Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

91 documenten

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 12:22

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 10:57

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

VIDEO: help de horeca

CDA CDA 's-Gravenhage 24-03-2021 09:29

Deze motie is AANGENOMEN door de gemeenteraad. Wist je dat een naamswijziging van de bedrijfsleiding 107,40 kost? Cees Pluimgraaff vraagt het stadsbestuur om dit kwijt te schelden tot 2022.

CDA biedt petitie aan: geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4

CDA CDA 's-Gravenhage 02-07-2020 08:07

De Provinciale Staten van Zuid-Holland, b. De gemeenteraad van Den Haag, c. de gemeenteraad van Leidschendam Voorburg, en d. de gemeenteraad van Rijswijk een petitie aangeboden aan het CDA Tweede Kamerlid Wytske Postma, (woordvoerder voor o.m. Infrastructuur). In de petitie wordt aandacht gevraagd voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4. De A4 zal door Rijkswaterstaat worden verbreed in verband met de grote aantallen woningen die de komende jaren in de Haagse agglomeratie worden gebouwd. Bewoners hebben echter nu al te kampen met een slechte luchtkwaliteit en hebben last van het constante geluid van de snelweg. Verbreding zal deze klachten alleen maar erger maken. Daarom heeft Menno van Enk (fractievoorzitter CDA Rijswijk) namens de verzamelde CDA fracties een petitie aangeboden met het verzoek om maatregelen. Het gaat daarbij om het plaatsen van geluidsschermen, het gebruik van geluiddempend asfalt en het verlagen van de maximumsnelheid. Wytske Postma zei in een reactie de zorgen van bewoners heel goed te begrijpen. “Bij ons in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg liggen veel wijken dichtbij de snelweg. Nu er meer woningen bij komen en de snelweg drukker wordt, is naast uitbreiding van de A4 extra aandacht voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit nodig. Ik zeg toe om minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vragen te gaan stellen over deze problemen en om aan te dringen op maatregelen”. De kwestie kwam een week geleden aan het rollen toen bewoners in Rijswijk ontdekten dat er nog maar weinig tijd resteerde voor het indienen van zienswijzen over de verbreding A4. Toen de bewoners vervolgens steun zochten voor hun klachten, reageerden binnen enkele dagen honderden andere inwoners uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Menno van Enk heeft deze zorgen vervolgens ook in de Rijswijkse gemeenteraad besproken. In Leidschendam-Voorburg is om dezelfde reden al raadsbreed een motie aangenomen waarin om maatregelen wordt gevraagd rond de A4. Aangezien het CDA - in tegenstelling tot de lokale partijen - in alle bestuurs­lagen is vertegenwoordigd, hebben zij de handen in één geslagen met de collega’s van Den Haag en van de provinciale staten. Menno van Enk: “Wij hopen met deze snelle gezamenlijke actie resultaat te boeken bij het ministerie. Want zeker in deze tijden maken mensen zich met recht zorgen om hun gezondheid. En wij zijn er als bestuurders om hier iets aan te doen.” Foto: René Zoetemelk

Hangjongeren en schending van eerbaarheid in het openbaar Steenhouwersgaarde

CDA CDA 's-Gravenhage 18-06-2020 11:16

Bewoners van de Steenhouwersgaarde en omgeving trokken aan de bel bij CDA-raadslid Ismet Bingöl. Er werd overlast door hangjongeren ondervonden en mensen vertonen vaker onzedelijk gedrag in het openbaar. Naar aanleiding van deze klachten roept de Haagse CDA-fractie het college op in te grijpen in deze wijk. “Het kan niet de bedoeling zijn dat bewoners zich onveilig en ongemakkelijk voelen, vanwege misdragingen van een kleine groep overlast bezorgers”, aldus Bingöl. Ook werd door het CDA aan de bel getrokken bij het college over de verkeersveiligheid. Het kruispunt Wolweversgaarde / Vrederustlaan is volgens de bewoners onveilig. Ze zien hier graag een zebrapad om de route, met name voor scholieren, veiliger te maken.​

Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig

D66 D66 's-Gravenhage 04-06-2020 12:51

De drukke, onoverzichtelijke en daarmee gevaarlijke Zoutmanstraat gaat op de schop. Maar het duurt nog even voordat het zover is en de straat echt veilig is. D66 wil de straat ook op de korte termijn veilig maken en heeft voorgesteld de maximale snelheid in de straat te verlagen naar 30km/u. De gemeenteraad stemde hier de late uurtjes van woensdagnacht mee in.

