Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

22 documenten

Betere groene kaders voor ruimtelijke plannen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 29-04-2020 00:00

Afgelopen online Commissie Ontwikkeling-vergadering stonden de startnotities Spaarndamseweg Carpet Right en Spaarndamseweg KV Station op de agenda.  Een startnotitie is een document dat de kaders voor een ontwikkeling en de bijzonderheden van een gebied of enkele kavel aangeeft. Er staat ook een samenvatting in van het bestaand beleid (het kader) en de bedoeling is dat de ontwikkelaar verder aan de slag gaat op basis van dit document.

GroenLinks vond dat er onvoldoende aandacht was voor de groen- en ecologie paragrafen in de Structuur visie Openbare Ruimte (SOR). In dit beleid, dat is vastgesteld door de raad, staat waar we onze ecologie en groenstructuur kunnen versterken en waar ontwikkelaars in onze stad aan kunnen bijdragen. Wethouder Roduner zegde in de commissie toe dat deze stukken inderdaad erg belangrijk zijn en in de toekomst nog beter worden meegenomen in de startnotities.

Naast deze toezegging die extra onderstreept dat Haarlem voor groen gaat, hebben de collegeleden ook afgesproken dat het mogelijk moet zijn om gras-stenen te gebruiken voor parkeerplekken in de stad. Deze mogelijkheid wordt de eerstvolgende herziening van de Hior (Handboek inrichting openbare ruimte) toegevoegd. Op die manier worden de 7 extra parkeerplaatsen op gemeentegrond rond het voormalig KV station bij de Schoterbrug toch nog een beetje groen.

 

Melissa Oosterbroek

/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station
/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station

Met de trein en de fiets naar de F1

PvdA PvdA ChristenUnie Haarlem 18-10-2019 13:38

Met de trein en de fiets naar de F1

De Haarlemse gemeenteraad heeft gisteravond unaniem ingestemd met de door het College voorgestelde investering in het spoor Haarlem-Zandvoort t.b.v. de F1 + overige evenementen + extra zomertreinen naar het strand. Een co-financiering met de Rijk, Provincie, Vervoerregio. De Haarlemse bijdrage bedraagt 1 miljoen, de totale investering 7 miljoen.

PvdA Haarlem heeft met GroenLinks HaarlemChristenUnie Haarlem en Jouw Haarlem nog wel een motie ingediend “Meer met het spoor doen, in ruil voor onze miljoen” , om het College op te roepen om met de NS in gesprek te gaan over de wens om ook in de andere delen van jaar extra treinen te laten rijden op dat spoor (kwartierdiensten in plaats van elk half uur). De motie haalde het niet op 1 stem na, maar … de wethouder zei evengoed het gesprek met de NS hierover aan te zullen gaan.

Er is nog een kleine kans op ongedaanmaking van de regionale investering, waaronder de Haarlemse miljoen, als de Bloemendaalse raad op 31 oktober haar vetorecht zou gebruiken.

Ondertussen heeft het Haarlems Dagblad de hand weten te leggen op het nog vertrouwelijke concept van het F1-mobiliteitsplan van de Dutch Grand Prix, organisator van de F1, waar de bovengenoemde treinverbinding deel van uitmaakt.

DGP verwacht dat een derde van de bezoekers met de bovengenoemde trein naar de F1 zal reizen komende mei, en nog een derde met de fiets. DGP zal daarom ruim 14.000 (tijdelijke) fietsparkeerplekken verzorgen …!

In december volgt het definitieve mobiliteitsplan van DGP.

PvdA Haarlem

Isabelle Wisse

Het bericht Met de trein en de fiets naar de F1 verscheen eerst op PvdA Haarlem.

F1-spoor Haarlem-Zandvoort

PvdA PvdA Haarlem 12-10-2019 08:18

F1-spoor Haarlem-Zandvoort: Wil PvdA Haarlem instemmen met een Haarlemse bijdrage van 1 miljoen?

De PvdA is groot voorstander van het zoveel mogelijk per trein bereikbaar maken van de F1, in mei 2020. Om de grote aantallen F1-bezoekers met de trein te kunnen vervoeren, heeft ProRail aangegeven dat het spoor Haarlem-Zandvoort moet worden versterkt. Die spoorverbetering moet er dus komen. Maar de vraag die nu voorligt, is wie deze spoorverbetering, die in totaal 7 miljoen Euro kost, moet betalen.

De F1-organisatie betaalt er zelf in elk geval niet aan mee. Daar hebben wij in de commissie Beheer vragen over gesteld (https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20191004_88909405/blij-met-de-kans-op-een-betere-spoorlijn-haarlem-zandvoort-dankzij-de-f1-maar-dat-prijskaartje?utm_source=google&utm_medium=organic).

Net als de PvdA-fractie in de Tweede Kamer.

Ook de NS betaalt niet mee, terwijl die straks naar verwachting een derde van de F1-bezoekers mag vervoeren. Noch ProRail, terwijl het geen geheim is dat gemeenten uit de regio nu per saldo opdraaien voor achterstallig onderhoud van ProRail.

