Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

8 documenten

Nieuwe huisvesting kindercentrum  ‘t Kasteeltje

PvdA PvdA Vught 12-03-2022 11:08

Het college heeft voorgesteld  bestemmingsplan Bestevaer in de directe omgeving van sporthal Ouwerkerk te wijzigen. Belangrijk onderdeel daarvan is het huisvesten van kindercentrum ‘t Kasteeltje dat nu gevestigd is aan de Wolfskamerweg.

Gevolgen verdiepte aanleg spoor voelbaar

Langzaam maar zeker komen de gevolgen van het besluit om het spoor verdiept aan te leggen in beeld. Het herhuisvesten van ‘t Kasteeltje is er daar een van. De bestaande huisvesting moet worden gesloopt om een onderdoorgang van het spoor bij die locatie aan de Wolfskamerweg mogelijk te maken. Daarnaast moet het plan aangepast worden omdat naast Ouwerkerk het tijdelijk station Vught moet komen.

Speelveld Ouwerkerk komt voor belangrijk deel terug

Als het verdiepte spoor eenmaal is aangelegd wordt het tijdelijke station weer afgebroken en wordt het speelveld bij Ouwerkerk voor het grootste deel weer hersteld. Kindercentrum ‘t Kasteeltje wordt daar echter definitief gehuisvest.

Niet alle omwonenden zijn daar erg enthousiast over en dat is te snappen. Vanzelfsprekend bestaan er veel zorgen over de hele periode dat de ombouw van het spoor gaat plaatsvinden. Daarnaast wordt een stukje groen bebouwd en dat doet het uitzicht natuurlijk geen goed. Ook roept dit  extra verkeersbewegingen op in de buurt. Het college heeft beloofd hierop toe te zien en daar waar nodig extra maatregelen te nemen.

Samen met de toezegging dat de groene uitstraling van het plein hersteld wordt na de ombouw van het spoor heeft dat geleid tot instemming van onze kant op dit voorstel.

https://www.pvda-gl.nl/nieuwe-huisvesting-kindercentrum-t-kasteeltje/Ton van der Vossen

Het bericht Nieuwe huisvesting kindercentrum  ‘t Kasteeltje verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Lobby D66 Vught geslaagd: goederentreinen gaan langzamer rijden in de nacht

D66 D66 Vught 11-10-2018 15:07

Goed nieuws voor mensen die in Vught in de buurt van het spoor wonen. Er komt een proef met lagere snelheden van goederentreinen in de nacht. Daarmee gaat een grote wens van D66 en aanwonenden van het spoor in vervulling. D66 Vught heeft het afgelopen jaar een grote lobby ingezet voor dit plan. “Echt geweldig dat onze staatssecretaris Stientje van Veldhoven het zo snel geregeld heeft gekregen”, aldus een tevreden D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

Rob Jetten agendeerde trillingshinder Vught in de Tweede Kamer

In november 2017 nodigde de D66-afdeling Vught-Helvoirt-Cromvoirt Tweede Kamerlid Rob Jetten uit voor een bezoek aan Vught. Hij is sinds kort de opvolger van Alexander Pechtold, maar toen was hij nog woordvoerder rijksinfra. Jetten liet zich bijpraten door de fractie, toenmalig wethouder Potters, Samen voor Vught en verschillende omwonenden van het spoor. Vooral trillingshinder en geluidsoverlast waren onderwerp van gesprek. Vervolgens agendeerde Jetten deze problematiek in de Tweede Kamer. In dat debat herkende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur, D66) de problematiek in Vught en ze gaf aan om de problemen zelf eens te komen bekijken.

