Nieuws van politieke partijen in Steenwijkerland over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

Wees er op tijd bij: schadevergoeding Lelystad Airport | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 21-02-2020 00:00

Als Lelystad Airport open zou gaan, voeren de vliegroutes op allerlei locaties over Steenwijkerland. Zeg maar ‘dag’ tegen je mooie plekje en de rust. Een schadevergoeding (schrale troost) is dan wel mogelijk.

Mede namens GroenLinks stonden we op woensdag 30 mei 2018 pal onder de aanvliegroute op Lelystad Airport. Locatie: Thijlingerhof, Thij. Een van de favoriete plekjes in Steenwijkerland, waar je je bijna in Zuid-Limburg waant. En het moet gezegd: de herrie van de ‘representatieve’ Boeing 737-800 van Transavia, viel mee.

Ja gek: het toestel was leeg, de brandstof was ook bijna op en er was een lange glijvlucht vanaf de Duitse grens genomen. De kist kwam ongeveer zwevend over, wat zeker niet een goede afspiegeling van de werkelijkheid is. Bovendien kwamen er uit andere regio’s wel alarmerende berichten over de te grote geluidsoverlast.

‘List'

Niet gek dat het de minister nog steeds niet gelukt is om Lelystad Airport open te krijgen, ondanks al het gemarchandeer op haar ministerie. En daar kwam dan ook nog de stikstofcrisis bij, zodat de minister – Cora van Nieuwenhuizen - letterlijk in de mond nam dat ze nu ‘een list’ moest verzinnen.

Mocht Lelystad Airport toch opengaan dan leidt dat waarschijnlijk tot gevolgen voor het leefplezier en de gezondheid voor alle mensen die onder de vliegroutes wonen. Grofweg geldt dat voor de lijn Eesveen-Scheerwolde/Vollenhove en de hele regio aan de rand van de Weerribben (Ossenzijl, Oldemarkt).

Vervuiling en geluidsoverlast kunnen ook leiden tot financiële schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van je woning, schade aan de natuur of door verlies van inkomsten uit toerisme.

Schade verjaart op 31 maart

Op grond van de Wet luchtvaart kan een belanghebbende een verzoek indienen voor vergoeding van deze schade, die in dit geval een gevolg is van het Luchthavenbesluit Lelystad.

Dit besluit is in werking getreden op 1 april 2015. Deze datum is van belang, want het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 31 maart 2020 aanstaande.

Daarmee ontstaat een vreemde situatie. Lelystad Airport is nog niet open en er is dus nog geen schade. Toch moet de veroorzaker bínnen vijf jaar aansprakelijk gesteld zijn voor die schade, want anders loop je het risico op verjaring en geldt: pech gehad.

Stuiting

Burgers, eigenaren van grond en bedrijven kunnen echter wel hun rechten behouden door vóór 1 april een zogenaamde stuitingsbrief naar de minister te sturen. Daarmee geef je aan dat je je schade wilt kunnen claimen, als Lelystad Airport toch open zou gaan als gewoon vliegveld.

GroenLinks wijst graag alle inwoners en bedrijven die schade kunnen ondervinden van Lelystad Airport op hun rechten én op deze termijn. Als je nu niets doet, kun je straks geen schade claimen.

Ondertussen denken wij dat de opening van Lelystad Airport steeds verder weg is geraakt. Maar als het vliegveld ooit open gaat, dan behoud je met de zogenaamde stuitingsbrief (zie onder) het recht om een beroep te doen op een schadevergoeding.

Voor 1 april

De stuitingsbrief moet vóór 1 april 2020 naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd worden. Dankzij de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) is er een standaard stuitingsbrief beschikbaar, specifiek voor Lelystad Airport. Deze brief mogen anderen ook gebruiken. Simpel! Op de site van SATL staat de brief en meer informatie. Ga daarom meteen naar informatie over de stuitingsbrief.

GroenLinks Steenwijkerland laat geen gelegenheid voorbijgaan om te protesteren tegen de opening van Lelystad Airport. Nu jij nog.

Fred van der Ende bezorgd over uitstelgedrag rond klimaat en milieu | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 14-03-2019 00:00

GroenLinks lijkt na de provinciale verkiezingen op 20 maart in de Eerste Kamer een sleutelrol te kunnen gaan vervullen. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten staat Fred van der Ende uit Kalenberg op de achtste plaats op de lijst van GroenLinks. Ontdek nu zijn actiepunten voor de provincie Overijssel.

