Nieuws van D66 over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Gratis OV voor kinderen op woensdag en weekend

D66 D66 PvdA Nederland 15-10-2019 16:15

Gratis OV voor kinderen op woensdag en weekend

D66 wil het voor kinderen en ouders zo makkelijk mogelijk maken om te reizen met het openbaar vervoer. Reizen met de trein, bus, tram of metro. Ieder kind vindt dit prachtig. Het openbaar vervoer brengt je op nieuwe plekken, waar je anders niet zo snel komt. Daarom pleit Rutger Schonis (D66) samen met de PvdA voor een onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar die onder begeleiding van een volwassene reizen op woensdagmiddag en in de weekenden.

Gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar heeft vele voordelen. Het zorgt ervoor dat kinderen al vanaf jonge leeftijd in aanraking komen met het openbaar vervoer, waardoor ze later ook vaker het OV nemen. Ook de kosten voor ouders om met kinderen te reizen gaan hiermee omlaag. En elke keer dat we de trein, tram of bus nemen in plaats van de auto is ook winst voor van het klimaat.

In de trein en in verschillende steden, zoals Groningen, Eindhoven en Nijmegen, is er met succes, al gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar. Ook Amsterdam start hier binnenkort mee. Elke vervoerder heeft eigen regels of kinderen gratis mee kunnen reizen. Daardoor weten mensen niet waar ze aan toe zijn. D66 wil nu dat alle kinderen tot 12 jaar in Nederland gratis met al het openbaar vervoer kunnen reizen op woensdagmiddag en in de weekenden. Zo groeit de nieuwe generatie op met het gemak en plezier van reizen met de trein, bus, tram of metro.

Rutger Schonis (D66): “D66 wil dat het voor iedereen zo gewoon mogelijk is om de trein, bus of tram te pakken. En: jong geleerd is oud gedaan! Door ov voor kinderen tot 12 jaar op woensdag en in ‘t weekend gratis te maken, wordt het voor hen op latere leeftijd ook de normaalste zaak van de wereld om met het OV te reizen.”

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Smart mobility heeft de toekomst in Noord-Holland

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 07-12-2018 16:59

“Smart mobility” is de digitalisering van mobiliteit. De Provincie beheert provinciale wegen en verleent concessies voor openbaar vervoer. Daarin kan en wil zij haar rol oppakken om door digitalisering de mobiliteit duurzamer, efficiënter en comfortabeler te maken. Het gaat daarbij om informatiestromen en regulering, meer reizigersgemak, maar ook de gevaren van digitalisering moeten goed onder de loep genomen worden.

Op verzoek van D66, PvdA en CDA heeft de provincie een koers voor “smart mobility” opgesteld (Motie M48-2017). Deze koers is het kader voor de nog op te stellen meerjarenplanning “smart mobility”. Belangrijk in het voorstel van de drie partijen was dat de koers multimodaal is, d.w.z. voor alle soorten van individueel, zakelijk en openbaar vervoer.

Deze koers voor “smart mobility” laat zien dat er in Noord-Holland veel meer OV-bewustzijn is en dat er ruimte gemaakt wordt voor innovatieve en duurzame multi-modaliteit. Dit houdt niet alleen in dat er innovatief verkeersmanagement is voor auto- en vrachtverkeer, maar juist ook voor fietsverkeer en openbaar vervoerreizigers.

Al eerder werd er 11 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de uitvoering van “smart mobility” projecten. In de volgende bestuursperiode na de provinciale verkiezingen in maart 2019 zal het vervolg hiervan bepaald worden.

Duurzamer vervoer in Noord-Holland

D66 D66 PvdA Noord-Holland 13-11-2018 13:47

Ieder jaar actualiseren Provinciale Staten het Provinciaal Meerjarenplan Infrastructuur (PMI) en het Provinciaal Meerjarenplan Onderhoud (PMO) bij de behandeling van de begroting voor het komende jaar. In het PMI staan de plannen voor de nieuwe autowegen, vaarwegen, fietspaden en kunstwerken en in het PMO de plannen voor klein en groot onderhoud van deze infrastructuur.

Woordvoerder Andries Tijssens is bij de behandeling op 12 november 2018 de ambities voor deze bestuursperiode langsgelopen: De grote projecten N23 en HOV Haarlem-Velsen zijn zo goed als gerealiseerd. HOV in’t Gooi zit nog in een weerbarstige realisatiefase. D66 hoopt dat dit snel vlotgetrokken kan worden. Het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (vh. Duinpolderweg) heeft groen licht gekregen, maar moet nog starten met realisatie.

Een verbinding tussen A8 en A9 is nog niet in zicht. Voor D66 staat buiten kijf dat de leefbaarheidsproblemen in Krommenie/Assendelft opgelost moeten worden. Ook rond de bereikbaarheid Den Helder valt de voortgang tegen. Dit probleem heeft opnieuw aandacht nodig van Provinciale Staten.

D66 is heel content met de huidige ambitie voor de fiets  die nu een volwaardige modaliteit is in de provinciale plannen en wacht met spanning op het provinciaal hoofdfietsnetwerk, dat eerder met door een D66-voorstel op de kaart is gezet.

