Nieuws van politieke partijen in Utrecht over D66 inzichtelijk

13 documenten

Opinie: Het is tijd voor een bijstand die wel werkt

D66 D66 Utrecht 01-05-2020 10:39

Ruim 400.000 Nederlanders hebben een bijstandsuitkering. Er wordt veel over hen gesproken: of ze er eigenlijk wel recht op hebben, of ze er geen misbruik van maken, of ze niet te veel geld krijgen of te weinig. Maar eigenlijk gaat het maar heel weinig over waar de bijstand echt voor bedoeld is: wat hebben zij nodig om weer aan het werk te kunnen of op een andere manier mee te kunnen doen in onze samenleving.

Het grote gemis in het debat van de afgelopen jaren is hoe de bijstand bijdraagt aan kansen voor iedereen. Tot deze week.

De afgelopen twee jaar hebben gemeenten, onderzoekers en bijstandsgerechtigden met verschillende experimenten uitgezocht hoe we de bijstand effectiever kunnen inrichten. Vandaag werden de resultaten gepresenteerd. Wat de experimenten vooral laten zien is dat veel afhangt van de specifieke situatie van de bijstandsgerechtigde en van de gemeente waar men woont. En dat er nog veel te leren overblijft over hoe we met de bijstand echte kansen creëren voor mensen die ervan afhankelijk zijn. Dat is juist nu van groot belang.

De afgelopen jaren zagen gemeenten veel mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in de bijstand. Mensen die vaak meerdere problemen hebben, bijvoorbeeld op het gebied van schulden, gezondheid of huisvesting. Om die mensen te ondersteunen richting de arbeidsmarkt is maatwerk nodig. In plaats daarvan kregen gemeenten van het Rijk vaak extra regels of extra taken zonder het geld om deze goed uit te voeren. De komende tijd zullen er door de corona-crisis helaas weer meer mensen in de bijstand belanden. Ook zij verdienen ondersteuning op maat om snel weer aan het werk te gaan.

Gemeenten werken er hard aan om alle mensen in de bijstand kansen te bieden om mee te kunnen doen. We zien dat niet voor iedereen (gelijk) uitstromen uit de bijstand realistisch is. Maar goed in je vel zitten omdat je vrijwilligerswerk, een cursus of dagbesteding doet, maakt dat je soms wèl stappen kunt zetten richting de arbeidsmarkt. En mensen die actief meedoen, op welke manier dan ook, zijn gezonder en hoeven minder gebruik te maken van zorg en ondersteuning. De roep van rechts om meer drang en dwang voor deze groep mensen werkt juist averechts. Het is tijd voor een bijstand die wel werkt.

Wij pleiten voor ruimte voor alle gemeenten om te experimenteren. We roepen het kabinet op om de huidige experimenten door te zetten en meer gemeenten dezelfde kans te bieden. Zodat die zaken die goed werken, breder ingezet kunnen worden. En zodat wij onze aanpak optimaal kunnen toesnijden op de mensen met een bijstandsuitkering in ónze gemeente. Zo voorkomen we ook dat mensen die eindelijk meedoen in de maatschappij of die nu stappen maken richting werk, weer noodgedwongen terugvallen. Nog te vaak dwingt het Rijk gemeenten strenger te zijn of generieke maatregelen in te zetten, die niet het maatwerk bieden wat onze inwoners nodig hebben. Laten we, met de resultaten van alle experimenten in de hand, vanaf dit moment kiezen voor wat wel werkt.

