Nieuws van D66 inzichtelijk

33 documenten

D66: Stop het recht op uitstoten van giftige stoffen

D66 D66 Dordrecht 06-03-2020 22:22

D66 heeft grote zorgen over de uitstoot van chemiebedrijf Chemours. Dordtenaren worden als decennialang blootgesteld aan zeer zorgwekkende stoffen. Voor alle Zuid-Hollanders is het belangrijk dat er schone grond, lucht en water is. Oók voor de inwoners van de Drechtsteden.

De fractie van D66 Dordrecht pleit voor een stevige aanpak. “Chemours moet transparant zijn over welke stoffen zij in producten gebruikt. Als we niet weten wat de effecten van die stoffen zijn, of als die niet overeenkomen met wat de nieuwe vergunning toestaat, moet deze niet worden verleend of worden ingetrokken,” zegt raadslid Paul Tiebosch. “Heel goed dat we samen met de Statenfractie optrekken om Chemours strengere milieuregels op te leggen.”

Statenlid Laura Neijenhuis riep het provinciebestuur op om het probleem bij de bron aan te pakken. “Wij vinden het belangrijk dat Chemours eerlijk en transparant is over de stoffen die worden verwerkt en uitgestoten. Alleen dát geeft inzicht in de risico’s voor mens, plant en dier. De discussie gaat nu vooral over handhaving van vergunningen, maar dat verzekert de inwoners van Dordrecht en Sliedrecht natuurlijk niet van de gezonde leefomgeving waar zij recht op hebben. D66 wil daarom dat het provinciebestuur nog verdergaat in het inperken van de vergunningen. Anders blijven bedrijven als Chemours het recht houden om te vervuilen.”

Dark Waters

D66 D66 Alblasserdam 03-03-2020 18:51

Advocaat Robert Bilott werd in 1998 door een veehouder uit West Virginia ingeschakeld om een rechtszaak te beginnen tegen DuPont. De veehouder meende dat het bedrijf een plaatselijke sloot vervuilde waardoor zijn vee ziek was geworden. In de juridische strijd die volgde bracht Bilott een decennialange geschiedenis van milieuverontreiniging aan het licht. Het ging in het bijzonder om de ongezonde effecten van perfluoroctaanzuur (C8), PFAS en PFOA. 22 jaar later ontvangen wij een brief van Chemours waarin zij mededelen per jaar nog steeds PFOA en PFAS te lozen op de rivier. Schokkend maar waar. Op verzoek van D66 vindt er 5 maart een besloten presentatie plaats van deze film. Maandag 9 en dinsdag 10 maart draait de film in de filmclub. D66 raadt deze film van harte bij u aan.

– Marko Stout

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 26 februari 2020

“Stop het recht op uitstoten van giftige stoffen”

D66 D66 Zuid-Holland 19-02-2020 13:59

Het is eng om te bedenken dat iedereen in Zuid-Holland op dit moment wordt blootgesteld aan zeer zorgwekkende stoffen. Voor alle Zuid-Hollanders is het belangrijk dat er schone grond, lucht en water is en daar hebben we recht op. Oók de inwoners van de Drechtsteden. D66 heeft grote zorgen over de stoffen die het chemiebedrijf Chemours daar al decennialang uitstoot. 

“Neem GenX” zegt Statenlid Laura Neijenhuis. “Dit is een giftige, zeer zorgwekkende stof. Hoe kan het dat een bedrijf dit blijft uitstoten, terwijl niemand precies weet wat de effecten hiervan zijn voor de leefomgeving? De provincie heeft besloten dat de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen omlaag moet. De vergunning van Chemours wordt ingeperkt. De uitstoot van GenX bijvoorbeeld zou dan vanaf 2021 zijn verminderd tot 3,2 kilo per jaar. Het is natuurlijk een eerste stap, maar D66 vindt dit niet ver genoeg gaan. Het gaat om een gebied waar mensen wónen. En we weten niet hoeveel impact dit heeft op de leefomgeving in onze provincie.”

