Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

11 documenten

Gezinsappartementen in het CID

CDA CDA 's-Gravenhage 01-07-2021 08:31

Onze Cees Pluimgraaff pleit ervoor dat er bij de ontwikkeling van het Central Innovation District (CID) ook gezinsappartementen worden gerealiseerd, in zowel de sociale huur als middenhuur. Pluimgraaff verwacht van het college dat de gemeente in gesprek gaat met de ontwikkelaars. Nog dit jaar moet er een plan van aanpak komen. Het CID ligt tussen en rondom de drie intercity stations Centraal Station, Holland Spoor en Laan van NOI. Een plek voor ondernemerschap, maar het biedt ook kansen voor diverse woonvormen. Realiseer daar dus vooral ook gezinsappartementen, vindt onze Cees Pluimgraaff. Het is namelijk ontzettend belangrijk dat gezinnen in onze stad kunnen blijven wonen. Lees hier de motie van Cees Pluimgraaff:

Loop jij mee met de Partij voor de ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 23-08-2019 07:38

Loop jij mee met de Partij voor de Dieren tijdens de Animals Rights March morgen? Laat je horen voor de dieren!🐷🐱🐮🐰🐟 Vanuit Den Haag reizen we met de trein naar Amsterdam. We vertrekken om 11:17 op Station Den Haag Centraal, Spoor 10. Tot dan!

Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil voorrang voor Hagenaars in Bezuidenhout

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 28-05-2019 08:19

William De Blok: “Voorkom dat Bezuidenhout-Midden een Amsterdamse enclave wordt!”

Station Laan van NOI in Bezuidenhout-Midden is onderdeel van de Haagse Buidel (het gebied tussen de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI), dat flink op de schop gaat. De komende jaren komen hier in totaal 20.000 nieuwe woningen zullen worden gerealiseerd.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos-raadslid William De Blok stelt raadsvragen aan het stadsbestuur: “Tijdens een werkbezoek hebben bewoners richting mij aangegeven, dat er veel woningen in de wijk worden gekocht door mensen die vanuit Amsterdam naar Den Haag verhuizen. Bewoners voorzien ook dat voor de nieuwbouwappartementen direct aan het station Laan van NOI veel animo zal zijn vanuit Amsterdam. Ik deel die mening wel en ik begrijp het ook, want vanuit Station Laan van NOI sta je met de trein immers in een half uur op de Zuidas in Amsterdam. Maar we moeten er wel voor waken dat Bezuidenhout Midden geen Amsterdamse enclave wordt, Den Haag kampt al met een woningtekort. Waar het om gaat is dat Hagenaars steeds minder ruimte lijken te hebben om in hun eigen stad te wonen en te blijven wonen. Het college moet onderzoeken of het klopt dat er een toename van Amsterdammers in Bezuidenhout-Midden is. Wij willen dat mensen die economisch gebonden zijn aan Den Haag de mogelijkheid te bieden zich in de nieuwbouw aan Station Laan van NOI te vestigen. Zodat ze in Den Haag kunnen werken én wonen”.

28 mei 2019 Schriftelijke vragen geen Amsterdamse enclave in Haags Bezuidenhout

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 28-05-2019 08:14

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid William de Blok de volgende schriftelijke vragen vragen :

Tussen de vragen kan de vragensteller nog nadere tekst invoegen. Deze mag de mening van de partij weergeven.

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid de Blok (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

Afgelopen week ben ik op werkbezoek geweest in Bezuidenhout-Midden. Door bewoners van Bezuidenhout Midden werd ik er op geattendeerd dat er volgens hen een tendens is dat Amsterdammers in de wijk komen wonen. Enerzijds veroorzaakt door de hoge huizenprijzen en anderzijds door de gunstige aansluiting van Station Laan van NOI met de Zuidas.

1. Is het college het met ons eens dat, in een stad waar er zoveel vraag naar woningen is, woningen met name voor mensen in Den Haag gerealiseerd moeten worden en voor belangrijke beroepsgroepen zoals opgenomen in de Woonagenda? Zo ja, hoe gaat u dit regelen?

2. Is het college eventueel bereidt om onderzoek te doen naar deze trend van Amsterdammers die naar (bijvoorbeeld in de wijk Bezuidenhout in) Den Haag verhuizen? Zo nee, waarom niet?

