Nieuws van GroenLinks over GroenLinks inzichtelijk

130 documenten

Groenlinks stelt vragen over de waterkwaliteit van de Westerschelde | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-06-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen, 10 juni 2020

Waterkwaliteit Westerschelde

Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 27 april 2020 in de media, https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ecologische-ramp-in-vlaams-deel-bovenschelde-voorkomen-vervuild-water-zeer-verdund-naar-kanaal-gent-terneuzen-br~a7dcf2ab/ , vraagt GroenLinks uitleg over het onderwerp “Waterkwaliteit van de Westerschelde” aan het college.

Bekend is dat de waterkwaliteitsbeheerders (Rijkswaterstaat en waterschap Scheldestromen) ieder jaar van 15 april tot en met 1 oktober de kwaliteit van het zwemwater controleren. Dat RUD Zeeland toeziet dat de controles uitgevoerd worden en op de resultaten van de controles RUD Zeeland controleert of het zwemwater veilig is tijdens het zwemseizoen van 1 mei tot 1 oktober.

Vragen aan het College:

 

Is het college op de hoogte van deze vervuiling die zijn oorsprong in de Bovenschelde kent?

Antwoord van het college: Tot voor het verschijnen van het desbetreffende artikel in de PZC en het stellen van deze artikel 34 vragen, niet.

 

Hoe, door wie en wanneer is het college in deze geïnformeerd over de waterkwaliteit van de Westerschelde?

Antwoord van het college: De Rijkswaterstaat die inzake het bevoegde gezag is, is per mail gevraagd te reageren. Deze reactie is gebruikt bij de beantwoording van uw vragen.

 

Is er gebruikt gemaakt van een algemeen (nationaal of internationaal) waarschuwingssysteem?

Antwoord van het college: Over het recente incident in de Schelde is afgestemd, ook met gebruikmaking van het daarvoor ingerichte Waarschuwings- en Alarmeringssysteem voor de Schelde(WASS).

 

Kunt u aangeven of er nu sprake is van een lagere waterkwaliteit van het Westerscheldewater ten opzichte van 2019?

Antwoord van het college: Neen, het incident heeft geen invloed gehad op de kwaliteit van de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Bij een calamiteit in de Westerschelde zal de waterkwaliteit niet heel snel in gevaar komen. Dit komt omdat er dusdanige grote hoeveelheden water door de Westerschelde stromen dat er heel snel verdunning plaatsvindt.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat door vervuiling van het Westerscheldewater de kwaliteit van het zwemwater van onze badstranden afneemt?

Antwoord van het college: Dit incident heeft geen invloed gehad op de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Zie ook het antwoord bij vraag 6.

 

Zijn er door deze watervervuiling meetbare effecten op de biodiversiteit (vissterfte etc.) waargenomen? En kan het college de gemeten resultaten beschikbaar stellen

Antwoord van het college: Dit incident heeft grote effecten veroorzaakt in Wallonië en Vlaanderen waaronder vissterfte. Het vervuilde water heeft alvorens Nederland te bereiken een route afgelegd van meer dan 100 km. Door verdunning van het water en inspanningen door Wallonië en Vlaanderen lijken effecten in Nederland uitgebleven. Het incident betreft het vrijkomen van afvalwater verontreinigd met bietenpulp, een organische substantie die voornamelijk zuurstof onttrekt uit oppervlaktewater. Om die reden is in de hele Schelde, en door Rijkswaterstaat aan de grens bij Sas van Gent, zuurstof gemeten. Uit meting van het zuurstofgehalte in Nederland is gebleken dat verdere effecten niet te verwachten waren, iets dat in lijn was met de metingen in Vlaanderen. Verdere effecten stroomafwaarts zijn dan ook uit te sluiten waaronder die op zwemwaterlocaties gelegen in de Westerschelde. Het betreft een bevoegdheid van de Rijkswaterstaat. Het college kan deze gegevens niet beschikbaar stellen.

 

Is er (inter)nationaal overleg tussen alle betrokken partijen, organisaties die door de Westerschelde met elkaar verbonden zijn?