“Gisteren maakte Chemours bovendien bekend in beroep te gaan tegen het besluit van de provincie om zeer zorgwekkende stoffen te verminderen”, vervolgt Laura. “Dit laat goed zien dat het bedrijf zich nauwelijks bekommert om de impact op de omgeving en dat het extra belangrijk is dat de provincie ingrijpt.”

Vandaag riep D66 het provinciebestuur op om het probleem bij de bron aan te pakken. Laura: “Wij vinden het belangrijk dat Chemours eerlijk en transparant is over de stoffen die worden verwerkt en uitgestoten. Alleen dát geeft inzicht in de risico’s voor mens, plant en dier. De discussie gaat nu vooral over handhaving van vergunningen, maar dat verzekert de inwoners van Dordrecht en Sliedrecht natuurlijk niet van de gezonde leefomgeving waar zij recht op hebben. D66 wil daarom dat het provinciebestuur nog verdergaat in het inperken van de vergunningen. Anders blijven bedrijven als Chemours het recht houden om te vervuilen.”

Ook de fractie van D66 Dordrecht pleit voor een stevige aanpak. “Heel goed dat ook de Statenfractie eraan vasthoudt om Chemours strengere milieuregels op te leggen”, zegt raadslid Paul Tiebosch. “Het bedrijf moet transparant zijn over welke stoffen zij in producten gebruikt. Als we niet weten wat de effecten van die stoffen zijn, of als die niet overeenkomen met wat de nieuwe vergunning toestaat, moet deze niet worden verleend of worden ingetrokken.”

D66 Tweede Kamerlid Jessica van Eijs vindt dat Chemours zich zou moeten schamen. “Ze hebben al kans op kans gehad. Schone grond, lucht en water zijn voor ons allemaal belangrijk. In plaats van protesteren, kan het bedrijf beter aan de slag gaan met en de aandacht richten op schoon produceren.”

Borging landelijke normen voor ruimtelijke ordening in Tilburg

D66 D66 Tilburg 18-02-2020 18:32

Geacht college,

Vandaag opende het NRC met een artikel over het falen van het landelijke ruimtelijke ordeningsbeleid (‘Zo werd er toch gebouwd naast een vuurwerkopslag’).[1] Dit artikel is gebaseerd op een nog niet eerder verschenen rapport uit 2018 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De strekking van het rapport ‘De borging van de nationale ruimtelijke belangen’ is verontrustend.[2] Volgens het rapport is er van alles misgegaan sinds de rijksoverheid de ruimtelijke ordening rond de eeuwwisseling steeds meer bij lagere overheden heeft neergelegd. Belangrijke taken zijn niet opgepakt door gemeenten en provincies, met gevaarlijke en hinderlijke situaties tot gevolg.

Een van de in het artikel en rapport genoemde voorbeelden is de opslag van explosieve grondstoffen. Na de vuurwerkramp in 2000 in Enschede bezwoeren beleidsmakers: dit nooit meer. Huizen mogen sindsdien niet meer te dicht in de buurt van de opslag van explosieve materialen – vuurwerk, munitie – worden gebouwd. Zogeheten veiligheidszones moeten dat verhinderen. Alleen moeten gemeenten deze zones wel vastleggen. Als daar in een bestemmingsplan niets over is opgenomen, is de weg alsnog vrij voor bijvoorbeeld woningbouw in de directe omgeving van de opslag van explosieve materialen.

De ILT onderzocht de afgelopen zes jaar bijna veertig bestemmingsplannen die relatie hadden met explosieve grondstoffen. De conclusie is dat in driekwart van de gevallen niets was geregeld, waardoor er toch woningen naast zo’n opslag konden worden gebouwd. Bij een derde van de onderzochte plannen bleek dat ook daadwerkelijk te zijn gebeurd, bijvoorbeeld in de Gelderse plaats Druten. Na contact is daar inmiddels actie ondernomen.

