Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

10 documenten

Tramlijn 19: the story continues…

VVD VVD Delft 01-06-2023 07:00

Een nieuw hoofdstuk in het boek dat heet “De ellende van tramlijn 19”. Want ja, hij gaat binnenkort écht over de Sebastiaansbrug naar de campus van de TU rijden. Maar nee, dat doet hij niet ná 19.00 uur, ook niet in het weekend, en ook niet verder dan de Kruithuisweg. Dat betekent een achteruitgang van de OV-dienstverlening dan nu nog het geval is, namelijk met een buslijn die zowel vaker, langer als verder rijdt. Wat er mis ging? Een een-tweetje tussen de TU en een regionaal samenwerkingsverband, de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag).

Vorige week vertrok ik voor een lang Pinksterweekend met het vliegtuig vanaf Rotterdam The Hague Airport. Dat betekende eerst een stuk lopen naar het station met onze koffers, dan met de trein naar Rotterdam Centraal en daarna met een bus weer een heel stuk ‘terug’ naar het vliegveld. Reistijd van deur tot deur: een uur. Manlief informeerde maar weer eens bij me: “Jij hebt dat tramdossier 19 toch in je portefeuille? Wanneer gaat hij nou eens doorrijden naar het vliegveld? Dat scheelt de helft aan reistijd!”. Ik moest hem teleurstellen: tram 19 die doorrijdt naar het vliegveld, dat zie ik eigenlijk niet meer gebeuren. Sterker nog: hij gaat voorlopig niet eens door tot het zuidelijkste puntje van de campus. En als kers op de taart: in de avonden en weekenden mag hij ook niet rijden.

Op het moment dat ik dit uitschrijf, realiseer ik wederom hoe bizar dit moet klinken. Dat was toch immers het doel van de nieuwe tramlijn: een betere verbinding naar het TU-terrein? Waarom dan deze koerswijziging? Ik kan jullie vertellen: de gemeente heeft er in ieder geval geen invloed op gehad. Het blijkt een onderlinge afspraak te zijn tussen de TU als eigenaar van de grond waar de tram overheen rijdt en het regionale samenwerkingsverband MRDH die het openbaar vervoer in de regio organiseert. Saillant detail: de gemeente Delft is één van de deelnemers van dat regionale samenwerkingsverband. Maar desondanks zegt de wethouder van niks te weten en lijken we helemaal buitenspel gezet.

Hoe dan nu verder? Hoe voorkomen we een verslechterde dienstverlening van het openbaar vervoer voor de Delftenaren die wonen aan de zuidkant van de campus? En hoe krijgen we als gemeenteraad de touwtjes weer een beetje in handen?  

Tijdens de raadsvergadering spraken alle fracties hun afkeer uit tegen het handelen van de TU en de MRDH. We hebben het college opgeroepen om met de MRDH en de TU in overleg te gaan om de tram toch óók in de avonden, weekenden en schoolvakanties te laten rijden op het hele traject. Verder stemde de raad unaniem in met de motie Verbeterde busdienstregeling Campus Zuid. Die motie vraagt het college om te lobbyen voor extra buslijnen in het zuiden van de campus en/of een ruimere dienstregeling van de buslijnen, zodat het zuidelijke deel van de campus tenminste net zo goed bereikbaar blijft met het openbaar vervoer als nu. Een meerderheid van de raad stemde ook in met de motie Verlenging Tram 19 naar Campus Zuid. In dat scenario zou de lijn via de Schoemakerstraat/Huismansingel alsnog naar het zuiden van de campus kunnen doorlopen.

Genoeg huiswerk voor de wethouder dus. En hopelijk is het ook een eyeopener voor dit college en de raad, namelijk dat we er in dossiers met de ‘reus’ TU echt bóvenop moeten zitten om de belangen van al onze inwoners goed te kunnen bewaken.    

Update 21 aug: Delfthopper weer beschikbaar!

