Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over CDA inzichtelijk

3 documenten

D66: Kritisch op voorstel proef betaald parkeren in vergunningsgebieden

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Amersfoort 13-04-2019 10:58

Op 2 april en 16 april was de tribune van de Raadszaal goed gevuld. Op de agenda stond een raadsvoorstel van het college over het gefaseerd omvormen van vergunninggebieden naar betaald parkeren. Wij zijn voor een proef in het B1-gebied op het invoeren van betaald parkeren. Maar daarna willen wij een goede evaluatie, ook met bewoners. Tarieven, venstertijden en maximale parkeerduur zijn hier belangrijke punten, waar de buurt over gaat.  Met de fractie hebben wij kritisch gekeken naar de beslispunten.

 

Effectief gebruik D66 vindt dat de vergunninghouder niet mag worden gehinderd. Met name overdag staan zeer veel parkeerplekken leeg. In sommige gebieden meer dan de helft. Op die plekken maken we straks overdag ruimte om kort te parkeren voor bezoekers. De verwachting is dat er circa 2% meer geparkeerd gaat worden. Bezoeken aan bijvoorbeeld bedrijven, tandartsen, maar ook aan de bewoners in de buurten wordt eenvoudiger. In veel steden is het al gebruikelijk en succesvol en wordt er op die manier zorgvuldig omgegaan met de buitenruimte door o.a. dubbelgebruik van de parkeerplekken.

Bij foutparkeren gaat de boete vaak naar de staat, aangezien het gaat om een overtreding van de verkeerswetgeving. Bij betaald parkeren gaat de boete naar de gemeente, aangezien er dan een overtreding plaatsvindt op een ‘belasting’ van de gemeente.

Eerst een proef, daarna evalueren Om er zeker van te zijn dat er werkelijk geen overlast voor de bewoners ontstaat, is D66 voor eerst een proef in het vergunninggebied B-1 (Bergkwartier). Die staat gepland in 2020. De ervaring die daar wordt opgedaan, evalueren we samen met de bewoners. Op basis daarvan besluiten we of waar we betaald parkeren verder in gaan voeren. Na de evaluatie, ook met bewoners, zal er ook weer een besluit moeten worden genomen door de Raad. Ook de effecten zullen hier een rol spelen in de keuzes van D66.

Voor lege parkeergarages zorgen is niet de bedoeling Tijdens de ronde kwam duidelijk naar voren dat op bepaalde momenten de parkeergarages aan de randen van de binnenstad leeg staan. Uiteraard zou die parkeermogelijkheid aantrekkelijker moeten zijn dan het straatparkeren. Daarom wil D66, samen met GroenLinks, PvdA en CDA, dat het tarief van straatparkeren in het eerste tijdvak 1,5 keer zo hoog wordt, en het vervolgtarief 2 keer zo hoog in vergelijking met de parkeergarages. Ook zouden de betaalautomaten de parkeerder moeten wijzen op deze ‘korting’. De motie is aangenomen.

(Nog) geen akkoord op tweede lading betaalautomaten. Al moet je nu wel budget vaststellen voor de automaten die wellicht nodig zijn naast de proef, hoef je dat budget nu nog niet vrij te geven. Daarom hebben wij, ondersteund door de VVD, een amendement ingediend om in het besluit expliciet op te nemen dat de benodigde automaten, voor de gebieden buiten de proef om, pas mogen worden besteld na de evaluatie en een eventueel besluit van de Raad tot invoering van betaal parkeren in andere gebieden. Ook deze motie is aangenomen, zelfs unaniem. 

D66 is voor de proef en zal dus voor het raadsvoorstel stemmen. Wel zijn we benieuwd naar de effecten en ervaringen van de proef. Deze effecten en het bewonersoverleg zijn voor D66 belangrijke onderdelen voor goede besluitvorming. In het raadsvoorstel staan een hoop zaken en ook al een aantal vervolgstappen. Als D66 hebben wij hier kritisch naar gekeken en zullen wij dinsdag onze wijzigingsvoorstellen en moties toelichten.

Al het bovenstaande is aangenomen door de Raad. Wij kijken terug op een goed debat en zullen kritisch toekijken of de participatie van de bewoners goed wordt uitgevoerd.

Selçuk ÖztürkGastarbeiders. ...

DENK DENK CDA PvdA Amersfoort 07-02-2019 17:33

Park Schothorst: "Meer maatregelen nodig..."