Flirten met duurzaamheid

Fred van der Ende liep zondag 10 maart mee in de Klimaatmars in Amsterdam. Met 40.000 anderen demonstreerde hij in de stromende regen tegen het lakse beleid van deze regering, die volgens Van der Ende het klimaatvraagstuk onvoldoende serieus neemt. “Dit protest is een signaal dat je niet kunt negeren. De laatste maanden zien we echter uitstelgedrag, juist nu er actie moet worden ondernomen. Tijdens de vorige landelijke en gemeenteraadsverkiezingen hebben veel politieke partijen geflirt met slogans over duurzaamheid en klimaat. Dat resulteerde in afspraken die zijn vastgelegd in klimaatverdragen en coalitieakkoorden. Nu de daad bij het woord moet worden gevoegd, zie je terugtrekkende bewegingen en is men bang om stevige maatregelen te nemen.”

“Tijdens de campagne voor de provinciale verkiezingen wordt duidelijk dat veel partijen huiverig zijn om door te pakken. Een groot deel van de kiezers herkent dat gedrag en maakt zich terecht zorgen. Met een stem voor GroenLinks is er juist nu, via een meerderheid in de Eerste Kamer, een grote kans om het kabinet over te halen om stevigere maatregelen te nemen.”

Lelystad Airport

Vorige week bleek in een volgepakte Meenthe dat veel burgers zich ook zorgen maken over de luchtvaart en de komst van Lelystad Airport in het bijzonder. Van der Ende: “De mensen die ik hier sprak, kwamen om te luisteren naar antwoorden vanuit de politiek. Veel partijen durven echter ook in dit dossier niet echt kleur te bekennen. Natuurlijk, alle partijen zijn tegen de laagvliegroutes en dringen aan op herindeling van het luchtruim. Wim Liesker van HoogOverijssel gaf in zijn presentatie echter duidelijk aan dat zelfs herindeling geen garantie biedt dat er boven Steenwijkerland hoger gevlogen gaat worden. We liggen hemelsbreed zo dicht bij Lelystad, dat vliegtuigen hier wel laag over moeten komen, willen ze de landingsbaan halen.”

“Ook in deze discussie,” vervolgt Van der Ende, “duikt men weg voor de klimaatveranderingen en het milieuvraagstuk. Veel politici maken er een technisch verhaal van en lanceren alternatieve voorstellen voor vliegroutes. Het werkelijke vraagstuk moet echter zijn of het überhaupt wenselijk is om de luchtvaartsector te laten groeien. Volgens ons zou die hele discussie over laagvliegen niet nodig zijn als we een stop zetten op de groei van de luchtvaart. Dan is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig.”

“Tijdens het agrarisch verkiezingsdebat van LTO maakte een bezoeker uit de zaal wat mij betreft de juiste opmerking. Het is pervers om verreikende milieumaatregelen te nemen rond Natura2000 en veenweidegebieden, terwijl het kabinet vervolgens vervuilende vliegtuigen laag over diezelfde gebieden wil laten vliegen.”

Gaswinning versus energietransitie

Vorige week protesteerden vertegenwoordigers van GroenLinks, PvdA en D66 afkomstig uit de noordelijke provincies samen met diverse actiegroepen tegen de hernieuwde gaswinning op oude locaties in onze provincies. Van der Ende: “Het opvoeren van de gaswinning op deze kleine locaties past niet in de ambitie van de energietransitie en leidt bovendien tot bodemdaling en vervuiling.”

De gaswinning in onze regio en de energietransitie zijn onderwerpen die bij uitstek thuishoren bij provinciale verkiezingen. Evenals de toekomst van de agrarische sector en het milieuvraagstuk zoals verlies aan biodiversiteit. Daarom vraagt GroenLinks nadrukkelijk om aandacht voor deze onderwerpen. “Maar,” zo merkt Van der Ende op, “ook hier zien we veel uitstelgedrag. Natura2000, de veenweideproblematiek en richtlijnen voor de vogelhabitat staan op gespannen voet met de toekomst van sommige boerenbedrijven en dat leidt tot twijfel om stevig door te pakken.”

“Het verzet van bewoners tegen windmolens vanwege horizonvervuiling frustreert de energietransitie, terwijl de opmars van bedrijventerreinen en de verdozing van ons landschap wel ongehinderd doorgaat. Want dat zou goed zijn voor de economie. Mijn vraag is dan: wat is nu het beste voor onze toekomst en het voortbestaan van de aarde? Het antwoord is dat we niet meer kunnen wachten en serieuze maatregelen moeten nemen om onze leefomgeving afdoende te beschermen, voordat het te laat is.”