Anne-Marijke Podt, Raadslid D66 Utrecht

Toon van Gent, Raadslid D66 Nijmegen

Koosje van Doesen, Raadslid D66 Groningen

Yaşar Sazak, Raadslid D66 Tilburg

Micha Snijder, Raadslid D66 Wageningen

Jeroen van den Heuvel, Buitengewoon raadslid D66 Zeist

D66 Utrecht wil geen verplichte tegenprestatie in de bijstand

D66 D66 Utrecht 22-11-2019 13:18

Staatssecretaris van Ark liet woensdag aan de Tweede Kamer weten dat alle gemeenten het voor mensen in de bijstand verplicht moeten maken een tegenprestatie te leveren. D66 Utrecht vindt dat gemeenten zelf het beste kunnen inschatten wat nodig is om mensen weer mee te laten doen. Anne-Marijke Podt, raadslid voor D66 Utrecht: “Maatwerk is daarin heel belangrijk, want iedereen is anders en heeft iets anders nodig om weer mee te kunnen doen. Verplichtingen van het Rijk zitten dan in de weg van doen wat er voor deze mensen nodig is.” Daarom vraagt Anne-Marijke Podt of het Utrechtse college zich wil inzetten voor maatwerk en niet voor verplichtingen. Dat past ook mooi bij de Utrechtse aanpak om mensen die al langer in de bijstand zitten aan het werk te helpen. Die aanpak heeft aandacht voor begeleiding, werken vanuit vertrouwen en – op verzoek van D66 – om- en bijscholing.

Een verplichting helpt mensen niet aan het werk De tegenprestatie verplichten is volgens D66 Utrecht geen goed idee. Ook uit de evaluatie van het Sociaal Cultureel Planbureau van de Participatiewet bleek dat een verplichting niet meer mensen aan het werk helpt. En dat is volgens Staatssecretaris van Ark het doel.

Van Ark zegt dat ze graag met gemeenten in gesprek gaat over hoe deze verplichting ingevuld moet worden. D66 Utrecht vindt dat het college deze kans moet grijpen om aan te geven dat Utrecht vertrouwt op de kracht van mensen zelf. Dat de gemeente haar inwoners en bijstandsgerechtigden het beste kent en daardoor  het beste samen met mensen zelf kan kijken wat er nodig is om hen weer mee te laten doen in de maatschappij. En dat dwang of verplichting daar niet bij helpt.

Zoek oplossing voor vrouwen met te weinig geld voor tampons of maandverband | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 08-11-2019 00:00

Ziekmelden, het gebruik van WC-papier als vervanging of zelfs het opnieuw gebruiken van tampons of maandverband. Deze week werd bekend dat één op de tien vrouwen wel eens problemen heeft om aan maandverband of tampons te komen vanwege te weinig geld. GroenLinks vindt dat iedere vrouw hier recht op heeft en vraagt samen met D66 en Student & Starter de gemeente op zoek te gaan naar oplossingen.  

Uit onderzoek blijkt dat menstruatiearmoede met name voorkomt bij klanten van de voedselbank, dak- en thuislozen en ongedocumenteerden. GroenLinks raadslid Julia Kleinrensink: “Het is heel schrijnend wanneer vrouwen te weinig geld hebben om maandverband of tampons te kopen en hier door schaamte niet om durven te vragen. Naast ongemak zitten er gezondheidsrisico’s aan en kan het ervoor zorgen dat ze school- of werkdagen missen. GroenLinks vindt de gezondheid van deze vrouwen belangrijk en dat zij volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving.”  

Naast het bestrijden van armoede en een landelijke aanpak ziet Kleinrensink een aantal mogelijkheden voor de gemeente: “Tampons en maandverband zouden bijvoorbeeld gratis verstrekt kunnen worden bij de voedselbank en de nachtopvang voor dak- en thuislozen. Of bij scholen en bibliotheken. Daarnaast kan de gemeente in gesprek gaan met zorgverzekeraars over de vergoedingen.”  

D66 Utrecht vindt dat we moeten ...

D66 D66 Utrecht 01-08-2019 09:15

D66 Utrecht vindt dat we moeten stoppen met stapelen bij schulden. We moeten eerst kijken welke schulden iemand heeft bij de overheid en wat we daaraan kunnen doen. Zo willen we voorkomen dat iemand door beslaglegging of boetes van de overheid verder in financiële problemen komt. Want als je schulden hebt, heb je het al moeilijk genoeg. Daarom diende Anne-Marijke Podt een motie in en deze is aangenomen! De motie voorkomt dat de overheid nog meer boetes oplegt als iemand al schulden heeft. In plaats daarvan moeten deze mensen zo snel mogelijk geholpen worden, zodat ze hun schulden kunnen aanpakken en voorkomen.