 Haarlem wordt gevraagd om 1 miljoen bij te dragen, vanuit het Regionale Mobiliteitsfonds. De spoorversterking staat niet genoemd in het oorspronkelijke Jaarplan 2019 van het Mobiliteitsfonds, laat staan als prioriteit. Ook weten we pas na 1 december of F1-bezoekers, natuurlijk echte autoliefhebbers, de trein zullen (moeten) pakken i.p.v. de auto dwars door de Haarlemse binnenstad. Omdat de F1-organisatie pas op 1 december haar Mobiliteitsplan gereed heeft, met daarin wel of geen afsluiting van de Zeeweg.

Subsidieert het Mobiliteitsfonds met haar bijdrage bovendien een commercieel evenement? Rutte en Bruins, die nu ook een rijksbijdrage doen aan het F1-spoor, zeiden in eerste instantie dat er geen cent overheidsgeld naar de F1 zou gaan. Volgens bestuurders fungeert de F1 slechts als vliegwiel voor de gevraagde investeringen, en zouden de investeringen geen subsidie of staatssteun betreffen, omdat de regio blijvend voordeel overhoudt aan de investering.

Waaruit bestaat dat blijvende voordeel voor Haarlem dan? De structurele verbetering voor Haarlem zou hieruit bestaan dat Amsterdammers in de zomer vaker met de trein naar het strand van Zandvoort (Amsterdam Beach) zouden reizen, als die iedere 10 minuten (6 treinen per uur) i.p.v. elke 15 minuten (4 treinen per uur) zou rijden. En als gevolg daarvan, zouden er in de zomer minder auto’s door onze binnenstad rijden.

PvdA Haarlem is niet overtuigd dat “twee extra strandboemels voor Amsterdammers” structureel minder auto’s door onze binnenstad zouden opleveren. En vinden dit eventuele voordeel niet in verhouding staan tot de gevraagde investering van 1 miljoen.

We hebben ons de vraag gesteld wat wij WEL als structurele verbetering zouden zien.

Wat PvdA Haarlem betreft zou het een structurele verbetering zijn als er het hele jaar rond, en niet alleen in de zomers, 4 treinen per uur naar Zandvoort zouden rijden. “Elk kwartier een trein” is immers de kritische grens om te kiezen voor de trein boven de auto.

Wij zullen de wethouder in de raadsvergadering van 17 oktober dan ook vragen om een harde toezegging dat hij zich zal inspannen bij de NS voor 4 treinen per uur, het hele jaar door, in ruil voor onze Haarlemse miljoen.

Daarnaast heeft PvdA Haarlem vragen uitstaan over de tijdelijke trappen die de F1-organisatie vanaf mei 2020 jaarlijks tegen ons station (een rijksmonument!) aan wil plaatsen.

Er zijn dus nog wat hordes te nemen, voordat onze fractie wil instemmen met een bijdrage van 1 miljoen aan het F1-tracé.

Het bericht F1-spoor Haarlem-Zandvoort verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Maak station Bloemendaal beter ...

ChristenUnie ChristenUnie Haarlem 30-08-2019 08:44

Maak station Bloemendaal beter bereikbaar voor inwoners Haarlem Noord!

Samen reizen naar 30 jaar GroenLinks | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 15-05-2019 00:00

Zondag 19 mei viert GroenLinks haar 30 jarig bestaan. Deze wordt gehouden in de WetersUnie te Amsterdam. GroenLinks Haarlem reist samen met de trein hier naartoe. Wil je ook mee? We vertrekken met de sprinter van 14:16 uur op spoor 3 op Station Haarlem.

Kun je ons niet vinden, stuur dan een sms of app naar 06 - 50 61 71 60. Aanmelden voor het feest kan via https://beweging.groenlinks.nl/feest.

Tot zondag!

Campagne Europese verkiezingen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 22-04-2019 00:00

Op donderdag 23 mei worden de Europese veriezingen gehouden. GroenLinks Haarlem gaat de komende weken weer de deuren langs in diverse wijken om met  de bewoners te vragen wat er in hun buurt leeft. Wil je ook meehelpen meld je dan aan bij campagneleider Jeroen Philipsen (campagneleider@groenlinks.nl).  

Op de volgende dagen gaan wij langs de deuren:

vrijdag 3 mei 2019, 14:45 uur, verzamelen bij Eetcafé FLores, Florestraat 19 te Haarlem (daarna naar de vrijmibo bij Stadstrand de Oerkap); zaterdag 11 mei 2019, 13:45 uur, verzamelen bij bakkerij van Vessem, Mentonpassage 7 te Haarlem; zaterdag 18 mei 2019, tijdstip nog nader te bepalen, verzamelen bij Stadstrand de Oerkap, Harmenjansweg 95 te Haarlem; zondag 19 mei 2019, 13:45 uur, verzamelen bij Bar Wolkers, Gedempte Oude Gracht 139 te Haarlem.

