Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

4 documenten

EU Slotdebat 22 mei met Arnout Hoekstra

SP SP VVD Dongeradeel 21-05-2019 16:23

Op 22 mei, de avond voor de verkiezingen van 23 mei, gaan de 12 Nederlandse lijsttrekkers met elkaar in debat. Voor de SP zal lijsttrekker Arnout Hoekstra mee doen.

Thema's deze avond zijn ondermeer klimaat en economie.

Dione Stax en Winfried Baijens zullen de avond presenteren.

Wat: NOS Nederland Kiest: De Stemming Wanneer: 22 mei Hoe laat: 20.30 - 22.00 uur Waar: NPO1

FvD en VVD proberen er een tweestrijdje "op rechts" van te maken om extra stemmen te winnen... Deze twee partijen zijn op dezelfde avond bij Pauw. Van 23.00 - 0.00 uur.

Westelijke Rondweg het volgende Eemhuis debacle?

SP SP GroenLinks VVD D66 Amersfoort 11-12-2018 06:47

Amersfoort staat op het punt om opnieuw in een project te stappen waarvan bij voorbaat al bekend is dat het tot enorme kostenoverschrijdingen gaat leiden. Na jaren van plannen is het college eindelijk met een definitieve financiele doorrekening voor de Westelijke Rondweg gekomen, en deze rammelt aan alle kanten.

Als de raad instemt met deze financiele doorrekening gaat nog deze maand de massale bomenkap in Amersfoort West beginnen. Maar dat is niet de enige prijs die Amersfoort moet betalen voor dit zinloze project, de financiele afrekening volgt later, en die zal een stuk hoger zijn dan nu door het college wordt voorgesteld.

Uit de eerste concept berekeningen die door Arcadis zijn uitgevoerd bleek al dat de totale kosten ver boven het beschikbare budget van de gemeente liggen. Het officiele verhaal is dat het om 10 miljoen Euro extra ging, maar uit later vrijgegeven stukken die het college eerst geheim wou houden blijkt nu dat de oorspronkelijke raming van Arcadis nog veel hoger lag dan die 10 miljoen Euro!

Het college had hierover onmiddelijk de raad moeten informeren, maar besloot te zwijgen en is zelf gaan schrappen in de berekening om de plannen toch binnen het budget te kunnen krijgen. Hierbij kreeg het college hulp van ProRail, dat zelf geen enkel financieel risico loopt omdat de gemeente vooraf al beloofd heeft alle kostenoverschrijdingen op zich te nemen. ProRail heeft er een groot belang bij dat de aanleg van de tunnel onder het spoor doorgaat. ProRail is dus een slager die zijn eigen vlees keurt, maar niet de rekening hoeft te betalen als de keuring uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen!

Arcadis is het niet eens met de aanpassingen die zijn gedaan aan de berekeningen. Dit zou een enorme alarmbel moeten zijn, maar het college veegt dit achteloos van tafel. Nog vreemder is dat zelfs een risicoreservering die ProRail nodig acht ook uit de doorrekening is gehaald door de gemeente. Zowel adviezen van Arcadis als van ProRail worden door het college in de wind geslagen!

Het is niet moelijk om te raden wat hier gebeurt. Het college, en dan vooral VVD wethouder Buijtelaar, wil kostte wat het kost dit project er door heen drukken. Het enige doel dat nu telt is om de raad zover te krijgen om ja te blijven zeggen tegen dit project. Dat dit later forse kostenoverschrijdingen gaat opleveren maakt hierbij niet uit, als de helft van de weg er eenmaal ligt, en de bomen al gekapt zijn, zal de raad toch niet snel meer nee zeggen tegen verdere uitbreiding van het budget.

Deze VVD wethouder is dezelfde die eerder al mede verantwoordelijk was voor de enorme kostenoverschrijdingen bij het Eemhuis, en die er mede verantwoordelijk voor was dat Amersfoort onder financieel toezicht werd gesteld. Diezelfde wethouder krijgt nu weer alle ruimte om Amersfoort in een nieuw onzeker financieel avontuur te storen. De andere college partijen D66, CU en GroenLinks mogen dit niet laten gebeuren! Want elke partij die nu instemt met deze fragiele financiele onderbouwing heeft straks wat uit te leggen als later toch blijkt dat de kosten gierend uit de hand lopen.