Vanochtend hebben raadsleden en ...

D66 D66 Utrecht 20-07-2019 12:52

Vanochtend hebben raadsleden en vrijwilligers van D66 geholpen bij de Voedselbank in Ondiep. Wat een goed werk wordt daar gedaan door vrijwilligers! Ze zoeken nog hard naar vakantiehulp. https://voedselbankutrecht.nl/vrijwilliger-worden/ Leden van D66 Utrecht: bedankt voor het helpen inzamelen.

Stadsbestuur moet onderzoeken hoeveel armoede oplossen kost

SP SP GroenLinks D66 PvdA Utrecht 06-12-2018 11:05

Niet meer kunnen fietsen, maar ook niet genoeg geld hebben om de bus naar de stad te nemen. Geen geld om een laptop te kopen voor je kind, terwijl school dat wel verwacht. Naar de voedselbank moeten omdat er aan het eind van de maand gewoon geen geld meer is. Voor nog veel te veel Utrechters zijn dit herkenbare situaties. De SP roept samen met de PvdA daarom de coalitie op te onderzoeken hoeveel het zou kosten om armoede uit te bannen in Utrecht.

SP-raadslid Ruurt Wiegant: 'Nu weet niemand hoeveel het kost om armoede echt aan te pakken. Het is toch absurd dat het in zo'n rijke stad als Utrecht dan maar voor lief wordt genomen dat hele groepen mensen in armoede leven? Hoeveel hobbyprojectjes van GroenLinks en D66 kunnen we schrappen om daarmee mensen te helpt die het echt nodig hebben?'

Ook wil de SP dat de budgetten op de U-Pas elk jaar meestijgen met de prijzen. Met de U-pas kunnen mensen korting krijgen op sport voor hun kinderen, met korting lid worden van de bibliotheek of goedkoper naar een museum. Wiegant: 'Het is heel gek dat dit niet gebeurt. In feite kan je nu elk jaar minder met de U-Pas, omdat de prijzen stijgen maar het budget niet. Dat moet snel veranderen, want door de btw-verhoging, stijgende huren en exploderende energierekeningen van het kabinet wordt alles steeds maar duurder.'

Zie ook: Werk en Inkomen

Speech Programmabegroting 2018 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 08-11-2018 00:00

“Als niets zeker is… is alles mogelijk.” Deze woorden sprak Christina Colclough van de internationale dienstenvakbond UNI tijdens de Europese Sociale Dialoog over de toekomst van de postmarkt in Bonn, waar ik begin oktober was. Dit betekent volgens Colclough dat je niet moet gaan zitten wachten wat er op je af komt, maar je moet afvragen “wat voor een samenleving willen wij?” En daar aan bouwen. En dat is precies wat GroenLinks in Utrecht wil. Ook in onze stad gaan de ontwikkelingen enorm snel en is niets zeker. Die onzekerheid is spannend, maar geeft ook mogelijkheden. Samen met D66 en de ChristenUnie hebben we nagedacht over “wat voor een Utrecht willen wij?” En daaraan gaan we de komende vier jaar bouwen. De weerslag daarvan vind je in het coalitieakkoord, dat nu vertaald is in deze eerste begroting van het nieuwe college. Het Utrecht dat GroenLinks wil, is een Utrecht voor iedereen, nu en in de toekomst. Voor dit begrotingsdebat betekent dat concreet:  

Betaalbaar wonen voor iedereen; 
Een duurzame en gezonde stad voor iedereen; 
Voldoende leefgeld en eerlijke kansen voor iedereen; 
Iedereen kan meedoen en meedenken; 

Betaalbaar wonen voor iedereen:  

Als er íets onzeker is, is het de woningmarkt. GroenLinks wil ervoor zorgen dat Utrecht een stad is waarin wonen voor iedereen betaalbaar blijft. Voor de student die een kamer zoekt, de oudere die graag met zorg in de eigen buurt wil blijven wonen en voor de leraar die net teveel verdient voor een sociale huurwoning. Daarom zijn we blij met ons collegeprogramma waar heldere indicatoren staan voor het toevoegen van sociale woningbouw en middeldure huur. 