3. Als blijkt dat aan het station Laan van NOI gebouwd wordt voor mensen die momenteel buiten de stad wonen, is het college dan bereid te onderzoeken hoe deze woningen beschikbaar komen voor inwoners van onze stad en/of mensen die hier (komen) werken?

4. Wat vindt het college van het plan alleen mensen die economisch zijn gebonden aan Den Haag de mogelijkheid te bieden zich in de nieuwbouw rond Station Laan van NOI te vestigen?  En wilt u dit tevens eventueel uitbreiden naar de ontwikkelingen rondom de stations Hollands Spoor en Den Haag Centraal?

William de Blok

Hart voor Den Haag/Groep de Mos

Spoorbrug over de Trekvliet mogelijk monument

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 21-05-2019 15:23

Dankzij een unaniem aangenomen motie op initiatief van raadslid Peter Bos van de Haagse Stadspartij wordt de spoorbrug over de Trekvliet mogelijk aangewezen tot gemeentelijk monument. Het gaat om industrieel erfgoed uit de 19

eeuw op de grens van de Stationsbuurt, het Schipperskwartier, de Rivierenbuurt en de Binckhorst. De spoorbrug is bijzonder vanwege de vormgeving van de brug, gebouwd in natuursteen en baksteen met stalen liggers en gietijzeren zuilen. Het ijzer is afkomstig van de Haagse ijzergieterij De Prins van Oranje.

De motie werd ingediend bij de bespreking van de Nota’s van Uitgangspunten HS Kwartier en Haagvlietpoort, waarin vooral de plannen voor hoge woontorens achter station Hollands Spoor worden beschreven. Peter Bos: “Het gebied ondergaat straks een grote metamorfose en juist daarom moeten we het weinige erfgoed dat er nog is goed beschermen.” In het gebied werd eerder al de voormalige bierbrouwerij De Drie Hoefijzers aangewezen tot monument, net als het Stationspostkantoor aan de Rijswijkseweg, de ijzeren voetgangersbrug over de Trekvliet en de panden van de gemeentelijke gasfabriek in de Binckhorst. Peter Bos: “Het college gaat nu onderzoeken of de brug monument kan worden. Verder ben ik ook erg blij dat Stadsherstel het gebouw van De Drie Hoefijzers gaat restaureren. Een prachtig complex, dat na jaren van verloedering eindelijk gerestaureerd wordt.”

Hieronder de motie

Motie: Spoorbrug over de Trekvliet

Indiener: Peter Bos, Haagse Stadspartij

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 16 mei 2019, ter bespreking van de brief over Nota van uitgangspunten HS-kwartier en HaagvlietPoort (RIS301940).

Constaterende, dat:

In de Nota van Uitgangspunten Haagvlietpoort een beschrijving wordt gegeven van Monumenten en waardevolle gebouwen;

Eén van de genoemde objecten de spoorbrug over de Trekvliet is;

De spoorbrug wordt beschreven als bijzonder vanwege de vormgeving van de brug, een echte stadspoort. De spoorbrug is gebouwd in natuursteen en baksteen met stalen liggers en gietijzeren zuilen voor het viaduct. Het ijzer is afkomstig van de Haagse ijzergieterij De Prins van Oranje;

De spoorbrug over de Trekvliet geen beschermde status heeft.

Overwegende, dat:

De Nota van Uitgangspunten stelt dat elementen zoals de spoorbrug identiteit en sfeer geven aan het gebied en een bijdrage kunnen leveren aan de stedenbouwkundige invulling bij nieuwe ontwikkelingen;

Het Collegeakkoord stelt dat monumentale panden beeldbepalend zijn voor het eigen Haagse karakter en daarmee van grote waarde.

Van mening dat:

De spoorbrug over de Trekvliet uniek industrieel erfgoed is, dat gekoesterd moet worden.

Verzoekt het college:

Te onderzoeken of de spoorbrug over de Trekvliet kan worden aangewezen tot gemeentelijk monument.

En gaat over tot de orde van de dag.

