Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

8 documenten

Naar aanleiding van het mogelijk ...

Hilversum1 Hilversum1 CDA Hilversum 14-06-2019 07:26

Naar aanleiding van het mogelijk wijzigen van de treinverbinding Amsterdam - Berlijn (niet meer via Hilversum) stelde raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen vragen. Het zou namelijk een zorgwekkende ontwikkeling kunnen zijn: niet alleen vanwege het verlies van bereikbaarheid, maar ook de aanwezige mogelijkheid dat vrijvallende spoorruimte gebruikt zal worden voor vervoer van gevaarlijke stoffen:

Naar aanleiding van het mogelijk ...

CDA CDA Hilversum 14-06-2019 07:26

Naar aanleiding van het mogelijk wijzigen van de treinverbinding Amsterdam - Berlijn (niet meer via Hilversum) stelde raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen vragen. Het zou namelijk een zorgwekkende ontwikkeling kunnen zijn: niet alleen vanwege het verlies van bereikbaarheid, maar ook de aanwezige mogelijkheid dat vrijvallende spoorruimte gebruikt zal worden voor vervoer van gevaarlijke stoffen:

Meer treinen, minder vliegen: Teken ...

GroenLinks GroenLinks Hilversum 20-02-2019 20:47

Meer treinen, minder vliegen: Teken de petitie!!! šŸš…šŸš…

Ingezonden brief / 18 december 2018 / door Willem van der Spek, Hilversum

CDA CDA Hilversum 02-01-2019 16:15

Hilversum moet deze prachtige kans pakken Aan de plannen voor het stationsgebied in Hilversum heeft Michel Huisman er een toegevoegd. Zijn presentatie in het Raadhuis deze week ontving een stormachtig applaus, een staande ovatie zelfs, van gemeenteraadsleden en vele belangstellenden. Het plan biedt geheel nieuwe perspectieven. De scheiding (ā€˜Berlijnse Muurā€™) die het spoor maakt tussen oost en west Hilversum wordt ongedaan gemaakt. Voetgangers en fietsers kunnen de Schapenkamp gemakkelijk nemen door een slingerend verhoogd plateau waarop ook woningen zullen worden gebouwd in een bij Hilversum - en niet bij het Mediapark - passende stijl. Het stedelijk weefsel van de binnenstad wordt hiermee verbreid tot over het spoor. Het Oosterspoorplein krijgt een bebouwing die herinneringen oproept aan de vroeger bestaande halve circel van de locomotievenremise. Alles bij elkaar een prachtige aanvulling op het plan van de 7-straatjes waarvoor de gemeenteraad onlangs zijn voorkeur uitsprak. Dat plan moet nog worden uitgewerkt, dus een goede vergelijking met het plan van Huisman is nog niet te maken. Besluiten zijn er nog niet genomen. Alles ligt nog open voor een masterplan dat het aanzien van Hilversum voor de komende decennia gaat bepalen. Een gewaagd plan? NS Vastgoed wil er serieus naar kijken, zegt Huisman. Om te zien hoe het ongeveer kan worden, is het Maankwartier in Heerlen het voorbeeld. Daar heeft Huisman voor het stationsgebied zijn plannen kunnen realiseren. Heerlen kreeg daarvoor subsidies. Voor Hilversum ligt er nu een gouden kans. Pak die. Tegen de gemeenteraad zou ik willen zeggen: ga kijken in Heerlen. De griffie kan die excursie organiseren. Spreek je uit voor een onderzoek naar het plan/model Huisman. Daarna kan de mening worden gevraagd van de Hilversummers. De uitkomst kan ik al raden. Net als die Hilversummer die mij zei: morgen ga ik direct met de trein naar Heerlen. Dat plan daar wil ik zien. Willem van der Spek, Hilversum

