Nieuws van VVD over VVD inzichtelijk

60 documenten

Ontwikkeling Centrumzijde Station

VVD VVD Zwolle 19-05-2020 21:21

De gemeenteraad komt sinds 11 mei 2020 weer fysiek bij elkaar voor debatrondes, zij het dat alleen de woordvoerders voor de verschillende portefeuilles daadwerkelijk aanwezig zijn. Alles uiteraard met inachtneming van de Corona-maatregelen. Op 18 mei 2020 hebben de woordvoerders gedebatteerd over het Ontwikkelperspectief voor de centrumzijde van het station. De VVD is positief over het plan en heeft aandacht gevraagd voor (internationale) bereikbaarheid, een verkeersveilige situatie en een mooie plek voor het beeld van Thorbecke. De volledige bijdrage van woordvoerder Schelto Bus lees je hieronder.

 

Lelylijn belangrijk voor Opsterland!

VVD VVD Opsterland 02-03-2020 03:54

De media besteden weer volop aandacht aan de Lelylijn, in het verleden in het nieuws als HSL (Hoge Snelheids Lijn) of de Magneetspoorlijn. De voorgestelde route loopt nog steeds van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, naar het bestaande spoornet naar Amsterdam e.o.

Het plan landde indertijd in de ijskast doordat de Randstad het belang niet zag van een supersnelle verbinding met het Noorden. Dat lijkt nu heel anders te zijn. De Randstad slibt vol met wegen, auto’s en bestaande spoorverbindingen. Zelfs de directie van Schiphol pleit openlijk voor een snelle verbinding met het Noorden, inclusief het doortrekken van de spoorlijn naar Bremen en Hamburg. Achterliggend idee: Europese reizen van minder dan 500 kilometer niet meer met het vliegtuig maar met elektrische treinen maken. Mits reistijd en kosten kunnen concurreren met het vliegen en het bovendien een flinke CO2-reductie oplevert.

Maar wat is het belang voor Opsterland om in Drachten of Heerenveen op te kunnen stappen op de snelle Lelylijn? Veel bedrijven vestigen zich in de buurt van Schiphol of de grote zeehavens van Rotterdam. Zij trekken jonge mannen en vrouwen richting het westen. Inwoners uit het Noorden en dus ook Opsterland vertrekken voor opleiding en werk naar de Randstad. Dat merken we bijvoorbeeld aan een verhoudingsgewijze versnelde vergrijzing van de bevolking, het zogenaamde ‘ontgroenings-effect’.Met een snelle treinverbinding als de Lelylijn is het mogelijk binnen een uur in de Randstad te zijn. Geen file, goed voor de stikstof- en CO2-reductie en men kan hier blijven wonen. Dat helpt bij het behoud van voorzieningen zoals goed onderwijs. Ook de middenstand en sportverenigingen plukken hun voordeel van deze nieuwe snelle spoorlijn. Onderbelicht is het belang voor de recreatieve en toeristische sector. Terwijl de snelle treinen de forenzen naar de Randstad brengen, kunnen toeristen de overvolle Randstad ontvluchten en een dagje genieten van de prachtige Opsterlandse landschappen.

Het Rijk mag van de honderden miljarden aardgasbaten uit het wingebied ’t Noorden best wel een ‘paar’ miljarden terug laten vloeien. Kortom: investeer in de aanleg van de Lelylijn. Het is een uitstekende investering voor Nederland in zijn geheel en voor Opsterland in het bijzonder.

Wanda GeertsmaHielke de VriesVVD Opsterland

VVD geeft aandachtspunten mee nieuwe dienstregeling Syntus 2021

VVD VVD Bunschoten 22-02-2020 09:52

Tijdens de Commissie Ruimte heeft de VVD het college aandachtspunten meegegeven richting vervoersbedrijf Syntus voor de nieuwe dienstregeling 2021.

De VVD vaagt aandacht voor de volgende zaken:

Aansluiting station Baarn: De VVD geeft aan dat er oog moet zijn voor een goede aansluiting op station Baarn voor treinen naar Utrecht en Amsterdam.Ontwikkeling Rengerswetering: De VVD geeft aan dat door de ontwikkeling van Rengerswetering de bus steeds sneller vol raakt en vraagt aandacht voor deze ontwikkeling. 