GroenLinks in actie tegen groei luchtvaart | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 24-06-2018 00:00

Stevige afvaardigingen uit Steenwijkerland en vooral van vele regionale GroenLinks-afdelingen bekritiseerden in Zwolle de opening van Lelystad Airport.

Een brede afvaardiging uit Steenwijkerland was zaterdag 23 juni aanwezig in Park de Wezenlanden, waar een indrukwekkend protest werd gehouden tegen de groei en overlast van de luchtvaart.  

Politici uit Steenwijkerland en bewoners uit De Bult samen op weg naar Zwolle.

De Bult Naast politici van BGL, PvdA, D66 en GroenLinks waren er ook veel individuele burgers, zoals Wim Liesker (Ossenzijl), prominent lid van actiegroep HoogOverijssel. Hij had tevens zijn ruim tachtigjarige moeder meegenomen, die voor het eerst aan een demonstratie deelnam. Opvallend was ook de in identieke rode sweaters gestoken afvaardiging uit De Bult, waar precies een laagvliegroute overheen komt.

Uit alle delen van Steenwijkerland waren politici en burgers actief in Zwolle.

Eén van de sprekers in Zwolle was Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid GroenLinks), die in politiek Den Haag de meeste stennis maakt op dit gebied en ook dit keer even gepassioneerd en strijdbaar het publiek (ongeveer 500 m/v) toesprak. Ook veel indruk maakte Leon Adegeest, de man die bij HoogOverijssel de onderste steen weet boven te krijgen.

Belachelijk Ook nu hamerden de diverse sprekers op het belachelijke plan voor het laagvliegen boven oost, noord- en midden-Nederland. Duidelijk werd ook dat de herinrichting van het luchtruim door de luchtverkeersleiders nog helemaal geen gelopen zaak is. En als dat niet lukt, zou Lelystad helemaal geen groter vliegveld mogen openen. En wat moeten we geloven van de belofte dat er geen vrachtvliegtuigen gaan komen? Niemand die de luchtvaart nu nog op de blauwe ogen gelooft, zo werd gezegd.

GroenLinks was in Zwolle erg goed vertegenwoordigd (in de rood jurk Suzanne Kröger).

Wakker Natuurlijk werd de luchtvaart ook in een veel breder kader bekritiseerd. De vervuiling door fijnstof, kerosine en geluidsoverlast, en de bizar voordelige positie ten opzichte van het treinverkeer zijn duidelijke actiepunten die in het kader van de klimaatverandering schreeuwen om een snelle beleidswijziging. Worden de Europese politici nu eindelijk eens wakker en schoppen ze de lobbyisten van het grootkapitaal en de luchtvaart snel de deur uit?

Het protest in Zwolle maakte deel uit van een landelijke manifestatie in zes steden, die aangeeft dat een groot deel van het Nederlands publiek de luchtvaart een halt wil toeroepen.  Daarbij klinkt de stem van GroenLinks duidelijk het hardst.

Zie ook het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Stop Luchtvaartgroei.

Samen met Fred van der Ende vertegenwoordigde Ysbrand Visser (links) de afdeling van GroenLinks Steenwijkerland in Zwolle.
Politici uit Steenwijkerland en bewoners uit De Bult samen op weg naar Zwolle.

De Bult Naast politici van BGL, PvdA, D66 en GroenLinks waren er ook veel individuele burgers, zoals Wim Liesker (Ossenzijl), prominent lid van actiegroep HoogOverijssel. Hij had tevens zijn ruim tachtigjarige moeder meegenomen, die voor het eerst aan een demonstratie deelnam. Opvallend was ook de in identieke rode sweaters gestoken afvaardiging uit De Bult, waar precies een laagvliegroute overheen komt.

Uit alle delen van Steenwijkerland waren politici en burgers actief in Zwolle.

Eén van de sprekers in Zwolle was Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid GroenLinks), die in politiek Den Haag de meeste stennis maakt op dit gebied en ook dit keer even gepassioneerd en strijdbaar het publiek (ongeveer 500 m/v) toesprak. Ook veel indruk maakte Leon Adegeest, de man die bij HoogOverijssel de onderste steen weet boven te krijgen.