In het onderzoeksrapport worden, naast de opslag van explosieven, tal van andere terreinen met risico’s genoemd: veiligheid (opslag van ontplofbare stoffen, externe veiligheid inrichtingen en -buisleidingen, rijksvaarwegen, grote rivieren, primaire waterkeringen), gezondheid (grondwaterbeschermingsgebieden, regionale luchthavens, Defensie), financiën of economie (elektriciteitsvoorziening, Parallelle Kaagbaan, rijksvaarwegen, grote rivieren), cultuur en natuur (Natuurnetwerk Nederland, erfgoederen van unieke universele waarde, Waddenzee, Project Mainportontwikkeling Rotterdam), vertrouwen in instituties.

Ook op al deze genoemde terreinen bleek veel mis te zijn met gemeentelijke bestemmingsplannen. Zo bleek uit onderzoek in 19 gemeenten dat bij 10 bestemmingsplannen geluidszones rond militaire luchtvaartterreinen niet goed zijn geregeld. Deze 10 plannen hebben betrekking op zes van de acht militaire luchtvaartterreinen. De vliegbasis Gilze-Rijen is een van de acht Nederlandse luchtvaartterreinen en heeft ook (geluids)impact op de gemeente Tilburg. De lijst met de door de ILT geconstateerde gebreken gaat nog verder. Specifieke gemeenten worden echter niet genoemd.

Het rapport van de ILT geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

Hoe oordeelt het college over de conclusies uit het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport? Is de gemeente Tilburg door de Inspectie Leefomgeving en Transport benaderd naar aanleiding van het rapport over gebreken in bestemmingsplannen? Zo ja, wat was de melding van de ILT? Welke acties zijn hierop ondernomen? In hoeverre deelt het college de mening van D66 dat AMvB’s, zoals het Besluit algemene regels ruimtelijke regels (Barro), in beginsel dienen te worden nageleefd door de gemeente Tilburg? In hoeverre voldoet de gemeente Tilburg hier volgens u nu aan? Hoe zorgt het college ervoor dat landelijke regels rondom de hierboven genoemde thema’s worden doorvertaald naar het Tilburgs beleid? Welke checks and balances zijn daarvoor binnen de gemeente Tilburg van kracht?

[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/09/zo-werd-er-toch-gebouwd-naast-een-vuurwerkopslag-a3989853

[2] https://www.scribd.com/document/446047797/Bijlage-Nationale-Ruimtelijke-Belangen-Borging-Nationale-Belangen

Beste plafondverf: Wat je moet weten voordat je het koopt

D66 D66 Ridderkerk 05-02-2020 03:00

Plafondverf is een zeldzaam nicheverfproduct, zoals badkamerverf, dat zijn intenties daar op het etiket aankondigt. De meeste andere verven zijn niet locatiegebonden. Je zult geen product vinden dat specifiek is aangeduid als een verf voor de woonkamer of een verf voor het kantoor aan huis. Zolang aan enkele basisvoorwaarden wordt voldaan, kent acryl-Latex-interieurverf weinig grenzen; het kan overal naartoe.

Is dit weer zo’n voorbeeld van bedrijven die bekende producten opnieuw etiketteren en ze iets anders noemen? Of is plafondverf een echte zaak die de moeite waard is om te kopen? Vind hier goedkope plafond sauzen.

Plafondverf’s viscositeit verminderd druppels, spatten

Als je een vlak, wit plafond wilt, dan kan de gewone vlakke, witte latexverf voor het interieur, die niet als plafondverf is gelabeld, op het plafond worden aangebracht. Maar het gebruik van plafondverf zal het proces gladder maken; zal resulteren in een beter uitziend plafond; en zal minder druppels en spetters produceren.

Gewone latexverf is laag in viscositeit of dikte. Dus als je het plafond ermee schildert, krijg je niet alleen grote verfdruppels, maar ook iets wat nog moeilijker op te ruimen is: een ultrafijne verfnevel die zich door luchtstoten kan verplaatsen, voorbij je druppeldoek. Hogere viscositeitsverf met meer vaste stoffen betekent dat je boven je hoofd kunt schilderen en minder druppels en weinig verfnevel verwacht. Druppels maken niet alleen een puinhoop onder het doek, maar zorgen ook voor lelijke plekken aan het plafond die na het drogen moeilijk te repareren zijn.