Daarbij moeten we ook de kwaliteit niet uit het oog verliezen. GroenLinks  vindt het tijd voor een hedendaagse stadsbouwmeester, die iconische projecten aanjaagt en op zoek gaat naar unieke nieuwe Utrechtse architectuur. We dienen daarover een motie in, waarvan het dictum luidt:  

 
Draagt het college op: 
-      In het kader van de nieuwe Ruimtelijke Strategie Utrecht te onderzoeken onder welke voorwaarden een stadsbouwmeester kan worden aangesteld en welke toegevoegde waarde deze zou kunnen leveren; 

Verder wil GroenLinks dat we naast wonen en verdichten in de stad, oog blijven hebben voor andere waarden, zoals ruimte voor ontmoeting, groen, creatieve rafelranden en ruimte voor initiatief. GroenLinks wil graag een Plan van aanpak met ambitie voor de omgevingswet, op basis waarvan we het politieke gesprek kunnen voeren over een omgevingsvisie voor de hele stad. Wat voor een stad willen we? Welke ambities hebben we? En hoe zien we hierbij de rol van de raad, welke ruimte geven we het college, welke invloed hebben bewoners? Ik dien daarom een motie in, waarvan het dictum luidt: 

 
Roept het college op 
1.   Voortbouwend op het werk dat al verzet is, een kort en bondig plan van aanpak op te stellen ter voorbereiding op de komst van de Omgevingswet en deze voor behandeling van de VJN 2019 ter besluitvorming aan de raad voor te leggen;  
2.   In het plan van aanpak in ieder geval aandacht te besteden aan:  
het ambitieniveau, 
de wijze waarop wordt toegewerkt van de huidige Omgevingsvisie naar een integrale Omgevingsvisie voor de stad Utrecht;  
thema’s die hierin ontbreken dan wel opnieuw moeten worden bezien;  
de wijze waarop het participatieproces wordt vormgegeven, in relatie tot de rol van initiatiefnemers en de rol van de raad;  
de ruimte en bevoegdheden voor het college in relatie tot die van de raad; 
de herijking van het Utrechts Plan Proces;   
de integrale benadering bij de actualisatie van de RSU;  
de lokale invulling van het digitaal stelsel (DSO);   
de implementatiestrategie, incl. de financiële en organisatorische uitwerking hiervan; 
een routekaart met daarbij een planning; 
verdere kansen én risico’s.

Een duurzame en gezonde stad voor iedereen; 

Een belangrijke factor die zorgt voor onzekerheid is de klimaatverandering. Maar één ding weten we zeker: als we geen verregaande maatregelen nemen, gaat het fout. GroenLinks kiest daarom voor een daadkrachtig klimaatbeleid. En voor een stad met schone energie voor iedereen, ook als je minder te besteden hebt. Ik wil een paar punten noemen: 

GroenLinks wil werk maken van het bestrijden van energiearmoede. Daarom vinden we het belangrijk energiecoaches in te zetten, ook bij de overgang naar gasloos. De wethouder heeft toegezegd dat bewoners voor vragen en advies terecht kunnen bij iemand van vlees en bloed.

Buurtstroomprojecten en andere manieren om als bewoner mee te doen aan de omslag naar duurzame energie, zijn niet voor iedereen bereikbaar. Terwijl ze vaak wel direct geld opleveren of besparen. De financiële drempel om deel te nemen aan bewonerscoöperaties is voor sommige mensen groot. Een lening van het energiefonds aan een bewonerscoöperatie kan deze drempel wegnemen. Daarom hebben we een motie waarvan het dictum luidt: 

 
Roept het college op:  
Met het energiefonds in gesprek te gaan om te verkennen hoe het energiefonds meer leningen kan verstrekken aan bewonerscoöperaties en daarbij ook te kijken naar de voorwaarden; 
Samen met het energiefonds deze mogelijkheid actief onder de aandacht te brengen bij bewonerscoöperaties; 
De raad te informeren over de resultaten 

Steeds meer mensen in Utrecht kiezen voor de fiets en dat is goed nieuws. Maar het zorgt ook voor toenemende drukte op de fietspaden, vooral in het stationsgebied. We zijn dan ook blij dat de wethouder Prorail en Movares heeft gevraagd een quickscan uit te voeren naar een fietstunnel bij de Nicolaas Beetsstraat. 