Belachelijk Ook nu hamerden de diverse sprekers op het belachelijke plan voor het laagvliegen boven oost, noord- en midden-Nederland. Duidelijk werd ook dat de herinrichting van het luchtruim door de luchtverkeersleiders nog helemaal geen gelopen zaak is. En als dat niet lukt, zou Lelystad helemaal geen groter vliegveld mogen openen. En wat moeten we geloven van de belofte dat er geen vrachtvliegtuigen gaan komen? Niemand die de luchtvaart nu nog op de blauwe ogen gelooft, zo werd gezegd.

GroenLinks was in Zwolle erg goed vertegenwoordigd (in de rood jurk Suzanne Kröger).

Wakker Natuurlijk werd de luchtvaart ook in een veel breder kader bekritiseerd. De vervuiling door fijnstof, kerosine en geluidsoverlast, en de bizar voordelige positie ten opzichte van het treinverkeer zijn duidelijke actiepunten die in het kader van de klimaatverandering schreeuwen om een snelle beleidswijziging. Worden de Europese politici nu eindelijk eens wakker en schoppen ze de lobbyisten van het grootkapitaal en de luchtvaart snel de deur uit?

Het protest in Zwolle maakte deel uit van een landelijke manifestatie in zes steden, die aangeeft dat een groot deel van het Nederlands publiek de luchtvaart een halt wil toeroepen.  Daarbij klinkt de stem van GroenLinks duidelijk het hardst.

Zie ook het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Stop Luchtvaartgroei.

Samen met Fred van der Ende vertegenwoordigde Ysbrand Visser (links) de afdeling van GroenLinks Steenwijkerland in Zwolle.

Steenwijkerland in actie tegen laagvliegen!

BuitenGewoon Leefbaar (BGL) BuitenGewoon Leefbaar (BGL) GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 20-06-2018 17:58

Een afvaardiging van lokale politici en burgers uit Steenwijkerland zal zaterdag 23 juni in Zwolle aanwezig zijn bij de landelijke demonstratie tegen de groei van de luchtvaart. Initiatiefnemer André Bus (fractievoorzitter BGL): ‘Wij willen vooral onze stem laten horen omdat die groei alleen mogelijk is door laag te vliegen over lange afstanden en ook boven Steenwijkerland. Het protest is in lijn met de eerder door de gemeenteraad van Steenwijkerland aangenomen moties tegen het laagvliegen boven Steenwijkerland.’

Het initiatief van Bus wordt ondersteund door de lokale afdelingen van GroenLinks, de PvdA en D66. Inwoners van Steenwijkerland worden opgeroepen om zaterdag om 11.46 uur gezamenlijk de trein vanaf Station Steenwijk naar Zwolle te nemen. Van daaruit volgt een korte wandeling naar Park De Weezenlanden, waar oud-minister Jan Terlouw, Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) en onderzoeker Leon Adegeest (actiegroep HoogOverijssel) het publiek toespreken.

Bus vervolgt: ‘Met het oog op het beschermen van onze inwoners en de recreatiesector tegen geluid en fijnstof, en de agrarische sector en natuur tegen stikstof, is het belangrijk om als gemeente Steenwijkerland aansluiting te zoeken bij landelijke acties. Samen staan we sterker.

Als lokale politici en bewonersgroepen uit Steenwijkerland willen ook wij het signaal afgeven dat er grenzen zijn aan de groei van de luchtvaart boven Nederland. Dat betekent dat er zeker geen medewerking moet worden gegeven aan laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport.’

De landelijke protestactie wordt georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en Greenpeace. Naast de laagvliegroutes zit hen ook de uitzonderingspositie van de luchtvaart dwars. ‘Die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. Dat is niet langer houdbaar. Gezamenlijk roepen we de overheid op om de groei in de luchtvaart in te ruilen voor betere en duurzame alternatieven,’ aldus de organisatoren. Zij roepen iedereen op in rode kleding en met rode attributen naar Zwolle te komen.

Het podiumprogramma in Zwolle vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur, waarna men in optocht vertrekt naar het Oude Gemeentehuis. Meer info: http://stopluchtvaartgroei.nl/zwolle

Actie tegen laagvliegen en luchtvaart | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Steenwijkerland 20-06-2018 00:00

Code rood! Protesteer mee tegen het langdurig laagvliegen en de ongebreidelde groei van de luchtvaart.

Een afvaardiging van lokale politici en burgers uit Steenwijkerland zal zaterdag 23 juni in Zwolle aanwezig zijn bij de landelijke demonstratie tegen de groei van de luchtvaart. Initiatiefnemer André Bus (fractievoorzitter BGL): ‘Wij willen vooral onze stem laten horen omdat die groei alleen mogelijk is door laag te vliegen over lange afstanden, en dat ook boven Steenwijkerland. Het protest is in lijn met de eerder door de gemeenteraad van Steenwijkerland aangenomen moties tegen het laagvliegen boven Steenwijkerland.’