Gouda: het perfecte laboratorium voor de mobiliteit van de toekomst

VVD VVD Gouda 11-02-2020 05:57

De manier waarop we ons verplaatsen verandert voortdurend. De mens is altijd op zoek naar vervoer dat sneller, veiliger en efficiënter is, en dat bovendien past bij de andere ontwikkelingen van de toekomst. Maar die nieuwe manieren van vervoer moeten natuurlijk wel eerst uitgeprobeerd worden.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/38307/gouda-het-perfecte-laboratorium-voor-de-mobiliteit-van-de-toekomst

Als het aan de VVD in Zuid-Holland ligt, wordt Gouda samen met zijn directe omgeving het ‘mobility lab’ van de provincie. Fractievoorzitter Erwin Hoogland: “Als we een serieuze stap naar de toekomst willen maken, moeten we durven experimenteren. En dan niet op te kleine schaal, maar meteen goed. De regio Gouda is het perfecte laboratorium voor nieuwe vormen en toepassingen van bereikbaarheid.”

Gouda en de omliggende gemeenten (Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Krimpenerwaard) zijn volgens Hoogland namelijk Zuid-Holland (of zelfs Nederland) in het klein: “Een grote stad met een historische stadskern, omringd door kleinere kernen in een omgeving vol landbouw en natuur. Allemaal met hun eigen uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid.”

De VVD-fractie sprak onlangs over de mobiliteit van de toekomst met TNO, de Fietsersbond, VNO-NCW, het Groene Hart Ziekenhuis, Rover, Arriva en de Regionale Ambulancevoorziening. Op de agenda stonden onder meer verkeersluwe centra, de ontsluiting van woonwijken, betrouwbaar openbaar vervoer en de bereikbaarheid van zorg. 

Hoogland: “Het was een uitstekende discussie. Iedereen was het erover eens dat het tijd is om serieus met nieuwe concepten aan de slag te gaan. Want mobiliteit is cruciaal voor wonen, werken en welzijn.”

VVD Bloemendaal steunt investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort

VVD VVD Bloemendaal 03-11-2019 03:53

De overlast voor aanwonenden mag niet of nauwelijks toenemen. De VVD Bloemendaal staat achter de upgrade van het spoor. Een goede spoorverbinding is essentieel om de kust bereikbaar te houden en de verkeersoverlast in Overveen enigszins te kanaliseren. Zij heeft voor de bijdrage gestemd omdat de wethouder Wijkhuizen tevens kon aangeven dat de overlast voor omwonenden niet of nauwelijks gaat toenemen. Daarom komt er een gedegen onderzoek en nadat de resultaten bekend zijn zal onder regie van de regio met de aanwonenden in overleg worden getreden over mitigerende maatregelen die effectief en efficiënt zijn. Dit staat los van de normen van ProRail. Voor de financiering is hulp uit de regio, uit het gemeenschappelijke fonds, toegezegd. Dit is voor de VVD heel belangrijk.

De bereikbaarheid naar de kust laat al decennia te wensen over. Het autoverkeer zoekt zijn weg door de kernen van Overveen (en Aerdenhout). Een by-pass ten zuiden van de kern Overveen zit er niet in. Bij de begroting vragen wij daarom aandacht voor de route Julianalaan – Militairenweg – Zeeweg.

Het betekent dat wij moeten inzetten op andere manieren om het verkeer door Overveen te beteugelen: De VVD is van mening dat alleen door in te zetten op alle vervoersmiddelen: auto, fiets, bus en trein, de overlast van verkeer enigszins kan worden beteugeld. Om een goede verkeersafwikkeling te krijgen bij evenementen geldt dit principe ook: alle middelen inzetten en de pijn verdelen over de dorpen.

31 oktober jl. heeft de raad van Bloemendaal besloten om te investeren in het verbeteren van het spoor. Wij steunen van harte de investeringen die nodig zijn om de trein in de zomermaanden vaker te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Een dienstregeling van 2 x 6 treinen is een volwaardig treinproduct. Meer mensen hebben dan een echt alternatief voor de auto.

