Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

4 documenten

Nog geen onderzoek naar station Haarlem West

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 05-04-2019 16:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273811/48317/Haarlem West.jpgHet college gaat met NS en ProRail praten over de mogelijkheid van het bouwen van station Haarlem West. De ChristenUnie riep in een motie op een haalbaarheidsonderzoek doen om zo alle argumenten op een rij te hebben voor een lobby bij de staatssecretaris. Een raadsmeerderheid heeft deze motie echter verworpen.

De ChristenUnie kreeg voor de motie steun van D66, SP, OPHaarlem, Liberaal Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. PvdA, CDA, GroenLinks, Jouw Haarlem en VVD stemden echter tegen.

Raadslid Frank Visser: “Dit is een gemiste kans voor een betere bereikbaarheid van de ontwikkelzone Haarlem Zuid West waar 2100 woningen gebouwd gaan worden. Bij NS en ProRail zal zo’n station niet hoog op de prioriteitenlijst staan. Veel reizigers die van dit station gebruik zouden gaan maken reizen nu immers al via station Heemstede Aerdenhout of Haarlem. Een station Haarlem West zou echter naar mijn overtuiging ook een paar honderd extra reizigers per dag trekken. Dit kan voorkomen dat er files in en rond de stad komen te staan. Hopelijk kan de wethouder NS en ProRail overtuigen maar ik vrees dat als we dit najaar het mobiliteitsbeleid van de gemeente bespreken we nog geen meter opgeschoten zullen zijn met het station. Onze fractie zal zich wel hiervoor blijven inzetten. Zo hopen we dat de nieuwe coalitie die binnenkort in Noord-Holland wordt gevormd bereid zal zijn te investeren in een betere OV-bereikbaarheid van Haarlem Zuidwest.”

MOTIE Volgende halte station Haarlem West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de concept ontwikkelvisie Haarlem Zuid West

Overwegende dat:

Een station Haarlem West een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek die ontstaat bij de bouw van woningen in ontwikkelzone Haarlem Zuid West; Het college wil praten met NS en ProRail over realisatie van dit station; Uiteindelijk het Rijk beslist over de bouw van dit station en dat het Rijk hierbij onder andere kijkt naar de vervoerwaarde (verwachte aantal nieuwe reizigers) en de logistieke inpasbaarheid in de dienstregeling; Er een lange reeks projecten is waarvoor door diverse regio’s al gelobbyd wordt bij het Rijk en nieuwe projecten daarom alleen kans maken als ze goed zijn onderbouwd; De kans op een Rijksbijdrage groter is indien een regio bereid is een deel van de kosten zelf te dragen; Een belangrijk ijkpunt de nieuwe vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2035 is: als het station niet in deze concessie komt te staan dan is de kans groot dat de realisatie op de lange baan wordt geschoven; In 2020 de mid-term review wordt gedaan van de huidige vervoerconcessie 2015-2025 en spoedig daarna onderhandelingen zullen starten over de nieuwe vervoerconcessie; Haarlem daarom moet zorgen dat we ons huiswerk voor station Haarlem West goed en snel doen; Haarlem eerder voor de Mariatunnel een uitgebreide effectstudie heeft gedaan waarin varianten zijn uitgewerkt inclusief een kostenraming en inclusief de effecten voor verkeer, ruimte, economie en milieu[1], maar een dergelijke studie nog niet is gedaan voor station Haarlem West; Het spoorverkeer steeds drukker wordt, een nieuw station daarom mogelijk alleen inpasbaar is in de dienstregeling als bij het nieuwe station inhaalsporen beschikbaar komen en het daarom van belang is bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West hier rekening mee te houden;

Verzoekt het college

Een haalbaarheidsstudie station Haarlem West uit te voeren waarin in ieder geval wordt gekeken naar vervoerwaarde, ruimtelijke mogelijkheden, bouwkosten, logistieke inpassing in de dienstregeling en de noodzaak en mogelijkheid van (een ruimtelijke reservering voor) inhaalsporen en dit onderzoek te financieren uit het onderzoeksbudget voor de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

P&R Spaarnwoude moet met spoed uitgebreid

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 25-10-2018 20:38

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1233650/48317/DSC02710.JPGIKEA Haarlem is begonnen met het afsluiten van het parkeerterrein bij station Haarlem Spaarnwoude met slagbomen. Straks kunnen hier alleen nog IKEA bezoekers terecht. Hierdoor dreigt op korte termijn een parkeerchaos te ontstaan omdat forenzen dit terrein gebruiken om verder te reizen met de trein. Luister het interview met ons raadslid Frank Visser bij Radio Haarlem 105.