Peter Bos​​ Martijn Balster ​William de Blok​ Robert Barker​ Marielle Vavier

Woonbootbewoners Trekvliet unaniem gesteund door gemeenteraad

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 21-05-2019 13:42

Het college wil vaart maken met de bouw van duizenden woningen rond de stations. Op 16 mei 2019 sprak de gemeenteraad o.a. over de nota van uitgangspunten voor Haagvlietpoort bij Hollands Spoor, die de bouw van 1.500 woningen in twee hoge torens mogelijk maakt. De Haagse Stadspartij vindt het kwalijk dat de stad nog niet betrokken wordt bij de plannen en wethouder Revis vooral dealtjes sluit met projectontwikkelaars. Een van de gevolgen is dat een aantal woonboten straks onder de rook van deze woontorens komt te liggen. Ook blijkt uit de plannen dat er een nieuwe fietsbrug komt over de Trekvliet, waardoor de woonboten mogelijk moeten verkassen.

De bestaande bewoners in de omgeving worden echter niet betrokken bij de planvorming en leven in grote onzekerheid over de aanleg van een fietsroute over hun hoofd.  Op initiatief van Raadslid Peter Bos stemde de gehele gemeenteraad in met een motie waarin het college wordt opgeroepen met de grootst mogelijke voorzichtigheid en in goed overleg om te gaan met de bestaande woonboten in het gebied. En daarnaast op zoek te gaan naar een goede oplossing voor de fietsverbinding die hier moet komen.

Hieronder de motie:

Motie: Geef woonbootbewoners duidelijkheid

Indiener: Peter Bos, Haagse Stadspartij

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 16 mei 2019, ter bespreking van  de Nota van uitgangspunten HS-kwartier en HaagvlietPoort (RIS301940).

Constaterende, dat:

▪ Het college inzet op verdichting in Haagvlietpoort;

▪ In de Nota van Uitgangspunten Haagvlietpoort woonboten langs de Van Maanenkade, Bontekoekade en Trekvlietplein zijn ingetekend op de Randvoorwaarden kaart;

▪ Er in de plannen gesproken wordt over een fietsbrug over de Trekvliet voor de Velostrada en een publiek toegankelijke kade.

Overwegende, dat:

▪ Het onduidelijk is hoe de Velostrada en de nieuwe kade precies gesitueerd gaan worden en wat dat voor consequenties gaat hebben voor de woonboten.

Van mening, dat:

▪ De bewoners van de woonboten al lang in onzekerheid zijn over de ontwikkelingen in het gebied;

▪ De voorgestelde ontwikkelingen de leefomgeving van deze bewoners ingrijpend zal veranderen.

Verzoekt het college:

▪ Om met grote zorgvuldigheid en in goed overleg om te gaan met de belangen van de woonbootbewoners aan de Van Maanenkade, Bontekoekade en Trekvlietplein;

▪ Innovatieve oplossingen te zoeken voor de oeververbinding Velostrada, waarbij tevens de toegankelijkheid per boot van de binnenstad is gegarandeerd.

En gaat over tot de orde van de dag.

Peter Bos, ​​Martijn Balster,​ Pieter Grinwis,​ Marielle Vavier

#nietvliegenmaartreinen maak de ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 22-02-2019 07:27

#nietvliegenmaartreinen maak de trein een volwaardig alternatief voor het vliegtuig. Teken nu de petitie!

Reizen met bus of tram moet ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 25-06-2018 15:55

Reizen met bus of tram moet aantrekkelijker worden, zeker buiten de spits! Like en share als je ook graag betaalbaar met de bus reist :)

Grenzen vervagen, verdwijnen en ...

D66 D66 's-Gravenhage 27-03-2018 15:11

Grenzen vervagen, verdwijnen en doemen op. Maar op welke manier botst dit? Waar zorgen grenzen voor conflict? En hoe lossen we dit op? Discussieer op 7 april mee met SIB-Utrecht op het congres 'A Struggle for Peace' in Utrecht! Het congres staat in het teken van grenzen: grenzen van kennis, identiteit en macht. Het is een dag vol lezingen, debatten, paneldiscussies en workshops. Meer info en aanmelden: http://www.astruggleforpeace.nl/en/

Afgelopen week zorgde GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 11-02-2018 12:53

Afgelopen week zorgde GroenLinks Zuid-Holland voor meer vaart achter de aanleg van het dubbele spoor tussen Utrecht en Leiden, streed tegen de ineffectieve maar dure Duinpolderweg en steunde Ypenburgers in hun strijd tegen de Helihaven. Lees het terug op https://zuidholland.groenlinks.nl/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.