De laatste twee dagen staan we op het station van Haarlem:

woensdag 22 mei 16:30 uur donderdag 23 mei 7:00 uur

Nog geen onderzoek naar station ...

ChristenUnie ChristenUnie Haarlem 05-04-2019 16:27

Een druk weekend voor de ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Haarlem 17-03-2019 16:07

Een druk weekend voor de enthousiaste vrijwilligers van de werkgroep Haarlem. Zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur geflyerd in Haarlem. De documentaire #Powerplant werd in de Filmschuur vertoond. Met een prachtige vertegenwoordiging van een aantal kandidaat-statenleden, Arthur Stenfert Kroese van Hoogheemraadschap Rijnland en Karen Soeters, directeur Nicolaas G. Pierson Foundation (het wetenschappelijk bureau van de PvdD). Vandaag in de omgeving van het Kenaupark/Statenbolwerk, station en richting centrum zwerfafval geruimd. We gaan voor veilige fietspaden (glas opgeruimd) 😉!! Veel positieve reacties gekregen. Nog een paar keer flyeren en dan zit het woensdag er op!

Alexander op pad: NRClive bijeenkomst over “Duurzame Mobiliteit”

VVD VVD Haarlem 06-03-2019 00:50

NRClive, de congresafdeling van de NRC, organiseerde afgelopen winter een aantal bijeenkomsten over “Duurzame Mobiliteit”. Om te kijken of er iets viel te leren waar we in Haarlem beter van kunnen worden ben ik bij deze bijeenkomsten aanwezig geweest.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/34316/alexander-op-pad-nrclive-bijeenkomst-over-duurzame-mobiliteit

Hoogleraar Auke Hoekstra van de TU Eindhoven heeft alles rondom de elektrische auto doorgerekend. Alle berichten dat deze nieuwe vorm van vervoer geen verbetering van het milieu oplevert heeft hij ontzenuwd: een elektrische auto is echt beter voor het milieu. En dat geldt ook als de stroom nog niet 100% duurzaam wordt opgewekt en ja, het productieproces van de accu is meegenomen in de berekening.

Zelf had ik mijn twijfels over de beschikbare grondstoffen om genoeg accu’s te maken maar ook dat bleek onterecht: op mijn vraag gaf hij aan dat er genoeg grondstof beschikbaar is voor ca. 3 miljard auto’s. Een probleem is nog wel dat kobalt, één van die grondstoffen, vooral wordt gewonnen in Congo waarbij de arbeidsomstandigheden zeer slecht zijn. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van kinderarbeid.

Op de site van NRClive staat een leuke podcast met Auke Hoekstra.

https://nrclive.nl/podcastgesprek-over-de-7-mythes-rond-elektrisch-rijden/

Verrassend was ook de waarschuwing van Ellen Lastdrager, Managing Director traffic & transport bij TNO. De opkomst van de zelfrijdende auto waar veel van wordt verwacht kan ook tot problemen leiden. Als het oproepen van een onbemand voertuig te makkelijk (en goedkoop!) wordt zullen mensen minder vaak kiezen voor lopen of de fiets. TNO voorziet dat bij grootschalig gebruik van “autonome voertuigen” zonder extra regulering de congestie met een factor 2,5 zal toenemen!

Omdat er bij de discussie rond ontwikkelzone Zuid West door sommige partijen wordt aangedrongen op een NS station tussen Haarlem en Heemstede heb ik Pier Eringa, directeur van ProRail, hier maar eens naar gevraagd. Hij vertelde dat het goed mogelijk is om ProRail en de NS te vragen deze mogelijkheid te onderzoeken, maar gezien de drukte van dit traject en de geringe afstand tussen de bestaande stations staat vrijwel vast dat het resultaat negatief zal zijn. Een goed fietspad naar station Heemstede Aerdenhout lijkt een meer realistische oplossing.

 

Frits van Bruggen, directeur ANWB en voorzitter Mobiliteitsalliantie vroeg de aanwezigen welk voertuig volgens hen de komende tijd in aantal toe zal nemen. Net als ik koos bijna iedereen voor de fiets maar uit onderzoek blijkt dat juist het aantal auto’s de komende jaren toe blijft nemen. Dat staat in schril contrast met de verwachting van de coalitie in Haarlem, die onder meer bij ontwikkelzone Zuid West en de recent aangepast parkeernormen uit gaat van vermindering van het aantal auto’s. Kortom: we hebben weer genoeg stof om de komende debatten te gebruiken!

Daarom vinden wij: Reizen tot 750 ...

GroenLinks GroenLinks Haarlem 21-02-2019 10:27

Daarom vinden wij: Reizen tot 750 kilometer moeten het goedkoopst en makkelijkst worden per trein. Sluit je aan en steun onze actie. ✍️ https://europa.groenlinks.nl/meertreinenmindervliegen 👇

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.