Nieuws van D66 in 's-Gravenhage inzichtelijk

18 documenten

Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig

D66 D66 's-Gravenhage 04-06-2020 12:51

De drukke, onoverzichtelijke en daarmee gevaarlijke Zoutmanstraat gaat op de schop. Maar het duurt nog even voordat het zover is en de straat echt veilig is. D66 wil de straat ook op de korte termijn veilig maken en heeft voorgesteld de maximale snelheid in de straat te verlagen naar 30km/u. De gemeenteraad stemde hier de late uurtjes van woensdagnacht mee in.

Zoutmanstraat is ongelofelijk “De Zoutmanstraat is een straat die je niet zou geloven als je het op zou schrijven”, zegt Marieke van Doorn. “Fietsers zitten gevangen tussen langsdenderende auto’s en vrachtwagens, geparkeerde auto’s en een trambaan. En dit verkeer doorklieft een populair winkelgebied waar ook een kinderopvang aan zit”. Van Doorn is daarom blij dat samen met de raad is besloten de straat autoluw te maken. “En tot we zover zijn verlagen we de snelheid. Zo is de straat niet alleen op de lange termijn, maar ook op de korte termijn veiliger”.

Zomer in de Zoutmanstraat De verlaging komt goed uit deze zomer. Door de coronacrisis krijgen terrassen meer ruimte spelen kinderen op straat die anders op vakantie waren. Door de snelheid te verlagen maken we het voor die mensen prettiger en veiliger. Zo maken we een punt van nul verkeersslachtoffers.

The post Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig appeared first on D66 Den Haag.

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers”

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er één te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1

D66 D66 's-Gravenhage 17-07-2019 09:34

Mobiliteitswethouder Robert van Asten (D66) zet de fiets op 1 in Den Haag. Om de ultieme fietsstad van het land te worden, heeft het Haagse stadsbestuur een ambitieus fietsplan gepresenteerd. “De komende jaren investeert de gemeente 40 miljoen euro in comfortabelere fietspaden, fietsveiligheid, meer fietsparkeerplekken en betere voorlichting over de voordelen van fietsen”, zegt Van Asten.

Veiligheid en comfort 

In het plan ‘Ruim baan voor de fiets’ wordt geopperd om fietsers langer en vaker groen licht te geven bij drukke kruispunten in de stad. Het verhogen van de veiligheid voor fietsverkeer staat ook hoog in het vaandel, evenals het comfortabeler maken van fietspaden. Ook moet er meer ruimte komen om een fiets goed te stallen. De plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met verschillende organisaties en partijen in de stad. “We creëren samen de nummer 1 fietsstad van het land”, aldus Van Asten.

Verleiden

Met 325.000 fietsritten per week weten veel inwoners de fiets al te vinden. Toch is het doel om nog meer mensen te verleiden te kiezen voor vervoer per fiets boven een rit met de auto. Goede voorlichting speelt daar een rol bij. Van Asten: “Fietsen is een van de meest efficiënte manieren om onze drukke stad goed bereikbaar te houden en gelijktijdig te zorgen voor schone lucht in Den Haag”, legt Van Asten uit.

Kortom:

·     Betere doorstroming op kruispunten door langer en vaker groen voor fietsers

·     Aanleg van meer en betere fietsparkeervoorzieningen

·     Comfort  en veiligheid op Haagse fietspaden verder verbeteen

·     Het auto- en fietsverkeer losknippen daar waar noodzakelijk voor verhoging van de veiligheid en/of de snelheid van autoverkeer verlagen tot 30 kilometer per uur

·     Onderzoeken waar de snorfietsers naar de rijbaan kunnen

·     Inzet op betere voorlichting over de voordelen van fietsen en zo meer mensen verleiden de fiets te gebruiken

The post D66 maakt Den Haag fietsstad nummer 1 appeared first on Onze stad.

D66 wil aanpak onveilige kruising Leidschenveen

D66 D66 's-Gravenhage 20-05-2019 13:26

D66 Den Haag wil dat de kruising Laan van Leidschenveen met de Vrouw Avenweg veiliger wordt. De kruising in Den Haag is al geruime tijd een doorn in het oog van buurtbewoners, omdat de veiligheid van weggebruikers onder druk staat. “De gemeente maakt verkeerssituaties op verschillende plekken in de stad al veiliger. Dat is heel belangrijk en goed werk. Ook deze kruising in Leidschenveen vraagt om een aanpak en daarom hebben wij het college op de situatie gewezen”, meldt raadslid Dennis Groenewold (D66).

Onderzoek

Buurtbewoner Edo Gillissen kent de kruising goed en wil graag dat het veiliger wordt. “Er staan geen stoplichten op het punt en dat betekent dat je bij het oversteken moet letten op voetgangers, fietsers, auto’s, trams en bussen. Je komt simpelweg ogen tekort”, zegt hij. Eerder kondigde het stadsbestuur een onderzoek aan naar de kruising Laan van Leidschenveen met de Vrouw Avenweg. De gemeente zou de actuele situatie van de  zogenoemde ‘blackspot’ bestuderen en bepalen welke aanpassingen mogelijk zijn om de veiligheid te verbeteren. Het is alleen onduidelijk wat dit onderzoek heeft opgeleverd. “We horen graag van de gemeente wat de uitkomsten van het onderzoek zijn en welke concrete stappen nu gezet worden om de verkeerssituatie te verbeteren”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Bewoners

De coalitiepartij wil ook weten op welke manier de gemeente van plan is bewoners te betrekken bij eventuele aanpassingen aan de kruising. “Bewoners van Leidschenveen kennen de situatie heel goed en hun ervaringen zijn dan ook belangrijk om mee te nemen bij het maken van verbeterplannen”, stelt Groenewold. ​

The post D66 wil aanpak onveilige kruising Leidschenveen  appeared first on Onze stad.

Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 09-05-2019 09:22

D66, PvdA en PvdD zijn verheugd dat het stadsbestuur de veiligheid in voetgangersgebied van het Haagse Hofkwartier wil aanpakken. Het college zegt in beantwoording op schriftelijke vragen van de drie partijen dat het bereid is met een plan te komen. Het streven is om een overzichtelijkere situatie te maken die veilig en bereikbaar is. “Het is goed nieuws dat het stadsbestuur aan de slag gaat met de verkeersveiligheid in de Haagse binnenstad”, aldus raadslid  Marieke van Doorn (D66).
 
Autoverkeer
Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan en dit heeft niet op alle fronten goed uitgepakt. De nieuwe inrichting heeft als gevolg dat er wel eens auto’s zijn die het winkelgebied binnenrijden. “In de praktijk blijkt dat de nieuwe situatie voor gevaar zorgt en dat is in het bijzonder voor winkelend publiek riskant”, legt Janneke Holman (PvdA) uit. Het stadsbestuur heeft besloten extra bebording te plaatsen die duidelijk maakt waar het voetgangersgebied begint en binnen welke venstertijden bestemmingsverkeer wél mag binnenrijden.
 
Overleg
Fietsers kiezen tegenwoordig ook vaker de route over het Noordeinde, dan voor de herinrichting. Het college erkent dat de huidige situatie met winkelend publiek en fietsers tot problemen kan leiden. Daarom is het college bereid het geldende verkeersregime op het Noordeinde als geheel ter verbetering te herzien. Voor de mogelijke herziening gaat het stadsbestuur dit voorjaar nog in overleg met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. “Als de verkeerssituatie in de binnenstad verbetert, dan wordt het voor iedereen fijner om in het Haagse centrum te zijn”, aldus Robin Smit (PvdD).

The post Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag appeared first on Onze stad.

In actie tegen motorherrie op Scheveningen

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 15-04-2019 09:23

Het moet maar eens afgelopen zijn met de racende en ronkende motoren op de wegen naar het Scheveningse strand. Dat vinden de Haagse ChristenUnie/SGP en D66. Met de meivakantie voor de deur en de zomer in aantocht, sporen de raadsleden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP) en Dennis Groenewold (D66) de gemeente met een actieplan aan de geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen nu écht stevig aan te gaan pakken.

“De Scheveningers hebben recht op een verkeersveilige zomer zonder al dat geluidsgeweld.” Flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze en andere voorstellen staan in het actieplan dat de partijen deze week presenteren. “Hiermee kan het college meteen aan de slag. Makkelijker kunnen we het ze bijna niet maken”, zegt Dennis Groenewold.

Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

The post In actie tegen motorherrie op Scheveningen appeared first on Onze stad.

Aanwezig bij D66 Leiden ivm ...

D66 D66 's-Gravenhage 29-03-2019 19:43

Aanwezig bij D66 Leiden ivm evaluatie GR18 ivm participatie in de commissie.

D66 Gelderland gaat voor 200km extra ...

D66 D66 's-Gravenhage 19-03-2019 11:07

D66 Gelderland gaat voor 200km extra snelfietspad. vooral over de rivieren bij bruggen en stuwen.

Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 16-03-2019 07:35

De fracties van D66, PvdA en PvdD willen dat de veiligheid voor voetgangers in het Hofkwartier wordt verbeterd. De drie partijen horen van ondernemers en bewoners dat de verkeersveiligheid voor voetgangers sinds de herinrichting van het Noordeinde is verslechterd. De hoeveelheid auto’s, scooters, brommers en hardrijdende fietsers is aanmerkelijk toegenomen. De hardrijdende verkeersdeelnemers vormen een gevaar voor wandelaars. Dit terwijl fietsers te gast zijn in het voetgangersgebied en niet harder mogen dan vijftien kilometer per uur. “Helaas zijn er al verschillende ongelukken en bijna-ongelukken gebeurd en dat willen we uiteraard voorkomen in de toekomst”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Autoverkeer

Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan. In de praktijk blijkt dat de verkeersstromen in de nieuwe situatie voor overlast en gevaar zorgen. Het autoverkeer is toegenomen en dat is te herleiden naar het verwijderen van zogenoemde pollers ter hoogte van de Heulstraat. De drie partijen willen van het college weten welke maatregelen het bereid is te nemen om de veiligheid te verbeteren en het autoverkeer te reduceren.

Snelfietsroute

Het is onduidelijk dat fietsers te gast zijn in het gebied door slechte bebording. Ook de bewegwijzering van de gewenste rijroute voor fietsers via de Heulstraat richting het centrum, laat te wensen over. Door deze onduidelijkheid kiezen weggebruikers vaak alsnog de route over het Noordeinde, via de Hoogstraat richting het Buitenhof. Daarbij wordt de maximaal toegestane snelheid van vijftien kilometer per uur regelmatig genegeerd. De partijen juichen het weliswaar toe dat mensen de fiets pakken, maar willen wel zorgen dat fietsers niet langer massaal de route over het Noordeinde kiezen. “Er zijn genoeg veiligere en snelle alternatieven”, stelt Van Doorn.

The post Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier appeared first on Onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.