De trein naar Zwolle Het initiatief van Bus wordt ondersteund door de lokale afdelingen van GroenLinks, de PvdA en D66. Inwoners van Steenwijkerland worden opgeroepen om zaterdag om 11.46 uur gezamenlijk de trein vanaf Station Steenwijk naar Zwolle te nemen. Van daaruit volgt een korte wandeling naar Park de Wezenlanden, waar oud-minister Jan Terlouw, Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) en onderzoeker Leon Adegeest (actiegroep HoogOverijssel) het publiek toespreken.

Samen sterker Bus vervolgt: ‘Met het oog op het beschermen van onze inwoners en de recreatiesector tegen geluid en fijnstof, en de agrarische sector en natuur tegen stikstof, is het belangrijk om als gemeente Steenwijkerland aansluiting te zoeken bij landelijke acties. Samen staan we sterker. Als lokale politici en bewonersgroepen uit Steenwijkerland willen ook wij het signaal afgeven dat er grenzen zijn aan de groei van de luchtvaart boven Nederland. Dat betekent dat er zeker geen medewerking moet worden gegeven aan laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport.’

Rood! De landelijke protestactie wordt georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en Greenpeace. Naast de laagvliegroutes zit hen ook de uitzonderingspositie van de luchtvaart dwars. ‘Die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. Dat is niet langer houdbaar. Gezamenlijk roepen we de overheid op om de groei in de luchtvaart in te ruilen voor betere en duurzame alternatieven,’ aldus de organisatoren. Zij roepen iedereen op in rode kleding en met rode attributen naar Zwolle te komen.

Het podiumprogramma in Zwolle vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur, waarna men in optocht vertrekt naar het Oude Gemeentehuis. Meer info: http://stopluchtvaartgroei.nl/zwolle.

Samen sterker Bus vervolgt: ‘Met het oog op het beschermen van onze inwoners en de recreatiesector tegen geluid en fijnstof, en de agrarische sector en natuur tegen stikstof, is het belangrijk om als gemeente Steenwijkerland aansluiting te zoeken bij landelijke acties. Samen staan we sterker. Als lokale politici en bewonersgroepen uit Steenwijkerland willen ook wij het signaal afgeven dat er grenzen zijn aan de groei van de luchtvaart boven Nederland. Dat betekent dat er zeker geen medewerking moet worden gegeven aan laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport.’

Rood! De landelijke protestactie wordt georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en Greenpeace. Naast de laagvliegroutes zit hen ook de uitzonderingspositie van de luchtvaart dwars. ‘Die leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en extreem lage ticketprijzen. Dat is niet langer houdbaar. Gezamenlijk roepen we de overheid op om de groei in de luchtvaart in te ruilen voor betere en duurzame alternatieven,’ aldus de organisatoren. Zij roepen iedereen op in rode kleding en met rode attributen naar Zwolle te komen.

Het podiumprogramma in Zwolle vindt plaats tussen 13.00 en 14.00 uur, waarna men in optocht vertrekt naar het Oude Gemeentehuis. Meer info: http://stopluchtvaartgroei.nl/zwolle.

Landelijk Protest Luchtvaartgroei | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 11-06-2018 00:00

Kom zaterdag 23 juni om 13.00 uur naar Zwolle en protesteer net als in vijf andere steden bij Nederlandse vliegvelden tegen de ondoordachte groei van de luchtvaart.

Het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) roept de overheid op om de almaar groeiende luchtvaart te stoppen en te investeren in alternatieven. Het protest in Zwolle richt zich ook tegen de laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad.

Waarom? We kunnen niet langer onze ogen en oren sluiten voor de eindeloze groei van de luchtvaart. Steeds meer Nederlanders maken zich net als jij terecht zorgen om het veranderende klimaat, de toenemende overlast en de bizarre uitzonderingspositie van de luchtvaart.

Het ouderwetse overheidsbeleid leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en onmogelijk lage ticketprijzen. Maar groei van de luchtvaart gaat niet samen met een groene, veilige toekomst. We willen betaalbaar en snel op duurzame, klimaatvriendelijke manier kunnen reizen.

