gesplitst in het collegeakkoord. Dit geeft goede hoop dat het doortrekken vanaf de N205 in de Haarlemmermeer naar de N208 in Hillegom er nooit zal komen. De Nieuwe Bennebroekerweg loopt niet door natuurgebied, daarom hebben wij er niet zo’n moeite mee dat deze nu verbreed zal worden. De grote winst is dat de polders nu tot nader order gespaard blijven. Dit is een groot succes van de jarenlange strijd die we samen met andere organisaties en bewoners hebben gevoerd. De noodzaak van een Duinpolderweg is tot op de dag van vandaag niet aangetoond. Bovendien is in de Klimaatwet en het klimaatakkoord vastgelegd, dat vanwege de leefbaarheid voor mens en behoud van biodiversiteit, er bij verkeersafwikkeling meer moet worden geïnvesteerd in regionale infrastructuur door middel van hoogwaardig openbaar vervoer en de fiets. En ook is het niet meer te vermijden dat rekeningrijden er aan komt. Dat zal meer bijdragen aan de bereikbaarheid dan nieuw asfalt.  Positief is dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland op deze actuele thema’s fors inzetten met constructieve plannen om de klimaatdoelstellingen van het Rijk tot 2030 te realiseren.

Het coalitieakkoord met veel plannen voor duurzame innovatie, energie transitie, leefbaarheid en bereikbaarheid is te lezen in ‘Duurzaam doorpakken!’

De samenwerkende natuur- en milieuorganisaties Bollenstreek en Zuid-Kennemerland zijn:

Milieudefensie afdeling Haarlem

Vereniging Behoud de Polders Hillegom

Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland

Stichting Duinbehoud

Stichting Milieu- en Natuurbescherming Kennemerland

Leestip! Een inwoner van ...

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 29-05-2019 05:10

Leestip! Een inwoner van #Bloemendaal schrijft een interessante brief over alle geheimen in Bloemendaal en het Integis-onderzoek.

Vuil spel. ...

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 16-05-2019 09:24

Vuil spel. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/245960/bewijs-van-heel-vuil-spel-gemeente-bloemendaal-manipuleerde-journalisten

Het algemeen belang is gediend bij ...

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 10-05-2019 14:53

Het algemeen belang is gediend bij een open en volledig onderzoek en daarbij past niet geheimhouding op het overgrote deel van de stukken. Doorgaan met het onderzoek zoals het nu gaat, schaadt het openbaar belang omdat de gestelde vragen en doelen nooit beantwoord kunnen worden. Het is volstrekt logisch dat medewerking van raadsleden Roos en Slewe ontbreekt omdat zij niet vrijuit mogen spreken en Roos bovendien de stukken waar het om draait niet op tafel mag leggen. Het feit dat ook burgemeester Roest zo vasthoudt aan de geheimhouding kan alleen maar betekenen dat er zeer veel verborgen moet blijven. Op deze manier dient burgemeester Roest het algemeen belang en de publieke zaak niet. https://m.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20190510_49552121/commentaar-doofpot-bloemendaal-moet-open?utm_source=m.facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=

Provincie, voorkom verkeerschaos in Zuid-Kennemerland!

PvdA PvdA Bloemendaal 12-03-2019 15:55

Persbericht PvdA Zuid-Kennemerland/Bloemendaal:

Provincie, voorkom verkeerschaos in Zuid-Kennemerland!

Zuid-Kennemerland is een mooie regio om te wonen. Maar de laatste jaren neemt de drukte wel snel toe en daarmee de verkeersproblemen. Verkeer en vervoer zijn voor een groot deel een zaak van de provincie. Daarom leek het de PvdA-Zuid-Kennemerland (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) een goed idee om een gezamenlijk verkeers- en vervoersverlanglijstje te maken. 

De nieuwe Provinciale Staten worden niet op pad gestuurd met globale goede voornemens, maar met concrete verbeterideeën. Afgelopen maanden zijn uit de regio suggesties verzameld, die passen binnen de doelstellingen om duurzame verkeersoplossingen te vinden. De lijst met uitgewerkte ideeën werd op zaterdagmiddag 2 maart overhandigd aan PvdA-kandidaatstatenlid Annette de Vries uit Haarlem.

Voor Bloemendaal zijn de volgende actiepunten van belang:

Verbetering toegang station Bloemendaal: aantrekkelijker, zichtbaarder. In- en uitgang aan de zuid-oostkant bij station Overveen. Buurtbussen ook op zaterdag en zondag. Een aantrekkelijke en veilige fietsverbinding tussen Haarlem-Noord en Bloemendaal.

Graag zien we ook de frequentie omhoog gaan van de treinverbinding van Zandvoort naar Haarlem en Amsterdam. Evenzo moeten er meer busverbindingen komen, met name ook naar Hoofddorp en Schiphol, waarbij alles moet worden gedaan om de bus voorrang te geven.

PvdA Bloemendaal

Henk Schell

Het bericht Provincie, voorkom verkeerschaos in Zuid-Kennemerland! verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.