GroenLinks is blij met de toezegging van de wethouder om CO2-reductie mee te nemen bij de doelstellingen voor verkeer. Dat zouden meer overheden moeten doen! 

 

Voldoende leefgeld en eerlijke kansen voor iedereen 

Onzekerheid kan ook veel stress opleveren, dat merken mensen in armoede en schulden iedere dag. De onzekerheid of ze uitkomen met hun geld – of misschien wel de zekerheid dat dat niet zo is – is oorzaak van veel problemen. 

GroenLinks vindt het belangrijk dat iedereen genoeg geld heeft om van te leven en om mee te kunnen doen. Dit geldt nog extra voor kinderen. Daarom is het goed dat voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening extra geld is uitgetrokken in het coalitieakkoord. GroenLinks is ook blij met  de toezegging dat er in de nota armoede en schulden expliciet aandacht komt voor de toenemende groep werkende armen, waaronder zzp’ers.  

Voor GroenLinks is het belangrijk dat iedereen die dat wil, passend werk kan vinden. Wij zijn dan ook blij met de toezegging dat er voor de zomer een plan komt voor het aan het werk helpen van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ook zullen we vandaag voorstellen ondersteunen om discriminatie op de arbeidsmarkt aan te pakken en om meer mensen met een arbeidshandicap aan het werk te helpen.  

Wij vinden dat de gemeente als werkgever het goede voorbeeld moet geven. Dat begint met goed diversiteitsbeleid. Wat dit betreft zijn we blij met de ambities van de wethouder en de toezegging dat begin volgend jaar een plan van aanpak naar de raad komt.  

GroenLinks vindt het belangrijk om snel werk te maken van kansengelijkheid in het onderwijs. De wethouder zegde een raadsbrief toe over het stappenplan voor de Utrechtse onderwijsagenda voor de komende vier jaar. GroenLinks wil hierover snel met college, raad en andere betrokkenen in gesprek. Graag horen we dan ook van de wethouder of zij al een meer concrete invulling van het stappenplan kan geven. 

Verder dank ik de wethouder voor de informatie over de nieuwe huisvesting van de internationale school. Een eventuele extra bijdrage van de gemeente voor stedenbouwkundige eisen en een extra gymzaal, verdient wat GroenLinks betreft een goede bespreking in de commissie. Graag krijgen we van de wethouder de toezegging dat vóórdat het extra geld voor de internationale school wordt uitgegeven, er ruimte is om hier in de raad over te spreken.  

 

Iedereen kan meedoen en meedenken 

Wat voor een Utrecht willen we? Wat GroenLinks betreft bepalen we dat niet alleen, maar nodigen we bewoners uit om mee te denken, mee te doen en zelf initiatieven te nemen.  

Deze coalitie wil op zoek naar stemmen in de stad die niet automatisch gehoord worden. Mede van daaruit wordt gewerkt aan vernieuwing van de wijkparticipatie. GroenLinks is blij dat een deel van de wijkraadsleden actief meedenkt: wat ons betreft zijn zij onderdeel van de oplossing. Wij kijken uit naar het plan dat voor de voorjaarsnota 2019 is toegezegd. En we vertrouwen erop dat tot die tijd de wijkraden kunnen blijven functioneren. 

Net als een aantal andere partijen hebben we aandacht gevraagd voor de financiering van bewezen initiatieven waarvan de driejaarstermijn van het initiatievenfonds voorbij is. We steunen de huidige pragmatische oplossing en zijn benieuwd of en hoe het lukt dit in de toekomst structureel te regelen. Wel maakt mijn fractie zich nog zorgen over de ‘ontschotting’ van de gemeentelijke geldstromen om dit soort initiatieven mogelijk te blijven maken. Graag de toezegging dat de wethouder dit in haar plan meeneemt. 