CDA CDA Delft 20-08-2020 20:06

Update 21 augustus: EBS meldt vandaag op haar website dat de Delfthopper telefonisch weer te reserveren is (nog niet online). Voor de reis wordt gecontroleerd of de passagier geen corona-gerelateerde klachten heeft. Dat is goed nieuws! Soms gaan dingen gelukkig snel. Blijven natuurlijk de vragen waarom de Delfthopper plotseling volledig uit de dienstregeling kon worden gehaald (terwijl de oplossing zo simpel is) en dat tot en met 20 augustus zowel via de website als telefonisch niets werd gezegd over een spoedige oplossing. Communicatie en duidelijkheid naar de inwoners die de Delfthopper gebruiken is erg belangrijk! Oorspronkelijk bericht (20 augustus) Gisteren meldde EBS, het bedrijf dat een groot deel van het openbaar vervoer in onze regio verzorgt, op haar website dat de Delfthopper voor onbepaalde tijd niet rijdt. Reden is dat in de kleine bussen onvoldoende afstand kan worden gehouden tussen chauffeur en passagier(s). Het CDA deelt uiteraard de zorgen om de gezondheid van de passagiers en chauffeurs van ons openbaar vervoer en we hebben er begrip voor dat coronamaatregelen voor bewoners van Delft ongemak kunnen opleveren. Maar door het tijdelijk stopzetten van de Delfthopper heeft een groot deel van Delft ineens geen openbaar vervoer meer in de buurt. De Delfthopper is vorig jaar in plaats gekomen van buslijn 62 en 133, en is daarmee voor een groot aantal Delftenaren uit Buitenhof, Westerkwartier en een deel van Tanthof de enige mogelijkheid om met het Openbaar Vervoer naar het station of de binnenstad te komen. Op de website van EBS wordt geen alternatief gegeven. Ook bij telefonische navraag geeft EBS aan geen alternatieven aan te bieden, en wordt gezegd dat bewoners zelf naar alternatief vervoer moeten zoeken. Dit gebrek aan alternatief was voor het CDA aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan het college van Burgemeester & Wethouders. Naar onze mening zou EBS, dat betaald wordt om het openbaar vervoer te verzorgen, meer mogen doen om de inwoners van Delft die van de Delfthopper afhankelijk zijn tegemoet te komen. EBS zou grotere bussen kunnen laten rijden, of desnoods het vervoer met de regiotaxi of een gewone taxi kunnen verzorgen. In geval van (regio)taxi moeten passagiers uiteraard wel tijdelijk maximaal het OV-tarief betalen zolang de Delfthopper niet rijdt. Wij hebben het college de volgende vragen gesteld: 1. Is het besluit om tijdelijk te stoppen met Delfthopper door EBS zelf genomen of heeft de Metropoolregio vooraf ingestemd met het tijdelijk stopzetten van de Delfthopper? 2. Is het college van Delft vooraf geïnformeerd en zo ja, heeft het College ingestemd? 3. Past het stopzetten van de dienstverlening door EBS binnen de afspraken die tussen EBS en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zijn gemaakt? Zo ja, onder welke voorwaarden kan een aanbieder van openbaar vervoer besluiten voor langere tijd lijnen helemaal uit de dienstregeling te halen zonder een alternatief aan te bieden? Zo niet, heeft u EBS inmiddels aangesproken en wat was de reactie van EBS? In andere delen van Nederland zijn buurtbussen ook tijdelijk stopgezet. Verschil met de situatie in Delft is echter dat die buurtbussen vaak door “vrijwilligers, vaak oudere mensen” (citaat van branchevereniging OV-NL) worden gereden. De Delfthopper wordt gereden door professionele chauffeurs, in dienst bij EBS. 4. Deelt het college de mening van het CDA dat een openbaar vervoerbedrijf dat de concessie voor Delft heeft, ook voor alternatieven moet zorgen als een buslijn, of dit in dit geval de Delfthopper, langere tijd niet kan rijden? Zo niet, waarom niet? 5. Heeft EBS al alternatieven voorgelegd aan de gemeente of aan de Metropoolregio? Indien wel, waarom zijn deze alternatieven niet ingevoerd? 6. Is het college bereid om op korte termijn in gesprek te gaan met EBS om afspraken te maken over alternatieven die voor bewoners van Delft niet duurder zijn? Zo niet, waarom niet? Tot slot: bij de invoering van de Delfthopper in augustus vorig jaar waren er vanuit de gemeenteraad van Delft zorgen dat de Delfthopper op termijn tot een verschraling van het openbaar vervoeraanbod in Delft zou leiden. Dit omdat het voor reizigers lastiger is een bus te reserveren, dan om gewoon op te stappen bij een halte. Deze zorgen werden verder gevoed door het recente bericht van EBS dat met ingang de dienstregeling 2021 het aantal uren waarop de Delfthopper rijdt wordt gereduceerd, omdat er op deze uren weinig gebruikt gemaakt wordt van de Delfthopper. Het CDA vreest dat als de Delfthopper enige tijd niet rijdt, het bij de herindiensttreding een tijdje zal duren voordat de passagiersaantallen weer op het normale niveau zitten, en dat deze lagere bezetting mogelijk een argument kan zijn om de dienstregeling van de Delfthopper nog verder te versoberen. 7. Deelt het college deze zorg van het CDA. Zo ja, wat kan het college doen om te voorkomen dat deze situatie direct of indirect aanleiding is tot een permanente verdere versobering van de dienstregeling van het openbaar vervoer in dit deel van Delft?

