Nieuws van CDA inzichtelijk

5 documenten

Raadsvragen ‘Chinese invloed op Eindhovense middelbare school?’

CDA CDA Eindhoven 03-08-2020 17:04

Onlangs verscheen een rapport van Clingendael in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de beïnvloeding van China in het Nederlands onderwijs. Omdat het Eindhovense Stedelijk college ook geld ontvangt van het Confucius Instituut - een verlengstuk van de Chinese overheid - hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college: In opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft instituut Clingendael onderzoek gedaan naar de invloed van China op het onderwijs in Nederland. Begin deze maand verscheen het rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’.[1] Onderzoekers Ingrid d’Hooghe en Brigitte Dekker concluderen daarin dat er sprake is van politieke beïnvloeding in hoger onderwijs en wetenschap in Nederland. De Chinese overheid mengt zich ook in het onderwijs op Nederlandse middelbare scholen, zo blijkt uit het onderzoek. Dit doet zij via de twee Confucius Instituten die in Nederland actief zijn (gevestigd in Groningen en Maastricht – die in Leiden is sinds augustus 2019 gesloten). De Confucius Instituten financieren middelbare scholen die les willen geven in de Chinese taal en cultuur. De Confucius Instituten worden aangestuurd door de Chinese overheid en de onderzoekers van Clingendael kwalificeren de instituten als ‘verlengstukken van de Chinese staat’.[2] Eerder is het Confucius Instituut aan de Vrije Universiteit Brussel gesloten omdat de Chinese directeur werd beschuldigd van samenwerking met een Chinese inlichtingendienst.[3] Eén van die middelbare scholen is het Eindhovense Stedelijk College. Zij ontvangen jaarlijks €9.250 vanuit het Confucius Instituut uit Groningen.[4] Uit de uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’ van omroep Human bleek dat in het op het Stedelijk College gebruikte boek ‘Grandma’s China, een persoonlijke reis door de ontwikkeling van China’ een éénzijdig beeld van de Chinese geschiedenis wordt geschetst.[5] Zo wordt een zeer beperkt gesproken over de studentenopstand op het Plein van Hemelse Vrede in 1989 – een taboe in China. De aanleiding voor de protesten wordt niet genoemd en over het bloedig neerslaan waarbij naar schatting duizenden doden vielen, wordt met geen woord gerept.[6] Er is op Nederlandse middelbare scholen steeds meer aandacht voor de Chinese taal en cultuur. Zo bieden inmiddels 72 scholen het vak Chinees aan.[7] Deze ontwikkeling juichen wij toe. Maar wij hebben ernstige bedenkingen bij de financiering van Nederlandse middelbare scholen door de éénpartijstaat China. Daarom hebben wij de volgende vragen: Bent u bekend met het Clingendael-rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ en de HUMAN-uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’? Vindt u het wenselijk dat door de Chinese overheid aangestuurde instellingen Nederlandse (en Eindhovense) onderwijsinstellingen financieren? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Is het college hierover in gesprek geweest met het Stedelijk College of bereid in gesprek te gaan? Van de 72 Nederlandse scholen wordt slechts een minderheid (12 scholen) gefinancierd door Confucius Instituten. Bent u op de hoogte van de beweegredenen van het Stedelijke College om gebruik te maken van deze financiering? De onderzoekers van Clingendael concluderen dat de mogelijkheid van politieke beïnvloeding door China via de Confucius Instituten steeds aanwezig is. Zij roepen daarom op tot actieve preventie van politieke beïnvloeding door Confucius Instituten.[8] Is de gemeente bereid gehoor te geven aan deze oproep? Vanuit de overheid wordt van middelbare school steeds meer verlangd dat zij leerlingen democratische waarden bijbrengen (een onderdeel van de zogenoemde burgerschapsvorming). Hoe rijmt u deze doelstelling met het gegeven dat middelbare scholen worden gefinancierd door een verlengstuk van de Chinese staat, een staat waarin geen democratie of persvrijheid bestaat en waar de mensenrechten met voeten worden getreden? Vorig jaar kwam het Chinese techbedrijf Huawei langs op het Eindhovense Van Maerlantlyceum om scholieren te onderwijzen in digitale veiligheid. De Volkskrant omschreef dit als onderdeel van Huawei’s poging om zich positief aan de buitenwereld te presenteren.[9] Dit omdat Huawei van Nederland een licentie wil krijgen om 5G-netwerken aan te leggen. Inlichtingendiensten MIVD en AIVD adviseren het Nederland kabinet dit niet te doen, omdat ze vrezen voor spionage van het aan de Chinese staat verbonden techbedrijf. Ziet de gemeente een rol voor zichzelf weggelegd om in overleg met Eindhovense middelbare scholen tot een plan van aanpak te komen om beïnvloeding van dictatoriale landen op middelbare scholen te voorkomen? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. [1] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, Instituut Clingendael, juni 2020. Te raadplegen op: https://www.clingendael.org/sites/default/files/2020-07/Rapport_politieke_beinvloeding_in_het_onderwijs_juni_2020.pdf [2] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 9 [3] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ p. 7 [4] ‘Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, 4 januari 2019, Eindhovens Dagblad. Te raadplegen op: https://www.ed.nl/eindhoven/vragen-bij-chinese-les-op-stedelijk-college-eindhoven~a459b513/ [5] ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’, Omroep HUMAN. Te raadplegen op: https://www.human.nl/medialogica/kijk/afleveringen/2018/aflevering-6.html [6] Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, ED [7] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 22 [8] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p.9 [9] ‘De Huawei-Smartbus: een educatieve goocheltruc voor scholieren’, 8 januari 2020, de Volkskrant. Te raadlplegen op:https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-huawei-smartbus-een-educatieve-goocheltruc-voor-scholieren~bed27979/