Ingezonden brief / 18 december 2018 / door Willem van der Spek, Hilversum

CDA CDA Hilversum 02-01-2019 16:15

Hilversum moet deze prachtige kans pakken Aan de plannen voor het stationsgebied in Hilversum heeft Michel Huisman er een toegevoegd. Zijn presentatie in het Raadhuis deze week ontving een stormachtig applaus, een staande ovatie zelfs, van gemeenteraadsleden en vele belangstellenden. Het plan biedt geheel nieuwe perspectieven. De scheiding (ā€˜Berlijnse Muurā€™) die het spoor maakt tussen oost en west Hilversum wordt ongedaan gemaakt. Voetgangers en fietsers kunnen de Schapenkamp gemakkelijk nemen door een slingerend verhoogd plateau waarop ook woningen zullen worden gebouwd in een bij Hilversum - en niet bij het Mediapark - passende stijl. Het stedelijk weefsel van de binnenstad wordt hiermee verbreid tot over het spoor. Het Oosterspoorplein krijgt een bebouwing die herinneringen oproept aan de vroeger bestaande halve circel van de locomotievenremise. Alles bij elkaar een prachtige aanvulling op het plan van de 7-straatjes waarvoor de gemeenteraad onlangs zijn voorkeur uitsprak. Dat plan moet nog worden uitgewerkt, dus een goede vergelijking met het plan van Huisman is nog niet te maken. Besluiten zijn er nog niet genomen. Alles ligt nog open voor een masterplan dat het aanzien van Hilversum voor de komende decennia gaat bepalen. Een gewaagd plan? NS Vastgoed wil er serieus naar kijken, zegt Huisman. Om te zien hoe het ongeveer kan worden, is het Maankwartier in Heerlen het voorbeeld. Daar heeft Huisman voor het stationsgebied zijn plannen kunnen realiseren. Heerlen kreeg daarvoor subsidies. Voor Hilversum ligt er nu een gouden kans. Pak die. Tegen de gemeenteraad zou ik willen zeggen: ga kijken in Heerlen. De griffie kan die excursie organiseren. Spreek je uit voor een onderzoek naar het plan/model Huisman. Daarna kan de mening worden gevraagd van de Hilversummers. De uitkomst kan ik al raden. Net als die Hilversummer die mij zei: morgen ga ik direct met de trein naar Heerlen. Dat plan daar wil ik zien. Willem van der Spek, Hilversum

VVD bijeenkomst in de Raadzaal over stationsplein trekt veel geĆÆnteresseerden

VVD VVD Hilversum 12-11-2018 08:19

De VVD heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in het voorjaar 2.000 deurgesprekken gevoerd. In deze gesprekken kwam duidelijk naar voren dat op de onderwerpen veiligheid en bereikbaarheid verbetering gevraagd wordt. Heel tevreden bleek Hilversum over de ontwikkeling van het centrum, en dan met name het Marktplein.

De Hilversumse VVD heeft om die reden op 8 november een bijeenkomst voor leden en niet-leden georganiseerd in de Raadzaal, over een actueel onderwerp dat veel te maken heeft met de genoemde bereikbaarheid en de ontwikkeling van het centrum: het stationsgebied.

Ruim 50 geĆÆnteresseerden zagen kunstenaar en uitvinder Michel Huisman de avond openen. Aan de hand van de stedelijke ontwikkeling in zijn woonplaats Heerlen, schetste hij hoe keuzes in het verleden de stad totaal ontzield hebben. Zijn verhaal was rijk geĆÆllustreerd met beelden van Heerlen en andere steden, en oogstte veel lachende reacties uit het publiek. Aan het einde van zijn presentatie trok de heer Huisman een aantal parallellen tussen Heerlen en Hilversum, zelfs letterlijk door een maquette waarin hij Heerlense inzichten en keuzes naar de Hilversumse situatie had vertaald.

Daarna kwam wethouder Arno Scheepers aan het woord. Hij dankte de heer Huisman voor de bevlogen presentatie en nam vervolgens de zaal mee in het traject rond de ontwikkeling van het stationsplein tot nu toe. Hij zette uiteen via welk proces het college tot haar besluit was gekomen; het model van de 7 straatjes.

In dit model blijft het verkeer op het zogenoemde maaiveld rijden, in tegenstelling tot de tunnel die in het andere model was ingetekend. ‘De 7 straatjes’ heeft tevens als voordeel dat er een mooie ruimte overblijft voor een plein voor het station, mĆ©t een zichtlijn naar het Marktplein. Het past het best bij de identiteit van Hilversum. Wethouder Scheepers onderstreepte dat er veel inspraak is geweest, onder andere met een oproep aan Hilversummers om fotoā€™s in te sturen van hun vakantieadres, en dat de huidige modelkeuze pas het begin is.

De ambities zijn hoog: dit moet voor de komende 75 tot 100 jaar goed geregeld worden. En dat was een boodschap die beide sprekers deze avond gaven: zorg goed voor toekomstige generaties door kwaliteit te ontwikkelen.

Uitstappen bij stations Media Park en Sportpark nog altijd niet mogelijk

SP SP Hilversum 17-10-2018 20:00

In december 2017 vroeg de SP samen met de LFB aandacht voor het ontbreken van een in- en uitstapservice op Station Media Park. Met Jan Distelblom, die in een rolstoel zit, lieten we in een filmpje zien hoe hij niet kan uitstappen om naar de Top 2000 te gaan. De SP vindt toegankelijkheid belangrijk en wij zien dat mobiliteit belangrijk is voor iedereen. Maar hoe staat het nu met de plannen voor een in- en uitstapservice op station Media Park? Het antwoord is niet best. De SP stelde vragen.