Voordat je verf koopt: vergelijk twee soorten plafondverf met één soort muurverf. Beide plafondverven overtreffen de muurverf in termen van viscositeit, totaal gewicht per gallon, en vaste stoffen in gewicht. In vergelijking met een viscositeitsmeter tegen andere stoffen heeft plafondverf ongeveer dezelfde consistentie als verdunde honing.

Lees ook: De voordelen van eiwitrepen: zijn ze echt zo gezond en behulpzaam als beweerd?

Voor een vuurwerkvrij Maassluis

D66 D66 Maassluis 12-01-2020 19:50

Op 10 december sprak de gemeenteraad nog over oud & nieuw. De vraag was of we anders met de jaarwisseling om moeten gaan. De volgende dag stond in de krant: ‘voorlopig geen verandering, als het aan de raad ligt.’ De schade en overlast valt in Maassluis erg mee, zeiden verschillende partijen. 48% van de inwoners van Maassluis vindt dat vuurwerk niet door inwoners zelf moet worden afgestoken, terwijl nog maar 36% daar voorstander van is.

Na de jaarwisseling met brandstichting, vernieling en veel meldingen voor onze hulpverleners is het tijd om kleur te bekennen. We kunnen niet meer volhouden dat het wel meevalt.

D66 vindt dat er iets moet veranderen en wil daarom een afsteekverbod van consumentenvuurwerk in Maassluis. Vuurwerk moet op een veilige manier op een centraal Oud en Nieuwfeest worden afgestoken, zodat mensen die het willen ervan kunnen genieten en de rest geen overlast ervaart.

D66 en Groenlinks vragen het college naar sanering van asbestdaken en Proeftuin aardgasvrije wijken

D66 D66 Tilburg 06-01-2020 13:22

In juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een verbod op asbestdaken verworpen. Op 14 oktober 2019 heeft minister Van Veldhoven een Kamerbrief naar de Tweede Kamer gestuurd, warin ze ingaat op het vervolg van de sanering van asbestdaken[1]. Over de rol van gemeenten in deze aanpak schrijft de minister: “Gemeenten zijn in meerdere opzichten een essentiële schakel in de stimulering en facilitering van de asbestdaken sanering. Eigenaren zullen voor informatie bij gemeenten aankloppen en de ervaring leert dat gemeenten ook het best in staat zijn om te faciliteren, bijvoorbeeld via goede voorbeelden, het collectief saneren van daken en de inzet van ervencoaches. Gemeenten zijn uiteindelijk ook aan zet bij de handhaving van een veilige woonomgeving op basis van de Woningwet.”

[1] https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/documenten/kamerstukken/2019/10/14/aanpak-asbestdaken

Bij de Tilburgse proeftuin aardgasvrije wijk Quirijnstok is, ten aanzien van de betrokken woningen aan de Beethovenlaan en de Offenbachstraat, expliciet een koppeling gemaakt tussen het verwijderen van de asbestdaken en de warmtetransitie. Het besluit van de Eerste Kamer is voor diverse bewoners in de proeftuin reden geweest om af te zien van het verwijderen van de asbestdaken en de warmtetransitie. Het bestuur van de buurtvereniging Schanszicht heeft laten weten het jammer te vinden dat de asbestsanering in hun woonbuurt stokt. De daken zijn 45 jaar oud en onderzoek in de Offenbachstraat heeft aangetoond dat er serieuze risico’s zijn voor asbestvervuiling. Er is sprake van mosvorming op daken en bij harde wind brokkelt mos, dat losgeweekte asbestdeeltjes kan bevatten, af. Ook in andere gevallen in Tilburg waar er sprake is van asbestdaken, is er het risico op verspreiding van asbestvezels.