Focus op omschakelen naar duurzame mobiliteit

Tijssens: “Voor D66 ligt de focus nu op omschakelen naar duurzame mobiliteit. Dat gaat niet alleen over een “modal shift” – dat mensen overstappen van vervoer met de auto naar andere, duurzamere vormen van vervoer –  maar ook om een verduurzaming per modaliteit: duurzamer openbaar vervoer, duurzamer autorijden. Daarnaast gaat het over de infrastructuur zelf: niet alleen om nieuwe wegen, maar ook om hoe we omgaan met de bestaande infrastructuur.” De provincie beheert een omvangrijk areaal van wegen en vaarwegen, met bijbehorende bermen, oevers en kunstwerken.

D66 wil dat er vol ingezet gaat worden op duurzame materialen en energiebesparing bij beheer, onderhoud en gebruik van onze bestaande infrastructuur. Innovatie is daarvoor noodzakelijk en er zijn gelukkig veel innovaties op dit terrein. Er lopen al verschillende pilots, maar Provinciale Staten worden hierover niet structureel geïnformeerd. PvdA en D66 stellen daarom samen met een aantal andere partijen voor om duurzaamheid op te nemen in de beheercontracten van de provincie. Ook vragen zij het college om jaarlijks te rapporteren over de verduurzaming van de provinciale infrastructuur zodat de staten haar controlefunctie beter kan uitvoeren. Het voorstel is aangenomen.

 

Hoge nood in Gennep

D66 D66 VVD CDA PvdA Gennep 27-10-2018 12:44

Kent u het gevoel: u moet heel erg naar het toilet maar nergens in de buurt is er eentje. U heeft een klein kind aan de hand dat zegt: ik moet NU plassen. U loopt met een rollator en bent met de bus naar Venlo geweest. Daar staat u dan op het busstation in Gennep. Geen toilet te bekennen. Ook de chauffeurs klagen alweer jaren, dat er op lijn 83 tussen Venlo en Nijmegen, een kleine 2 uur, geen toilet bezocht kan worden.

D66 Gennep heeft in juni een motie ingediend met de vraag of er een openbaar toilet gerealiseerd kan worden op het busstation en een toilet in of bij ons historisch stadhuis. SP, VVD, CDA en PvdA hebben allemaal die motie verworpen. “Niet nodig”  zeggen ze. Een raadslid merkt lacherig op dat mensen met hoge nood bij hem thuis welkom zijn. Terwijl verschillende betrokken (patiënten) organisaties begin april een petitie hebben ingediend bij de Tweede Kamer om te bewerkstelligen dat er meer openbare toiletgelegenheden in Nederland gerealiseerd worden.

Eén van onze D66 leden heeft hierover contact gezocht met Arriva. Het antwoord per mail was: “Arriva is in overleg met gemeente Gennep over de pauzelocaties voor onze chauffeurs en toiletvoorziening. Of er ook een openbaar toilet voor reizigers komt, is een beslissing van de gemeente Gennep. We adviseren je om voor die vraag contact op te nemen met de gemeente Gennep.” Ze heeft deze vraag voorgelegd aan de wethouder maar die wist nergens van.

D66 Gennep vindt dat het voor elke stad of dorp die een aantrekkelijke en uitnodigende gemeente willen zijn voor inwoners en toeristen vanzelfsprekend zou moeten zijn om te voorzien in een openbaar toilet.

Meer geld voor de bus in Noord-Holland Noord

D66 D66 PvdA Noord-Holland 23-04-2018 16:13

De Provincie Noord-Holland gaat extra investeren in openbaar vervoer om de mobiliteit van de inwoners in Noord-Holland Noord te verbeteren. Er wordt 3,15 miljoen extra bijgedragen aan de exploitatie van de buslijnen en andere verbeteringen. Daaronder een pilot met deelfietsen om het voor- en natransport ook te verbeteren.

Voor D66 is openbaar vervoer is een kerntaak. “Niet alleen een sociale taak, maar ook een uitdaging om keuzevrijheid te bieden,” vindt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “iedereen met en zonder auto moet kunnen wonen, werken, zorgen, naar school en voorzieningen reizen en recreëren.

Omdat Noord-Holland-Noord omvangrijk en relatief dun bevolkt is, is het een uitdaging om dit concessiegebied goed te bedienen en tegelijkertijd de kosten onder controle te houden. Het vervoerplan realiseert dit met de hoofdlijnen uit het R-Net in combinatie met fijnmazigere verbindingen met kleinere, flexibelere bussen.

In aanvulling op het oorspronkelijk voorstel van het college op basis van een gelijkblijvend budget is er nu een extra voorstel aangenomen. D66 bedankt de fractie van de PvdA voor dit initiatief en de uitwerking.

De huidige nieuwe concessie heeft een duur van tenminste 10 jaar. In die periode staat de wereld niet stil, en kan er aanleiding zijn om bepaalde punten aan te passen. Maar eerst wil D66 dit vervoerplan een kans geven. Bij evaluatie staat D66 open voor verbetervoorstellen, maar heeft er ook vertrouwen in dat het college en Connexxion ook zelf actie zullen ondernemen voor optimalisering.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.