Antwoord van het college: Rijkswaterstaat is waterbeheerder van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Westerschelde en de daarin gelegen zwemwaterlocaties. Rijkswaterstaat is daarnaast betrokken in de Internationale Scheldecommissie (ISC) waar afstemming met Frankrijk en België plaatsvindt over onderwerpen als waterkwaliteit, overstromingsrisico’s en calamiteiten.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat we preventief met de betrokken organisaties er alles aan moeten doen om dit soort milieurampen te voorkomen?

Antwoord van het college: Dit betreft een taak voor de Rijkswaterstaat en de handhavende instanties in de des betreffende landen.

 

Is het college bereid om samen met de betrokken organisaties in overleg te gaan?

Antwoord van het college: De bevoegdheid ligt bij de Rijkswaterstaat. De gemeente heeft hierin geen rol. Bij calamiteiten hebben de dienstdoende officieren van dienst van de Rijkswaterstaat de opdracht de desbetreffende betrokken partijen te informeren. Dit gaat verder via het proces van crisis situaties via Grip 1 naar Grip 2. Zodra er sprake is van een Grip 2 situatie wordt de Veiligheidsregio ingeschakeld.

 

Hoe gaat het college preventief inzetten op behoud van een goede waterkwaliteit van de Westerschelde en dus ook ons zwemwater?

Antwoord van het college: De gemeente heeft hierin geen bevoegdheid. Dit ligt bij de Rijkswaterstaat. Ter controle van de kwaliteit van het zwemwater worden door de Rijkswaterstaat bacteriologische bepalingen verricht (gerelateerd aan fecaliën) waar onderhavig incident een organisch/plantaardige oorsprong kent. Wanneer een incident een multidisciplinaire aanpakt vergt kan breder worden samengewerkt binnen de Veiligheidsregio Zeeland waarbij partners als gemeenten ook geïnformeerd kunnen worden.

 

GroenLinks wil aanpak illegale praktijken Bospark Bilthoven | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 22-04-2020 00:00

De fractie van GroenLinks wil dat de gemeente in actie komt tegen een aantal illegale praktijken van de exploitant van Bospark Bilthoven. Recent werd daar een flink aantal bomen gekapt, waarvan een deel zonder de noodzakelijke vergunning. De vrijgekomen ruimte wordt vervolgens door de exploitant gebruikt om het aantal chalets en stacaravans illegaal te verruimen. Volgens in 2015 met de gemeente gemaakte afspraken mag dat aantal maximaal 399 bedragen, maar inmiddels zijn het er al meer dan 430. Overigens moet zelfs dat aantal van 399 nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet stelde afgelopen najaar al vragen aan BenW. Het college kondigde toen aan op korte termijn met een voorstel te komen om het bestemmingsplan te wijzigen en daarbij het aantal van 399 vast te leggen. Om die reden achtte het college het ‘niet doelmatig om handhavend op te treden’. 

Zandvliet verdenkt de exploitant ervan het huidige coronatijdperk te gebruiken om ongestraft bomen te kappen en het aantal chalets en standplaatsen fors uit te breiden. Hij vreest dat de exploitant na vaststelling van het gewijzigde bestemmingsplan het aantal alsnog gaat terugbrengen door het opzeggen van de huurovereenkomsten met al langer gevestigde eigenaren van chalets, omdat die minder geld opleveren.

Daarom wil hij dat de recente plaatsing van nieuwe chalets stacaravans die het aantal van 399 te boven gaan, per direct ongedaan wordt gemaakt en zo nodig bestuursdwang wordt toegepast. Ook vraagt hij het college de exploitant een herplantingsplicht en een boete op te leggen voor de illegaal gekapte bomen.

GroenLinks wil aanpak illegale praktijken Bospark Bilthoven | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 22-04-2020 00:00

De fractie van GroenLinks wil dat de gemeente in actie komt tegen een aantal illegale praktijken van de exploitant van Bospark Bilthoven. Recent werd daar een flink aantal bomen gekapt, waarvan een deel zonder de noodzakelijke vergunning. De vrijgekomen ruimte wordt vervolgens door de exploitant gebruikt om het aantal chalets en stacaravans illegaal te verruimen. Volgens in 2015 met de gemeente gemaakte afspraken mag dat aantal maximaal 399 bedragen, maar inmiddels zijn het er al meer dan 430. Overigens moet zelfs dat aantal van 399 nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet stelde afgelopen najaar al vragen aan BenW. Het college kondigde toen aan op korte termijn met een voorstel te komen om het bestemmingsplan te wijzigen en daarbij het aantal van 399 vast te leggen. Om die reden achtte het college het ‘niet doelmatig om handhavend op te treden’. 

