Nieuws van D66 over CDA inzichtelijk

3 documenten

Smart mobility heeft de toekomst in Noord-Holland

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 07-12-2018 16:59

“Smart mobility” is de digitalisering van mobiliteit. De Provincie beheert provinciale wegen en verleent concessies voor openbaar vervoer. Daarin kan en wil zij haar rol oppakken om door digitalisering de mobiliteit duurzamer, efficiënter en comfortabeler te maken. Het gaat daarbij om informatiestromen en regulering, meer reizigersgemak, maar ook de gevaren van digitalisering moeten goed onder de loep genomen worden.

Op verzoek van D66, PvdA en CDA heeft de provincie een koers voor “smart mobility” opgesteld (Motie M48-2017). Deze koers is het kader voor de nog op te stellen meerjarenplanning “smart mobility”. Belangrijk in het voorstel van de drie partijen was dat de koers multimodaal is, d.w.z. voor alle soorten van individueel, zakelijk en openbaar vervoer.

Deze koers voor “smart mobility” laat zien dat er in Noord-Holland veel meer OV-bewustzijn is en dat er ruimte gemaakt wordt voor innovatieve en duurzame multi-modaliteit. Dit houdt niet alleen in dat er innovatief verkeersmanagement is voor auto- en vrachtverkeer, maar juist ook voor fietsverkeer en openbaar vervoerreizigers.

Al eerder werd er 11 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de uitvoering van “smart mobility” projecten. In de volgende bestuursperiode na de provinciale verkiezingen in maart 2019 zal het vervolg hiervan bepaald worden.

Hoge nood in Gennep

D66 D66 VVD CDA PvdA Gennep 27-10-2018 12:44

Kent u het gevoel: u moet heel erg naar het toilet maar nergens in de buurt is er eentje. U heeft een klein kind aan de hand dat zegt: ik moet NU plassen. U loopt met een rollator en bent met de bus naar Venlo geweest. Daar staat u dan op het busstation in Gennep. Geen toilet te bekennen. Ook de chauffeurs klagen alweer jaren, dat er op lijn 83 tussen Venlo en Nijmegen, een kleine 2 uur, geen toilet bezocht kan worden.

D66 Gennep heeft in juni een motie ingediend met de vraag of er een openbaar toilet gerealiseerd kan worden op het busstation en een toilet in of bij ons historisch stadhuis. SP, VVD, CDA en PvdA hebben allemaal die motie verworpen. “Niet nodig”  zeggen ze. Een raadslid merkt lacherig op dat mensen met hoge nood bij hem thuis welkom zijn. Terwijl verschillende betrokken (patiënten) organisaties begin april een petitie hebben ingediend bij de Tweede Kamer om te bewerkstelligen dat er meer openbare toiletgelegenheden in Nederland gerealiseerd worden.

Eén van onze D66 leden heeft hierover contact gezocht met Arriva. Het antwoord per mail was: “Arriva is in overleg met gemeente Gennep over de pauzelocaties voor onze chauffeurs en toiletvoorziening. Of er ook een openbaar toilet voor reizigers komt, is een beslissing van de gemeente Gennep. We adviseren je om voor die vraag contact op te nemen met de gemeente Gennep.” Ze heeft deze vraag voorgelegd aan de wethouder maar die wist nergens van.

D66 Gennep vindt dat het voor elke stad of dorp die een aantrekkelijke en uitnodigende gemeente willen zijn voor inwoners en toeristen vanzelfsprekend zou moeten zijn om te voorzien in een openbaar toilet.

Lennisheuvel verdient een goede fietsverbinding

D66 D66 CDA Boxtel 21-02-2018 10:43

D66 wil gebruik van de fiets en het OV stimuleren omdat dit gezonde en duurzame vormen van vervoer zijn. Lees hier meer over in ons verkiezingsprogramma: Boxtel op de fiets.

Daarnaast moet de leefbaarheid van de dorpskernen gewaarborgd worden. Dit betekent onder andere dat er goede en veilig fietsverbindingen tussen Liempde, Lennisheuvel en Boxtel nodig zijn. Rotonde Boseind vormt in de verbinding tussen Lennisheuvel en Boxtel een obstakel. Met een toename van het vervoer op de Keulsebaan zal dit probleem in de toekomst alleen maar groter worden. Om de doorstroming op de Keulsebaan te bevorderen en een veilige fietsverbinding te realiseren is een oplossing voor dit knelpunt nodig.

Tijdens de beeldvormende vergadering van 6 februari is een aantal scenario’s gepresenteerd. Wij zijn echter van mening dat daarbij niet breed genoeg is gekeken naar mogelijke oplossingen en daarmee de optimale oplossing wellicht niet in beeld is geweest. Het is nodig om de opdracht breder te formuleren zodat alle scenario’s in beeld kunnen worden gebracht, ook als de oplossing wellicht buiten rotonde Boseind zelf ligt.

Lennisheuvel verdient een veilige en snelle fietsverbinding met Boxtel en verkeer naar het bedrijventerrein heeft een optimale doorstroming nodig.

Daarom heeft D66 Boxtel de motie Boseind (link) ingediend samen met de partijen Combinatie95, SP en InBox. Ook het CDA heeft een motie over dit knelpunt ingediend.

https://boxtel.d66.nl/2018/02/21/lennisheuvel-verdient-goede-fietsverbinding/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.