Voor onze inwoners langs het spoor in Overveen is dit niet per se leuk. Juist in de zomermaanden zitten onze inwoners graag in hun tuin. Op de informatieavond, de maandag voorafgaand aan de raad heeft ProRail aangegeven dat de hinder binnen de wettelijke normen blijft. Er werd duidelijk dat er daarmee een groot gat zou ontstaan tussen wat nodig is volgens de Nederlandse wetgeving en de door de inwoners ervaren hinder. Dat gegeven maakte de VVD zeer ongerust.

De VVD is daarom nu verheugd dat er los van de normen van ProRail, een geluidonderzoek zal worden opgestart door de Omgevingsdienst IJmond in opdracht van de Stuurgroep Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. Er zal eerst een nulmeting worden gedaan en daarna nog metingen tijdens het F1 weekend en tijdens de zomerdienstregeling van 2x6 treinen om goed in beeld te krijgen wat de situatie is. Onder regie van de regionale stuurgroep zal er met de bewoners worden gesproken over de resultaten. Uitgaande van de raadsbrede motie van 5 september jl wordt in overleg getreden met de aanwonenden aan het spoor over het onderzoek en wordt op basis van de uitkomsten bepaald welke maatregelen het meest effectief en efficiënt zijn.

Financiering

Dezelfde regionale stuurgroep heeft uitgesproken deze maatregelen dan mede te financieren uit het Regionale Mobiliteitsfonds. Dat laatste is voor de VVD essentieel. De gemeente Bloemendaal heeft de F1 zelf niet in haar begroting staan. We hebben de OZB vorig jaar al verhoogd en dat deed pijn.

Ook de gedeputeerde leefbaarheid van de provincie heeft zijn hulp aangeboden. En last but not least heeft ook Zandvoort in een brief aan het college van Bloemendaal haar betrokkenheid bij het belang van Bloemendaal duidelijk gemaakt en haar medewerking toegezegd om via het regiofonds geld vrij te maken voor mitigerende maatregelen voor de overlast binnen de gemeente Bloemendaal.

 

Extra treinen voor de F1 en mobiliteitsplan

Bovenop dit besluit voor de upgrade van het spoor die de extra treinen in de zomermaanden mogelijk maakt, speelt de inzet van extra treinen ten behoeve van grote evenementen. Actueel is de Formule 1 race begin mei 2020.

Dit evenement wordt een uitdaging en vraagt om een mobiliteitsplan voor alle modaliteiten: auto, openbaar vervoer, fiets, veiligheid. De NS heeft aangeboden dan drie dagen lang met 20 treinen te gaan rijden: 10 heen en 10 terug. Het is in ons aller belang dat de verkeersstromen beheersbaar blijven. De inzet van die extra treinen is daarom essentieel.

Dit mobiliteitsplan hebben we nog niet gezien, daar moet snel helderheid over komen. Zodra dat voorhanden is zullen we het als fractie bestuderen en toetsen aan onze belangen. We kunnen nu alvast aangeven dat we ook hier op begrip rekenen van de regio om ook de overlast van de verkeersstromen en andere effecten voor Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout zo draaglijk mogelijk te maken.

Overveen is een prachtig dorp met een kleine schaal waar het goed en rustig wonen is, en dat moet vooral zo blijven.

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD

Gesprek over treinstation Lisse

VVD VVD Lisse 28-09-2019 06:29

De provincie Zuid-Holland gaat in gesprek met NS en spoorbeheerder ProRail over een treinstation in Lisse. Dat antwoordt provinciebestuurder Floor Vermeulen (VVD) op schriftelijke vragen van de VVD. Als VVD-fractie Lisse zijn wij blij met dit initiatief, dat vanuit de provinciale VVD werd opgestart.

VVD-Statenleden Rense Weide en Frederik Zevenbergen vroegen aan het provinciebestuur van Zuid-Holland wat de kansen en kosten zijn voor een station in Lisse, op het traject tussen Leiden en Haarlem. Er moeten volgens de VVD'ers twee scenario's worden onderzocht: een tijdelijk en een permanent station. 