In de zorg draait het voor GroenLinks om de vraag van de bewoner en niet de potjes waaruit het betaald wordt. In het coalitieakkoord is afgesproken dat er in Utrecht een integraal persoonsgebonden budget (PGB) komt voor mensen die tegelijk beroep doen op meerdere voorzieningen binnen het sociale domein. In de commissie zegde de wethouder toe om tegen de zomer met een eerste schets hiervoor te komen. Wat GroenLinks betreft mag hier meer vaart mee gemaakt worden. Graag een reactie.   

Iedereen doet mee, betekent ook iedereen betaalt mee, voor zover dat kan. GroenLinks vindt het oneerlijk dat gewone burgers wel hondenbelasting betalen en mensen die bedrijfsmatig honden houden niet. Daarom dien ik een amendement in waarvan het dictum luidt:  

 
Besluit om:  
Artikel 3 tweede lid onder d van de Verordening hondenbelasting 2019 te laten vervallen; 
Artikel 3 tweede lid onderdelen e en f van de Verordening hondenbelasting 2019 te hernoemen tot d en e; 
Artikel 5 tweede en derde lid van de Verordening hondenbelasting 2019 te laten vervallen; 

GroenLinks wil een jaarwisseling met minder overlast, luchtvervuiling en schade en meer plezier voor iedereen. Daarom stellen voor om in 2019 een experiment te doen met een centrale vuurwerkshow. Dit is een positieve manier om het individueel afsteken van vuurwerk terug te dringen. Ik heb daarom een motie, waarvan het dictum luidt: 

 
Draagt het college op:  
- Actief partijen en ondernemers in de stad uit te nodigen tot het organiseren van een centrale vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling van 2019/2020;  
- Samen met deze partijen op zoek te gaan naar een geschikte locatie en mogelijkheden voor sponsoring en financiering;  
- Een eventuele gemeentelijke bijdrage aan de centrale vuurwerkshow te financieren uit het evenementenbudget. 
 

Voorzitter, 

We moeten niet afwachten wat er op ons afkomt, maar nadenken wat voor een samenleving wij hier in Utrecht willen. En daar aan bouwen. Samen met het college, samen met partijen in deze raad en samen met mensen en organisaties in de stad. Immers: “als niets zeker is…, is alles mogelijk!” 

In ons verkiezingsprogramma pleiten ...

D66 D66 Utrecht 01-11-2018 08:25

In ons verkiezingsprogramma pleiten wij voor een toegankelijke overheid. Nu wil iedereen dat natuurlijk. Maar hoe maak je dat nou concreet. D66 noemt bijvoorbeeld een goede digitale toegankelijkheid door een goede en gebruiksvriendelijke website en het ontwikkelen van een goede app en een chatfunctie. Maar ook toegankelijkheid door echte mensen vinden wij belangrijk. En dat zien wij voor ons in de vorm van een goede steward-functie: Iemand die vragen in de samenleving actief opzoekt en er een goed antwoord op vindt. Iemand die als hij of zij benaderd wordt met een vraag weet waar die vraag terecht moet komen en die daar dus heel snel een antwoord op heeft. Iemand die snapt dat het vervelend is als je na een antwoord alleen maar meer vragen hebt. En die dus de juiste antwoorden geeft. Zodat mensen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd of nooit meer worden teruggebeld. Bureau Binnenstad Vianen heeft die functie. Eerst alleen voor de herinrichting van de Voorstraat in Vianen. Maar inmiddels is dat veel breder geworden. Wij zijn heel erg blij met Bureau Binnenstad Vianen. En wij willen dat zij hun werk straks kunnen blijven doen. En dat er een Bureau Binnenstad Leerdam komt. En een Bureau Dorpen van Vijfheerenlanden. Ga eens kijken op de Voorstraat bij Bureau Binnenstad Vianen. Vraag eens aan de dames hoe zij werken. Wat zij zoal doen en gedaan hebben. Dan weet je vast wat wij bedoelen.