Als SP zullen we blijven vechten om dit onzalige plan tegen te houden. Zo willen we onder andere weten hoe hoog de oorspronkelijke schatting van Arcadis was, want zelfs dit bedrag houdt het college vooralsnog achter voor de raad. Daarnaast willen we weten waarom het college het niet nodig vond om begin september de raad te informeren over het nieuws dat de berekening van Arcadis ver boven het budget uitkwam. De inwoners van Amersfoort hebben immers al vaak genoeg de rekening moeten betalen voor foute financiele keuzes van het gemeentebestuur!

Zie ook: Fractienieuws

Midden-Groningen blijft strijden voor Sappemeer Oost

SP SP VVD Midden-Groningen 07-07-2018 08:33

De gemeente Midden-Groningen blijft haar best doen voor het openhouden van treinstation Sappemeer Oost. De gemeente dringt erop aan bij de provincie Groningen, die het station wil sluiten zodra het nieuwe hoofdstation van Groningen klaar is.

'De mensen die in dat gebied wonen, hebben al het gevoel dat allerlei voorzieningen worden afgebrokkeld', zegt wethouder Jaap Borg (VVD).

Ontvolking

'Als je dan ook nog een treinstation gaat wegnemen krijg je nog minder dienstverlening, en dat geeft dan ook nog weer ontvolking van het gebied', verklaart Borg zijn wens om het station open te houden.

Hoogezand-Sappemeer

Het treinstation Hoogezand-Sappemeer ligt 1,7 kilometer verderop. Gebruikers van Sappemeer Oost zijn na de sluiting van dat station op Hoogezand-Sappemeer aangewezen.

Borg ziet dat niet als een goede oplossing: 'Als je op de fiets uit Borgercompagnie komt, kan het een extra drempel zijn om die twee kilometer extra te fietsen. Dat willen we voorkomen.'

Koste wat kost openhouden

Toch is het nut van pleiten voor het openhouden van Sappemeer Oost een gebed mét een eind. 'We kunnen natuurlijk zeggen dat we het station hoe dan ook willen openhouden', zegt Borg. Maar ook hij weet: de provincie maakt uiteindelijk de beslissing.

 

bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/196240/Midden-Groningen-blijft-strijden-v...

De laatste Beneluxtrein vanuit Roosendaal

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Roosendaal 09-04-2018 11:51

Op zondag 8 april reed de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel voor het laatst via Roosendaal. Hij rijdt vanaf vandaag grotendeels over de hogesnelheidslijn vanuit Antwerpen naar Nederland. Daardoor komen de stations Noorderkempen en Breda op de route te liggen in plaats van Roosendaal en Dordrecht. De SP zwaaide de laatste trein uit, maar niet van harte. Wij willen een snelle treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen behouden. Een alternatief moet er komen, zo snel als mogelijk!

Sinds 1957 rijdt de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam. Deze stopte altijd in Roosendaal, maar daar komt dus vanaf vandaag verandering in. De laatste trein vertrok op zondag 8 april om 22.49 uur vanuit het station van Roosendaal. Reizigers uit Roosendaal en omgeving hebben voortaan veel meer reistijd richting België. Er rijdt nog wel een ‘boemeltreintje’ tussen Roosendaal en Antwerpen, maar dan ben je al zeker vijftig minuten onderweg. En als je via Breda zou willen reizen, om de stoptrein te vermijden, heb je een slechte aansluiting. Daarom heeft de SP samen met andere politieke partijen (PvDA, Roosendaalse Lijst, VLP, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66) een petitie aangeboden aan de NS op initiatief van de PvdA, om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een versnelde verbinding komt tussen Roosendaal en Antwerpen. Het staat nu gepland voor 2020, maar dit moet veel sneller!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.