Zandvliet verdenkt de exploitant ervan het huidige coronatijdperk te gebruiken om ongestraft bomen te kappen en het aantal chalets en standplaatsen fors uit te breiden. Hij vreest dat de exploitant na vaststelling van het gewijzigde bestemmingsplan het aantal alsnog gaat terugbrengen door het opzeggen van de huurovereenkomsten met al langer gevestigde eigenaren van chalets, omdat die minder geld opleveren.

Daarom wil hij dat de recente plaatsing van nieuwe chalets stacaravans die het aantal van 399 te boven gaan, per direct ongedaan wordt gemaakt en zo nodig bestuursdwang wordt toegepast. Ook vraagt hij het college de exploitant een herplantingsplicht en een boete op te leggen voor de illegaal gekapte bomen.

Een krachtige overheid | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 19-04-2020 00:00

In deze tijden van coronacrisis zie je hoe belangrijk het is dat je een sterke en actieve overheid hebt die de regie pakt op de sturing van de samenleving.

Na decennia van privatisering, toenemende marktwerking en een terugtrekkende overheid vindt Ronald het tijd voor een herwaardering van het publiek domein: een sterke overheid die actief stuurt op zaken die de markt laat liggen, of die actief corrigeert op zaken die de marktwerking verkeerd laten aanpakken zoals zorg, onderwijs en veiligheid.

Steeds vaker overlastklachten door industrie – GroenLinks stelt opnieuw vragen | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 09-01-2020 00:00

Na het meerdere keren eerder stellen van vragen aan het college rondom dit probleem is de fractie van GroenLinks Vlaardingen zeer benieuwd naar de stand van zaken en ziet zij graag een proactieve samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam inzake walstroom. Ook stelt GroenLinks een negental vervolgvragen aan het college.

Op woensdagavond 15 januari a.s. organiseert de SP Vlaardingen een bijeenkomst “Stop industrielawaai”. Locatie: Broekweg 76 Tijd: 10.00 – 23.00 uur Uiteraard zal GroenLinks raadslid Neill Voorburg daar ook aanwezig zijn.

_______________________________________________________________________________

Aan het college van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 9 januari 2020

Betreft: Stand van zaken DFDS en Walstroom

 

Geacht College,

Het afgelopen jaar heeft GroenLinks meermaals aandacht gevraagd voor de (geluids)overlast en luchtvervuiling die veroorzaakt wordt door DFDS, met name voor de bewoners van de naastgelegen wijk; de Oostwijk. De afgelopen weken bereiken ons wederom weer steeds vaker klachten over geluidsoverlast. Recentelijk heeft ook een geluidsmeting van de SP laten zien dat er wel degelijk pieken gemeten worden aan decibel. Daarnaast staat ook het (vracht)verkeer de laatste maanden wederom veelvuldig muurvast, dit heeft niet alleen geluidsoverlast maar ook extra luchtvervuiling tot gevolg. Deze overlast komt bovenop de geluidhinder en luchtvervuiling als gevolg van de continue draaiende dieselmotoren.

  Zoals u weet is GroenLinks groot voorstander van de aanleg van walstroom. Volgens ons is dit dé manier om in één klap van een heleboel luchtvervuiling en geluidhinder af te komen. Recentelijk zijn er steeds meer positieve ontwikkeling m.b.t. walstroom in de gemeenten om ons heen te constateren. Onder andere het havenbedrijf Rotterdam gaat volop inzetten op walstroom. Zo zijn de Gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam gestart met een proef om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit middels walstroom. Ook de gemeente Schiedam is benaderd door het Havenbedrijf Rotterdam om mee te doen in de tweede fase van het onderzoek naar walstroom. Dit zou namelijk een oplossing kunnen zijn voor de off-shore schepen bij Huisman. En in Maassluis gaat binnenkort de geluidsoverlast en luchtvervuiling omlaag omdat offshore aannemer Heerema, walstroom gaat gebruiken voor z'n werkschepen op de Landtong Rozenburg. Vlaardingen kan wat GroenLinks betreft niet achterblijven bij deze ontwikkelingen, walstroom zou een uitkomst kunnen betekenen voor ons havengebied.