Vorige week is in het ...

D66 D66 Utrecht 24-10-2018 12:42

Vorige week is in het Vijfheerenlandenberaad gesproken over de keuze voor de uitvoeringsorganisatie voor de Participatiewet. Een belangrijke keuze, omdat er daarmee besloten wordt wie zorg gaat dragen voor de uitkeringsgerechtigden in de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden, de zogenaamde bijstand. Een belangrijk onderwerp dus, dat een goed afgewogen keuze vereist. Het Vijfheerenlandenberaad is de vergadering van de gezamenlijke raden van Leerdam, Zederik en Vianen. Het beraad kan zelf geen besluiten nemen; dat gebeurt in de gemeenteraden. Gisteren werd het onderwerp besproken in de raad van Vianen. D66 Vijfheerenlanden was niet gelukkig met het voorstel. De keuze tussen Avres en WIL, zoals die nu voorlag, was voor ons onvoldoende onderbouwd en mede door het bestuur van Avres politiek gemaakt. Een goed besluit, dat recht doet aan de mensen om wie het gaat is dan eigenlijk niet te nemen. Wij vinden dat zo'n besluit moet worden genomen door de nieuwe gemeenteraad. Helaas vonden we daarvoor geen gehoor bij onze collega's, die allemaal kozen voor Avres. Zelfs tegen wil en dank. Wij betreuren dat zeer. lees hier wat fractievoorzitter Christa Hendriksen er over gezegd heeft: "Over het voorstel is al het nodige gezegd in het Vijfheerenlandenberaad. En hoewel het een goede gewoonte is om zaken die in het Vijfheerenlandenberaad zijn besproken niet nogmaals in de afzonderlijke raden te bespreken, maar als hamerstuk te laten passeren, willen wij hier toch graag een pas op de plaats maken. De keuze voor Avres komt volgens ons veel te vroeg. Verschillende partijen hebben in het Vijfheerenlandenberaad al aangegeven dat de argumenten om nu voor Avres te kiezen zuiver de gemeentelijke financiën betreffen. Dat kun je doen als het gaat om hele praktische zaken, waarbij geld van de gemeente je enige afweging is. Maar daar gaat het nu precies niet om. Onze afwegingen zouden niet de gemeentelijke financiën moeten betreffen, maar de gevolgen voor de mensen die met dit beleid te maken gaan krijgen. En die gevolgen zijn op geen enkele manier in kaart gebracht, laat staan dat zij in het voorstel benoemd zijn. Die gevolgen kunnen echter wel groot zijn voor mensen in de bijstand. Mensen die over elke euro die zij kunnen uitgeven moeten afwegen of die naar de huur gaat of dat ze daar een brood voor kunnen kopen. Mensen die de beslissing over “wat eten we vandaag” moeten laten afhangen van wat er nog in de knip zit en wat er in de aanbieding is. Mensen voor wie de maand steeds nét een stukje langer duurt dan de volgende uitbetaling. Het is misschien lastig om u daar een voorstelling van te maken, maar ik daag u toch uit er een goede poging toe te doen. Want dit is belangrijk! Voorzitter, voordat D66 een keuze kan maken over de uitvoeringsorganisatie willen wij een goede vergelijking kunnen maken tussen Avres en WIL. Vergelijking op basis van geleverde diensten en de gevolgen van een overstap voor de mensen die het betreft. Pas als we die dingen in kaart hebben kunnen we een goede en onderbouwde keuze maken. Of het voortbestaan van Avres in gevaar komt kan geen doorslaggevend argument worden. Wij moeten zorgdragen voor een goede uitvoering van de participatiewet. Daarop en echt alleen daar op moet onze beslissing gebaseerd zijn. Als wij een keuze maken om Avres in het zadel te houden is dat mooi loyaal tegenover Avres. Maar wat als andere gemeenten straks anders besluiten? Als Gorinchem over een tijdje besluit dat met 35.000 inwoners het ook niet zo lekker lukt en gaat fuseren een andere kant op? Heeft Gorinchem dan dezelfde loyaliteit? Of gaat Gorinchem dan naar elders, met als gevolg dat Avres alsnog moet worden ontbonden? Avres is en blijft een kwetsbare organisatie met een wankele toekomst. Ook met Vijfheerenlanden er bij. De aanname dat de uitkeringen in gevaar zouden komen als we de keuze nu niet maken is simpelweg onjuist. De uitkeringen zijn niet in gevaar, waren niet in gevaar en zullen ook nooit in gevaar komen. De wet heeft dat voldoende geborgd. Volgens ons is er geen enkele reden deze keuze op dit moment te maken. De druk die Avres op ons probeert uit te oefenen is vooral in het belang van Avres. De manier waarop zij dat hebben gedaan heeft ons bijzonder gestoord en onze irritatie daarover is niet afgenomen door het nogal lullige excuusbriefje dat wij gisteren van het bestuur van Avres ontvingen en dat kennelijk is geschreven in opdracht van de wethouders van Leerdam en Zederik. Maar dat op zichzelf nogal nietszeggend is. De secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein in Vianen heeft in de afgelopen weken 177 mensen aan de deur gehad. 177 uitkeringsgerechtigden die heel erg bezorgd waren over de continuïteit van hun inkomsten als gevolg van de berichtgeving door Avres. Los van de wankele toekomst van Avres zou je aan zo’n organisatie je uitkeringsgerechtigden niet moeten willen toevertrouwen. VHL lokaal gaf dat in het Vijfheerenlandenberaad ook al aan en wij delen die mening. Er moet bij Avres volgens ons veel gebeuren om dát vertrouwen terug te winnen. Een briefje van het bestuur is dan ruim onvoldoende. Wij roepen de colleges op om nu vast te starten met echt goede onderzoeken om de gevolgen van een overstap naar Avres of WIL voor uitkeringsgerechtigden in kaart te brengen. Daarbij dient u verder te kijken dan of zij wel elke maand hun uitkering krijgen. Kijk zo breed mogelijk en betrek de adviesraden daar ook bij. Want ú kunt zich geen goede voorstelling maken van de uitdagingen waar mensen die leven op bijstandsniveau dagelijks mee te maken hebben. Dat is nu precies waarvoor de adviesraden in het leven zijn geroepen. Gebruik hun kennis. Daarnaast is het goed om te onderzoeken of de overlevingskansen van Avres ook mét Vijfheerenlanden wel echt goed geborgd zijn. Want wij zijn daar op dit moment niet van overtuigd. Als u daar morgen mee begint dan is er voor de nieuwe raad straks voldoende informatie om een keuze te maken die recht doet aan de doelgroep en die een stabiele toekomst garandeert. Dat is tenslotte ook in het belang van de gemeente. Wij zullen niet met dit voorstel instemmen."