Verslag Inputavond Delft ná corona | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 14-06-2020 00:00

Door Emma den Brok

Op 24 mei kwamen bijna twintig Delftse GroenLinksers online samen om te praten over hoe Delft er ná de coronacrisis uit kan zien. Want in zekere zin biedt de coronacrisis ook kansen voor reflectie en actie. Doordat “normaal” even niet meer bestaat, worden we ons extra bewust van zowel de problemen in onze huidige maatschappij, als de solidariteit en creativiteit die we allemaal bezitten. Met die gedachte had de fractie de avond opgezet om ideeën en input van leden te verzamelen over hoe we nu verder kunnen. 

We bespraken in twee rondes sociale en groene thema’s. We spraken in kleinere groepen, dus het was interessant om te zien welke onderwerpen in beiden groepen kwamen bovendrijven. Basisinkomen bijvoorbeeld was zo’n onderwerp. De observatie was dat veel mensen juist nu waarde hechten aan vrijwilligerswerk en het helpen van anderen. Basisinkomen zou een manier kunnen zijn om mensen de vrijheid te geven daarmee door te gaan in de toekomst. Ook kan de coronacrisis een kans bieden om de transitie naar een circulaire en sociale economie te versnellen: het besef dat beroepen als leraar, zorgmedewerker of schoonmaker ondergewaardeerd zijn is nu groter dan ooit. 

In de tweede ronde kwam duurzaamheid en de openbare ruimte aan bod. We zagen dat thuiswerken een oplossing kan bieden voor files, maar dat thuiswerken ook een privilege is: niet iedereen heeft de spullen of de thuissituatie die het toelaat. Tegelijkertijd zijn online activiteiten voor anderen wél bereikbaarder, zoals voor mensen met een beperking die niet makkelijk het huis uit kunnen.  

Twee onderwerpen kwamen wederom in beide groepen naar boven. Ten eerste dat er een kans is dat mensen het OV gaan mijden en eerder de auto pakken, nu we weer voorzichtig de straat op mogen. Hier zagen we allemaal een belangrijke taak voor GroenLinks weggelegd: zorg voor voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers, en zorg dat het OV aantrekkelijk blijft! Ten tweede hebben we allemaal een herwaardering van de natuur ervaren. Mensen zijn zich er bewuster van dat de wereld niet volledig maakbaar is. Aan ons is nu de taak om die waardering en dat bewustzijn vast te houden en te doen groeien. 

Na al deze ideeën en observaties kwam tijdens de afsluiting de scherpe vraag: Maar hoe kunnen wij als GroenLinks nu echt deze kansen realiseren? Veel van de waarden die tijdens de coronacrisis door iedereen omarmd worden passen in de ideeën van GroenLinks. Aan ons dus de taak om de vertaalslag van deze waarden naar concrete plannen te maken, en die plannen te verspreiden én uit te voeren. Na deze avond hebben we in ieder geval genoeg inspiratie om daarmee aan de slag te gaan. 

Nieuwe dienstregeling busvervoer - vervolg

ChristenUnie ChristenUnie Delft 10-07-2019 13:24

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1277994/131785/EBS busOp 25 augustus zal de dienstregeling van de buslijnen in Delft fors wijzigen. Een aantal buslijnen krijgt een hogere frequentie en er komt een directe busverbinding naar het vliegveld. Hier tegenover staat dat een aantal vaste buslijnen met dienstregeling zal worden vervangen door de Delfthopper. In de raad van 27 juni jl. dienden we als fractie twee moties in.

We zijn als fractie ontstemd over de wijze waarop het besluit rond de Delfthopper is genomen. Daarom dienden we in de laatste raadsvergadering een motie van afkeuring in. Naast deze frustratie, zie dit nieuwsbericht, zijn we als fractie bang dat deze Delfthopper voor een aantal mensen een te hoge drempel vormt om met het OV te reizen. Helaas is aan deze dienstregeling niets meer te doen, maar als gemeenteraad kunnen we over enige tijd onze wensen voor de dienstregeling per 2021 wel meegeven. Maar dan is het wel belangrijk dat we goed weten wat de effecten zijn van de Delfthopper. Dus dat we busbezettingscijfers van voor de Delfthopper kunnen vergelijken met gegevens over het gebruik van de Delfthopper.