Boter bij de vis na werkbezoek Van Veldhoven aan Vught

Aldus geschiedde. Van Veldhoven bracht op uitnodiging van D66 in april een uitgebreid werkbezoek aan Vught. Ze nam ruim de tijd om met omwonenden en aansluitend met verschillende bestuurders uit de regio te spreken. Toenmalig wethouder Potters benadrukte nogmaals de problemen die in Vught bij aanwonenden spelen vooral op het gebied van trillingen, waarover veel onrust is en nog maar weinig bekend is. De staatssecretaris zegde toe naar extra geld op zoek te gaan voor de knelpunten, maar ook te gaan zoeken naar oplossingen die de overlast verminderen, maar niet direct geld kosten, zoals het langzamer laten rijden van de treinen in de nacht. Die proef gaat er dus al heel snel komen. “Dat is nog eens boter bij de vis. Fantastisch dat ze dit zo snel heeft kunnen regelen”, aldus Schellekens. “Heel begrijpelijk dat aanwonenden van het spoor soms hun geduld dreigen te verliezen, omdat plannen niet van de ene op de andere dag te realiseren zijn. Maar dit is een voorbeeld waar het wel snel gegaan is. Nu al komt er een proef met lagere snelheden in de nacht. En waarom zou die proef niet slagen? We hebben er alle vertrouwen in.”

D66 blijft landelijke lijn inzetten voor resultaten in Vught

D66 is blij met deze landelijke contacten en de resultaten die daaruit voortkomen. “Daar blijven we gebruik van maken in het belang van Vught en in dit geval de aanwonenden van het spoor en we hopen dat andere politieke partijen daar ook meer gebruik van gaan maken”, aldus Schellekens. “Sommige partijen maken zich vooral druk om een zin in een brochure over de Vughtse Aankoopregeling. Dat mag hoor, maar wij gaan ook voor resultaat voor spoorbewoners op de lange termijn en dat bereik je in dit lastige dossier meestal buiten de gemeentegrens.”

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Rob Jetten op werkbezoek in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Rob Jetten op werkbezoek in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Fons Potters legt aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven uit welke grote knelpunten er nog zijn in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/ https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/Zie ook: – Goederentreinen gaan ’s nachts langzamer rijden tussen Meteren en Boxtel (Brabants Dagblad, 11-10-2018) – D66 wil Vughtse trillingsproblematiek op landelijke agenda hebben (3-3-2018)

 

The post Lobby D66 Vught geslaagd: goederentreinen gaan langzamer rijden in de nacht appeared first on D66 Vught.

Wethouder rijksinfra Guus van Woesik ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Vught 20-06-2018 15:26

Wethouder rijksinfra Guus van Woesik van Gemeentebelangen over het spoor (PHS) en de N65:

Brief van de Vughtse VVD-Fractie aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat , betreffende PHS

VVD VVD Vught 16-03-2018 10:31

Vught is, zoals u weet, getroffen door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Uw Ministerie heeft bepaald dat het goederenvervoer niet meer via de route Breda-Tilburg maar via de boog van Meteren en dus via Vught gaat lopen.....

Brief van de VVD-Fractie Vught

Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mevrouw drs. C. van Nieuwenhuizen Postbus 20901 2500 EX Den Haag

Vught, 7 maart 2018

Betreft: PHS Vught

Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,

Graag wenden wij ons tot u met het navolgende.

Vught is, zoals u weet, getroffen door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Uw Ministerie heeft bepaald dat het goederenvervoer niet meer via de route Breda-Tilburg maar via de boog van Meteren en dus via Vught gaat lopen. Tegelijkertijd speelt de ombouw van de N65 naar een gedeeltelijk verdiepte weg, waarbij het uitgangspunt is dat enerzijds de doorstroming door Vught wordt verbeterd en anderzijds de oversteekbaarheid van de weg veiliger wordt.

Een zware belasting, dwars door Vught heen. Reden voor uw Ministerie om geld te voteren voor een gedeeltelijk verdiepte ligging van het spoor en de N65 in Vught. Ook de provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught zelf doen een behoorlijke duit in de zak.