Vandaag is het internationale ...

D66 D66 Utrecht 11-10-2018 07:28

Vandaag is het internationale coming-out dag. Deze dag hijst de gemeente Vianen de regenboogvlag. Daarmee geeft de gemeente aan de sociale acceptatie van homo's, lesbiennes, biseksuelen, transgenders en intersekse personen (LHBTI's) te willen bevorderen. D66 Vijfheerenlanden wil dat ook de gemeente Vijfheerenlanden straks alles doet om die sociale acceptatie te bevorderen. En daar mogen we best een punt van maken. Bijvoorbeeld door het hijsen van de regenboogvlag. Maar daar kan het natuurlijk niet bij ophouden. Het bevorderen van sociale acceptatie moet ook actief gebeuren. Bijvoorbeeld door te laten zien dat uitsluitng, pesten of geweld tegen LHBTI's worden aangepakt. Zorgen dat woningbouwverenigingen worden gehouden aan hun plicht te zorgen voor een dicriminatievrije woonomgeving en daar als gemeente zelf ook sterk op in te zetten. Door op scholen te blijven praten over seksuele diversiteit en voorlichting te geven aan sportverenigingen over hoe hier mee om te gaan. Er is nog genoeg te doen. Sociale acceptatie van LHBTI's is nog lang niet voldoende. Wij willen ons daar voor blijven inzetten!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.