  GroenLinks heeft vorig jaar schriftelijke en mondelinge vragen aan het college gesteld. Daaruit werd duidelijk dat het aantal decibel door vrachtverkeer zou verminderen en dat de mogelijkheden van LNG onderzocht zouden worden. We zijn zeer benieuwd naar de stand van zaken en zien graag een proactieve samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam inzake walstroom. GroenLinks heeft dan ook de volgende vervolgvragen:  

Bent u nog steeds van mening dat walstroom een grote verbetering van de leefbaarheid van de inwoners van Vlaardingen en de Oostwijk in het bijzonder zou betekenen?

Kunt u aangeven hoe de proeven met LNG verlopen en hoe DFDS tegen de mogelijkheden van implementatie aankijkt?

GroenLinks begrijpt dat de overgang op walstroom een complexe en mogelijk kostbare ingreep is. Bent u bereid om de proef aan de Parkkade nauwlettend te volgen en naar de technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving te kijken?

In september 2015 heeft toenmalige wethouder de Vries een intentieverklaring gesloten met het Rotterdamse Havenbedrijf om samen de ontwikkelingsmogelijkheden van het Vlaardingse Havengebied in kaart te brengen. Kunt u aangeven of en eventueel op welke wijze walstroom hier in is meegenomen?

Het Rotterdamse Havenbedrijf is momenteel in samenwerking met de gemeente Rotterdam bezig grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en walstroom. Bent u het met GroenLinks eens dat we het ijzer moeten smeden wanneer het heet is en ook Vlaardingen mee moet gaan in deze ontwikkeling?

Bent u bereid om het Rotterdamse Havenbedrijf in het kader hiervan en gezien de eerdere intentieverklaring te benaderen en gezamenlijk de mogelijkheden van walstroom voor Vlaardingen in kaart te brengen?

DFDS zou door ingebruikname van het terrein aan de Oostelijke kant van de Vulcaanhaven de afwikkeling van het verkeer op hun eigen terrein anders gaan doen. Is dit inmiddels gebeurd en heeft dit naar uw weten geleidt tot de beoogde reductie van 1 decibel buiten de geluidswal?

Klopt het dat DCMR bovenop hun gemiddelde meetwaarde een tolerantie van +10 decibel hanteren? Indien dit klopt, is deze 10 decibel i.v.m. de ligging van DFDS nabij een woonwijk naar uw inzicht niet te hoog?

DFDS heeft recentelijk besloten hun reafers (vrachtwagens met koelmotoren) achter de geluidswal te plaatsen. Een positieve stap. Kunt u aangeven wat de beoogde effecten hiervan zijn voor de geluidsoverlast (hoeveel minder decibel) en ziet u verdere maatregelen die tot en nog verdere afname van het aantal decibel, met name 's nachts, kunnen leiden?

  We zien uw beantwoording met grote interesse tegemoet.

  Met hartelijke groet,

namens de GroenLinks fractie in Vlaardingen, Neill Voorburg

_________________________________________________________________________

HIER meer berichten op onze site m.b.t. walstroom

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Walstroom nieuwe stap in klimaatadaptatie | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 24-09-2019 00:00

Er komt een nieuwe duurzame walstroomvoorziening in Zwolle. De Prinses Margriethaven wordt zo ingericht dat veel meer schepen gebruik kunnen maken van walstroom. Een volgende stap in het Zwolse programma van klimaatadaptatie.

Walstroom houdt in dat schepen gebruik maken van het elektriciteitsnet aan wal. Als ze dit doen, hoeven ze niet zelf hun motor te laten draaien in de haven. De dieselmotoren in veel schepen zijn heel milieubelastend.

Met walstroom kunnen aangemeerde schepen gebruik maken van een stroomaansluiting, zonder hun eigen generator te gebruiken. "Dat is natuurlijk veel stiller, schoner en goedkoper", legt GroenLinks raadslid Norman Finies uit. "Het werkt net zoals bij een camping, maar dan in het groot: schepen steken een stekker in een kast en krijgen voor een vast tarief stroom."