CDA CDA Amersfoort 11-09-2018 16:01

‘Meer maatregelen park Schothorst nodig tegen gevoel van onveiligheid’ Er zijn meer maatregelen nodig om fietsers en voetgangers in Stadspark Schothorst, een vitale hoofdfietsroute naar het centrum, een veiliger gevoel te bieden. Daarvoor pleiten het CDA en ook andere partijen. ( Bron: AD.nl/Amersfoort Istvan Kövi11-09-18) Hoewel de misdaadcijfers laag zijn, voelen passanten zich niet veilig in het park. De vrees onder fietsers in het ’s avonds duistere park om slachtoffer te worden van beroving of mishandeling strookt volgens de politie geheel niet met de werkelijke misdaadcijfers, zo blijkt uit het Veiligheidsbeeld Park Schothorst over de afgelopen vijf jaar die politie en gemeente hebben opgesteld. Reden voor de rapportage is de reeks ernstige mishandelingen en berovingen in het park over voorgaande jaren. Maar de kans dat passanten in het park nu slachtoffer worden van mishandeling, straatroof of aanranding is volgens de politie niet groter dan in andere delen van de stad. Het aantal ernstige misdrijven in het park is volgens de politiecijfers juist gedaald. In 2014 was er nog een ernstige piek met twee straatroven, vijf gevallen van mishandeling en zware geweldpleging, twee zedenmisdrijven en zelfs een geval van doodslag. Maar sindsdien hebben zich jaarlijks slechts enkele berovingen of mishandelingen voorgedaan. Wijkagent Ook volgens de wijkagent verklaart het gedaalde aantal misdrijven niet waarom fietsers en wandelaars zich nog altijd onveilig voelen. ‘Het aantal geweldsdelicten is laag. Over 2018 zijn er geen meldingen van berovingen of aanrandingen in het park. Er is geen objectief veiligheidsprobleem’. Desondanks kunnen mensen zich in het park onveilig voelen, erkent de wijkagent. ‘Beeldvorming uit het verleden’, onder andere door een reeks gewelddadige straatroven, kan voeding geven aan zo’n onveilig gevoel, denkt hij. Zo’n ‘high impact crime’ was de meedogenloze mishandeling en beroving van een 50-jarige Amersfoortse in oktober 2011 aan de Schothorsterlaan. Zij overleed in het voorjaar van 2015 aan de gevolgen van een ziekte die was verergerd door de mishandeling. In november dat jaar werden in één week bijvoorbeeld drie vrouwen in en rond het park bedreigd en aangerand. De angst onder fietsers om gebruik te maken van de paden in het park wordt mede gevoed door de dichte begroeiing en gebrekkige sociale controle, denkt de gemeente. De meeste berovingen en mishandelingen zijn gepleegd op het fietspad aan de Hoolesteeg en aan de Schothorsterlaan. Vooral het fietspad maakt deel uit van de hoofdnetwerk van de stad, en is een belangrijke route naar het centrum voor fietsers uit noordelijke wijken als Kattenbroek, Zielhorst, Vathorst en het dorp Hooglanderveen. ,,Maar veel fietsers zijn de route gaan mijden omdat ze er zich onveilig voelen’’, constateert Arie den Ouden van het CDA, dat de zaak op de politieke agenda zette. ,,We moeten de route weer beter toegankelijk maken.’’ Dijk Om fietsers een veiliger gevoel te geven, is eerder al een dijk aan de Hoolesteeg afgegraven waardoor er open zicht is naar de parkeerplaats van voetbalclub VVZA. Het fietspad is beter verlicht, en bij de tennisvereniging is een haag weggehaald om het zicht te verbeteren. Bovendien is de sloot aan de Hoolesteeg doorgetrokken tot het eind van het fietspad, waardoor overvallers niet meer onverhoeds uit de struiken kunnen opduiken of daarin kunnen vluchten. Het gaat ons niet alleen om camera’s, maar ook aanpak van drugshan­del bij sportclubs. Arie den Ouden, CDA Van cameratoezicht op de fietspaden werd eerder afgezien omdat die extreem hoog worden omdat er vijftien camera’s op de fietsroutes nodig zijn, waarvan de beelden ook moeten worden bekeken. Camera’s geven weliswaar een groter veiligheidsgevoel, maar ze voorkomen waarschijnlijk geen misdrijven omdat het park te groot is, oordeelde het team cameratoezicht van de regiopolitie. Het CDA denkt dat camerabewaking wel degelijk zonder al te hoge kosten is te realiseren. ,,Maar het gaat ons niet alleen om camera’s. Het moet in samenhang met andere maatregelen, zoals snoeien van groen zodat het zicht beter wordt. Het gaat onder andere over aanpak van de drugshandel op de parkeerplaats bij de sportclubs, dus bijvoorbeeld meer surveillance en toezicht.’’ Bij behandeling in de Ronde, vorige week in de raad, zijn al suggesties gedaan. Gemeente en politie gaan gesprekken voeren met omwonenden en passanten, om binnen afzienbare tijd een rapportage met nieuwe voorstellen aan de raad te kunnen presenteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.