Gezien bovenstaande willen wij u de volgende vragen stellen:

Wat zijn de concrete gevolgen van de uitspraak van de Eerste Kamer voor het proeftuinproject Quirijnstok? In het uitvoeringsplan Proeftuin Aardgasvrij Quirijnstok wordt gesteld: “De daken in de Beethovenlaan en omgeving beginnen te verweren, waardoor vervanging van de daken een urgent verbouwingsvraagstuk is geworden voor bewoners.” En “Op 24 woningen in Beethovenlaan en omgeving liggen asbestdaken. Daken die de komende jaren vervangen moeten worden omdat deze aan slijtage onderhevig zijn. Doordat de kans groot is dat er op termijn kleine vezels loskomen, is dit slecht voor de gezondheid.” Wat gaat de gemeente doen nu diverse bewoners afzien van sanering van hun asbestdaken? Hoe is in Tilburg het gemeentelijk beleid om gezondheidsrisico’s ten gevolge van asbestdaken te voorkomen, vormgegeven? Op welke manier werkt de gemeente aan het vergroten van het bewustzijn van haar inwoners, voor de gezondheidsrisico’s en het belang van het melden van  asbestdaken die mogelijk in slechte staat verkeren? Hoe kijkt het college naar de in de Kamerbrief genoemde wijzen waarop de gemeente een bijdrage kan leveren aan het saneren van asbestdaken (de informatiefunctie, het delen van goede voorbeelden, het collectief saneren van daken en de inzet van ervencoaches)? Op welke wijze gaat de gemeente in het kader van de sanering van asbestdaken om met haar bevoegdheid tot handhaving van een veilige woonomgeving op basis van de Woningwet? Heeft de gemeente nog meer juridisch instrumentarium om gebouweigenaren te verplichten om asbestdaken te saneren? Zo ja, hoe gaat de gemeente om met dit instrumentarium? Ziet het college kansen in een gemeentelijke (subsidie-)regeling om particuliere gebouweigenaren te helpen bij het saneren van asbestdaken?

Proeftuinen aardgasvrije wijken

1 december 2019 is door de Rijksoverheid de tweede ronde proeftuinen aardgasvrije wijken opengesteld. Gemeenten kunnen hiervoor van 1 december tot 1 april 2020 een aanvraag indienen.

Is het college bereid om, waar mogelijk in samenwerking met een of meerdere energiecoöperatie(s), te komen tot een aanvraag voor de tweede ronde proeftuinen aardgasvrije wijken?

 

D66: verbod op gevaarlijk vuurwerk in ‘s-Hertogenbosch

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-01-2020 07:50

D66 wil een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch. Om de jaarwisseling weer een feest voor iedereen te maken wil de partij ook dat er vuurwerkvrije zones worden aangewezen. Dat gaf fractievoorzitter René van den Kerkhof zondag aan tijdens de nieuwjaarsreceptie van D66 ‘s-Hertogenbosch.

Ook in ‘s-Hertogenbosch vonden in de dagen voor oud en nieuw en tijdens de jaarwisseling weer meerdere incidenten plaats met vuurwerk. “Totaal niet acceptabel en stuk voor stuk situaties die vragen om verandering. Want ook tradities kunnen meegaan met de tijd, waardoor het weer gedeelde tradities kunnen worden, zoals tradities horen te zijn. Of het nu gaat om een kinderfeest of de jaarwisseling.”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Tijdens de jaarwisseling eindigen jaarlijks in Nederland bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp, raken 200 ogen beschadigd, valt gemiddeld één dode per jaar en worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd. In ‘s-Hertogenbosch is de vuurwerkschade in aanloop en tijdens de afgelopen jaarwisseling naar recordhoogte gestegen: de schade is al opgelopen tot 125.00 euro, terwijl dat nog niet alles is. Daarmee is de jaarwisseling het onveiligste feest van het jaar. Van den Kerkhof: “De extreem harde knallen en incidenten maken des te meer duidelijk dat de vrijheid om allerlei soorten vuurwerk af te steken, daar eindigt waar iemands anders vrijheid en veiligheid begint. Die veiligheid en vrijheid van de ander zijn in het geding. Vandaar dat wij voorstander zijn van het uitvoeren van de aanbevelingen van de politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Wij pleiten daarom voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch én voor het aanwijzen van vuurwerkvrije zones.”