Toen de SP vorig jaar met de LFB op pad ging kwamen we tot de schokkende conclusie dat het voor mensen met een rolstoel niet mogelijk is om uit te stappen op Station Media Park. Naar aanleiding van het filmpje dat we hierover maakten, spraken we met wethouder Wimar Jaeger hierover. Hij was het met ons eens dat Station Media Park toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen. De wethouder zei voor de SP-camera dat hij zijn best ging doen om te zorgen dat mensen in een rolstoel dit jaar (2018) wél naar de Top 2000 zouden kunnen.

We zijn tien maanden verder en moeten tot de jammere conclusie komen dat de NS helemaal niet van plan is om een in- en uitstapservice bij het Media Park te organiseren. Op maandag 8 oktober schreef de Gooi- en Eemlander dat mensen met een rolstoel pas in 2021 uit de trein kunnen stappen op Station Media Park. De NS laat aan de krant weten dat, om een trein veilig in en uit te kunnen met een rolstoel, assistentie met een brug nodig is. Op Hilversum Media Park zou deze assistentie (de in- en uitstapservice) helaas niet mogelijk zijn, omdat de trein er niet lang genoeg kan wachten. In de nieuwe treinen, die vanaf 2021 gaan rijden, is het pas mogelijk om (zelfstandig) met een rolstoel de trein uit te stappen.

Ook is het op Station Sportpark niet mogelijk om uit te stappen als je in een rolstoel zit. De SP vindt het onwenselijk dat deze huidige situatie afbreuk doet aan de mobiliteit van mensen met een rolstoel en ziet graag dat er als nog wordt gekeken naar een oplossing op korte termijn. Een oplossing voor zowel het Media Park als het Sportpark. Daarom stelden we vragen.

ChristenUnie Hilversum bezorgd over spoorwegen

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 01-06-2017 07:29

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1117139/65655/spoorbomenHilversum en Gooise Meren krijgen van het Ministerie van I&M ā‚¬ 7,5 miljoen voor aanpak van het spoor in Gooise Meren en Hilversum, zo werd in april bekend. Een mooie start, maar nog veel te weinig, stellen wij.

Als sinds 2013 wordt in Hilversum en Bussum gezocht naar oplossingen om de Gooise treinverbindingen te optimaliseren en de overwegen goed te regelen. In oktober en november 2013 is door onze fracties in de gemeenteraden van Hilversum en Bussum een motie over dit onderwerp ingediend. Strekking van deze motie was dat de gemeenten in ’t Gooi gezamenlijk moeten optrekken richting rijk, provincie en Prorail om een werkende oplossing te vinden voor de vertraging en onveiligheid die veroorzaakt worden door spoorbomen die te vaak en te lang dicht zijn.

 

Deze motie is overgenomen door de toenmalige wethouder Boog van Verkeer. Ook de motie van Hart voor Hilversum in 2016 voor een regionale lobby voor verdiept spoor hebben wij van harte ondersteund.

De motie en meer achtergrondinformatie hierbij is te vinden via onderstaande link:

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/576053/65655/christenunie-trekt-aan-de-noodrem-over-spoorbomen-in-t-gooi.html

 

We zijn blij dat er nu geld beschikbaar komt, maar het bedrag van € 7,5 miljoen is slechts een druppel op de gloeiende plaat.

Wij willen van het college graag weten waar ze dit geld voor gaan gebruiken en wat de ambitie van Hilversum en Gooise Meren is voor de lange termijn. Daarbij gaat het om een goede inpassing van het spoor in onze dorpen, het voorkomen van vertraging en verminderen van de barrière werking (zoals bij het eventueel afsluiten van de kleine spoorbomen). Ook willen we weten of het geld besteed kan worden aan de, door een groot deel van de raad gewenste, fietstunnel bij de Van Linschotenlaan (onder het spoor door bij het ziekenhuis).

 

Wij zijn ook bezorgd over de ontwikkeling van de dienstregeling in het Gooi op korte én lange termijn. De dienstregeling op de Gooilijn sinds december 2016 fors is verslechterd. Dit betreft vooral de Sprinters. Reistijden naar Utrecht en Amsterdam zijn toegenomen (tot 8 minuten extra) en ’s-Avonds na 20:00 uur rijdt nog maar de helft van het aantal treinen. Wij willen graag dat de regio daarover aan de bel trekt.

 

Daarom heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld. De vragen zijn te lezen in bijgevoegd document.

NB 1 juni 2017: Het College heeft de beantwoording verzonden. Die is te lezen in de Bijlage. Wij overwegn om het onderwerp op de agenda van de commissie Verkeer en Beheer te plaatsen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.