Afvalbeleidsplan `De betere afvalscheider wordt beloond`

CDA CDA D66 VVD Teylingen 27-04-2020 11:41

In de vergadering van 12 maart 2020 is het afvalbeleidsplan unaniem door de Raad aangenomen. Dit plan was tot stand gekomen door toedoen van VVD, D66 en CDA door middel van een amendement op het oorspronkelijke voorstel van het college.Bij de eerdere behandeling van het afvalbeleidsplan in de commissie DEB kwam naar voren dat op een aantal punten verschil van opvatting bestond tussen het college en de commissieleden. Vervolgens hebben alle fracties in de raad de handen ineengeslagen om te proberen tot een gedragen oplossing te komen voor de geschilpunten. En dat is gelukt. De CDA-fractie heeft daar een belangrijke inbreng gehad.De belangrijkste kwestie ging over debeloningssystematiek.Vrijwel alle partijen hadden in de vergadering van de commissie DEB uitgesproken de voorgestelde beloningssystematiek niet uitdagend en stimulerend genoeg te vinden en dat daar verandering in zou moeten komen om de doelstellingen te kunnen halen. De beloningssystematiek moest voor de inwoner duidelijk en begrijpelijk zijn en moet aansluiten bij de inzamelmomenten. Er zijn momenteel jaarlijks 26 inzamelmomenten van restafval (de grijze container), te weten 1x per twee weken. Aan de hand van verschillende doorrekeningen is besloten om beloningsgrenzen te leggen bij 13 x aanbieden met 20 euro korting op de afvalstoffenheffing (dat betekent dus i.p.v. één keer per twee weken, één keer per vier weken de grijze bak bij de weg zetten), bij 8 x aanbieden (40 euro korting) en bij 4x aanbieden met 60 euro korting (dat is vier keer per jaar de grijze bak bij de weg). Feitelijk gaat het om van 9 t/m 13 keer, van 5 t/m 8 keer en 0 t/m 4 keer waarvoor de korting geldt.Een ander belangrijk punt was deongelijkheid in het tarievenstelsel. In het collegevoorstel zat namelijk een ongelijkheid in de hoogte van de afvalstoffenheffing voor meerpersoonshuishoudens van de hoogbouw ten opzichte van de inwoners in de laagbouw. Dat is gerepareerd en er is afgesproken een gelijk tarief te hanteren voor alle huishoudens. Daar zijn kosten aan verbonden (ca. 100.000 euro) en die (extra) kosten zullen over alle huishoudens worden omgeslagen. De één moet dan iets meer betalen en de ander iets minder. Ook hier hebben doorrekeningen plaatsgevonden en gekozen is voor één uniform tarief van € 249,96. Voor een éénpersoonshuishouden zal het gemakkelijker zijn een grens te halen voor beloningskorting maar dat is goed te begrijpen want hij of zij produceert ook minder afval.Overafvalscheiding bij scholenis gezegd dat de scholen nu al in de route zitten van de afvalophalers. Dat blijft zo en voor PMD, gft en papier zullen op scholen per klas drie containers komen te staan en dat afval gaat mee met de reguliere inzameling. Scholen blijven zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van restafval.En tot slot is gesproken over een duidelijkeafvalwijzer.Veel inwoners weten op dit moment bij afvalscheiding vaak niet in welke afvalbak hun afval nu precies thuishoort. Er is afgesproken dat het college in de communicatie aandacht zal geven aan duidelijkheid op dit punt voor onze inwoners. Ook de communicatie start in het voorbereidingsjaar.

Motie Lelylijn

CDA CDA PvdA Ooststellingwerf 23-05-2019 12:16

Op 21 mei 2019 is de motie Lobby Lelylijn unaniem door de raad aangenomen. De motie werd door alle fracties (behalve PvdA, maar zij ondersteunden hem wel) ingediend. De motie houdt in dat het College wordt opgeroepen zich aan te sluiten bij de bestuurlijke lobby voor de Lelylijn en de raad op de hoogte te houden van de vorderingen.

Portefeuilles CDA Wethouder Marly Heusschen

CDA CDA Meerssen 20-06-2018 12:09

Trots op onze Wethouder Marly Heusschen, 2e locoburgemeester, met de portefeuilles: • Sociaal domein: WMO• Sociaal domein: Jeugdzorg• Jeugdbeleid• Ouderenbeleid• Peuteropvang en kinderopvang• Onderwijs• Volksgezondheid Marly van harte proficiat en heel veel succes de komende vier jaar!

Debat over laaggeletterdheid op 14 februari 2018

CDA CDA Alkmaar 15-02-2018 14:14

Ynskje van den Brakel Visser in debat over laaggeletterdheid tijdens maaltijd in wijkcentrum Overdie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.