Stop afsluiten parkeerterrein IKEA

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 17-10-2018 05:21

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1232675/48317/DSC02705.JPGDinsdag is IKEA Haarlem begonnen met het afsluiten van het parkeerterrein bij station Haarlem Spaarnwoude met slagbomen. Straks kunnen hier alleen nog IKEA bezoekers terecht. Hierdoor dreigt op korte termijn een parkeerchaos te ontstaan omdat forenzen dit terrein gebruiken om verder te reizen met de trein. De ChristenUnie gaat donderdag vragen stellen in de gemeenteraad. Raadslid Frank Visser: "De raad vraagt al jaren om extra P&R plekken bij het station. Het aantal OV-reizigers groeit namelijk sterk. Wij willen dat het college die parkeerplaatsen nu met spoed realiseert en tot die tijd afspraken maakt met IKEA om de slagbomen nog niet te sluiten."

Momenteel staat elke ochtend het P&R terrein aan de noordzijde van station Spaarnwoude al snel vol. Daarom gebruiken veel forenzen het naastgelegen IKEA parkeerterrein. Als dat straks niet meer kan vreest de ChristenUnie dat reizigers gaan wildparkeren of voortaan weer de auto kiezen ipv overstappen op de trein. Visser: "Dit is slecht voor het OV en de files rond het Rottepolderplein zullen dan verder groeien."

Volgens de ChristenUnie moet het aantal parkeerplaatsen bij het station snel worden uitgebreid. Tussen de flyover, het IKEA parkeerterrein, het spoor en het bestaande P&R terrein is op het grasveld ruimte voor circa 150 extra plekken. Dit gebied zou zo kunnen worden ingericht als parkeerterrein. Visser: "Desnoods worden het parkeerplekken in het gras totdat de definitieve plannen voor het gebied klaar zijn. Dan hoeft de wethouder alleen de parkeerstroken te markeren met wat palen en touwen en te zorgen voor een oprit vanaf het bestaande terrein. Totdat zo'n oplossing is gerealiseerd vraag ik van de wethouder af te spreken met IKEA dat de slagbomen nog even open blijven."

Uiteindelijk wil de gemeente bij station Spaarnwoude woningen bouwen en een parkeergarage. Visser: "De gemeente moet zorgen dat deze garage groot genoeg is om de groei van het aantal reizigers op te vangen. Het is mooi dat steeds meer mensen hun auto bij het station parkeren om verder te reizen met de trein. Dat moeten we als overheid stimuleren en niet ontmoedigen!"

Stembureau station mogelijk volgend jaar vroeger open

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 25-03-2017 12:44

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1110235/48317/DSC02794.JPGHet stembureau op station Haarlem was bij de Tweede Kamer verkiezingen zo populair dat er lange rijen ontstonden. Veel kiezers misten hierdoor hun trein. Het Haarlemse stationsstembureau ging pas om 7.30 uur open zoals alle andere stembureaus in de stad. Op station Castricum kon je echter al vanaf middernacht stemmen. De ChristenUnie stelde daarom daags na de verkiezingen mondelinge vragen in de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Ik heb ervoor gepleit het stembureau op het station voortaan al voor de spits te openen dus niet om 7.30 maar al om 6 uur bijvoorbeeld. De burgemeester heeft toegezegd dit te gaan onderzoeken. Dus mogelijk kunnen Haarlemse kiezers volgend jaar bij de raadsverkiezingen al vroeg terecht op het station.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.