Zoutmanstraat is ongelofelijk “De Zoutmanstraat is een straat die je niet zou geloven als je het op zou schrijven”, zegt Marieke van Doorn. “Fietsers zitten gevangen tussen langsdenderende auto’s en vrachtwagens, geparkeerde auto’s en een trambaan. En dit verkeer doorklieft een populair winkelgebied waar ook een kinderopvang aan zit”. Van Doorn is daarom blij dat samen met de raad is besloten de straat autoluw te maken. “En tot we zover zijn verlagen we de snelheid. Zo is de straat niet alleen op de lange termijn, maar ook op de korte termijn veiliger”.

Zomer in de Zoutmanstraat De verlaging komt goed uit deze zomer. Door de coronacrisis krijgen terrassen meer ruimte spelen kinderen op straat die anders op vakantie waren. Door de snelheid te verlagen maken we het voor die mensen prettiger en veiliger. Zo maken we een punt van nul verkeersslachtoffers.

The post Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig appeared first on D66 Den Haag.

Voorkom dat maaltijdbezorgers met haast door de stad moeten crossen

PvdA PvdA 's-Gravenhage 13-05-2020 11:32

De Haagse PvdA vindt dat er een einde moeten komen aan de druk op maaltijdbezorgers om zo snel en zoveel mogelijk bestellingen af te leveren. Door deze druk ontstaan onveilige situaties in het verkeer waarbij niet alleen de bezorgers zelf, maar ook andere verkeersdeelnemers gevaar lopen. Hier zullen de sociaaldemocraten tijdens de raadsvergadering over verkeersveiligheid woensdag op aandringen. “Maaltijdbezorgers worden vaak roekeloos rijgedrag verweten en zijn regelmatig betrokken bij verkeersongevallen,” constateert PvdA-raadslid Janneke Holman. “Maar dat is niet zo gek als je per bestelling betaald krijgt en daarom wordt gedwongen om door de stad te crossen om een fatsoenlijk loon te verdienen.”

Volgens Holman gaat de discussie te vaak over het vermeende roekeloze rijgedrag van de maaltijdbezorgers zelf, wat mogelijk op te lossen zou zijn met verplichte verkeerslessen. Terwijl de fout volgens haar zit in de manier waarop bezorgplatforms als UberEats en Deliveroo hun maaltijdbezorgers betalen. Holman: “Bezorgers bij deze platforms verdienen een stukloon, dat betekent per bestelling en het aantal afgelegde kilometers. Als bezorger moet je meerdere bestellingen per uur afleveren om überhaupt het minimumloon te verdienen. Haastige spoed is zelden goed, maar voor bezorgers hangt dus wél hun loon ervan af. Met onveilige situaties in het verkeer als gevolg. Dat zou niet zo mogen zijn.”

Daarom wil de PvdA dat de wethouder er bij het Rijk op aandringt om met regelgeving te komen voor bezorgplatforms. Holman: “Er zijn ook bezorgplatforms die gewoon een vast uurloon uitbetalen. Die zekerheid van inkomen kan er net voor zorgen of je bij een rood stoplicht wel of niet op de rem trapt. Dat is niet alleen beter voor de veiligheid van de maaltijdbezorgers, maar natuurlijk van alle verkeersdeelnemers in de stad.”

Het bericht Voorkom dat maaltijdbezorgers met haast door de stad moeten crossen verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers”

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er één te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

Haagse VVD in het nieuws: VVD/CDA: Aanpak kruising Laan van Leidschenveen

VVD VVD CDA 's-Gravenhage 10-02-2020 14:30

De Posthoorn Leidschenveen/Ypneburg, woensdag 22 januari 2020

Sinds dit jaar stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor het verbeteren van lokale verkeersveiligheid. Wat de VVD en het CDA betreft een mooie gelegenheid om vaart te maken met het opknappen van onder andere de gevaarlijke kruising Laan van Leidschenveen met Cicerostrook in Leidschenveen. 
Det Regts (VVD) en Kavish Partiman (CDA) vragen het college dit kruispunt prioriteit te geven en te kijken hoe geld van het rijk hiervoor ingezet kan worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.