Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk over PvdA inzichtelijk

2 documenten

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk tijdens behandeling HOV Visie.

PvdA PvdA Ridderkerk 29-04-2019 06:18

Voorkomen dat bus achteraan sluit in de file (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De afgelopen maanden heeft het college gewerkt aan het opstellen van een openbaar vervoervisie. Een nieuwe poging om de reservering voor het tramtracé geschrapt te krijgen. Er is een duur onderzoeksbureau ingehuurd dat heeft onderzocht wat de beste vorm van ov is voor Ridderkerk. Voor de korte, middellange en lange termijn. De uitkomst van het onderzoek is niet verrassend: de bus. Stond in het coalitieakkoord niet dat de ondertekenende partijen openbaar vervoer willen over de weg en het water? En dat ze geen voorstander zijn van een tram?

De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat de bereikbaarheid van Ridderkerk óók in de toekomst op peil blijft. Dat kan alleen als we in samenspraak met onze inwoners werk maken van een duurzaam en robuust ov-netwerk. Dat alle wijken van Ridderkerk ontsluit, met ook goede verbindingen naar Barendrecht en Dordrecht. Kortom, van een ov-netwerk dat een volwaardig alternatief is voor de auto.

Dan over de visie zelf. Op de korte termijn kunnen we ons vinden in de keuze om in te zetten op de bus. In het busnetwerk zijn het makkelijkst aanpassingen te doen. Maar de bus is de afgelopen jaren ook bezuinigingsgevoelig gebleken. Op langere termijn zien we daarom graag dat gericht wordt ingezet op een lightrailverbinding over de Rotterdamseweg. Met een gedegen busnetwerk. Als het in gemeenten als Lansingerland, Pijnacker en Nootdorp kan, waarom dan niet in Ridderkerk?

Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk. Het college houdt de mogelijkheid voor een lightrailverbinding weliswaar nadrukkelijk open, maar neemt op dit punt verder een afwachtende houding aan.

Vraag aan de wethouder: bent u bereid om de kansen die er liggen actief te benutten? En daarom deze visie ook tijdig te evalueren, bijvoorbeeld op een middellange termijn? Om te voorkomen dat Ridderkerk straks weer achter de feiten aanloopt?

Versterking van het busnetwerk is alleen zinvol als er daadwerkelijk vrije busbanen komen. Anders wordt het voor de bus met de snel dichtslibbende snelwegen om ons heen achteraan aansluiten in de file. En dan komt het busje niet meer zo. Goed ov is ook comfortabel ov. Dat is meer dan alleen het vervangen van de huidige bussen, maar betekent ook dat de bussen mensen snel van a naar b brengen, regelmatig rijden, toegankelijk zijn voor ouderen en mensen met een beperking en dat het aantal overstappen tot een minimum wordt beperkt.

Een overstap betekent vaak wachten op een tochtige plek. Of op een plek die mensen met name ’s avonds als onveilig kunnen ervaren. Zoals Zuidplein of Kralingse Zoom. Het is daarom een gemiste kans dat de mogelijkheid van een rechtstreekse busverbinding naar Rotterdam Centraal niet wordt onderzocht.

Laten we bij aanpassingen in het ov-netwerk ook kijken naar wat goed is en dat behouden. Bus 144 ontsluit bijna alle wijken van Ridderkerk en bus 146 is de snelste lijn van Ridderkerk. Leid deze bus daarom niet om langs Lombardijen met een aanmerkelijk langere reistijd tot gevolg. Dat verleidt mensen niet om met het ov te reizen, maar jaagt ze juist de auto in.

Ik ga afronden. Het mag duidelijk zijn dat de PvdA Ridderkerk kritisch is over deze ov-visie. En dat we gedeeltelijk andere keuzes zouden maken. Positief is dat de wethouder bij het opstellen van de visie nadrukkelijk de samenwerking met de regio heeft gezocht. Ridderkerk heeft te lang naar de eigen navel gestaard. En dat in feite niet langer wordt ingezet op het opheffen van de reservering van het tramtracé, maar op het verplaatsen daarvan naar de Rotterdamseweg voor een mogelijke lightrailverbinding.

 

Het bericht Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk tijdens behandeling HOV Visie. verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.