Hier past ook realiteitszin. Enkel een verbod zal het probleem niet verhelpen. Handhaving is minstens zo belangrijk. En het breken van een cultuur waarin mensen zich zomaar boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen is niet makkelijk gedaan. Laten we daarom vooral ook goed kijken naar alternatieven, zoals een centrale licht- of vuurwerkshow. Van den Kerkhof: “Wij gaan hierover de komende tijd met andere partijen in gesprek en zullen met een voorstel komen. Onze inzet is een jaarwisseling die niet beangstigt, maar verbindt.”

D66: verbod op gevaarlijk vuurwerk in ‘s-Hertogenbosch

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-01-2020 07:50

D66 wil een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch. Om de jaarwisseling weer een feest voor iedereen te maken wil de partij ook dat er vuurwerkvrije zones worden aangewezen. Dat gaf fractievoorzitter René van den Kerkhof zondag aan tijdens de nieuwjaarsreceptie van D66 ‘s-Hertogenbosch.

Ook in ‘s-Hertogenbosch vonden in de dagen voor oud en nieuw en tijdens de jaarwisseling weer meerdere incidenten plaats met vuurwerk. “Totaal niet acceptabel en stuk voor stuk situaties die vragen om verandering. Want ook tradities kunnen meegaan met de tijd, waardoor het weer gedeelde tradities kunnen worden, zoals tradities horen te zijn. Of het nu gaat om een kinderfeest of de jaarwisseling.”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Tijdens de jaarwisseling eindigen jaarlijks in Nederland bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp, raken 200 ogen beschadigd, valt gemiddeld één dode per jaar en worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd. In ‘s-Hertogenbosch is de vuurwerkschade in aanloop en tijdens de afgelopen jaarwisseling naar recordhoogte gestegen: de schade is al opgelopen tot 125.00 euro, terwijl dat nog niet alles is. Daarmee is de jaarwisseling het onveiligste feest van het jaar. Van den Kerkhof: “De extreem harde knallen en incidenten maken des te meer duidelijk dat de vrijheid om allerlei soorten vuurwerk af te steken, daar eindigt waar iemands anders vrijheid en veiligheid begint. Die veiligheid en vrijheid van de ander zijn in het geding. Vandaar dat wij voorstander zijn van het uitvoeren van de aanbevelingen van de politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Wij pleiten daarom voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch én voor het aanwijzen van vuurwerkvrije zones.”

Hier past ook realiteitszin. Enkel een verbod zal het probleem niet verhelpen. Handhaving is minstens zo belangrijk. En het breken van een cultuur waarin mensen zich zomaar boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen is niet makkelijk gedaan. Laten we daarom vooral ook goed kijken naar alternatieven, zoals een centrale licht- of vuurwerkshow. Van den Kerkhof: “Wij gaan hierover de komende tijd met andere partijen in gesprek en zullen met een voorstel komen. Onze inzet is een jaarwisseling die niet beangstigt, maar verbindt.”

D66 uit zorgen over opslag illegaal vuurwerk in woonwijken

D66 D66 Groningen 19-12-2019 10:11

Vorige week zijn er in een woning aan de Oosterhamriklaan explosieve stoffen gevonden om vuurwerk te maken. Meerdere woningen moesten hierdoor worden ontruimd. Dit lijkt niet alleen in de stad te gebeuren, maar ook in de regio en elders in het land. 

Raadslid Wieke Paulusma: “D66 maakt zich hier zorgen over, omdat het vaak gaat om grote hoeveelheden vuurwerk of explosieve stoffen om vuurwerk te maken. Die zijn opgeslagen in huizen of garageboxen in woonwijken, op plekken waar mensen wonen en kinderen spelen en dus plekken waar veel slachtoffers kunnen vallen”. 

We willen dat hier adequaat tegen opgetreden kan worden en stelden daarom vragen aan de burgemeester. Schuiling deelt onze zorgen en zegt toe onder ander te lobbyen bij het Rijk voor extra passende maatregelen.

Het bericht D66 uit zorgen over opslag illegaal vuurwerk in woonwijken verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.