STOP De groei van de luchtvaart moet stoppen. Ten opzichte van het klimaat en de omwonenden kunnen we niet langer stil zijn en toestaan dat luchthavens als rupsjes-nooit-genoeg maar blijven groeien. Wij roepen de overheid op in te grijpen en te investeren in alternatieven. Stop de oneerlijke concurrentiepositie van de luchtvaart ten opzichte van de trein en bus. Hef belasting op vliegtickets en kerosine.

Heel Nederland Het is een landelijk event. Ook in deze steden gaan we de straat op: - Amsterdam (https://www.facebook.com/events/254091568492192/) - Rotterdam (https://www.facebook.com/events/830651490469018/) - Eindhoven (https://www.facebook.com/events/135116180687428/) - Maastricht (https://www.facebook.com/events/882577315277366) - Eelde (https://www.facebook.com/events/454675011653318/) - Zwolle (https://www.facebook.com/events/2085378331739571/)

Meer informatie Zie de website http://stopluchtvaartgroei.nl

Liesker-variant serieus alternatief Lelystad Airport | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 30-05-2018 00:00

De Rottige Meente en de Weerribben worden waarschijnlijk verlost van laag vliegende toestellen richting Lelystad Airport.

In de meest recente plannen wordt een alternatief onderzocht dat eind oktober in de Opregte Steenwijker Courant werd gelanceerd door Wim Liesker uit Ossenzijl (actiegroep HoogOverijssel). Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat noemt die alternatieve aanvliegroute, die de steun kreeg van GroenLinks Steenwijkerland, een serieuze optie die het mogelijk maakt dat een geplande, lagere route (IN-11) kan vervallen.

Het ministerie schrijft in een onlangs verschenen nieuwsbrief: ‘Aansluitroute IN-11 voor inkomende vliegtuigen kan vervallen. Al het inkomende vliegverkeer vanuit het westen en het noordwesten kan via de veel hoger gelegen route IN-13 boven het verkeer van Schiphol richting Lelystad Airport vliegen. Route IN-11 was ontworpen over de kop van Noord-Holland, het IJsselmeer, raakte de Friese kust bij Oudemirdum en kwam over de Weerribben naar het naderingspunt van de vliegroutes van Lelystad Airport bij Steenwijk.’

De door Wim Liesker aanbevolen route IN-13 voert met een boog rond de natuurgebieden Rottige Meente en Weerribben en doet dat vanaf een veel grotere hoogte. Daardoor is er een glijvlucht mogelijk richting de definitieve baan naar Lelystad. Hierdoor is er veel minder motorvermogen nodig en ook daardoor wordt de geluidsoverlast iets meer beperkt.

Drie belevingsvluchten De geluidsoverlast in de regio is hiermee niet helemaal van de baan. Vanuit Drenthe voert er nog wel een laagvliegroute over Steenwijkerland. Vandaag, 30 mei 2018, zullen belevingsvluchten iets duidelijker maken wat er boven de hoofden van het overgrote deel van de bevolking van Steenwijkerland hangt. Uit berekeningen van actiegroep HoogOverijssel blijkt dat bijna iedereen in Steenwijkerland geluidsoverlast zal gaan ervaren. Even na half vijf zal het eerste vliegtuig vanuit noordelijke richting nabij Oldemarkt onze gemeente binnenvliegen. Om zeven uur volgt een tweede kans de vlucht te volgen, gevolgd door een aanvliegroute vanuit Drenthe (Frederiksoord-Steenwijkerwold) even na half acht. Check: www.belevingsvlucht.nl.

GroenLinks blijft van mening dat Lelystad Airport helemaal van de baan moet. De groei van het vliegverkeer, mede dankzij het ontbreken van essentiële belastingtarieven, trekt een veel te zware wissel op ons klimaat en de leefomgeving. De partij blijft ervoor strijden om die explosieve groei in te dammen en alternatieven te promoten. GroenLinks roept daarom iedereen op mee te doen aan het Landelijk Protest Luchtvaartgroei op zaterdag 23 juni in Zwolle.

Lelystad: ondanks zorgvuldigheid toch laagvliegroutes | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 22-02-2018 00:00

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de uitbreiding van Lelystad Airport met een jaar uitgesteld. Dat is in eerste instantie goed nieuws. Gaat dat ook de zorgvuldigheid opleveren, die we met z'n allen verdienen? Dat zal moeten blijken, maar een analyse van een betrokken medewerker belooft niet veel goeds.

Het waren verontruste bewoners die vorig jaar de plannen voor uitbreiding van de luchthaven in Lelystad wisten lek te prikken. Zij dwongen het ministerie om op de rem te trappen en alle fouten te verbeteren in het rapport over die uitbreiding (MER). Maar hoe kan het dat er daarin zulke grove fouten terechtkomen? De afdeling Steenwijkerland van GroenLinks ontdekte een document met het antwoord.  

