Nieuws van GroenLinks in Ridderkerk inzichtelijk

3 documenten

Investeren in bus blijft tweede keuze | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 17-06-2020 00:00

Met chocoladeletters opende het Algemeen Dagblad donderdag: Gemeenten financieel klem door pandemie. Tientallen gemeenten hebben moeten lenen om alleen al de salarissen uit te kunnen betalen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten verwacht dat het merendeel van de gemeenten kortlopende kredieten zal moet afsluiten. 

We leven in een bijzondere tijd. Het is bijna een holle betekenisloze zin geworden. Maar wat deze gigantische corona crisis economisch gaat betekenen krijgen we de komende maanden pas een klein beetje een inkijkje in. Donderdag, in deel één van deze raadsvergadering, hebbende bijvoorbeeld de begrotingen van de GGD en de veiligheidsregio vastgesteld. Slechts twee regionale samenwerkingsverbanden waar het nog niet duidelijk is waar alle gigantische extra kosten terecht zullen komen die er gemaakt worden. Van extra personeel tot een noodziekenhuis. En zo zijn er nog 101 financiële gevolgen die bij de gemeentes terecht komen.  Voorzitter, tegen dit licht zet jet college de gemeenteraad voor een duivels dilemma. 

Een keuze die voor GroenLinks gigantisch lastig is. Het college vraagt de raad en de MRDH bijna 9 miljoen te investeren. 

Over het voorstel zelf. GroenLinks is blij dat er een nieuwe reservering door de provincie is neergelegd voor een echt snel hoogwaardig openbaar vervoer, een lightrail op de lange termijn. Wat ons opviel is dat de college propaganda daarover zwijgt in alle talen.  Het gaat dus niet om het schrappen, maar verplaatsen van de claim op het tramtracé. 

Dat is de lange termijn, maar voor de korte termijn gaan we voor de 2nd best optie. Het oppimpen van twee buslijnen. Daar zijn we in Ridderkerk goed in, gaan voor de tweede beste keuze. Geen directe verbindingen meer naar een belangrijk intercitystation, geen filevrij openbaar vervoer, maar opgeleukte rode bussen die een paar minuten sneller bij de file voor de Brienenoordbrug kunnen aansluiten. 

Inhoudelijk kunnen we natuurlijk overal wat van vinden, maar ik vertrouw erop dat de verkeersspecialisten uitgebreid naar de routes hebben gekeken. Ik kan me voorstellen dat het winkelhart en minder blij mee is dat de halte in het centrum, Koningsplein, alleen nog maar aangedaan wordt door buurtboemeltjes. Dat klinkt misschien denigrerend, maar dat is het niet, de vrijwilligers van bijvoorbeeld buurtbus 601 doen fantastisch werk. Maar de grotere reizigersstroom gaat het centrum voorbij. Daarnaast ziet GroenLinks mazen in het netwerk in Slikkerveer, Rijsoord, Oostendam, Bolnes…

Voorzitter, het blijft een duivels dilemma. Enerzijds is investeren, misschien wel juist nu, in het OV één van de speerpunten van GroenLinks. Anderzijds is en blijft een bus 2nd best en blijft de vraag, is het verstandig om nu 9 miljoen uit te trekken voor het verbeteren van twee buslijnen. Ik weet dat Wethouder Meij met veel passie strijdt voor een beter OV voor Ridderkerk. GroenLinks is daar blij mee. Ik hoop dat hij ons kan overtuigen waarom juist NU wij deze investeringen moeten doen. 

Voorzitter, Ik dacht Nog even over de tram claim. Ik heb net het persbericht van het college nog eens erbij gepakt. Daarin staat geen woord over de nieuwe claim op de ruimte voor HOV-lightrail door Ridderkerk.  Wat mij betreft is het college propaganda dus bewust onvolledig over het verleggen van de claim.

Voorzitter, in eerste termijn heb ik u het duivelse dilemma geschetst. 

Nu veel investeren ondanks deze crisis. Investeren in de bus is volgens GroenLinks 2nd best. Geen directe verbinding naar een belangrijk intercitystation op korte termijn. Misschien op lange termijn met een Lightrail. Maar investeren in een verschraald busnetwerk is toch nodig. Ondanks dat het niet mijn eerste voorkeur heeft denk ik dat deze investering belangrijk is. 

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

Geen brug bij Ridderkerk-Bolnes | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 16-07-2019 00:00

Een oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk komt er niet.  Een oeververbinding tussen Feijenoord en Kralingen/de Esch en het aanpakken van knelpunten op de Algeracorridor zijn onderdeel van een samenhangend pakket aan maatregelen dat verder wordt onderzocht om de bereikbaarheid in de regio Rotterdam te verbeteren.

Dat besluit hebben de gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op 16 juli jl. genomen. Voorwaarde voor deze regioaanpak is dat er nog 30 miljoen euro beschikbaar komt voor de financiering van de 90 miljoen die maximaal nodig is voor de Algeracorridor.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.