 

Tijd voor vernieuwing

De huidige stroomvoorziening is gedateerd, en het aantal stroomafnamepunten is onvoldoende voor het aantal schepen in de haven. Veel schepen gebruiken de bestaande voorziening niet, omdat hij niet voldoet. Voor veel apparaten aan boord, zoals het fornuis, is 380 Volt nodig, terwijl de huidige voorziening maar 220 Volt levert. Bovendien staan de kasten met walstroom niet allemaal op een goede plek en kunnen schippers alleen met muntgeld terecht om de stroom af te nemen. Gevolg is dat veel schepen hun brandstofgeneratoren toch gebruiken. Omwonenden klagen op hun beurt weer over lawaai en stankoverlast.

 

Duurzame stroom en schone lucht

Een ingreep was dus al nodig. GroenLinks heeft de gemeente vorig jaar opgeroepen de investeringen in de haven duurzamer te maken. Finies: “Dit is een goed moment voor een overgang naar een groener Zwolle, ook op het water. Met walstroom zorgt Zwolle voor minder uitstoot en meer groene energie.” De gemeente heeft aan de oproep van GroenLinks gehoor gegeven. Alle schepen die gebruik maken van fossiele brandstoffen worden in de Prinses Margriethaven verplicht om walstroom te gebruiken.

Buurtbewoonster Cooky Rohof: "Ik ben echt superblij! Ik werd echt enorm onrustig van dat constante gezoem. Het leek soms wel alsof er een auto voor de deur stationair stond te draaien." Zoon Simon vult aan: "Ik werd er echt kriegel van. Ik ben echt blij als het straks over is." Ook haar buur Ank Berkhout kijkt uit naar de nieuwe walstroom: "Ik ben blij alles het straks gedaan is met het gebrom en de vervuiling. Ik kan na een week mijn naam in het vuil op de vensterbank schrijven als ik het raam open houd. Straks hopelijk niet meer."

 

/r/5ae411054c5bd480b25a35727273631b?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FDe+huidige+walstroomvoorziening+in+de+haven+is+aan+vervanging+toe&id=0c3660b0b64b0376b5d2cb49a0dd89608b15bbfe
De huidige walstroomvoorziening in de haven is aan vervanging toe
/r/5ae411054c5bd480b25a35727273631b?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FDe+huidige+walstroomvoorziening+in+de+haven+is+aan+vervanging+toe&id=0c3660b0b64b0376b5d2cb49a0dd89608b15bbfe
De huidige walstroomvoorziening in de haven is aan vervanging toe

Initiatiefnotitie: Schone havens in Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-09-2019 00:00

GroenLinks staat voor een groene en schone haven. Om dat te bereiken en om milieumaatregelen strenger toe te passen heeft GroenLinks de handen ineen geslagen met de Duitse politieke partijen Die Grünen en SPD.

Wij hebben samen een voorstel gemaakt waarmee de havens kunnen samenwerken. Dit voorstel is in het Hamburgse parlement zonder tegenstem aangenomen. Gisteren presenteerde raadslid Stephan Leewis het plan aan de gemeenteraad.

De Rotterdamse haven en die van Hamburg handelen samen bijna 50% van de containervaart in Noord-west Europa af. Zij zijn ook elkaars concurrenten, maar door gelijktijdig strengere regels af te spreken wordt concurrentievervalsing tussen de havens voorkomen. Deze afspraken bieden voor bedrijven in de haven ook de mogelijkheid om te investeren in schonere technieken. 

De belangrijkste reden om samen te werken is omdat de zeevaart voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Stephan Leewis: “Het is ook hard nodig om te werken aan schonere lucht. Bij de helft van de Nederlandse stadskinderen met astma is de ziekte veroorzaakt door uitlaatgassen. Met deze samenwerking hoeft het havenbedrijf niet meer te wachten tot andere havens overgaan tot een beter milieubeleid, maar kan Rotterdam samen met Hamburg de toon zetten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de stap zetten naar succesvolle, schone en groene havens.”

 

Schone havens in Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-09-2019 00:00

GroenLinks staat voor een groene en schone haven. Om dat te bereiken en om milieumaatregelen strenger toe te passen heeft GroenLinks de handen ineen geslagen met de Duitse politieke partijen Die Grünen en SPD.