* De uitbreidingsplannen van Lelystad Airport worden beschreven in de ‘Actualisatie MER Lelystad Airport’. * ‘MER’ staat voor ‘milieueffectrapport’, dat werd opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. * Het MER wordt nu beoordeeld door de onafhankelijke Commissie van de milieueffectrapportage (Commissie m.e.r.).

Het MER Lelystad Airport zat in 2014 ook al vol fouten. Na reparatie zette de Commissie m.e.r dat jaar het licht toch op groen, waar dat nu weer op rood staat. Zes (update: vier) van de zeven commissieleden uit 2014 zijn nog steeds actief, onder wie de secretaris van deze commissie, dr. Johan Lembrechts. Hij blijkt zich nogal kritisch te hebben geuit over de gang van zaken in dit dossier.

In december 2014 verscheen online een beschouwing (in Views and experiences 2015, series no. 16), waarin Lembrechts uitvoerig in gaat op de totstandkoming van de rapporten over de luchthavens Eindhoven en Lelystad. Ook besprak hij nadrukkelijk de wisselwerking met het publiek. Zijn analyse is even kritisch als actueel.

Meer transparantie Volgens Lembrechts werden bij beide luchthavens de vliegroutes al vastgesteld voor het begin van de MER-procedures, zónder dat deze routes door het publiek inhoudelijk konden worden beoordeeld en bediscussieerd. Burgers klaagden wel over allerlei onvolkomenheden in de evaluatie en planning, waarna de commissie benadrukte dat er meer transparantie in het hele proces moest komen.

De protesten werden, aldus Lembrechts, ook veroorzaakt door het wantrouwen van burgers die denken dat de groei van de luchtvaart toch steeds voorrang krijgt. Ook het ontbreken van een reeks essentiële zaken, zoals een veelomvattende visie op de groei van de hele Nederlandse luchtvaart, voedde het wantrouwen. De afwezigheid van belangrijke onderzoeken voorkwam dat er überhaupt gedebatteerd kon worden over de keuzes van de overheid.

In 2014 pleitte de overheid verder voor technologische innovaties op het gebied van brandstofbesparing en het beperken van de geluidsoverlast. Die werden in het MER gepresenteerd als opties, maar echte plannen voor invoering waren er niet. Ook dit keer ontbrak, volgens Lembrechts, een realistische inschatting. Hij zette daarom serieuze vraagtekens bij het optimisme van de overheid over de uitbreidingsplannen.

Lembrechts concludeerde dat er een integrale beschouwing van de effecten van alle maatregelen miste, zodat de haalbaarheid van de plannen niet kon worden aangetoond. Anders zou het debat over de gevolgen voor de bevolking niet heel ingewikkeld hoeven te zijn, schreef hij eind 2014. Bij diverse luchthavenprojecten wisten protesterende burgers echter, dankzij de tekortschietende onderzoeken, vele jaren van uitstel en ook afstel af te dwingen.

Laagvliegroutes boven Steenwijkerland

Overrompeld Ondanks het pleidooi voor betere procedures en meer transparantie ging het in 2017 dus opnieuw mis. Zo werden afgelopen zomer zelfs lokale bestuurders van verafgelegen gemeenten overrompeld door lage vliegroutes boven hun hoofd. Het ministerie moest opnieuw aan de slag. Sinds woensdag bezit de Commissie m.e.r. een geactualiseerde MER, met daarin veel verbeterde knelpunten. Er is echter nog steeds sprake van laagvliegroutes, ook boven Steenwijkerland. Bovendien is er nog niets gedaan met de berg negatieve adviezen van de Bewonersdelegatie over het laatste MER.

Zal alle zorgvuldigheid Steenwijkerland kunnen verlossen van vliegtuigherrie? GroenLinks vreest van niet. Het wordt dan misschien 2020, maar het uitgebreide Lelystad Airport gaat waarschijnlijk gewoon open. Het ministerie zal willen doorgaan op deze weg. Met de zegen van een machtige luchtvaartlobby en politici met een gering milieubesef, en dankzij het gebruikelijke ja-knikken van de Commissie m.e.r.

Laat tot slot duidelijk zijn dat GroenLinks zich helemaal keert tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. De luchtvaart zal juist een forse stap moeten terugzetten om het klimaatakkoord van Parijs te redden.

