Nieuws van politieke partijen in Heemstede over VVD inzichtelijk

2 documenten

Nog geen onderzoek naar station Haarlem West

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 05-04-2019 16:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273811/48317/Haarlem West.jpgHet college gaat met NS en ProRail praten over de mogelijkheid van het bouwen van station Haarlem West. De ChristenUnie riep in een motie op een haalbaarheidsonderzoek doen om zo alle argumenten op een rij te hebben voor een lobby bij de staatssecretaris. Een raadsmeerderheid heeft deze motie echter verworpen.

De ChristenUnie kreeg voor de motie steun van D66, SP, OPHaarlem, Liberaal Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. PvdA, CDA, GroenLinks, Jouw Haarlem en VVD stemden echter tegen.

Raadslid Frank Visser: “Dit is een gemiste kans voor een betere bereikbaarheid van de ontwikkelzone Haarlem Zuid West waar 2100 woningen gebouwd gaan worden. Bij NS en ProRail zal zo’n station niet hoog op de prioriteitenlijst staan. Veel reizigers die van dit station gebruik zouden gaan maken reizen nu immers al via station Heemstede Aerdenhout of Haarlem. Een station Haarlem West zou echter naar mijn overtuiging ook een paar honderd extra reizigers per dag trekken. Dit kan voorkomen dat er files in en rond de stad komen te staan. Hopelijk kan de wethouder NS en ProRail overtuigen maar ik vrees dat als we dit najaar het mobiliteitsbeleid van de gemeente bespreken we nog geen meter opgeschoten zullen zijn met het station. Onze fractie zal zich wel hiervoor blijven inzetten. Zo hopen we dat de nieuwe coalitie die binnenkort in Noord-Holland wordt gevormd bereid zal zijn te investeren in een betere OV-bereikbaarheid van Haarlem Zuidwest.”

MOTIE Volgende halte station Haarlem West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de concept ontwikkelvisie Haarlem Zuid West

Overwegende dat:

Een station Haarlem West een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek die ontstaat bij de bouw van woningen in ontwikkelzone Haarlem Zuid West; Het college wil praten met NS en ProRail over realisatie van dit station; Uiteindelijk het Rijk beslist over de bouw van dit station en dat het Rijk hierbij onder andere kijkt naar de vervoerwaarde (verwachte aantal nieuwe reizigers) en de logistieke inpasbaarheid in de dienstregeling; Er een lange reeks projecten is waarvoor door diverse regio’s al gelobbyd wordt bij het Rijk en nieuwe projecten daarom alleen kans maken als ze goed zijn onderbouwd; De kans op een Rijksbijdrage groter is indien een regio bereid is een deel van de kosten zelf te dragen; Een belangrijk ijkpunt de nieuwe vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2035 is: als het station niet in deze concessie komt te staan dan is de kans groot dat de realisatie op de lange baan wordt geschoven; In 2020 de mid-term review wordt gedaan van de huidige vervoerconcessie 2015-2025 en spoedig daarna onderhandelingen zullen starten over de nieuwe vervoerconcessie; Haarlem daarom moet zorgen dat we ons huiswerk voor station Haarlem West goed en snel doen; Haarlem eerder voor de Mariatunnel een uitgebreide effectstudie heeft gedaan waarin varianten zijn uitgewerkt inclusief een kostenraming en inclusief de effecten voor verkeer, ruimte, economie en milieu[1], maar een dergelijke studie nog niet is gedaan voor station Haarlem West; Het spoorverkeer steeds drukker wordt, een nieuw station daarom mogelijk alleen inpasbaar is in de dienstregeling als bij het nieuwe station inhaalsporen beschikbaar komen en het daarom van belang is bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West hier rekening mee te houden;

Verzoekt het college

Een haalbaarheidsstudie station Haarlem West uit te voeren waarin in ieder geval wordt gekeken naar vervoerwaarde, ruimtelijke mogelijkheden, bouwkosten, logistieke inpassing in de dienstregeling en de noodzaak en mogelijkheid van (een ruimtelijke reservering voor) inhaalsporen en dit onderzoek te financieren uit het onderzoeksbudget voor de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

De bestuurlijke soap van Heemstede: de overgang Alverna

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Heemstede 03-10-2016 06:26

De VVD kiest altijd voor veiligheid en vindt dat gemeenschapsgeld aan de gemeenschap moeten worden uitgegeven, niet aan het plezier van enkelen!

Donderdag 29 september wees de gemeenteraad van Heemstede vier verzoeken tot onttrekking van de overweg bij Alverna af. Deze vier verzoeken kwamen o.a. van de omwonenden en van ProRail.

De VVD vroeg andere raadsleden in het debat de volgende punten niet naast zich neer te leggen.

Ten eerste, alle fracties en raadsleden stemden in 2011 unaniem voor een veilige ontsluitingsweg. Die weg is aangelegd. Nu spreken deze fracties en raadsleden, bij herhaling, zich duidelijk uit dat zij het risico van een nieuw ongeluk toch wel aanvaardbaar vinden. En dat voor de aller kwetsbaarste weggebruikers.

Ten tweede, de ontsluitingsweg aangelegd door ProRail met een prijskaartje van 770.000 Euro en betaald van uw en mijn geld, voorziet in het recreatieve belang van een kleine groep. De VVD vindt dit een nauwelijks te verteren politiek foute keuze!

Ten derde, nu niet onttrekken faciliteert een nieuw makkelijk weggetje bestaand uit een onvoldoende bewaakte gelijkvloerse overweg en de nieuwe ontsluitingsweg naar het station. Daarom heeft ProRail de nieuwe ontsluitingsweg voorlopig afgesloten.

Ten vierde, in en na het komende juridisch gevecht ligt de rekening voor een innovatieve beveiliging straks ook op de mat van de gemeente en voor de inwoners van Heemstede. Beveiliging die rond de 500.000 Euro kost voor knipperlichten en bellen die 13 keer per uur of straks meer afgaan. Of richting de één miljoen Euro voor een tunnel. Kan gewoon niet vindt de VVD.

Ten slotte, Wandelnet en Fietsersbond impliceren met hun acties dat ook het Laantje van Alverna openbaar is en gaan daarvoor naar de rechter.

De keuze van raadsleden en fracties van afgelopen donderdag om niet te onttrekken hint daar ook op. De VVD vindt het niet uit te leggen hoe we hier in Heemstede richting een uitspraak gaan over het eigendom van de achtertuin van onze buren en vindt het ook niet uit te leggen dat kennelijk politieke keuzes belangrijker zijn dan veiligheid. Wij zijn en blijven voor onttrekking!

Daarom draaiden de VVD fractie en in totaal 9 van de 21 raadsleden niet. De VVD vindt dat we zo niet mogen omgaan met veiligheid, gemeenschapsgeld, de tuin van onze buren en bestuurlijke afspraken. Wij stemden voor onttrekking en dienden gezamenlijk een amendement vóór onttrekking in. Maar Jammer genoeg haalde dit amendement tot onttreking het ondanks de steun van CDA, een raadslid van D66 en een raadslid van HBB het niet (9 stemmen voor onttrekking, 12 voor niet-onttrekking)

En dat voor een gezond ommetje van een paar honderd meter over de veilige en hiervoor aangelegde ontsluitingsweg waar je niet eens je 10.000 gezonde stappen per dag mee haalt.  En op de Binnenweg maakt GroenLinks zich ontzettend bezorgd over de veiligheid van kwetsbare weggebruikers. Snapt u het nog?

Eveline Stam, Fractievoorzitter VVD Heemstede

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.