Wij hebben samen een voorstel gemaakt waarmee de havens kunnen samenwerken. Dit voorstel is in het Hamburgse parlement zonder tegenstem aangenomen. Gisteren presenteerde raadslid Stephan Leewis het plan aan de gemeenteraad.

De Rotterdamse haven en die van Hamburg handelen samen bijna 50% van de containervaart in Noord-west Europa af. Zij zijn ook elkaars concurrenten, maar door gelijktijdig strengere regels af te spreken wordt concurrentievervalsing tussen de havens voorkomen. Deze afspraken bieden voor bedrijven in de haven ook de mogelijkheid om te investeren in schonere technieken. 

De belangrijkste reden om samen te werken is omdat de zeevaart voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Stephan Leewis: “Het is ook hard nodig om te werken aan schonere lucht. Bij de helft van de Nederlandse stadskinderen met astma is de ziekte veroorzaakt door uitlaatgassen. Met deze samenwerking hoeft het havenbedrijf niet meer te wachten tot andere havens overgaan tot een beter milieubeleid, maar kan Rotterdam samen met Hamburg de toon zetten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de stap zetten naar succesvolle, schone en groene havens.”

 

GroenLinks Vlaardingen aanwezig bij de Rotterdamse Klimaatmars | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 09-09-2019 00:00

Zondag 8 september 2019 was de Rotterdamse Klimaatmars, georganiseerd door een bonte coalitie van partijen en organisaties, aangevoerd door actiegroep Rotterdams Klimaat Initiatief. GroenLinks Vlaardingen was met een aantal leden aanwezig.

Alvorens de stoet begon, werd de deelnemers moed ingesproken door onder andere Vatan Hüzier, één van de oprichters van het Rotterdams Klimaat Initiatief en Kim van Sparrentak, Europees parlementariër voor GroenLinks. Hüzier hield een fel betoog tegen het establishment in de haven en de gemeentepolitiek die verhindert dat er echt iets gebeurt om klimaatverandering tegen te gaan. Bijzonder was zijn oproep aan de gemeente Rotterdam om als aandeelhouder in Havenbedrijf Rotterdam NV ervoor te pleiten dat het Havenbedrijf weer in haar statuten moet opnemen dat het bedrijf bijdraagt aan de verbetering van het woon-werk en leefklimaat, ook als die bijdrage verliesgevend is. Hüzier stelt dat deze bepaling aanvankelijk in de statuten stond, maar is weggehaald kort na de oprichting van de NV die het Havenbedrijf is. Europarlementariër Kim Sparrentak was enthousiast over de mars, blij met deze opkomst en had zin om de mars te gaan lopen. Zij pleit voor een Europese heffing op CO2, omdat de scheepvaart verantwoordelijk is voor zo'n 3% van de wereldwijde uitstoot.

De mars kende een behoorlijke opkomst. Lang niet zo groot als in Amsterdam in maart van dit jaar, maar toch was het indrukwekkend om deze stoet over de Coolsingel en de Erasmusbrug te zien lopen. Voor de Rotterdammers zag de koopzondag er deze keer er toch ietwat anders uit dan normaal. De sfeer tijdens de mars was positief, strijdbaar. Er werd gescandeerd, gezongen en opvallend was net als in Amsterdam het groot aantal jongeren. Ook mooi om te zien altijd is de deelname van gezinnen met kinderen.

De stoet eindigde met een ware verrassingsactie, een "die-in".Dat betekende minutenlang dood liggen als symbool voor de toekomst die we tegemoet gaan als we niets doen tegen klimaatverandering.

Samenvattend: de opkomst van een klimaatmars moet gezien de urgentie van het onderwerp natuurlijk veel groter zijn dan op deze dag het geval was, maar de sfeer en gedrevenheid was er. GroenLinks Vlaardingen roept iedereen op de verdere acties van het Rotterdams Klimaatinitiatief te steunen.

Volg de actiegroep op Facebook, Twitter, Instagram en neem deel aan hun activiteiten.

  Eerstvolgende activiteit van het Rotterdams Klimaatinitiatief is de discussieavond "De Rotterdamse haven op dinsdag 10 september: klimaatvriendelijk en veilig voor wie?", in Blue City, in het oude Tropicana aan de Maasboulevard in Rotterdam, van 19.00 uur tot 22.00 uur.

 

#klimaatmars #rotterdam

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.