Ysbrand Visser GroenLinks Steenwijkerland

Lees ook: Bewonersdelegatie veegt Lelystad van tafel

* De uitbreidingsplannen van Lelystad Airport worden beschreven in de ‘Actualisatie MER Lelystad Airport’. * ‘MER’ staat voor ‘milieueffectrapport’, dat werd opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. * Het MER wordt nu beoordeeld door de onafhankelijke Commissie van de milieueffectrapportage (Commissie m.e.r.).

Het MER Lelystad Airport zat in 2014 ook al vol fouten. Na reparatie zette de Commissie m.e.r dat jaar het licht toch op groen, waar dat nu weer op rood staat. Zes (update: vier) van de zeven commissieleden uit 2014 zijn nog steeds actief, onder wie de secretaris van deze commissie, dr. Johan Lembrechts. Hij blijkt zich nogal kritisch te hebben geuit over de gang van zaken in dit dossier.

In december 2014 verscheen online een beschouwing (in Views and experiences 2015, series no. 16), waarin Lembrechts uitvoerig in gaat op de totstandkoming van de rapporten over de luchthavens Eindhoven en Lelystad. Ook besprak hij nadrukkelijk de wisselwerking met het publiek. Zijn analyse is even kritisch als actueel.

Meer transparantie Volgens Lembrechts werden bij beide luchthavens de vliegroutes al vastgesteld voor het begin van de MER-procedures, zónder dat deze routes door het publiek inhoudelijk konden worden beoordeeld en bediscussieerd. Burgers klaagden wel over allerlei onvolkomenheden in de evaluatie en planning, waarna de commissie benadrukte dat er meer transparantie in het hele proces moest komen.

De protesten werden, aldus Lembrechts, ook veroorzaakt door het wantrouwen van burgers die denken dat de groei van de luchtvaart toch steeds voorrang krijgt. Ook het ontbreken van een reeks essentiële zaken, zoals een veelomvattende visie op de groei van de hele Nederlandse luchtvaart, voedde het wantrouwen. De afwezigheid van belangrijke onderzoeken voorkwam dat er überhaupt gedebatteerd kon worden over de keuzes van de overheid.

In 2014 pleitte de overheid verder voor technologische innovaties op het gebied van brandstofbesparing en het beperken van de geluidsoverlast. Die werden in het MER gepresenteerd als opties, maar echte plannen voor invoering waren er niet. Ook dit keer ontbrak, volgens Lembrechts, een realistische inschatting. Hij zette daarom serieuze vraagtekens bij het optimisme van de overheid over de uitbreidingsplannen.

Lembrechts concludeerde dat er een integrale beschouwing van de effecten van alle maatregelen miste, zodat de haalbaarheid van de plannen niet kon worden aangetoond. Anders zou het debat over de gevolgen voor de bevolking niet heel ingewikkeld hoeven te zijn, schreef hij eind 2014. Bij diverse luchthavenprojecten wisten protesterende burgers echter, dankzij de tekortschietende onderzoeken, vele jaren van uitstel en ook afstel af te dwingen.

Laagvliegroutes boven Steenwijkerland

Overrompeld Ondanks het pleidooi voor betere procedures en meer transparantie ging het in 2017 dus opnieuw mis. Zo werden afgelopen zomer zelfs lokale bestuurders van verafgelegen gemeenten overrompeld door lage vliegroutes boven hun hoofd. Het ministerie moest opnieuw aan de slag. Sinds woensdag bezit de Commissie m.e.r. een geactualiseerde MER, met daarin veel verbeterde knelpunten. Er is echter nog steeds sprake van laagvliegroutes, ook boven Steenwijkerland. Bovendien is er nog niets gedaan met de berg negatieve adviezen van de Bewonersdelegatie over het laatste MER.

Zal alle zorgvuldigheid Steenwijkerland kunnen verlossen van vliegtuigherrie? GroenLinks vreest van niet. Het wordt dan misschien 2020, maar het uitgebreide Lelystad Airport gaat waarschijnlijk gewoon open. Het ministerie zal willen doorgaan op deze weg. Met de zegen van een machtige luchtvaartlobby en politici met een gering milieubesef, en dankzij het gebruikelijke ja-knikken van de Commissie m.e.r.

Laat tot slot duidelijk zijn dat GroenLinks zich helemaal keert tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. De luchtvaart zal juist een forse stap moeten terugzetten om het klimaatakkoord van Parijs te redden.

Ysbrand Visser GroenLinks Steenwijkerland

Lees ook: Bewonersdelegatie veegt Lelystad van tafel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.