De gemeente Vught heeft, naast de wettelijke planschadevergoedingen, de zogenaamde Vughtse Regeling in het leven geroepen. De gemeente Vught koopt onverkoopbare huizen rond het spoor en de N65 op tegen 95% van de marktwaarde om haar inwoners toch de gelegenheid te geven hun geluk elders te beproeven.

Maar daar zit ook direct de pijn. De woningen in de directe nabijheid van het spoor worden, zo is onlangs gebleken, getroffen door trillingen. Bepaalde plekken in Vught hebben zelfs te maken met een cumulatie van geluid en trillingen.

Wij maken ons ook grote zorgen over de gezondheidseffecten, en dus de leefbaarheid, ten gevolge van de trillinghinder voor onze inwoners. Uit onderzoeken is bekend dat door trillinghinder ernstige slaapverstoring op chronische basis voorkomt. In Vught ligt een aanzienlijk aantal woningen in de zone van deze trillinghinder. Langdurige blootstelling aan trillinghinder geeft ernstige en langdurige gezondheidseffecten zoals hart- en vaatziekten, toename van medicijngebruik en onwelbevinden.

Dit kan niet worden opgelost, zo is ook gebleken, door maatregelen. De maximumbijdrage per woning voor trillingmaatregelen bedraagt EUR 47.000,00. Dat is onvoldoende om de trillingen weg te nemen c.q. acceptabele grenzen te bereiken.

Het gevolg? Als met de maximale bijdrage het beoogde effect niet wordt bereikt, dan wordt er volgens ProRail helemaal niets gedaan. Het bevreemdt de VVD Vught zeer dat er nog nauwelijks een gereedschapskist is ontwikkeld om deze ernstige gevolgen van trillinghinder middels adequate maatregelen te reduceren.

Het kan toch niet de bedoeling van de regering zijn, dat deze woningen binnen afzienbare tijd na oplevering van het spoor rijp zijn voor de sloop? Gaan we in Vught na een aantal jaren van bagatelliseren en het niet onderkennen van de problemen dezelfde kant op als in Groningen? Waar nu pas, na alle aardbevingen en wanhopige burgers, aandacht is voor de problemen en gevolgen van de gaswinning?

Wij nodigen u van harte uit om een werkbezoek te brengen aan onze gemeente, waarbij wij u ter plekke volledig kunnen informeren over de geschetste problematiek en zien uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,Fractie en kandidaat raadsleden VVD Vught

Saskia Heijboer-Klapwijk Wethouder

Mark du Maine Fractievoorzitter

Nathalie Pullens-Robeerst Raadslid

Koen van Dinther Kandidaat Raadslid

Ton Wagenaars Raadslid

Bernard DoornbosRaadslid

Peter Pijnen Kandidaat Raadslid

Koos van Herpen

Kandidaat Raadslid

D66: het uitblijven van maatregelen tegen trillingen spoor is niet uit te leggen

D66 D66 Vught 23-02-2018 23:47

Extra treinen door Vught betekent een forse toename van trillingshinder. Dat lossen we op met de spoorverdieping en aanvullende maatregelen in noord en zuid. Klinkt logisch, maar zo is het niet. Op verschillende plekken wordt niets aan trillingen gedaan, omdat de reductie niet voldoende is om op het vastgelegde aanvaardbare niveau te komen. En dan gebeurt er niets en dat is niet uit te leggen, opperde D66 onlangs in de gemeenteraad en diende daarvoor een motie in.

Terechte bezorgdheid van aanwonenden spoor

Er is bezorgd en geschokt gereageerd door vughtse inwoners, belangengroepen en raadsleden dat er geen maatregelen genomen omdat ze per huis te duur zijn. Dit komt door het toepassen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor. Dat er geen maatregelen tegen trillingen genomen dreigen te worden reden was voor D66 Vught de reden om deze motie ‘Gevolgen Vught door trillingen PHS’ in te dienen.