Daarom dienden we in de Raad van 27 juni een motie in, getiteld “Busvervoer, meten is weten”. De wethouder heeft wat we vroegen in de motie toegezegd. De motie hoefde daarom niet in stemming gebracht te worden.

We zijn heel benieuwd naar hoe de dienstregeling in Delft en hoe de Delfhopper in het bijzonder ervaren gaat worden. We horen graag uw mening daarover! Al uw input kunnen we meenemen in de gesprekken die we binnen de MRDH voeren over de nieuwe dienstregeling per 2021.

 

Joëlle Gooijer fracie@delft.christenunie.nl

 

Boos over Belbus in plaats van Buslijn

ChristenUnie ChristenUnie Delft 20-05-2019 20:36

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1276154/131785/EBS busDe ChristenUnie is verontwaardigd over de nieuwe OV-dienstregeling die vanaf eind augustus in Delft zal gelden. De nieuwe busvervoerder EBS laat vanaf dan de buslijn door het Centrum, bus 62 in Buitenhof en bus 33 in Westerkwartier vervallen en vervangen door een belbus. Absurd, vindt de ChristenUnie. De fractie heeft in de commissievergadering van 9 mei wethouder Huismans hierover ter verantwoording geroepen.

Egged Bussed System zal vanaf 25 augustus 2019 het busvervoer in de regio Haaglanden overnemen van Connexxion. EBS heeft onlangs op haar website kenbaar gemaakt hoe ze vanaf dan het busvervoer wil organiseren. Daaruit blijkt dat een aantal buslijnen vervangen zal worden door een Delfthopper. Deze Delfthopper heeft geen vaste dienstregeling, maar rijdt op verzoek. De ChristenUnie is zeer ontstemd over deze plannen. Volgens verantwoordelijk wethouder Huijsmans passen de voorstellen binnen het programma van eisen dat begin 2017 door de gemeenten is vastgesteld. En dus zijn ze niet meer tegen te houden. Maar over de invulling van de plannen heeft de raad zich nooit kunnen uitspreken. De raad heeft ook niet kunnen voorzien dat een busaanbieder vaste buslijnen zou gaan vervangen voor een belbus.

Het effect is bijvoorbeeld dat voor delen van Buitenhof de dichtstbijzijnde halte (waar ook een echte dienstregeling geldt) straks 1000 meter lopen is, waar 400 à 500 meter de norm is. Fractievoorzitter Joëlle Gooijer: “Ik herinner me hoe groot de verontwaardiging in de stad was toen een lus van buslijn 62 in Voorhof, langs de verzorgingshuizen verdween. We hebben ons ingespannen om die plannen van tafel te krijgen, maar tevergeefs. En nu vervalt buslijn 62 helemaal in Buitenhof. Ik kan dit niet uitleggen aan de stad! Ik heb er geen vertrouwen in dat deze Delfthopper een klantvriendelijk alternatief is voor de vervallen buslijnen. Delft is toch geen buitengebied?!”

De wethouder heeft in de commissie donderdagavond beloofd met een brief te komen naar de raad, waar de commissie Ruimte en Verkeer op 11 juni over verder zal debatteren. De brief is vrijdag 10 mei verschenen. De wethouder verschuilt zich achter de procedure en laat helemaal niet blijken wat ze vindt van de plannen. “Ongelofelijk”, vind de ChristenUnie. “We gaan dit tot op de bodem uitzoeken. We kunnen dit niet zomaar laten gebeuren in onze stad. De stad moet er wat van kunnen vinden. En de raad moet hierover kunnen beslissen.”

Joëlle Gooijer

Zuid-Hollandse Staten in de slag met ...

GroenLinks GroenLinks Delft 23-04-2019 13:21

GroenLinks en CDA willen beter ...

GroenLinks GroenLinks CDA Delft 15-01-2019 09:48

STIP realiseert gelijkwaardigheid voor fiets en voetganger t.o.v. auto

Studenten Techniek In Politiek (STIP) Studenten Techniek In Politiek (STIP) Delft 04-12-2018 13:00

Voortaan worden alle verkeersdeelnemers gelijkwaardig betrokken bij de planvorming in Delft. Daarvoor heeft STIP met succes een motie ingediend. Voorheen waren de analyses vooral gericht op autoverkeer, maar vanaf nu zullen ook fiets, voetganger en OV in gelijke mate worden meegenomen.

GroenLinks test toegankelijkheid OV ...

GroenLinks GroenLinks Delft 30-10-2018 10:20

GroenLinks en PvdA blij met ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Delft 11-09-2018 08:30

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.