Gedeputeerde Vermeulen antwoordt nu dat de provincie ' samen met de gemeente Lisse en de Keukenhof voornemens is het gesprek aan te gaan met de NS en ProRail over de haalbaarheid voor opening van Station Lisse als 'halte Keukenhof', ten tijde van een opengestelde Keukenhof.' Uit deze gesprekken moet blijken of nader onderzoek naar de kansen, kosten en veiligheid hiervan kansrijk is. 'Een structurele heropening van station Lisse zou dan als volgende stap onderzocht kunnen worden', aldus Vermeulen.

Arriva heeft het voornemen om de ...

VVD VVD Boxmeer 25-05-2019 08:10

Arriva heeft het voornemen om de trein die om 08.03 uur vertrekt in Boxmeer te schrappen. Dat is niet acceptabel en daarom hebben we vragen gesteld, zowel in de gemeente als in de Tweede Kamer. Check de link voor meer info: https://boxmeer.vvd.nl/nieuws/35473/vragen-in-gemeente-en-tweede-kamer-over-schrappen-trein-08-03-uur

Station Lansingerland-Zoetermeer ...

VVD VVD Lansingerland 18-05-2019 06:06

Station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend! Eric Kampinga en Edwin Vervaet waren voor de VVD aanwezig bij de officiële en feestelijke opening van het nieuwe Station. De topmannen van betrokkenen als NS, ProRail en wethouders Rosier en Abee uitten hun vreugde over het feit dat het project binnen het budget en (bijna) binnen de termijn gerealiseerd is! Daarna verrichtte staatssecretaris Stientje Van Veldhoven op feestelijke wijze de openingshandeling, samen met burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer). Met het vervoersknooppunt komen de NS Sprinter, HTM RandstadRail, de ZoRo-buslijn naar station Rodenrijs, regionale buslijnen, auto en fiets samen. Door het ‘vertrammen’ van de ZoRo-lijn zou de mobiliteit nog verder kunnen verbeteren, aldus burgemeester Aptroot. Hij hield de staatssecretaris voor dat het niet uitgegeven bedrag van haar ministerie slechts voor de helft (€ 200 mln) nodig is om de vertramming te realiseren. Overigens nam de NS het station begin december 2018 al in gebruik. Met ca.1.000 reizigers per dag is het gebruik tot nu toe boven verwachting. VVD Lansingerland heeft zich altijd ingezet voor het ontwikkelen van dit Lansingerlandse grondgebied, het ‘Landschap als podium’. Onder andere door deelname aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling van Lansingerland en Zoetermeer, Bleizo. Na de crisisjaren is nu door een groot aantal instanties de vervoerknoop geopend. De staatssecretaris grapte nog dat ‘zelfs’ de VVD blij is met dit nieuwe OV-platform. Ze weet kennelijk niet dat voor Lansingerland dit knooppunt belangrijk is voor bereikbaarheid en mobiliteit. We zijn allang niet meer uitsluitend de auto-partij! Het station is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de auto (veel parkeerplaatsen) en de fiets met een verlicht fietspad, die door het Annie MG Schmidtpark naar Station Rodenrijs loopt.

Een beter bereikbaar ...

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 05-04-2019 07:29

Een beter bereikbaar Bodegraven-Reeuwijk is een van onze speerpunten, en een goede treinverbinding hoort daar ook bij. Daarom zijn we blij dat na lang aandringen vanuit de gemeenteraad, onze wethouder Inge Nieuwenhuizen en VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen er nu eindelijk een concreet plan ligt vanuit NS en ProRail. Waarschijnlijk nog voor eind dit jaarj rijden er gedurende de ochtend- en avondspits in beide richtingen vier treinen per uur, én deze stoppen allemaal op station Bodegraven! Uiteraard blijven we wel scherp in de gaten houden of dit niet leidt tot te lang gesloten overwegen, en of de inzet van langzamere treinen niet leidt tot veel langere reistijden. https://www.ad.nl/alphen/meer-treinen-in-de-spits-tussen-leiden-en-utrecht~a0b93c86a/

Helaas zijn de plannen voor een ...

VVD VVD Uitgeest 03-04-2019 20:42

Helaas zijn de plannen voor een overkapping van het spoor en de provinciale weg in uitgeest afgeserveerd. #jammer #woningtekort #uitgeest

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.