Streef minimaal naar geen verslechtering t.o.v. nu

“Het is niet uit te leggen dat omdat de maatregelen niet doelmatig zijn, er helemaal geen maatregelen genomen worden”, lichtte fractievoorzitter Dianne Schellekens toe. “Dus ook geen maatregelen die de trillingshinder beperken. Het zou ons al erg helpen als er gestreefd zou worden naar geen verslechtering: terug naar de huidige waarde.”

Dat de trillingen een zorgpunt zijn was al langer duidelijk. Dat was mede de reden voor D66 om 2 maanden geleden tweede kamerlid Rob Jetten uit te nodigen in Vught. We hebben hem ook direct na informatiebijeenkomst geïnformeerd over het schrappen van maatregelen tegen trillingen vanwege het doelmatigheidsprincipe.

Raadsbrede steun motie trillingen

De motie werd raadsbreed ondersteund. D66 riep in de gemeenteraad de andere raadsleden op om ook actie te ondernemen: gebruik alle kanalen die je hebt om dit op de agenda te zetten. Met deze motie ‘Gevolgen trillingen Vught door PHS’ spreekt de raad zich uit dat trillingshinder beperkt moet blijven en dat alles in werking gesteld moet worden om de maatregelen te krijgen die nodig zijn om de trillingshinder te beperken. Daarom sprak de raad van Vught zich gezamenlijk uit dat: – het niet acceptabel en niet aan omwonenden van het spoor uit te leggen is dat er geen maatregelen genomen worden tegen trillingen om de simpele reden dat ze niet doelmatig zijn – dat er in ieder geval gestreefd moet worden naar minstens geen verslechtering ten opzichte van de huidige situatie De raad verzocht het college van B&W om: – zich als mede-opdrachtgever in te zetten voor maatregelen in Vught, die wettelijk gezien misschien niet doelmatig zijn, maar wel effect hebben om trillinghinder voor omwonenden van het spoor te beperken.

Regelgeving schiet tekort

Tijdens de presentaties van ProRail in november jl. zijn gemeenteraad en inwoners bijgepraat over het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de daarbij behorende maatregelen in Vught. Daarbij werd pijnlijk duidelijk dat de regelgeving voor het voorkomen van hinder door trillingen tekortschiet. In Vught blijkt bij bijna 300 woningen de trillinghinder ernstig toe te nemen tot boven de aanvaardbare norm. Onderzoek van ProRail laat zien dat het niet doelmatig is maatregelen te nemen. Doelmatige maatregelen zijn mogelijk indien de kosten per woning niet meer bedragen dan 47.000 euro. De maatregelen om de trillingshinder te voorkomen blijken hoger te liggen.

Beleidsregels voorkomen nu maatregelen

De huidige trillingshinder heeft een waarde van ongeveer 1. Op een aantal plaatsen neemt de hinder toe tot een waarde 2 of zelfs meer (>100%). Maatregelen zijn volgens de Beleidsregel Trillingshinder Spoor (BTS) alleen ‘doelmatig’ als het trillingsniveau daarmee tot onder de waarde van 0,2 wordt teruggebracht, dus veel lager dan de huidige waarde. De beleidsregel is dat indien er geen doelmatige maatregelen getroffen kunnen worden, er geen enkele maatregel getroffen kan worden.

Tijdens de bijeenkomst voor de raadsleden is geïnformeerd of marktpartijen uitgedaagd kunnen worden om met innovatieve maatregelen te komen tegen trillingen. Het antwoord daarop was nee. ProRail is niet bereid in te zetten op innovatieve maatregelen.

Ter illustratie:

Vught nu: 380 treinen per etmaal: 360 reizigers- en 20 goederentreinen Vught met PHS: 502 treinen per etmaal: 432 reizigers- en 70 goederentreinen Met de komst van PHS toename van 122 treinen per etmaal (72 reizigerstreinen en 50 goederentreinen)

Zie ook:

– motie ‘Gevolgen trillingen Vught door PHS’

– Beleidsregel Trillingshinder Spoor

The post D66: het uitblijven van maatregelen tegen trillingen spoor is niet uit te leggen appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.